چهارشنبه ۱۷ آبان ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره ۴۱۲۷ - Nov 8, 2006
با اجراي چند كنسرت در تالار وحدت، كاخ نياوران، تالار بزرگ كشور و فرهنگسراي نياوران
نواي موسيقي در تالارهاي تهران بالا مي گيرد
000372.jpg
گروه ادب وهنر- در روزهاي پاياني هفته، بازار موسيقي در تهران با برگزاري چندين كنسرت رونق مي گيرد. در اين روزها كنسرت هاي داخلي و خارجي با آثاري در حوزه موسيقي سنتي، محلي و كلاسيك غربي در تالارهاي مختلف شهر براي علاقه مندان به موسيقي اجرا مي شود. كنسرت شور گروه كامكارها، اجراي گيتار نوازندگان اسپانيايي و رسيتال پيانو، كنسرت دوئت گيتار و فلوت از جمله اين برنامه هاست.
كنسرت شور، گيتار و پيانو
اين كنسرت ها در تالار بزرگ كشور و تالار وحدت برگزار مي شود.گروه كامكارها با دعوت از نوازندگان مهمان و همچنين خواننده اي از سليمانيه عراق(عدنان كريم) در دو بخش موسيقي سنتي و موسيقي كردي و در سه شب متوالي از 17 تا 19 آبان ماه از ساعت 20 به اجراي 12 قطعه موسيقي - فارسي و كردي - مي پردازد.اين كنسرت از سوي خانه موسيقي و با مديريت اين نهاد برگزار مي شود؛ كنسرت گيتار فلامنكو با عنوان گيتار فلامنكو،گذشته و حال باحضور نوازندگاني از كشوراسپانيا در تالار وحدت برگزار مي شود. اين برنامه راس ساعت 21 شب هاي 17و 18آبان ماه در اين تالار و باهمكاري سفارت اسپانيا برگزار مي شود. در اين كنسرت اسكار گرسمن آلخاندرو باكس و پابلونونس به اجراي قطعاتي از موسيقي گيتارفلامنكو مي پردازند.رسيتال پيانوي آرمان فهيمي  در روز جمعه 19 آبان نيز از ديگر برنامه هاي تالار وحدت است. فهيمي  در اين كنسرت قطعاتي از بتهوون، راخمانينف، شوپن و ليست اجرا مي كند. اين برنامه با همكاري بنياد رودكي اجرا خواهد شد.
اتريشي ها در كاخ نياوران
همچنين كنسرت دوئت گيتار و فلوت توسط دو نوازنده اتريشي 18 و 19 آبان ماه در كاخ نياوران برگزار مي شود.ژ اين كنسرت كه توسط انجمن موسيقي دانان نياوران و با همكاري انجمن فرهنگي اتريش برگزار مي شود، ژ الكساندر اسوته نوازنده برجسته گيتار به همراه اويگن برتل نوازنده فلوت در ژاين برنامه قطعاتي از ولفگانگ آمادئوس موتزارت، فرانتس شوبرت، مائورو جيولياني و آستور پياتزولا را اجرا خواهند كرد. همچنين اين دو نوازنده در اين برنامه اثر مشهور جيولياني اپوس 127 و همچنين قطعات به يادماندني مرگ ژفرشته و تانگوهاي معروف 1900، 1930 و 1960 از آثار آستور پياتزولا آهنگساز شهير آرژانتيني را اجرا مي كنند.ژ در فرهنگسراي نياوران نيز كنسرت گروه موسيقي ياوران به سرپرستي نوشين عقيقي 19 آبان ماه در سالن اصلي به اجراي برنامه مي پردازد. در اين كنسرت يك روزه ازسازهايي چون تنبور، ني، دف و رباب استفاده شده و مجموع قطعات در دستگاه چهارگاه، شور و آواز بيات ترك اجرا مي شود.
كنسرت آنسامبل پيتر سليماني پور
در فرهنگسراي هنر نيز كنسرت موسيقي آنسامبل پيتر سليماني پور روزهاي پنجشنبه و جمعه 18 و 19 آبان برگزار مي شود.اين گروه با نوازندگي سازهاي بادي، چوبي، گيتار، ويولن، گيتارباس و سازهاي كوبه اي به اجراي آثاري از سليماني پور مي پردازد. ترنم ، بوي كودكي ، صفاي باطن ، رمز ، رو در رو و... از جمله اين آثار است.
انتشار رديف ويلون صبا
از سويي ديگر در حوزه نشر موسيقي به تازگي كتاب هاي دوره نخست و سوم رديف ويلون ابوالحسن صبا كه از جمله منابع ارزشمند رديفي و آموزشي موسيقي ايراني محسوب مي شود، توسط رحمت الله بديعي يكي از شاگردان مكتب وي در قالب آلبوم صوتي اجرا و پارتيسيون هاي آن نيز در قالب كتاب چاپ شده است. دوره اول رديف ويلون ابوالحسن صبا شامل پنج آواز دشتي، ابوعطا، افشاري، بيات ترك و اصفهان و نيز پنج دستگاه شور، همايون، سه گاه، چهارگاه و ماهور است. بديعي ضمن ويرايش نت هاي گوشه ها به اجراي تك تك آنان با ويلون پرداخته است. دوره سوم اين اثر شامل قطعات ضربي اعم از چهارمضراب و رنگ هاي ابوالحسن صبا موجود در دوره سوم رديف صبا است كه بديعي ضمن بازنگري مجدد در نت آنها 5 قطعه منتشر ناشده از صبا را با توجه به تحقيقات خويش منتشر و به اجراي آنان پرداخته كه قريب به 27 قطعه مي شود. رحمت الله بديعي در نظر دارد يك رديف دوره عالي از دستخط هاي صبا را براي ويلون منتشر كند.

۷۶۴۹۰ تماشاگر به تئاتر شهر آمدند
گروه ادب و هنر- بيش از 76 هزار تماشاگر در نيمه سال اول سال 85 از نمايش هاي مختلف مجموعه تئاتر شهر ديدن كردند. از مجموع 30 نمايشي كه تا 24 شهريور ماه در تالارهاي اصلي، چهارسو، سايه، قشقايي، كوچك و نو به روي صحنه رفته است، 76 هزار و 490 تماشاگر از نمايش ها ديدن كرده اند. نمايش از خاك تا افلاك به كارگرداني محمود فرهنگ با 43 اجرا و 23 هزار و 796 تماشاگر در تالار اصلي، زمين مقدس به كارگرداني ايوب آقاخاني در تالار قشقايي، وزيرخان لنكران در تالار سايه، موسيو ابراهيم و گل هاي قرآن به كارگرداني كوشك جلالي در چهارسو،  نمايش دو متر در دو متر جنگ به كارگرداني نيما دهقان در تالار كوچك و نمايش بيوه هاي غمگين سالار جنگ به كارگرداني هادي عامل  در تالار نو به عنوان پرتماشاگرترين نمايش هاي تالارهاي مختلف مجموعه تئاتر شهر معرفي شده اند. اين در حالي است كه نمايش از خاك تا افلاك به كارگرداني محمود فرهنگ پرتماشاگرترين نمايش مجموعه تئاتر شهر در نيمه سال اول سال 85 بوده است.

جاناتان ليتل برنده جايزه گونكور شد
000363.jpg
ايسنا: در مراسم سالانه  اعطاي جايزه گو نكور،كه در پاريس - پايتخت فرانسه - برگزار شد، كتاب جاناتان ليتل به نام انسان هاي مهربان كه وقايع جنگ جهاني دوم و همچنين واقعه  هولوكاست را از نگاه يك افسر سابق نازي آلمان به تصوير مي كشد، برنده جايزه   ۲۰۰۶ گونكور شد.
هفت نفر از  ۱۰ داور هيأت داوران آكادمي گو نكور به كتاب اين نويسنده  آمريكايي رأي دادند. اين جايزه  ادبي فرانسه از سال  ۱۹۰۳ تاكنون و به مدت يك صدوسه سال هرساله به بهترين نويسنده  در فرانسه اعطا مي شود. تاكنون نويسندگان بزرگي مانند مارسل پروست در سال  ۱۹۱۹ و آندره مالرو در سال  ۱۹۳۳ توانسته اند اين جايزه را به خود اختصاص دهند. كتاب  ۹۰۰ صفحه اي اين نويسنده  آمريكايي با نام انسان هاي مهربان به  زبان فرانسوي نوشته شده و به زباني احساس برانگيز وقايع تاريخي جنگ جهاني دوم را روايت كرده است. اين كتاب ماه گذشته نيز توانسته بود جايزه ويژه  رمان فرانسه را از آكادمي فرانسه دريافت كند. از ديگر نامزدهاي حاضر در اين مراسم به كتاب عاشقي با لباس كوتاه اثر آلن فلايشر  ۶۲ساله، مريلين، آخرين نشست ها اثر روان شناس مايكل اشنايدر  ۶۶ساله و همچنين غرب اثر فرانسوا والژوي  ۴۶ ساله مي توان اشاره كرد.

بابك بيات در بيمارستان
ايسنا: بابك بيات كه از اواخر هفته گذشته در بخش CCU بيمارستان ايران مهر بستري شده بود با بهبودي نسبي حال اش، به بخش منتقل شد. اين آهنگساز 60 ساله كه موسيقي متن بسياري از فيلمهاي ايراني را ساخته است از هنرستان عالي موسيقي فارغ التحصيل شده و با گذراندن دوره اپراتوري در ايران و دو دوره كارشناسي در خارج از كشور به عنوان خواننده رسمي در گروه كر و تينور اپراي تهران فعاليت داشته است. از فيلم هاي اين آهنگساز با تجربه مي توان به "مرگ يزدگرد"، "اتوبوس"، "طلسم"، "شايد وقتي ديگر"، "عروسي خوبان"، "كشتي آنجليكا"، "عروس"، "پرده آخر"، "مسافران"، "ولايت عشق"، "روز فرشته"، "سرزمين خورشيد"، "افسانه سلطان و شبان"، "مرسدس"، "شيدا"، "قرمز" و ... اشاره كرد.

دن آرام پس از يك دهه به نمايش درمي آيد
مهر: تلاش سرگئي بوندارچوك براي اقتباس سينمايي از كتاب دن آرام و نمايش آن در سالن هاي سينما همزمان با تجزيه شوروي ناكام ماند، اما اين فيلم بعد از يك دهه سرانجام به نمايش درمي آيد. فئودور بوندارچوك فيلم ناتمام پدرش را كامل كرده و تصميم دارد آن را در تلويزيون به نمايش درآورد. فئودور كه همچون پدرش فيلمساز است از نمايش فيلم در روز هفتم نوامبر (16 آبان) خبر داد. روپرت اورت هنرپيشه بريتانيايي و موري ابراهام بازيگر آمريكايي از جمله هنرپيشگاني هستند كه در اين فيلم بازي كرده اند.اين پروژه سال 1989 در پي تلاش هاي انزو ريسپولي تهيه كننده ايتاليايي شكل گرفت. او يك تهيه كننده ايتاليايي را ترغيب كرد تا 60 ميليون دلار براي ساخت فيلمي بر اساس كتاب مطرح ميخائيل شولوخف هزينه كند. از آنجا كه بوندارچوك فيلم كلاسيك جنگ و صلح را در قالب اثري هشت ساعته بر اساس كتاب لئو تولستوي ساخت، پيشنهاد ساخت فيلم دن آرام را نيز دريافت كرد. جنگ و صلح سال 1968 تنديس اسكار بهترين فيلم خارجي را از آكادمي دريافت كرد.

ياد
به مناسبت زادروز عبدالعلي دستغيب
نيم قرن نقد ادبي
000369.jpg
۱۶ آبان 1310 خورشيدي، روزي بود كه عبدالعلي دستغيب به دنيا آمد. روايت اين نويسنده و منتقد ادبي كه بيش از 50 عنوان كتاب در كارنامه خود دارد، از زندگي خود در هفتاد و پنجمين زادروز وي مرور مي كنيم.
من در شيراز متولد شدم. پدرم حرفه معلمي داشت و از همان زمان كه كارش را به عنوان رييس اداره فرهنگ در فيروز آباد- كه قبلاً شهرك كوچكي بود- شروع كرده بود، از شيراز به فيروزآباد مهاجرت كرديم. در تابستان، يكي دو ماهي را به شيراز مي آمديم و دوباره به شهرك فيروزآباد باز مي گشتيم.
از سال 1342 به بعد۳۰، الي 40 داستان نوشتم. خيلي دلم مي خواست داستان هايم را چاپ كنم، اما امكان چاپ كتاب برايم مهيا نبود. اگر هم به ناشري مي دادم آنها را چاپ نمي كرد. اما اين فرصت در مطبوعات فراهم بود. در سال 1337 مقاله اي را درباره سيدمحمدعلي جمالزاده نوشته بودم و مرحوم خالقي مدير مجله سخن، اين نسخه از مجله را براي جمالزاده كه در ژنو ساكن بود، فرستاد. جمالزاده بعد از خواندن آن مقاله، نامه اي را برايم فرستاد.
در آن نامه تشكر كرد و در ضمن آن گفت كاري كه تو انجام مي دهي نقد ادبي است و در اروپا مهم به شمار مي رود، به گونه اي كه اگر بر كار برخي از نويسندگان نقدي نوشته نشود، ممكن است كار نوشتن را رها كنند. آنها كار نوشتن را وقتي با ارزش تلقي مي كنند كه نقدي بر آن نوشته شود. من نيز چندين بار با وي مكاتبه كردم و او نيز راهنمايي هايي كرد. از آن زمان نيز بيشترين وقتم را صرف نوشتن نقد ادبي كردم. مقالات زيادي از آن تاريخ در مجله سخن، راهنماي كتاب، پيام نوين، فردوسي و ... به چاپ رسيد كه برخي از آنها را تصحيح كردم و در دوازده جلد به نقد آثار نويسندگان ايران پرداختم. ورود به عرصه نويسندگي ، حس غريبي دارد. كتاب ويژگي خود را دارد. كسي كه در عوالم ادبي وارد مي شود يك حالت ذوقي و يك زمينه شوقي بايد داشته باشد. در غير اين صورت، چيز ديگري مي شود. شايد محقق، گرچه محقق شدن هم ذوق مي خواهد مثلاً گيپ من ؛ مورخ انگليسي و نويسنده ظهور و سقوط امپراتوري روم كار تاريخي و خشكي تحويل نداده است. كارمن هم در حكم تشنه اي بود كه هر چه آب مي خورد، تشنه تر مي شود. وقتي كتابي مي خواندم، خود را فراموش مي كردم. گاهي در خلوت خود به حال شخصيت هاي داستان اشك مي ريختم و يا روزي هم از پيروزي آنها به وجد مي آمدم. شايد به همين دليل هم آنچه را كه مي خواندم فراموش نمي كردم.
منبع:فارس

اخبار كوتاه
جنگ در تالار قشقايي: جنگ در طبقه سوم اثر پاول كوهوت، از دوشنبه هفته جاري در تالار قشقايي روي صحنه رفته است. نشست مطبوعاتي اين نمايش، امروز ساعت۱۵:30 برگزار مي شود.
000366.jpg
تقدير از آتش بس: با اهداي لوح ويژه اي از تهمينه ميلاني در دانشگاه تهران تقدير شد. در اين مراسم از آتش بس به عنوان اولين فيلم با موضوع روان شناسي نام برده شد. تسويه حساب فيلم تازه ميلاني، آذرماه كليد مي خورد.
مستندي از ابوغريب: ارول موريس- نامزد سابق اسكار فيلم مستند- فيلمي در مورد رسوايي هاي زندان ابوغريب در عراق مي سازد. اين فيلم سوءاستفاده جنسي و شكنجه زندانيان را به تصوير مي كشد. سوني پيكچرز كلاسيك حامي مالي اين فيلم است.
ساخت دموكراسي ديگر: مهدي كرم پور مجموعه مستند دموكراسي ديگر را براي شبكه انگليسي زبان پرس مي سازد. اين مجموعه در 8قسمت 25دقيقه اي به دموكراسي در روسيه بعد از پروستوريكا و فروپاشي شوروي مي پردازد.
كارگاه تئاتر: كارگاه آموزشي كريستل هوفملو- كارگردان آلماني تئاتر- صبح ديروز با حضور محسن چيني فروشان، سيدمهدي شجاعي و مرتضي حيدري گشايش يافت.
نقاشي آبستره: نمايشگاه نقاشي هاي آبستره 70هنرمند نقاش مدرنيست در تهران برپا مي شود. اين نمايشگاه دربردارنده آثار گذشته و حال بيش از 70 هنرمند نقاش از 17 تا 24آبان در نگارخانه فرهنگسراي نياوران برپا مي شود.
جشنواره شيلي: 5 فيلم كوتاه ايراني در جشنواره فيلم هاي كوتاه سانتياگو روي پرده مي رود. اين جشنواره از 18 آبان به مدت 6 روز در شيلي برگزار مي شود. فيلم هاي مرز ، تمام زندگي من ، آب و آينه ، تب آخر و جاني پر از خم آثار ايراني اين جشنواره هستند.
نجات دادن مرده در سيما:فيلم سينمايي نجات دادن مرده به كارگرداني مارتين اسكورسيزي اين هفته از برنامه سينمايك پخش مي شود.
تأسيس خبرگزاري كتاب: بنا به اعلام خانه كتاب وابسته به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي، روز بيست و سوم آبان ماه خبرگزاري كتاب رسماً  آغاز به كار مي كند. اين خبرگزاري به آدرس www.IBA.IR تازه ترين اخبار را در حوزه كتاب به اطلاع  اهالي فرهنگ مي رساند.
جشنواره تئاتر كودك: تالارهاي نمايشي حوزه هنري، فرهنگيان، هنرسراي خورشيد و هنر اصفهان به اجراي نمايش هاي بخش بين الملل، بخش خارج از مسابقه، نمايش ويژه و ويژه نوجوان اختصاص يافت. اين جشنواره از 18 تا 22 آبان در اصفهان برگزار مي شود.

ادب و هنر
اجتماعي
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
زادبوم
حوادث
بين الملل
فرهنگ و آموزش
سياسي
شهر تماشا
سلامت
شهري
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   بين الملل   |  
|  فرهنگ و آموزش   |   سياسي   |   شهر تماشا   |   سلامت   |   شهري   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |