دوشنبه ۱ آبان ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره ۴۱۱۶ - Oct 23, 2006
رسول اكرم صلي الله عليه و آله و سلم مي فرمايد:
هركس در اين ماه يك آيه قرآن تلاوت كند، ثواب كسي را دارد كه در ماههاي ديگر ختم قرآن كرده باشد.
خطبه شعبانيه
امروز با حافظ
كه ما دو عاشق زاريم و كار ما زاريست
بنال بلبل اگر با منت سرياريست
چه جاي دم زدن نافه هاي تاتاريست
در آن زمين كه نسيمي وزد ز طره دوست
آب و هوا
004521.jpg

عكس روز
004527.jpg
عكس: رويترز‎/ فياض كبلي
دو خانم مسلمان هندي در آستانه عيد سعيد فطر در كنار ديوار مسجد جامع كشمير در حال مناجات با پروردگار خود هستند.

در شهر چه خبر
كمتر از نرخ مصوب
شايد در ميان انبوه كالاهاي موجود در بازار، پوشك بچه جزء معدود اجناسي باشد كه در اغلب موارد زير نرخ درج شده بر روي بسته بندي به فروش مي رسد. با حمايت دولت و براي پوشش نياز كودكان به اين كالا 2 تا 5 درصد تخفيف به آن تعلق مي گيرد. در حال حاضر با احتساب رشد 4 تا 5درصدي قيمت انواع پوشك بچه نرخ هر بسته كوچك و يا بزرگ در بازار تهران به 950 تا 1150 مي رسد كه اين قيمت براي مصرف كننده به 850 تومان كاهش مي يابد.

ترازهاي دروغگو
از امروز ترازوي مغازه ها، فروشگاه ها و غرفه هاي ميدان هاي ميوه و تره بار براي كنترل كم فروشي احتمالي مورد بازبيني مأموران موسسه استاندارد و سازمان بازرسي قرار مي گيرد. اگرچه بررسي صحت ترازوهاي واحدهاي صنفي تا به حال به صورت سالانه صورت مي گرفت، طرح شكايت هاي گوناگون خريداران از كم فروشي فروشندگان موجب تعميم اين بازرسي به كل ايام سال شد. سيدرضا نوراني مديركل اندازه شناسي، اوزان و مقياس هاي موسسه استاندارد و تحقيقات صنعتي از همه فروشندگان داراي ترازوهاي معيوب خواسته تا هرچه زودتر نسبت به تعمير و يا تعويض آن اقدام كنند.

نرخ غيرواقعي مسكن
با اين كه خريد و فروش مسكن نسبت به ماه هاي پيش از ركود كمتري برخوردار است اما اين روند همچنان نسبت به زمان مشابه سال هاي پيش رضايت بخش نيست. مصطفي قلي خسروي رئيس اتحاديه مشاوران املاك مي گويد: بخش عمده اي از ركود فعلي در بازار مسكن مربوط به اعلام نادرست ميزان افزايش قيمت مسكن است؛ به طوري  كه در حال حاضر اعلام نرخ 20 تا 25 درصدي گراني مسكن نسبت به سال پيش در عمل صحيح نيست، زيرا اين ميزان افزايش مربوط به مسكن هاي خريد و فروش شده نبوده و نرخ واقعي گراني مسكن كمتر از 15 درصد است. بنابراين اعلام آمارهاي نادرست فقط به رشد غيرواقعي قيمت مسكن هاي در معرض فروش منجر شده است.

كابل برگردان
عمليات كابل برگردان با هدف توسعه شبكه كابل در مراكز مخابرات الغدير، شهيد ديالمه و شهيد محسنيان آغاز شد. با اجراي اين عمليات ارتباط تلفني مشتركين در مركز مخابرات الغدير با پيش شماره هاي 3368 تا 3373، 3300 تا 3303 در محدوده اتوبان امام علي(ع)، آل آقا، كوچه شهيد جعفر يعقوبي و شهيد هدايتي، در مركز مخابرات شهيد ديالمه پيش شماره هاي 3344، 3350، 3312، 3313، 3356، 3352 در محدوده خيابان قادري، مجاهدين اسلام، شهيد رحيمي و شهيد محمدصادق اسلامي تا فردا با اختلال همراه است. در مركز مخابرات شهيد محسنيان نيز ارتباط تلفني پيش شماره هاي 6678، 6679، 6680 تا 6682 در محدوده خيابان اميني، ابراهيم ابراهيم آباد، شهيد جعفري و خيابان 15 متري، مجتمع مسكوني الزهرا(س) با اختلال همراه است.

بازار
فصلي جديد براي حبوب
004476.jpg
به دنبال افزايش قيمت حبوب در ماه گذشته، دولت سود بازرگاني حبوب را كاهش داد تا قيمت ها اندكي عقب بنشينند. بر اين اساس سود بازرگاني نخود تا پايان سال جاري از 15درصد، عدس از 30 درصد و لپه از 20 درصد هركدام به يك درصد كاهش يافت.
اما گزارش ها از بازار مولوي تهران گوياي اين واقعيت است كه هنوز موج تأثيرات اين مصوبه به بازار حبوب نرسيده و قيمت در بازار آزاد عمده فروشان تغييرات اندكي داشته است. بازاريان معتقدند به محض رسيدن محموله هاي جديد واردكنندگان به بازار، فصل جديدي براي بازار حبوب آغاز شده و قيمت ها اندك اندك كاهش مي يابند. زيرا با تعرفه هاي پيشين، بازار به  لحاظ وزني با كاهش 64 درصدي واردات نسبت به زمان مشابه سال پيش مواجه بود كه به  نظر مي رسد اين كاستي جبران خواهد شد. در حال حاضر هر كيلو گندم بلغور شده و پوست كنده در سطح ميادين ميوه و تره بار 350 تومان و هر كيلو ليمو عماني درجه يك 2 هزار و 100 تومان قيمت دارد كه نسبت به نرخ مغازه ها بين 200 تا 300 تومان ارزان تر است.

تلويزيون
004479.jpg

سكه، طلا و ارز
004482.jpg

ضيافت مهر
علي اصغر عطّاران طوسي
004485.jpg
004488.jpg

آلودگي هواي تهران
004524.jpg

شناسنامه
روزنامه صبح ايران: اجتماعي ـ فرهنگي ـ اقتصادي
صاحب امتياز: موسسه همشهري
مدير مسئول : حسين انتظامي
چاپخانه هاي: افست و ايرانچاپ
نشاني و تلفن هاي همشهري
دفتر مركزي: تهران ـ خيابان آفريقا ـ كوچه تنديس ـ شماره ۱۰
كد پستي: ۱۹۱۵۶۵۶۳۵۳ ـ صندوق پستي: ۵۴۴۶/۱۹۳۹۵

نشاني اينترنت: http://www.Hamshahri.org
نشاني پست الكترونيكي: Editorial@Hamshahri.org


سازمان آگهي ها: خيابان مطهري ـ چهارراه سهروردي ـ شماره ۹۱
تلفن: ۸۸۶۰۶۶۰۴ ـ ۸۸۶۰۶۶۲۲ ـ ۸۸۶۰۶۵۹۸ ـ ۸۸۶۰۶۵۹۱ ـ ۸۸۴۲۳۳۶۲ ـ ۸۸۶۰۶۶۰۴
نمابر: ۸۸۶۰۶۶۵۴ ـ ۸۸۴۰۸۳۱۶ ـ ۸۸۴۰۶۱۳۲


دفتر مركزي راهنماي همشهري (نيازمنديهاي صبح تهران):
خيابان كريمخان زند ـ خيابان حافظ ـ كوچه امير رضايي ـ شماره ۲۱۴
تلفن: ۶۶۴۹۸۳۸۱


داستانك
شب گرسنگان
پسربچه با قيافه اي رنجور و هيكلي ضعيف وارد آشپزخانه شد و به مادر گفت: پس اين شام كي حاضر مي شه؟ من خوابم مياد، دوباره مثل ديشب خوابم مي بره ها. مادر گفت: تو هم برو پيش خواهر و برادرت بخواب، غذا كه حاضر شد از خواب بيدارت مي كنم. پسر بچه رفت و خوابيد. مادر در حالي كه اشك در چشمانش جمع شده بود قابلمه را كه فقط آب داشت از روي اجاق برداشت و آن را داخل ظرفشويي ريخت تا شبي ديگر را گذرانده باشد...
محمدرضا فرهمند

گشتي در دنياي خبرها
كشف الماس در پارك
آركانزاس: در آركانزاس آمريكا يك پارك الماس وجود دارد كه مراجعه كنندگان به اين پارك مي توانند بدون مزاحمت و براي كشف الماس به حفر زمين بپردازند. ديروز اعلام شد كه يك مرد از زير خاك اين پارك الماسي كشف كرده كه بيش از 60 هزار دلار قيمت دارد. البته مسئولان اين پارك حق برآورد كردن قيمت و يا وزن كردن الماس هاي كشف شده توسط مراجعه كنندگان را ندارند. اين الماس به شكل يك قطره ليمو است.
بزرگترين گردهمايي كدو تنبل ها
بوستون: ركورد جهاني بزرگترين گردهمايي كدو تنبل ها شكسته شد. در واقع براي اولين بار در جهان بيش از 29 هزار كدو تنبل در يك مكان كنار هم قرار داده و داخل آنها شمع روشن شد. در پي اين ركورد شكني صاحب ركورد قبلي قول داده تا پايان سال جاري ميلادي بيش از 30 هزار كدو تنبل را كنار هم جمع كند و مجددا ركورد را به نام خود اختصاص بدهد.
تنفر از آزادي
برلين: يك مرد 59 ساله در آلمان كه 34 سال اخير را پشت ميله هاي زندان سپري كرده است براي چندمين بار پيشنهاد ترك زندان و آزادي دائم را رد كرد. وي در سال 1972 در آلمان شرقي سابق محكوم به حبس ابد شد اما در سال 1992 مورد عفو قرار گرفت اما حاضر به ترك زندان نشد. البته اين پايان ماجرا نبود چون چند بار ديگر هم پيشنهاد آزادي را رد كرد. بر اساس قانون آلمان، نمي توان زندانيان را قبل از به پايان رسيدن محكوميتشان مجبور به ترك زندان كرد.
انگشت داخل غذا
كاليفرنيا: يك مشتري مدعي شده در غذاي خود يك تكه از انگشت انسان وجود داشته است. هنگامي كه اين خانم در يك رستوران زنجيره اي مشغول غذا خوردن بود متوجه شد كه يك تكه چربي داخل غذايش وجود دارد. اما زماني كه به دقت به بررسي اين تكه چربي پرداخت متوجه شد كه تكه اي از انگشت انسان است. به همين دليل بازرسان اداره بهداشت رستوران مورد نظر را بازرسي كردند اما چون شواهدي براي اثبات ادعاي مشتري پيدا نكردند تكه انگشت را براي آزمايش به آزمايشگاه ارسال كردند. سال گذشته اتفاقي مشابه براي يك رستوران زنجيره اي ديگر رخ داد كه تبليغات و هياهوي ايجاد شده در مورد اين مسئله باعث شد تا فروش اين رستوران به ميزان 50 درصد كاهش يابد.
خانه اي از بادكنك
نيويورك : يك هنرمند در آمريكا به جاي استفاده از خاك رس و يا چوب براي خلق آثار هنري از بادكنك استفاده مي كند. او تا كنون با استفاده از بادكنك چندين تنديس ساخته است اما آخرين اثر وي ساختن يك خانه با بادكنك است. وي با استفاده از 130 هزار بادكنك موفق به ساخت يك خانه 10 اتاق خوابه شده است.
مار بوآ در داشبورد
برلين: يك مكانيك در آلمان مجبور شد يك مار بوآ بزرگ را از داخل داشبورد يك وانت خارج كند. ديروز صاحب اين خودرو كه مارگير بود با مراجعه به تعميرگاه مدعي شد كه يكي از مارهايش به پشت داشبورد رفته و خارج نمي شود. به همين دليل مكانيك مجبور شد جلو داشبورد وانت را باز كند تا مار را بيرون بياورد.
گزارش بدرفتاري پرستاران
واشنگتن: شركت هاي باربري روي تمام كاميونهاي خود شماره تلفن شكايات را حك كرده اند و از مردم خواسته اند كه تخلفات رانندگان كاميونها را به اين شماره اطلاع بدهند. اما از اين پس چنين شماره اي روي كالسكه كودكان نيز نصب خواهد شد. يك شركت در آمريكا براي كالسكه ها پلاك مي فروشد كه نوشته روي اين پلاك از مردم مي خواهد بد رفتاري پرستاران با كودكان داخل كالسكه را به يك شماره تلفن مشخص و يا سايت اينترنتي اطلاع بدهند. والدين اينگونه كودكان مي توانند اطمينان داشته باشند كه پرستاران، كودكان آنها را مورد بد رفتاري قرار نخواهند داد.

صفحه آخر
اجتماعي
ادب و هنر
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
زادبوم
حوادث
بين الملل
سياسي
شهر تماشا
سلامت
شهري
دانش
ورزش
همشهري ضميمه
شناسنامه
داستانك
دنياي خبرها
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   بين الملل   |  
|  سياسي   |   شهر تماشا   |   سلامت   |   شهري   |   دانش   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |