پنجشنبه ۱۸ آبان ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره ۴۱۲۸ - Nov 9, 2006
از امروز با اجراي 16 نمايش ايراني و خارجي آغاز شد
سيزدهمين جشنواره تئاتر كودك در اصفهان
000534.jpg
گروه ادب و هنر- سيزدهمين جشنواره تئاتر كودك و نوجوان عصر امروز- پنج شنبه 18 آبان- طي مراسمي در اصفهان فعاليت خود را آغاز مي كند.
اين جشنواره طي چهار روز برگزاري شانزده نمايش ايراني و خارجي را در بخش هاي مختلف و در تالارهاي نمايشي حوزه هنري، تالار فرهنگيان، تالار هنر و فرهنگسراي خورشيد به صحنه خواهد برد. بخش مسابقه، بخش بين الملل، بخش ويژه و بخش خارج از مسابقه عنوان بخش هاي مختلف اين جشنواره است.
در نخستين روز جشنواره، چهار نمايش صندوقچه مرواريد نوشته گيتا داوودي با كارگرداني ناصر آويژه از تهران در تالار حوزه هنري و حسنك كجايي نوشته حسن وارسته با كارگرداني داوود بهمني از اراك در تالار فرهنگيان، بازيگر تعزيه نوشته امير مشهدي عباس با كارگرداني ميثم يوسفي از تهران به روي صحنه مي روند. همچنين در هنرسراي خورشيد، نمايش هديه مادربزرگ نوشته و كار محمدرضا دوست محمدي از تهران اجرا مي شود. در روزهاي دوم و سوم اين جشنواره به ترتيب تالار حوزه هنري در ساعتهاي  ،۱۰  ۱۵ و  ۱۸ ميزبان نمايشهاي يك قصه عروسكي نوشته و كار وحيد خداياري از تهران، دم سفيد نوشته و كار اسحاق احمدي از اصفهان و ميهمانان ماه نوشته حسن دولت آبادي با كارگرداني اميد اجاقي از اصفهان است. تالار فرهنگيان اصفهان نيز از روز جمعه به ترتيب به استقبال نمايشهاي قصه سيبي كه نصف نشد نوشته و كار مجتبي مهدي از تهران، گرگ و شير نوشته گروهي و با كارگرداني الهام نيكواقبال از چناران و عروسك نوشته علي محمد رحيمي با كارگرداني مشترك علي اصغر گوديني و علي محمد رحيمي از تهران مي رود. همچنين هنرسراي خورشيد نيز در نوبتهاي اجرايي اش پذيراي نمايشهاي يك دختر و يك سرباز نوشته محمدرضا كوهستاني با كارگرداني احمد سليماني از قم، ملك محمد نوشته و كار مهرداد علي پور در گچساران و كچل كفترباز نوشته بهروز غريب پور با كارگرداني علي حاج علي عسگري از رشت است. در تالار هنر نيز از روز دوم جشنواره نمايشهاي ملك جمشيد نوشته و كار اميرمشهدي عباس از تهران، سرآشپز نوشته و كار دراگو سادو تودوروويچ از صربستان و دنياي يك گل نوشته و كار تاتيانا استانكويچ پايپر از صربستان ويژه گروه سني نوجوانان به صحنه مي آيد. همچنين كارگاه هاي آموزشي سيزدهمين جشنواره تئاتر كودك و نوجوان همزمان با جشنواره هر روز از ساعت  ۳۰‎/۹ در تالار اجتماعات هتل صدف اصفهان برگزار مي شود.
حسين صفار هرندي، وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي در پيامي به سيزدهمين جشنواره سراسري تئاتر كودك و نوجوان گفت: تئاتر، بازي و قصه گويي، هر سه نمادهاي نوعي گفتگو هستند كه جهان امروز سخت بدان نيازمند است اين مقولات بيش از آنكه تفنن بزرگان باشد نياز مشترك همه انسان هاست.
در اين پيام آمده ما نيازمند گفت وگو با كودكانمان هستيم، گفت وگويي كه حاصل آن از ميان برداشتن فاصله ها و به هم پيوستن نسل هاي جدا افتاده از هم است. فاصله اي كه ما بزرگ ترها از بهشت و ملكوت گرفته ايم و كودكان به آن نزديكترند و فاصله اي كه آنان از تجربه زيستن و مهارت هاي زندگي دارند و ما همه روزه درگير آنيم. اگر قصه گويي و بازي و تئاتر كودكانه پس از قرن ها هنوز هم زنده و مورد توجه است به دليل همان نياز و همين حس عاطفي پيوند نسل هاست.
همزمان با برگزاري جشنواره محمدحسين ايماني خوش خو، معاونت هنري وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي و حسين پارسايي مدير مركز هنرهاي نمايشي نيز در دو پيام جداگانه سيزدهمين جشن سالگرد تئاتر كودك را گرامي داشتند. در پيام معاونت هنري آمده است: هرگاه كودك به عنوان هنرمند در برابر چشم جامعه حاضر شود و يا به مثابه مخاطب در يك كوشش هنري مطرح گردد يكي از زيباترين صحنه هاي ممكن در دنياي پردغدغه امروز شكل مي گيرد، زيرا در چنين صحنه اي فردي حضور يافته است كه بزرگترين سرمايه انساني يعني صداقت و راستي را با خود دارد. لبخندها و واكنش هايي كه بر سيماي هنرمندان و مخاطبان اين صحنه مي نشيند در عين سادگي حاوي ارزشمندترين تاثيرات هنري است.

لوريس چكناواريان:
موسيقي دروغ نمي گويد
000537.jpg
كرج- خبرنگار همشهري: كارنامه لوريس چكناواريان چنان پربار بود كه نمي توان قدر بيش از هفتاد و پنج اثر از سال 1961 تا 2005 ميلادي و تلاش و كوشش او در عرصه موسيقي و نيز گفت وگوي دلنشينش را در قالب نوشتار به جا آورد، اما مي شود نام او را به عنوان يك آهنگساز بزرگ ايراني و مطرح در جهان موسيقي ثبت كرد.يكصد و دهمين اجراي اپراي رستم و سهراب كه به صورت ماريونت (عروسك هاي نخي) به روي صحنه آمد آخرين اثري است كه لوريس اجرا كرده. توجه او به ادبيات اسطوره اي و ساخت موسيقي بر اساس داستان هاي كهن فارسي از ويژگي هاي خاص آثار وي است.
* در حال حاضربيشترين فعاليت شما در زمينه آهنگسازي است يا رهبري اركستر؟
-- رهبري اركستر با آهنگسازي دو چيز متفاوتند و من ترجيح مي دهم آهنگ بسازم، چون رهبري اركستر وقت زيادي مي گيرد و ديسيپلين ديگري دارد. بايد حضور مداوم بر سر تمرين ها داشته باشي و به موقع كار را آماده كني.
* شكل گيري خلق يك اثر ازتخيل تا ظهور را چگونه مي بينيد؟
- آهنگسازي همانند شعر و نقاشي و يا هر هنر ديگري از آسمان فرود مي آيد، هيچ كس خالق آن نيست! امكان ندارد، اگر كسي بگويد كه من اين تابلوي نقاشي را خلق كرده ام و يا اين شعر را سروده ام فكر نمي كنم كه درست گفته باشد. ما بايد اين آمادگي را داشته باشيم تا بتوانيم وقتي كه به ما الهام مي شود آن قدر تكنيك كار را بلد باشيم كه بتوانيم آن الهامات را روي كاغذ بياوريم، ما مي توانيم بچه را بزرگ كنيم، اما نمي توانيم آن را درست كنيم، او را به دنيا مي آوريم، اما او را خلقش نمي كنيم، شعر و موسيقي هم اين چنين است. البته آثار بسياري وجود دارد كه ساختگي است و در آن روح آسماني دميده نشده. اگر اين روح را ندارد پس يكبارمصرف خواهد بود. اين هم خوب است، ولي مي توانيم كار جدي هم انجام دهيم و ميليونر نشويم، اما زندگي خوبي داشته باشيم فقط بستگي دارد كه به چه صورت ارايه شود و مردم به آن گرايش پيدا كنند.
* تفاوت يك قطعه ساده و يك سمفوني در چيست؟
- خوب، موسيقي آن فرقي ندارد. چه سمفوني باشد يا اپرا و يك قطعه با ويولن يا با صدهزار نوار فرقي نمي كند، حرفي بايد زده شود كه اگر دارد با يك ساز هم مي توان گفت و اگر ندارد با هزار ساز هم نمي توان. مسأله اين است وقتي نوايي بلند مي شود در قلب من جاي بگيرد و ارتباط برقرار كند و اين الهام مي خواهد. البته تكنيك هم مي خواهد مثل اين كه من براي شما بهترين شعر دنيا را ديكته كنم، ولي شما كه نمي توانيد بنويسيد، چه فايده دارد، آن تكنيك را بايد ياد بگيريد.
* ارسطو مي گويد براي اين كه ساختار اجتماعي، فرهنگي و سياسي هر كشور را بررسي كنيم، بهتر است موسيقي آن را مورد مطالعه قرار دهيم، نظر شما چيست؟
- موسيقي نماينده روح است. من با كلام مي توانم دروغ بگويم، اما با موسيقي نمي توان دروغ گفت. من مي توانم ساعت ها روشنفكرمآبانه صحبت كنم و شما گمان بريد كه من از ارسطو هم بالاترم، با كلام مي توان هر كسي را منحرف كرد. به همين خاطر سياستمداران بزرگ دنيا از موسيقي هم سوءاستفاده كردند. آنان با كلام حرف مي زنند، اما چون موسيقي سخن روح است و دروغ نمي گويد براي تاثير بر روح انسان ها مورد استفاده قرار گرفته است.
* از كارهاي آينده خود بگوييد.
- بله، رستم و سهراب 25 سال طول كشيد تا تمام شد. الهامات آن از عالم بالا داده مي شد، روحش آمد، اما از لحاظ بدن بايد آن را به گونه اي با پيكر ايران مي ساختم تا كسي كه به موسيقي رستم و سهراب گوش فرا مي دهد احساس ايراني بكند پس مي بايستي به تعزيه ها،  زورخانه ها مي رفتم و دستگاه هاي ايراني و موسيقي مذهبي را مورد مطالعه قرار مي دادم، خيلي طول كشيد تا بتوانم اين بدن را بسازم. داستان سياوش را بسيار دوست دارم كه اپرايش كنم، چون من عاشق اين داستان هستم. اگر خداوند به من الهام كند، حتماً خواهم نوشت.

اجراي طرح ملي خاطره نويسي
گروه ادب و هنر- خاطرات رزمندگان سال هاي دفاع مقدس در سراسر كشور به صورت يك طرح ملي، جمع آوري و تدوين مي شود.هدف از اين طرح ملي خاطره نويسي كه توسط بنياد حفظ آثار و نشر ارزش هاي دفاع مقدس اجرا مي شود، يكپارچه كردن فعاليت هاي پراكنده و مقطعي سازمان ها و نهادهاي گوناگون است و به گفته حميد حسام، معاون ادبيات و تبليغات بنياد حفظ آثار و نشر ارزش هاي دفاع مقدس، با همكاري استانداري هاي مختلف در تمام استان هاي كشور به اجرا درمي آيد.حسام ادامه مي دهد: براي انجام اين طرح ملي، هيأت امنايي متشكل از مسئولان عالي  رتبه تشكيل شده و اتاق فكري نيز براي پشتيباني محتوايي و فكري كار، طراحي شده است.وي از خاطره نويسي با عنوان تن زخم خورده اي كه هر كسي، به تكه اي از آن پرداخته است، ياد كرده و ادامه مي دهد: تاكنون خيلي از سازمان ها و نهادها سراغ خاطره نويسي و جمع آوري خاطرات رزمندگان رفته اند و اين مسئله، اگر چه شايد فوايدي نيز داشته باشد، اما بيش از آن به جريان ثبت خاطرات لطمه زده است.

سومين هم انديشي تخيل هنري
گروه ادب و هنر- سومين هم انديشي تخيل هنري از منظر شيخ محمودشبستري به همت گروه تخيل هنري فرهنگستان هنر و مؤسسه پژوهشي حكمت و فلسفه ايران در تهران آغاز به كار كرد. دكتر بهمن نامور مطلق دبير فرهنگستان هنر، در افتتاحيه اين هم انديشي رابطه بين عرفان و هنر را يك رابطه تكميلي دانست و تأكيد كرد كه هنر قالب عرفان و عرفان روح هنر است و هرگاه هنر از عرفان و معنويت تهي شده راه سرگشتگي در پيش گرفته است. دكتر شهرام پازوكي هم در مراسم افتتاحيه گفت: گلشن راز شبستري يكي از مجموعه هايي است كه نشان مي دهد بايد در تدوين فلسفه هنر اسلامي به دنبال نوع ديگري حكمت باشيم كه به هيچ وجه با فلسفه هنر در غرب معادل نخواهد بود. دكتر اعواني رئيس مؤسسه پژوهشي حكمت و فلسفه ايران نيز در سخناني گفت: تعبير من اين است كه عرفان راه نجات است و ما چيزي به نام آموزه الهي داريم كه قرآن كريم سرشار از اين آموزه است. شيخ محمودشبستري اين آموزه را بيان كرد و هنر او خلاصه كردن آن در هزار بيت است و به همين خاطراست كه وقتي در مبحث هاي عرفاني گير مي كنيم به سراغ اشعار او مي رويم.

باگدانوويچ دوباره جان فورد را به تصوير مي كشد
000528.jpg
مهر- پيتر باگدانوويچ، راوي تواناي تاريخ سينما، روايتي جديد از مستند به كارگرداني جان فورد را به علاقمندان اين فيلمساز فقيد عرضه مي كند. باگدانوويچ از نزديك شاهد كار فيلمسازان برجسته  اي مانند آرسن ولز، رائول والش، آلفرد هيچكاك و البته جان فورد بود و اين فرصت را داشت كه ساعت ها كنار آنها باشد و در مورد كارشان سئوال كند. اين واقعيت كه خود باگدانوويچ يك فيلمساز است به او اين فرصت را مي داد كه از منظري شخصي تر به اين اساتيد نگاه كند.همان طور كه روايت جديد باگدانوويچ از مستند تماشايي خود به كارگرداني جان فورد 1971 نشان مي دهد، او عاشق سينماست و داستان فيلم ها و فيلمسازان را چنان تعريف مي كند كه انگار از زندگي خود حرف مي زند.از نخستين نمايش به كارگرداني جان فورد يك ربع قرن مي گذرد. اكنون باگدانوويچ بار ديگر به صحنه بازگشته و براي بهبود فيلم مستند خود در مورد فيلمسازي كه از او به عنوان شاعر سينما ياد مي شود، تصاوير و گفتگوهاي جديدي اضافه كرده كه مي تواند نمونه اي دست اول از قدرت يك فيلم مستند باشد.باگدانوويچ در اين روايت جديد گفتگوهايي تازه با هري كري جونير، يكي از بازيگران ثابت فيلم هاي فورد، كلينت ايستوود كه بيش از هر فيلمساز معاصر از فورد وام گرفته، مارتين اسكورسيزي كه خودش يك مورخ برجسته سينماست و كارگردان هايي مثل استيون اسپيلبرگ و والتر هيل انجام داده است.

هنر ايراني
سمنان- جشنواره حضور
همزمان با حضور رهبر معظم انقلاب در استان سمنان، جشنواره حضور برگزار مي شود.
به گزارش روابط عمومي مؤسسه پژوهشي فرهنگي انقلاب اسلامي، مقارن با حضور رهبر معظم انقلاب در استان سمنان، اين مؤسسه با مشاركت حوزه هنري سازمان تبليغات اسلامي  و همكاري صدا و سيما، نيروي مقاومت بسيج و اداره كل فرهنگ و ارشاد اسلامي  استان سمنان، اقدام به فراخوان آثار هنري درباره حضور معظم له در اين استان نموده است.
متقاضيان مي توانند آثار خود رادر قالب عكس، خاطره، فيلم كوتاه، شعر، نقاشي، قطعه ادبي، پوستر و خوشنويسي تا تاريخ 15آذرماه به نشاني تهران صندوق پستي 7676 -15875 ارسال كنند.
مشهد- جشنواره تئاتر بسيج
رضا صابري با نمايشنامه شمر بي كربلا به كارگرداني غلامرضا جهانپا در هفتمين جشنواره سراسري تئاتر بسيج مشهد حضور دارد.
حسين طاهري، جواد رحيم زاده، مهدي شريفي و فاطمه توانا از بازيگران نمايش و سجاد انتظاري، محمدعلي نويديان، جواد اشكذري، امين فاضلي، سيديحيي موسوي، محبوبه سلطاني و سمانه سلطاني به ترتيب در مقام مدير صحنه، طراح نور و صحنه، مشاور هنري، دستيار كارگردان، آهنگساز، طراح لباس و منشي صحنه با غلامرضا جهانپا همكاري مي كنند.
قم- هفته فيلم و عكس
دوازدهمين هفته فيلم، عكس و فيلمنامه قم 21 تا 25 آبان در اين شهر برگزار مي شود.
چهار نشست تخصصي با حضور رحمت الله اميدوار، بهزاد بهزادپور، محمد شيرواني و احمدرضا درويش به ترتيب روزهاي 21 تا 24 آبان ماه تشكيل خواهد شد و درباره موضوعاتي چون نوانديشي در فيلم كوتاه، سينماي ديني، ساخت فيلم كوتاه و صنعت سينما و فرصت موجود بحث و تبادل نظر مي شود.
۹۰ فيلم، 50 فيلمنامه و 140قطعه عكس از هنرمندان بومي استان در جشنواره فيلم، عكس و فيلمنامه قم حضور خواهند داشت.
جيرفت- جشنواره شعر رضوي
يازدهمين جشنواره شعر رضوي در جيرفت روز چهارشنبه در سالن شهيد مداحي پور اين شهر برگزار شد. در اين جشنواره آثار شاعران در دو قسمت شعر امام رضا(ع) و پيامبر اعظم(ص) قرائت شد.از 43 اثر ارائه شده به دبيرخانه 22 اثر جهت قرائت به جشنواره راه يافتند. اين جشنواره با شعرخواني، اجراي موسيقي و تئاتر همراه بود.
اروميه- جشنواره نمايش عروسكي
دهمين جشنواره نمايش عروسكي مراكز فرهنگي  هنري كانون پرورش فكري كودكان و نوجوانان روزهاي 21 تا 24 آبان ماه به ميزباني شهر اروميه برگزار مي شود. اين جشنواره در دهمين دوره برپايي خود 23 نمايش عروسكي اعضا و مربيان كانون از 18 استان كشور را كه در جريان رقابتي فشرده به مرحله نهايي راه يافته اند در معرض تماشاي كودكان شهر اروميه قرار مي دهد.آثار راه يافته به مرحله نهايي از ميان 80 نمايش جشنواره هاي منطقه اي در شش منطقه كشور و از ميان 316 نمايش اجرا شده در جشنواره هاي استاني برگزيده شده است.

كتاب سال دفاع مقدس بين المللي مي شود
گروه ادب و هنر بخش ادبيات پايداري ساير ملل از سال آينده به كتاب سال دفاع مقدس افزوده مي شود.
اين بخش، آنچنان كه معاون ادبيات و انتشارات بنياد حفظ آثار و نشر ارزش هاي دفاع مقدس مي گويد، با توجه به رويدادهاي اخير در لبنان و مبارزه مردم فلسطين، در دستور كار مسئولان اين جايزه قرار مي گيرد.به اين ترتيب مي توان انتظار داشت كه سال آينده، تعداد كميته هاي 11 گانه كتاب سال دفاع مقدس، دست كم با احتساب كميته ترجمه به 12 عنوان افزايش يابد.علاوه بر اين، آن طور كه محمدرضا سنگري، دبير امسال كتاب سال دفاع مقدس مي گويد، اساسنامه داوري اين جايزه نيز در دست آماده سازي است و تا سال آينده، احتمالاً شكل نهايي خود را پيدا مي كند. امسال در دهمين دوره كتاب سال دفاع مقدس، 492 عنوان كتاب در 11 گروه، داوري شده اند كه نسبت به سال گذشته، 164 عنوان افزايش داشته است. مراسم پاياني، اعلام نتايج و اهداي جوايز اين دوره، چهارشنبه آينده، 24 آبان، همزمان با روز كتاب و كتابخواني برگزار خواهد شد.

كيارستمي، حاتمي كيا و مهرجويي در جشنواره پليس
گروه ادب و هنر فيلمسازان و كارگردانهاي مطرح سينماي ايران با آثار خود در دومين جشنواره فيلم پليس شركت مي كنند. عباس كيارستمي، ابراهيم حاتمي كيا، داريوش مهرجويي، خسرو سينايي، ابوالفضل جليلي، تهمينه ميلاني و اصغر فرهادي از فيلمسازان صاحب نام سينماي ايران هستند كه تاكنون اخبار متعددي از حضور فيلم هايشان در رسانه هاي گروهي و خبرگزاريها منتشر شده است.چهارشنبه سوري ساخته تحسين برانگيز اصغر فرهادي نيز پس از موفقيت هاي بين المللي به جشنواره فيلم پليس مي رود. آثار عباس كيارستمي كارگردان سينماي ايران نيز به زودي در جشنواره فيلم پليس به نمايش در خواهد آمد.همچنين اخباري از احتمال حضور فيلم سنتوري مهرجويي در جشنواره پليس منتشر شده اما گويا قطعي شدن اين موضوع به نظر نهايي تهيه كنندگان فيلم بستگي دارد؛اين تهيه كننده سينما با اشاره به مضمون به رنگ ارغوان گفت: با توجه به محتواي اجتماعي جشنواره پليس، حضور اين فيلم در جشنواره مناسب خواهد بود. خبرگزاري مهر نيز از پر كردن فرم شركت در اين جشنواره توسط تهيه كنندگان فيلم خبر داد. فيلم سينمايي گل يا پوچ ساخته ابوالفضل جليلي نيز در دومين جشنواره بين المللي فيلم پليس شركت مي كند. ابوالفضل جليلي كارگردان فيلم گل يا پوچ گفته است: ديگر به اكران عمومي فيلم فكر نمي كنم و از آنجايي كه اين فيلم نگاه انساني و لطيف به پليس دارد و فيلمي غيرمتعارف و حقيقت گرا درباره پليس است قصد دارم گل يا پوچ را به جشنواره پليس بدهم.تهمينه ميلاني نيز ديگر فيلمسازي است كه با دو فيلم آتش بس و زن زيادي در اين جشنواره شركت مي كند.

اخبار كوتاه
بر ديوار نگارخانه ها
گالري والي: نمايشگاه نقاشي فرناز ضابطيان‎/ 18 تا 23 آبان‎/ ميدان ونك، خدامي، پلاك 86/ تلفن: 88047698 .
نگارخانه شيرين و فرهاد: نمايشگاه نقاشي محسني كرمانشاهي‎/ تا 23 آبان‎/ كوي نصر، نبش كوچه 36، پلاك 175/ تلفن: 6-88280415 .
نگارخانه شيو : نمايشگاه نقاشي فريده علي پناهي‎/ 19 تا 25/ خيابان مطهري، روبه روي جم، پلاك 1/221/ تلفن: 88730864 .
نگارخانه آبتين: نمايشگاه نقاشي ديجيتال پريس تنظيفي با عنوان كيومرث نخستين انسان دوران مدرن / 19 تا 23 آبان‎/ ولي عصر، نرسيده به پارك وي، كوچه خاكزاد، پلاك 1+12.
نگارخانه نياوران:  نمايشگاه آثار انجمن نقاشان ايران‎/ 17 تا 24 آبان‎/ انتهاي پاسداران، فرهنگسراي نياوران‎/ تلفن: 22802825.
جشنواره مستند كيش: 451 اثر مستند به دبيرخانه هفتمين جشنواره مستند كيش رسيده و هيأت انتخاب از 10 مهر بازبيني آثار را آغاز كرده كه از ميان آثار رسيده 40 اثر براي بخش مسابقه انتخاب مي شوند . اين جشنواره آذرماه برگزار مي شود.
انتشار مفاخر ايران زمين: مركز آموزش سازمان فرهنگي هنري شهرداري تهران كتابچه هاي مفاخر ايران زمين را به زودي منتشر مي كند. هدف از انتشار اين كتاب بيان گوشه اي از زندگي مفاخر ايران زمين و شخصيت بزرگان براي شهروندان است.
جايزه ادبي والس: مراسم پاياني سومين دوره جايزه ادبي والس ويژه شعر امروز در مركز همايش هاي مجموعه فرهنگي هنري تهران با حضور تعدادي از شاعران و اهل ادب و فلسفه برگزار مي شود. برگزيدگان لوح تقدير، سكه بهار آزادي و هاست (فضاي اينترنتي) جايزه مي گيرند.
كنگره بيدل دهلوي: دومين كنگره بين المللي عرس بيدل دهلوي، به دبيري علي معلم دامغاني برگزار مي شود. در اين كنگره بيدل شناسان ايران، هند، پاكستان، افغانستان، تاجيكستان و ساير كشورهاي خارجي زبان و فارسي دانان مقالاتي ارائه خواهند كرد.
نشست نقاشي مقاومت: نشست تخصصي نقاشي مقاومت با هدف بررسي و جايگاه هنر مقاومت از سوي ستاد برگزاري اولين جشنواره ملي هنرهاي تجسمي مقاومت 25 آذر ماه برگزار مي شود. در اين برنامه دكتر صادقي، كاظم چليپا و حميد قديريان سخنراني مي كنند.
000531.jpg
طنز نويس سال: آلن زويبل به عنوان بهترين طنز نويس آمريكا در سال 2006 انتخاب شد. در اين مراسم اگرچه پيش بيني ها بيشتر بر انتخاب كنيكي فريدمن استوار بود اما جايزه Thurber براي نگارش كتاب "The Other Shulma" به زويبل رسيد.
جايزه شعر آتشي: پنجمين دوره جايزه شعر امروز ايران به نام منوچهر آتشي همزمان با سالروز درگذشت او 29 آبان جاري برگزار مي شود.
طي اين مراسم در خانه هنرمندان سه چهره از نسل هاي جوان، ميانسال و پيشكسوت برگزيده مي شوند.
جشنواره تئاتر رضوي: مهدي متوسلي، نمايشنامه نويس در گفت وگو با ستاد خبري جشنواره رضوي گفت: نمايشنامه نويسي يكي از مقوله هاي مظلوم و غريبي است كه از بي توجهي عمومي نسبت به مقوله نگارش سرچشمه مي گيرد. در شرايط كنوني به جاي خرده گيري و عيب جويي از نوع نگارش بايد سعي كنيم به نقد مثبت بپردازيم.
جايزه معمار 85 : ششمين دوره جايزه معمار با عنوان معمار 85 با معرفي برگزيدگان مسابقه روز 19آبان ماه برگزار مي شود.اين مسابقه كه توسط موسسه معمار نشر و با هدف حمايت از حركت هاي پيشرو، تعالي بخش و سرمشق ساز در معماري كشور و مستندسازي تحولات معماري معاصر برگزار مي شود، ويژه ساختمان هاي مسكوني است كه پس از سال 1380 به پايان رسيده اند.

ادب و هنر
اجتماعي
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
زادبوم
حوادث
بين الملل
سياسي
شهر تماشا
سلامت
شهري
دانش
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   بين الملل   |  
|  سياسي   |   شهر تماشا   |   سلامت   |   شهري   |   دانش   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |