پنجشنبه ۱۸ آبان ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره ۴۱۲۸ - Nov 9, 2006
پيامبر اكرم صلي الله عليه و آله و سلم مي فرمايد:
اموال خود را به وسيله زكات محفوظ داريد، مريض تان را با صدقه علاج كنيد و براي جلوگيري از بلا به دعا متوسل شويد.
(كنزل العمال، ج 6، ص 293، ح 157)
امروز با حافظ
درده قدح كه موسم ناموس و نام رفت
ساقي بيار باده كه ماه صيام رفت
عمري كه بي حضور صراحي و جام رفت
وقت عزيز رفت بيا تا قضا كنيم
آب و هوا
000657.jpg

عكس روز
000666.jpg
عكس: رويترز
اينجا فرودگاه هنگ كيائو در شهر شانگهاي چين است كه پرندگان در آن براي خود لانه ساخته اند. دولت چين ديروز ادعاي دانشمندان ساير كشورهاي جهان مبني بر شيوع موج تازه اي از بيماري آنفلوآنزاي مرغي را در اين كشور تكذيب كرد.

در شهر چه خبر
زمزمه گراني نان
قيمت نان اين روزها در اغلب نانوايي ها به صورت غيررسمي و به بهانه هاي گوناگوني مانند گران شدن آرد و افزودني ها افزايش يافته و در روزهاي اخير امكان افزايش رسمي قيمت آن هم شنيده مي شود. علي بشيري رئيس اتحاديه نانوايان شهرري مي گويد: در نشستي كه با مسئولان شركت غله تشكيل شد براي نرخ جديد نان نيز توافقي صورت گرفت. وي مي افزايد: در صورت اجرايي شدن اين تصميم تبعيت تمامي نانوايي ها از نرخ هاي مصوب لازم الاجرا شده و تمامي افزودني ها نيز بايد با نظر خريدار به نان اضافه شوند.

كد 3 هم ارزان شد
هم زمان با خبر تكميل شدن آنتن دهي سيم كارت هاي ايرانسل تا اوايل سال آينده، قيمت سيم كارت كد 3 حدود 10 هزار تومان عقب نشست. در بازار ديروز سيم كارت صفر كد 2 ، 600 هزار تومان خريداري شد و 610 هزارتومان فروش رفت. سيم كارت صفر كد 3 نيز با 10 هزار تومان كاهش 510 هزار تومان خريداري و 520 هزار تومان فروخته شد. 410 هزار تومان خريد و 420 هزار تومان نيز نرخ كد 4 بود. كدهاي 5 و 6 نيز به صورت مشترك هريك 460 هزار تومان اتيكت خريد و 470 هزار تومان اتيكت فروش خوردند. تاليا هم 95 تا 100 هزار تومان خريد و فروش مي شد.

كابل برگردان
عمليات كابل برگردان با هدف توسعه شبكه كابل در مراكز مخابرات شهيد سعادتمند و شهيد ثابت قدم آغاز شد. با اجراي اين عمليات ارتباط تلفني 230 مشترك در مركز مخابرات شهيد سعادتمند با پيش شماره هاي 4420 تا 4428 در محدوده خيابان هاي شهيد قدياني، واحد اسدي و خسرو جنوبي و در مركز مخابرات شهيد ثابت قدم پيش شماره هاي 4490 در محدوده خيابان جنرال، جاده قديم كرج، بزرگراه مفتح، خيابان سپاه اسلام سو بزرگراه آزادگان با اختلال همراه است.

كارگاه قصه گويي
خانه فرهنگ ابوسعيد به منظور كشف استعدادهاي كودكان و نوجوانان در زمينه قصه گويي و كتابخواني كارگاه قصه گويي برگزار مي كند. اين كارگاه هر هفته روزهاي يكشنبه از 14 تا 30/15 برگزار مي شود. علاقه مندان براي كسب اطلاعات بيشتر مي توانند به نشاني خيابان وليعصر(عج) ميدان منيريه، خيابان ابوسعيد، جنب درمانگاه زنجاني ها خانه فرهنگ ابوسعيد مراجعه كنند و يا با شماره تلفن 66493039 تماس بگيرند.

خوش صداها معطل نكنند
گروه كر فرهنگسراي دانشجو پس از 5 ماه وقفه دوباره عضو مي پذيرد. علاقه مندان براي عضويت بايد با حضور در فرهنگسرا و تعيين وقت قبلي امتحان دهند و پس از تاييد در كلاس ها شركت كنند. هنردوستان مي توانند براي كسب اطلاعات بيشتر به خيابان سيدجمال الدين اسدآبادي - خيابان 21- بوستان شفق- فرهنگسراي دانشجو مراجعه كنند و يا با شماره تلفن 88712839 تماس بگيرند.

اولين همايش سلامت
اولين كنفرانس سلامت از ديدگاه  پيامبر اعظم(ع) را 12 آذرماه فرهنگسراي سلامت شهر تهران طي دو روز برگزار مي كند. هدف از اين همايش آشنايي جامعه پزشكي كشور با سيره طبي منسوب به آن حضرت و آشنايي عمومي با سنت هاي درماني و پيش درمان اسلام است. علاقه مندان مي توانند براي كسب اطلاعات بيشتر، همكاري و يا ارائه مقالات به آدرس ميدان رسالت، ميدان الغدير،س بلوار دلاوران، آزادگان شمالي، جنب فروشگاه شهروند فرهنگسراي سلامت مراجعه كنند و يا با شماره تلفن هاي 2-77491491 يا 77447207 تماس بگيرند.

بازار
000705.jpg
آخرين تغييرات بازار گوشت

با اين كه طرح تزريق مرغ منجمد به بازار گوشت هنوز هم تا حدودي قيمت ها را كنترل كرده است اما طي هفته هاي پيش قيمت مرغ پلكان صعود را به شكلي نامحسوس و با تغييرات دو تا سه درصدي پشت سر مي گذاشت.
در حال حاضر متوسط قيمت هر كيلوگرم مرغ در ميادين ميوه و تره بار حدود يك هزار و 580 تومان و در ساير فروشگاه ها و مغازه ها به يك هزار و 710 تومان رسيده. گويا كاهش جوجه ريزي در دو ماه گذشته هنوز جبران نشده است. آمارها نيز نشان مي دهد در مقابل ظرفيت 600 تني كشتارگاه هاي تهران اين ميزان در حال حاضر از 400 تن تجاوز نمي كند. در بازار گوشت گوسفندي هم كاظم صمدي رئيس اتحاديه گوشت گوسفندي خبر مي دهد، توزيع گوشت هاي يخي تا شروع سال نو ادامه مي يابد.

سكه، طلا و ارز
000708.jpg

ببخشيد؛ الآن چكار مي كنيد؟
رسول ملاقلي پور
اين بار در عراق
000681.jpg
اين روزها درگير نمايش عمومي كميم مثل مادر» هستم و قصد دارم از هفته آينده پيش توليد كعصر روز دهم» را آغاز كنم.
بخشي از فيلمبرداري كعصر روز دهم» در كشور عراق انجام مي شود و به همين دليل دست اندركاران مشغول مهياكردن شرايط سفر به اين كشور هستند. فيلم تازه ام داستان يك خانواده ايراني در زمان اشغال خرمشهر را به تصوير مي كشد.
محمد كه در چهارسالگي با مادرش شاهد اشغال خرمشهر بوده، اين خاطره تلخ را فراموش نمي كند كه خواهر نوزاد او را يك سرباز عراقي از خانه شان با خود برد. 25 سال بعد محمد كه اكنون خبرنگار و مستندساز است براي انجام مأموريتي عازم عراق مي شود او با اندك نشانه هايي كه مادرش از آن حادثه به ياد دارد در شهر كربلا به دنبال خواهر گمشده اش مي گردد. در اين پروژه منوچهر محمدي به عنوان تهيه كننده حضور دارد و شاپور امين مدير فيلمبرداري، محمود سماك باشي صداگذار و پيمان جعفري مدير توليد است.

محمدرضا شريفي نيا
پايان پارك وي
000660.jpg
به تازگي بازي  در كپارك وي» به كارگرداني فريدون جيراني را به پايان رسانده ام كه دومين همكاري ام با اين فيلمساز محسوب مي شود.
حالا هم مشغول بازي در فيلم كنصف مال من،  نصف مال تو» هستم كه كارگرداني اش را وحيد نيكخواه آزاد برعهده دارد.
در كاخراجي ها» هم به عنوان بازيگر و مسئول انتخاب بازيگران با مسعود ده نمكي همكاري داشتم كه فيلمبرداري اين پروژه هم هفته گذشته به پايان رسيد. در كنار بازي در فيلم نيكخواه آزاد، در پروژه ككلاه پهلوي» هم مشغول به فعاليت هستم. ضمن اينكه درگير پيش توليد كليلي و مجنون»، كار تازه كاظم راست گفتار هم هستم.
اين روزها فيلم كچه كسي امير را كشت؟» را هم بر پرده سينماها دارم كه به اعتقادم كار متفاوتي شده است.
فكر مي كنم تماشاگري كه ما را تاكنون در فيلم هاي موردعلاقه اش ديده، با قدري تمركز و تأمل مي تواند با كچه كسي امير...» هم ارتباط برقرار كند.

مجتبي راعي
تدوين دوباره طلا و جواهر
000678.jpg
در حال حاضر مشغول تدوين دوباره مستند كطلا و جواهر» هستم.
اين مستند سال گذشته در شهرهاي مختلف ايران، تركيه و دبي تصوير برداري شد، اما زماني كه تدوين آن آخرين مراحل را طي مي كرد به دليل مشكلاتي كه در حين تدوين كامپيوتري پيش آمد، آن بخش ها از بين رفت و مجبور شديم مونتاژ را دوباره از سر بگيريم.
مستند كطلا و جواهر»  در 15 قسمت 30 دقيقه اي از شبكه چهارم سيما پخش مي شود. غير از اين، چند طرح آماده دارم كه بعد از اتمام كطلا و جواهر» يكي از آنها را جلوي دوربين مي برم.
ممكن است اين فيلم كمرا ببوس» باشد؛ پروژه اي كه پرونده آن هنوز باز است و شايد سال آينده فيلم تازه ام را كليد بزنم.
فيلم ديگرم كسفر به شوشتر» نيز كه دو سال قبل آماده نمايش شده، پروانه نمايش دارد و همچنان در نوبت اكران است.

خسرو سينايي
روايت شرايط غيرعادي
000675.jpg
آخرين فيلم من يعني كمثل يك قصه» هم اكنون در مرحله تدوين است. اين فيلم در حوزه آثار دفاع مقدس جاي مي گيرد. كمثل يك قصه» يك فيلم متفاوت در كارنامه ام است.
اين فيلم را بر مبناي داستاني كه در سال 1361 نوشتم يعني در هنگام جنگ ايران و عراق ساختم. عنوان داستان اصلي ككوير و خون» بود. فيلم در صحنه جنگ مي گذرد و نگاه فيلم در اين چند جمله خلاصه مي شود كه گرچه جنگ پديده اي همراه با خونريزي است اما در همان جا هم مي شود رفتاري انساني داشت. آدم ها به خودي خود در شرايط عادي مي توانند رفتاري انساني و دوستانه داشته باشند اما جنگ هميشه شرايطي غيرعادي را رقم مي زند.
ممكن است اين فيلم به جشنواره پليس هم برسد. با توجه به اينكه كمثل يك قصه» داستاني در مورد اميد و دوستي دارد و جشنواره پليس اين مباحث را مورد توجه قرار مي دهد، فيلم مذكور هم مي تواند در اين جشنواره حضور يابد.

چشم انتظار
سيد مهدي شجاعي
... و شايد ما گمان مي كنيم
ما چشم انتظار آمدنت هستيم.
تو خوب مي داني و خداي تو نيز گواه است كه راست مي گوييم. راست مي گوييم كه سخت دلتنگ ديدار توايم و در آتش فراق و هجرانت مي سوزيم.
اينكه از هر مسافري نشان تو را مي پرسيم، اينكه ندبه مي خوانيم، ضجه مي زنيم، مويه مي كنيم و ناله سر مي دهيم و با همه قلب و جان و روحمان ظهورت را از خودت و خدايت طلب مي كنيم، جز تو هيچ كس را نمي جوييم و جز خداي تو هيچ كس را قادر مطلق نمي دانيم.
اما چرا صداي فريادهاي ما آنچنان رسا نيست كه به گوش تو برسد؟
چرا ضجه هاي ما آنچنان ترحم انگيز نيست كه تو را به آمدن ترغيب كند؟
چرا استغاثه هاي ما آنچنان استغاثه نيست كه اجابت خدايت را برانگيزد؟
چرا دستهاي تمناي ما آنچنان بلند نيست كه پرده از رخ زيباي تو بردارد؟
نكند كه ما قواعد دوست داشتن را نمي دانيم؟
نكند كه ما راه و رسم انتظار را بلد نيستيم؟
نكند كه ما دست به كاري مي بريم و دل به كار ديگري مي سپاريم!؟
نكند كه ما به گونه اي حرف مي زنيم و به گونه اي ديگر عمل مي كنيم؟
نكند كه ما مصداق همان گروه از شيعيان تو نيستيم كه تو در نامه مقدست، به شيخ مفيد اشاره كرده اي:
فما يحسبنا عنهم الا ما يتصل بنا مما نكوهه ولا نوثره منهم؛ هيچ چيز ميان ما و شيعيانمان فاصله نمي اندازد و دست دوستمانمان را از دامن ما كوتاه نمي كند مگر كارهاي ناپسندشان!
پس شايد راه و رسم انتظار اين نيست كه ما گمان مي كنيم.
و شايد ما گمان مي كنيم كه چشم انتظار آمدنت هستيم.

سينما
000669.jpg
ميم مثل مادر
كارگردان: رسول ملاقلي پور
بازيگران: گلشيفته فراهاني، حسين ياري، جمشيد هاشم پور، شراره دولت آبادي و سحر دولتشاهي
سينماهاي نمايش دهنده: فرهنگ 1، مركزي 1، فلسطين 1، ناهيد، پيروزي، گلريز 2، فردوسي
خلاصه داستان: پزشكان دليل بيماري فرزند سپيده را ناشي از استنشاق گازهاي شيميايي توسط وي مي دانند. سهيل اصرار دارد تا فرزند را به آسايشگاه تحويل دهند، اما سپيده مقاومت مي كند و...

تلويزيون
000711.jpg

آلودگي هواي تهران
000663.jpg

شناسنامه
روزنامه صبح ايران: اجتماعي ـ فرهنگي ـ اقتصادي
صاحب امتياز: موسسه همشهري
مدير مسئول : حسين انتظامي
چاپخانه هاي: افست و ايرانچاپ
نشاني و تلفن هاي همشهري
دفتر مركزي: تهران ـ خيابان آفريقا ـ كوچه تنديس ـ شماره ۱۰
كد پستي: ۱۹۱۵۶۵۶۳۵۳ ـ صندوق پستي: ۵۴۴۶/۱۹۳۹۵

نشاني اينترنت: http://www.Hamshahri.org
نشاني پست الكترونيكي: Editorial@Hamshahri.org
[Roma
]
سازمان آگهي ها: خيابان مطهري ـ چهارراه سهروردي ـ شماره ۹۱
تلفن: ۸۸۶۰۶۶۰۴ ـ ۸۸۶۰۶۶۲۲ ـ ۸۸۶۰۶۵۹۸ ـ ۸۸۶۰۶۵۹۱ ـ ۸۸۴۲۳۳۶۲ ـ ۸۸۶۰۶۶۰۴
نمابر: ۸۸۶۰۶۶۵۴ ـ ۸۸۴۰۸۳۱۶ ـ ۸۸۴۰۶۱۳۲
[Roma
]
دفتر مركزي راهنماي همشهري (نيازمنديهاي صبح تهران):
خيابان كريمخان زند ـ خيابان حافظ ـ كوچه امير رضايي ـ شماره ۲۱۴
تلفن: ۶۶۴۹۸۳۸۱

داستانك
كابوس شيرين
در حالي كه دستان كوچكش در دستان مادر بود از پله هاي محلي كه نمي دانست اسم آنجا دادگاه خانواده است، به خيابان آمد. پدر را ديد كه با فاصله اي نه چندان زياد اما خيلي خيلي دور در جهت مخالفت آنها حركت مي كند. چيز زيادي نمي دانست اما احساس مي كرد كه اين جدايي غم انگيز طولاني خواهد بود. هم او اشك مي ريخت هم مادر، صورت پدر را نمي ديد و نديد كه او نيز گونه هايي نمناك دارد. مادر دستان او را فشرد و دخترك چشم از تعقيب پدر برداشت و همراه مادر به سوي آينده نامعلوم قدم برداشت.
هر دو هنوز مي گريستند. مادر باز هم و باز هم دستان او را فشرد. وحشت زده از خواب پريد. مادر دستان او را در دست داشت. با مهرباني پرسيد: شيرين! عزيزم! چرا گريه مي كني؟ خواب بد ديدي؟ و بعد لبخندي زد. پدر را ديد كه براي رفتن به محل كار خود آماده بود، او نيز لبخندي زد. هر سه خنديدند. هيچ وقت از اين كه صبح به اين زودي بيدار شده است، به اندازه امروز خوشحال نشده بود. در حالي كه لباس خود را مرتب مي كرد، در اين انديشه و آرزو بود كه كاش واقعيت زندگي دوست و همكلاسي اش كزهره» نيز فقط كابوسي زودگذر بود و او مجبور نبود به علت جدايي پدر و مادرش از يكديگر، در حسرت لبخند مهربان پدر و نگاه پر از محبت مادر، قصه هاي تكراري مادربزرگ را بشنود.
غلام رضا كاظميان پور

گشتي در دنياي خبرها
۳ ساعت زندگي وارونه
گلاسگو: از كار افتادن دستگاه سفينه فضايي يك شهربازي در اسكاتلند باعث شد تا 18 نفر كه سوار بر اين دستگاه بودند به مدت 3 ساعت به صورت وارونه در ميان آسمان و زمين سرگردان شوند. ظاهراً تعداد افرادي كه سوار بر اين دستگاه شده بودند بيش از ظرفيت مجاز بود و به همين دليل دستگاه از كار افتاد.
دانش آموز تنها
لندن: در بريتانيا يك جزيره دورافتاده وجود دارد كه جمعيت آن تنها 15 نفر است. برق جزيره كانا از ژنراتور تأمين مي شود و گاز نيز به صورت كپسول در اختيار مردم قرار مي گيرد. همچنين نزديك ترين فروشگاه از اين جزيره با قايق 4 ساعت فاصله دارد. اما تنهاترين دانش آموز دنيا نيز در اين جزيره زندگي مي كند. يك دختربچه 8 ساله تنها دانش آموز مدرسه اين جزيره است كه حتي يك همبازي هم ندارد. او آرزو مي كند كه جمعيت دانش آموزي اين مدرسه از يك نفر به دو نفر افزايش يابد.
عاقبت خالكوبي
سالت ليك سيتي: يك نئونازي در آمريكا كه به جرم سرقت مسلحانه، كلاهبرداري و حمل غيرمجاز سلاح دوران محكوميتش را سپري مي كند براي چند ساعت مرخصي گرفت و از زندان خارج شد. وي بلافاصله پس از خروج از زندان تصميم گرفت كه متواري شود تا ديگر پليس به او دسترسي نداشته باشد. اما چون بدن وي از مغز سر تا نوك انگشتان پا خالكوبي شده بود، پليس بلافاصله با بهره از اطلاعات مردمي وي را شناسايي و دستگير كرد.
اداره، بدون موكت
هلسينكي: دانشمندان فنلاندي به مديران اداره ها و شركت ها توصيه كرده اند، كف محل كار را به صورت كامل با موكت نپوشانند. يكي از اين دانشمندان مي گويد: كف بسياري از ادارات به طور كامل با موكت پوشيده شده است كه اين اقدام احتمال ابتلاي كارمندان را به بيماري آسم افزايش مي دهد. حال اگر مديران به استفاده از موكت اصرار دارند توصيه مي شود كه تمام كف محل كار را با موكت پر نكنند بلكه در كنار ديوار ها فضاهاي خالي در نظر بگيرند.
غرامت براي رفتگر
لندن: يك رفتگر در انگليس كه دو سال قبل به دليل واژگون شدن كاميون حمل زباله فلج شد سه ميليون و هفتصد هزار پوند غرامت دريافت كرد. دو سال قبل هنگامي كه وي همراه با همكارانش مشغول جمع آوري زباله ها بودند، كاميون حمل زباله به دليل حجم بالاي زباله ها پر شد. به همين دليل كارفرما به راننده كاميون دستور داد كه با سرعت بسيار بالا حركت كند و سپس ترمز بزند تا شايد با اين اقدام فضاي بيشتري داخل كاميون براي حمل زباله ايجاد شود. متاسفانه راننده كاميون در حين اجراي دستور مافوق خود، كنترل كاميون را از دست داد و واژگون شد كه رفتگر نگون بخت زير كاميون گير افتاد و فلج شد. او بايد تا آخر عمر از ويلچر استفاده كند.
ميمون سيگاري
000672.jpg
پكن: آيا مي دانيد كه به چه دليل اين ميمون كه در يكي از باغ وحش هاي كشور چين نگهداري مي شود، سيگاري شده است؟ او هنگامي كه به اين باغ وحش انتقال يافت سيگاري نبود اما چون هر روز بازديد كنندگان سيگاري را مي ديد از آنها الگوبرداري كرد و سيگاري شد. با آن كه ماموران باغ وحش چندين بار سعي كرده اند او را ترك بدهند اما وي در برابر آنها مقاومت كرده است و حاضر نيست سيگارهايش را در اختيار ماموران قرار بدهد.

صفحه آخر
اجتماعي
ادب و هنر
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
زادبوم
حوادث
بين الملل
سياسي
شهر تماشا
سلامت
شهري
دانش
ورزش
همشهري ضميمه
شناسنامه
داستانك
دنياي خبرها
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   بين الملل   |  
|  سياسي   |   شهر تماشا   |   سلامت   |   شهري   |   دانش   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |