پنجشنبه ۱۸ آبان ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره ۴۱۲۸ - Nov 9, 2006
ثبت نام 300 هزار متقاضي درمرحله اول
مرحله دوم طرح جايگزيني خودروهاي فرسوده آغاز شد
000696.jpg
گروه اقتصادي- جايگزيني خودروهاي فرسوده فرآيندي 8مرحله اي است كه مرحله اول طرح با ثبت نام بيش از 300 هزار متقاضي طرح جايگزيني خودروهاي فرسوده اجرا شده است و در مرحله دوم از هفته گذشته متقاضيان به بانك هاي عامل معرفي مي شوند.
مدير اجراي طرح جايگزيني خودروهاي فرسوده با اشاره به آغاز ثبت نام طرح مذكور از مهر ماه، گفت: در مرحله اول شركت سايپا در مجموع حدود 85 هزار ثبت نام براي خودروهاي پرايد و نيسان داشته و شركت  ايران خودرو نيز 225 هزار متقاضي جايگزيني خودروهاي سمند، پژو 405، پژو روآ و وانت پيكان داشته است.
سيدرضا فاطمي طرح جايگزيني خودروهاي فرسوده را فرآيندي 8مرحله اي دانست و گفت: ثبت نام، معرفي به بانك عامل، تكميل پرونده اعتباري، معرفي خودروها براي اسقاط، اسقاط خودرو، صدور پيش فاكتور، پرداخت وام و تحويل خودروي جايگزين، روند اجراي اين طرح است و در راستاي اجراي اين طرح تاكنون 500 تاكسي جايگزين تحويل و 850 نفر وام جايگزيني خودرو دريافت كرده اند.
وي افزود: در اين طرح كه با جايگزيني تاكسي هاي فرسوده در مهرماه آغاز شده تاكنون از 32 هزار متقاضي جايگزيني تاكسي فرسوده، 17 هزار تاكسي وارد فرآيند جايگزيني شده اند همچنين 16 هزار متقاضي قبلي كه خودروهاي خود را اسقاط نموده و خودرو جايگزين دريافت نكرده اند وارد فرآيند شده و سايپا از شنبه هفته جاري و ايران خودرو با جايگزيني خودروهاي ليزينگي واگذاري خودروهاي جايگزين را آغاز كرده و در مجموع تاكنون 8 هزار خودرو وارد فرآيند مذكور شده است.
فاطمي با بيان اينكه برخي شركت هاي ليزينگي براي جايگزيني خودروها فرم وام با نرخ سود 17 درصدي را به متقاضيان ارائه كرده اند، گفت: تمام متقاضياني كه قبلاً خودروهاي آنها اسقاط شده بدون نوبت و با وام 7 درصدي مي توانند خودروهاي جايگزين دريافت كنند. همچنين در ايران خودرو از 6 آبان و سايپا از هشتم آبان ماه كار جايگزيني خودروهاي فرسوده سواري و وانت آغاز شده است.
وي افزود: در مواردي كه متقاضي براي برخي خودروها بيشتر باشد از طريق قرعه كشي و اولويت بندي نسبت به معرفي متقاضيان جايگزيني خودروها به بانك ها اقدام خواهد شد و مقرر بوده شركت هاي خودرو سازي شنبه هفته جاري اولويت و نتايج قرعه كشي را اعلام كنند. اما تا پايان بهمن 85 هزار متقاضي وام خودرو جايگزين به بانك ها معرفي مي شوند.
وي با اشاره به وجود يك ميليون و 280 هزار خودرو فرسوده در كشور، گفت: براي امسال جايگزيني 50 هزار تاكسي و 200 هزار خودروسواري و وانت پيش بيني شده است. مدت زمان انجام فرآيند جايگزيني خودروهاي فرسوده 30 روز كاري تعيين شده و از زمان اسقاط خودرو تا واگذاري خودرو جايگزين نيز نبايد بيش از 15 روز باشد. همچنين مهلت 2 روزه اي براي متقاضيان جايگزيني خودروهاي فرسوده در هر يك از مراحل در نظر گرفته ايم كه در صورت عدم مراجعه آنها فرآيند مذكور از ابتدا طي خواهد شد.
۵۵ مركز اسقاط و بازيافت
همچنين مهدي داداشي مدير امور اسقاط و بازيافت طرح جايگزيني خودروهاي فرسوده از تدوين آيين نامه مجازات استفاده از قطعات خودروهاي فرسوده در بازار در مراحل اسقاط خبر داد و گفت: هدف بازيافت و نه اسقاط خودروهاي فرسوده است و از سال آينده تنها مراكزي قادر به اسقاط خودرو هستند كه بازيافت كننده يا نماينده قانوني آن بوده و از وزارت صنايع، نيروي انتظامي و مراجع ذي ربط مجوز دريافت كرده باشند و فعلاً كار اسقاط در 25 مركز انجام مي شود.

توليد بنزين پالايشگاه تهران دوميليون
بشكه در روز افزايش مي يابد
گروه اقتصادي -  قرارداد طرح بهبود توليد بنزين در پالايشگاه تهران و افزايش توليد از 8 ميليون ليتر در روز به ده ميليون ليتر ديروز در تهران به امضاء رسيد.
به گزارش همشهري ارزش اين قرارداد 112 ميليارد تومان است كه در مدت يك سال و نيم به پايان خواهد رسيد. با اجراي اين طرح ظرفيت پالايش نفت خام پالايشگاه تهران 18 هزار بشكه در روز افزايش مي يابد.
 اين قراداد ميان شركت پالايش نفت تهران و شركت مهندسين مشاور چگالش امضا شد .در مراحل اجراي اين قرارداد مهندسي بنيادي توسط يك شركت مهندسي فرانسوي   انجام مي شود، كه شامل طراحي تفصيلي ،  تأمين تجهيزات ،  احداث ، نصب و كمك در راه اندازي طرح است .
علاوه براين يك شركت بوسنيايي نيز كه 34 درصد سهام آن به شركت فرانسوي تكنيپ تعلق دارد، به همراه يك شركت ايراني ،  با پيمانكار اصلي در امور مهندسي همكاري مي كنند.
محمد رضا نعمت زاده مديرعامل شركت پالايش و پخش فرآورده هاي نفتي ايران ديروز تأكيد كرد تازماني كه قيمت بنزين و فرآورده هاي نفتي دركشوركمتراز قيمت واقعي است هيچ تو صيه و تبليغاتي براي ترغيب مصرف كننده به مصرف بهينه موثر نخواهد بود.
به گزارش همشهري نعمت زاده در پاسخ به برخي گزارش ها در مورد ورشكسته شدن پيمانكار كارت هوشمند سوخت گفت:  اين پيمانكار از نظر مالي مشكل دارد اما با تمهيدات انجام شده بخش اعظمي از كار پيش رفته است و تا قبل از پايان سال طرح كارت هوشمند نهايي مي شود.
وي خاطر نشان كرد با پايان طرح كارت هوشمند درصورت تصويب دولت و مجلس مي توان سهميه بندي بنزين را آغاز كرد .
وي همچنين با اشاره به شركت شش كنسرسيوم داخلي و خارجي در مناقصه احداث پالايشگاه ميعانات گازي ستاره خليج فارس بندرعباس( يكي از سه پالايشگاه كه با مشاركت بخش خصوصي در كشور احداث مي شود )گفت:  پيشنهادات مالي شركت كنندگان در منافصه احداث پالايشگاه 360 هزار بشكه اي ميعانات گازي بندرعباس امروز بررسي مي شود .

بخش خصوصي بايد۵۰ ميليارد دلار سرمايه گذاري كند
گروه اقتصادي - بخش خصوصي براي خريد سهم 80 درصدي خود از بخش نفت در صورت اجراي سياست هاي كلي اصل 44 قانون اساسي بايد 50 ميليارد دلار سرمايه گذاري كند.
به گزارش همشهري كمال دانشيار رئيس كميسيون انرژي مجلس شوراي اسلامي در اظهاراتي با اعلام اين مطلب افزود: اين بخش در سالهاي آينده به حدود 100 ميليارد دلار سرمايه گذاري براي توسعه نيز نياز دارد و اين نيز باري است كه دولت و بودجه هاي دولتي نمي تواند تحمل كند و بايد بخش خصوصي چه داخلي و چه خارجي با سرمايه گذاري به اين اهداف كمك كند.
وي پيش بيني كرد در 10 سال آينده در مجموع 200 ميليارد دلار سرمايه گذاري در بخش نفت ،گاز ، پتروشيمي، اكتشاف و استخراج صنعت نفت انجام شود. به گفته وي اگر درآمد 50 ميليارد دلاري ايران از صادرات نفت را 70 ميليارد دلار نيز در نظر بگيريم باز هم نمي توان با اين ارقام نسبت به تأمين سرمايه هاي لازم اقدام كرد.
وي خاطرنشان كرد اين سرمايه گذاري بايد عملي شود و راه آن رفع موانع سرمايه گذاري خارجي است و تا وقتي كه اين موانع شناسايي نشوند نمي توان شاهد حضور بخش خصوصي بود.دانشيار از اهتمام مجلس به اين مسئله خبرداد و هدف ارائه و بررسي طرح رفع موانع سرمايه گذاري را به همين منظور اعلام كرد.

170 ميليارد تومان اوراق مشاركت توسعه
آزادراههاي كشور منتشر مي شود
000702.jpg
گروه اقتصادي- بر اساس جزء 3 بند الف تبصره 21 قانون بودجه كل كشور انتشار 270 ميليون تومان اوراق مشاركت براي زيربخش هاي وزارت راه و ترابري در سال جاري در نظر گرفته شده كه 170 ميليارد تومان آن مربوط به آزادراههاي كشور است.
معاون فني، مهندسي شركت ساخت و توسعه زيربناهاي حمل و نقل كشور در گفت وگو با همشهري، افزود: بر اين اساس در 27 آبان ماه جاري و در مرحله اول 85 ميليارد تومان اوراق مشاركت آزادراههاي كشور از طريق شعب منتخب بانك تجارت در سراسر كشور منتشر شده و به مدت 6 روز ادامه خواهد يافت.همچنين مرحله دوم فروش اين اوراق در بهمن ماه سال جاري خواهد بود.
محمد سميعي كاشي نرخ سود اين اوراق را 5/15 درصد و مدت اوراق را چهارساله دانست و گفت: بازپرداخت سود و اصل اين اوراق توسط دولت و از طريق اين بانك تأمين شده و از آنجا كه اجراي پروژه هاي آزادراهي در كشور توجيه كامل دارد معتقديم از اين اوراق استقبال خواهد شد.وي افزود: در فروش اين اوراق 30 ميليارد تومان براي آزادراه زنجان- تبريز، اهواز بندر امام 10 ميليارد تومان، خرم آباد پل زال 40 ميليارد تومان، قزوين- رشت 30 ميليارد تومان سيرجان بندرعباس 20 ميليارد تومان، تهران- شمال 30 ميليارد تومان و تهران رودهن 10 ميليارد تومان سرمايه گذاري پيش بيني شده است.
سميعي افزود: وزارت راه و ترابري در متمم بودجه 85 پيشنهاد 1400 ميليارد تومان اعتبار را داده بود اما در لايحه سازمان مديريت 530 ميليارد تومان اعتبار براي مجموع زيربخش هاي وزارت راه در نظر گرفته شده كه 340 ميليارد تومان آن مربوط به شركت ساخت و توسعه زيربناهاي حمل و نقل كشور است.

بيش از 41 هزار نفر در تهران مشمول
دريافت مقرري بيمه بيكاري هستند
گروه اقتصادي- مديركل تأمين اجتماعي تهران گفت: بيش از 41 هزار و 200 نفر از واجدان شرايط مقرري بيمه بيكاري در تهران هستند.
محسن شاكري افزود: طي شش ماه نخست سال جاري در تأمين اجتماعي تهران بزرگ، 6 هزار و 100 نفر مشمول استفاده از قانون بيمه بيكاري شدند كه اين رقم نسبت به سال هاي گذشته بيش از 52 درصد رشد كرده است و برقراري اين تعداد بيمه بيكاري در مدت ياد شده فراتر از حد انتظار است.
وي با تأكيد بر رشد چشمگير مقرري بگيران در تهران گفت: طي 6ماه نخست سال جاري بيش از 130 ميليارد و 115 ميليون ريال به 41 هزار و 200 مقرري بگير بيمه بيكاري پرداخت شده است.
شاكري، از صدور دفترچه درماني براي خواهر و برادر مقرري بگيران بيمه بيكاري خبر داد و گفت: مقرري بگيران بيمه بيكاري تنها كساني هستند كه مي توانند براي خواهر و برادر تحت تكلف خود دفترچه درماني تقاضا كنند كه مدت اعتبار دفاتر درماني نيز به مدت برقراري بيمه بيكاري بستگي دارد.

بزرگترين تونل ايران امروز افتتاح مي شود
000693.jpg
گروه اقتصادي- بزرگترين تونل ايران به طول دو هزار و 65 متر كه مسير 4 ساعته را به 20 دقيقه كاهش مي دهد، امروز با حضور وزير راه افتتاح مي شود.
به گزارش همشهري، مديرعامل سازمان توسعه راههاي ايران روز گذشته در جمع خبرنگاران با بيان اينكه پروژه تونل و راه اهرم به فراشبند به طول حدود 10 كيلومتر روز پنج شنبه افتتاح شده و به بهره برداري مي رسد، علت اهميت اين پروژه را آماده بودن راه اصلي و در عين حال ساخته نشدن تونل طي مدتهاي مديد عنوان كرد.
به گفته سعيدي كيا تونل اهرم فراشبند با طول 2 هزار و 65 متر و نيز تونل آزادي در استان ايلام از بزرگترين تونلهاي ايران هستند كه توسط سازمان توسعه راههاي ايران ساخته شده اند.
وي با اشاره به صدور خدمات فني و مهندسي توسط سازمان توسعه راهها به خارج از كشور و مشاركت اين سازمان در عمليات عمراني ديگر كشورها، تصريح كرد: سازمان توسعه راههاي ايران آمادگي دارد به هر كشوري كه امكان انجام عمليات عمراني در آن وجود داشته باشد، خدمات فني و مهندسي صادر كند،ولي كشورهاي همسايه به واسطه نزديكي مسافت و تشابه نسبي فرهنگي و در نتيجه كاهش هزينه ها، در اولويت قرار دارند.

آژانس بين المللي انرژي نسبت به بحران انرژي هشدارداد
تداوم  روند صعودي بهاي نفت طي دو دهه آينده
000699.jpg
گروه اقتصادي- آژانس بين المللي انرژي در گزارش سالانه جديد خود موسوم به چشم انداز انرژي جهان نسبت به روند فزاينده تقاضاي انرژي در جهان هشدار داد و اعلام كرد كه مصرف كنندگان نفت در دهه آينده به علت كاهش سرمايه گذاري ها در بخش عرضه نفت با افزايش قيمت نفت مواجه خواهند شد.
به گزارش رويترز، آژانس بين المللي انرژي افزود: بهاي هر بشكه نفت خام در سال 2010 از لحاظ ارزش اسمي به 79/57 دلار و از لحاظ ارزش واقعي به 5/51 دلار خواهد رسيد كه به ترتيب نسبت به پيش بيني هاي 40 و 35 دلاري سال قبل، بيشتر است.
آژانس بين المللي انرژي با پيش بيني رشد 53 درصدي تقاضاي جهاني انرژي تا سال 2030 افزوده است كه بهاي اسمي نفت تا سال 2030 به 97.3 دلار افزايش خواهد يافت، حال آن كه اين رقم در سال گذشته 65 دلار برآورد شده بود. با اين وجود، آژانس تصريح كرده كه اگر سرمايه گذاري ها در بخش نفت كاهش يابد، احتمال افزايش بهاي نفت به 130 دلار تا سال 2030 وجود دارد. آژانس بين المللي انرژي كه نهاد ذي ربط سازمان توسعه و همكاري اقتصادي OECD است علت افزايش برآوردهاي خود از قيمت نفت در بلندمدت را احتمال بالاي تداوم تنگناهاي موجود در بازار نفت خام و فرآورده هاي پالايشي اعلام كرده است.
گزارش 596 صفحه اي آژانس بين المللي انرژي از رهبران جهان خواسته است سياست هاي خود را طوري تدوين كنند كه مصرف سوخت جهان تا سال 2030 معادل 10 درصد كاهش يابد. پيش بيني مي شود براي تامين تقاضاي نفت جهان تا سال 2030 حدود 3/4 تريليون دلار سرمايه گذاري در ميادين نفتي و پالايشگاه ها مورد نياز باشد كه اين رقم بسيار فراتر از كل سرمايه گذاري هاي انجام شده در بخش نفت طي دهه هاي اخير است. آژانس بين المللي انرژي، موج ملي گرايي منابع نفت در كشورهاي توليدكننده مثل روسيه و ونزوئلا را از عواملي دانسته كه مي تواند محدود كننده سرمايه گذاري ها در بخش عرضه نفت محسوب شود.
اين نهاد تحقيقاتي پيش بيني كرده است كه طي سال هاي آينده سالانه حداقل بايد 164 ميليارد دلار براي افزايش عرضه نفت سرمايه گذاري شود كه اين رقم بيش از دو برابر ارقام سرمايه گذاري شده در يك دهه پيش است. از اين رقم 164 ميليارد دلاري، 125 ميليارد دلار آن براي توسعه ميادين نفتي و مابقي براي توسعه پالايشگاه  ها  مورد نياز خواهد بود. آژانس بين المللي انرژي در پايان هشدار داده است كه هرگونه سرمايه گذاري كمتر از ارقام پيش بيني  شده فوق موجب افزايش بهاي نفت خواهد شد.

با وجود برگزاري نشست مشترك براي رفع ابهامات
اختلاف ديدگاهها در مورد الحاقيه قرارداد ال 90 ادامه دارد
گروه اقتصادي با امضاي قرارداد ال 90 و ايراداتي كه مجلس شوراي اسلامي به اين قرارداد وارد كرد، طرفين قرارداد تصويب الحاقيه قرارداد ال 90 را با هدف كاهش اختلاف ديدگاهها در زمينه افزايش سهم ساخت داخل و صادرات 20 درصدي خودرو لوگان مورد توجه قرار دادند. سرانجام اين الحاقيه در خردادماه سال جاري به امضاي طرفين قرارداد رسيد. گر چه تصور مي شد اين الحاقيه موانع توليد اين خودرو مرتفع شده و روند توليد شتاب بيشتري به خود گيرد اما به نظر مي رسد مشكلات ا ين قرارداد هنوز كاملا مرتفع نشده است. به دنبال ايرادات نايب رئيس كميسيون صنايع و معادن مجلس به الحاقيه قرارداد ال 90، وزارت صنايع و معادن برگزاري نشست مشترك براي رفع ابهامات مذكور را مورد توجه قرار داد و چندي پيش اين نشست برگزار شد اما به نظر مي رسد با وجود اين نشست مشترك نيز هنوز اختلاف ديدگاههاي مطرح در الحاقيه قرارداد ال 90 مرتفع نشده است گرچه وزارت صنايع پاسخ به ابهامات را خاتمه يافته تلقي مي كند.
صادرات قطعاً محقق مي شود
معاون اقتصادي وزارت صنايع و معادن در گفت وگو با خبرنگار ما با اشاره به نشست مشترك با نايب رئيس كميسيون صنايع و معادن در زمينه الحاقيه ال -90 مي گويد: در اين جلسه برخي سوءتفاهم هاي موجود برطرف شده و گمان نمي كنم موضوعي براي مذاكرات بعدي وجود داشته باشد.
محسن شاطرزاده همچنين در زمينه ايرادات مرتبط با صادرات ال-90 در الحاقيه مي گويد: صادرات 20 درصدي تندر قطعاً تحقق پيدا خواهد كرد چرا كه هيچ كس براي 20 درصد صادرات معامله نمي كند. در الحاقيه قرارداد پيش بيني شده تا درصورتي كه به هر دليلي صادرات 20درصدي با مشكل مواجه شود، كميته صادرات تشكيل شده و با توافق طرفين راه حل هايي را پيشنهاد كند اما اين امر به مفهوم منتفي شدن صادرات 20درصدي ال-90 نبوده و حل مشكلات احتمالي در چارچوب مذاكره مورد توجه قرار گرفته است.وي در زمينه اعلام تاريخ هاي متفاوت عرضه اين خودرو مي گويد: اين موضوع ناشي از مشكلات فني موجود در كارخانجات براي تست اين خودرو است. توليد آزمايشي ال-90 آغاز شده و به محض پايان يافتن تست ها، اين خودرو به توليد انبوه مي رسد. معتقدم تنش هاي سياسي تأثيري در تعويق زمان توليد ال-90 نداشته اما مشكلات مربوط به تأمين قطعه مي تواند ازجمله مسائل فني مطرح در اين زمينه باشد.
تداوم مشكلات صادرات ال-90
اين درحالي است كه نايب رئيس كميسيون صنايع و معادن با اشاره به انجام نشست مشترك براي رفع ابهامات قرارداد الحاقيه ال-90 مي گويد: در اين نشست مطرح شد كه مبناي صادرات ال-90 توليد 60 درصد داخل اين خودرو است درحالي كه پيش از اين مباحث مربوط به ساخت داخل را مطرح كرده بوديم. اين موضوع به عنوان يكي از بندهاي قرارداد تصويب شد و معتقدم الزام براي صادرات 20درصدي در الحاقيه در آينده مشكلاتي را ايجاد خواهد كرد.
حميدرضا كاتوزيان مي افزايد: ممكن است طرف فرانسوي در طول اجراي قرارداد طبق آنچه پيش بيني شده عمل ننموده و مشكلات فني درصد ساخت داخل اين خودرو را كاهش دهد كه اين موضوع مي تواند در صادرات ال-90 تأثير مستقيم داشته و طرف فرانسوي را به عمل نكردن به تعهدات خود و تغيير روش ترغيب كند.وي مي گويد: معتقدم 40 درصد ابهامات قرارداد الحاقيه ال-90 به قوت خود باقي است گرچه مقرر شده تا وزارت صنايع و معادن مسائل مطرح شده در اين نشست را به  صورت كتبي ارائه كند. همچنين در قرارداد مطرح شده درصورتي كه صادرات 20درصدي محقق نشود رنو قادر به خارج كردن سود خود از كشور نيست كه اين امر مي تواند رنو را براي تحقق ساخت 60 درصد و صادرات 20 درصدي تحت فشار قرار دهد.كاتوزيان در زمينه تأخير در عرضه ال-90 مي گويد: گرچه خودروسازان تمايل دارند تا اين خودرو هرچه سريع تر توليد و عرضه شود اما برخي مشكلات مانع اين امر است كه با اين روند فكر مي كنم ال -90 اواخر دي ماه به بازار عرضه شود اما بايد تاريخ دقيق را از خودروسازان پيگيري كرد چراكه عوامل اصلي دخيل در اين زمينه به روند توليد كارخانجات برمي گردد.

گفت وگوي امروز
روسيه به دنبال مشاركت
با ايران در عرصه انرژي است
گروه اقتصادي- روسيه و ايران به عنوان اولين و دومين منابع بزرگ گازطبيعي جهان و در اختيار داشتن مجموعاً نزديك به 45 درصد ذخاير گاز جهان از جمله مهمترين منابع تأمين انرژي جهان خصوصاً با توجه به رشد مصرف گاز در سراسر جهان محسوب مي شوند. هفته گذشته رئيس كميسيون انرژي پارلمان روسيه خواستار اتحاد گازي ايران و روسيه در برابر كشورهاي مصرف كننده گاز خصوصاً كشورهاي اروپايي شد. در همين زمينه و همچنين درباره نقش ايران در تأمين گاز اروپا با والري نستروف كارشناس مسائل انرژي روسيه گفت وگو كرده ايم.
* نقش ايران در بازار جهاني گاز را چگونه مي بينيد؟
- ايران داراي 27 تريليون مترمكعب ذخاير گازطبيعي است كه 18 درصد كل ذخاير گاز جهان را شامل مي شود و دومين دارنده بزرگ گاز دنيا است. تحليلگران معتقدند كه 62 درصد ذخاير گاز ايران هنوز دست نخورده باقي مانده اند. بنابراين همين آمار نشان مي دهند كه نمي توان از گاز ايران چشم پوشيد.
* گازپروم اخيراً اقدام به خريد امتياز خط لوله گاز ايران به ارمنستان كرد. با توجه به اينكه هدف ارمنستان از خريد گاز ايران كاهش وابستگي به واردات انرژي از روسيه بود، اين اقدام گازپروم با چه اهدافي صورت گرفت؟
- اگر گازپروم كنترل خط لوله گاز ايران به ارمنستان را به دست نمي گرفت، راه ايران براي عرضه گاز به اروپا و رقابت با گازپروم بسيار آسان تر مي شد. اما گازپروم سعي دارد تا آنجا كه ممكن است از رقابت با ايران بر سر عرضه گاز به اروپا خودداري كند.
* با توجه به قدرت انحصاري روسيه در عرضه گازطبيعي به اروپا و تلاش اروپا براي دسترسي به منابع جايگزين همچون ايران، فكر مي كنيد نهايتاً گاز ايران به اروپا برسد؟
- كشورهاي اروپايي به طور روزافزون ايران را به عنوان منبع جايگزين گازپروم روسيه در عرضه گاز مي پندارند. علاوه بر خط لوله گاز ايران به ارمنستان كه من معتقدم ايران كشاندن آن به اروپا را در ذهن مي پروراند، خط لوله نابوكو نيز وجود دارد كه همين امسال اتحاديه اروپا نيز آن را تصويب كرد. خط لوله نابوكو كه حدود 3 ميليارد دلار هزينه دربر خواهد داشت، گاز منطقه خزر و ايران را به كشورهاي غرب اروپا خواهد رساند و ساخت آن تا سال 2011 به اتمام خواهد رسيد. حال هر چه اين خط لوله به سمت اجرايي شدن حركت كند، روسيه سعي خواهد كرد با اتحاد با ايران همچنان سايه سنگين خود بر اروپا را حفظ كند.
* احتمال تشكيل يك اتحاد گازي در حد سازمان اوپك را در چه حد پيش بيني مي كنيد؟
- به نظر مي رسد كه كرملين قوياً به دنبال آن است كه به جاي تبديل ايران به يك رقيب در عرصه انرژي، آن را به يك شريك و رفيق تبديل كند. ابراز علاقه هاي اخير گازپروم به كمك در ساخت خط لوله گاز ايران به هند و پاكستان و همچنين خريد خط لوله گاز ايران به ارمنستان، نشان دهنده تمايل روسيه به اتحاد با ايران است تا جلوگيري از نفوذ آن. از سوي ديگر در بخش گاز جهان بر خلاف بخش نفت كه ذخاير نفت ميان چندين كشور پراكنده است، اما سه كشور روسيه، ايران و قطر نزديك به 60 درصد كل ذخاير گاز دنيا را در اختيار دارند و مطمئناً اتحاد ميان سه كشور آسان تر از اتحاد ميان 11 كشور عضو اوپك خواهد بود. با وجود اينكه تا ايجاد يك كارتل گازي راهي طولاني در پيش است، اما شرايط اقتصادي دنيا نشان دهنده حركت كشورها به سمت ايجاد اتحادهاي اينچنيني است.

اعلام آمادگي گازپروم
براي انتقال گاز ايران به اروپا
گروه اقتصادي - نايب رئيس شركت گازپروم روسيه اعلام كرد اين شركت آماده است تا با سرمايه گذاري مشترك با ايران در پروژه هاي كاوش و توليد گاز ايران و همچنين انتقال گاز ايران به هند، پاكستان و اروپا مشاركت كند.
الكساندر مدودوف كه با نشريه تايمز گفتگو مي كرد، با اشاره به قرارداد اخير اين شركت با ارمنستان و خريداري امتياز خط لوله گاز ايران به ارمنستان، افزود: ما الان كنترل خط لوله گاز ايران به ارمنستان را به دست گرفته ايم و اين خط لوله مي تواند نخستين گام براي انتقال گاز ايران به اروپا باشد. وي افزود: انتقال گاز ايران به اروپا پروژه سودمندي براي ما خواهد بود و اميدواريم از طريق سرمايه گذاري مشترك در كاوش و توليد گاز ايران و انتقال آن به اروپا سهيم شويم. وي تصريح كرد كه كرملين علاقه دارد ايران را در بخش گاز به عنوان يك شريك كنار خود ببيند و نه يك رقيب درعرضه گاز به اروپا. هفته گذشته نيز والري يازف رئيس كميسيون انرژي پارلمان روسيه اعلام كرد كه روسيه و ايران بايد با يكديگر در بخش گاز متحد شوند. روسيه 27 درصد و ايران 18 درصد گاز جهان را در اختيار دارند و كارشناسان معتقدند 62 درصد ذخاير گاز ايران، كاوش نشده  باقي مانده است.

با 369 ميليون يورو سرمايه گذاري بخش خصوصي داخلي و خارجي
عمليات اجرايي نيروگاه جديد فارس آغاز شد
گروه اقتصادي - عمليات اجرايي ساخت نيروگاه جديد فارس به روش احداث، اداره و انتقال (بي او تي) روز گذشته در مراسمي آغاز شد.
به گزارش همشهري دراين مراسم دكتر احمديان معاون وزيرنيرو از جدي بودن سياست اين وزارت در حمايت از بخش خصوصي در صنعت برق خبر داد: تا سال 1388 ظرفيت توليد برق كشور بايد بيش از 43 هزار مگاوات باشد كه بخش خصوصي سهم مهمي در اين زمينه دارد.
محمد بهزاد مديرعامل سازمان توسعه برق ايران نيز درباره جزئيات اجراي نيروگاه جديد فارس گفت: اين نيروگاه به صورت سيكل تركيبي و در شش واحد ???مگاواتي ساخته مي شود.
مجري و سرمايه گذاراين طرح كه هريك سهم مساوي دراين طرح دارند شركت كوئيست انرژي امارات متحده عربي و شركت مپنا ي ايران است.به گفته وي، ميزان كل سرمايه گذاري براي ساخت اين نيروگاه ??? ميليون و ???هزار يورو است.
وي افزود: سهم بخش خصوصي درساخت نيروگاه هاي كشوردرسال جاري ??درصد پيش بيني شده است و در سال آينده به ??درصد افزايش خواهد يافت.
مديرعامل سازمان توسعه برق ايران از احداث نيروگاههاي جديد براي تأمين برق مورد نياز استان فارس ، خبر داد و گفت: هم اكنون نيروگاه جهرم در شش واحد ???مگاواتي در اين منطقه در دست ساخت است.
وي گفت: پس از تكميل بخش گاز نيروگاه جهرم ، سه واحد سيكل تركيبي نيز به اين نيروگاه اضافه خواهد شد و با ساخت اين بخش ظرفيت نيروگاه جهرم به حدود ????مگاوات افزايش خواهد يافت.

اقتصادي
اجتماعي
ادب و هنر
دانش فناوري
بـورس
زادبوم
حوادث
بين الملل
سياسي
شهر تماشا
سلامت
شهري
دانش
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   بين الملل   |  
|  سياسي   |   شهر تماشا   |   سلامت   |   شهري   |   دانش   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |