پنجشنبه ۱۸ آبان ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره ۴۱۲۸ - Nov 9, 2006
شهردار تهران:
بودجه مونوريل را
به مترو بدهيد
گروه شهري: اختصاص 150 ميليون دلار از سوي دولت براي راه اندازي منوريل در تهران طي چند روز گذشته موضوع بحث هاي جدي كارشناسان مديريت شهري بوده است.در تاز ه ترين واكنش در اين باره شهردار تهران با اشاره به جلسه دولت در استان تهران و ضمن تشكر از زحمات هيأت وزيران گفت: دولت هيچ كمكي به عنوان كمك ويژه به تهران از محل تبصره 13 بودجه 85 نكرده است.
دكتر محمد باقر قاليباف در حاشيه آغاز عمليات اجرايي احداث كتابخانه فني و مهندسي دانشگاه اميركبير در خصوص اعتبارات تبصره 13 بودجه 85 و سهم تهران از اعتبارات تخصيص يافته گفت: اين اعتبارات بايد از ابتداي سال تخصيص مي يافت كه هم اكنون قصد دارند بخشهايي از آن را بدهند اما در كل، اقدام جديد و كمك ويژه اي به تهران از محل تبصره 13 صورت نگرفت و تنها مقرر شده تا دولت بخشهايي از مصوبه مجلس را اجرايي كند.
وي در پاسخ به سوالي درباره هزينه كرد اعتبارات اختصاص يافته از محل تبصره 13بودجه سال جاري و ميزان اختيارات مديريت شهري در اين خصوص گفت: اين سوال را از دولت بپرسيد.
به گزارش ايسنا :قاليباف اعلام كرد: تبصره 13 بودجه امسال با پيشنهاد دولت و مصوبه مجلس، 4 ميليارد دلار فاينانس و يكهزار ميليارد تومان براي شهرداريها و كمك به توسعه حمل و نقل عمومي در نظر گرفته كه بخش قابل توجهي از آن متعلق به تهران است؛ اما تا كنون اقدام جدي در اين زمينه انجام نشده و اميدواريم با تصميمات اخير دولت و رياست جمهوري بخشهايي از اين بودجه محقق شود.
وي در خصوص تخصيص اعتبار 150 ميليون دلاري از محل تبصره 13 به پروژه مونوريل تهران گفت: هنوز كار مطالعاتي اين پروژه تمام نشده و داراي اشكالات و اختلاف نظرهاي جدي بوده و در شوراي شهر تهران مورد بحث است.بنابراين فكر مي كنم كه اختصاص 150 ميليون دلار براي مونوريل در حالي كه كار مطالعاتي آن تمام نشده، ضرورت نداشته باشد و اي كاش اين پول را براي سرعت بخشيدن به توسعه مترو اختصاص مي دادند تا شايد با اين مبلغ و ساير كمكهاي مالي به مترو بتوانيم آن را توسعه داده و با خريد واگن، جابجايي مسافر را از يك ميليون رقم فعلي تا دو ميليون مسافر در روز افزايش دهيم.وي گفت: بنده ترجيح مي دهم اين مبلغ 150 ميليون دلار را به بخش مترو واگذار كنند كه طبيعتا اگر دولت تصميم بگيرد، اعتبار مونوريل به مترو قابل واگذاري است.
شهردار تهران در پاسخ به سوالي درباره لزوم تغيير ساعت كار بانكها و تصميم مديريت شهري در اين خصوص گفت: بنده شخصا با وزير كشور در اين زمينه صحبت كردم و وزارت كشور نيز بررسي اجراي آزمايشي اين طرح را در دستور كار قرار داد كه اين زمانبندي رو به اتمام بوده و طرح نيازمند تجديد نظر است.
وي افزود: پس از بررسي معايب و محاسن اين طرح و بررسي ها و بازنگريهاي لازم، شهرداري به صورت حضوري و يا مكتوب پيشنهادهاي خود را در اين خصوص در اختيار شوراي عالي ترافيك و وزير كشور قرار خواهد داد؛ چرا كه بايد در اين زمينه در ابعاد مختلف تجديد نظر شود.
قاليباف درباره حفظ و نگهداري مدرسه البرز به عنوان يكي از مدارس قديمي گفت: اين مدرسه يكي از مدارس تاريخي و ماندگار است كه معتقديم بايد حفظ شود.
شهردار تهران درباره احداث كتابخانه فني ــ مهندسي دانشگاه اميركبير نيز گفت: اين كتابخانه از محل بودجه سالانه شهرداري كه به توسعه كتابخانه ها و بخشهاي فرهنگي هنري اختصاص دارد، احداث مي شود كه ظرف يك هفته تا 10 روز، روز شمار بهره برداري آن نصب خواهد شد تا دانشجويان و مردم از زمان افتتاح آن با خبر شوند.
به گفته وي، اين كتابخانه براي استفاده عموم و مردم و دانشجويان خواهد بود.

رئيس جمهوري:
حل معضل ترافيك نيازمند عزم ملي است
000690.jpg
گروه سياسي - محمود احمدي نژاد مديريت ترافيك را از پيچيده ترين و گسترده ترين مديريتهاي جهان دانست و تاكيد كرد: حل معضل ترافيك نيازمند تلاش همه دستگاهها و عزم ملي است.
احمدي نژاد كه صبح ديروز در سومين كنفرانس منطقه اي مديريت ترافيك در مركز همايشهاي صدا و سيما سخن مي گفت با تاكيد براين نكته كه مديريت ترافيك بايد هم مديريتي كلان نگر و هم جزيي نگر باشد افزود: اين مديريت همه جامعه را در بر مي گيرد و حتي كساني كه سفر نمي كنند متأثر از تبعات سفر هستند.
رئيس جمهوري اتلاف وقت، آلودگي هوا و حوادث و خسارت ناشي از آن را از جمله تبعات منفي ترافيك و حمل و نقل دانست و گفت: مديريت ترافيك بايد براي به حداقل رساندن اين تبعات برنامه ريزي كند.
وي آموزش هدفمند و حضور سازمان يافته و عالمانه پليس را از كارهاي مؤثر و زودبازده دانست و گفت: آموزش هدفمند به سرعت تأثير مثبت خود را بر فرهنگ ترافيك بر جا خواهد گذاشت و آموزش مستمر مي تواند به رانندگان در كاهش حوادث كمك كند.
احمدي نژاد با تاكيد بر اينكه انسانها به لحاظ رواني هرگاه احساس كنند كه تحت نظارت هستند رفتار خود را كنترل مي كنند، تصريح كرد: اگر حضور پررنگ و با برنامه پليس را در جاده و خيابانها داشته باشيم به كنترل رفتار رانندگان منجر خواهد شد.
رئيس جمهوري همچنين از مردم نيز خواست با رعايت قوانين و احترام به مقررات، دستيابي به اين هدف مهم را تسهيل نمايند.

شهردار در همايش شهر و ورزش اعلام كرد:
بهره برداري مردم از ورزشگاه هاي شهرداري رايگان مي شود
000687.jpg
گروه شهري - صبح ديروز نخستين همايش ملي شهر و ورزش در محل هتل بين   المللي المپيك ورزشگاه آزادي با سخنان محمد باقر قاليباف شهردار تهران افتتاح شد.
به گزارش خبرنگار ما قاليباف شهردار تهران به عنوان سخنران نخستين همايش ملي شهر و ورزش خطاب به شركت كنندگان ، پايداري شهر را متكي به شهروندانش دانست و بر لزوم تامين آسايش، رفاه،شادابي، نشاط و تندرستي ساكنين شهرها تاكيد كرد و گفت: مردم هم هدف وهم اساس توسعه شهر هستند. بنا بر اين، هرتصميمي كه در شهر گرفته مي شود بايد در راستاي ارتقاء انسانها در همه ابعاد جسمي و روحي آنها باشد.
قاليباف اينكه شهرداري تهران صرفاً به عنوان سازماني خدماتي نام برده شود را نادرست دانست و تاكيد كرد: شهرداري به عنوان نهادي اجتماعي معتقد است پديده شهر نشيني امروز نه تنها تحرك بلكه فرصت بهره مندي از طبيعت را از شهروندان خود گرفته است.وي ادامه داد: وجود آلودگيهاي صوتي با بيش از 50 دسي بل و آلودگيهاي شديد زيست محيطي عامل خسارات جسمي و روحي بزرگ به ساكنين ابرشهرها ازجمله شهر تهران است.وي گفت: بنابر اين همانطور كه امروز شهروندان از شهرداري توقع پاكيزگي و رفت و روب به موقع شهر را دارند،
مي بايست همين توقع در حوزه توسعه انواع امكانات و تجهيزات ورزشي نيز وجود داشته باشد و مديريت شهري را با دقت و پيگيريي هاي خود وادار به آن كنند كه در حوزه توسعه فرهنگ و امكانات وسايل ورزشي تمام همت خود را به كار گيرد.
وي تامين اين مهم را وظيفه مديريت شهري دانست كه در راستاي همين وظيفه با حذف نگاه اقتصادي از حوزه ورزش سعي شده است مراكز ورزشي تحت پوشش شهرداري را از دست پيمانكاران بخش خصوصي خارج نمائيم و امكانات اين مراكز را به طور رايگان در اختيار متقاضيان قرار دهيم.
اختتاميه فوتبال محلات
گزارش ديگري حاكي است كه مراسم اختتاميه مسابقات فوتبال محلات تهران ديروز پس از گذشت 80 روز از شروع اين مسابقات، با حضور محمدباقر قاليباف شهردار تهران در محل استاديوم آزادي برگزار شد.
به گزارش همشهري، اين مسابقات در ميان 50 هزار ورزشكار در قالب 2 هزار و 482 تيم و در سه رده سني نونهالان، نوجوانان و جوانان از 27 مرداد ماه آغاز شده بود و ديروز نفرات اول تا سوم هر سه رده سني در سطح۳۸۰ محله تهران معرفي شدند.
بنا بر اين گزارش، 842 تيم از نونهالان،  728 تيم از ميان نوجوانان و 911 تيم از ميان جوانان شركت كنندگان مسابقات فوتبال محلات را تشكيل مي دادند.
جوايز برگزيدگان نخست از هر رده سني شامل زيارت مكه مكرمه و مدينه منوره، جوايز دوم از هر گروه نيز زيارت بارگاه حضرت زينب(س) و جوايز تيم هاي سوم از هر رده سني نيز زيارت امام رضا(ع) در نظر گرفته شده است.
اين گزارش مي افزايد: در رده سني نونهالان مقام اول را منطقه 4 و مقام دوم را منطقه 20 و مقام سوم را منطقه 18 كسب كرد. در رده سني نوجوانان مقام اول را منطقه 17،  مقام دوم را منطقه 2 و مقام سوم را منطقه 10 كسب كرد. در رده سني جوانان مقام اول را منطقه يك و مقام دوم را منطقه 10 و مقام سوم را منطقه 15 كسب كرد كه شهرداران مناطق به نمايندگي از تيم هاي برگزيده كاپ طلايي اين مسابقات را از محمدباقر قاليباف شهردار تهران دريافت كردند.
قاليباف در مراسم اختتاميه مسابقات فوتبال محلات خبر داد: به پيشنهاد شهرداري تهران روز دوم آذرماه سالروز ولادت حضرت معصومه(س) روز ملي دختران نامگذاري شد كه در اين روز 25 سالن و تا آخر آذرماه 90 سالن ورزشي ويژه بانوان توسط شهرداري آماده بهره برداري خواهد شد. وي افزود: 20 مجموعه ورزشي با 280 هزار متر مربع مساحت در دست احداث و طراحي داريم كه بيش از 5 تا 10 هزار نفر ظرفيت تماشاگر دارد.
قاليباف اظهارداشت: تا پايان سال، كار احداث 500 زمين چمن مصنوعي در محلات به پايان مي رسد و از اين تعداد تاكنون 250 زمين چمن نيز به بهره برداري رسيده است.

بر اساس طرح جامع كمربند سبز صورت مي گيرد
جنگل كاري 50 هزار هكتار از اراضي حاشيه اي شهر تهران
گروه شهري- بر اساس طرح جامع كمربند سبز پيرامون شهر تهران طي 10 سال، پنجاه هزار هكتار از اراضي ملي اطراف شهر تهران جنگل  كاري مي شود.
به گزارش روابط عمومي شهرداري تهران ،علي محمد مختاري - مدير عامل سازمان پارك ها و فضاي سبز شهر تهران ضمن بيان اين مطلب اظهار داشت: اين طرح به منظور گسترش فضاي سبز حاشيه تهران اجرا مي شود و با استفاده از گونه هاي مناسب و سازگار كليه مناطق حاشيه تهران جنگل كاري خواهد شد.
وي افزود: در راستاي گسترش فضاي سبز پايتخت، توسعه همكاري هاي بين المللي در اولويت برنامه هاي بلندمدت سازمان پارك ها و فضاي سبز شهر تهران قرار گرفته است.
علي محمد مختاري خاطرنشان كرد: برگزاري كارگاه  هاي آموزشي بين المللي، شركت در نشست هاي بين المللي و برگزاري سفر هاي مطالعاتي از جمله اقداماتي است كه به منظور توسعه همكاري هاي بين المللي انجام خواهد شد.

حريم بي ديده بان
دكترناصركرمي
دهه هفتاد قطعا از سوي علاقه مندان حوزه هاي گوناگون نظري مي تواند نام هاي مختلف به خود گيرد. اما از يك نظر مي توان اين دهه را عصر ظهور و سقوط تشكل هاي زيست محيطي ناميد. از اوايل اين دهه ثبت شتابناك ده ها تشكل زيست محيطي آغاز شده و در نيمه اين دهه بنا به يك روايت به حدود هزار و هفتصد تشكل ثبت شده رسيد. اما از همين زمان همچون كف بر آب يكي يكي محو شدند و رفتند و در پايان دهه هفتاد عملا تشكل هاي زيست محيطي فعالي كه باقي ماندند از تعداد انگشتان دو دست هم كمتر بودند، كه به تقريب مي توان گفت همان ها هم در حال حاضر منفعل هستند. راز ظهور و اضمحلال يك باره صدها تشكل زيست محيطي در ايران موضوعي است كه مي تواند محمل بحث هاي كشاف تاريخي و اجتماعي باشد، اما آنچه كه اكنون موضوع اين نوشتار است، تأثيري است كه نبود اين تشكل ها بر فضاي عمومي محيط زيست كشور مي گذارد. تأثير مهم و واضح البته اين است كه به جرأت مي توان گفت در حال حاضر محيط زيست ايران (اعم از محيط طبيعي و انساني) ديده بان ندارد. نه تنها سازمان حفاظت محيط  زيست علاقه چنداني به برخورد با بسياري از طرح هاي مغاير با هنجارهاي زيست محيطي ندارد، بلكه حتي از افشاي آنها و دلمشغول كردن جامعه با پيامدهاي اجراي چنين طرح هايي ابا دارد. خود اين سازمان هم قاعدتا بايد از سوي مجلس مورد پايش و ديده باني قرار بگيرد، كه سوابق نشان مي دهد مجلسيان به هزار و يك موضوع ديگر از حمايت از ضربه سر زيدان به جناغ سينه ماتراتزي بگير تا صدور اطلاعيه عليه داور بازي استقلال ملوان، علاقه دارند، اما به محيط زيست نه.
ازجمله  مصاديق بي ديده بان بودن محيط زيست ايران مي توان   به  ماجراهاي مرتبط با ساخت و ساز غيرمجاز در ارتفاع بالاتر از 1800 متر اشاره كرد. تخلفاتي كه در اين زمينه انجام شده است هم نقض هنجارهاي مسلم محيط زيست است، هم به حريم محيط طبيعي لطمه مي زند، هم محيط انساني را با خطرهاي متعدد روبه رو مي كند و هم نشانه اي است از بي دفاع بودن حريم عمومي در كشور، حتي در جايي كه معرض ديد ميليون ها انسان است. اما نه بروز و گسترش اين تخلف بازتاب چنداني در محافل زيست محيطي داشت و نه فعاليت هاي انجام شده براي مقابله با اين پديده. حتي دراماتيك شدن اين موضوع، يعني صدور حكم دستگيري شهردار منطقه، حمايت شهردار از شهردار منطقه، صدور حكم عليه شهردار و دستور رئيس قوه قضائيه براي منع تعقيب قضائي شهردار چندان توجهي را برنينگيخت.
و اين همه همچنان كه گفته شد در عرصه اي از حريم محيط زيست رخ داد كه كاملاً در ملأ عام بود. و به همين خاطر است كه آدمي نگران مي شود براي آن همه عرصه اي كه مطلقا هيچ ديده باني ندارد.

اولين همايش ملي مناسب سازي محيط شهري برگزار شد
ايسنا: معاون رئيس جمهور و رئيس بنياد شهيد و امور ايثارگران گفت: با مناسب سازي محيط شهري و فراهم كردن شرايط حضور ناتوان حركتي به جامعه ضمن تقويت حس اعتماد به نفس،  به سر زنده شدن آنها و در نتيجه جامعه كمك كنيم.
حسين دهقان در اولين همايش ملي مناسب سازي محيط شهري كه ديروزبرگزارشد اظهار كرد: هر تغييري به سمت جلو نيازمند تغيير در حوزه نظر و انديشه و سپس همگاني شدن و اجرايي شدن در فضاي عمومي است.

نگاه
000684.jpg
نويد شريفي

شهري
اجتماعي
ادب و هنر
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
زادبوم
حوادث
بين الملل
سياسي
شهر تماشا
سلامت
دانش
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   بين الملل   |  
|  سياسي   |   شهر تماشا   |   سلامت   |   شهري   |   دانش   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |