چهارشنبه ۱۷ آبان ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره ۴۱۲۷ - Nov 8, 2006
تقديرازطرح هاي برگزيده زيست فناوري
000384.jpg
گروه علمي فرهنگي - ازطرح هاي برگزيده حوزه زيست فناوري در دومين نشست تبادل فناوري با موضوع زيست فناوري تقدير مي شود.
به گزارش همشهري، عباس صاحب قدم لطفي، دبير دومين نشست تبادل فناوري كشور با اعلام اين مطلب در جمع خبرنگاران گفت: نشست تبادل فناوري كشور با موضوع زيست فناوري طي امروز و فردا با هدف ايجاد امكان مذاكره رو در روي صاحبان فناوري علوم زيستي در تهران برگزار مي شود.
وي با اشاره به برنامه چهارم توسعه كشور مبني بر توسعه و ارتقاي شش حوزه فناوري گفت: زيست فناوري، زودتر از ديگر فناوري ها فعاليت خود را در زمينه آموزش و پژوهش در كشور آغاز كرد، به طوري كه هم اكنون ما به توانمندي هاي خوبي در تربيت نيروي انساني رسيده ايم.
دبير شوراي عالي زيست فناوري در ادامه تصريح كرد: ما در كشور فعاليت هاي خوبي در اين زمينه انجام داده ايم كه منجر به ثبت داخلي و بين المللي هم شده است، اما به بخش ثمر دهي علمي و تجاري سازي آن اهميت كمتري داده شده است و اين زنجيره كه در آن قرار بود پژوهش به فناوري و فناوري، تجاري شود ناقص مانده است. بايد سعي كنيم كه در جهت توسعه و ارتقاء اقتصادي و ثروت ملي اين پژوهش و فناوري را استفاده كنيم.
به گفته دبيرشوراي عالي زيست فناوري، اين نشست نقطه تلاقي است براي بازار محوران تا با پتانسيل ها و توانمندي هاي كشور در حوزه زيست فناوري بيشتر آشنا شوند و براي بازاريابي اين فنون و تكنولوژي ها از طريق خود يا ارتباطات بتوانند ساز وكار مناسبي را تهيه و تدوين كنند.
اولويت زيست فناوري پزشكي
مجيد معنوي، معاون علوم زيستي دفتر همكاري هاي فناوري رياست جهموري نيز در اين زمينه گفت: كشور ما همزمان با سمت و سويي كه دنيا در توسعه بيوتكنولوژي گرفت، فعاليت هاي خود را در اين حوزه دنبال كرد و حوزه زيست فناوري پزشكي به طور ويژه در دستور كار محققان ايراني قرار دارد.
وي افزود: در تداوم نشست هاي تبادل فناوري، نشست زيست فناوري توسط فن بازار ملي ايران، معاونت علوم زيستي دفتر همكاري هاي رياست جمهوري، شوراي عالي زيست فناوري و پارك فناوري پرديس برگزار مي شود و شركت هاي داخلي و خارجي و نمايندگاني از صنايع مرتبط حضور خواهند داشت و به ارائه توانمندي هاي خود مي پردازند.
معنوي با اشاره به تدوين سند ملي زيست فناوري اظهارداشت: اميد است بتوانيم از مجموعه ظرفيت هاي آموزشي، پژوهشي و زيرساخت ها استفاده كنيم و به آن ها به صورت مجموعه اي منسجم پرداخته شود.
وي، تعداد طرح هاي رسيده به دبيرخانه اين نشست را چهل طرح بيان كرد و افزود: 33 طرح داخلي و هفت طرح از كشورهاي چين، هند، كره جنوبي و اوكراين به دبيرخانه ارسال شده است كه از بين اين طرح ها، ده طرح نامزد دريافت جايزه معرفي مي شوند و به سه طرح برگزيده جايزه سال زيست فناوري اهدا خواهد شد.
راه اندازي فن بازار ملي
در ادامه اين نشست، رئيس پارك فناوري پرديس، يكي از برنامه هاي اصلي اين پارك را راه اندازي فن بازار ملي دانست و گفت: فن بازار ملي در جهت بسترسازي براي تبادل فناوري و ايجاد بازار فناوري فعاليت مي كند و اين مجموعه سعي دارد تا ارتباط صنعت و دانشگاه ها را گسترش دهد.
صفارنيا افزود: در اين زمينه فن بازار سالانه، دو نشست تبادل فناوري را برگزار مي كند كه اولين نشست در اسفند ماه گذشته در حوزه نانو فناوري برگزار شد و دومين نشست به موضوع زيست فناوري و سومين نشست هم به موضوع IT اختصاص دارد و ما اميد داريم كه بتوانيم جايزه سال نانو و فناوري اطلاعات را هم در برنامه خود قرار دهيم و به طور فراتر در سال هاي آينده به فناوري برتر هم جايزه سال فناوري را اعطا كنيم.

مديا پلير جديد مايكروسافت
000381.jpg
گروه علمي فرهنگي- شركت مايكروسافت نسخه جديد نرم افزار Media Player را براي ويندوز منتشر ساخته است. Widows Media Player 11 كه براي ويندوز ايكس پي عرضه شده، از يك اينترفيس كارآمد با طراحي سفارشي براي كار با كاتالوگ موزيك ديجيتال Urge از MTV etworks برخوردار است.
Urge با دو ميليون آهنگ از بيش از 110هزار هنرمند، بخشي از طرح مايكروسافت براي رقابت با شركت اپل است كه تا به اين تاريخ بر بازار موزيك ديجيتال حكمروايي مي كرده است. Urge نيز از قيمتي مشابه iTues اپل يعني 99/0 دلار براي هر آهنگ و 99/9 دلار براي هر آلبوم برخوردار است، اما برخلاف iTues اين سرويس امكان داونلود نامحدود به قيمت 95/9 دلار در ماه را فراهم مي سازد.
آهنگ هاي Urge روي iPod اپل اجرا نخواهد شد و تحليلگران مي گويند از آنجايي كه ويندوز مديا پلير روي اكثر دسك تاپ ها نصب شده اند، مايكروسافت اپل را به رقابت جدي وا مي دارد، البته به شرط آنكه يكپارچگي شبكه Urge به همان خوبي كه تبليغ شده كار كند.در ضمنMedia Player 11 از چند قابليت جديد براي كاربران ويندوز برخوردار است كه عبارتند از: قابليت fier-prit صوتي كه فايل هاي مديا با برچسب هاي اشتباه را شناسايي مي كند، قابليت هاي جستجوي بهتر و يك سيستم مسيريابي كه استفاده از آن بسيار آسانتر از نسخه هاي پيش است. اين نرم افزار را مي توانيد به طور رايگان از سايت مايكروسافت دريافت كنيد.

بزرگترين ماهواره ژاپن
گروه علمي فرهنگي-آژانس اكتشافات فضايي ژاپن(جاكسا) قصد دارد در ماه آينده ميلادي(دسامبر) بزرگترين ماهواره اين كشور را به فضا بفرستد. پايگاه اطلاع رساني جاكسا روز دوشنبه اعلام كرد: اين ماهواره كه براي اهداف پژوهشي به آسمان پرتاب مي شود، كيكو۸ نام دارد. به گزارش ايرنا، ماهواره كيكو۸ داراي 3متر و 60سانتي متر طول، 5متر پهنا، 7متر و 30سانتي متر ارتفاع و 8/5تن وزن است.
به گفته آژانس اكتشافات فضايي ژاپن، هدف از پرتاب اين ماهواره، انجام آزمايش هاي ارتباطاتي ميان آن و دستگاه هاي كوچك الكترونيكي قابل حمل بر روي كره زمين براي آگاهي از وضعيت بلاهاي طبيعي است.

آموزش عالي
جزئيات استفاده دانشجويان از فروشگاه اينترنتي
مهر: طرح ابتدايي فروشگاه اينترنتي صندوق رفاه دانشجويان تهيه شده است و از ابتداي آذرماه فروشگاه اينترنتي براي 12دانشگاه علوم پزشكي داوطلب راه اندازي مي شود.
رئيس صندوق رفاه دانشجويان وزارت بهداشت در توضيح چگونگي استفاده دانشجويان از اين فروشگاه اينترنتي گفت: پس از ورود دانشجو به سايت فروشگاه يك ID (شناسه) براي دانشجو تعريف مي شود و با استفاده از گذرواژه مي تواند اقلام مورد نياز خود را از فروشگاه خريداري كند.

اسدي افزود: دانشجو همچنين مي تواند در صورت تمايل به دريافت وام خريد كتاب به مبلغ 500هزار ريال اين شناسه را در اختيار معاونت دانشجويي قرار دهد تا معاونت با برقراري تماس با صندوق رفاه زمينه استفاده از اين كمك هزينه را براي دانشجو فراهم كند. رئيس صندوق رفاه دانشجويان وزارت بهداشت افزود: در آغاز كار فروشگاه اينترنتي كالاهاي خريداري شده توسط دانشجويان از صندوق رفاه دانشجويان وزارت بهداشت شهر تهران به دانشگاه ها ارسال مي شود و در مراحل بعدي پس از فراهم شدن زمينه خريداري وسايل مورد نياز از مراكز استان و شهرهاي بزرگ، اين كالاها از شهرهاي نزديك تر خريداري مي شود.

افزايش سهميه طرح سربازي اعضاي هيأت علمي
ايسنا: مديركل نظارت و ارزيابي آموزش عالي وزارت علوم، تحقيقات و فناوري از افزايش دو برابري سهميه طرح سربازي اعضاي هيأت علمي و بازنگري در فرايند جذب فارغ التحصيلان به عنوان عضو هيأت علمي خبر داد.
رضا عامري، تامين عضو هيأت علمي در قالب طرح سربازي را از برنامه هاي اين حوزه عنوان كرد و گفت:  اخيرا با هماهنگي هاي صورت گرفته با ستاد كل نيروهاي مسلح، سهميه طرح سربازي اعضاي هيأت علمي به دو برابر افزايش يافته است كه اين امر مي تواند خلا عضو هيأت علمي را در كوتاه مدت به ويژه در دانشگاه هاي نوپا و مناطق محروم مرتفع كند.
عامري در خاتمه با بيان اينكه فرايند جذب فارغ التحصيلان دانشگاه ها به عنوان عضو هيأت علمي در حال بازنگري است، تصريح كرد: بانك اطلاعات نيازمنديهاي دانشگاه ها به عضو هيأت علمي در حال تهيه است همچنين اطلاعات و آمار فارغ التحصيلان مقاطع كارشناسي ارشد و دكترا نيز با هدف تسريع روند جابجايي و جذب در حال جمع آوري است.

اصطلاح شناسي فني فضاي مجازي
همشهري آنلاين - مركز آموزش همشهري دوره هاي آموزش كوتاه مدت اصطلاح شناسي فضاي مجازي را برگزار مي كند.
اين دوره با هدف آشنايي علاقه مندان حوزه مطالعات انساني و خبرنگاران رسانه هاي جمعي با اصطلاحات فني رايج در زمينه كاربرد رايانه، اينترنت و فضاي مجازي برگزار مي شود.
دوره  اصطلاح شناسي فضاي مجازي، دو هفته اي  است و كلاس ها مجموعاً در شش جلسه برگزار مي شوند.
زمان برگزاري كلاس ها ساعت 15:30 تا 19 سه روز در هفته است. در هر كلاس 12 نفر حضور خواهند يافت و شهريه دوره نيز 240 هزار ريال است.
دانشجويان رشته هاي گوناگون علوم انساني در تمامي مقاطع با ارائه كارت و يا معرفي نامه دانشجويي از 50 درصد تخفيف در هزينه ثبت نام برخوردار مي شوند.
خبرنگاران مطبوعات، خبرگزاري ها و راديو و تلويزيون نيز مي  توانند با معرفي  مديريت سازمان خود به صورت رايگان در اين دوره ها شركت كنند.
علاقه مندان مي توانند براي ثبت نام به آدرس: تهران، خيابان كريمخان زند، خيابان ايرانشهر، كوچه ملكيان،  شماره 41، طبقه اول، مركز آموزش همشهري مراجعه كنند و يا با شماره تلفن 88830966 تماس بگيرند.

علمي فرهنگي
زمان و نحوه ارزشيابي نوبت اول دبيرستان ها و هنرستان هاي كاردانش و فني و حرفه اي
گروه علمي فرهنگي- زمان و نحوه ارزشيابي نوبت اول پايه هاي اول، دوم و سوم دبيرستان و هنرستانهاي كاردانش و فني  و حرفه اي و پايان نيم سال اول مراكز پيش دانشگاهي در سال تحصيلي جديد اعلام شد. ارزشيابي نوبت اول دبيرستان و هنرستانها در صورتي كه واحدهاي آموزشي تمايل به استفاده از تعطيلي ساعتي در هنگام برگزاري امتحانات داشته باشند، با ارايه درخواست به منطقه امكانپذير بوده و براي اين دسته از واحدهاي آموزشي تاريخ برگزاري امتحانات از 10 دي ماه امسال و به مدت دو هفته خواهد بود. در صورت استفاده نكردن از تعطيلي ساعتي، امتحانات در دي ماه امسال برگزار مي شود و همچنين ارزشيابي نوبت اول (غير از دروس مهارتي) پايه اول ، دوم و سوم بر مبناي 50درصد اول محتواي برنامه درسي است. بر اساس اين گزارش براي ارزشيابي پاياني دبيرستانها و هنرستانهاي فني و حرفه اي روزانه در نوبت اول هيچ سؤال هماهنگي توسط سازمان آموزش و پرورش و وزارت متبوع طرح نخواهد شد.

شرايط حضوردانش آموزان در جايزه به سوي نوبل فيزيك
گروه علمي فرهنگي- شرايط و جزئيات شركت دانش آموزان در جايزه به سوي نوبل فيزيك لهستان اعلام شد. براساس اطلاعيه سازمان آموزش و پرورش شهر تهران كليه دانش آموزان دوره متوسطه و پيش دانشگاهي مي توانند در اين مسابقه شركت كنند به شرطي كه سن آنها تا تاريخ 11/1/ 86 بيشتر از 20 سال نباشد. مقالات ارائه شده كه به شكل انفرادي قابل پذيرش است نيز بايد داراي جنبه تحقيقي و كاربردي و مرتبط با علم فيزيك باشد و هر شركت كننده مي تواند چند مقاله ارائه دهد. براساس اين اطلاعيه، حجم كل مقالات نبايد بيش از 25صفحه A4 باشد. در اين اطلاعيه تصريح شده است كه دانش آموزان مقاطع فاقد پژوهشسراي دانش آموزان آثار خود را با هماهنگي مدير واحد آموزشي تا دهم دي ماه امسال به كانون  آفرينش هاي علمي آموزش و پرورش بفرستند. دانش آموزان براي كسب اطلاعات بيشتر مي توانند به نشاني اينترنتي باشگاه دانش پژوهان جوان
(www.vsc.ac.ir ) مراجعه كنند.

نشست مركز آموزش همشهري درباره اس.ام.اس
همشهري آنلاين- مركز آموزش همشهري، سومين نشست علمي خود را به كاربرد اس. ام. اس به عنوان رسانه اي براي اطلاع رساني و خبردهي اختصاص داده است. در نشست اس.ام.اس: رسانه خبر كه روز يكشنبه 21 آبان ماه در فرهنگسراي آي. تي برگزار مي شود، آقايان عبدالله گيويان، داود زارعيان،  محمد مهاجري، حسن آجيگل و مهدي نيامنش به بررسي كاركردهاي اين فناوري نوين و همه گير و اثرات اجتماعي آن خواهند پرداخت.فرهنگسراي آي. تي در تقاطع خيابان جمهوري اسلامي و كارگر واقع است. زمان برگزاري نشست نيز 9 تا 12 صبح است.مركز آموزش همشهري پيش از اين دو نشست ديگر در زمينه هاي روزنامه نگاري آنلاين و صدا در اينترنت برگزار كرده بود. علاقه مندان به اين نشست براي دريافت توضيحات بيشتر مي توانند با شماره تلفن 88830966 تماس بگيرند.

يزد، ميزبان همايش نرم افزارهاي آزاد/متن باز
گروه علمي فرهنگي - شهر يزد ميزبان همايش نرم افزارهاي آزاد‎/ متن باز است تا علاقه مندان يزدي نيز با اين گونه نرم افزارها آشنا شوند.در اين همايش يك روزه كه با عنوان آشنايي با نرم افزارهاي آزاد‎/ متن باز و لينوكس فارسي برگزار مي شود، كارشناسان فناوري اطلاعات استان يزد، با كاربرد اين گونه نرم افزارها، آشنا مي شوند.
به گزارش روابط عمومي و تبليغات طرح ملي نرم افزارهاي آزاد‎/ متن باز، اين همايش روز يكشنبه 21 آبان ، در محل سالن منتظر قائم استانداري يزد برگزار خواهد شد.علاقه مندان براي شركت در اين همايش مي توانند به نشاني اينترنتي www.yazdhamayesh.ir مراجعه كنند.

دانش فناوري
اجتماعي
ادب و هنر
اقتصادي
بـورس
زادبوم
حوادث
بين الملل
فرهنگ و آموزش
سياسي
شهر تماشا
سلامت
شهري
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   بين الملل   |  
|  فرهنگ و آموزش   |   سياسي   |   شهر تماشا   |   سلامت   |   شهري   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |