دوشنبه ۱ آبان ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره ۴۱۱۶ - Oct 23, 2006
تحقيقات براي توليد لباس نامرئي
004422.jpg
گروه علمي فرهنگي- دانشمندان آمريكايي و انگليسي روشي براي مخفي كردن اشياء از مقابل تشعشعات ميكرو امواج كشف كردند كه اين اقدام اولين دريچه را براي خلق لباس يا رداي نامرئي به روي آنها مي گشايد. اين وسيله براي دور كردن تشعشعات راداري قابليت استفاده دارد، با اين حال محققان همچون بسياري از دانشمندان ديگر اين هدف را دنبال نمي كنند. به گفته ديويد اسميت از دانشگاه ديوك در كاروليناي شمالي، اين ردا كاملاً شبيه به رداي هري پاتر - شخصيت افسانه هاي كودكانه - كه وي را از مقابل ديدگان پنهان مي سازد، نيست. سيستم رداي نامرئي بر مواد جديد ساخته شده در آزمايشگاه با نام متامواد مبتني است كه از خاصيت تفرق و پراكندگي شيء جامد و سايه پخش شده از آن مي كاهد. هر شيء جامد پرتويي را پخش مي كند كه اين پرتو با خود آن شيء برخورد مي كند. اين انتشار باعث رويت شيء چه از طريق چشم يا با استفاده از سيستم هاي راداري يا فراصوتي مي شود.
بنا بر گزارش رويترز، ردايي بر پايه اين سيستم ساخته مي شود كه از ضخامت كافي برخوردار است. مواد به كار رفته در اين سيستم در حلقه هاي متحدالمركزي نظم يافته اند. در ماه مي  اين تيم تحقيقاتي تئوري خود را گزارش كردند و چند ماه طول كشيد تا آن را به اثبات برسانند. نكته اصلي در يافته اين دانشمندان متامواد است كه شباهت بسياري به برد مدار دارند. اولين رداي ساخته شده بدين نحو دو بعدي بود و محققان كار روي طراحي نمونه سه بعدي آن را شروع كرده اند. همچنين دانشمندان قصد دارند طيف طول امواج را كه اين سيستم قادر به مسدود كردن آن است، گسترش دهند. در اين بين ساخت شئيي نامرئي از مقابل ديدگان انسان ها چالشي بزرگ براي دانشمندان به شمار مي رود. متاموادها امواج الكترومغناطيس را منحرف مي كنند كه در سيستم تازه تأسيس چنين اتفاقي براي ميكروموج ها رخ مي دهد. روند حركت امواج درست شبيه به امواج رودخانه اي است كه در اطراف صخره اي صاف و صيقلي شناور هستند. آژانس مخصوص پروژه هاي تحقيقاتي پيشرفته وزارت دفاع آمريكا يا DARPA روي اين طرح سرمايه گذاري كرده و نقشه آن برپايه تئوري پيشنهادي سر جان پندري از كالج امپريال لندن شكل گرفته است.

حمل محموله جديد بار به ايستگاه فضايي بين المللي
گروه علمي فرهنگي- روسيه يك فروند سفينه باري فضايي را به منظور انتقال غذا و تجهيزات لازم براي خدمه ايستگاه فضايي بين المللي آماده پرواز كرد. به گزارش مهر، باركش پروگرس ام 58 قرار است امروز ساعت 40 و 17 دقيقه به وقت مسكو توسط يك فروند موشك سايوز يو پرتاب شود.
بنا بر گزارش آژانس خبري ايتارتاس روسيه، اين باركش حاوي 5/2 تن بار از جمله تركيبات سوخت، تجهيزات علمي، اسناد، غذا، آب، هوا و امانت هاي پستي براي خدمه اين ايستگاه است. همچنين مجموعه اي از كابل و لامپ براي ژنراتور اكسيژن الكترون كه ماه گذشته دچار شكستگي شد، با اين محموله به ايستگاه انتقال مي يابد. باركش قرار است روز پنج شنبه به ايستگاه فضايي بين المللي ملحق شود. خدمه كنوني ايستگاه را در حال حاضر مايكل لوپز آلگريا از آژانس فضايي آمريكا (ناسا)، ميخائيل تورين از روسيه و توماس ريتر از آلمان تشكيل مي دهند.

اينترنت اكسپلورر 7 آمد
گروه علمي فرهنگي - شركت مايكروسافت پس از چند سال نرم افزار مرورگر اينترنت خود را ارتقا داد. تغييرات اعمال شده در اين نرم افزار در قالب اينترنت اكسپلورر 7 گنجانده شده است. انتشار نسخه جديد نرم افزار در حالي صورت مي گيرد كه سهم آن در بازار رو به كاهش است. اينترنت اكسپلورر با رقابت شديدي از سوي فاير فاكس و اپرا روبرو است.
به گزارش آسوشيتد پرس، نسخه جديد اكسپلورر اين امكان را به كاربر مي دهد كه چند صفحه وب را باز كند بدون آنكه چند صفحه باز در نمايشگر ديده شود. مايكروسافت ظرف چهارده ماه، پنج نسخه آزمايشي (بتا) از آن را در اختيار كاربران قرار داده بود. نسخه قبلي اكسپلورر در سال 2001 به بازار آمده بود.
بررسي ها نشان مي دهد در آمريكا 86 درصد بازار در اختيار اكسپلورر و 11 درصد در اختيار فايرفاكس و بقيه در اختيار انواع ديگر مرورگر است. دو سال قبل سهم مايكروسافت 93 درصد بود. دين هاچا موويچ، مدير بخش اينترنت اكسپلورر در مايكروسافت گفت: اين شركت مي توانست نسخه جديد را زودتر به بازار بفرستد.
اينترنت اكسپلورر از اين جهت براي مايكروسافت مهم است كه بسياري معتقدند هر سيستم عامل بايد راهي براي دسترسي سريع به اينترنت داشته باشد. يك علت آنكه مايكروسافت زودتر نسخه جديد را روانه بازار نكرد، آن بود كه بسياري افراد همچنان به استفاده از نسخه قبلي ادامه مي دادند.
برخي تحليلگران معتقدند كساني كه از فايرفاكس استفاده مي كنند، دليل چنداني براي انتخاب اكسپلورر جديد ندارند چون از يك طرف از مايكروسافت دلخور هستند و از طرف ديگر اكسپلورر جديد، وجوه تازه چنداني ندارد. با اين حال آنان توصيه مي كنند استفاده كنندگان فعلي از اكسپلورر قبلي، مرورگر خود را ارتقا دهند.
علاقه مندان مي توانند اينترنت اكسپلورر 7 را از اين نشاني بارگذاري كنند:
http://www.microsoft.com/widows/ie/dowloads/default.mspx

علمي فرهنگي
مدارس تهران موظف به برگزاري حداقل
يك دوره كلاس آموزش خانواده در سال تحصيلي شدند
گروه علمي فرهنگي - مدارس تهران موظف به برگزاري حداقل يك دوره كلاس آموزش خانواده در سال تحصيلي شدند.
به گزارش همشهري، سازمان آموزش و پرورش شهر تهران اعلام كرد: برگزاري حداقل يك دوره كلاس آموزش خانواده از سوي هر يك از واحدهاي آموزشي در سال تحصيلي جاري ضروري است. بر اين اساس دوره هاي آموزش خانواده بر اساس دفتر راهنماي فعاليتهاي انجمن اوليا و مربيان در دوره پيش دبستاني 16 ساعت، ابتدايي 20 ساعت، راهنمايي 14 ساعت و دوره متوسطه 14 ساعت است. همچنين با توجه به اهميت پيشگيري از آسيبهاي اجتماعي و نقش فراگيري مهارتهاي زندگي در ارتقا بهداشت رواني خانواده ها، بايد چهار ساعت از دوره هاي آموزشي به آموزش مهارتهاي زندگي و پيشگيري از آسيبهاي اجتماعي اختصاص يابد و بايد براي آموزش اين موضوعات از مدرسيني استفاده شود كه قبلاً دوره هاي مربوطه را طي كرده اند و از آنجا كه نقش پدر در تربيت فرزندان از اهميت ويژه اي برخوردار است اگر امكان حضور پدر و مادر به صورت مشترك در جلسه آموزش خانواده مقدور نيست، زمينه اي فراهم شود تا حداقل يك جلسه از هر دوره در اوقاتي مناسب به آموزش پدران اختصاص يابد. البته آموزش اولياء كلاس اولي ها (اول دبستان) مورد تأكيد است.
زنگ پنجم براي دانش آموزان به صدا درمي آيد
گروه علمي فرهنگي- همزمان با انتشار پوستر عضوگيري اتحاديه انجمن هاي اسلامي دانش آموزان با عنوا ن اينجا آسمان، زنگ پنجم ما را به هم مي رساند مسابقه اي تحت اين عنوان برگزار مي شود.
به گزارش روابط عمومي و امور بين الملل اتحاديه انجمن هاي اسلامي دانش آموزان، مركز آفرينش هاي ادبي هنري آينده سازان دو كليد واژه آسمان و زنگ پنجم را در پوستر عضوگيري اتحاديه انجمن هاي اسلامي دانش آموزان به مسابقه گذاشت. علاقه مندان به شركت در اين مسابقه مي توانند پاسخ هاي خود را به نشاني تهران-صندوق پستي 774-15745 و يا نشاني الكترونيكي ifo@ajomaeslami.ir ارسال و براي كسب اطلاعات بيشتر به سايت www.ajomaeslami.ir مراجعه كنند.
گيربكس صنعتي مدل MVF49 طراحي و ساخته شد
گروه علمي فرهنگي- گيربكس صنعتي مدل MVF 49 توسط محققان يك شركت در اصفهان طراحي و ساخته شد.به گزارش روابط عمومي پارك فناوري پرديس، اين دستگاه با وزن كلي 7 كيلوگرم و با توان ورودي دستي بوده و جنس آن از آلياژ مخصوص به منظور عدم خوردگي و زنگ زدگي ساخته شده است.از ويژگي هاي اين دستگاه مي توان به نسبت هاي قابل طراحي از i=100:1 تا i=7:1 و نيز مكانيزم حركت حلزوني اين گيربكس به منظور ضريب امنيت بالا اشاره كرد.
كاهش تخريب آثار فرهنگي
گروه علمي فرهنگي- فرمانده يگان حفاظت سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري كشور از كاهش تخريب آثار فرهنگي در يك سوم از استان هاي كشور خبر داد.سردار روحي افزود: سياست هاي اتخاذ شده در سال جاري و تلاش خستگي ناپذير عوامل اين يگان، منجر به كاهش تخريب آثار فرهنگي در 11 استان كشور شده است. وي گفت: براساس بررسي هاي به عمل آمده در مركز فرماندهي و كنترل يگان حفاظت، بيشترين تخريب آثار فرهنگي در نيمه نخست سال جاري در استان هاي فارس، اصفهان، خوزستان و همدان به وقوع پيوسته است در حالي كه بيشترين كاهش تخريب نيز در استان هاي مركزي، هرمزگان و كرمانشاه گزارش شده است.فرمانده يگان حفاظت سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري با اشاره به نقش سازمان هاي دولتي، به خصوص شهرداري ها در امر حفظ و حراست از آثار با ارزش تاريخي كشور، خواستار همكاري همه جانبه ارگان هاي دولتي در حفاظت از فرهنگ و هويت ملي شد.

10وصله اصلاحي مايكروسافت براي ترميم نرم افزارها
مايكروسافت و ايرادهاي امنيتي
گروه علمي فرهنگي - شركت مايكروسافت روز سه شنبه ده وصله اصلاحي براي ترميم جديدترين ايرادهاي امنيتي خطرناك شناسايي شده در محصولات خود منتشر كرد.
به گزارش خبرگزاري آسوشيتدپرس، مايكروسافت اعلام كرد شش مورد از اين ده حفره از نوع بحراني بوده و اين بدان معناست كه هكرها با سوء استفاده از آنها مي توانند كنترل رايانه هاي كاربران را در اختيار خود بگيرند. كاربران نرم افزارهاي مايكروسافت هم اكنون مي توانند وصله هاي ياد شده را مستقيما از آدرس اينترنتي
www. microsoft.com/security به صورت رايگان دانلود كرده و يا با فعال كردن قابليت اتو آپ ديت آنها را به صورت خودكار از اينترنت دريافت كنند.
شركت مايكروسافت در ميان مجموعه جديد دو وصله اصلاحي نيز براي ترميم ايرادهاي امنيتي شناسايي شده در نرم افزارهاي پركاربر ام اس ورد و ام اس پاورپوينت ارائه كرده كه گزارشهايي از تلاش هكرها براي نفوذ بدانها در ماه گذشته منتشر شده بود.
در ماه هاي اخير چند بار هكرها پيش از آنكه مايكروسافت بتواند براي ايرادهاي امنيتي شناسايي شده در محصولات خود وصله اصلاحي منتشر كند، موفق به سوء استفاده از اين حفره هاي امنيتي شده اند ، از سوي ديگر برخي گروه هاي مستقل از كارشناسان امنيتي خود و پيش از مايكروسافت اقدام به انتشار وصله هاي اصلاحي براي ترميم ايرادهاي نرم افزارهاي اين شركت كرده اند كه از جمله آنها مي توان به گروه موسوم به ZERT اشاره كرد.
شركت مايكروسافت طبق برنامه گسترده امنيتي خود كه از چند سال قبل در پيش گرفته، در دومين سه شنبه هر ماه وصله هاي اصلاحي برطرف كننده مشكلات امنيتي تازه  شناسايي شده در محصولات خود را منتشر مي كند كه مجموعه جديد نيز بر همين اساس روز سه شنبه دهم اكتبر منتشر شده  است.

آموزش عالي
امور كنسولي دانشجويان غيرايراني
توسط وزارت علوم انجام مي شود
گروه علمي فرهنگي- امور كنسولي دانشجويان غيرايراني شاغل به تحصيل در ايران توسط وزارت علوم، تحقيقات و فناوري انجام مي شود.
به گزارش روابط عمومي وزارت علوم، تحقيقات و فناوري، مديركل امور دانشجويان داخل و رييس شوراي بورس با صدور اطلاعيه اي اعلام كرد به منظور رفاه حال دانشجويان غيرايراني شاغل به تحصيل در ايران و تسريع در امور كنسولي آنها كليه مراحل صدور، تمديد اقامت و ورود و خروج اين گروه از دانشجويان از مهر ماه امسال توسط اداره كل دانشجويان داخل انجام مي شود.
استادان در طراحي سوالات آزمون هاي سراسري مشاركت مي كنند
مهر: همكاري استادان سراسر كشور در طراحي و نهايي كردن كنكورهاي سراسري در دستور كار سازمان سنجش آموزش كشور قرار دارد.
محمدي اقدم، معاون تحقيقات و ارزشيابي سازمان سنجش افزود: مشاركت اساتيد دانشگاه هاي سراسر كشور در امر طراحي و نهايي كردن سئوالات كنكور و آزمون كارشناسي ارشد در دستور كار سازمان قرار دارد.
جزييات آزمون كارشناسي ارشد 86 اعلام شد
ايسنا: معاون سازمان سنجش آموزش كشور جزييات آزمون كارشناسي ارشد سال 86 را اعلام كرد. حسين توكلي با اشاره به جزئيات آزمون كارشناسي ارشد سال 86، اظهار كرد: ثبت نام آزمون كارشناسي ارشد سال 86 از روز شنبه 20 آبان ماه آغاز مي شود و تا روز شنبه 11 آذرماه نيز ادامه خواهد داشت.
وي افزود: بر اساس ضوابط، داوطلبان بايد با توجه به برنامه زماني از پيش تعيين شده نسبت به دريافت دفترچه راهنماي آزمون از طريق باجه هاي پستي مشخص شده اقدام كنند. بر اين اساس داوطلبان بايد با مراجعه به باجه هاي توزيع كننده مدارك ثبت نام آزمون كارشناسي ارشد نسبت به پرداخت مبلغ 6 هزار تومان وجه ثبت نام و دريافت فيش مخصوص مربوطه و يك جلد دفترچه راهنماي شماره يك آزمون ورودي كارشناسي ارشد سال 86 اقدام كنند.
معاون سازمان سنجش با بيان اين كه داوطلبان علاقه مند مي توانند علاوه بر انتخاب رشته اصلي نسبت به انتخاب رشته دوم از بين رشته هاي شناور تعيين شده نيز اقدام كنند، اظهار كرد: اين دسته از داوطلبان بايد طبق ضوابط علاوه بر پرداخت 6 هزار تومان به عنوان وجه ثبت نام در انتخاب رشته اول، نسبت به پرداخت 6 هزار تومان وجه ثبت نام براي انتخاب رشته دوم و دريافت فيش مخصوص اقدام كنند. به گفته وي، داوطلبان مي توانند با تكميل فرم پيش نويس ثبت نام نسبت به انتخاب اول و در صورت دلخواه انتخاب دوم خود در آزمون كارشناسي ارشد سال 86 اقدام كنند. معاون سازمان سنجش با بيان اين كه ثبت نام آزمون كارشناسي ارشد امسال تنها به صورت اينترنتي انجام مي شود، گفت: پس از طي اين مراحل داوطلب وارد سايت اينترنتي سازمان سنجش به آدرس www.sajesh.org مي شود و بر اساس دستورالعمل هاي مندرج در شبكه اينترنت سازمان سنجش نسبت به تكميل فرم قطعي ثبت نام به صورت الكترونيكي اقدام مي كند.
برنامه هاي درسي دانشگاه ها بين المللي مي شود
فارس: مديركل بورس و امور دانشجويان خارج از كشور گفت: با كمك رايزن هاي علمي، برنامه هاي درسي دانشگاه هاي كشور بين المللي و به روز مي شود.علي اكبر متكان افزود: رايزن هاي علمي نحوه آموزش و پژوهش در كشورهاي ديگر را به كشور ارائه مي دهند و بر همان اساس برنامه هاي آموزشي و پژوهشي طي چند سال تغيير مي كند. وي با تاكيد بر اينكه برنامه هاي درسي دانشگاه هاي كشور بايد به روز شود، گفت: از اين پس ايجاد دوره هاي مشترك با كشورهاي ديگر از حالت صوري درآمده و با كمك ساير ارگان ها، واحدهاي بين المللي، معاونت هاي پژوهشي و آموزشي وزارت علوم و دفتر امور بين الملل اجرايي مي شود.

دانش فناوري
اجتماعي
ادب و هنر
اقتصادي
بـورس
زادبوم
حوادث
بين الملل
سياسي
شهر تماشا
سلامت
شهري
دانش
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   بين الملل   |  
|  سياسي   |   شهر تماشا   |   سلامت   |   شهري   |   دانش   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |