چهارشنبه ۱۷ آبان ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره ۴۱۲۷ - Nov 8, 2006
ميزان مشاركت هواداران نتيجه انتخابات آمريكا را تعيين مي كند
رقابت شديد جمهوريخواهان و دمكرات ها در انتخابات آمريكا
000462.jpg
گروه بين الملل انتخابات كنگره آمريكا درحالي برگزار شد كه جنگ عراق امنيت ملي آمريكا، اقتصاد، مهاجرت، رهبري بوش، رسوايي ها و سيستم بهداشتي و مسائل اجتماعي مورد توجه رأي دهندگان آمريكايي بوده است. گرچه براساس نتايج نظرسنجي هاي انجام شده، بخت دمكرات ها براي پيروزي در انتخابات بيشتر است اما باتوجه به رقابت هاي فشرده انتخاباتي در ايالت هاي مختلف عامل تعيين كننده سرنوشت انتخابات، ميزان مشاركت نهايي هواداران هريك از دو حزب جمهوريخواه و دمكرات در انتخابات است. پس از انتخابات رياست جمهوري سال 2000 كه جرج بوش با رأي دادگاه، رئيس جمهور شد، اصلاحات زيادي در نظام انتخاباتي آمريكا صورت پذيرفته است كه به علت عدم آشنايي مردم با اين مقررات وضع انتخابات پيچيده تر شده است. در انتخابات جاري يك سوم كساني كه از طريق شبكه انتخاباتي الكترونيكي رأي مي دهند كساني هستند كه براي نخستين بار از اين سامانه استفاده مي كنند، از طرف ديگر هريك از ايالت ها براي خودشان قوانين خاص نيز در عرصه انتخابات وضع كرده اند كه تفاوت هاي آنها با نظام انتخاباتي فدرال نيز سبب بروز مشكلاتي شده است. اين قوانين ايالتي كه حتي در برخي از شهرهاي يك ايالت نيز با هم تفاوت دارد براي مردم روشن نيست و گاهي جنجال زياد ي ايجاد مي كند.
در تحليل پيامدها و نتايج انتخابات، سناتور كريستوفر دود از ايالت كانتيكات به فاكس نيوز گفته است:  مسئله عراق موضوع مهمي است اما موضوعي كه از آن مهم تر است علاقه مردم آمريكا به تغيير است. مردم علاوه بر مسائل عراق به مسائل داخلي آمريكا از قبيل اوضاع اقتصادي و آموزش و مسائلي از اين دست توجه دارند.
انتخابات كنگره آمريكا از سوي بسياري از كارشناسان كنوعي رفراندوم» در تأييد و يا رد سياست هاي جرج بوش تلقي شده است. اگر دمكرات ها در انتخابات پيروز شوند، جرج بوش از آزادي عمل كمتري برخوردار خواهد بود و در هر صورت مجبور است با كنگره اي كه اكثريت آنان با حزب رقيب است تعامل كند. در بدترين حالت جرج بوش به رئيس جمهوري تبديل مي شود كه دو سال زودتر از پايان دوره رياست جمهوري اش، تأثيرگذاري خود را از دست داده است. شرايط به گونه اي است كه حتي مشاوران و ياران نومحافظه كار بوش خط خود را از وي جدا مي كنند.
پريروز سردبير هفته نامه ويكلي استاندارد كه ارگان نومحافظه كاران آمريكا محسوب مي شود در مقاله اي خرج خود را از جرج بوش جدا كرد و ديروز ريچارد پرل، طراح ايده به اصطلاح كجنگ با تروريسم» با اشاره به شكست هاي آمريكا در عراق و خاورميانه گفت: بالاخره رئيس جمهور مسئول اين امر است.

رحمانف دوباره رئيس جمهور تاجيكستان شد
گروه بين الملل امامعلي رحمانف با كسب بيش از 76 درصد آراي انتخاباتي در تاجيكستان، بار ديگر به عنوان رئيس جمهور اين كشور برگزيده مي شود.
موخيبيلو داداجانف، از مقام هاي كميسيون مركزي انتخابات تاجيكستان گفت: نتايج مقدماتي انتخابات رياست جمهوري نشان مي دهد كه امامعلي رحمانف  ۴‎/۷۶ درصد آرا را به خود اختصاص داده است.
داداجانوف افزود كه جدي ترين رقيب رحمانف يعني اولميدژون بوبويف، كانديداي حزب اصلاحات اقتصادي تاجيكستان نيز حايز  ۲‎/۷ درصد آرا شده است، امير كاراكولف، كانديداي حزب كشاورزي تاجيكستان، اسماعيل تالباكف از حزب كمونيست و عبدوخالم جعفرف، كانديداي حزب سوسياليست اين كشور نيز به ترتيب با كسب  ۲‎/۶ و  ۱‎/۶ درصد آرا در جايگاه هاي بعدي قرار دارند.بنا به اعلام مقامات كميسيون مركزي انتخابات تاجيكستان ميزان مشاركت مردم در انتخابات روز شنبه  ۶‎/۹۱ درصد تخمين زده شده است.
رحمانف  ۵۴ ساله كه رياست حزب دموكراتيك خلق تاجيكستان را برعهده دارد، بدين ترتيب براي يك دوره هفت ساله ديگر نبض قدرت را در كشورش در دست خواهد داشت.وي نخستين بار در سال  ۱۹۹۲ به عنوان نخست وزير منصوب و سپس در سال  ۱۹۹۴ به عنوان رئيس جمهور تاجيكستان برگزيده شد.
امامعلي رحمانف در سال  ۱۹۹۹ نيز با كسب حدود  ۹۷ درصد آرا در انتخابات رياست جمهوري به پيروزي رسيد.
ناظران بين المللي از سازمان امنيت و همكاري اروپا پيش از برگزاري انتخابات نسبت به رعايت انصاف و نيز سلامت انتخابات رياست جمهوري ابراز شك و ترديد كرده بودند.

عقب نشيني اسرائيل از بيت حانون
رژيم اسرائيل پس از هفت روز حمله بي امان به شمال نوار غزه و به ويژه منطقه بيت حانون ديروز از اين منطقه عقب نشيني كرد.
در اين حملات افزون بر 60 فلسطيني شهيد و بالغ بر 250 تن مجروح شدند.رژيم صهيونيستي ادعا كرد نيروهاي اين رژيم توانستند 9 تيم وابسته به گردان هاي عزالدين قسام شاخه نظامي حماس را متلاشي،  پنج سكوي پرتاب موشك را منهدم و دهها قبضه تفنگ و خمپاره انداز و بمب را مصادره كنند.
برپايه اين گزارش، در عمليات نظامي در شمال غزه دو هزار فلسطيني بازداشت شدند كه بيشتر آنها پس از بازجويي آزاد و تعدادي براي بازجويي به داخل اراضي اشغالي منتقل شدند.
منابع فلسطيني گفتند ساعاتي پيش از پايان عمليات نظامي رژيم صهيونيستي، دو فلسطيني در منطقه بيت لاهيا در شمال نوار غزه در حمله هوايي بالگردهاي نظامي رژيم صهيونيستي به شهادت رسيدند. اين منابع افزودند: در حمله هوايي دوشنبه شب نيز اسامه جبر و احمد مصري از فرماندهان جنبش جهاد اسلامي به شهادت رسيدند.
در همين حال، ارتش رژيم صهيونيستي عمليات گسترده اي را براي بازداشت 34 مبارز فلسطيني در شهرهاي كرانه غربي رود اردن آغاز كرده است.
منابع مسئول رژيم صهيونيستي اعلام كردند ارتش اسرائيل از دوشنبه شب عمليات گسترده اي براي بازداشت دستكم 34 مبارز فلسطيني در شهرها و روستاهاي كرانه غربي رود اردن آغاز كرده است. براساس اين گزارش، يگان هايي از ارتش رژيم صهيونيستي با پشتيباني جنگ افزارها به شهر بيت لحم در كرانه غربي رود اردن يورش بردند و 17 فلسطيني ساكن اردوگاه عايده و 4 تن ديگر را به اتهام عضويت در جنبش هاي جهاد اسلامي و حماس در شهر نابلس بازداشت كردند.

نگاه
سمتگيري سياست خارجي آمريكا
بعد از انتخابات
فرهاد كليني
نتايج انتخابات آمريكا به مراتب مهمتر از پيروزي جناحي بر جناح ديگر است.
امروزه در حوزه متفكران و توليدكنندگان سياست خارجي آمريكا در هر دو حزب جمهوريخواه و دمكرات دو گرايش به چشم مي خورد كه نبايد كاصلاح طلبي نومحافظه كاران» را برابر با كتجديدنظرطلبي دمكرات ها» قرار داد.
براي نومحافظه كاران راديكال بقا در جايگاه سمتهاي اجرايي به مراتب مهمتر از شخصيت ملي در حوزه سياست خارجي است و تلاش مي كنند تا با ككنترل اجرايي» در حوزه سياست خارجي نظرات مطروحه در تغيير سير عمومي سياست خارجي آمريكا را مجدداً با مفهوم و برداشت خود و حتي در حوزه نظرات دمكراتها تجديد سازمان دهند لذا به نظر مي رسد كه دمكراتها با حساسيت بيشتري نسبت به دستگاه اجرايي ديپلماسي آمريكا نگاه مي كنند و در اولين قدم تلاش مي كنند تا نقاط كليدي در سياست اجرايي آمريكا همانند موضوع عراق، افغانستان و مركز تصميم سازي را متأثر سازند و چيدمان تحميلي خود را با موضوعاتي از قبيل بحث كفساد مالي در دستگاه اجرايي سياست خارجي آمريكا در عراق» به پيش ببرند.
در خصوص موضوع افغانستان و معناي كامنيت سازي» در اين كشور و پيرامون چگونگي ايفاي نقش ناتو بحث تازه را به عنوان كدريچه تغيير رفتار آمريكا» به عنوان سياست بازدارنده به پيش خواهند برد.
دمكراتها همچنين در خصوص چگونگي ايجاد تأمين امنيت بين المللي و رويكرد چند جانبه گرا و استفاده حداكثري از سازمان ملل دستورالعمل هاي خود را دارند و به نظر مي رسد كه نقش كشورهاي همكار و جستجوي همكاران جديد را همزمان دنبال مي كنند.
از طرف ديگر با توجه به قطعي  شدن شكاف نظري بين نومحافظه  كاران و كفضاي جديد» ترسيمي پيرامون كاصلاح سياست خارجي» آنها تلاش مي كنند تا ابزار كچماق و هويج» را به جاي كجيغ و چماق» (جنگ رواني و ادبيات تهديد) را در حوزه بين المللي جهت روسيه، چين، اروپا، ايران و... بازسازي نمايند.
جمع جبري از چالش  نگاه اصلاحي و نگاه تجديدنظرطلب مي تواند پاراديم جديدي را در كخروجي سياست خارجي آمريكا» به وجود آورد و حوزه كقدرت نرم» از برتري بيشتري نسبت به كقدرت سخت» برخوردار شود. در اين شرايط معناي كديپلماسي» با درك بين المللي فاصله ها و مرزها خود را نوسازي مي كند؛ در كوتاه مدت چالش نظري، تأثيرگذاري بر ساختار و در ميان مدت فراكسيون سازي قدرت و كارآمدي نرم افزاري افزايش خواهد يافت.
دامنه تغييرات با توجه به روابط ويژه آمريكا انگليس به سرعت تسري پيدا مي كند و اين موضوع مي تواند بر چگونگي سياست خارجي انگلستان نيز تأثير گذارد.
اشاره دستگاه ديپلماسي انگليس در خصوص افغانستان و ارائه رويكردي در جابجايي مواضع خود مقدمه اي است كه مي تـواند آثار اوليه محسوب شود كه اين موضوع نيز بايستي با اصلاح در ديگر حوزه ها همراه باشد.

كوتاه ازسياست جهان
افشاي توافق ايتاليا و انگليس
براي ممانعت از اعدام صدام
واحد مركزي خبر: شبكه تلويزيوني ايتاليا ديروز در خبري اعلام كرد كه دولت پيشين ايتاليا با عقد قراردادي با دولت انگلستان به اين توافق رسيدند كه صدام حسين هرگز اعدام نشود.
بنابراين گزارش، قرارداد مذكور به امضاي دولت وقت عراق نيز رسيده است.
شبكه راي نيوز در گزارشي به نقل از يكي از وكلاي صدام حسين اين خبر را اعلام كرد: در همين ارتباط ايستگاه راديويي ايل سوله ونتي كواترو اوره متعلق به روزنامه اي به همين نام كه از جمله نشريات معتبر و سرشناس ايتاليايي است نيز در بخشهاي مختلف خبري خود مصاحبه با يكي از وكلاي ايتاليايي صدام، به نام جوواني دي استفانو را پخش كرد.
در اين مصاحبه، وكيل صدام مي گويد، دولت برلوسكني در سال 2004 توافقنامه اي را با دولت بلر و دولت وقت عراق امضا كرد كه از جمله موارد آن اين است كه براي يازده نفر از مجرمين عراقي كه نيروهاي ايتاليايي و انگليسي مستقر در عراق جهت دستگيري آنان اقدام كرده بودند، نبايد حكم اعدام صادر شود. به گفته اين وكيل ايتاليايي، در ميان يازده نفر مورد بحث  نام صدام حسين هم ديده مي شود و به همين دليل است كه اكنون ايتاليا و انگليس مي خواهند از اجراي آن توافقنامه خودداري كنند. اين در حالي است كه آمريكا توافقنامه مزبور را امضا نكرد، اما شاهد امضاي آن بود. وكيل دي استفانو در بخش ديگري از مصاحبه خود با راديو ايل سوله خاطرنشان كرد اگر به اين توافق عمل نشود و اجازه داده شود كه صدام اعدام شود، من آماده ام تا اين توافق مكتوب را توي صورت مقامات ايتاليا و انگليس بكوبم.

دولت افغانستان ادعاهاي سيا عليه كرزاي را رد كرد
گروه بين الملل- در واكنش به انتشار اخباري مبني بر روي برگرداندن دولت آمريكا از حامد كرزاي و نااميدي واشنگتن از توان رئيس جمهور افغانستان در مقابله با خشونت ها در اين كشور سخنگوي كرزاي اين ادعاها را رد كرد.
در اين ارتباط كريم رحيمي سخنگوي رئيس جمهور افغانستان گفت: اين اخبار فقط تبليغاتي از سوي مطبوعات غرب بر ضد دولت افغانستان است. وي در جمع خبرنگاران در كابل گفت: هر گاه رئيس جمهور افغانستان در برابر موضوعات مختلف از جمله بمباران جنوب افغانستان موضع گيري جدي مي كند، واكنش مطبوعات غربي را برمي انگيزد و آنان عليه دولت اين كشور دست به تبليغات مي زنند. وي تصريح كرد اين گونه گزارشها واكنش مطبوعات غرب در برابر موضع گيري هاي جدي رئيس جمهور افغانستان محسوب مي شود.
رحيمي گفت: دولت افغانستان بر دورترين منطقه اين كشور تسلط دارد و هر گاه بخواهد مقامات محلي را بركنار كند، اين اقدام را بدون هيچ مانعي انجام مي دهد.
سيا به تازگي با انتشار گزارشي اعلام كرد دولت افغانستان به فساد اداري آلوده شده است و كابل بر مناطق دوردست اين كشور تسلط كامل ندارد.

اتحاديه اروپا خطاب به اسرائيل:
تجاوز هوايي به لبنان بايد متوقف شود
گروه بين الملل در پي تداوم تجاوزات اسرائيل به سرزمين لبنان و كشتار مردم، اتحاديه اروپا تحت فشار افكار عمومي جهان مجبور به واكنش شد.
در اين خصوص ديروز سفير اين اتحاديه در بيروت گفت: اتحاديه اروپا با دادن پيامي آشكار و شديد به اسرائيل از اين رژيم خواسته است تا تجاوزات خود به حريم هوايي لبنان را متوقف كند.به گزارش روزنامه فرامنطقه اي الشرق الاوسط، پاتريك لورن پس از ديدار با الياس المر وزير دفاع لبنان در پاسخ به سئوالي درباره موضع اتحاديه اروپا در قبال تجاوزات اسرائيل به جنوب لبنان و نقض حريم هوايي اين كشور گفت: كما پيامي روشن و شديد به اسرائيل داديم و از آن خواستيم به تجاوزات خود و نقض بي دليل حريم هوايي لبنان پايان دهد و اين مساله را در هر مناسبتي تكرار مي كنيم.» لورن و الياس المر درباره برخي مسائل سياسي كنوني در لبنان، امكانات اتحاديه اروپا و جامعه جهاني در تقويت توان ارتش لبنان و تجهيز اين ارتش گفتگو كردند.

طرح تازه براي استخدام بعثي ها
در اقدامي كه براي راضي كردن اهل سنت در عراق در نظر گرفته شده، رييس هيات ملي بعثي زدايي اعلام كرد: اين هيات پيش نويس جديدي را به منظور بازنگري در قانون بعثي زدايي تهيه كرده كه همگام با طرح آشتي ملي ارايه شده از سوي نخست وزير عراق است.
علي اللامي اظهار داشت: بر اساس اين طرح ده ها هزار تن از اعضاي حزب بعث مي توانند مجددا به كارهاي سابقشان بپردازند. از سوي ديگر يكي از مسئولان دولت جورج بوش، رييس جمهور آمريكا از احتمال جايگزيني ريان كروكر، سفير آمريكا در پاكستان به جاي زلماي خليل زاد سفير اين كشور در بغداد خبر داد. به گفته اين مسئول قرار است خليل زاد طي چند ماه آينده از سمتش كناره گيري كرده و به كار آكادميك خود بازگردد. همچنين احتمال دارد كه به عنوان مشاور كاندوليزا رايس، وزير امور خارجه   آمريكا انتخاب شود. كروكر قبلا سفير آمريكا در لبنان و سوريه نيز بوده است.

بين الملل
اجتماعي
ادب و هنر
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
زادبوم
حوادث
فرهنگ و آموزش
سياسي
شهر تماشا
سلامت
شهري
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   بين الملل   |  
|  فرهنگ و آموزش   |   سياسي   |   شهر تماشا   |   سلامت   |   شهري   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |