چهارشنبه ۱۷ آبان ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره ۴۱۲۷ - Nov 8, 2006
گزارشي از حضور 70 سفير در همايش رامسر براي آشنايي با جاذبه هاي ايران
گوشه اي زيبا از جهان
رئيس سازمان ميراث فرهنگي: سرمايه گذاري خارجي در صنعت گردشگري ايران هيچ محدوديتي ندارد
000354.jpg
هنگامي كه قطار اتومبيل هاي شيك و مدرن با شماره هاي سفارت ها، در حالي  كه اتومبيل ها و موتورسواران پليس اين كاروان را اسكورت مي كردند، در مقابل هتل زيباي رامسر توقف كرد و دختران و پسران جوان با لباس متحدالشكل محلي و با شاخه هاي گل از 70 سفير و نمايندگان كشورهاي جهان استقبال كردند، اهالي رامسر به چگونگي تلاش مسئولان و مأموران زيباسازي و نظافت بيشتر شهرشان پي بردند.
روز چهارشنبه دهم آبان، ميهمانان تازه از راه رسيده پس از جابه جايي در اتاق هاي خود تنها توانستند لحظه هايي در باغ هاي اطراف هتل رامسر قدم بزنند و پس از صرف شام در لابي هتل با دوستان و همكاران خود ديداري تازه كنند تا براي سمينار 2 روز بعد خود را آماده كنند.

ديدگاه جديد ايران درباره گردشگري
پنج شنبه يازدهم آبان تالار زيباي هتل رامسر با انبوه گل هاي زيبا تزئين شده بود و هواي فرح بخشي از پنجره ها به داخل تالار نفوذ مي كرد.
اسفنديار رحيم مشايي معاون رئيس جمهور و رئيس سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري در بخش نخست سخنراني خود در گشايش دومين همايش تبيين سياست هاي دولت در توسعه گردشگري به نياز مبرم جمهوري اسلامي ايران به برقراري ارتباط تنگاتنگ با ملت ها و دولت هاي جهان و تعامل با همه انسان ها تأكيد كرد و در بخش دوم، صنعت گردشگري را عامل موثري براي نزديكي ملت ها عنوان كرد و افزود: دولت نهم مصمم است در صنعت گردشگري كشور تحول چشمگيري ايجاد كند و در اين راستا با از ميان برداشتن كليه موانع تا پايان سال 86 گردشگري در ايران شكوفا خواهد شد.
وي با اشاره به افزايش قابل توجه تخت هاي اقامتي در يك سال گذشته وعده داد كه تا پايان سال آينده تعداد تخت هاي اقامتي و مجتمع هاي بين راهي صددرصد افزايش خواهد يافت.
مشايي، از سفيران كشورهاي جهان خواست كه از دولت ها و سرمايه گذاران بخش خصوصي كشورهاي خود دعوت كنند براي احداث هتل و مجتمع هاي تفريحي و اقامتي در ايران سرمايه گذاري كنند. وي تأكيد كرد در صنعت گردشگري، سرمايه گذاري خارجي هيچ گونه محدوديتي وجود ندارد و سرمايه گذار مي تواند همه سرمايه واحدهاي احداثي را به خود اختصاص دهد.
چشم انداز مازندران
استاندار مازندران نيز به ميهمانان همايش خوش آمد گفت و افزود: استان مازندران با موقعيت ممتاز طبيعي و جغرافيايي در زمره استان هاي برتر كشور ايران در زمينه طبيعت گردي قرار دارد و سالانه 15 ميليون نفر گردشگر داخلي و بيش از 150 هزار نفر گردشگر خارجي به اين استان سفر مي كنند.
ابوطالب شفقت گفت: ساحل زيبا، پارك هاي جنگلي، غارها، آبشارها، رودخانه ها، آب هاي گرم و سرد معدني، چشمه ها، تالاب ها، درياچه ها و جاذبه هاي طبيعي ديگر پذيراي ميهمانان و گردشگران هستند.
استاندار مازندران گفت: هر گردشگر در اين استان در زماني كمتر از دو ساعت مي تواند از خشك ترين و كويري ترين منطقه به مرطوب ترين و باراني ترين منطقه و ساحل دريا برسد و در مناطق جنوبي و جنوب غربي كلاردشت چالوس، كوه معروف علم كوه در تابستان تا ديرهنگام پوشيده از برف است و تفريحات و ورزش هاي تابستاني و زمستاني همزمان براي گردشگران امكان پذير است.
تسهيلات براي گردشگران
محمدشريف ملك زاده، معاون گردشگري نيز با تأكيد بر ضرورت تغيير نگاه مسئولان گردشگري و بها دادن به ايده هاي نو، راه اندازي سفرهاي ارزان قيمت و صدور ويزاي الكترونيكي و ايجاد تسهيلات براي سرمايه گذاران داخلي و خارجي از اقدامات موثر سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري در اين زمينه توصيف كرد.
وي استفاده از توريسم تركيبي با همكاري سفارت خانه هاي خارجي مقيم ايران را وسيله مناسبي براي جلب رضايت گردشگران عنوان كرد و از سفيران و نمايندگان كشورهاي خارجي براي گسترش دوستي و همكاري در زمينه گردشگري دعوت كرد.
تحول در احداث زيرساخت ها
مهدي جهانگيري، مديرعامل شركت توسعه گردشگري ايران نيز در اين همايش با اشاره به اقدامات اين شركت به عنوان پل ارتباطي دولت و بخش خصوصي براي تسهيل شرايط سرمايه گذاري داخلي و خارجي اظهار داشت: تاكنون 142 مكان براي احداث هتل، 200 مكان مجتمع خدمات رفاهي بين راهي، 100 كمپينگ و 30 مجتمع مدرن آب درماني شناسايي و پكيج سرمايه گذاري اين مكان ها براي حضور سرمايه گذاران داخلي و خارجي تهيه شده است.
وي افزود: با بهره گيري از سيستم فاينانس داخلي از طريق جذب منابع دلاري و ريالي سرمايه گذاران داخلي و خارجي همراه با ارائه تضمين هاي لازم، اين شركت از نيمه دوم سال جاري براي جذب 950 ميليون دلار سرمايه گذاري آماده شده كه تاكنون قرارداد 200 ميليون دلار از اين اعتبار نهايي شده و عمليات اجرايي 26 هتل در نقاط مختلف كشور آغاز شده و قرارداد 500 ميليون سرمايه گذاري جديد در نيمه دوم آبان به امضا مي رسد و در نهايت با صدور مجوز شوراي اقتصاد جذب 256 ميليون دلار فاينانس خارجي عمليات اجرايي ده ها پروژه جديد آغاز مي شود.
جهانگيري اعلام كرد: به منظور معرفي بيشتر جاذبه  هاي تاريخي، فرهنگي و طبيعي ايران به مردم جهان مقدمات گشايش دفاتر اطلاع رساني ايران در كشورهاي تركيه، عربستان، مالزي و اندونزي فراهم شده است كه به زودي فعاليت خود را آغاز مي كنند.
هفت هتل هفت ستاره
دكتر محمود طالبي سرمايه گذار ايراني مقيم آلمان با حضور در اين همايش، آمادگي خود را براي سرمايه گذاري 300 ميليون دلاري براي احداث هفت هتل مدرن هفت ستاره در استان هاي مختلف كشور و در كنار هفت بيمارستان بين المللي توريست درماني اعلام كرد و افزود: مقدمات احداث نخستين بيمارستان و هتل در شهر زيباي رامسر فراهم شده است.
سفيران سخن مي گويند
پس از سخنراني سفير فلسطين به عنوان شيخ السفرا، سفراي كشورهاي آلمان، كره جنوبي، برزيل و مراكش در سخنراني هاي خود با توصيف و تحسين زيبايي هاي ايران، آمادگي خود را براي همكاري در توسعه گردشگري ميان ايران و كشورهاي خود تأكيد كردند.
000357.jpg
در جواهرده
شركت كنندگان در دومين همايش تبيين سياست هاي دولت در توسعه گردشگري پس از پايان همايش به منطقه زيباي جواهرده رامسر عزيمت كردند و در جنگل فرح بخش صفارود گردش كردند و ناهار خوردند و در بازگشت به هتل به تماشاي كاخ موزه رفتند و از ساختمان زيبا و آثار ارزشمند داخل آن ديدن كردند و در هتل محل اقامت برنامه موسيقي محلي با نوازندگي بانوان هنرمند و مراسم بريدن كيك دومين همايش شادي زايدالوصفي براي ميهمانان فراهم ساخت.
روز جمعه 12 آبان، حاضران در همايش پيش از ترك رامسر از چند منطقه سحرانگيز اين شهرستان از جمله محور سادات شهر، اربه كله و كتالم ديدار كردند و با گذر از شهرهاي شيرود، تنكابن، نشتارود، عباس آباد، سلمان شهر و كلارآباد به نمك آبرود رسيدند. سوار شدن به تله كابين نمك آبرود و تماشاي مناظر زيباي منطقه خاطرات فراموش نشدني براي ميهمانان در بر داشت و آنان پس از صرف ناهار در هتل آزادي نمك آبرود از چالوس و هزارچم وارد اتوبان كرج - تهران شدند.
اظهارنظر سفرا
اكثريت قريب به اتفاق سفرا براي اولين بار بود كه به مازندران و شهر رامسر سفر كرده بودند و هريك از آنان در گفت وگو با همشهري شادماني خود را از اين سفر لذت بخش و فرح انگيز ابراز مي داشتند.
سفراي اتريش، آلمان، بلژيك، كره جنوبي، كره شمالي، ژاپن، قبرس، برزيل، پرتغال، مراكش و الجزاير، رايزن ارشد سياسي روسيه و نمايندگان اندونزي، صربستان و مجارستان از كساني بودند كه از شركت در اين همايش ابراز خوشوقتي كردند.
ميشائيل پستل سفير اتريش گفت: من از بودن در رامسر و ديدن بخشي از استان مازندران خيلي خوشحال هستم. اين جا، جاي بسيار قشنگي است و مطمئن هستم كه توريست هاي خارجي نيز از آمدن به اين جا لذت مي برند.
وي با اشاره به توسعه همكاري توريستي اتريش و ايران يادآور شد مقامات و مديران آژانس هاي باتجربه اتريش مي توانند تجربه هاي خود را در مورد ورزش هاي زمستاني و توريسم ورزشي در اختيار همكاران ايراني قرار دهند و پروازهاي مرتب ايران اير به وين و برقراري 4 تا 5 پرواز در هفته از سوي هواپيمايي اتريش امكان مناسبي براي سفر گروه هاي توريستي دو كشور است.
حسنو گورجان تورك اوغلو سفير تركيه مي گويد: در مدت اقامتم در ايران اين نخستين سفر من به مازندران و رامسر است. به  نظرم رامسر يكي از گوشه هاي زيباي جهان است. جغرافيا، طبيعت، دريا با مردمان مهربان و خدمات ارزنده براي ميهمانان از هر لحاظ مكان ايده آل است.
وي افزود: در حال حاضر ايران جاده هاي خوب و مكان هاي اقامتي مناسبي دارد كه البته براي گسترش صنعت گردشگري به زيرساخت هاي بيشتري نياز دارد.
سفير تركيه گفت: صحبت هاي آقاي مشايي معاون رئيس جمهور در همايش در زمينه سياست هاي ايران درباره توريسم براي حاضران در همايش بسيار موثر بود. من شش ماه پيش در همايش سرعين هم بودم و امروز كاملاً احساس كردم كه در همين مدت شش ماه پيشرفت زيادي در امر گردشگري در ايران رخ داده است.
وي افزود: شركت هاي توريستي تركيه با همكاران ايراني خود مشاركت زيادي دارند، به ويژه پس از سفر آقاي آتيلا كوچ وزير توريسم تركيه به ايران، با تشكيل كميته مشترك، همكاري ها سرعت بيشتري پيدا كرده است.
دكتر اكراموف سفير ازبكستان با تشكر از دعوت به اين همايش و پذيرايي شايان مسئولان، ديدگاه هاي مسئولان ايراني را بسيار روشن گر و جالب عنوان كرد و گفت سخنان رئيس سازمان ميراث فرهنگي نشان داد كه دولت ايران به مسائل توريسم اعتبار فراواني قائل است.
وي كشور ايران را محل مناسبي براي سفر همه گردشگران جهان دانست و از زيبايي شهرهاي اصفهان، تبريز، مشهد و مراغه كه به تازگي از آنها ديدار كرده بود، به نيكي ياد كرد.
حميد دهقان

ايران زيبا
تنگ صياد با آهوان حيرت انگيز
000345.jpg
عكس:حسن مقيمي
گروه علمي فرهنگي- اينجا ورودي شهركرد است؛ جنب پاسگاه پليس راه، منطقه حفاظت شده تنگ صياد، چشم انداز زيبايي كه هر مسافري را به حيرت وامي دارد.
اين گله آهو در بلنداي تنگ صياد نظاره گر اتومبيل هايي هستند كه از چند قدمي آنها در جاده آسفالت عبور مي كنند.
اگر شما لحظه اي در ايستگاه محيط زيست ورودي شهركرد توقف كنيد، محيط بان ها، دوربين مخصوص خود را در اختيارتان قرار مي دهند تا منظره شگفت انگيزي را تماشا كنيد كه شايد در تمام عمرتان نديده باشيد، گله هايي از آهو، انواع قوچ، ميش ،كل و بز كه آرام آرام به طرف آبخورها حركت مي كنند! يك محيط بان مي گويد: با خشك شدن علف ها حيوانات منطقه براي رفع تشنگي به آبشخورهاي پاييني مي آيند و مردمي كه از جاده عبور مي كنند، مي  توانند به راحتي  آنها را تماشا كنند. استان چهارمحال و بختياري با موقعيت ممتاز خود داراي تنوع زيستي و منابع طبيعي خاصي است. مناطق حفاظت شده تنگ صياد، سبز كوه، پارك ملي، منطقه جنگلي هلن و تالاب هاي زيبايي مانند چغاخور زيبايي خاصي به اين استان بخشيده است.
در مناطق تحت پوشش محيط زيست اين استان انواع پلنگ، خرس، كفتار، كبك، قوچ، ميش، كل، بز، گرگ،  روباه، شغال و انواع پرنده هاي مهاجر وجود دارند و در برخي سال ها فقط در تالاب چغاخور بيش از 50هزار پرنده مهاجر توقف داشته اند.

گزارش 1
چشم انداز نقش رستم در معرض تهديد
000348.jpg
گروه علمي فرهنگي- عبور راه آهن از مقابل نقش رستم در مجموعه تخت جمشيد (پارسه)، با توجه به زيرسازي كه براي اين خط انجام مي شود، ديد و حريم منظري نقش رستم را از ميان مي برد.
خاك ريزي كه براي زيرسازي اين خط آهن انجام مي شود، پنج تا هشت متر ارتفاع دارد و اين مساله ديد و منظر نقش رجب و اطراف تخت جمشيد (پارسه) را نسبت به نقش رستم از ميان مي برد. در اين صورت، به جاي اين بنا كه به وضوح قابل ديدن است، فقط يك خاك ريز ديده مي شود و ارتباط فرهنگي و باستاني اين محوطه ها از نظر بصري قطع خواهد شد.
فاصله اي كه اين خط آهن با نقش رستم دارد، حدود 250 تا 300 متر است و از نظر ارتعاش ها و سر و صدا نيز امكان دارد، تاثير نامطلوبي بر نقش رستم داشته باشد. اكنون پروژه    خط آهن مراحل اجرايي خود را پشت سر مي گذارد. طرح پلان اين كار از سال ها پيش و در حقيقت، پيش از تشكيل بنياد پژوهشي پارسه ـ پاسارگاد تهيه شده بود و اكنون اين بنياد در مقابل يك عمل انجام شده قرار گرفته است. مازيار كاظمي ـ مدير داخلي مجموعه  پارسه - پاسارگاد در اين باره مي گويد : متولي اصلي اين جريان سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري استان فارس و در مرحله  بعد، مجموعه  پارسه ـ پاسارگاد است. وي با بيان اين كه مسؤولان احداث خط آهن در ابتدا بايد با سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري فارس مكاتبه و هماهنگي هاي لازم را انجام مي دادند، اظهار داشت: اطلاع ندارم كه آيا از سازمان استعلام كرده اند يا خير؛ زيرا هيچ استعلامي به بنياد پژوهشي پارسه ـ پاسارگاد نرسيده است. به همين دليل، اين بنياد هيچ گاه پيشاپيش درباره آنچه مسؤولان احداث خط آهن قصد انجام آن را دارند، نمي تواند چيزي بپرسد؛ ولي از نظر اجرايي هرگاه در محدوده حريم درجه يك مجموعه  تخت جمشيد (پارسه) كاري انجام شود، بنياد مي تواند جلوگيري كند.
ايرج محمدي ـ باستان شناس ـ نيز در اين باره اظهار داشت : اين راه آهن كه از اصفهان به شيراز احداث مي شود و در مسير خود بخش اعظمي از گورستان امامزاده عقيل را نيز كه در فهرست آثار ملي ثبت شده، تخريب كرده است.
راه آهن، سد راه جهاني شدن نقش رستم
هرگونه مخدوش كردن منظر فرهنگي نقش رستم تاثير منفي در ثبت جهاني اين اثر خواهد داشت.
بنياد پژهشي پارسه ـ پاسارگاد تلاش مي كند، تا نقش رستم در فهرست آثار جهاني ثبت شود. به همين دليل، مخدوش كردن منظر فرهنگي آن، در ثبت جهاني اين اثر تاثير منفي دارد. وزارت راه بايد تدبيري اساسي براي جاده هاي بين تخت جمشيد (پارسه) و نقش رستم بينديشد. همچنين راه آهن بايد دست كم از يك كيلومتري يعني ابتداي شهر استخر تا خروجي بعد از نقش رستم به زير زمين منتقل شود.
اين محل يك محور فرهنگي است و هر كاري در اين محدوده بايد در ارتباط با اين محور برنامه ريزي شود، نه اين كه تصور شود، اينجا منطقه اي خالي است و هر برنامه اي در اين محدوده مي توان اجرا كرد.
در اين باره افشين يزداني يكي از كارشناسان بنياد پژوهشي پارسه ـ پاسارگاد نيز اظهار داشته است : عبور راه آهن از اين مسير تا يك سوم پايين صخره  نقش رستم را نيز ممكن است، بپوشاند و از اين نظر، نماي اين صخره كه در اهميت تاريخي آن هيچ شكي نيست، دچار خدشه مي شود.
اين مسير حدود 300 متري و موازي صخره  نقش رستم است كه زمين هاي مورد نياز نيز خريده شده اند؛ ولي هنوز زيرسازي انجام نشده است.
وي با بيان اين كه اين زمين ها مالكان شخصي دارند و فقط بخشي از محوطه زير نظر سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري است، ادامه داد: با پي گيري هاي انجام شده مشخص شد كه نزديك ترين زيرسازي در دو كيلومتري نقش رستم است؛ ولي اطلاع نداريم كه آيا مسؤولان راه آهن فكري در اين باره كه ارتفاع اين زيرسازي را كم كنند،  كرده اند يا خير.
او با اشاره به اين كه تدفين تمام شاه هاي هخامنشي در اين محل انجام شده است و اهميت بناي كعبه زرتشت و نقش هاي ديگر ساساني و اين كه كاوش هاي سال هاي پيش نشان مي دهند، آثاري از اوايل دوره  اسلامي نيز در اين محل وجود دارند، اظهار داشت: اگر در اين دشت راه آهني با هشت متر ارتفاع در نزديكي نقش رستم رد شود، دست كم از نظر منظري لطمه زيادي به آن وارد مي كند، حتي اگر مسائل ديگري مانند فشار و لرز هاي ممكن را ناديده بگيريم كه البته لرزش ها بيشتر به كعبه زرتشت آسيب خواهند رساند. وي با اشاره به مشكلي كه در ثبت جهاني ميدان نقش جهان اصفهان پيش آمده است،  افزود: راه آهن به ثبت جهاني نقش رستم نيز لطمه مي زند و در تلاش هستيم كه يا ارتفاع زيرسازي كم شود، يا مسيري ايجاد شود كه در حريم منظري اين اثر مشكل ايجاد نكند.
به گفته يزداني مسؤولان راه آهن تاكنون درباره  عبور راه آهن از مقابل نقش رستم به بنياد پارسه ـ پاسارگاد هيچ اطلاعي نداده اند و نقشه اي را هم ارايه نكرده اند. فقط نامه اي ازسوي سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري براي پي گيري موضوع به بنياد فرستاده شده است.

گزارش 2
نخستين گور دست نخورده مركز تمدني شرق ايران كشف شد
000351.jpg
گروه علمي فرهنگي- ايجاد كانال آب در محوطه تپه باستاني قلعه كوچك، در هشت كيلومتري تپه كنار صندل، منجر به كشف يك گور تاريخي شد.
يوسف مجيدزاده سرپرست هيأت كاوش ضمن بيان اين مطلب گفت: بيل مكانيكي سازمان آب در حال ايجاد كانال آبي به عمق 2 متر و 40 سانتيمتر به قبري تاريخي با آثار سفالي و مفرغي برخورد كرد.
به گفته وي، اين آثار كه به آثار به دست آمده از تپه كنار صندل جنوبي شباهت دارند، متعلق به نيمه نخست هزاره سوم پيش از ميلاد است.
وي با اشاره به اينكه گورستان محوطه محطوط آباد در اثر حفاري هاي غيرمجاز سال 1380 تخريب شده و فاقد اطلاعات كامل و جامع بود، تصريح كرد: اين نخستين قبر دست نخورده اي است كه باستان شناسان در جيرفت يافته اند و احتمال دارد بخشي از يك گورستان تاريخي باشد.
به گفته مجيدزاده، از آنجا كه گورستان هاي مشابه، وسعتي معادل 800 در 500 متر مربع دارد، احتمال مي رود اين گورستان داراي وسعتي حدود 500 در 500 متر مربع با 200 تا 300 گور باشد كه ادامه كاوش، نتايج آن را به صورت قطعي مشخص مي كند.
پنجمين فصل كاوش محوطه باستاني جيرفت، به سرپرستي يوسف مجيدزاده و با حضور باستان شناساني از ايران و كشورهاي فرانسه، ايتاليا و آمريكا، همچنين متخصصان ميان رشته اي نظير گياه باستان شناس، استخوان شناس، زمين ريخت شناس و مرمت اشيا و بنا، با هدف كاوش تپه كنارصندل شمالي و جنوبي و قبرستان محطوط آباد از سه روز پيش آغاز شده است.
مجيدزاده با تاكيد بر اينكه تمدن اين خطه متاثر از تمدن بين النهرين و مصر نيست، اظهار داشت: با آثار و شواهد كشف شده، شرق ايران به عنوان مركز تمدني بزرگ در دنيا شناخته شده است.
وي همچنين با اشاره به كشف يك كتيبه كامل در سال گذشته و اينكه خط روي آن با هيچ يك از خطوط بين النهرين و مصر هم زبان نيست، افزود: بررسي ها نشان مي دهد، شرق ايران خاستگاه خط ايلامي است.
به گفته سرپرست گروه باستان شناسي حوزه هليل رود، آثاري كه از حفاري هاي جيرفت به دست آمده، بسياري از حلقه هاي گمشده هزاره سوم را در بر گرفته و كشف ظروف سنگي و سفالي در اين حوزه از توليدات صنعتي شرق و جنوب شرق ايران به بين النهرين حكايت دارد.
دژ حكومتي، آثار معماري همچون خانه هاي شخصي و يك بناي مذهبي و همچنين كشف دو كتيبه، از مهمترين دستاوردهاي 4 فصل كاوش باستان شناسان در اين محوطه به شمار مي رود.
محوطه باستاني هليل رود، در كنار رودخانه هليل رود، داراي غناي تمدن بوده و در جريان كاوش هاي علمي باستان شناسان و حفاري هاي غيرمجاز قاچاقچيان، آثار سنگي، سفالي و بقاياي معماري هزاره سوم پيش از ميلاد، از اين منطقه به دست آمده است.

خبـر
نقشه راه هاي گردشگري استان اصفهان تهيه شد
ايسنا: براي اولين بار در سطح كشور نقشه راهنماي گردشگري استان اصفهان متشكل از جاذبه هاي طبيعي و تاريخي 21شهرستان اين استان تهيه شد.
سيد مجيد جبل عامليان - كارشناس گردشگري سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري استان اصفهان گفت: نقشه راهنماي گردشگري استان اصفهان براي معرفي جاذبه هاي گردشگري در پرجاذبه ترين استان كشور به لحاظ داشتن بيشترين آثار تاريخي و نقاط ديدني تهيه شده كه اين نقشه در كليه فرمانداري هاي استان براي توزيع ميان مردم پخش مي شود.
وي افزود: در نقشه راهنماي گردشگري استان اصفهان از ميان هزاران نقطه  طبيعي و گردشگري به معرفي نقاط پرجاذبه طبيعي پرداخته شده كه براي افراد علاقه مند و گردشگران راهگشا خواهد بود.
عامليان در ادامه تصريح كرد: در طرح روستاهاي هدف گردشگري كه از اواخر سال گذشته در استان اصفهان آغاز شده، تاكنون 25روستا در قالب اين طرح شناسايي شده اند كه نقاط گردشگري اين روستاها نيز مشخص گرديده است.
اين كارشناس گردشگري با بيان اين كه در استان اصفهان بيش از هزار جاذبه  فرهنگي و تاريخي و بيش از يك ميليون جاذبه  طبيعي وجود دارد،  گفت: تنها 30درصد از جاذبه هاي طبيعي استان اصفهان شناسايي شده اند كه بايستي براي معرفي آنها تبليغات گسترده اي صورت گيرد.

فرهنگ و آموزش
اجتماعي
ادب و هنر
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
زادبوم
حوادث
بين الملل
سياسي
شهر تماشا
سلامت
شهري
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   بين الملل   |  
|  فرهنگ و آموزش   |   سياسي   |   شهر تماشا   |   سلامت   |   شهري   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |