چهارشنبه ۱۷ آبان ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره ۴۱۲۷ - Nov 8, 2006
ايران و بلاروس 8 سند همكاري امضا كردند
تهران و مينسك خواهرخوانده شدند
000429.jpg
گروه شهري- پيمان خواهرخواندگي تهران و مينسك پايتخت هاي جمهوري اسلامي ايران و جمهوري بلاروس صبح ديروز توسط محمد باقر قاليباف - شهردار تهران - و ميخاييل پاولوف - شهردار مينسك- امضا شد.
به گزارش سما، اين تفاهم نامه در سفر كالكساندر لوكاشنكو» رئيس جمهوري بلاروس و هيات همراه به تهران به همراه 8 بيانيه و يادداشت تفاهم همكاري ديگر بين دو كشور ايران و بلاروس با حضور روساي جمهور دو كشور به امضا رسيد.
برخي از مفاد پيمان خواهر خواندگي تهران و مينسك بدين شرح است: تبادل تجارب و اطلاعات در زمينه هاي مديريت شهري، اقتصاد شهري، خدمات شهري، ساخت و ساز و توسعه شهري، حمل و نقل و ترافيك و حفاظت از محيط زيست شهري، ترغيب و تشويق همكاري هاي تجاري و اقتصادي سودمند و سرمايه گذاري هاي مشترك در طرح هاي توسعه شهري، همكاري در طراحي و اجراي پروژه هاي مورد نياز و علاقه دو شهر و همچنين ايجاد تسهيلات لازم به منظور حضور فعال شركت ها و پيمانكاران بخش خصوصي دو كشور در پروژه هاي يكديگر، تبادل گروه ها و هيات هاي فرهنگي و كارشناسي ميان دو شهر با هدف توسعه روابط فرهنگي و آموزشي.
رئيس جمهور بلاروس ديروز در ديدار با مقامات ايراني و از جمله دكتر قاليباف گفت:تهران شهر بسيار تميز و زيبايي است. در نقاط مختلف آن جنب و جوش و ساخت و ساز مي بينم و به نظر مي رسد شهر در حال تحول است.

روان سازي ترافيك در مجيديه شمالي و پاسداران
بهره برداري از زيرگذر بني هاشم هفته آينده آغاز مي شود
گروه شهري- هفته آينده زيرگذر بني هاشم و رمپ و لوپهاي شمال شرق صياد و شهيد زين الدين با هزينه اي معادل 5/1 ميليارد تومان آماده بهره برداري خواهد شد.
به گزارش همشهري در راستاي تكميل شبكه بزرگراهي تهران و سهولت بيشتر تردد شهروندان از غرب به شرق تهران و بالعكس پروژه بزرگراه زين الدين از صياد تا امام علي به طول 5/1 كيلومتر به همراه دو تقاطع غير هم سطح با خيابان بني هاشم و استاد حسن بنا طراحي شده است.
بنا بر اين گزارش پس از احداث بزرگراه زين الدين اتصال بين شمال و جنوب بني هاشم مسدود مي شد كه بنا به در خواست كسبه و ساكنين محل طرح احداث زير گذر بني هاشم در دستور كار شهرداري تهران قرار گرفت تا مجددا اين اتصال برقرار شود.
نصر آزاداني مدير عامل سازمان فني مهندسي شهرداري تهران به همشهري گفت: پس از آن كه در تيرماه 84 محور بزرگراهي زين الدين از صياد تا امام علي و پل استاد حسن بنا به بهره برداري رسيد آبان ماه امسال زير گذر بني هاشم و رمپ و لوپ هاي شمال شرق صياد و زين الدين آماده اقتتاح مي شود .
به گفته نصر آزاداني، راستگرد زين الدين شرق منطقه را به شمال صياد متصل كرده و لوپ زير گذر بني هاشم هم جنوب صياد را به غرب زين الدين متصل مي سازد . وي ادامه داد: در واقع زيرگذر بني هاشم از سه پل برخوردار است يكي شرق بزرگراه زين الدين را به شمال صياد متصل مي سازد، دومي كه بزرگراه زين الدين بر روي آن قرار دارد و پل سوم هم قرار است جنوب صياد را به شرق زين الدين متصل سازدكه به دليل وجود معارض، شامل دو باغ حدودا 8 هزارمتري معطل مانده است.
همچنين به گفته ضيايي مشاوراين پروژه با اجراي راستگرد زين الدين به شمال صياد ترافيك پاسداران سبكترخواهد شد. وي در توضيح اين مطلب افزود: قبلا تنها راه دسترسي حد فاصل امام علي تا دكتر علي شريعتي به سمت شمال از طريق خيابان پاسداران ميسر بود اما با افتتاح اين زيرگذر شهروندان مي توانند از بزرگراه صياد با ترافيك كمتر به سمت شمال تردد كنند، لذا پيش بيني مي شود روزانه اين محور 10 هزار سفر را جذب كرده و به همين ميزان از جذب سفر حد فاصل امام علي تا دكتر علي شريعتي بخصوص خيابان پاسداران با استفاده از صياد كم شود.
ضيايي تاثيرات كاهش ترافيك را شامل خيابان هاي گيلان، ميدان هروي، شمال پاسداران، شمال محور زين الدين نيز دانست به طوري كه براي دسترسي به ميدان هروي ديگر نيازي به استفاده ازورودي پاسداران و خيابان فرخي يزدي نخواهد بود.
به گفته ضيايي به منظور بهره برداري از لوپي كه صياد را به زين الدين غربي وصل مي كند لوپ ديگري اجرا شده كه كار انتقال ترافيك را باسرعت بيشتري ميسر مي كند.

شوراي شهر تصويب كرد:
افزايش تسهيلات شهرداري براي نوسازي مدارس تهران
عكس: عليرضا بني علي
شوراي شهر تسهيلاتي به منظور مساعدت، حمايت و تسريع در ايجاد فضاهاي آموزشي مورد نياز و بازسازي مكان هاي آموزشي فرسوده و غيرمقاوم در نظر گرفت
000483.jpg
گروه شهري شوراي شهر تسهيلات شهرداري براي نوسازي مدارس و فضاهاي آموزشي شهر تهران را افزايش داد.
به گزارش همشهري، در جلسه ديروز شوراي اسلامي شهر تهران طرح چگونگي ارائه تسهيلات توسط شهرداري تهران به منظور توسعه و بازسازي فضاهاي آموزشي به تصويب رسيد. در ماده واحده اين مصوبه آمده است: به منظور حمايت از توسعه فضاها و نوسازي اماكن فرسوده آموزشي شهر تهران و ايجاد وحدت رويه در كليه مناطق، شهرداري تهران موظف است مطابق مقررات شهرسازي و سياست هاي راهبردي طرح هاي جامع و تفصيلي با دريافت تعهد از اداره كل نوسازي مدارس استان تهران مبني بر رعايت دقيق مقررات كل ساختمان و استانداردها و مشخصات فني و براساس ضوابط مورد تأييد شهرداري در مناطق 22 گانه شهر تهران نسبت به صدور پروانه ساختماني با رعايت حداكثر 50درصد سطح اشغال در اراضي و عرصه مدارس بر مبناي اخذ عوارض تراكم پايه 200درصد اقدام كند.
در مصوبه شوراي شهر تسهيلاتي به منظور مساعدت، حمايت و تسريع در ايجاد فضاهاي آموزشي مورد نياز و بازسازي مكان هاي آموزشي فرسوده و غيرمقاوم و همچنين استمهال پرداخت عوارض صدور پروانه ساختماني در نظر گرفته شده است. عوارض مازاد تراكم بيش از 200درصد به ميزان A به ازاي 50درصد بعد از 200درصد محاسبه مي شود.
مديركل نوسازي مدارس استان تهران گفت:  مدارس شهر تهران به لحاظ تراكم كالبدي رتبه 24 كشور را دارد. تراب زاده افزود: سال جاري مجلس 4 ميليارد دلار براي بازسازي به فضاهاي آموزشي اختصاص داد ولي به دليل برخي مشكلات هنوز اين اعتبارات اجرايي نشده است.
وي وضعيت ساختماني مدارس تهران را نامطلوب توصيف كرد و گفت: 120 مدرسه در استان تهران براي نوسازي مشخص شده است كه 45 مورد آن مربوط به شهر تهران است كه جزو مدارس تخريبي محسوب مي شوند و براي دانش آموزان خطرآفرين هستند. وي برخي از مشكلات در زمينه نوسازي فضاهاي آموزشي را مربوط به صدور پروانه از سوي شهرداري هاي مناطق دانست.
حسن بيادي نايب رئيس شوراي شهر در پاسخ به اين موضوع گفت: نبايد اين گونه القاء شود كه عامل ترمز در ساخت مراكز آموزشي و نوسازي آنها شهرداري است.
از سوي ديگر خسرو دانشجو در مخالفت با اعطاي تسهيلات يكسان به مدارس دولتي و غيرانتفاعي خواستار تفكيك اين دو از يكديگر و بررسي موضوع در كميسيون هاي مربوطه شد. وي گفت: تسهيلات مربوط به مدارس غيردولتي بايد از مدارس دولتي جدا شود و در كميسيون ها روي آن كار كارشناسي صورت گيرد. در غير اين صورت يك مشكل حل ولي چند مشكل ايجاد مي شود.

نقشه فرهنگي تهران به زودي آماده مي شود
گروه شهري- رييس سازمان فرهنگي هنري شهرداري تهران گفت: نگاه ما به موضوعات فرهنگي عملياتي است و جهت كلي ما در سازمان تاثيرگذاري بر رفتار شهروندان و تغيير ذائقه آنان به سمت رفتار مطلوب شهرنشيني و شهروندي است.
به گزارش سما، علي عسگري - رييس سازمان فرهنگي هنري شهرداري تهران ديروز در نشست خبري با خبرنگاران با اشاره به سياستهاي كلي سازمان گفت: ارتقاي فرهنگ شهروندي، ارتقاي اخلاق شهروندان و فرهنگ عمومي و همچنين حل فرهنگي معضلات شهري از وظايف سازمان است كه بخشي از آن با راهكارهاي فرهنگي حل مي شود.
عسگري درادامه اظهار كرد: ما نيازمند مهندسي فرهنگي شهر هستيم و مديريت فرهنگي شهر را انجام مي دهيم كه در حال حاضر اين مديريت فرهنگي در شهر پويا و فعال نيست و بيش از اين به تغيير زيربناي فرهنگي مردم نيازمنديم. وي افزود: توسعه فضاهاي فرهنگي نقش مهمي در ارتقاي نشاط و پويايي جامعه دارد و اگر اين مراكز نباشند زندگي جمعي در جامعه به مخاطره مي افتد. رييس سازمان فرهنگي هنري شهرداري تهران با تكذيب استعفاي خود گفت: ما كار سياسي انجام نمي دهيم كه بخواهيم مخفي كاري كنيم و هيچ اتفاقي براي تغيير مديران در سازمان نيافتاده است كه نشانگر كارهاي سياسي باشد.عسگري كتاب هدهد، زيرتيغ و 91 فيلم مستند كوتاه را از اقدامات در حال انجام معاونت هنري سازمان دانست و گفت: تا امروز نيازهاي اصلي فرهنگي در تهران شناخته شده نبود كه طرح GIS با همكاري دانشگاه ها در حال توسعه است تا نقشه فرهنگي تهران آماده شود.

ايجاد 7 هزار فضاي پارك جديد براي خودروها در پايتخت
گروه شهري- با بهره برداري از 8 پاركينگ طبقاتي كه در دست طراحي است 7 هزارو 108 جاي پارك به ظرفيت فضا هاي توقف خودرو در شهر تهران افزوده مي شود.
به گزارش روابط عمومي شهرداري تهران ، محمد حسين رييسي - مدير عامل سازمان مشاور فني و مهندسي شهرداري تهران - ضمن بيان اين مطلب گفت: پاركينگ هاي طبقاتي حقاني در اراضي عباس آباد، رازي در خيابان قزوين، طالقاني در خيابان طالقاني، وصال در خيابان وصال، امين الملك در يافت آباد، كاوه در خيابان آزادي، آذري در ميدان شمشيري و تجريش در ميدان تجريش احداث خواهد شد. وي با تاكيد بر اينكه اين پاركينگ ها در نقاط پرتردد و شلوغ شهر تهران و با هدف رفع مشكلات ناشي از كمبود فضاي پارك خودروها احداث خواهند شد، تصريح كرد: در ميان اين پاركينگ ها، پاركينگ حقاني با گنجايش 2 هزارو 438 خودرو و پاركينگ امين الملك با ظرفيت هزارو 129خودرو از اهميت خاصي برخوردار است.

نگاه
000480.jpg
ابوالفضل محترمي

رئيس ستاد طرح هاي ويژه دولت اعلام كرد:
ساخت متروي تهران- قم تا يك ماه آينده آغاز مي شود

ايسنا: رييس ستاد طرح هاي ويژه دولت گفت: هيأت وزيران در جلسه روز يكشنبه استاني خود با تأمين اعتبار خريد كامل واگنهاي قطارهاي شهري اصفهان، شيراز و تبريز موافقت كرد كه بدين ترتيب كل واگنهاي مورد نياز طي سه سال خريداري و وارد ناوگان اين شهرها مي شود.
علي اكبر محرابيان، مشاور و نماينده ويژه رييس جمهوري با اشاره به ساير مصوبات جلسه دولت افزود: بر اين اساس توسعه ناوگان خطوط يك ، 2 و 5 متروي تهران مصوب شد كه بدين ترتيب تعداد ناوگان متروي تهران دو برابر شده و سر فاصله قطارها نصف مي شود. به گفته وي، با اين ميزان افزايش، به اندازه كل ناوگان 10 سال خريداري شده براي متروي تهران، يكجا ناوگان جديد به متروي تهران تزريق مي شود.
رييس ستاد طرحهاي ويژه دولت با اشاره به اين كه فاينانس خط سه متروي تهران از سال 83 مصوب شده بود ولي تا كنون كاري در اين خصوص انجام نشده است، افزود: بر اين اساس دولت 100ميليون دلار اعتبار نقدي براي آغاز خط سه متروي تهران تخصيص داد و از سوي ديگر 35 ميليارد تومان نيز بابت هزينه هاي توسعه اي و يارانه اي بليت مترو مصوب شد. وي با تأكيد بر اين كه هيأت دولت در مصوبه روز يكشنبه خود 150 ميليون دلار براي مرحله اول احداث قطار هوايي تهران تخصيص داد، افزود: همچنين 50 ميليون دلار نيز براي متروي حومه اي تهران - قم اختصاص يافت كه بدين ترتيب عمليات اجرايي اين قطار تا يك ماه آينده آغاز مي شود و اين مسير ظرف 18 ماه اجرايي خواهد شد. وي افزود: 30 ميليون دلار نيز براي اجراي مرحله اول قطار حومه اي
تهران - ورامين اختصاص يافت كه اجراي اين طرح ظرف يك سال عملياتي خواهد شد. از سوي ديگر
۳۰ ميليون دلار نيز براي پيش پرداخت قطار حومه اي تهران -اسلامشهر - شهريار در نظرگرفته شده و همچنين عمليات اجرايي خط 4 متروي تهران نيز تصويب شد.
محرابيان با اشاره به اين كه هر يك از كلانشهرهاي اصفهان، تبريز و شيراز براي اجراي قطارهاي شهري خود در سال جاري تاكنون 25 ميليارد تومان دريافت كرده اند، افزود: بدين ترتيب دولت براي كل سيستم حمل و نقل ريلي تهران و حومه، 975 ميليون دلار و 35 ميليارد تومان اعتبار تخصيص داده است.

تهران به 100 كيلومتر خط ويژه و 10 هزار دستگاه اتوبوس نياز دارد
گروه شهري- مديرعامل شركت واحد اتوبوسراني تهران و حومه با اشاره به ضرورت توسعه خطوط ويژه بزرگراهي در پايتخت حداقل تا 100 كيلومتر در فاز اول گفت : تهران حداقل به۱۰ هزار دستگاه اتوبوس براي خدمات دهي مطلوب و بهينه به شهروندان تهراني نياز دارد .
به گزارش سما محمد احمدي بافنده با اشاره به 3200 كيلومتر معبر ويژه تردد اتوبوس ها و 1200 كيلومتر معابر ويژه تردد ميني بوس و در مجموع 4 هزار كيلومتر معبر در خيابان ها و معابر تهران گفت : در حال حاضر 60 كيلومتر خط ويژه اتوبوس در سطح خيابان ها و شريان هاي بزرگراهي پايتخت احداث شده كه اين مقدار پاسخگوي تردد اتوبوس ها به خصوص در ساعات اوج ترافيك نبوده و تهران در فاز اول حداقل به 100 كيلومتر خط ويژه نياز دارد . وي گفت: متاسفانه در حال حاضر خطوط ويژه اتوبوس ها در ساعات اوج ترافيك توسط خودروهاي امدادي اورژانس و آمبولانس ها و آتش نشاني اشغال مي شود كه همين امر عملا حركت اتوبوس ها در خطوط ويژه را با اختلال و كندي مواجه مي كند .

شهري
اجتماعي
ادب و هنر
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
زادبوم
حوادث
بين الملل
فرهنگ و آموزش
سياسي
شهر تماشا
سلامت
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   بين الملل   |  
|  فرهنگ و آموزش   |   سياسي   |   شهر تماشا   |   سلامت   |   شهري   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |