دوشنبه ۱ آبان ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره ۴۱۱۶ - Oct 23, 2006
تا 15 آذر در موزه هنرهاي ديني امام علي(ع) ادامه دارد
نمايش آثار بزرگان نقاشي قاجار
004410.jpg
گروه ادب و هنر سهيلا نياكان: نمايشگاه تصاوير چاپ سنگي و ديده نشده متعلق به دوران قاجار از ديروز به مدت 45 روز در موزه  هنرهاي ديني امام علي(ع) به نمايش درآمده اند.
در اين نمايشگاه به معرفي تكنيك چاپ سنگي از روي كتاب حمله حيدري كه يك كتاب مذهبي و معنوي در مدح اميرالمومنين (ع) است و در دوره قاجار منظوم شده پرداخته مي شود.اين منظومه كه به منظومه حمله شهرت دارد، توسط ملابمان علي راجي كرماني متوفي 1270 هـ.ق نگارش شده است. محمد حكمت كارشناس موزه داري و هنري موزه امام علي(ع) در گفت وگويي اعلام كرد: حدود 143 نسخه از چاپ هاي مختلف اين كتاب جمع آوري شده كه مربوط به مجموعه خصوصي فريال سلحشور و جهانگير كازروني دو مجموعه دار ايراني داخل كشور است.
آثار به نمايش درآمده در اين نمايشگاه، بيشتر شامل روايت هاي شجاعت و دليري حضرت علي (ع) در جنگهاست و موضوع اصلي اشعار اين منظومه، تاريخ صدر اسلام با محوريت علي(ع) است. اين اشعار تا اواسط جنگ صفين و به شيوه داستاني و قصه گويي سروده شده اند و اشعاري نيز اختصاص به وقايع عاشورا دارد كه در زمره اشعار معروف به كربلائيات قرار مي گيرد.
حكمت همچنين افزود: هدف اصلي از برگزاري اين نمايشگاه، معرفي تصاوير نسخه هاي چاپ سنگي حمله حيدري بوده است. اين آثار نيز متعلق به عده اي از نقاشان گمنام هستند كه در اين نمايشگاه ما سعي در معرفي آنها داريم. اسامي برخي از اين نقاشان عبارتند از: علي قلي خويي، ميرزا غلامرضا كربلايي، عليخان نقاش و هاشم خوانساري.همچنين اين نسخه ها شامل بسياري از مهمترين منابع گنجينه هاي فرهنگ ايران اسلامي است و علاوه بر ارزش و نفاست هنري و جنبه هاي زيبايي شناسانه، منبع پژوهشي مهم و مستندي در مطالعه تاريخ چاپ كتاب و تصوير سازي در ايران به شمار مي رود.گفتني است نمونه هايي از مجموعه كازروني و سلحشور، دو مجموعه دار ايراني خرداد ماه گذشته به عنوان بخشي از نمايشگاه بزرگ افشار زند و قاجار در موسسه فرهنگي هنري صبا به نمايش درآمد كه در جريان برپايي و بازديد رئيس موزه لوور از آن، از برگزار كنندگان خواست تا مجموعه نقاشي هاي پشت شيشه متعلق به دوره قاجار در موزه لوور فرانسه نيز به نمايش درآيد.

بزرگداشت ناصر مسعودي
گروه ادب و هنر- خانه موسيقي به پاس 50 سال تلاش و كوشش مستمر هنري استاد ناصر مسعودي ، مراسم بزرگداشتي از اين خواننده پرآوازه و محبوب گيلاني در تالار وحدت برگزار مي كند.
ناصر مسعودي- آوازخوان و موسيقي دان برجسته اظهار داشت: اين مراسم كه از سوي خانه موسيقي تدارك ديده شده در 6 آبان ماه سال جاري در تالار وحدت انجام خواهد شد.
وي گفت: من طي برگزاري اين مراسم براي حاضران در سالن در دو بخش برنامه موسيقي به همراه دو گروه موسيقي همنوازان تلويزيون و گروه گيلاني قطعاتي را اجرا مي كنم كه اجراي ترانه جديد ميرزا كوچك خان از جمله اين برنامه ها خواهد بود.
گفتني است استاد ناصر مسعودي، در ششم فروردين ماه سال 1314 در شهر رشت متولد شده و طي 50 سال كار هنري خود ضمن همكاري با هنرمندان و استادان بزرگي چون حسن كسايي و جليل شهناز، با اجراي برنامه هاي زيادي در راديو و تلويزيون ملي ايران و برنامه گل ها آثار ماندگاري را خلق كرده است.

نخستين فيلم عربستان سعودي، عيد فطر اكران مي شود
ايرنا: نخستين فيلم توليدي عربستان سعودي در روز عيد فطر اكران خواهد شد.
اين فيلم را كه نخستين فيلم توليدي عربستان است، شركت روتانا متعلق به شاهزاده وليد بن طلال ساخته است. به گزارش خبرگزاري آلمان از رياض، اين فيلم فقط در سالن هاي سينما در عربستان به نمايش گذاشته خواهد شد.
فيلم كيف الحال كه تصويربرداري از آن در دبي ظرف چند ماه صورت گرفته است، قرار بود تابستان به نمايش درآيد اما به عيد فطر موكول شد. اين فيلم به قضاياي اجتماعي تأثيرگذار بر جوانان و آرمان هاي آنها محوريت داده و در قالب طنز اجتماعي است. اين فيلم پرهزينه ترين فيلم در خاورميانه است كه ازيدور مسلم كارگردان مشهور جهاني آن را كارگرداني كرده است.

هفته فيلم ايران در وين
ايرنا: هفته  فيلم  ايران  از دوم  تا نهم  آبان  ماه  با نمايش  هفت  فيلم  ايراني  در اتريش  برگزار مي شود.
محمد رضا نظامدوست  رايزن  فرهنگي  جمهوري  اسلامي  با اعلام  اين  مطلب  گفت : نمايش  اين  فيلم ها به  مناسبت  عيد سعيد فطر انجام  خواهد شد.
وي  با اشاره  به  برگزاري  جشنواره  بين المللي  فيلم  وين  ويناله  2006 و استقبال  خوبي  كه  از فيلم هاي  ايراني  صورت  گرفت ، افزود: وجود 30 هزار ايراني  مقيم  وين  و حومه  بهترين  فرصت  براي  نمايش  اين  فيلم ها است . وي  افزود: با هماهنگي  به  عمل  آمده  با دست  اندركاران  سينماي  پخش كننده  ، ديگر فيلم هاي  ايراني  نيز با زيرنويس  فارسي  از اين  پس  تا مدت  شش  ماه  در روزهاي  تعطيل  در اين  سينما به  نمايش  در خواهد آمد.
طي  هفته  فيلم  ايران  در اتريش  فيلم هاي  يك  تكه  نان  به  كارگرداني  كمال  تبريزي ، طبل  بزرگ  زير پاي  چپ  به  كارگرداني  كاظم  معصومي ، پشت  پرده  مه  به  كارگرداني  پرويز شيخ  طادي ، غروب  شد بيا به  كارگرداني  انسيه  شاه  حسيني ،شمعي  در باد به  كارگرداني  پوران  درخشنده ، مريم  مقدس  به  كارگرداني  شهرياربحراني  و نيز مهمان  مامان  به  كارگرداني  داريوش  مهرجويي  به  نمايش  در خواهد آمد.

پرداخت نيمي از نوبل به دست نويس ويليام فاكنر
004413.jpg
گروه ادب و هنر- دستنويس هاي سه داستان كوتاه ويليام فاكنر به رقمي در حدود نصف جايزه مالي نوبل ادبيات فروخته شد. براي اين دستنويس ها كه در حراجي گري لايت به معرض فروش گذاشته شده بود، مبلغ 400هزار دلار پرداخت شده است.
به گزارش خبرگزاري ايلنا، حراجي گري لايت كه اختصاصاً به فروش يادگاري هاي ادبي مي پردازد در جلسه اخير خود نسخه هاي دستنويسي از سه داستان كوتاه را كه قصه آن خورشيد شامگاهي نيز در ميان آن به چشم مي خورد در معرض فروش قرار داد. پيپ و عينك تك لنزي متعلق به جويس و حاشيه نويس كوتاهي از همينگوي بر يك ورق روزنامه از ديگر آثار ارائه شده در اين حراجي بود.
شايان ذكر است، حراجي گري لايت قرار است در ژانويه 2007 نيز نسخه اي از دستنويس دوبليني هاي جويس را در معرض فروش بگذارد.
ويليام فاكنر از برندگان نوبل ادبيات بود كه در روز سخنراني اش در مراسم دريافت جايزه گفت: من خودم را يك كشاورز مي دانم كه كار اصلي ام كشاورزي است. الان هم بايد در مزرعه ام باشم و نمي دانم اينجا چه مي كنم.

يك فيلم روسي
جايزه اول جشنواره رم را دريافت كرد
گروه ادب و هنر- نخستين جشنواره بين المللي فيلم رم، طي مراسمي با اهداي جوايز به برترين ها به كار خود پايان داد.
به گزارش خبرگزاري ها از رم، در مراسم پاياني جشنواره، فيلم بازي قرباني اثر كريل سربرنيكوف از روسيه، جايزه بهترين فيلم جشنواره را دريافت كرد. جايزه بهترين هنرپيشه زن به آريان اسكاريد به خاطر فيلم سفر به ارمنستان از روسيه و جايزه بهترين هنرپيشه مرد به جورجو كولانجلي به خاطر فيلم هواي نمكي از ايتاليا اهدا شد. فيلم اين انگليس است نيز جايزه ويژه داوران را به خود اختصاص داد.نيكي كريمي با فيلم چند روز بعد تنها كارگردان ايراني بود كه در اين جشنواره حضور داشت.او پس از نمايش فيلمش در يك نشست مطبوعاتي شركت كرد و به پرسش هاي تماشاگران فيلم پاسخ گفت. او درباره عنوان فيلمش در پاسخ به يكي از بينندگان گفت: شايد فاصله عنوان بهتري براي اين فيلم باشد، زيرا فاصله اي كه بين شهرزاد (شخصيت اصلي فيلم) و دنياي اطرافش افتاده داستان واقعي چند روز بعد است.در 9 روز برگزاري جشنواره فيلم رم 95 فيلم به نمايش درآمد. بزرگداشت روبرتو روسليني، مرور آثار شون  كانري و اهداي نشان ويژه به او، برگزاري كلاس هاي آزاد سناريونويسي و نمايش لباس هاي آثار فدريكو فليني از ديگر برنامه هاي جنبي اين جشنواره بود. در اين جشنواره شهردار رم نيز جايزه استپ انداستارز را به رابرت دنيرو اهدا كرد.

نگاه
بازگشت آرامش به خانه سينما
گروه ادب و هنر با انتخاب رضا ميركريمي به عنوان مدير عامل خانه سينما، انتظار مي رود اين تشكل صنفي بالاخره رنگ آرامش را به خود ببيند.
ميركريمي كه از فيلمسازان شاخص و متعهد سينماي ايران محسوب مي شود در كنار رياست هيأت مديره خانه سينما، با حفظ سمت به عنوان مدير عامل خانه سينما نيز انتخاب شد.
ميركريمي در حالي اين سمت را در اختيار گرفت كه خانه سينما از مهر 1381 تا آذر 1383 با وجود تلاش هيأت مديره هيچگاه موفق به شناسايي مدير عامل خود نشد. علت اصلي اين امر اختلافات دامنه داري بود كه در ميان اعضاي هيأت مديره خانه سينما وجود داشت. دو جريان مشخص و داراي عقبه فكري در خانه سينما حضور داشتند كه هر يك در مقابل تصميمات گروه مقابل، مقاومت مي كرد. يكي از نتايج اين اختلاف نظرها، خالي ماندن صندلي مدير عامل بود، چون امكان اتفاق نظر روي يك شخص براي اعضاي هيأت مديره وجود نداشت.
در پي استعفاي دسته جمعي هيأت مديره خانه سينما، پس از اتفاقات ناگوار هشتمين جشن سينماي ايران، گروه تازه اي به هيأت مديره راه يافتند. اين گروه، محمدعلي نجفي را به عنوان رئيس هيأت مديره خانه سينما برگزيدند و كمي بعد سيدضياء هاشمي به عنوان مدير عامل خانه سينما انتخاب شد. هاشمي چند ماه اول را با آرامش به فعاليت پرداخت، ولي دمل چركين اختلافات دوباره سر باز كرد و در نهايت كار به جايي كشيد كه هاشمي ناچار شد از سمت خود كنار برود.
برآيند اتفاقاتي كه در چند سال اخير در خانه سينما رخ داده است مبين اين نكته است كه اختلاف ميان دو جناح قدرتمند سينمايي مانع از ديده شدن رنگ آرامش در خانه سينما و رفع معضلات صنفي شده است.
خبرگزاري مهر در تحليلي در اين باره آورده است: در شرايط كنوني، سينما با مشكلات زيادي مواجه است. اختلاف نظرهاي صنفي به خاطر ورود اعضاء جديد براي بدست آوردن مجوز فعاليت حرفه اي در سينما، نبود حمايت لازم از اعضاء صنف به خصوص بازيگران و كارگردانان، مشكلات بيمه اي اعضا، نياز به ايجاد اتحاد در تصميم گيري ها به منظور تقويت مباني صنفي، نياز به انجام اقدام مقتضي در خصوص موضع گيري هاي گروه هاي مختلف جامعه در خصوص ماهيت و مضمون آثار سينمايي، كمبود سالن مناسب، فرسوده بودن امكانات فني و توليد، بخشي از مسائل و مشكلاتي است كه در حال حاضر سينماي ما به خصوص در بخش خصوصي با آن دست به گريبان است و چشم انتظار خانه سينما تا فعاليتي جدي در جهت رفع اين مشكلات انجام دهد. در حال حاضر مشكل اصلي اين است كه مهمترين تصميمات و سياستگذاري ها در بخش سينما توسط دولت انجام مي شود و خانه سينما اغلب در عرصه تصميم گيري عقب تر از دولت است.

اخبار كوتاه
هنرمندان در روز قدس- در روز قدس بيش از 10هزار عكس، نقاشي، كاريكاتور و پوستر از آثار هنرمندان حوزه هاي هنري سراسر كشور، در معرض ديد عموم گذاشته شد. اين آثار به زودي در تمام استان هاي كشور به نمايش گذاشته مي شود.
۲۷۰ نمايش خياباني - در روز قدس 50 گروه نمايش خياباني در استان هاي تهران، هرمزگان، فارس، ياسوج، كرمانشاه، اصفهان، تبريز، كرمان، اروميه و لرستان، 270اجراي خياباني را به تماشاي عموم گذاشتند.
طولاني ترين نقاشي هنرمندان حوزه هاي هنري تبريز و هرمزگان، در روز قدس 1300متر مربع نقاشي خياباني را با اين موضوع، به تصوير كشيدند.
آغاز سايه سكوت مجموعه تلويزيوني سايه سكوت به كارگرداني جواد افشار، پس از پايان ماه مبارك رمضان از شبكه اول سيما پخش مي شود. سايه سكوت جايگزين سريال باران بهاري در روزهاي شنبه مي شود.
زير تيغ همزمان با عيد - پخش مجموعه زيرتيغ به كارگرداني محمدرضا هنرمند از عيد فطر آغاز مي شود. اين مجموعه با بازي پرويز پرستويي، آتيلا پسياني، فاطمه معتمدآريا، سياوش تهمورث و كورش تهامي، چهارشنبه ها ساعت۲۲ از شبكه اول سيما پخش مي شود.
نقش بهزيستي در سيما محمدجواد جعفريان، مديركل دفتر رياستي سازمان بهزيستي در نشست جشنواره فيلم بهزيستي گفت: سينماي ايران، بخش عظيمي از موفقيت ها و درخشش هاي بدون مرزي خود را مديون حوزه بهزيستي و آسيب ديدگان اجتماعي است. حوزه بهزيستي معدني بكر براي هنرمندان و سينماگران است.
حذف بخش خياباني برگزاري بخش خياباني نهمين جشنواره تئاتر عروسكي دانشجويان منتفي شد. پيش از اين قرار بود امسال براي نخستين بار بخش خياباني به صورت مجزا، در شهر ديگري برگزار شود، اما دبير دهمين دوره اين جشنواره، اعلام كرد برگزاري اين بخش كاملا منتفي شده است.
تدارك روز سوم محمدحسين لطيفي، كارگردان سريال صاحبدلان اين روزها در تدارك ساخت فيلم سينمايي روز سوم است. در روز سوم با مضمون دفاع مقدس، باران كوثري، پوريا پورسرخ، برزو ارجمند و شهرام قائدي به عنوان بازيگر حضور دارند.
بررسي سينماي پليسي فرانسه- سينماي پليسي فرانسه در دومين جشنواره فيلم پليس بررسي مي شود. هدف اين بخش ارائه چشم انداز سينماي پليسي فرانسه و آشنايي با تجربه ها، انديشه ها و رويكردهاي ژانر سينماي پليس ديگر كشورهاست.

ادب و هنر
اجتماعي
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
زادبوم
حوادث
بين الملل
سياسي
شهر تماشا
سلامت
شهري
دانش
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   بين الملل   |  
|  سياسي   |   شهر تماشا   |   سلامت   |   شهري   |   دانش   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |