دوشنبه ۱ آبان ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره ۴۱۱۶ - Oct 23, 2006
اعتراض و نااميدي مردم عراق از نظاميان آمريكايي
004518.jpg
گروه بين الملل- با افزايش خشونت ها و كشتار مردم عراق، شهروندان اين كشور هر روز بيش از گذشته نسبت به توانايي نيروهاي اشغالگر در برقراري ثبات در اين كشور نااميد مي شوند.
اين اعتراض و نااميدي در آمارها و نظرسنجي هايي كه از مردم شهرهاي مختلف عراق صورت مي گيرد به خوبي به چشم مي خورد. در آخرين نظرسنجي كه وزارت خارجه آمريكا در عراق انجام داده ، اكثر آنان معتقدند اگر آمريكا نيروهايش را از عراق خارج كند، خشونت ها در اين كشور كاهش مي يابد.
در همين حال نيروهاي اشغالگر برخلاف وعده هايي كه داده بودند، نه تنها نتوانستند از شدت تهاجمات تروريستي كم كنند بلكه آموزش هاي لازم را نيز در اختيار نيروهاي عراقي قرار ندادند، اما همزمان بارها اعلام داشته اند كه از آغاز سال ميلادي جديد به مرور كنترل اوضاع امنيتي عراق را به سربازان اين كشور تحويل خواهند داد.
در اين باره كيم هاولز، يكي از معاونان وزارت خارجه انگليس گفت: گمان مي كنم تا يك سال آينده نيروهاي عراق مسئوليت كنترل امنيتي كشورشان را بر عهده بگيرند. وي در عين حال بزرگترين چالش امنيتي عراق را ناآگاهي از موقعيت نيروهاي شبه نظامي در اين كشور و توانايي رزمي اين نيروها اعلام كرد.
در همين حال، وزير امنيت ملي عراق گفت: دولت عراق تصميم جدي بر سركوب شبه نظاميان موجود در كشور و خلع سلاح آنها دارد چرا كه آنها ديگر به داخل دولت نفوذ كرده اند.
مذاكره وزير كشور عراق و مقتدا صدر درباره اوضاع امنيتي نيروهاي عراقي و انگليسي
وزير كشور عراق به منظور يافتن راهكارهايي براي حل بحران امنيتي در اين كشور با مقتدي صدر ديدار كرد.
جواد البولاني پس از ديدار با مقتدي صدر از روحانيون شيعه  عراق در منزلش در نجف، در يك كنفرانس مطبوعاتي اعلام كرد كه در اين ديدار به بررسي آخرين تحولات مربوط به پرونده  امنيتي عراق پرداخته است.
البولاني با اشاره به اوضاع بحراني شهرهاي العماره، الصويره و كربلا پس از درگيري هاي اخير بين نيروهاي مقاومت و نيروهاي امنيتي عنوان داشت: علل عدم بي ثباتي در اين شهرها را نمي توان تنها علل امنيتي دانست بلكه ما بايد به دنبال ديگر مباحث نيز باشيم.
وزير كشور عراق ضمن ابراز تاسف نسبت به اوضاع امنيتي العماره تاكيد كرد كه اكنون وضعيت در اين شهر تغيير يافته و تا حدودي ثبات در آن برقرار شده است.
واكنش به سند مكه
امضاي سند مكه از سوي علماي شيعه و سني عراق كه با پيشنهاد سازمان كنفرانس اسلامي برگزار شد، واكنش هاي مختلفي را برانگيخت. اگرچه هدف از امضاي اين سند كاهش خشونت هاي قومي و ممانعت از جنگ مذهبي و قومي در عراق بود، اما كارشناسان معتقدند چنين پيماني نمي تواند به طور موثر مانع از خونريزي در عراق شود.
در اين خصوص يك كارشناس مسائل خاورميانه معتقد است امضاكنندگان و حمايت كنندگان سند مكه، اوضاع وخيم اين كشور را ناشي از حضور نيروهاي خارجي مي دانند و به اين ترتيب تا وقتي نيروهاي بيگانه در عراق باشند خشونت ها تداوم خواهد يافت.
يكي ديگر از كارشناسان سياسي منطقه بر اين باور است كه امضاكنندگان اين سند اكثراً از روحانيون غيرسياسي اما مورد احترام مردم عراق هستند. اين روحانيون معمولاً ديد فتوايي دارند و با فتواهاي ديني خود سعي در بازداشتن از قتل و كشتار دارند اما از سويي كشتاركنندگان چندان رابطه اي با اين روحانيون ندارند و از ديگر سوي عوامل متعددي باعث گرايش بخشي از مردم عراق و شبه نظاميان به انجام ترورها و كشتارهاي قومي مي شود كه چنين فتواهايي نمي تواند به طور موثر در كاهش آن نقش داشته باشد.
به گزارش همشهري آن لاين بر اساس سند مكه كه به ميثاق مكه نيز مشهور شده است علماي شيعه و سني عراق تاكيد كردند كه چنانچه اختلافي بين مذاهب شيعه و سني وجود داشته باشد، اختلاف نظري بيش نيست و ريشه در اصول اعتقادي و اركان دين اسلام ندارد.
در اين سند هم چنين بر ضرورت حرمت مساجد و اماكن عبادي، عدم خدشه دار نمودن احساسات مذهبي و نژادي تاكيد شده است.
علماي عراقي هم چنين متعهد شدند كه با هرگونه تلاش جهت ايجاد شكاف در بين عراقي ها مبارزه كرده و پيروان مذاهب شيعه و سني را به حمايت از مظلومان و مبارزه با ظالمان ترغيب كنند.

ژاپن به زودي بازرسي كشتي هاي
باري كره شمالي را آغاز مي كند
گروه بين الملل مطبوعات ژاپن ديروز نوشتند اين كشور درنظر دارد در چارچوب تحريم هاي سازمان ملل متحد، كشتي هاي باري كره شمالي را كه از دو مسير دريايي در غرب و جنوب ژاپن عبور مي كنند بازرسي كند.
به گزارش خبرگزاري فرانسه از توكيو در قطعنامه هزار و هفتصد و هجده سازمان ملل متحد كه چهاردهم اكتبر باتوجه به آزمايش هسته اي كره شمالي بر ضد اين كشور اعمال شد بازرسي كليه بارهايي كه از كره شمالي به خارج از اين كشور حمل يا به اين كشور منتقل مي شود پيش بيني شده است.
اين بازرسي ها با هدف اجراي كامل بندي از قطعنامه انجام مي گيرد كه براساس آن واردات و صادرات كليه تجهيزات نظامي و كالاهاي لوكس به كره شمالي ممنوع است.
روزنامه يوميوري به نقل از منابع دولتي كه هويتشان مشخص نشده است اعلام كرد دولت ژاپن درنظر دارد هواپيماها و كشتي هاي نظارتي خود را در تنگه تسوشيما ميان كره جنوبي و ژاپن، همچنين در حوالي اوكيناوا در جنوب مستقر كند.
به نوشته يوميوري توكيو درصورت مشاهده هر مورد مشكوكي موضوع را به نيروهاي آمريكايي و ساير نيروهايي كه در دريا پيرامون كره شمالي مستقر هستند اطلاع خواهد داد.
تارو اسو وزير امور خارجه ژاپن نيز اخيراً اعلام كرد دولت ژاپن قصد دارد با ارائه كمك پشتيباني به كشتي هاي آمريكايي آنها را در بازرسي كشتي هاي كره شمالي همراهي كند.

اظهارات هنيه باعث لغو
ديدار وي با عباس شد
گروه بين الملل - درحالي كه قرار بود محمود عباس رئيس تشكيلات خودگردان فلسطين و اسماعيل هنيه نخست وزير فلسطين در غزه با يكديگر ديدار كنند، اما اظهارات اخير هنيه باعث شد كه عباس از اين ديدار سر   باز زند.
به گزارش خبرگزاري ها، عباس كه در غزه بسر مي برد پس از مخالفت هنيه با تشكيل دولتي متشكل از تكنوكرات ها و عدم به رسميت شناختن اسرائيل از سوي حماس، با دلخوري قرار ديدار خود با هنيه را لغو كرد.

نگاه
روسيه و امنيت انرژي در اروپا
گروه بين الملل- نشست غيررسمي اخير سران اتحاديه اروپا و روسيه در فنلاند بار ديگر رقابت هاي پيدا و پنهان روسيه و اتحاديه اروپا را فاش كرد اما در همين حال براي چندمين بار ثابت شد كه اتحاديه اروپا و روسيه به دلايلي فراوان به هم نياز دارند. به گزارش خبرگزاري جمهوري اسلامي ايران و به نقل از دويچه وله آلمان از اروپا، روسيه بزرگترين منبع تامين گاز اتحاديه اروپا است و مدتها است كه اروپا به گاز روسيه وابسته شده است. اما دويچه وله مي نويسد: اتحاديه اروپا مدتهاست كه به خاطر تأمين انرژي خود به روسيه وابسته است، اما كشورهاي عضو اين اتحاديه حاضر نيستند به خاطر اين وابستگي، هر تصميمي را از سوي روسيه بپذيرند و كوشش در جهت سياستي مشخص و روشن، نسبت به اين كشور در دستور كار كشورهاي عضو اتحاديه اروپا قرار دارد.
اتحاديه اروپا هيچ دليلي براي تملق نسبت به روسيه ندارد. درست است كه روسيه بزرگترين منبع تامين گاز اتحاديه اروپا به حساب مي آيد و در صورت ايجاد مشكل در ارسال گاز، كشورهاي اتحاديه اروپا با مشكل عظيم تامين انرژي روبه رو خواهند شد، اما كشورهاي اين اتحاديه نيز بايد بدانند كه ?? كشوري كه قرار است به زودي در اين اتحاديه جاي گيرند، بزرگترين منبع فروش براي روسيه به حساب مي آيند و در صورتي كه آنها از خريد گاز سر باز زنند، اين كشور با مشكلات فراواني روبه رو خواهد شد.
در چنين شرايطي بايد هر دو طرف اعتراف كنند كه به يكديگر وابسته هستند و اين وابستگي مي تواند به نفع هر دو طرف باشد.
روسيه به همان اندازه به ارزي كه از اتحاديه اروپا سرازير مي شود، نياز دارد كه اروپا به گازي كه به اين كشورها منتقل مي گردد. پس در چنين شرايطي سياست روسيه در جلوگيري از نزديكي كنسرسيوم هاي چند مليتي به سرمايه گذاري در منابع نفت و گاز اين كشور سياستي نادرست است و به همين ترتيب عكس اين نظر نيز صادق است كه سرمايه داران روسي حق سرمايه گذاري در شركت هاي بزرگ اروپايي را ندارند.
اگر كشورهاي اتحاديه اروپا خواستار همكاري در زمينه سرمايه گذاري در امور نفت و گاز در روسيه هستند، بايد اجازه دهند سرمايه گذاران روسي نيز بتوانند در كشورهايشان در همين امور سرمايه گذاري كنند. به عبارت ديگر، اگر مثلا شركت نفتي شل خواستار سرمايه گذاري در منابع نفت و گاز در سيبري است، بايد شركت روسي گازپروم نيز از اين حق برخوردار باشد كه در شركت هاي آلماني مثلا در شهر اوبرهاوزن و يا مونيخ سرمايه گذاري كند. سرمايه گذاران اتحاديه اروپا بايد در جستجوي منابع ديگر انرژي و همچنين كشورهايي باشند كه حاضرند انرژي صادر كنند تا وابستگي كامل به روسيه، در آينده اين كشورها را با مشكل روبه رو نسازد.
??درصد ذخيره انرژي فسيلي در سطح جهان در كشورهايي نهفته است كه در نزديكي كشورهاي اتحاديه اروپا متمركزند و در چنين شرايطي اتحاديه اروپا بايد براي تامين انرژي خود فقط به روسيه تكيه نكند و به همكاري هاي خود با كشورهايي مانند نروژ، الجزاير، آذربايجان و قزاقستان توجه بيشتري مبذول دارد .
در چنين شرايطي توجه شديد بايد به تركيه معطوف شود، زيرا اين كشور مسير لوله هاي نفت و منطقه درياي خزر و آسياي مركزي به اروپاست و به همين جهت است كه كشورهاي اتحاديه اروپا بايد با حمايت از تركيه و موافقت با عضويت اين كشور در اتحاديه اروپا، راه را براي همكاري هاي بيشتر با اين كشور مهيا سازند.
اما نكته ديگري كه بايد روشن شود، اين نكته است كه مردم كشورهاي اروپايي در پي آنند تا مصرف بي رويه انرژي را به شدت كاهش دهند، زيرا اين كشورها به خاطر تكنيك برتر در شرايطي هستند كه مي توانند با انرژي كمتر، توليدات بيشتري عرضه كنند.
به هر حال همكاري همه جانبه كشورهاي عضو اتحاديه اروپا در زمينه خريد انرژي، سود فراواني براي تك تك آنها دارد و تصميم هاي هماهنگ اين كشورها مي تواند براي تمامي اعضا پرفايده باشد و در صورت بروز مشكل، تمامي اعضاي اين اتحاديه يك دست عمل كنند و اين واقعيتي انكارناپذير است كه ???  ميليون شهروند اتحاديه اروپا قدرت زيادي دارند.
اين اتحاد در شرايط كنوني بسيار ضروري است، زيرا به سخنان شخص ولاديمير پوتين رئيس جمهوري روسيه چندان اطميناني نمي توان كرد.

كوتاه ازسياست جهان
اعتراف اسرائيل به استفاده از بمب هاي فسفري
در حمله به لبنان
واحد مركزي خبر : رژيم اشغالگر قدس ديروز براي نخستين بار به استفاده از بمب هاي فسفري در جنگ اخير با حزب الله لبنان اعتراف كرد.
به گزارش خبرگزاري آلمان روزنامه هاآرتص به نقل از يعقوب ادري مسئول روابط دولت و پارلمان اسرائيل (كنست) گزارش داد ارتش اسرائيل در حمله به اهداف حزب الله در جنگ سي وسه روزه اخير از بمب هاي فسفري استفاده كرده است.
يعقوب ادري تأكيد كردارتش اسرائيل اشكال مختلف بمب هاي فسفري را در اختيار دارد.وي خاطرنشان كرد ارتش اسرائيل در حملات به اهداف نظامي و در مكان  هاي باز از اين بمب هاي استفاده كرده است.وي در عين حال گفت قوانين بين المللي استفاده از اين تسليحات را ممنوع نكرده است و ارتش اسرائيل براساس قانون بين المللي از اين بمب ها استفاده كرده است.فسفر سفيد موجب سوختگي هاي بسيار دردناك و اغلب كشنده مي شود و گزارش هايي كه طي جنگ از غيرنظاميان مجروح لبناني تهيه شده به خوبي مؤيد استفاده اسرائيل از سلاح هاي فسفري بود.

همه پرسي براي تعريض كانال پاناما برگزار مي شود
گروه بين الملل- دولت پاناما تصميم دارد كانال پاناما را تعريض كند و مردم اين كشور صبح ديروز در همه پرسي براي تعريض اين كانال به پاي صندوق هاي رأي رفتند.
طبق نظرسنجي هاي به عمل آمده بيشتر مردم پاناما موافق تعريض كانال هستند.كانال پاناما به طول ??كيلومتر اقيانوس هاي اطلس و آرام را به يكديگر مرتبط مي كند.
به علت كم عرض بودن اين آبراهه و پاسخگو نبودن آن به حجم انبوه كشتيراني امروز جهان، دولت پاناما و شركت مسئول نگهداري اين آبراهه تصميم دارند كانال جديدي با راه بندهايي جديد در هر دو نقطه آغاز و پايان اين كانال احداث كنند.طبق اين طرح عرض كانال دو برابر بزرگتر مي شود و هزينه اجراي آن ?تا ?ميليارد دلار برآورد شده است كه دولت پاناما ?/?ميليارد دلار آن را به صورت وام استقراض خواهد كرد.

ديدار خالد مشعل با مقامات عربستان
ايرنا: روزنامه الوطن چاپ عربستان سعودي نوشت: خالد مشعل رئيس دفتر سياسي جنبش مقاومت اسلامي (حماس) در مكه مكرمه به سر مي برد.
اين روزنامه به نقل از منابع آگاه افزود: هرچند مشعل براي انجام مناسك عمره رمضانيه در مكه مكرمه به سر مي برد اما وي قصد دارد با مقامات سعودي از جمله عبد الله  بن عبد العزيز پادشاه اين كشور ديدار كند.
الوطن هدف از ديدار رئيس دفتر سياسي جنبش حماس با مقامات سعودي را تلاش براي حل بحران فلسطين عنوان كرد و نوشت: احتمالاً خالد مشعل پس از عربستان راهي قطر خواهد شد. به نوشته اين روزنامه شماري از كشورهاي منطقه مانند مصر، سوريه، اردن، عربستان، ليبي و قطر تلاش مي كنند تا با متقاعد كردن گروههاي فلسطيني براي تشكيل دولت وحدت ملي، اين كشور را از بحران هاي سياسي و اقتصادي موجود نجات دهند.

برگزاري انتخابات رياست جمهوري دربلغارستان
گروه بين الملل- چهارمين دوره از انتخابات رياست جمهوري بلغارستان پس از فروپاشي كمونيست در اين كشور برگزار شد.
به گزارش واحد مركزي خبر از صوفيه، اين انتخابات در حالي در بلغارستان برگزار شد كه طبق قوانين اين كشور، نامزد پست رياست جمهوري بايد 51 درصد از كل آراي مأخوذه را كسب كند تا پيروز انتخابات شود، در غير اين صورت انتخابات به دور دوم كشيده خواهد شد.
با توجه به حضور نامزدهاي ضعيف در اين دوره، تقريباً تمامي كارشناسان سياسي معتقدند كه گئورگي پاراوانف، رئيس جمهور كنوني از حزب سوسياليست ها دوباره رئيس جمهور خواهد شد.

بين الملل
اجتماعي
ادب و هنر
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
زادبوم
حوادث
سياسي
شهر تماشا
سلامت
شهري
دانش
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   بين الملل   |  
|  سياسي   |   شهر تماشا   |   سلامت   |   شهري   |   دانش   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |