دوشنبه ۱ آبان ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره ۴۱۱۶ - Oct 23, 2006
بهترين توصيه ها براي طرفداران تندرستي
پلي به سوي تناسب اندام
مترجم :رزيتا شاهرخ
004458.jpg
حقيقت اين است كه همين توصيه هاي ساده و حتي شايد در نگاه اول، خنده دار، پلي هستند به سوي تناسب اندام شما. مي گوييد نه؟ بخوانيد و امتحان كنيد!
۱ - قدم درماني
دويدن يا قدم زدن سريع در آب، نوعي فعاليت كششي عضلاني است كه مي تواند باعث سوختن 17 كالري در دقيقه شود. آب 12 تا 15 بار مقاوم تر از هواست و اين كار باعث از دست رفتن اضافه وزن خواهد شد.
۲ - وقت درماني
وقت تلف نكنيد. تنبلي، كندي و يكنواختي باعث باختن مسابقه مي  شود. بعد از اينكه كمي خود را گرم كرديد، با همه توان و هر چه سريع تر ورزش را شروع كنيد. دوچرخه سواراني كه با تمام قدرت و در نيم ساعت اول سريع تر پدال مي زنند و در نيم ساعت دوم، آرام تر پدال مي ز نند، 10 درصد بيشتر از آنهايي كه پدال زدن را كندتر شروع مي كنند، كالري مي سوزانند.
۳ - گرم درماني
يك گردش كوتاه با دوچرخه، درجا زدن و يا كم راه رفتن باعث افزايش تعداد ضربان قلب مي شود و عضلات و تاندون ها را گرم مي كند. اين كار باعث به جريان افتادن مايعات در مفاصل مي شود و خاصيت كششي عضلات را هم افزايش مي دهد. در اين صورت اگر بتوانيد وزنه هاي سنگين را راحت تر و در مدت طولاني تري بلند كنيد، كالري بيشتري از دست مي دهيد.
۴ - موسيقي درماني
سعي كنيد نرمش ها و ورزش هاي جديد را همراه با موسيقي انجام دهيد. هنگام انجام ورزش هاي جديد به دليل عدم آشنايي بدن با اين حركات، با دقت بيشتري به انجام اين ورزش ها مي پردازيد. اين كار باعث هماهنگي عضلات گروهي شده و بدن سخت تر براي انجام آنها تلاش مي كند.
۵ - موز درماني
قبل از شروع ورزش كردن يك موز بخوريد. خوردن موز به شما كمك مي كند تا بتوانيد بيشتر و مدت طولاني تري ورزش كنيد. مي توانيد سخت ورزش كنيد و با اين كار كالري بيشتري بسوزانيد.
۶ - شن درماني
با راه رفتن و دويدن در ساحل و روي شن، 20 تا 50?درصد بيشتر از وقتي كه روي سطوح صاف راه مي رويد، مي توانيد كالري بسوزانيد.
۷ - قوز درماني
قوزكردن نه تنها باعث بدشكلي بدن مي شود، بلكه ورزش كردن با حالت خميدگي باعث مي شود نتوانيد از اثرات مفيد ورزش بهره مند شويد. ستون فقرات از كمر شما محافظت مي كند، كمرتان را راست نگهداريد. دست تان را هنگام گرفتن تردميل صاف بگيريد تا عضلات باز و كاملاً كشيده شود.
۸ - بازو درماني
هنگام ورزش هايي كه فقط پاهايتان درگير است، سعي كنيد بازوهايتان را نيز حركت دهيد. استفاده از اندام هاي بالايي و پاييني و درگيرشدن آنها هنگام ورزش، باعث سوختن كالري بيشتري مي شود. زماني كه دقت كافي براي ورزش كردن نداريد، سعي كنيد در همان زمان كوتاه فعاليت هايي را انجام دهيد كه تمام بدن در آن شركت كند. شنا، قايقراني، اسكي و حتي پياده روي باعث تحرك همه بدن مي شود.
۹ - تمركز درماني
هنگام انجام فعاليت هاي ورزشي، روي عضلات بدن متمركز شويد زيرا هنگام تمركز روي عضلات شكم، ران ها و بازوها، قدرت تان بيشتر مي شود و با شدت بيشتري ورزش مي كنيد، در اين صورت كالري بيشتري نيز از دست مي دهيد.
۱۰ - صبح درماني
افرادي كه صبح ها و مدت زمان بيشتري ورزش مي كنند، كالري بيشتري مي سوزانند.
۱۱ - حرف  درماني
وقتي در حال پياده روي هستيد، صحبت كنيد. در صورتي كه براي 10دقيقه اين كار را بكنيد و اين كار را 3بار در روز تكرار كنيد، 100كالري در ماه مي سوزانيد.
۱۲ - سالاد درماني
قبل از آغاز خوردن وعده هاي غذايي، سالاد و سبزيجات بخوريد. اين كار باعث كاهش حجم معده و كم تر غذا خوردن مي شود. در اين صورت 10 درصد كمتر از هر وعده كالري دريافت خواهيد كرد.
۱۳ - خشكبار درماني
دانشمندان دانشگاه  هاروارد معتقدند، يك مشت كامل خشكبار(شامل گردو، بادام و پسته و...) در روز باعث از دست دادن وزن در افرادي مي شود كه داراي رژيم غذايي بدون چربي هستند.
۱۴ - راه درماني
در صورتي كه هنگام كار مجبوريد مدام بنشينيد، مي توانيد به مدت چند دقيقه از صندلي بلند شده و حركت بشين و پاشو را انجام دهيد. به طور متوسط هر فرد با نشستن 100 كالري و با بلند شدن 140كالري در ساعت مي سوزاند.
۱۵ - خواب درماني
خواب ناكافي باعث افزايش هورمون استرس در بدن مي شود و افزايش هورمون استرس منجر به پرخوري و عادات بد غذايي مي شود. خواب كم باعث عدم سوختن كربوهيدرات و چربي در بدنتان مي شود.
۱۶ - پروتئين درماني
مصرف بيشتر پروتئين و كربوهيدرات  كم باعث مي شود، عضلات بدن شما قوي تر شده و از شل شدن آن جلوگيري شود. پروتئين در گوشت، ماهي، مرغ، تخم مرغ و لبنيات وجود دارد و بافت عضلاني شما را حفظ مي كند.
۱۷ - لبنيات درماني
يك تكه پنير و يك فنجان شير و يا ماست به بهتر شدن سوخت و ساز بدن كمك مي كند. هنگامي كه فردي در رژيم غذايي خود 3 بار در روز ماست مي خورد۵۰۰،كالري روزانه از دست مي دهد و طي 12 هفته، 5 تا 6 كيلوگرم وزن كم مي كند.
۱۸ - سيب درماني
با انجام ورزش منظم و يك رژيم غذايي سالم و متعادل و خوردن يك سيب قبل از شام مي توان در عرض 3 ماه، 5 تا 8 كيلوگرم وزن كم كرد.
۱۹ - كودك درماني
بازي كردن با كودكان و دويدن همراه آنها و انجام فعاليت هاي جسمي مي تواند باعث سوزاندن كالري در بدن شما شود. در هر 20 دقيقه فعاليت، حدود 120 كالري از دست خواهيد داد.هنگام تعويض كانال تلويزيون به جاي استفاده از كنترل از راه دور، برخاسته و مستقيماً از تلويزيون كانال را عوض كنيد.
۲۰ - صبحانه درماني
دانشمندان معتقدند، خوردن صبحانه هر روز احتمال چاقي و اضافه وزن و بيماري ديابت را 35 تا 50 درصد كم مي كند.
منبع: اينترنت Health.com

همايش
تقدير از پيشكسوتان صنعت غذا
گروه اجتماعي- همايش تقدير از پيشكسوتان صنعت غذا با حضور رؤساي قوا و وزاري مرتبط، اساتيد و مديران صنايع غذايي در روزهاي 15و۱۶ آبان ماه برگزار خواهد شد.
مكان اين همايش انستيتو تحقيقات تغذيه و صنايع غذايي ايران است و در آن از پيشكسوتان صنعت غذا، مديران واحدهاي برتر صنايع غذايي و همچنين پيشكسوتان بازنشسته وزارتخانه ها، تقدير خواهد شد.
اين همايش به همت مركز صنعت غذاي تهران، باشگاه صنايع غذايي آريا، انجمن متخصصين علوم و صنايع غذايي ايران و همچنين با همكاري فراكسيون صنايع غذايي مجلس شوراي اسلامي، دفتر فناوري رياست جمهوري، انستيتو تغذيه ايران، دانشگاه ها و وزارتخانه هاي مرتبط برگزار مي شود.

دريچه
نوع پوستتان را بشناسيد
004461.jpg
همشهري آنلاين- شناخت نوع پوست از لحاظ نحوه مراقبت از پوست و انتخاب مواد آرايشي و بهداشتي اهميت دارد.
پوست ها را از لحاظ ميزان ترشح چربي مي توان به سه نوع تقسيم كرد:
پوست عادي: پوست عادي داراي بافتي نرم و قوامي يكنواخت است و منافذ ريزي در آن به چشم مي خورد.پوست عادي به طور متعادل حاوي چربي و آب است. هنگام لمس لطيف و مخملي احساس مي شود. رنگ پوست در زير سطح شفاف آن مي درخشد.
پوست چرب: اين نوع پوست داراي غدد سباسه(توليد كننده چربي) با فعاليت شديد است كه باعث مي شود صورت به خصوص در بخش مركزي آن يعني بيني، پيشاني و چانه به علت ترشح چربي زياد درخشان به نظر برسد.
پوست خشك: اين پوست داراي چربي و رطوبت كمي است. اين پوست بافتي نرم، ظاهري شفاف، نا يكنواخت و شكننده دارد. اين نوع پوست در مقايسه با انواع ديگر به راحتي ترك مي خورد و قاچ قاچ مي شود. خطوط باريك حالت صورت ممكن است آشكار باشند.آن چه براي پيشگيري از خشك شدن بيشتر پوست مورد نياز است يك رژيم غذايي سالم و مناسب، مصرف مقدار زيادي ميوه و سبزيجات، نوشيدن 7 تا 8 ?ليوان آب، هشت ساعت خواب در شبانه روز، ورزش در هواي تازه و يك رژيم زيبايي روزانه است.
پوست تركيبي: اين نوع پوست بسيار رايج است و هر ناحيه از آن به رفتار جداگانه اي نياز دارد.

درمانگاه
خطرات مصرف نان
004455.jpg
گروه اجتماعي- بر اساس مطالعه دانشمندان، رژيم غذايي مملو از غلات تصفيه شده و به ويژه نان با افزايش خطر ابتلا به يك نوع سرطان كليه كه شايع ترين سرطان كليه است ارتباط دارد.آنها مي گويند تصور مي شود رژيم غذايي و تغذيه در ابتلا به سرطان رنال سل كارسينوما نقش دارند، اما در مورد تأثير گروه هاي خاص غذايي در بروز اين سرطان اختلاف نظرهايي وجود دارد.
در بررسي رژيم غذايي 767بيمار مبتلا به سرطان كليه طي دو سال پيش از تشخيص اين بيماري و هزار و 534?بيمار در گروه شاهد كه به دليل اختلالات حاد غيرسرطاني در همان بيمارستان ها بستري شده  بودند، محققان دريافتند مصرف نان در افرادي كه بيشترين مصرف را داشتند خطر ابتلا به سرطان كليه را تا 94 درصد، ماكاروني و برنج تا 29درصد و شير و ماست تا 27 درصد افزايش مي دهد.
بر عكس، به نظر مي رسيد مصرف زياد گوشت، ماكيان، گوشت فراوري شده و سبزيجات اين خطر را به ترتيب به 36، 26 و 35 درصد كاهش مي دهد.
يافته هاي اين مطالعه تأييد مي كند: مصرف كم غلات و زياد سبزيجات ممكن است تأثير مفيدي در مقابله با اين سرطان داشته باشد. اين مطالعه در شماره اكتبر 2006 مجله بين المللي سرطان در اينترنت منتشر شده است.

كولون اسكوپي مجازي و واقعي
گروه اجتماعي- پژوهشگران معتقدند نتايج كولون اسكوپي هايي كه با استفاده از اشعه ايكس با كمك رايانه انجام شده، از لحاظ صحت، تقريباً مشابه كولون اسكوپي هاي استاندارد است.
آنان معتقدند اين شيوه مجازي ديدن داخل روده بزرگ ممكن است بيماراني را كه از انجام اين آزمايش مفيد اما ناراحت كننده دوري مي كنند، به انجام اين كار ترغيب كند.
نخستين مطالعه در مورد كولون اسكوپي هايي كه تحت پوشش بيمه در آمريكا انجام شده نشان داد تنها 4/6درصد بيماراني كه تحت اين آزمايش مجازي قرار گرفتند، لازم بود مورد كولون اسكوپي اپتيك (نوري) نيز قرار گيرند. در آمريكا براي مردم پس از 50 سالگي انجام كولون اسكوپي با فواصل چند ساله توصيه مي شود. اين كار مي تواند غده هايي را كه هنوز سرطاني نشده اند، مشخص كند و در بسياري موارد در جريان اين فرآيند، پليپ هاي روده برداشته شوند.
فرآيند كولون اسكوپي واقعي براي بسياري افراد ناراحت كننده است، هر چند اين كار هميشه با استفاده از مواد بي حسي انجام مي گيرد.چنانچه در كولون اسكوپي مجازي، به وجود پليپ پي برده شود، پزشكان بايد آن را با استفاده از كولون اسكوپ استاندارد از بين ببرند.اين شيوه براي تشخيص پليپ ها و غده هاي بدخيم سرطاني مانند كولون اسكوپي استاندارد نيز، مؤثراست.

سلامت
اجتماعي
ادب و هنر
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
زادبوم
حوادث
بين الملل
سياسي
شهر تماشا
شهري
دانش
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   بين الملل   |  
|  سياسي   |   شهر تماشا   |   سلامت   |   شهري   |   دانش   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |