چهارشنبه ۱۷ آبان ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره ۴۱۲۷ - Nov 8, 2006
دانشمندان هنوز هم درباره آسپيرين تحقيق مي كنند
خواص شگفت انگيز داروي قديمي
000405.jpg
گروه سلامت- آذين محبي نژاد : آسپيرين از آن داروهايي است كه همه مي شناسند. اما اگر از هر كدام ما بپرسند اين دارو به چه درد مي خورد شايد نتوانيم جواب درستي بدهيم. اين موضوع به جز ناآگاهي ما(!) علت ديگري هم دارد؛ اين كه خواص آسپيرين به اندازه اي زياد است كه هيچ كس آن ها را درست و كامل نمي داند. هنوز هم محققان در مورد خواص آسپيرين مطالعه مي كنند و چيزهاي تازه اي كشف مي كنند؛ مثل اين كه هفته گذشته اعلام شد مصرف روزانه يك قرص آسپيرين، از بيماري هاي قلبي عروقي در زنان پيشگيري مي كند.
آسپيرين چيست؟
آسپيرين يا استيل ساليسيليك اسيد كه به اختصار به آن آ.اس.آ هم مي گويند در اصل يك داروي مسكن ، ضد تب و ضد التهاب است. آسپيرين اولين دارويي بود كه از خانواده داروهاي ضدالتهابي غير استروئيدي يا SAID ها كشف شد. اين خانواده شامل ايبوپروفن، ناپروكسن، ديكلوفناك و ديگر مسكن ها هستند كه همگي اثراتي مشابه آسپيرين دارند و نحوه عملكردشان كمابيش شبيه به آسپيرين است.
آسپيرين عمدتا به عنوان مسكن مورد استفاده قرار مي گيرد، اما تاثيرات بسيار ديگر آن باعث شده تا يكي از پرمصرف ترين داروها در سراسر جهان باشد؛ به طوري كه سالانه 80 ميليارد عدد از اين قرص در دنيا به فروش مي رسد.آسپيرين براي تسكين دردهاي ملايم تا متوسط، در سردرد ، ميگرن ، درد دندان و درد استخوان ها و عضلات و كاهش تب و التهاب به كار مي رود. همچنين اين دارو با داشتن خاصيت ضد انعقاد خون مي تواند به عنوان رقيق كننده خون به كار رفته و براي پيشگيري از لخته شدن خون و جلوگيري از وقوع مجدد سكته قلبي يا مغزي در كساني كه سابقه آن را داشته اند مفيد واقع شود.
چگونه عمل مي كند؟
قضيه ظاهرا خيلي هم پيچيده نيست. بدن انسان درد را به وسيله اعصاب حس مي كند. وقتي قسمتي از بدن آسيبي ببيند سلول هاي آن ناحيه نوعي ماده شيميايي به نام پروستاگلندين توليد مي كنند كه به اعصاب كمك مي كند درد را حس كنند. آسپيرين مانع از ساخته شدن اين مواد شيميايي مي شود و به اين ترتيب ما درد را حس نمي كنيم. پروستاگلندين ها باعث ايجاد التهاب در بدن نيز مي شوند، يعني موجب مي شوند تا عضو آسيب ديده قرمز و متورم شود. آسپيرين با ممانعت از ساخت پروستاگلندين ها التهاب را نيز كاهش مي دهد.اگرچه اكثر استفاده هاي آسپيرين مثبت و مفيد هستند، اما سالانه چند هزار نفر در اثر مصرف بيش از حد آسپيرين مسموم شده يا جان خود را از دست مي دهند. عوارض جانبي اصلي آسپيرين به ويژه در دوزهاي بالا شامل آسيب ديدگي، درد، خونريزي و زخم شدن معده، استفراغ و وزوز گوش است. همچنين آسپيرين به دليل داشتن خاصيت رقيق كنندگي و جلوگيري از انعقاد سريع خون مي تواند باعث خونريزي بيش از حد در دوران عادت ماهيانه خانم ها شود.
مطالعات جديد
گفتيم آسپيرين خواص زيادي دارد كه روز به روز به تعداد آن ها افزوده مي شود. تابستان امسال بود كه دانشمندان مايو كلينيك دريافتند استفاده از اين دارو و ديگر داروهاي خانواده SAID مي تواند از بروز بزرگي پروستات و پيشرفت آن در مردان مسن جلوگيري كند. بزرگي پروستات بيماري خوش خيمي است كه اغلب مردان بالاي پنجاه سال را گرفتار مي كند و باعث بروز مشكلات ادراري در آن ها مي شود. به اين ترتيب معلوم شد استفاده از آسپيرين و ديگر اعضاي خانواده آن مي تواند به سلامت سيستم ادراري مردان كمك كند.
بحث درباره اثرات آسپيرين بر سيستم قلبي عروقي نيز تاكنون موضوع پژوهش هاي بسياري بوده است. مثل اين كه متخصصين قلب و عروق مركز پزشكي دانشگاه دوك در يك بررسي دريافتند آسپيرين مي تواند خطر بروز سكته مغزي را در زنان تا حد چشمگيري كاهش دهد، همچنين چندي پيش دانشمندان موسسه تحقيقات شنوايي دانشگاه ميشيگان خاصيت جالب ديگري از اين دارو را كشف كردند. آن ها متوجه شدند آسپيرين مي تواند مانع از بروز عارضه هاي شنوايي گروهي از آنتي بيوتيك ها شود. شايد شنيده ايد كه برخي از آنتي بيوتيك ها مانند جنتامايسين داراي اثرات جانبي نامطلوب و برگشت ناپذيري بر شنوايي انسان هستند. محققان به اين نتيجه رسيدند كه استفاده از آسپيرين مي تواند مانع از بروز يا پيشرفت اين عارضه در بيماران شود.
با اين حال، در كنار تمام فوايد اثبات شده آسپيرين، عوارض جانبي آن نيز نشان داده شده اند. با اينكه آسپيرين بدون نسخه نيز قابل تهيه است، اما اين موضوع دليلي بر مصرف خودسرانه آن نيست. مثلا مصرف آسپيرين در سه ماهه آخر بارداري و دوران شيردهي ممنوع است؛ يا در صورتي كه به مشكلات گوارشي يا ناراحتي معده مبتلا هستيد بهتر است از اين دارو و مسكن هاي ديگر هم خانواده آن كه در بالا نام برديم استفاده نكنيد. اين داروها خطر خونريزي و زخم شدن معده را چند برابر افزايش مي دهند. فراموش نكنيد كه براي پيشگيري از ناراحتي معده بهتر است دارو را با غذا ، يا با يك ليوان پر آب يا شير ميل كنيد.

هشدار مكرر پزشكان در مورد استفاده از ظروف يك بار مصرف
ليوان هم مي تواند سرطانزا باشد
000408.jpg
سپيده سمايي
يكشنبه اين هفته روابط عمومي دانشگاه علوم پزشكي و خدمات بهداشتي درماني ايران، طي اطلاعيه اي از شهروندان درخواست كرد جهت توزيع مواد غذايي و آشاميدني تنها از ظروف يكبار مصرف استاندارد استفاده كنند. اين درحالي است كه پيش از اين مسئولان وزارت بهداشت و كارشناسان مختلف، بارها نسبت به استفاده از اين ظروف هشدار داده بودند. واقعيت اين است كه اين روزها استفاده از اين نوع ظرف چنان متداول شده است كه به سختي مي توان دنياي بدون يكبار مصرف ها را مجسم كرد. علاوه بر آبميوه و بستني فروشي ها، پيتزافروشي ها و سلف سرويس ادارات و دانشگاه ها، پاي ظروف يكبارمصرف به ميهماني هاي خانگي هم باز شده است و بسياري ترجيح مي دهند هنگام پخش غذاي نذري و در مراسمي چون جشن تولدهاي كودكانه دردسر شستشوي ظرف را به كلي از برنامه حذف كنند و از بشقاب و ليوان هاي رنگارنگ پلاستيكي استفاده كنند. طبيعي است كه وقتي كالايي اين چنين جاي خود را در سبد خانوار باز مي كند، با چند اطلاعيه بهداشتي مصرف آن محدود نمي شود، اما استفاده صحيح از اين پديده حداقل كاري است كه مي توان نسبت به آن اميد داشت. ضمن اينكه استفاده از ظروف يكبار مصرف گاهي اوقات محاسني هم به همراه دارد و اطلاعيه دانشگاه ايران دقيقاً به همين موضوع اشاره دارد.
به منظور جلوگيري از مسموميت هاي ناشي از آلودگي ظروف توصيه مي شود جهت توزيع مواد غذايي و آشاميدني از ظروف يكبار مصرف استفاده شود. البته به نظر نمي رسد اين توصيه دانشگاه علوم پزشكي ايران با اطلاعيه هاي قبلي وزارت بهداشت منافاتي داشته باشد: حتي المقدور در مكان هايي كه ظرفشويي حداقل دو مرحله اي شستشو- آبكشي موجود و امكان شستشوي صحيح و ضد عفوني مناسب وجود دارد، توصيه مي شود ظروف شيشه اي (پيركس) ، استيل و چيني سالم بدون ترك خوردگي و لب پريدگي به جاي ظروف يك بار مصرف پلاستيكي مورد استفاده قرار گيرند.
ظرف شفاف به علاوه غذاي داغ مساوي  است با سرطان
اگر به هشدارهاي كارشناسان در مورد ظروف يكبار مصرف دقت كنيم، متوجه مي شويم كه فصل مشترك تمام اين اطلاعيه ها يك جمله است: ظروف يك بار مصرف بي رنگ و شفاف فقط براي اغذيه و نوشيدني هاي سرد مناسب هستند و نبايد براي نوشيدني ها و غذاهاي داغ استفاده شوند. همچنين ظروف يك بار مصرف سفيد رنگ و فوم دار براي مواد غذايي سرد، گرم و مرطوب مناسب هستند، ولي براي مواد غذايي داغ نبايد استفاده شوند و استفاده از اين ظروف مثلاً براي پيتزايي كه در دماي 140 درجه سانتيگراد طبخ مي شود، توصيه نمي شود.
استفاده نابجا از ظروف پلي اتيلن موجب آزاد شدن مواد آلي و تركيبات شيميايي موجود در ديواره ظروف و ورود آنها به داخل مواد غذايي مي شود كه مصرف آنها براي سلامتي مضر است و ممكن است مشكلات گوارشي و حتي بروز برخي بدخيمي ها در افراد را به دنبال داشته باشد. خسروي، كارشناس بهداشت محيط در اين زمينه مي گويد: در ساخت ظروف يكبار مصرف، به منظور جلوگيري از شكنندگي ظروف، از مواد پلاستيكي لايزر استفاده مي شود. بنابراين اگر در درون اين ظروف آب جوش يا غذاي داغ مانند آش ريخته شود، اين مواد حل شده وارد بدن مي شوند و به دليل داشتن تركيبات خاص منجر به بروز سرطان هاي مختلف مي شود. اين كارشناس مي افزايد: اين خاصيت به خصوص در مورد ظروف يكبار مصرف شفاف كه درصد بالاتري از مواد سرطان زا را دارا هستند و در جامعه كاربرد بيشتري هم دارند، بسيار حائز اهميت است.
اما نكته مهم ديگر در استفاده از ظروف يكبار مصرف به نوع رنگي اين ظروف مربوط مي شود كه استفاده از آنها احتياط بيشتري را مي طلبد. چرا كه اصولاً جنس يكبار مصرف ها به گونه اي است كه توانايي نگهداري رنگ را ندارند و هنگام تماس با چاي يا غذاي داغ رنگ حل مي شود و يك لايه از آن همراه غذا يا چاي ميل مي شود. اما از آنجايي كه خوردن رنگ در هيچ شرايطي توصيه نمي شود، اگر درتولد كودكان خود قصد استفاده از تكنولوژي هاي نوين را داريد، لطفاً به اين بهانه رنگ به خورد خلايق ندهيد!
استاندارد را فراموش نكنيم
اما علاوه بر انواع پلاستيك هايي كه به عنوان ظروف يكبار مصرف در سرو چاي يا غذا مورد استفاده قرار مي گيرند، دسته اي ديگر از اين مواد به عنوان ظروف آشپزخانه، ظروف نگهداري غذا در يخچال، ظروف بسته بندي مواد غذايي به خصوص لبنيات مانند ماست و پنير و همچنين بطري هاي آب معدني استفاده مي شوند كه استفاده از اين ظروف نيز مستلزم رعايت نكات ايمني خاصي است. دكتر كشاورز، متخصص تغذيه، در اين زمينه مي گويد: به طور كلي پلاستيك ها، پليمرهايي هستند كه از سنتز مواد اوليه اي به نام مونومر تهيه مي شوند. مونومرها موادي سمي و براي سلامت انسان مضر هستند؛ در حالي كه پليمرها خنثي هستند و مشكلي ندارند. اما اشكال كار اينجاست كه معمولاً در فرايند تهيه پليمرها مقداري مونومر باقي مي ماند. اگر اين فرآيند اصولي و مطابق استانداردهاي لازم صورت گرفته باشد، مشكلي براي سلامت افراد به وجود نمي آورد. براي همين در استفاده از پلاستيك ها به عنوان ظروف غذا بايد بسيار محتاط بود و در ضمن به هرنوع پلاستيكي نبايد مجوز بسته بندي مواد غذايي داده شود. نكته ديگري كه دكتر كشاورز به آن اشاره مي كند، مطلبي است كه استفاده كنندگان از ظروف هم بايد به آن توجه كافي داشته باشند و ظروف يكبار مصرف پلاستيكي را حتماً از مراكز معتبر كه از مواد اوليه مرغوب و مطلوب استفاده مي كنند؛ تهيه كنند.
اما در ميان تمام انواع ظروف يكبار مصرف شايد بتوانيم از بطري هاي آب آشاميدني به عنوان پرمصرف ترين انواع اين ظروف نام ببريم. بطري هايي كه در ماه هاي گرم سال حتي اگر حاوي آب معدني نباشند، به طور مرتب از آب شهري پر مي شوند و درون يخچال قرار مي گيرند تا آب خنك مصرفي خانواده را تامين كنند و در ديگر ايام هم براي نگهداري موادي چون آبليمو و آبغوره مورد استفاده قرار مي گيرند. دكتر كشاورز در زمينه استفاده از اين بطري ها مي گويد: معمولا جنس اين بطري ها از PVC است كه مشكلي هم براي سلامت انسان به وجود نمي آورد. اما اگر آب بيش از 6 ماه در اين ظروف نگهداري شود آلوده مي شود. بنابراين خانواده ها بايد از استفاده مكرر اين ظروف براي نگهداري آب در يخچال خودداري كنند. طبيعتاً وقتي براي نگهداري آب استفاده طولاني مدت از بطري هاي يكبار مصرف توصيه نمي شود، هيچ عقل سليمي حكم نمي كند كه مواد ترشي مانند آبليمو، آبغوره و سركه را در طولاني مدت در اين ظروف نگهداري كنيم؛ به خصوص كه خاصيت اسيدي اين مواد باعث تأثير بيشتر بر بطري مي شود.

براي اولين بار در ايران انجام شد
پخش زنده ماهواره اي يك عمل جراحي
000411.jpg
عكس: مهدي بيات
گروه سلامت- سميه شرافتي: براي اولين بار در كشور و در خاورميانه، با ارتباط ماهواره اي سه بيمارستان تهران، مراحل مختلف اعمال جراحي به صورت زنده براي شركت كنندگان يك كنفرانس پزشكي به نمايش درآمد.
در دومين روز از كنگره سه روزه اندويورولوژي و يورولاپاراسكوپي ايران كه در بيمارستان ميلاد تهران برگزار شد، با استفاده از امكانات ارتباط ماهواره اي، مراحل چند عمل جراحي در سه بيمارستان تهران به طور زنده براي پزشكان و متخصصان حاضر در سالن كنگره به نمايش درآمد.
دكتر عباس بصيري- دبير انجمن اندويورولوژي ايران- در گفت وگو با همشهري گفت: روز دوم اين كنگره به برنامه جراحي زنده در سه بيمارستان ميلاد، لبافي نژاد و شهيد هاشمي نژاد به طور همزمان اختصاص يافت كه به وسيله ميكروفون و دوربين هاي فيلمبرداري، تصوير اتاق عمل به سالن كنفرانس بيمارستان ميلاد منتقل و تصوير شركت كنندگان به اتاق عمل اين سه بيمارستان ارسال شد و شركت كنندگان با رؤيت تصاوير، قدم به قدم تا رسيدن به انتها عمل جراحي را به طور زنده فراگرفته و سؤالات خود را از پزشكان جراح مي پرسيدند و آنها نيز حين انجام عمل، به سؤالات پاسخ مي دادند .
دكتر بصيري در تشريح هريك از اعمال جراحي صورت گرفته گفت: در بيمارستان شهيد هاشمي نژاد، تيم پزشكي با كمك اشعه ايكس، سنگ كليه را رؤيت كرده و با ورود دستگاه آندوسكوپ، سنگ را شكسته و خارج كردند و بدين ترتيب عمل جراحي نيمه تهاجمي خود را با موفقيت انجام دادند .وي افزود: در بيمارستان ميلاد نيز تيم پزشكي، بدون استفاده از هيچ گونه تصويري به صورت بسته وارد كليه بيمار شدند و سنگ ها را شكسته و از كليه بيمار خارج كردند. همچنين تيم پزشكي كه از برلين آمده بودند، عمل جراحي سرطان پروستات را به وسيله شيوه جراحي لاپاراسكوپي انجام داده و تصوير عمل به خوبي به سالن كنفرانس منتقل شد .عضو هيأت علمي دانشگاه علوم پزشكي شهيد بهشتي در ادامه اظهار كرد: در بيمارستان لبافي نژاد عمل جراحي بي اختياري ادرار بيماري را به وسيله تزريق ماده اي به نام يوروكل در اطراف مجاري ادرار به جاي عمل باز جراحي انجام و بدين طريق با تزريق آن، بي اختياري ادرار كنترل شد .
وي ادامه داد: با حصول اين موفقيت، در آينده ديگر به حضور فيزيكي همكاران از استان هاي مختلف براي شركت در كنفرانس ها نيازي نيست و به راحتي مي توان تصوير عمل جراحي را در سراسر كشور و حتي خاورميانه مشاهده كرد .
در اين مراسم كه با حضور 200 تا 300 اورولوژيست برگزار مي شد، دكتر علي طبيبي- دبير اجرايي همايش و استاديار اورولوژي دانشگاه شهيد بهشتي- با اشاره به اينكه بيماران بستري شده در بيمارستان هاي لبافي نژاد و هاشمي نژاد تحت روش هاي مختلف سنگ شكني قرار گرفتند، گفت: عمل جراحي براي خارج كردن سنگ كليه به روش pcl موسوم است. در اين روش جراح، بدون اينكه روي بدن بيمار شكاف بزرگي بدهد، با ايجاد سوراخي روي پوست، سوزني را به داخل كليه وارد مي كند و از آن مسير سيمي را عبور مي دهد تا حدي كه بتواند لوله اي 1 تا 5/1سانتي متري را به داخل كليه وارد كند. بعد از آن با يك دوربين مخصوص به داخل كليه وارد شده و با روش هاي مختلف سنگ را مي شكند . وي در ادامه درباره تكنيك لاپاراسكوپي در ايران گفت: در اين تكنيك به جاي ايجاد يك شكاف 10 تا 15سانتي متري، از سوراخ هايي كه در شكم ايجاد مي شود (بين 5 تا 1ميلي متر) دستگاه هايي را به داخل شكم و ناحيه جراحي وارد مي كنند و با اين دستگاه ها عمل جراحي انجام مي شود. همچنين بريدن، بخيه كردن و كارهاي مختلفي كه قبلا با دست انجام مي شد، با استفاده از اين دستگاه ها انجام خواهد شد. در اين صورت شكاف كمتري روي بدن بيمار خواهد بود و طول مدتي كه بيمار بايد بستري شود كمتر است .
در اين برنامه كه در حدود 4ساعت طول كشيد، دكتر اميرمحسن ضيايي- دبير علمي كنگره اندويورولوژي و دانشيار اورولوژي دانشگاه شهيد بهشتي- ضمن بيان تفاوت روش جراحي انتقال از راه صوت و تصوير با روش جراحي روبوتيك گفت: اين دو روش كاملا با يكديگر متفاوتند. در روش جراحي به وسيله ربات(جراحي از راه دور) بيمار در يك بيمارستان است و پزشك در جايي ديگر و از راه دور اقدام به جراحي بيمار مي كند. اين كار حتماً احتياج به ربات دارد و هنوز به دليل هزينه هاي بالاي آن، امكان جراحي از راه دور در كشور ما به وجود نيامده است و روش جراحي از طريق انتقال صوت و تصوير، بيشتر جنبه آموزشي و همچنين تبادل اطلاعات ميان عده زيادي از متخصصان و جراحان را دارد .
وي ضمن اشاره به اينكه اين گونه اعمال جراحي در جراحي هاي بسته در مقايسه با جراحي هاي باز كاربرد بيشتري دارند گفت: در رشته اورولوژي، پزشك حين جراحي، از طريق مانيتور، داخل شكم بيمار را مي بيند ولي در جراحي باز، تعداد افرادي كه مي توانند داخل شكم را ببينند محدود است. در اعمال جراحي بسته كه در واقع خروجي آنها از طريق مانيتور و دوربين است، انجام اين اعمال جراحي(از طريق صوت و تصوير) آسان تر مي شود. در اين صورت، ميزان ديد متخصصين حاضر در كنفرانس با ميزان ديد جراح، يكي خواهد بود .

محققان هشدار مي دهند
زنان شمالي و جنوبي ايران بيشتر چاق مي شوند
گروه سلامت- كم تحركي عامل افزايش چاقي در زنان ايراني است. اين هشدار محققان ايراني است كه حالا صدايشان را مي توانيد از معتبرترين ژورنال هاي پزشكي دنيا هم بشنويد.
در مقاله اي در آخرين شماره نشريه بين المللي قلب و عروق مقاله اي درج شده كه با بررسي 1279 زن در شهر رشت و 637 زن در شهر اهواز نشان داده است افزايش وزن در ميان زنان شمال و جنوب ايران بيش از ساير نقاط است.
همچنين، طبق اين مطالعه، بين سطح تحصيلات و چاقي ارتباط معني داري يافت شده، به طوري كه زنان با تحصيلات كمتر چاق تر از زنان با تحصيلات بالاتر بودند.
بنابر نتايج اين تحقيق كه نتايج آن در نشريه تغذيه باليني  اروپا نيز منتشر شده است، موضوع چاقي اكنون به  موضوع قابل بحثي درخاورميانه تبديل شده است و به  عنوان مثال زنان در كويت 70 درصد و در عربستان تا 35 درصد چاق تر از گذشته هستند.
براساس اين تحقيق، سهم زنان  ايراني كه از تحصيلات كم برخوردارند و فعاليت هاي ورزشي ندارند، در ابتلا به بيماري هاي قلبي- عروقي كه عمدتا ناشي از چاقي است، بيشتر ازساير زنان جامعه است.

محققان ساخته اند
دوچرخه اي براي خوره هاي بازي كامپيوتري
000414.jpg
گروه سلامت-يك شركت سازنده بازي هاي كامپيوتري با همكاري محققان توانسته  ماشيني بسازد كه بچه ها بتوانند در حين بازي كاميپوتري ورزش هم بكنند.
به گزارش بي بي سي، دكتر كمپل مدير علمي اين پروژه مي گويد: ما متوجه شديم نمي توان بچه ها را از پاي كامپيوتر بلند كرد و براي ورزش به فضاي آزاد فرستاد. از آنجا كه كم تحركي و خطر چاقي به طرز فزاينده اي در حال رشد است، اين وسيله مي تواند تا حد زيادي كمك كننده باشد. گرچه نمي توان آن را جايگزين كاملي براي فعاليت هاي ورزشي معمولي داشت.
در اين وسيله كه هنوز مراحل آزمايشي را مي گذراند، كودك بر روي يك صفحه متحرك قرار مي گيرد و از آنجا به كنترل بازي مي پردازد.
به اين ترتيب بدون آن كه در بازي او تداخلي پيش آيد، مي تواند تحرك نيز داشته باشد. نحوه طراحي اين دستگاه به شكلي است كه تا وقتي شخص به طور مناسب روي صفحه قرار نگيرد، بازي شروع نمي شود.
اين وسيله قابل نصب بر روي همه بازي هاست و مي تواند براي بازي دو نفره و همچنين تمام كودكان زير 12 سال استفاده شود و با اضافه كردن تغييراتي براي بزرگسالان نيز به كار رود.

محققان مي گويند
صفحه كليد كامپيوترها عامل انتقال عفونت
گروه سلامت-محققان يك بيمارستان دانشگاهي در انگلستان توانسته اند صفحه كامپيوتري را براي كامپيوترها طراحي كنند كه راحت تر ضدعفوني مي شود و به پرسنل بيمارستان يادآوري مي كند كه به موقع تميزش كنند.
تحقيقات نشان مي دهد 25 درصد صفحه كليد ها به نوعي باكتري كشنده به نام استافيلوكوك اورئوس مقاوم به متي سيلين آلوده اند كه با ايجاد عفونت هاي بيمارستاني سالانه جان پنج هزار نفر را تنها در انگلستان مي گيرد.
صفحه كليد جديد به صورت تخت بوده و بنابر اين ضدعفوني آن با يك پنبه آغشته به الكل به راحتي و سرعت صورت مي گيرد، ضمن آن كه هشدار دهنده خاصي بر روي آن نصب شده و روزي دو بار ضد عفوني را به پرستاران يادآوري مي كند.
مطالعات انجام شده نشان مي دهد كه 70درصد از اين باكتري ها از طريق همين روش ساده از بين مي روند. قرار است در آينده نزديك از اين نوع صفحه كليدها در ساير بيمارستان هاي تحت پوشش اين دانشگاه نيز استفاده شود.
مكانيزه شدن سيستم هاي بيمارستاني، تشكيل پرونده هاي الكترونيكي براي بيماران و مواردي مانند آن، باعث استفاده بيشتر از كامپيوتر در بيمارستان ها شده كه درصورت رعايت نكردن ضدعفوني صحيح مي تواند عامل انتشار عفونت هاي گوناگون محسوب شود.

جهان سلامت
برنامه جديد كنترل جمعيت در چين
گروه سلامت- چين پرجمعيت ترين كشور جهان است و سال هاست كه مقامات اين كشور قصد دارند تا به نوعي رشد جمعيت اين كشور را متوقف كنند، يا حداقل نرخ رشد جمعيت اين كشور را در حد عدد ثابت مطلوبي نگه دارند؛ اما در طول چند سال اخير، موفق به اين كار نشده اند. در واقع هنوز نرخ رشد جمعيت چين سير صعودي دارد. در واكنش نسبت به اين روند رو به افزايش نرخ رشد جمعيت در چند سال اخير، كميسيون نظارت بر جمعيت چين اعلام كرده كه از سال آينده، سياست جديدي را اجرا خواهد كرد كه هدف از آن تشويق ساكنان مناطق روستايي اين كشور به داشتن فرزند كمتر خواهد بود.
با اجراي اين سياست، والدين بالاي 60 سال در مناطق روستايي، در صورتي كه در طول ازدواج خود تنها يك فرزند پسر يا دو فرزند دختر داشته باشند، هر سال مبلغي معادل 75 دلار به عنوان جايزه دريافت مي كنند. اين قانون در حالي قرار است در چين اجرا شود كه طبق باورهاي سنتي مردم چين داشتن فرزند بيشتر، به خصوص فرزند پسر نوعي تضمين براي دوران كهولت تلقي مي شود.
ممكن است، فكر كنيد كه 75 دلار در سال خيلي پول كمي است. اما اشتباه نكنيد، چرا كه جايزه تعيين شده براي خانواده هاي تك يا دو فرزندي حدود يك پنجم متوسط درآمد ساليانه يك خانواده روستايي چيني است و مي تواند نوعي كمك هزينه در دوران پيري منظور شود.
برنامه كنترل جمعيت در چين حدود 30 سال قبل به اجرا در آمد، اما در سال هاي اخير، از شدت اجراي آن تا حدودي كاسته شده است. به همين دليل، مقامات چيني روندهاي اخير تغيير جمعيت را هشدار دهنده تلقي كرده و در صدد چاره جويي برآمده اند.
از سال 1979 برنامه كنترل جمعيت، كه در غرب به سياست تك فرزندي موسوم شده، به اجرا درآمده است. بر اساس اين برنامه، خانواده هاي با يك فرزند به عنوان خانواده نمونه مورد حمايت قرار مي گيرند. در اجراي اين سياست روش هايي مانند اجبار در جلوگيري از حاملگي و سقط جنين نيز به كار برده مي شود كه گاه به دليل تعارض با حقوق فردي مورد انتقاد قرار مي گيرد. اما مهمترين روش پيشبرد اين برنامه، كاربرد مشوق ها و مجازات هاي اقتصادي مانند دادن يا قطع كمك هزينه اولاد بوده است.
با اين همه، شدت اجراي اين سياست تاكنون در سرتاسر چين يكسان نبود و از جمله در بسياري از مناطق روستايي به خانواده ها اجازه داده مي شد كه در صورتي كه نخستين فرزندشان دختر باشد، فرزند ديگري نيز داشته باشند. در مورد برخي اقليت هاي قومي نيز استثناهايي مراعات شده و در برخي موارد به خانواده ها اجازه داشتن سه يا حتي چهار فرزند نيز داده شده است.
در حال حاضر جمعيت چين به حدود يك ميليارد و 300 ميليون نفر مي رسد و مقامات چيني گفته اند كه اگر برنامه كنترل جمعيت چين از سال 1979 تا كنون اجرا نمي شد، جمعيت كنوني چين به حدود يك ميليارد و 600 ميليون نفر مي رسيد.

سالانه 19ميليون سقط خطرناك در جهان
گروه سلامت- سرنوشت بچه هاي ناخواسته خيلي روشن نيست. بعضي ها در برابر سرنوشت تسليم مي شوند و بعضي هم تصميم مي گيرند كه موجود بي گناه را از بين ببرند؛ از اين به بعد است كه خيلي از اين مادران براي رسيدن به هدف خود به مراكز غير قانوني سقط پناه مي برند و از اينجا داستان سقط غير قانوني شروع مي شود؛ سقطي كه به گزارش سازمان جهاني بهداشت، سالانه، جان ميليون ها زن را تهديد مي كند.
بالاخره اولين تحقيق جهاني بررسي سلامت و بهداشت باروري منتشر شد؛ اما نتايج آن اصلاً رضايت بخش نيست. نمودارها و آمار آن نشان مي دهد كه حمايت از سلامت باروري كاهش يافته، بي ميلي عمومي در مبارزه عوامل تهديد كننده آن در جهان ايجاد شده و عوارض و مرگ ناشي از مسايل بهداشت باروري در حال افزايش است.
بر اساس نتايج اين تحقيق كه توسط سازمان جهاني بهداشت انجام شده، سالانه بيش از 500 هزار زن در جهان، بر اثر عوارض بارداري و زايمان جان خود را از دست مي دهند. اگرچه دسترسي به انواع روش هاي پيشگيري از بارداري بهتر شده ولي هنوز درجهان، 120 ميليون زوجي كه به پيشگيري از بارداري نياز دارند، از اين روش ها استفاده نمي كنند.
همچنين سالانه حدود 80 ميليون زن در جهان به طور ناخواسته باردار مي شوند. 45 ميليون نفر از آنها به سقط جنين رو مي آورند و از اين 45 ميليون مادر، 19 ميليون نفر به امكانات بهداشتي و پزشكي مناسب دسترسي پيدا نمي كنند، اين يعني سالانه 19 ميليون سقط غير قانوني خطرناك. البته تا حدودي مي توان حدس زد كه عده زيادي از اين مادران در هنگام سقط خطرناك جان خود را از دست مي دهند. به گفته سازمان جهاني بهداشت 68 هزار نفر از اين مادران در اثر سقط خطرناك مي ميرند. البته ميليون ها نفرشان هم دچار عوارض مي شوند. گزارش سازمان جهاني بهداشت حاكي است كه روابط جنسي خطرناك و خارج از اصول اخلاقي دومين علت مرگ و بيماري در كشورهاي در حال توسعه و نهمين علت مرگ و بيماري در كشورهاي پيشرفته است.
البته پيش آمدن چنين مشكلاتي در مورد سلامت باروري خيلي هم دور از انتظار نيست. چون در بسياري از مناطق جهان بودجه حوزه سلامت باروري به شدت كاهش يافته است. به طور مثال بين سال هاي 1995 تا 2003 كمك هاي خيريه براي تنظيم خانواده در سطح جهان از 560 ميليون دلار به 460 ميليون دلار رسيده است.
بر اساس اين گزارش خدمات تنظيم خانواده در آفريقا 70 ميليون بودجه اضافي نياز دارد تا پروژه توصيه شده از سوي سازمان ملل در آن منطقه اجرا شود.

سلامت
اجتماعي
ادب و هنر
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
زادبوم
حوادث
بين الملل
فرهنگ و آموزش
سياسي
شهر تماشا
شهري
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   بين الملل   |  
|  فرهنگ و آموزش   |   سياسي   |   شهر تماشا   |   سلامت   |   شهري   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |