چهارشنبه ۱۷ آبان ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره ۴۱۲۷ - Nov 8, 2006
وزير كار خبرداد:
بررسي آئين نامه جديد بازنشستگي
در مشاغل سخت و زيان آور در دولت
فارس: وزير كار و امور اجتماعي از بررسي آئين نامه جديد نحوه بازنشستگي در مشاغل سخت و زيان آور در كميسيون اجتماعي دولت خبر داد.
جهرمي  گفت: وزارت كار اين آئين نامه جديد را با همكاري وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي و سازمان تامين اجتماعي پس از انجام بررسي هاي فراوان تهيه كرده است كه در حال حاضر در كميسيون اجتماعي دولت در دست بررسي است.
وي درباره تسهيلات جديدي كه در اين آئين نامه براي كارگران لحاظ شده است، اظهار داشت: روند كار روان تر و بوروكراسي ها در آن كمتر شده است. بنابراين گزارش، قانون بازنشستگي در مشاغل سخت و زيان آور كه در سال 1380 تصويب شد، قانوني دائمي و بدون قيد زماني خاص است اما آئين نامه اوليه آن تنها در طول مدت اجراي برنامه سوم توسعه معتبر بود كه تاكنون به علت نهايي نشدن آئين نامه جديد چندين بار، مدت اجراي آن تمديد شده است.
سازمان تامين اجتماعي از بار مالي تحميلي 540 ميليارد توماني بازنشستگي پيش از موعد در كارهاي سخت و زيان آور ابراز نگراني مي كند و به رغم تحميل اين هزينه، تاكنون در مورد اجراي بخش هاي اصلي اين قانون كه بر ايمن سازي و بهسازي محيط هاي كار تأكيد دارد، اقدام خاصي صورت نگرفته است.

مهدي آذر يزدي در بيمارستان بستري است
مهدي آذريزدي به علت ناراحتي قلبي در بخش CCU بيمارستان حضرت سيدالشهداء(ع) شهرستان يزد بستري شد.
به  گزارش ايسنا، خالق قصه هاي خوب براي بچه هاي خوب روز يكشنبه به علت عارضه قلبي به بيمارستان منتقل شد، كه حالا وضعيت مساعدتري دارد.او ارديبهشت ماه نيز براي چند روزي در بيمارستان بستري شد.
به گفته پزشك معالج، وي روند بهبودي را مي گذراند، اما بايد چند روزي تحت مراقبت هاي ويژه باشد و بعد مرخص شود.
آذريزدي كه حدود هشت دهه از عمرش مي گذرد، تاكنون كتاب هاي زيادي براي كودكان و نوجوانان به رشته تحرير درآورده كه از جمله آنها به كقصه هاي تازه از كتاب هاي كهن»، كقند و عسل»، كگربه ناقلا»، كگربه تنبل»، كمثنوي» (براي بچه ها)، كمجموعه قصه هاي ساده» و تصحيح كمثنوي» مولوي (براي بزرگسالان) مي توان اشاره كرد.

وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي:
بايد به جدايي جشنواره مطبوعات از خبرگزاري ها تن دهيم
فارس: وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي گفت: اگر بخواهيم كار تخصصي انجام دهيم، بايد تفاوت حوزه خبرگزاري ها و مطبوعات را بپذيريم و در نهايت به جدايي آنها از يكديگر تن دهيم.
به گزارش ستاد خبري سيزدهمين جشنواره مطبوعات و اولين جشنواره خبرگزاري ها، محمد حسين صفار هرندي اظهار داشت: اساسا كاركردهاي خاص خبرگزاري ها باعث جدايي آنان از مطبوعات مي شود.
وي افزود: داوري نشريات محلي نيز در كنار نشريات سراسري غيرعادلانه است مگر زماني كه سنجيدن آنها در كنار يكديگر از مقداري رانت و كمك برخوردار شود.
صفار هرندي تصريح كرد: جشنواره مطبوعات سراسري را بايد از باب انصاف از مطبوعات محلي جدا كرد ؛ به نحوي كه افراد در كلاس خودشان سنجيده شوند نظير مسابقه دوو ميداني، كسي كه 20 ساعت تمرين كرده را نبايد در كنار كسي كه هنوز خود را گرم نكرده قرار داد.وي خاطرنشان كرد: چرا كه در اين صورت، رقابت غيرعادلانه مي شود و معيار سنجش نيز معيار نامتناسبي خواهد بود.
صفار هرندي در پايان تأكيد كرد: نشريات محلي بايد در قياس با نشريات سراسري از يك ضريبي برخوردار شوند تا تفاوت و عقب ماندگي آنها نسبت به نشريات سراسري جبران شود.

همزمان با چهاردهمين هفته كتاب
پنجمين جشنواره كتاب و رسانه برتر برگزار مي شود
همزمان با چهاردهمين دوره هفته كتاب جمهوري اسلامي ايران پنجمين جشنواره كتاب و رسانه برتر در شش بخش گزارش، گفتگو، مقاله، خبر، عكس و كاريكاتور دوم آذرماه سال جاري در تهران برگزار مي شود. به گزارش فارس، كليه خبرنگاران مي  توانند آثار خود را كه از شهريور ماه سال 1384 در مطبوعات و رسانه هاي گروهي منتشر شده براي شركت در اين جشنواره تا بيست و چهارم آبان ماه سال جاري به نشاني خيابان انقلاب - بين فلسطين و صباي جنوبي - ساختمان شماره 1178 - طبقه دوم - روابط عمومي خانه كتاب تا تاريخ 24 آبان ماه ارسال كنند.
چهاردهمين دوره هفته كتاب جمهوري اسلامي ايران از 24 آبان ماه تا 2 آذرماه به مدت 9 روز در سراسر كشور برگزار مي شود.

به منظور پيشگيري از جرائم زمين خواري و جلوگيري از موازي كاري
شوراي عالي حفظ حقوق بيت المال تشكيل شد
گروه اجتماعي - مسئول دبيرخانه شوراي عالي حفظ حقوق بيت المال گفت: اين شورا، مدت دو ماه است كه به رياست رئيس قوه قضائيه در راستاي پيشگيري از جرايم زمين خواري، هماهنگي دستگاههاي ذيربط و جلوگيري از موازي كاري تشكيل شده است.
حسين ذبحي در نشست مطبوعاتي به تشريح اهداف اين ستاد پرداخت و گفت: رئيس قوه قضائيه در اواخر سال 83، دستور العمل و بخشنامه اي به سراسر كشور ابلاغ كرد و بر اساس آن، ستاد شوراي حفاظت از منابع طبيعي و اراضي ملي با هدف نظام مندي در برخورد با زمين خواري تشكيل شد.
وي ادامه داد: بعد از گذشت 2 سال، با توجه به ضرورت هاي برخورد قاطع تر با متعرضان به اراضي ملي شوراي عالي حفظ حقوق بيت المال با رياست رئيس قوه قضائيه، دادستان كل كشور به عنوان دبير و وزراي مسكن و شهرسازي، اطلاعات، جهاد كشاورزي، نيرو، رئيس سازمان محيط زيست و رئيس سازمان ثبت اسناد و املاك كشور تشكيل و اولين جلسه آن برگزار شد.ذبحي افزود: از جمله مصوبات اين جلسه آن بود كه دبيرخانه اين شورا زير نظر دادستان كل كشور تشكيل و هماهنگي هاي لازم صورت گيرد.وي ادامه داد: بر اساس حكم دادستان كل كشور، كارگروه كارشناسي متشكل از نمايندگان دستگاههاي ذيربط كه عضو شوراي عالي هستند تشكيل و اولين جلسه اين كارگروه برگزار شد.
وي افزود: بر اساس آن بررسي هاي كارشناسي در خصوص انجام روشهاي تصرف قانوني و غيرقانوني اراضي ملي و در حقيقت نوعي آسيب شناسي و ارائه پيشنهادها جهت برخورد بهتر و مناسب با اين پديده شده است.
جانشين دبير شوراي حفظ حقوق بيت المال تصريح كرد: در ابتدا از رؤساي دادگستري ها خواسته شده گزارشي از عملكرد سالهاي گذشته ارائه بدهند و تعداد پرونده هاي تشكيل شده و پرونده هايي كه به اجراي حكم رسيده و اراضي كه از دست زمين خواران خارج شده اعلام كنند.وي ادامه داد: همچنين مقرر شد ستادهاي استاني با شاكله جديد احيا و شعب ويژه در استانهايي كه تشكيل نشده تشكيل شوند و قضاتي كه از تجربه كافي برخوردارند مشخص و شعبي براي رسيدگي به اين نوع جرايم اختصاص دهند.ذبحي خاطرنشان كرد: با توجه به وضعيت جديد يقيناً شاهد برخورد قوي تر و شديدتري و اميد به حفظ بهتر اراضي ملي خواهيم بود.
به گفته وي نتيجه اقدامات اين ستاد در تهران تشكيل صدها پرونده و قطعي شدن 90پرونده و باز پس گرفتن بيش از 14ميليون متر مربع زمين از اراضي ملي موات از يد متصرفين به ارزش تقريبي بيش از 650 ميليارد تومان بوده است.وي ادامه داد: درساير استانها هم گزارش هاي خوبي به دست ما رسيده و در بعضي استانها حتي احكام تبعيد براي افرادي كه امكان بازگشت به جرم را داشتند صادر شد.ذبحي تصريح كرد: شكل برخورد و هماهنگي دستگاههاي قضايي ـ انتظامي به نحوي بوده كه در بيشتر مواقع متجاوزين با شروع تعقيب قضايي، اراضي متصرف شده را خودشان داوطلبانه برمي گرداند.
وي در تشريح مشكلات و موانع فراروي شوراها گفت: يكي از اين مشكلات تعدد و تكثير و گوناگوني مقررات مختلف در ارتباط با اراضي است وتعارض و خلأ هاي موجود در قوانين و تكميل نبودن آن موجب شده دستگاههاي دولتي نتوانند به نحو مطلوبي سياستگذاري كنندو بدين گونه دست متجاوزين به نوعي باز مي شود. 
ذبحي تصريح كرد: مقرراتي در دست تدوين داريم و البته بايد قوانين موجود بازنگري و تلاش شود تا مقررات جامعي در اين زمينه تدوين شود.
وي به لايحه حفظ كاربري اراضي زراعي و باغها اشاره كرد و گفت: هم اكنون اين لايحه در كميسيونهاي مختلف مجلس تصويب شده و در انتظار مطرح شدن در جلسه علني است و يكي از مواد اين قانون پيشنهاد و تأكيد بر رفع تصرف و اعاده اراضي است كه قابليت تغيير پيدا كردن به وضعيت سابق را دارد.
وي در تشريح روش هاي مختلف زمين خواري اظهار داشت: جعل اسناد و مدارك، خريد و فروش با اسناد جعلي، فاقد اعتبار و از اعتبار افتاده، ساده انگاري مردم در خريد زمين، سندسازي از طريق سازمان ثبت، استفاده از ابزارهاي قانوني مثل مواد 147 و 148 ثبت، تصرف و خريد و فروش اموال فراري ها، اموال مصادره شده ها، اموالي كه صاحبشان حضور ندارند، تغيير كاربري غيرمجاز اراضي زراعي و باغها، استفاده از خلاءهاي قانوني، ابزارهاي قانوني و رانت هاي اطلاعاتي از راههاي مختلفي است كه زمين خواران استفاده مي كنند.

آزمون هاي اخذ گواهينامه  رانندگي سخت مي شود
000390.jpg
فارس: معاون راهنمايي و رانندگي نيروي انتظامي گفت: با اجراي  آيين نامه جديد راهنمايي و رانندگي آزمون هاي اخذ گواهينامه سخت مي شود و چنانچه افراد بخواهند به شيوه هاي گذشته در آزمون شركت كنند بيش از 60 درصد آنها مردود خواهند شد.
سردار محمد رويانيان افزود: همواره يكي از اشكالاتي كه متخصصين و كارشناسان به نحوه اخذ گواهينامه در كشور داشتند گرفتن گواهينامه سهل و آسان است و كسي كه متقاضي اخذ گواهينامه بود همواره با آزمون هاي نه چندان سخت مي توانست گواهينامه اخذ كند و بدون اينكه داراي مهارت كافي باشد پشت خودرو نشسته و حادثه آفرين باشد. معاون راهنمايي و رانندگي ناجا با اشاره به عضويت ايران در كنوانسيون هاي بين المللي گفت: كشورهايي كه عضو كنوانسيون بين المللي هستند بايد قوانين بين المللي را رعايت كنند و تمامي اين قوانين در آيين نامه قبلي راهنمايي و رانندگي موجود نبود و بنابراين با تدوين آيين نامه جديد و تخصصي كردن آموزش هاي رانندگي و آزمون هاي مرتبط با آن اين مشكلات رفع شد. وي ادامه داد: با تخصصي شدن اين فعاليت ها اقدامات سخت گيرانه اي در آزمون هاي رانندگي انجام مي شود و بنابراين اگر متقاضيان صدور گواهينامه بخواهند با موضوع آزمون رانندگي مانند گذشته برخورد كنند بيش از 60 درصد از آنها در امتحانات مردود خواهند شد.

توانمندسازي دختران و زنان آسيب ديده حاشيه نشين
ايسنا: مديركل دفتر امور آسيب ديدگان اجتماعي سازمان بهزيستي اعلام كرد: خدمات اجتماعي سيار در حال حاضر تنها در 6 استان اجرا مي شود كه پيش بيني شده به 30 استان كشور گسترش يابد. رجب محمدي در خصوص مراكز اجتماعي براي مداخله و كنترل آسيب هاي اجتماعي در كشور گفت: در سراسر كشور۳۰ خانه سلامت، 21 مركز بازپروري زنان و دختران آسيب ديده اجتماعي، 62 مركز مداخله در بحران، 91 مركز مداخله در خانواده يا كاهش طلاق و 43 مركز ساماندهي كودكان خياباني وجود دارد. وي گفت: مشاوره TS در همه استان هاي كشور از طريق دفاتر مشاوره و آسيب هاي اجتماعي ارائه اما كارهاي اساسي و عمده مثل عمل جراحي در تهران انجام مي شود و تا به حال نيز با مشكلي از اين نظر مواجه نبوديم كه بخواهيم تعداد مراكز را افزايش دهيم.

جانبازان در رديف نخست دريافت مطالبات از مراكز هاتف
گروه اجتماعي- در ميان ايثارگران اعم از خانواده شهدا، جانبازان و آزادگان، بيشترين فراواني دريافت تقاضا از طريق مراكز هاتف كشور 1616 مربوط به جانبازان است.
به گزارش روابط عمومي و امور بين المللي بنياد شهيد و امور ايثارگران از ابتداي سال جاري تاكنون بيش از يك صد هزار بار تماس تلفني جانبازان از 330 مركز هاتف مستقر در 30 استان كشور دريافت شده كه اين رقم در مورد خانواده شهدا نزديك به 40 هزار نفر و آزادگان كمتر از 10 هزار نفر است.براساس اين گزارش فراواني پرشمار جانبازان در تماس تلفني با مراكز هاتف كشور 1616 نشانگر آن است كه مراكز هاتف به اهداف اوليه خود نزديك شده و جانبازان به جاي مراجعه حضوري- كه اغلب براي آنان زحمت و گرفتاري در پي دارد- ترجيح داده اند، خواست ها و نيازهاي خود را از طريق مراكز هاتف 1616 پيگيري كنند. به عبارتي ضرورتي براي مراجعه حضوري به ساختار سازماني بنياد شهيد و امور ايثارگران نديده اند.نكته ديگري كه از نتايج آماري تماس هاي تلفني ايثارگران 330 مركز هاتف در كشور به دست مي آيد اين است كه جانبازان بيش از سايرين نيازمند دريافت خدمات و البته مستحق دريافت امكانات و تسهيلات پيش بيني شده بنياد شهيد هستند، چرا كه زخم و آثار جنگ و ايثارگري را هميشه با خود دارند و اين وضعيت در بسياري از موارد آنها را از پرداختن به كارهاي روزمره و عادي باز مي دارد.شايان ذكر است، هم اكنون 330 مركز جذب نيازهاي ايثارگران در 330 شهر كشور فعال است كه به زودي با افزايش 20 مركز شمار اين مركز به 350 مي رسد. جانبازان، آزادگان و خانواده شهدا مي توانند در تماس تلفني با 1616 نيازها، خواست ها و انتقادات خود از بنياد شهيد را مطرح تا از طريق ساختار سازماني بنياد شهيد نسبت به رفع آنها اقدام شود.

راه اندازي موزه ثبت اسناد
گروه اجتماعي- موزه ثبت كه اسناد آن براي نخستين بار هفته آينده در همايش بين المللي و نمايشگاه سراسري ثبت نوين به نمايش درمي آيد،  باحدود يك هزار سند و مدرك قديمي راه اندازي خواهد شد.
حسينعلي احمدي گرجي، رئيس مركز آموزش و پژوهش سازمان ثبت اسناد و املاك كشور در اين باره گفت: در اين موزه اسناد اماكن تاريخي و فرهنگي از جمله خليج فارس، ميدان نقش جهان اصفهان و قنات هاي قديمي، اسناد اماكن مذهبي از جمله مساجد و كليساها، اسناد مربوط به املاك چهره هاي مشهور و سرشناس كشور به نمايش درخواهد آمد.وي گفت: همچنين قديم ترين اسناد مربوط به ازدواج و برخي شجره نامه ها از جمله شجره نامه اي به طول 36 متر در اين موزه نگهداري خواهد شد. دكتر گرجي گفت: موزه ثبت اسناد كشور براي بازديد محققان، استادان دانشگاه، دانشجويان و عموم مردم آزاد خواهد بود.
هر دقيقه يك مستمري تامين اجتماعي برقرار مي شود
مهر: در سال جاري نيز در هر ثانيه بيش از 500 هزار تومان در بخش تعهدات بلند مدت هزينه شده است كه اين امر گوياي اين واقعيت است كه 66 درصد هزينه هاي سازمان تامين اجتماعي مربوط به حوزه تعهدات بلند مدت است. بر اساس محاسبات سازمان تامين اجتماعي، در هر دقيقه يك مستمري در كشور بر قرار مي شود كه بيش از 110 هزار مستمري در طي سال 84 در سراسر كشور توسط شعب تامين اجتماعي برقرار شده است.
مديركل امور فني مستمري هاي سازمان تامين اجتماعي گفت: بر طبق اطلاعات استخراجي در حال حاضر 16 تا 17 درصد مصارف سازمان تامين اجتماعي مربوط به پرداخت مستمري هاي بازنشستگان مشاغل سخت و زيان آور است و تا كنون سازمان تامين اجتماعي با صدور 100 هزار حكم بازنشستگي مشاغل سخت و زيان آور بيش از 456 ميليارد تومان هزينه كرده است.رضا معيني افزود: عوامل مختلفي مانند بلوغ سازمان، افزايش اميد به زندگي افراد جامعه، افزايش سطوح دستمزدي و افزايش سوابق بيمه شدگان از چشم اندازهاي آتي تعهدات بلند مدت سازمان تامين اجتماعي است.

غربالگري سيگاري ها به تشخيص زود هنگام سرطان ريه كمك مي كند
۹۰درصد مبتلايان به سرطان ريه و حنجره، سيگاري اند
000387.jpg
گروه اجتماعي- غربالگري سيگاري ها از نظر ابتلا به سرطان ريه با اسكن رايانه اي مي تواند به نجات جان بيماران كمك زيادي كند.
به گزارش همشهري، بسياري از مبتلايان به تومورهاي اوليه ريه كه از طريق سي تي اسكن بيماري آنها تشخيص داده شد و بلا فاصله تومور آنها خارج شده است شانس ادامه حيات آنها تا 10 سال به 92 درصد رسيد كه اين ميزان در حال حاضر 70 درصد است و در صورت تشخيص دير هنگام به 5 درصد مي رسد.
براساس اين گزارش، سرطان ريه مرگ بارترين سرطان در جهان است و هر ساله يك ميليون تن در جهان به اين بيماري مبتلا مي شوند كه به دليل تشخيص و درمان ديرهنگام جان مي سپارند. سرطان ريه خطرناك ترين گونه سرطان است كه علت 90 درصد ابتلا به اين نوع سرطان، استفاده از مواد دخاني است.به گفته پزشكان، دود كردن سيگار حتي پس از ترك نيز ممكن است خطر ابتلا به اين نوع سرطان را افزايش دهد. نيمي  از مبتلايان كه قبلا" سيگاري بوده اند و با آتش زدن يك نخ سيگار خطر ابتلا به سرطان ريه را در آينده افزايش مي دهند.بيماري هاي قلبي، سكته هاي مغزي، سرطان هاي مري و معده، كليه، مثانه، پانكراس ازجمله بيماري هايي است كه به سيگار ارتباط دارند. علايم سرطان ريه بسته به زماني كه بيمار مراجعه مي كند تغيير در سرفه، تنگي نفس، خلط خوني، درد هاي استخواني، سردرد و سرگيجه، اختلالات رفتاري، افزايش عفونتها و تغييرات هورموني از مهمترين علايم به شمار مي روند.
عوارض گوارشي ناشي از سيگار
بسياري از عوارض و مشكلات گوارشي ناشي از سيگار با قطع سيگار كاهش يافته و يا برطرف مي شوند. تقريبا" كليه افراد سيگاري سرانجام يكي از عوارض گوارشي را تجربه مي كنند كه شايع ترين آن بي اشتهايي و سوء هاضمه است. اين در حالي است كه كليه افرادي كه به مصرف سيگار مبادرت مي ورزند، مي گويند پس از ترك تلخي دهان كاهش يافته و سوزش سر دل در آنها كم شده است.
سيگاري ها ركورد داران سرطان حنجره
سرطان حنجره شايع ترين نوع بدخيمي  سر و گردن و دومين بدخيمي  در بين مردان است كه غالبا" در دهه ششم زندگي نمايان شده و افراد سيگاري نيز بالاترين آمار ابتلا به آن را به خود اختصاص مي دهند كه علايم و نشانه هاي اوليه زودرس ضايعات حنجره شامل خشونت صدا، ديس فاژي، سرفه و تنگي نفس است.
سيگار، شايع ترين علت سكته هاي قلبي
بيماري كرونر قلب، بيماريهاي قلبي هستند كه در اثر عوامل مختلف، عروق تغذيه كننده قلب درگير و منجر به ايجاد پلاكها مي شوند. زماني كه عروق كرونر قلب تا 70درصد تنگ شوند، معمولا"علامت بيماري قلبي ظاهر مي شود كه اين عامل تاثير زيادي در مرگ زودرس مبتلايان به سكته قلبي دارد.
محمد حسني، متخصص قلب و عروق با تاكيد بر اين كه عامل بروز سكته هاي قلبي در افراد مصرف كننده دخانيات بيشتر است، خاطر نشان كرد: مصرف كنندگان دخانيات بيشتر دچار بيماريهاي تنفسي، سرطان و بيماريهاي قلبي به ويژه حملات حاد قلب مي شوند و 50 درصد از كساني كه سكته قلبي مي كنند تا قبل از رسيدن به بيمارستان جان خود را از دست مي دهند.

از ميان تماس هاي گرفته شده با مركز اورژانس اجتماعي
كودك آزاري در صدر
000393.jpg
گروه اجتماعي - 76 درصد از مجموع تماس هاي گرفته شده با تلفن 123، مربوط به كودك آزاري بود.
رامين رضايي معاون مدير كل آسيبهاي اجتماعي سازمان بهزيستي كشور با اعلام اين خبر گفت : در 6 ماهه نخست سال جاري از ميان 203 مورد تماس قابل پيگيري مركز اورژانس اجتماعي 154 تماس به گزارش كودك آزاري اختصاص داشته است.
وي افزود :"از ميان تماس هايي كه كودك آزاري را گزارش كرده اند 48 درصد آزارهاي گزارش شده جسمي 2درصد آزار جنسي ۳،درصد آزار روحي ۸،درصد مسامحه  بوده است."بر اساس اظهارات رضايي به نظر مي رسد مردم تنها به آزار جسمي كودكان حساس هستند و موارد كودك آزاري جسمي را بيشتر از ساير آزارهايي كه به كودكان وارد مي شود درك مي كنند از همين رو اين نوع كودك آزاري را بيشتر از ديگر انواع به اورژانس اجتماعي كشور اطلاع مي دهند.
رضايي با اشاره به اينكه در برخي ساعتهاي روز تعداد تماس هاي مركز اورژانس اجتماعي بيشتر از ساير ساعت هاست افزود :" پس از بررسي هاي به عمل آمده به اين نتيجه رسيده ايم كه بيشترين تماس با اين مركز از ساعت 14-8 انجام مي شود."
معاون مديركل آسيب هاي اجتماعي بهزيستي كشور خاطر نشان كرد: تنها 7درصد از اين تماس ها نيازمند پيگيري قانوني و قضايي بوده اند.گفتني است كه در سال گذشته از ميان 5494 تماس گرفته شده با مركز اورژانس اجتماعي تنها 454 تماس قابل پيگيري بوده اند كه از اين ميان 361مورد مربوط به كودك آزاري بوده  است.
كاهش كودك آزاري بعد از انقلاب در ايران
از سوي ديگر و به رغم آمار فوق رئيس هيأت مديره انجمن حاميان حقوق كودك گفت: كودك آزاري بعد از انقلاب در ايران كاهش يافته و با افزايش اطلاع رساني، آگاهي و حساسيت جامعه نسبت به آن بيشتر شده است.
احمد مظفري به تشريح اقدامات قانوني انجام شده در مقابله با پديده كودك آزاري در ايران پرداخت و گفت: در سال۸۱ با تصويب قانون حمايت از حقوق كودكان و نوجوانان كه در قالب طرح به مجلس شوراي اسلامي ارائه شده بود، كودك آزاري از جرائم عمومي تلقي شده لذا با نفي نياز به شاكي خصوصي، امكان تعقيب كساني كه مرتكب آزار و اذيت كودكان مي شدند با دريافت اطلاعات و گزارش مربوطه فراهم شد.
احمد مظفري تلقي كودك آزاري به عنوان جرم را مهمترين مزيت قانون فوق الذكر دانست و افزود: طبق اين قانون، كساني كه از كودك آزاري مطلع مي شوند مكلف اند موضوع را به مراجع قضايي گزارش كنند. در غير اين صورت مجازات حبس در انتظارشان است.
قاضي سابق دادگاه اطفال، عدم ارائه تعريف دقيق و شفاف از كودك آزاري را مهمترين عيب قانون حمايت از حقوق كودكان و نوجوانان عنوان كرد و گفت: عدم ارائه تعريف جامع، مضيق و شفاف از كودك آزاري و اكتفا به ذكر مصاديقي كه بعضاً جزء جرائم عليه اطفال محسوب مي شوند و بر اساس قوانين خاص خود قابليت رسيدگي دارند، باعث شده اصلاح قانون فوق الذكر در دستور كار دستگاه قضايي قرار گيرد.
وي اضافه كرد: در اين قانون كودك آزاري، يك بار جرم مطلق تلقي شده و يك بار جرم مقيد و در قسمت هاي مختلف جزء جرائم عمدي، شبه عمد و حتي غيرعمد قرار گرفته است كه اين موضوع قابليت اجرايي آن را كم مي كند.
به گفته وي جرم مطلق نياز به نتيجه ندارد و در صورت وقوع، مي توان با آن برخورد كرد در حالي كه در مورد جرائم مقيد، جهت برخورد با موضوع بايد نتيجه جرم آشكار شود.
وي افزود: به تعداد نظرات موجود در كشور مي توان تعريف كودك آزاري ارائه داد، چرا كه در شرايطي كه برخي از افراد توبيخ را كودك آزاري مي دانند، عده اي ديگر بر اساس باورهاي خاص مذهبي معتقدند پدر و مادر مالك كودك هستند و حق هرگونه برخوردي با او را دارند.
رئيس هيأت مديره انجمن حاميان حقوق كودك با بيان اينكه در هيچ جاي دنيا تعريف جامعي از كودك آزاري ارائه نشده، گفت: كودك آزاري از منظر روانشناسي، جامعه شناسي و جرم شناسي تعاريف گوناگوني دارد اما تعريف من از اين موضوع عبارت از فعل يا ترك فعل مكرري است كه منجر به آسيب هاي مادي و معنوي به كودكان مي شود و از سوي سرپرستان قانوني، قهري و عرفي آنان انجام مي گيرد.
وي با اشاره به تقسيم بندي كودك آزاري به انواع جسمي، جنسي، عاطفي و رواني تصريح كرد: وجود تكرار در فعل يا ترك فعل آزاردهنده براي اطلاق كودك آزاري ضروري است.
قاضي مظفري عدم تعيين مرجع خاصي جهت رسيدگي به جرائم كودك آزاري و امكان پيگيري و دريافت گزارش هاي مردمي  را در اين خصوص، از ديگر معايب قانون حمايت از حقوق كودكان و نوجوانان دانست و افزود: وجود چنين مرجعي مزاياي زيادي دارد و مي تواند در مسأله آموزش قضات جهت اتخاذ وحدت رويه در رسيدگي قضايي مؤثر باشد.
قاضي سابق دادگاه اطفال با اشاره به افزايش آگاهي و حساسيت جامعه به حقوق شهروندي و توجه بيش از پيش خانواده هاي جوان ايراني نسبت به كودكان يادآور شد: كودك آزاري بعد از انقلاب اسلامي  كاهش يافته و ما الان با وضعيت كودك سالاري مواجهيم.
وي افزود: قبل از انقلاب بچه هايي كه به مدرسه مي رفتند، فلك مي شدند يا اينكه خانواده ها به حقوق كودكان آشنايي نداشتند، اما اكنون با افزايش فعاليت رسانه ها در جامعه و هسته هاي مشاوره در سطح مدارس و ايجاد مؤسسات مدني و عمومي، كودك آزاري نسبت به گذشته كاهش پيدا كرده و آنها كه مي گويند افزايش يافته، نمي توانند آمار متقني براي ادعايشان ارائه كنند.
مظفري با تأكيد بر اهميت نقش حمايت خانوادگي در رشد و پرورش كودكان گفت: مبناي حمايت خانوادگي در جامعه محكم است و دارد تقويت مي شود و با وجود بسياري از كاستي ها در مورد كودك آزاري نسبت به ساير كشورها وضعيت مناسبي داريم.وي گفت: نقش مادر در اين خصوص خيلي مهم است و گفته مي شود كه مادران ايراني بهترين مادران دنيا هستند و بعد از ازدواج حاضرند همه چيز را فداي فرزندان خود كنند. ما مواردي را داشتيم كه مادر، كودك آزاري پدر را گزارش مي كند. اما حمايت خانوادگي فقط يك جنبه حمايت از كودك است و در ساير جنبه ها ما هنوز فاصله زيادي با كشورهاي توسعه يافته داريم.
وي اضافه كرد: اصطلاح كودك آزاري از طريق ترجمه متون غربي وارد ادبيات حقوقي ما شد و در ارائه و تصويب طرح قانون حمايت از حقوق كودكان و نوجوانان كه براي نخستين بار اين اصطلاح را در يك متن قانوني گنجاند نيز شتابزدگي، نگاه غيركارشناسي و حتي انگيزه هاي سياسي و تبليغي بي تأثير نبود.
قاضي واحد نظارت و پيگيري دادگستري كل استان تهران افزود: با پيوستن جمهوري اسلامي ايران در سال۷۹ به كنوانسيون حقوق كودك و رعايت تمام موارد مندرج در آن، دستاوردهاي زيادي در زمينه تقليل ميزان مرگ ومير مادران و كودكان و بهبود وضعيت بهداشت و تغذيه به دست آورده ايم كه اين فعاليت ها همچنان استمرار دارد.

پست الكترونيك:
bamardom@hamshahri.org
ضرورت چاره انديشي
پس از 29 سال خدمت در يكي از سازمان هاي دولتي در سال 1380 بازنشسته شدم. ميزان دريافتي بازنشستگي ام حتي تأمين كننده اجاره مسكن نمي باشد. بايد براي ترميم حقوق بازنشستگان و به طور كلي رفاه كارمندان در دوره بازنشستگي چاره انديش شود.
آقاي رحمدل- تهران
محروم از شبكه فاضلاب
@ به علت ممنوع بودن حفاري در خيابان خيام جنوبي ساكنان اين خيابان نمي توانند از امكانات شبكه فاضلاب شهري استفاده كنند و از اين نظر علاوه بر هزينه هاي سنگين با مشكلات گوناگون روبه رو هستند.
امير باقري- تهران
قطع تلفن چهل روزه
بيش از چهل روز است كه تلفن هاي شهرستان لنگرود قطع شده است، اداره مخابرات علت را عمليات كابل برگردان اعلام كرده است. به هرحال تسريع در عمليات و حل اين مشكل ضروري است.
مشترك تلفن از لنگرود
با مردم: نام پيام دهنده در همشهري محفوظ است.
مشكلات ساكنان يك كوچه
@ به علت تردد خودروها از كوچه شهيد شهرابي واقع در منطقه 14 كه فراتر از عرض و ظرفيت اين كوچه مي باشد، ساكنان با مشكل روبه رو مي باشند. راه چاره آن است كه با تدبير لازم، در حد امكان خودروها از خيابان و گذرگاههاي عريض و داراي ظرفيت عبور كنند.
حميدرضا رحيمي كيا- تهران
در پي وام ازدواج
در آذر ماه سال گذشته براي دريافت وام ازدواج شهرداري ثبت نام كردم اما هنوز در خصوص چگونگي دريافت وام اطلاعي به من داده نشده است.
قهرماني- تهران
قطع برنامه حركت قطارها
@ مدتي است كه برنامه حركت قطارها از برنامه تله تكست سيما قطع شده است، در حالي كه عده زيادي از مسافران، با توجه به اين برنامه، زمان سفر خود را تنظيم مي كردند و لازم است اين برنامه دوباره پخش شود.
مسعود دهقاني- تهران
تأخير در پرداخت خسارت
در تاريخ 15/10/83 بر اثر اشتباه اداره گاز و سازمان آب و فاضلاب، حادثه انفجار گاز در منطقه افسريه به جمعي از اهالي محل خساراتي وارد كرد. پس از گذشت حدود دو سال هنوز نسبت به جبران خسارت اقدامي نشده است. در خواست رسيدگي داريم.
آقاي خليلي- تهران
فضاي سبز را حفظ كنيد
@ در منطقه 5 ، بلوار ابوذر، مهتاب 4، فضاي سبز مناسبي وجود دارد كه موجب تلطيف هوا و بهبود محيط زيست شده است؛ در حالي كه صحبت از تغيير كاربري اين فضاي سبز مي باشد. تقاضا داريم از اين اقدام صرف نظر گردد.
احسان زهري- تهران
منتظر دريافت پاداش
بازنشسته آموزش و پرورش و منتظر دريافت پاداش پايان خدمت براي تهيه جهيزيه دخترم هستم. زمان آن رسيده است كه مسئولان مربوطه براي رفاه حال فرهنگيان كه برخي از آنها نزديك به خط فقر زندگي مي كنند، گام هاي اساسي بردارند.
خانلري- تهران
منابع غني در ترانه هاي محلي
@ ترانه هاي محلي ايران كه ريشه در فرهنگ و سنن مردم ما دارد، بهترين منابع براي توليد موسيقي بومي ما مي باشد كه با فرهنگ ما نيز سازگاري دارد. توجه بيشتر به اين منابع كه خوشبختانه مورد توجه مسئولان واقع شده، ما را در مبارزه با موسيقي بي هويت و روح آزار بيشتر ياري مي دهد.
جلال اميدخواه- كرج
پاداش ارتقاي شغلي بازنشستگان
بازنشستگان سال 83 كه ارتقاي شغلي شامل حالشان شد، تاكنون مابه التفاوت پاداش ارتقاء شغلي شان را دريافت نكرده اند. شايسته است پس از گذشت اين زمان طولاني در اين خصوص اقدام شود.
نيك بين- تهران
تقاضا از شوراي شهر تهران
از شوراي اسلامي شهر تهران مجدانه تقاضا دارم با هرگونه ساخت و ساز در اراضي بالاي 1800 متر در ارتفاعات شمال تهران برخورد قاطع نمايند و اجازه ندهند، تمايلات خصوصي، منافع ملي مردم را تحت الشعاع قرار دهد.
مجتبي پور- آبيك قزوين
تقاضاي اجراي نظام هماهنگ حقوق
از سازمان مديريت و برنامه ريزي تقاضا مي شود نسبت به اجراي نظام هماهنگ حقوق بازنشسته ها اقدام سريع به عمل آورد.
خيرالله پور- كرمانشاه
تعريض خيابان پيروزي را كامل كنيد
با اين كه قسمت اعظم طرح تعريض خيابان پيروزي به پايان رسيده است چرا ادامه پروژه متوقف شده است؟
احمدي- تهران
در انتظار عقد قرارداد
به عنوان يك پزشك، نزديك به دو سال است كه تقاضاي عقد قرارداد با سازمان بيمه و خدمات درماني كرده ام، اما تاكنون با عنوان كردن نبود بودجه پاسخي اعلام نكرده اند. در حالي كه سازمان هاي ديگر بيمه گر مانند تأمين اجتماعي و... به راحتي قرارداد مي بندند. براي اشتغال پزشكان هم بايد چاره انديشي شود.
دكتر شاه زيدي- تهران
انتقاد از حقوق بازنشستگي
با سي سال كار در مشاغل سخت و زيان آور، حقوق بازنشستگي من به اندازه حقوق كساني است كه پانزده تا 20 سال سابقه داشته و بدون مدرك تحصيلي نيز هستند. تقاضا مي شود قانون نظام هماهنگ پرداخت براي بازنشستگاني چون من اقدام مثبتي انجام دهند.
باقري- تهران
ترجيح استفاده از اتوبوس بليتي به علت ارزاني
در مسير شهرك غرب به ميدان انقلاب و بالعكس اتوبوس هاي صد توماني و بليتي در تردد هستند، اما به علت اين كه بيشتر مردم چندين بار از اين مسير استفاده مي كنند و پرداخت ريالي با بودجه موجودشان همخواني ندارد، ناچارند از اتوبوس هاي بليتي استفاده نمايند و اين گرايش موجب افزايش جمعيت براي اين نوع اتوبوس ها شده و استفاده براي همه غيرممكن مي گردد. از مسئولان خواهشمند است تعداد اتوبوس هاي ريالي اين مسير را بيشتر كنند.
مقدم- تهران
بزرگراه را مرمت كنيد
در بزرگراه اسبدواني در افسريه، به علت خرابي آسفالت، چاله هاي بسيار بزرگ ايجاد شده كه اين امر موجب تخريب و ايجاد خسارت به خودروهاي عبوري مي شود. خواهشمند است بررسي و نسبت به رفع دست اندازها اقدام شود.
آقاي رضايي- تهران
كمبود اتوبوس
به علت افزايش مسافران در ساعات 5/6 تا 5/7 صبح در مسير فرحزاد- شهرك غرب، اتوبوس هاي موجود، كافي نيست. بنابراين بهتر است بر تعداد اتوبوس هاي اين مسير افزوده گردد.
قاري- تهران
حق مسكن
در حال حاضر حق مسكن به كارمندان شاغل تعلق گرفته و پرداخت مي شود. تقاضا دارد نسبت به پرداخت حق مسكن بازنشسته ها نيز اقدام نمايند.
احمدي- سنگر

اجتماعي
ادب و هنر
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
زادبوم
حوادث
بين الملل
فرهنگ و آموزش
سياسي
شهر تماشا
سلامت
شهري
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   بين الملل   |  
|  فرهنگ و آموزش   |   سياسي   |   شهر تماشا   |   سلامت   |   شهري   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |