دوشنبه ۱ آبان ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره ۴۱۱۶ - Oct 23, 2006
آذين بندي شهر براي جشن بزرگ شكر
شركت واحد شهروندان تهراني را براي نماز عيد فطر از 183 مبدأ به مصلاي تهران منتقل مي كند
004491.jpg
گروه شهري شهر تهران مانند ديگر شهرهاي كشور براي برگزاري پرشكوه مراسم نماز و جشن عيد فطر آماده مي شود. شهرداري تهران امسال تدارك گسترده اي براي جشن و سرور شهروندان در پايان ماه مبارك رمضان ديده است. همچنين بخش هاي مختلف اين سازمان آماده خدمت به نمازگزاران عيد فطر شده اند.
درحالي كه نماز عيد فطر ساعت 30/8 صبح عيد برگزار مي شود اتوبوس هاي شركت واحد و قطارهاي مترو از ساعت 30/5 بامداد آماده سرويس دهي و جابه جايي مسافران هستند. براساس اعلام شركت واحد اتوبوسراني اتوبوس هايي كه در نظر گرفته شده نمازگزاران را از 183 مبدأ كه همگي در مقابل مساجد و حسينيه هاي مناطق قرار گرفته اند به مصلاي تهران منتقل مي كنند. در اين بين سازمان هاي ترافيكي از نمازگزاران خواسته اند كه تا حد امكان براي رفت و آمد به مصلي از وسايل نقليه عمومي استفاده كنند. در اين بين شركت مترو نيز اعلام كرده است كه در اين روز قطارهاي اين شركت از ساعت 30/5 نمازگزاران را به مصلاي امام خميني(ره) تهران منتقل مي كنند و نمازگزاران در اين روز به طور رايگان از مترو استفاده خواهند كرد.
پذيرايي در 15 ايستگاه
ستاد برگزاري مراسم عيد فطر از استقرار 15 ايستگاه پذيرايي در مصلاي تهران خبر داد. اين ايستگاه هاي پذيرايي تماماً در اطراف مصلاي تهران مستقر شده اند و مراكز و پاركينگ هايي نظير پاركينگ بيهقي يا ميدان تختي نيز ميزبان برخي از اين ايستگاه هاي پذيرايي هستند.
از سوي ديگر كميته امداد امام خميني(ره) نيز اعلام كرد كه جمع آوري فطريه مصلاي بزرگ امام خميني(ره) فقط توسط اين كميته انجام مي شود. به گفته معاون مشاركت مردمي اين كميته، 350 پايگاه براي جمع آوري فطريه در مصلي پيش بيني شده كه در هر پايگاه 3 صندوق وجود دارد.
ستاد برگزاري مراسم عيد فطر همچنين از پاسخگويي شماره تلفن 1888 به سئوالات شهروندان درمورد برگزاري نماز عيد فطر در مصلي خبر داد.
محل هاي توقف و مسيرهاي برگشت
بنا بر اعلام راهنمايي و رانندگي، پاركينگ پادگان لجستيك ارتش واقع در شمال خيابان مطهري، پاركينگ مجتمع امام خميني واقع در شمال مصلي، پاركينگ بنياد مستضعفان واقع در شمال شرقي ميدان آفريقا و پاركينگ بيهقي واقع در ميدان آرژانتين و پاركينگ ايستگاه متروي ميرداماد حقاني براي پارك خودروهاي شخصي در نظر گرفته شده اند.
همچنين پاركينگ ويژه اي در خيابان عشقيار (نيلوفر) براي توقف موتورسيكلت ها در نظر گرفته شده است.براي بازگشت از مصلي و سوار شدن به اتوبوس نيز نمازگزاران مي توانند براساس مقصد خود به 7 نقطه از اطراف مصلي مراجعه كنند. مثلاً كساني كه عازم شمال تهران هستند به ضلع شمالي بزرگراه رسالت و داخل مجتمع امام خميني(ره) بايد مراجعه كنند يا مسافران غرب شهر تهران مي توانند از اتوبوس هاي مستقر در پاركينگ شمال غربي داخل مصلا و بزرگراه مدرس استفاده كنند.
جشن ايمان در روز عيد فطر
بنا بر برنامه ريزي شهرداري تهران علاوه بر برگزاري جشن نماز عيد فطر در مصلي جشن ايمان نيز در عصر روز عيد فطر در ميدان آزادي برگزار مي شود. در اين روز ميدان آزادي از ساعت 15 تا 21 ميزبان صدها هزار شهروند تهراني خواهد بود. سياست جديد مديريت شهري اين است كه در كنار برپايي مراسم باشكوه مناسبت هاي سوگواري، جشن هاي ويژه اعياد مذهبي را نيز با همان شكوه و فراگيري برگزار كند.
در اين برنامه، علاوه بر آذين بندي ميدان آزادي، رژه با پرچم، پروازهاي چتربازان، رژه اسكيت سواران و برنامه هاي تفريحي و سرگرم كننده توسط هنرمندان، امكان پذيرايي صلواتي از 500 هزار نفر با كيك و شيريني فراهم شده است.
در كنار اين برنامه ها جشن ويژه اي براي شروع سن تكليف حدود 50 هزار دختر نوباوه تهراني برگزار شده و پس از آن آسمان ميدان آزادي نورافشاني مي شود.

محدوديت ها و ممنوعيت هاي تردد
در روز عيد سعيد فطر اعلام شد
ايسنا: پليس راهنمايي و رانندگي تهران بزرگ محدوديت ها و ممنوعيت هاي تردد در روز عيد سعيد فطر با توجه به برگزاري نماز عيد در مصلاي تهران را اعلام كرد.
بنابراين گزارش، مسير رفت اتوبوسهاي شركت واحد شامل اتوبوسهاي واحد كه از سمت شرق و شمال شرق به سمت مصلي در حركتند، از ضلع شمالي مصلي از طريق دور برگردان به سمت شرق تغيير مسير داده و در مقابل درب شمالي نمازگزاران را پياده خواهند كرد، اتوبوسهايي كه از محورهاي جنوبي حركت مي كنند از طريق ميدان هفت تير،  بهار شيراز، سليمان خاطر، علي اكبري در ضلع جنوبي مصلي نمازگزاران را پياده مي كنند و اتوبوسهايي كه از طريق بزرگراه همت و مدرس به سمت جنوب حركت مي كنند نمازگزاران را پس از دور زدن از روي پل شهيد بهشتي،  در ضلع جنوبي مصلي پياده خواهند كرد خواهد بود.
همچنين مسير برگشت اتوبوسهاي شركت واحد در بزرگراه رسالت شرق به غرب حد فاصل پل سيد خندان تا پل رسالت در لاين شمالي و از پل رسالت تا كارواش مرجان در ضلع جنوبي فقط يك رديف مستقر و نمازگزاران را پس از اقامه نماز به مبادي اوليه برمي گردانند. در بزرگراه مدرس شمال به جنوب حد فاصل پل رسالت تا پل شهيد مطهري در يك رديف مستقر و پس از نماز از طريق بزرگراه مدرس به سمت ميدان هفت تير و محل هاي اوليه نمازگزاران را حركت خواهند داد. در بزرگراه مدرس، مسير جنوب به شمال حد فاصل پل شهيد مطهري تا پل رسالت در يك رديف مستقر و پس از اقامه نماز از طريق بزرگراه مدرس و همت به سمت محل هاي اوليه مراجعت خواهند كرد، دو رديف اتوبوس در محورهاي جنوبي خيابان شهيد بهشتي از ميدان تختي تا قائم مقام مستقر و پس از نماز از طريق خيابان مفتح و شهيد بهشتي به محل هاي اوليه برخواهند گشت. خيابان علي اكبري (پارسا) و خليل حسيني (سورنا) براي ورود اتوبوسها به خيابان شهيد بهشتي و خيابان مفتح و سرافراز به سمت جنوب در نظر گرفته شده است و در دو لاين خيابان ميرعماد جنوب به شمال تعدادي اتوبوس مستقر و نمازگزاران را از طريق خيابان شهيد بهشتي به سمت غرب و جنوب حركت خواهند داد، خواهد بود.
بر اين اساس، پاركينگ پادگان لجستيك ارتش واقع در ضلع شمالي خيابان شهيد مطهري، پاركينگ مجتمع امام خميني(ره) واقع در شمال مصلي، پاركينگ بنياد مستضعفان واقع در ضلع شمال شرقي ميدان آفريقا و پاركينگ بيهقي واقع در ميدان آرژانتين و پاركينگ ايستگاه متروي ميرداماد ـ حقاني براي پارك  خودروهاي شخصي و پاركينگ ويژه واقع در خيابان شهيد عشقيار (نيلوفر)، حد فاصل خيابان خرمشهر به طرف شمال براي پارك موتورسيكلتهاي نمازگزاران در نظر گرفته شده است.
پليس راهور تهران بزرگ همچنين اعلام كرد: از ساعت 5 بامداد روز عيد سعيد فطر تا خاتمه مراسم و عادي شدن ترافيك، توقف سواري هاي شخصي در بزرگراه رسالت، از تونل رسالت تا پل صياد شيرازي در هر دو لاين، بزرگراه مدرس از خيابان زهره تا زير پل فجر در هر دو لاين، طول خيابان قنبرزاده (آهنچي) در هر دو سمت و طول خيابان شهيد بهشتي از ميدان تختي تا تقاطع خيابان قائم مقام در هر دو سمت ممنوع است.
با توجه به اينكه از 300 مسجد شهر تهران اتوبوس هاي شركت واحد نسبت به انتقال نمازگزاران به مصلاي بزرگ شهر تهران اقدام خواهند كرد و متروي تهران نيز در اين زمينه سرويس دهي خواهد داشت، لذا از شهروندان درخواست مي شود جهت عزيمت به مصلاي بزرگ تهران تا جاي ممكن از وسايل نقليه عمومي استفاده كرده و به توصيه هاي مأموران پليس راهنمايي و رانندگي و ماموران انتظامي مستقر در محل توجه داشته باشند.

نتيجه نشست ديروز شوراي شهر تهران ؛
تصويب يك فوريت از طرح بخشودگي
عوارض ساليانه مدارس
عكس :عليرضا بني علي
004533.jpg
گروه شهري- در جلسه ديروز شوراي شهر، يك فوريت طرح بخشودگي عوارض نوسازي ساليانه كليه واحدهاي آموزشي و پرورشي وابسته به وزارت آموزش و پرورش تصويب شد.
به گزارش همشهري، مهدي چمران در پايان دويست وهفتادويكمين جلسه علني بدون حضور مستمع شوراي اسلامي شهر تهران با اعلام اين مطلب افزود: اين طرح به صورت دوفوريتي به شورا ارائه شده بود كه با موافقت و رأي اعضا يك فوريت آن به تصويب رسيد.
رئيس شوراي شهر گفت: بخشودگي واحدهاي آموزشي در برنامه سوم توسعه لحاظ شده بود ولي در برنامه چهارم حذف شد و بنابراين شهرداري موظف به دريافت عوارض نوسازي از مدارس از سال 84 شد.وي تصريح كرد: در صورت تصويب نهايي اين طرح، شهرداري تهران بايد عوارض مربوطه را از محل مبالغ در اختيار شهردار (ماده 16 و 17) بپردازد.چمران افزود: با بررسي كارشناسي اين طرح در كميسيون هاي شوراي شهر، نحوه پرداخت اين عوارض مشخص خواهد شد كه شايد از طريق 5درصد سهم آموزش و پرورش از عوارض نوسازي و يا از محل طلب شهرداري ها از دولت تأمين شود.وي خاطرنشان كرد: از آنجا كه آمار و اطلاعات كافي در اين زمينه وجود نداشت دوفوريت طرح تبديل به يك فوريت شد تا با دقت بيشتري در كميسيون ها بررسي و درنهايت تصميم گيري شود.
شوراي شهر تهران ديروز همچنين با اصلاح مصوبه تعيين عوارض تغيير كاربري املاك واقع در طرح هاي دولتي تسهيلات بيشتري را براي صاحبان اين گونه املاك در نظر گرفت.
رئيس شوراي شهر گفت: به موجب اين اصلاحيه، به شهرداري تهران اجازه داده شد تا به منظور ايجاد وحدت رويه، از مالكين املاك واقع در طرح هاي دولتي كه به استناد قانون تعيين وضعيت املاك واقع در طرح هاي دولتي مصوب 29/8/1367 و يا آراي صادره از سوي مراجع قضائي و تصميمات كميسيون ماده پنج تعيين تكليف و براي آنها پروانه ساختمان صادر مي شود، طبق ضوابط مربوطه عوارض تغيير كاربري زمين به مسكوني را وصول كند.
چمران افزود: بر اين اساس املاكي كه مطابق طرح جامع مصوب سال 1349 داراي كاربري غيرمسكوني بوده اند به  ازاء هر مترمربع زمين، عوارضي معادل رتبه A و با تراكم پايه مالي 120 درصد دريافت مي شود.
به گفته وي، همچنين املاكي كه مطابق طرح جامع مصوب سال 49 داراي كاربري مسكوني بوده و براساس طرح ساماندهي سال 71 و يا مصوبات شوراي طرح و بررسي و با كميسيون ماده پنج، كاربري آنها به غيرمسكوني (شامل آموزشي، درماني، تجهيزات شهري، ورزشي و...) تغيير يافته نيز به ازاء هر متر مربع زمين، عوارضي معادل رتبه نيم A با تراكم پايه مالي 120 درصد دريافت مي شود.چمران همچنين درباره شركت اعضاي فعلي شوراي شهر تهران در انتخابات شوراهاي شهر و روستا نيز گفت: دقيقا اطلاع ندارم كه چه كساني ثبت نام كرده اند.وي با اين حال افزود: ثبت نام روز گذشته اعضاي شوراي شهر تهران در انتخابات براساس دعوت بنده انجام شده و به تمامي اعضا پيشنهاد كرده بودم كه در سومين دوره انتخابات شوراها شركت كنند.
چمران گفت: درصدد هستيم تا ائتلاف آبادگران ايران اسلامي را كه براي دومين دوره شوراها تشكيل داده بوديم حفظ كنيم.

شهر نگار
مديريت جزيره اي
مسعود زلفي
شهر، موجودي زنده و با ويژگي خاص است و از اين رو هريك از اندام واره هاي آن بر يكديگر تاثيرگذار هستند. با چنين نگره اي پيكره اي به نام شهر به يك فرماندهي و مديريت واحد نياز دارد تا شهر بسامان شده و نظم پذيرد.
متأسفانه شهر تهران و البته ساير شهرهاي كشور فاقد يك مركز فرماندهي و مديريت واحد است و از اين رو معضلات شهري تقريباً پابرجاست و روند زندگي هم براي شهر و نيز براي شهروندان سخت تر مي باشد. به تعبيري، معضلات شهر، در عدم وجود مديريت واحد شهري ريشه دارد.
فقدان مديريت شهري موجب شده است تا هزينه زندگي در اين شهر كه دوره گذار از فلاحتي به صنعتي را سپري مي كند بالا و بيش از حد متعارف باشد و در عين حال نتوان به برخورداري از يك شهر توسعه يافته اميدوار بود، چرا كه اصولاً مديريت واحد شهري، پيش نياز اداره شهر و عنصر كارآمد توسعه يافتگي آن تلقي مي شود.
به دور از عقلانيت است كه كلان شهري چون تهران به شيوه مديريت جزيره اي، ناهمگون و چندپاره اداره شود. منطقي نمي نمايد موضوعي نظير ترافيك و حمل و نقل كه اصولاً جايگاه ويژه اي در زندگي شهري دارد توسط 20 كانون ناهمگن مديريت شود و زماني كه پديده پايدار ترافيك چهره نازيبا و سنگين خود را بر زندگي شهروندان تحميل كرده و آن را مختل مي كند، هيچ يك از آنها حاضر به قبول مسئوليت نمي شوند. به همين دليل است كه معضلات تهران همچنين جاري است و اين ناهنجاري متأسفانه به يك هنجار پايدار تبديل شده است. به عبارتي ديگر معضلات شهري تهران از جمله آلودگي هوا و ترافيك به دليل نبود مركز مديريت واحد، امروزه به عنصر ذاتي تهران مبدل گشته است. موازي كاري و تداخل در امور به عنوان شاخصه بارز اين نوع مديريت، تاكنون هزينه هاي هنگفتي اعم از مالي و روحي بر شهر تحميل كرده است و بي توجهي نسبت به پيامدهاي ناشي از اداره چندپاره شهر، دستاوردي جز كندي در انجام امور و اجراي طرح هاي عمران شهري با صرف هزينه هاي گزاف نداشته است.
حال كه در آستانه برگزاري انتخابات سومين دوره شوراهاي اسلامي شهر و روستا قرار داريم به نظر مي رسد دولت و مجلس شوراي اسلامي بايد موضوع مديريت واحد شهري و اجراي آن را مورد تأكيد قرار داده و از رهگذر آن وظايف شهري را به شهرداريها واگذار كنند تا بسياري از معضلات برطرف شود.
با تحقق مديريت واحد شهري مي توان به برخورداري از شهري توسعه يافته و پايدار اميدوار بود.

گنجايش مسيل هاي شمال تهران افزايش يافت
گروه شهري- با آغاز فصل بارندگي ، به منظور جلوگيري از بروز حوادث غيرمترقبه و جاري شدن سيل، مسيل هاي شمال تهران و حوضچه هاي موجود از رسوبات و ضايعات پاكسازي و ظرفيت آنها افزايش يافت.
به گزارش سما به نقل از روابط عمومي شهرداري منطقه يك، سالانه در حدود 3 ميليارد و 540 ميليون ريال صرف نگهداري ،  پاكسازي و لايروبي مسيل ها و كانال هاي شمال تهران مي شود و از ابتداي سال جاري تاكنون نيز بيش از يك هزار تن رسوب از داخل مسيل ها جمع آوري شده است.اين گزارش مي افزايد طول مسيل ها و كانال هاي شمال تهران واقع در محدوده منطقه يك 35 كيلومترمربع و شامل مسيل ها و كانال هاي دربند، ارم، مقصودبيك، اقدسيه، ولنجك، اسدآباد، جمشيديه، گلابدره و دارآباد است كه رسوبات آنها به طور مرتب جمع آوري و پاكسازي مي شود.

به منظور آمادگي در برابر حوادث غيرمترقبه
۹ سوله بحران در منطقه 20 احداث شد
گروه شهري- به منظور كاهش اثرات بحران 9پايگاه پشتيباني در منطقه 20 ايجاد شد.
به گزارش سما به نقل از روابط عمومي شهرداري منطقه 20، جلال خوشخوان مسئول هماهنگي ستاد مديريت بحران اين منطقه وضعيت شهر ري را از لحاظ مقاوم سازي بناها نامطلوب ارزيابي كرد و گفت: 60درصد از ابنيه موجود در اين منطقه بافت فرسوده هستند كه اين بناها شامل ساختمان هاي دولتي و غيردولتي و بيمارستانهاي موجود در اين شهر نيز مي شود.وي در ادامه گفت: كانال هاي متعددي كه آب هاي سطحي شهر تهران را به ري سرازير مي كند يكي از عواملي است كه به علت فقدان بافت مقاوم و خاكي بودن اغلب آنها به سرعت تخريب مي شود از سوي ديگر قرار داشتن شهر ري بر روي دو گسل شمالي و جنوبي و بافت سست خاك اين منطقه از جمله مشكلاتي است كه در زمان بحران به ويژه زلزله منطقه را با خطر مواجه مي سازد.
خوشخوان پيشگيري، آمادگي، مقابله و بازسازي را از اقدامات مديريت بحران براي مقابله با حوادث پيش بيني نشده دانست و تصريح كرد: در زمان حاضر توسعه آموزش در سطح جامعه، مقاوم سازي و نوسازي بناها در قالب برنامه هاي پيشگيرانه در حال اجراست.
وي افزود: در مرحله آمادگي نيز بايد بانك اطلاعاتي قوي از امكانات و تجهيزات سازمانها در اختيار داشته و ضمن ارزيابي آنها براي رساندن سطح اين امكانات به حد استاندارد تلاش كنيم. مسئول هماهنگي ستاد مديريت بحران شهرداري منطقه 20 تهران ايجاد پايگاههاي پشتيباني مقاوم را از ديگر اقدامات اين ستاد عنوان كرد و گفت: در زمان حاضر 9 پايگاه پشتيباني براي مواقع بحراني در اين منطقه ايجاد شده است.

نگاه
004530.jpg
رسول آذرگون

شهردار تهران :
تحقق تفكر مسجدي در همه شئون عامل پيشرفت ماست
گروه شهري - شهردار تهران گفت: مسجد محل دوستان خدا ، مصلاي ملائك ، محل نزول وحي الهي و به تعبير زيباي حضرت امام خميني (ره) سنگر است و تنها عامل پيشرفت ما در تمامي شئون، تحقق تفكر مسجدي است .
به گزارش سما، شهردار تهران كه شامگاه ديروز در جمع بسيجيان مسجد جامع صفا واقع در ميدان امام حسين(ع)، خيابان شهيد مدني حاضر شده بود با بيان اين مطلب گفت: چند ماه قبل مسئولان مسجد صفا از من خواستند تا براي بازديد به اين مسجد بيايم ، وقتي تلاش جوانان و نوجوانان را در بازسازي مسجد ديدم به ياد دوران دفاع مقدس افتادم چون فضاي جبهه فضاي كار و تلاش بود. در آن دوران كار به اوج خود رسيده بود وهم مسجد سنگر بود و هم سنگر مسجد.
وي با اشاره به ايثارها و از جان گذشتگي هايي كه در طول دفاع مقدس صورت پذيرفت ، گفت: اگر بگوييم جبهه قطعه اي از بهشت بود حرف اضافه اي نزده ايم.
قاليباف در توصيف بسيجيان گفت: هر فردي كه تنها به خود نيانديشد يك بسيجي است همانطور كه در جبهه و جنگ هيچكس به فكر خودش نبود.شهردار تهران در ادامه به چند اصل مهم در اقدامات شهرداري اشاره كرد و گفت: شهروندمداري، محله گرايي و مشاركت مردم بدون هيچ مانعي از جمله مواردي است كه از ابتداي حضورم در شهرداري به آن توجه داشته ام.

سومين جشنواره مواد غذايي افتتاح مي شود
سومين جشنواره مواد غذايي كه به همت سازمان ميادين ميوه و تره بار شهرداري در ميدان ميوه و تره بار قزل قلعه برگزار مي شود با حضور مسئولين و صاحبان صنايع غذايي روز پنجشنبه چهارم آبان ماه سال جاري از ساعت 30/10 آغاز به كار مي كند.گفتني است اين جشنواره از 4 لغايت 10 آبان ماه جاري همه روزه از ساعت 30/9 صبح تا 7 بعد از ظهر پذيراي عموم علاقمندان است.

شهري
اجتماعي
ادب و هنر
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
زادبوم
حوادث
بين الملل
سياسي
شهر تماشا
سلامت
دانش
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   بين الملل   |  
|  سياسي   |   شهر تماشا   |   سلامت   |   شهري   |   دانش   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |