دوشنبه ۱ آبان ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره ۴۱۱۶ - Oct 23, 2006
لرستان جاذبه دارد، اما نه برنامه دارد و نه زيرساخت
موانع گردشگري در سرزمين مفرغ ها
اسدالله افلاكي
لرستان، امپراتوري عصر مفرغ، با وجود هزاران جاذبه تاريخي و طبيعي هيچ بهره اي از صنعت توريسم ندارد. در حالي كه بحران بيكاري مشكلات اجتماعي بي شماري براي اين استان ايجاد كرده است، نبود اعتبار مالي، ميراث تاريخي لرستان را در معرض ويراني قرار داده است. ميراثي كه مي توانست در صورت وجود برنامه براي توسعه گردشگري، لرستان را از محروميت كنوني نجات دهد.
محمدعزيزي، معاون گردشگري و فرهنگي سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري استان لرستان، درباره موانع عمده توسعه گردشگري در لرستان به همشهري گفت: يكي از مشكلات عمده ضعف مسئولان در معرفي قابليت ها و جاذبه هاي مختلف لرستان است. به عبارت ديگر ما هنوز نتوانسته  ايم لرستان را آن گونه كه هست معرفي كنيم و آنچه در اين زمينه صورت گرفته تبليغات اندكي بوده است كه در معرفي و شناساندن پتانسيل هاي اين استان چندان مؤثر نبوده است. از همين رو، ضعف در معرفي اين جاذبه ها تا حدي است كه بسياري از شهروندان علاقه مند به آثار باستاني از وجود بسياري از آثار باستاني و مراكز ديدني استان بي خبرند. در حالي كه وقتي از لرستان صحبت مي شود مثلاً از پل هاي بزرگ اين استان بايد متوجه باشيم كه در پشت اين پل ها تمدن وسيعي وجود داشته است.
همانگونه كه هنوز مفرغ هاي اين استان براي اكثر قريب به اتفاق هموطنان ما شناخته شده نيست و بسياري از شهروندان از پاسخ به اين پرسش كه سرزمين مفرغ ها در كجا واقع شده و چه معنايي دارد، ناتوانند در حالي كه اين مفرغ ها، امروزه زينت بخش بسياري از موزه هاي دنياست و به عنوان يكي از شاخص هاي فرهنگي لرستان جايگاه ويژه اي در ويترين هاي موزه هاي بزرگ جهان دارند.
وي از تنگناها و محدوديت هاي فراواني كه در زيرساخت هاي توسعه گردشگري در كشور و به ويژه در استان لرستان وجود دارد به عنوان عامل اصلي توسعه صنعت توريسم ياد كرد و افزود: هنوز براي رسيدن به بسياري از جاذبه هاي استان دسترسي مناسبي وجود ندارد و در نتيجه گردشگران براي دسترسي به اين جاذبه ها به دليل نبود جاده ايمن با مشكل مواجه اند.
وي حل اين مشكل و بسياري از مشكلات ديگر را در گرو پرداختن به زيرساخت ها دانست و گفت: احداث راههاي مناسب، ترميم و بهينه سازي شبكه هاي ارتباطي موجود اعم از خط هوايي، زميني و حمل و نقل ريلي مي تواند بسياري از موانع موجود را رفع و تسهيلات چشمگيري در توسعه صنعت توريسم در استان به ارمغان آورد.
عزيزي در بخش زيرساخت ها به كمبود مراكز پذيرايي و اقامتي استان اشاره كرد و گفت: اين استان از نظر هتل و ساير مراكز مرتبط با پذيرش گردشگر به شدت ضعيف است و به جز هتل زاگرس بروجرد كه به عنوان يك هتل بين المللي شناخته شده است فاقد هتل يا مراكز اقامتي است كه از استانداردهاي بين المللي برخوردار باشد... به طوري كه در حال حاضر از نظر اتاق و پذيرايي پاسخگوي بازديدكنند ه هاي كنوني هم نيستيم.
معاون گردشگري و فرهنگي اداره ميراث فرهنگي و گردشگري لرستان، از موانع فرهنگي به عنوان يكي ديگر از شاخص هاي مؤثر در عقب ماندگي توسعه گردشگري استان نام برد و گفت: به دليل بافت فرهنگي اين استان، در طول تاريخ به ويژه در دوره  معاصر يعني از دوره قاجار تا به امروز همواره اين تصور وجود داشته است كه امنيت در لرستان به سختي قابل تأمين است به خصوص از نگاه گردشگران و جهانگردان خارجي، لرستان از نظر امنيت، استان قابل اطميناني نبوده و نيست و اين نگاهي است كه بايد با فرهنگ سازي عوض شود.

حفاريهاي غيرمجاز ادامه دارد
معاون گردشگري و فرهنگي سازمان ميراث فرهنگي صنايع دستي و گردشگري استان لرستان در خصوص حفاريهاي غيرمجاز در لرستان و راهكارهاي مقابله با آن گفت: حفاري غيرمجاز تنها به استان لرستان محدود نمي شود اين معضلي است كه در سراسر كشور بيداد مي كند.
از همين رو از سال گذشته يگان پاسداران ميراث فرهنگي در استان تشكيل شد و در حال حاضر، اين يگان با 50 نيرو مشغول فعاليت است، اين نيروها در گام نخست، طي دوره هاي آموزشي ويژه، با گذشته فرهنگي و تاريخي لرستان و چگونگي حفظ و حراست مواريث موجود آشنا شدند از سوي ديگر با كمك همين يگان، انجمن هاي مختلفي در سطح استان تشكيل شد و همزمان با آن تبليغات گسترده اي در رسانه هاي محلي و سراسري صورت گرفت در نتيجه اين اقدامات، آسيب پذيري آثار و بناهاي تاريخي به طرز چشمگيري كاهش يافته است.
وي با تأكيد بر ضرورت شناسايي و ثبت آثار باستاني در فهرست آثار ملي افزود: براي آنكه بتوانيم سارقان اين آثار را تحويل مقامات قضايي بدهيم و از آثار مسروقه به عنوان اموال فرهنگي در محاكم قضايي دفاع كنيم بررسي و شناسايي محوطه هاي تاريخي براي ثبت در فهرست آثار ملي را آغاز كرده ايم و تلاش مي كنيم پيش از غارت و چپاول بيشتر اين آثار، محوطه هاي مورد نظر را در فهرست آثار ملي به ثبت برسانيم و در همين زمينه تاكنون 2 هزار اثر تاريخي شناسايي و 400 اثر در فهرست ملي به ثبت رسيده است. افزون بر اين با گشت هاي شبانه و مستمر در حوزه سايت هاي تاريخي و باستاني آسيب پذيري به حداقل ممكن رسيده، با اين همه حفاريهاي غيرمجاز همچنان ادامه دارد و اين واقعيت تلخي است كه نمي توان آن را كتمان كرد.
وي با اشاره به ضعف آموزش در حوزه گردشگري در استان لرستان خاطرنشان كرد: تاكنون دوره  هاي مختلفي براي پاسداران ميراث فرهنگي و نيروي انتظامي، گمرك و تاكسيداران در ارتباط با گردشگري برگزار شده همچنين چگونگي برخورد با گردشگران و جهانگردان به افراد راهنما و نيروهاي محلي آموزش داده شده است با اين همه اين آموزشها هنوز در حدي نيستند كه بتوانند جوابگوي مشكلات باشند.
عزيزي در اين گفت وگو از برگزاري همايش قابليت ها، موانع و راهكارهاي توسعه گردشگري لرستان خبر داد و گفت: اين همايش ذيل 3 محور، جاذبه هاي طبيعي، تاريخي و فرهنگي لرستان و موانع و راهكارها، در 21 آذرماه امسال با مشاركت دانشگاه آزاد اسلامي خرم آباد برگزار مي شود.

چشم انداز
004449.jpg
004452.jpg
لرستان در كنار استان هاي گلستان، اردبيل و گيلان و مازندران يكي از پنج استان برخوردار از بيشترين تنوع زيستي در كشور ما به شمار مي رود. اين استان همچنين يكي از سرزمين هاي باستاني آسيا به شمار آمده و به ويژه آثار به جامانده از عصر مفرغ و نيز آثار متعلق به دوره پيش از تاريخ كه در لرستان كشف شده، در جهان بي نظير است. با اين وجود در حال حاضر فقر و بيكاري به شدت سيماي لرستان را تحت تأثير قرار داده و استاني كه مي توانست سرزميني پررونق و مرفه باشد، اكنون يكي از محرومترين استان هاي كشور به شمار مي رود. ترديدي نيست كه بيكاري بزرگترين مشكل لرستان است و توسعه  گردشگري كاراترين صنعت براي مقابله با اين بحران محسوب مي شود.
تصوير بزرگ درياچه گهر و تصوير كوچك نمونه اي از آثار مفرغي لرستان را نشان مي دهد.

خسارات زيست محيطي
برداشت شن و ماسه از رودخانه ها
004443.jpg
گروه شهري هجوم افراد فرصت طلب به ساحل موجب زيان هاي جبران ناپذير به محيط زيست درياي خزر مي شود. مديركل شيلات مازندران به ايرنا گفت: تخريب زيستگاههاي طبيعي ماهيان و پيشروي آب دريا موقعيتي را در رودخانه ها و سواحل درياي مازندران بخصوص در غرب استان به وجود آورده كه نتايج منفي آن در آينده نزديك بر كسي پوشيده نخواهد بود. وي ادامه داد : اكنون شاهد تخريب و پيدايش موانع و صخره هاي متعدد در حوزه عمل تعاوني هاي صيادي پره و همچنين بستر مناسب دريا و ساحل به سبب پيشروي آب دريا و اكوسيستم طبيعي و تخريب زيست محيطي ، تجاوز به حريم ?? متري دريا هستيم كه جبران آن در آينده غيرممكن خواهد بود.

عجايب ايران
تپه سيلك
004446.jpg
آرش نورآقايي - تپه سيلك يكي از قديمي ترين مراكز شناخته شده سكونت انسان ماقبل تاريخ در فلات ايران است. تحقيقات نشان مي دهد كه در حدود 8000سال پيش، مردمي در اين ناحيه ساكن بوده اند كه تمدن پيشرفته اي داشته اند. دوران زندگي در سيلك را به شش دوره تقسيم مي كنند كه از 8000 سال پيش شروع شده تا آخرين دوره كه مربوط به 2700 سال پيش است. هر مرتبه كه در وضع زندگي مردم سيلك تغييري رخ مي داده، نقش ظروف سفاليني كه آنها مي ساخته اند تغيير مي كرده است. بعضي از اين سفال ها از بهترين و زيباترين نمونه هاي سفال سازي هستند كه تاكنون در ايران به دست آمده تا آنجا كه موزه هاي دنيا با داشتن ظروف سفالي سيلك به خود مي بالند و شايد بهتر بود تمام مكتب هاي نقاشي دنيا را به علاوه 1 مي كردند و آن 1 منحصر به سبك نقوش سفالينه هاي سيلك بود. مردم سيلك جنگجو نبوده اند چون در ميان آثارشان اسلحه و ادوات جنگي ديده نمي شود و بيشتر آثارشان مربوط به كشت و زراعت است.سيلك امروزي فقط در تپه جنوبي و شمالي است هر چند كه در منطقه اي به طول و عرض 4كيلومتر، اشياء و قبرهاي هزاران ساله پيدا شده كه اكنون خانه هاي مردم بر روي آنها بنا شده است.
آخرين نتايج كاوش هاي باستان شناسي نشان مي دهد كه يك زيگورات در سيلك وجود داشته كه اگر اين طور باشد، تاريخ باستان شناسي كمي تكان خواهد خورد.

زادبوم
اجتماعي
ادب و هنر
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
حوادث
بين الملل
سياسي
شهر تماشا
سلامت
شهري
دانش
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   بين الملل   |  
|  سياسي   |   شهر تماشا   |   سلامت   |   شهري   |   دانش   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |