پنجشنبه ۱۸ آبان ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره ۴۱۲۸ - Nov 9, 2006
سرقت هاي شيك!
علي دلدار
طرح : دزيره چهاردولي
000510.jpg
امروزه تكنولوژي و دنياي مدرن، همه چيز را دستخوش تغيير كرده و حتي كلاس برخي سارقين را هم بالا برده است. چون آنها به جاي سرقت از هك استفاده مي كنند و چهره خود را پشت نام هكر پنهان كرده، آرام و خونسرد پاي رايانه مي نشينند و هر جا دلشان بخواهد سرك مي كشند. بايد شانس بياوري فيلشان ياد حساب بانكي ات را نكند، چون آن موقع حسابت با كرام الكاتبين خواهد بود.
Hack در لغت به معناي بازكردن راه است و در دنياي رايانه، تيغ دولبه اي را مي ماند كه مي توان از آن به طور صحيح و در عين حال براي خرابكاري استفاده كرد. هك به ندرت به كمك برنامه نويسان مي آيد، اما صرف نظر از اين موارد نادر، عمل مجرمانه اي محسوب مي شود.
هكرها به دو دسته تخريبي و غيرتخريبي تقسيم مي شوند و آن قدر حرفه اي هستند كه هيچ كاري از آنها بعيد نيست، وقتي گذرتان به آنها بيفتد، يا قرار است يكي از حرفه  اي هايشان به حساب بانكي تان ناخنك بزند و يا يكي از غيرحرفه  اي هايشان شما را براي دقايقي زنگ تفريح خود قرار دهد.
ظاهرا دنياي هكرها آن قدر دلچسب و شيرين است كه برخي سايت ها با لفت و لعاب، شما را هم دعوت مي كنند تا يادتان بدهند چگونه تلفن منزل همسايه تان را پيدا كنيد و يا سر از پسورد رايانه همكارتان دربياوريد.
سلامي، مدرس دانشگاه در مورد تاريخچه هك مي گويد: تاريخچه نفوذ در سيستم هاي رايانه اي به ابتداي دهه 1960 برمي گردد كه با ساخت اولين سخت افزار يا نوشته شدن اولين نرم افزار آغاز شده است. از نفوذگران در سيستم تلفن كه در سالهاي دهه 1970 ظهور كردند مي توان به عنوان اولين گروه هايي نام برد كه به منظور نفوذ به سيستم  تلفن براي انجام مكالمات رايگان استفاده مي كردند. با به نمايش درآمدن فيلم War Games، نفوذگري در ميان مردم جامعه مطرح شد و افسانه هاي قهرمان ها و ضد قهرمان هاي فضاي مجازي، بازار خوبي پيدا كرد. با انتشار مجله هكر۲۶۰۰ در سال 1984 مقالاتي در زمينه روشهاي نفوذ و مشكلات بر سر راه آن منتشر شد كه امروزه اين مجله بيشترين فروش را در ميان مجلات نفوذگري دارد. سال 1986 و با افزايش سريع تعداد خرابكاران سيستم هاي رايانه اي، كنگره آمريكا قانون سوءاستفاده از رايانه را تصويب كرد كه طي آن نفوذ به سيستم هاي رايانه اي جرم قلمداد مي شد. سال 1990 و پس از يك سلسله عمليات تحقيق مخفي توسط سازمانهاي اطلاعاتي، اكثر نفوذگران در 14 شهر آمريكا توسط عملياتي دستگير شدند كه اين عمليات باعث زيرزميني شدن نفوذگري شد. سال 1998 نرم افزاري توليد شد كه امكان دستيابي غيرمجاز به رايانه هايي را فراهم مي كرد كه از سيستم عامل ويندوز 95 و 98 استفاده مي كرد.
وي در گفت و گو با همشهري افزود: در طول بحران در خليج فارس، نفوذگران توانستند با دسترسي غيرمجاز، اطلاعاتي را از رايانه هاي پنتاگون ربوده و در دسترس عموم قرار دهند كه اين واقعه از سوي معاون وزارت دفاع آمريكا، منظم ترين و سازمان يافته ترين حمله به سيستم هاي رايانه اي وزارت دفاع آمريكا خوانده شد. سال 1999 پس از انتشار ويندوز 98، به عنوان سالي درخشان در زمينه نرم افزارهاي ضدنفوذ شناخته شد كه اصلاحيه هاي نرم افزاري براي مشكلات امنيتي ويندوز 98 توسط مايكروسافت توليد و ارايه شد. سال 2000 بيشترين حمله ها به سايتهاي Yahoo و C رخ داد و از آن زمان به بعد نفوذ به هيچ سايت و رايانه اي براي هكرها دور از دسترس نبوده و نيست .
اين مدرس دانشگاه در مورد روش هاي نفوذ در سيستم هاي رايانه اي و راه  هاي مقابله با آنها تصريح مي كند: نمي توان قاعده يا روشي كلي براي نفوذ در سيستم هاي رايانه اي ذكر كرد. نفوذ در سيستم هاي رايانه اي، مانند روشهاي دزدي كه روز به روز خلاقانه تر مي شوند، از طريق روشهاي نوآورانه صورت مي پذيريد. به دليل اين كه نرم افزارها توسط انسان ساخته مي شوند، از نظر نكات امنيتي جامع و كامل نيستند و ممكن است بتوان روشهايي را به منظور نفوذ در يك برنامه رايانه اي كشف كرد. از آن جايي كه امروزه امكانات امنيتي نرم افزارها مانند سالهاي گذشته نيست، بنابراين بسياري از روشهاي حمله و نفوذ به رايانه ها، به خصوص رايانه هاي شخصي شناخته شده هستند، ضمن اين كه نفوذگران از عدم اطلاع كاربر در استفاده صحيح از رايانه براي نفوذ به آن استفاده مي كنند.
هكرها سمينار هم برگزار مي كنند. قرار است بيش از هزار نماينده از بخش فناوري اطلاعات خاورميانه در سمينار امنيت اطلاعات كه در ابوظبي برگزار مي شود، شركت  كنند. اين سمينار از سوي كوين ميتنيك، هكر مشهور جهان اداره مي شود. اين هكر سال 1995، بيست هزار شماره و رمز عبور كارتهاي اعتباري را ربود و پس از دستگيري، بدون محاكمه 4 سال در زندان آب خنك خورد، ولي سابقه وي باعث شد به شخصيت محبوب هكرها تبديل شود.
مايكروسافت نيز كه براي ارائه ويندوز ويستا به بازار، تلاش دارد ابتدا از امينت آن اطمينان حاصل كند، به صرافت افتاده تا براي ارتقاي امنيت نرم افزارهاي خود، از اطلاعات هكرها استفاده كند. به همين خاطر، تيمي از مايكروسافت به منظور شركت در بزرگترين اجتماع هكرها در آسيا به مالزي سفر كرد، البته نه براي مبارزه با آنها، بلكه كسب راهنمايي ها و اطلاعات تازه.
سارا بلانكينشيپ، مدير برنامه امنيتي مايكروسافت به بي بي سي گفته است: پشت اين ظاهر آرام، هدفي جدي نهفته است. ما به اين كنفرانس رفتيم تا ضمن نشست و برخاست با كساني كه در حوزه هاي امنيتي فعالند، روابط موجود را تحكيم بخشيم و فناوري ها، ابزارها و روش هاي جديد را بشناسيم تا نهايتا امنيت محصولات و مشتريان مان را فراهم كنيم .
اين انديشه وقتي در ذهن مايكروسافت نقش بست كه با يك نرم افزار، كاربران را ملزم كرد براي دريافت هرگونه نرم افزار امنيتي جديد اين شركت، اصالت نسخه سيستم عامل خود را به اثبات برسانند، اما هكرها توانستند اين بازرسي را دور بزنند. آنها توانستند با اين ترفند، عمليات تاييد اصالت ويندوز در سايت مايكروسافت را هك كنند و يك راست به محل دريافت نرم افزارهاي به روزرساني بروند.
يكي ديگر از اهداف هكرها، كاربران خانگي هستند. طي 6 ماه نخست سال 2006،  هكرها 47 شكاف نفوذپذيري در مرورگر موزيلا و 38 شكاف نيز در مرورگر اكسپلورر ايجاد كرده اند. اين آمار سال گذشته، حدود يك سوم بود. اين در حالي است كه 86درصد رايانه هاي خانگي كه مورد حمله هكرها واقع مي شوند، آسيب هاي زيادي مي بينند.
سازمان ها و وزارتخانه ها هم از دستبرد هكرها در امان نيستند. اطلاعات كاركنان آژانس انرژي آمريكا كه از انبار هسته اي اين كشور و اطلاعات محرمانه كاركنان آن محافظت مي كند و همچنين اطلاعات محرمانه  ۵‎/۲۶ ميليون نيروي نظامي بازنشسته  آمريكايي نيز هك شده است.
سايت هاي بزرگ هم از اين دستبردها بي نصيب نمانده اند. جان لچ جانسن جوان 15 ساله هلندي توانست سايت گوگل را هك كند و كدهاي DVD را بشكند و مردم را از كپي هاي غيرقانوني آن بهره مند سازد.
موضوع هك و هكرها مورد توجه مراكز علمي و تحقيقاتي نيز قرار گرفته و يك دانشگاه اسكاتلندي بنا به درخواست متخصصان امنيتي آي تي، تصميم گرفته هك كردن را آموزش دهد و براي يادگيري فن هك ، واحد درسي جديدي ارايه كرده است.
ايسنا در اين باره گزارش داده، دانشگاه آبرتاي ، براي اين منظور، 30 كلاس داير كرده كه افراد فارغ التحصيل از آن نسبت به چگونگي اجراي حملات رايانه اي و متوقف ساختن آنها دانش لازم را خواهند داشت.
مدير اين دانشگاه مي گويد: همان طور كه كارآگاهان پليس بايد بدانند سارقان با چه روش هايي دزدي مي كنند، كارشناسان سيستم هاي رايانه اي نيز بايد نسبت به آنچه هكرها انجام مي دهند، آگاه باشند .
حفره امنيتي نرم افزار پاورپوينت نيز از جمله آخرين قربانيان هكرهاست. شركت توليدكننده نرم افزارهاي ضدويروس و امنيتي مك آفي از شناسايي حفره امنيتي خطرناك و جديدي در نرم افزار مشهور پاورپوينت خبر داده كه تبهكاران اينترنتي در حال تلاش براي نفوذ به رايانه هاي كاربران با استفاده از آن هستند.
در ايران، خبرگزاري ايسنا، سايت آي.تي ايران و چندين سايت داخلي ديگر، طعم تلخ هك شدن را چشيده اند.
بديهي است، پديده نوظهور و پرامكان فضاي سايبر و همينطور اينترنت، كه با دقت، سرعت و پيچيدگي خارق}العاده}اي به خدمت بشر درآمده، اگر در اطراف آن حصار امني ايجاد نگردد و ظرفيت}ها و كاستي}هايش به تدبير دقيق سنجيده نشود، ديري نخواهد پاييد كه به عرصه تاخت و تاز هنجارشكنان و ناقضان ارزش}هاي دنياي جديد تبديل خواهد شد.
مدير گروه فناوري هاي نوين مركز پژوهش هاي مجلس شوراي اسلامي مي گويد: عمومي ترين عنوان مجرمانه در حوزه فناوري اطلاعات هك است در حقيقت اولين اقدام براي شروع يك جرم رايانه اي، دسترسي غير مجاز به داده هاي رايانه ها، شبكه ها و به طور كلي هر سيستم رايانه اي است كه مربوط به شخص ديگري باشد .
رضا باقري اصل به همشهري گفت: اين ورود غيرمجاز مي تواند براي نشان دادن مهارت شخص، كسب مال مربوط به ديگري، اختلال و خرابكاري، جاسوسي و... باشد. اين عمل فارغ از نيت مرتكب، كاملاً يك رفتار قابل سرزنش و ناپسند است. نحوه ارتكاب اين جرائم  عبارت است  از ورود، تحصيل، حذف، اختلال ، دستكاري  و ... در اطلاعات ، داده ها، برنامه ها يا سيستم هاي  رايانه اي غيرمجاز براي مرتكب.
وي ماهيت جرايم رايانه اي را ناشي از توسعه روزافزون فناوري اطلاعات و ورود به عرصه اطلاعات مي داند و مي گويد: رايانه مي تواند ابزار، هدف  و موضوع  ارتكاب  جرم  باشد.
به گفته مدير گروه فناوري هاي نوين، جرايم رايانه اي غالبا به دو دسته تقسيم مي شوند، دسته اول داراي  عناوين  و توصيف هاي  جزايي  كلاسيك  نظير جعل، كلاهبرداري و جاسوسي رايانه اي هستند كه در اين جرائم رايانه به عنوان ابزاري براي رفتار مجرمانه به كار مي رود و دسته دوم نيز جرايم رايانه اي جديد هستند، جرايمي كه ناشي از چگونگي به كارگيري فناوري اطلاعات، نظير دسترسي غيرمجاز، اختلال در داده ها و سيستم هاي رايانه اي و همينطور هرزه نگاري هستند .
باقري اصل همچنين تصريح مي كند: در اين ارتباط، لايحه اي تحت عنوان جرايم رايانه اي تقديم مجلس شده و شور اول آن نيز به تصويب نمايندگان محترم رسيده و در حال بررسي در شور دوم آن است. در همين زمينه، مركز پژوهش هاي مجلس، گزارشي در ارتباط با برخي اشكالات و نواقص موجود تهيه كرده كه اين گزارش مورد توجه مجلس نيز قرار گرفته و اميدواريم پس از رفع مشكلات، اين لايحه هرچه زودتر تصويب شده و كشور ما نيز به جرگه كشورهايي بپيوندد كه رفتار غيرمسئولانه افراد در محيط سايبر و اينترنت را مستوجب سرزنش دانسته اند. اميد مي رود پس از اين، ناظر فروش نرم افزارهاي هكري و آموزش هاي هكري نباشيم، زيرا تفاوتي بين مال، اخلاق، حيثيت و آبرو در محيط سنتي و سايبر وجود ندارد همانطور كه آموزش دزدي ناپسند است، آموزش هك هم عملي قابل سرزنش است.
چه بايد كرد؟
يك كارشناس امنيت شبكه مي گويد: يكي از دلايل تداوم هك ها، نبود مشاوران امنيتي و عدم وجود بحث هاي آموزشي و اطلاع  رساني است.
محمد مصلايي مي گويد: وجود ابزارهاي آموزشي و دانش فني كار در ارزش دادن به امنيت سيستم مفيد شمرده مي شود و حضور كارشناس امنيتي براي برقراري تعادل بين سهولت استفاده  كاربر از سيستم و امنيت، در كاهش ريسك حمله به اطلاعات شخصي و سازماني ضروري به نظر مي رسد.
سكوت قانون شكسته مي شود!
هر چند بهتر بود قبل از فراگيرشدن اينترنت در جامعه، قوانين مربوط به آن تدوين مي شد، اما سرعت سرسام آور تكنولوژي در كمترين زمان ممكن، پاي رايانه و اينترنت را به جزئي ترين سطوح جامعه باز كرد، تا جايي كه كارشناسان و برنامه ريزان انتظامي، قضايي و قانونگذاري را بر آن داشت تا براي مبارزه با جرايم رايانه اي به فكر تدوين قوانين لازم بيفتند.
نيروي انتظامي سال 1378 واحد مبارزه با جرايم رايانه}اي را تاسيس كرد و به لحاظ اهميت و ضرورت، دو سال بعد يعني در سال 1380 اين واحد به اداره كل مبارزه با جرايم رايانه}اي و جرايم خاص تبديل شد.
با توجه به اينكه در بسياري موارد، پرونده}هايي كه بر اساس رفتارهاي ناهنجار رايانه اي  تشكيل مي}يابند، به خاطر فقدان قانون مناسب، قضات از يك سو رفتار ارتكاب يافته را به واقع قابل كيفر و سرزنش مي}دانند، اما از سوي ديگر، قانون قابل انطباق را نمي}يابند تا با توسل به آن مرتكب را به قيد كيفر تنبيه كنند كه اين خود گواه بر خلاء قانوني است.
در همين ارتباط، لايحه جرايم رايانه}اي با هدف جبران سكوت قوانين فعلي در راستاي ضابطه}مند كردن استفاده از رايانه با مطالعه و كارشناسي دقيق ارائه گرديده و در مسير تصويب در قالب قانون قرار گرفته است. البته پيش از اين مجلس شوراي اسلامي با تصويب قانون تجارت الكترونيكي در زمستان 1382 بخشي از آن را قانونمند كرده بود، اما اين فضا به تبع توسعه روز افزونش وضع مقررات جديدتري را مي طلبد.
چه كنيم تا هك نشويم؟
از آنجا كه پيشگيري بهتر از درمان است! باز هم نظر مهرداد?سلامي،  مدرس دانشگاه را براي اينكه چگونه با هكرها مبارزه كنيم و چه كارهايي را انجام دهيم تا كمتر مورد آسيب هكرها قرار بگيريم جويا شديم.
وي ضمن اشاره به اين نكته كه هيچ روشي براي جلوگيري از هك، قطعي نيست و بايد همواره به يادگيري روشهاي جديد حمله و دفاع پرداخت، مي گويد: از آنجا كه بيشتر حمله ها توسط نامه هاي الكترونيك، فايل هاي اجرايي، متن يا تصاوير ارسالي در چت روم ها صورت مي پذيرند، مي توان روشهاي پيشگيري از حملات را به صورت زير خلاصه كرد:
- اطلاعات حساس، خصوصي و خانوادگي خود را از طريق شبكه و سايتهاي ناشناس، غيرمطمئن ارسال نكنيد.
- نرم افزارهاي مشكوك را دانلود نكنيد.
- به وب سايتهاي مشكوك نرويد.
- نامه هاي الكترونيكي را قبل از شناسايي فرستنده باز نكنيد.
- از نرم افزارهاي امنيتي مانند ويروس يابها، ديوارهاي آتش و ضد نفوذ بهره ببريد و تلاش كنيد اين نرم افزارها به روز باشند.
- همواره از اخبار امنيتي و ويروسهاي جديد مطلع باشيد.
- تنظيمات امنيتي نرم افزارهاي نصب شده روي رايانه تان مانند ويندوز يا Office و غيره را ياد بگيريد.
- روشهاي حمله به نرم افزار مورد استفاده تان را بيابيد.
- برنامه يا فايل ها را قبل از شناسايي حتي براي آزمايش نصب و اجرا نكنيد.
- در صورتي كه دچار حمله شديد، مقابله با آن را به تاخير نيندازيد.
- مرورگر وب را در شرايطي كه از Dowload خودكار توسط برخي برنامه ها جلوگيري كند، تنظيم كنيد.
- از SpamFilterig براي جلوگيري از هرزنامه هاي صندوق ايميل استفاده كنيد.

نگاه
تأملي درباره ثبت نام اينترنتي كنكور
هنوز زود است
وحيد رضا نعيمي
در خلال يك دهه گذشته، انقلابي آغاز شده وجريان داشته است كه بسياري از جنبه هاي زندگي همگان را دستخوش تغيير كرده است. كارشناسان آن را انقلاب ديجيتال مي خوانند. اجزاي اصلي اين دگرگوني عبارتند از: برخورداري شمار فزاينده اي از مردم به كامپيوتر در نتيجه ارزاني فناوري مربوط و توسعه شبكه هاي اطلاع?رساني كه نماينده اصلي آن اينترنت است. البته آنچه در ايران به اينترنت شناخته مي شود، در حقيقت وب جهان گسترwww است كه تنها بخشي از اينترنت و قابليتهاي آن به شمار مي آيد.
ويژگي اصلي استفاده از خدمات شبكه هاي اطلاع رساني سرعت، سهولت و ارزاني است. بسياري از خدماتي كه اكنون به راحتي از اينترنت قابل دريافت است و از اين رو براي ما بديهي محسوب مي شود، تا پيش از آن به اين سرعت،  راحتي و با اين هزينه اندك در دسترس نبود. شمار قابل توجهي از مشاغل به گونه اي با اينترنت گره خورده است كه كوچكترين اختلال در اين شبكه باعث توقف روند كار مي شود.
اما بهره مندي كشورها از قابليتهاي اينترنت يكسان نيست، چرا كه گسترش فناوري اطلاع رساني بستگي تام وتمام با توسعه زيرساخت مخابراتي دارد. مي توان حدس زد كه كشورهاي توسعه يافته بيشترين استفاده را از اين شبكه اطلاع رساني جهاني كنند. آمارسايت Iteret World Stats مويد اين امر است. خاورميانه حدود 4/12 درصد جمعيت جهان را در خود جا داده است، اما حجم استفاده مردم منطقه از اينترنت فقط 8/1 درصد كل مصرف اينترنت جهان است. ضريب نفوذ اينترنت در خاورميانه فقط 10 درصد است، در صورتي كه در اتحاديه اروپا حدود 9/51 درصد است. كشورهاي عضو اتحاديه بيش از 22 درصد حجم اينترنت جهان را مصرف مي كنند.
كشورهاي توسعه يافته توانسته اند با استفاده از دستاوردهاي انقلاب ديجيتال، گام بزرگي در مسير رشد اقتصادي و توسعه علمي وصنعتي بردارند و پيشتازي خود را در صحنه رقابت جهاني حفظ كنند. اما كشورهاي توسعه نيافته موفق نشده اند از قابليتهاي بي اندازه آن استفاده بهينه كنند. تعجب آور نيست كه فاصله زيادي بين اين دو دسته از كشورها ايجاد شده است كه در اصطلاح شكاف ديجيتال خوانده مي شود. دولتهاي توسعه يافته بسياري از خدمات عمومي را از طريق اينترنت عرضه مي كنند. اين امر علاوه بر ويژگيهاي سرعت  ، راحتي و ارزاني كه قبلا برشمرديم، امكان دسترسي همگان را به اين دسته از خدمات فراهم مي آورد و از اين نظر ديگر تبعيضي ميان متقاضيان دريافت خدمات بروز نخواهد كرد. يك نتيجه ديگر اين ويژگي، شفافيت هر چه بيشتر كاركرد دولت است؛ نهادي كه در اين حالت دولت الكترونيك خوانده مي شود.
در چارچوب فعاليتهاي دولت الكترونيك، بخش عمده اي از وظايف دولت متعارف با كارآمدي بالا انجام مي شود. به علاوه رضايت شهروندان نيز به طور چشمگيري كسب مي شود. دولت الكترونيك مي تواند غول ديوانسالاري را در شبكه اطلاع رساني اسير و مسخر شهروندان كند. ناگفته پيداست كه تحقق اين امر جز با گسترش زيرساخت مخابراتي و يادگيري و رشد فرهنگ بهره گيري از فناوري جديد ممكن نيست.
سايت فوق الذكر ميزان نفوذ اينترنت در ايران را 8/10 درصد برآورد مي كند، يعني حدود 5/7 ميليون نفر. اين نسبت و رقم در كشوري مانند تركيه كه جمعيتي تقريبا به اندازه ايران دارد،  4/21درصد و 16 ميليون نفر است. ضريب نفوذ اينترنت در مصر كه جمعيت آن حدودا به اندازه اين دو كشور است، 7 درصد و 5 ميليون نفر است. بر اساس برنامه توسعه چهارم، ضريب نفوذ اينترنت در ايران به 30 درصد خواهد رسيد. از اين مقايسه مي توان چنين نتيجه گرفت كه در اين ميان ايران به طور نسبي وضعيت متوسطي دارد كه البته تا رسيدن به نقطه مطلوب فاصله زيادي دارد.
بر اساس تحقيقي كه اخيرا در مورد گسترش خدمات دولت الكترونيك در كشورهاي مختلف جهان صورت گرفت و نتايج عمده آن در روز 30 مرداد در صفحه پنج همشهري چاپ شد، ايران از نظر خدمات دولت الكترونيك در ميان 198 كشور در رتبه 102 قرار دارد، موقعيتي كه نشان دهنده افت قابل توجه به نسبت سال قبل است. واقعيت اين است كه كشورهاي ديگر با تشخيص اهميت و كاركرد فناوري اطلاع رساني ، مي كوشند سوار قطار ديجيتال شوند و ثمرات شيرين آن را به مذاق شهروندان برسانند. اين در حالي است كه به نظر مي رسد اين فناوري در ايران هنوز براي بسياري حالت فانتزي دارد ، نه وسيله اي با قابليتهاي عملا بي كران. همچنين برخي دستگاهها گاه استفاده از خدمات خود را به ارائه درخواست و اطلاعات مربوط از طريق اينترنت منوط مي كنند. چنين شرطي اين تلقي رادر اذهان ايجاد مي كند كه چه بسا در مورد ميزان دسترسي اقشار مختلف مردم به آن اطلاع درستي وجود ندارد.
بر اساس اطلاعيه هايي كه سازمان سنجش آموزش كشور منتشر كرده است،  قرار است از امسال ثبت نام داوطلبان كنكور سراسري دانشگاهها و مراكز آموزش عالي فقط از طريق اينترنت انجام شود. در اين راستا، داوطلبان نيازي به مراجعه به مراكز پست ندارند و مي توانند به راحتي با هزينه اي اندك،  مدارك خود را در زماني كوتاه ارسال كنند و حتي براي خود كارت حضور در آزمون صادر كنند. متقاضيان دوره هاي تحصيلات تكميلي نيز از مدتي قبل ملزم به ثبت نام اينترنتي شده اند. جاي هيچ ترديدي نيست كه دانشجويان در وهله اول و دانش آموزان در وهله بعد مي توانند و بايد با اينترنت آشنا شوند. در موج انقلاب ديجيتال كه جهان را فراگرفته است، توانايي استفاده از اين فناوري به يكي از مهارتهاي زندگي تبديل مي شود. اما بايد واقعيتهاي موجود را پذيرفت. حدود 90 درصد جمعيت كشورمان جزو كاربر اينترنت محسوب نمي شوند. تعدادي كامپيوتر شخصي ندارند و برخي از آناني كه دارند، با اينترنت  آشنايي ندارند. از سوي ديگر، سرعت اينترنت در مقايسه با كشورهاي ديگر پايين است. پهناي باندي كه در اختيار كاربران خانگي قرار دارد، هنوز با اندازه استاندارد فاصله دارد. بهاي اشتراك اينترنت در بسياري كشورها مجاني يا نزديك به مجاني است،  در حالي كه در ايران به رغم وعده هاي مسئولان، بهاي اينترنت تغيير محسوسي نكرده است.
مشكل ديگر آن است كه سايتها براي پذيرش همزمان تعداد زيادي از كاربران طراحي نشده اند. در مواردي مانند اعلام نتايج كنكور، متقاضيان گاه نا اميدانه كليك مي كنند تا به نتايج دست پيدا كنند. در اين حالت، كساني كه بتوانند وارد سايت شوند، خوش اقبال هستند. منظور اين است كه شايد هنوز زود باشد از متقاضيان كنكور انتظار داشت با اينترنت ثبت نام كنند. چنين انتظاري از متقاضيان دوره تحصيلات تكميلي نا بجا نيست، چون فارغ التحصيلان علي القاعده بايد با اين شبكه آشنايي پيدا كرده باشند. دانشجويان در ابتداي تحصيلات دانشگاهي عمدتا با اينترنت آشنا نيستند و در طول تحصيل كار با آن را فرا مي گيرند.
با توجه به اين مسائل به نظر مي رسد شايد بهتر باشد سازمان سنجش آموزش كشور در طرح خود براي الزام متقاضيان كنكور براي ثبت نام اينترنتي تجديد نظر كنند.

خبر
بهترين و بدترين توليدكننده نرم افزارهاي امنيتي
ايرنا-تحقيقات جديد نشان مي دهد در ميان شركت هاي بزرگ نرم افزاري، شركت سيمانتك بهترين محصولات ويژه شناسايي نرم افزارهاي كوچك، مخرب و مخفي موسوم به روت كيت (Rootkit)را توليد مي كند و در اين ميان كيفيت محصولات مشابه مايكروسافت در سطح پاييني است.
به گزارش سايت اينترنتي پي سي مگزين ، شركت تامپسون سايبر سكيوريتي در مطالعه اي جديد ميزان توانايي نرم افزارهاي امنيتي مختلف در شناسايي و پاكسازي ??نوع روت كيت مختلف را مورد سنجش قرار داده است. روت كيت به طور كلي به نرم افزار كوچكي گفته مي شود كه هكرها از آنها براي دستيابي به اختياراتي در حد اختيارات كاربر اصلي رايانه admiistratorاستفاده مي كنند.
اين قبيل نرم افزارهاي مخرب معمولاً توسط هكرها براي مخفي نگاه داشتن ساير انواع كدهاي مخرب از جمله تروجان ها و ويروس ها از چشمان نرم افزارهاي آنتي ويروس، مورد استفاده قرار مي گيرند. بررسي نرم افزارهاي امنيتي شركت هاي نرم افزاري مختلف نشان داد محصول نورتون آنتي ويروس ????شركت سيمانتك اغلب ??روت كيت مورد آزمايش را شناسايي و پاكسازي مي كند و در اين ميان نرم افزار امنيتي ويندوز ديفندر كه به تازگي از سوي مايكروسافت ارائه شده، داراي ضعيف ترين كارايي است و از ميان اين ??روت كيت، تنها موفق به پاكسازي ? مورد از آنها مي شود.
نتايج اين مطالعه نشان داد پس از نرم افزار نورتون آنتي ويروس شركت سيمانتك ، نرم افزارهاي مشابه شركت هاي مك آفي ، وب روت ، اف-سكيور ، ترند مايكرو و سان بلت از لحاظ كيفيت در مكان هاي بعدي قرارمي گيرند.
ژل تپنده
براي تامين انرژي تجهيزات كوچك
گروه علمي فرهنگي- دانشمندان براي نخستين بار موفق به مدل سازي ماده ژلاتيني شده اند كه هنگام تركيب با مواد شيميايي خاص، شروع به تپيدن مي كند.
به گزارش سايت اينترنتي نيوساينتيست، محققان عقيده دارند ممكن است از اين ماده بتوان در آينده براي تامين انرژي مورد نياز روباتها و ساير تجهيزات كوچك استفاده كرد.
ژل موسوم به بلوسوف-ژابوتينسكي ((BZ نخستين بار در سال ????توسط محققان موسسه ملي مواد و تحقيقات شيميايي در ژاپن كشف شد. اين ژل حاوي مولكولهاي پليمري طويلي است كه درون اين مولكول ها يك كاتاليزور از جنس فلز روتنيوم قرار داده شده است. روتنيوم فلزي نادر با ساختاري مشابه ساختار فلز پلاتين است.
هنگامي كه يك ماده مركب ويژه حاوي نيتروژن به اين ژل افزوده شود، يك واكنش حلقه اي آغاز مي شود كه در آن فلز روتنيوم به طور متناوب شروع به دريافت و دفع الكترون مي كند و در پي آن طول رشته هاي پليمر درون ژل متناوباً كم و زياد شده و دچار نوسان مي شود و در نتيجه به نظر مي رسد كه ژل در حال تپيدن است.
به گفته آنا بالازس شيميدان دانشگاه پيتزبرگ در آمريكا، يك نمونه چند ميليمتري از اين ژل تا ساعتها مي تپد. وي افزود: از چنين موادي مي توان براي تامين انرژي تجهيزات كوچك استفاده كرد اما تاكنون مدل مشخصي براي تشريح ويژگي هاي اين ژل وجود نداشته است. بالازس و همكارانش در اين مطالعه براي نخستين بار موفق به مدل سازي دو بعدي تپش هاي اين ژل شده اند.
بالازس بيان داشت به طور مثال براي استفاده از اين ژل به عنوان ماهيچه هاي يك روبات بايد دقيقاً با ويژگي هاي حركات اين ژل آشنا بود كه با استفاده از مدل جديد، اين امكان وجود خواهد داشت.
در مدل محققان دانشگاه پيتسبورگ، تپشهاي ژل با كمك معادلات ترموديناميك تعريف شده و توسط اين معادلات ميزان انرژي آزاد شده در واكنشهاي شيميايي تعيين شده  است. با كمك اين مدل مي توان به ميزان ژل مورد نياز براي تامين ميزان مشخصي از انرژي جنبشي پي برد. گزارشي از اين مطالعه در شماره ??? نشريه ساينس منتشر شده  است.
جت بي سر و صدا
گروه علمي فرهنگي - پرده برداري از جت مسافربري جديدي موسوم به جت آرام در لندن، اعتراضات ناشي از سر و صداي زياد عبور هواپيماها را از سوي افرادي كه در اطراف فرودگاه ها زندگي مي كنند، كاهش مي دهد.
يك تيم 40 نفره از محققان دانشگاه هاي كمبريج و ام آي تي با اختصاص زمان سه ساله يك فروند هواپيماي جت وسيع و ساده شده را طراحي كردند. اين جت آرام كه صداي آن از خارج فرودگاه به اندازه صداي يك ماشين لباسشويي شنيده مي شود، از ظرفيت حمل 215 مسافر برخوردار است و امكان استفاده از آن تا سال 2030 مهيا مي شود.
كاهش صداي هواپيماها در سال هاي اخير مورد توجه شركت هاي هواپيماسازي همچون بوئينگ و ايرباس و شركت هاي سازنده موتورهاي جت از جمله جنرال الكتريك، فناوري هاي متحد و رولز رويز قرار گرفته است. اگرچه تلاش اين شركت ها همواره بر استفاده از فناوري هاي موجود تمركز يافته، محققان دانشگاه هاي كمبريج و ام آي تي طراحي مجدد هواپيمايي را در نظر گرفتند كه از سر و صداي كمتري برخوردار باشد.
بنا بر گزارش رويترز، در سيستم جت آرام به جاي استفاده از تيغه تثبيت كننده عمودي در ناحيه دم از يك جفت تثبيت كننده در نوك بال ها بهره گرفته شده است. طول بال هاي اين هواپيما 68 متر و طول كلي از نوك هواپيما تا دم 44 متر است. سيستم طراحي اين هواپيما به آن امكان مي دهد تا با سرعت پايين تري در هوا باقي بماند و بدين ترتيب به هنگام فرود سر و صداي كمتري را توليد كند.

دانش
اجتماعي
ادب و هنر
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
زادبوم
حوادث
بين الملل
سياسي
شهر تماشا
سلامت
شهري
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   بين الملل   |  
|  سياسي   |   شهر تماشا   |   سلامت   |   شهري   |   دانش   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |