پنجشنبه ۱۸ آبان ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره ۴۱۲۸ - Nov 9, 2006
شكست جمهوريخواهان و آغاز درماندگي بوش
مجلس نمايندگان در كنترل دمكراتها
000654.jpg
000651.jpg
گروه بين الملل- همانگونه كه پيش بيني مي شد حزب دمكرات در انتخابات ميان دوره اي آمريكا از رقيب جمهوريخواه خود پيشي گرفت و كنترل مجلس نمايندگان آمريكا به دست دمكراتها افتاد. براي تكميل اين پيروزي، دمكراتها بايد در انتخابات سنا در دو ايالت مونتانا و ويرجينيا نيز پيروز شوند.
براساس آخرين گزارش ها (تا لحظه تنظيم خبر) احتمال پيروزي دمكراتها در ايالت مونتانا وجود دارد اما به دليل اشكالات فني احتمالاً آراي ايالت ويرجينيا دوباره شمرده خواهد شد. در انتخابات رياست جمهوري آمريكا در سال 2000 در ايالت فلوريدا اين اتفاق افتاد و جرج بوش بالاخره با رأي دادگاه رئيس جمهور آمريكا شد.
جمهوريخواهان نومحافظه كار در انتخابات كنگره سه نقطه ضعف عمده شكست در عراق، فساد در دولت بوش و اوضاع اقتصادي ناگوار در آمريكا را داشتند كه براي روي برگرداندن مردم از آنان كافي بود. علاوه بر اين ،رويكرد جزم انديش و زورمدارانه بوش و همدستانش در كاخ سفيد در امور داخلي و خارجي آمريكا، ناراحتي مردم آمريكا را از انتقاد به استهزا و ناسزاگويي رسانده بود.
در اولين واكنش، سخنگوي كاخ سفيد، با اذعان به شكست جمهوريخواهان مدعي شد كه هيچ چيز تغيير نخواهد كرد اما دمكراتهاي پيروز در انتخابات، بلافاصله اعلام كردند كه مردم آمريكا خواهان تغييرات در سياست داخلي و خارجي هستند. به هرحال كاخ سفيد ناچار بايد در خصوص سياستهاي خود با كنگره و مجلس نمايندگان و سنا هماهنگ شود. و اين يعني پايان 12 سال سيطره جمهوريخواهان بر كنگره.
اروپاييان از شكست جمهوريخواهان در آمريكا استقبال كردند هر چند در مورد تأثير اين تغيير آرايش سياسي در آمريكا اتفاق نظر وجود ندارد.
وزير دفاع ايتاليا شكست جمهوري خواهان را حاكي از قضاوت مردم آمريكا از سياست غلط بوش توصيف كرده است، پيرو فاسبين رهبر حزب دمكراتهاي چپ نيز شكست بوش را شكست يكجانبه گرايي خوانده است.
رومانو پرودي نخست وزير ايتاليا نيز شكست بوش را به عراق منتسب كرد.
مشاور نيكلا ساركوزي وزير كشور فرانسه و نامزد انتخابات رياست جمهوري اين كشور گفته است از اينكه سياست خارجي آمريكا مورد انتقاد مردم آمريكا قرار گرفته است خوشحالم چون سياست بدي بود. لورن فابيوس نامزد سوسياليست ها در انتخابات رياست جمهوري فرانسه نيز گفت، آمريكاييها فهميدند كه آقاي بوش به آنها دروغ گفته است.
جان مك دانل كه پس از كنار رفتن توني بلر نخست وزير انگليس قرار است رهبر حزب كارگر شود گفت: پيام مردم آمريكا اين است كه تغييرات زياد سياسي درباره مسئله عراق بايد تحقق يابد، همانگونه كه اين اتفاق بايد در انگليس روي دهد و بالاخره اينكه كارشناس بنياد تحقيقات استراتژيك در پاريس گفت، دمكراتها روزگار بوش را سياه خواهند كرد. نكته جالب آنست كه چون بوش چيزي براي از دست دادن ندارد احتمالاً حاشيه سياسي وي براي مانور بزرگتر از قبل خواهد بود.
انتخابات روز سه شنبه براي تمام 435 كرسي مجلس نمايندگان، 33 كرسي از يكصد كرسي مجلس سنا و 36 فرماندار از 50 فرماندار ايالت هاي آمريكا برگزار شد. تا ديروز جمهوريخواهان با در اختيار داشتن 231 كرسي مجلس نمايندگان و 55 كرسي مجلس سنا، كنترل اين دو مجلس را در دست داشتند.
اما در انتخابات روز سه شنبه، دمكراتها با كسب۲۲۸ كرسي كنترل مجلس نمايندگان رابه دست آورده اند و در سنا نيز كه دمكراتها براي پيروزي به 6 كرسي نياز داشتند، فقط ابهام در كسب  كرسي سناتوري ايالت ويرجينيا باقي مانده است.

نگاه
آمريكاي پس از انتخابات
گروه بين الملل نيلوفر قديري: دوران رياست جمهوري جورج بوش با خروج آمريكا از توافقنامه هاي بين المللي و چند جانبه شروع شد.
هم پيمانان آمريكا يكي پس از ديگري از واشينگتن فاصله گرفتند و خاورميانه در كانون توجه بين المللي قرار گرفت.
اكنون بعد از شش سال معلوم شده است كه اين ديدگاه و ماموريت و شيوه با شكست رو به رو شده و براي رئيس جمهوري آمريكا و معدود هم پيما نان باقي مانده اش حاصلي به غير از بي ثباتي در صحنه داخلي و انزوا در صحنه جهاني نداشته است.
تا پيش از اين رهبران چند كشور هم پيمان آمريكا همچون ايتاليا و اسپانيا تاوان سياستهاي آمريكا در عراق را پرداخته اند و اكنون نوبت به خود آمريكا و رهبران جمهوريخواه آن رسيده است.
جهان اكنون در انتظار نتايج انتخابات در آمريكاست اما واقعيت آن است كه نتيجه اين انتخابات هرچه كه باشد از فرداي آن ديدگاه واشنگتن نسبت به دنيا تغيير خواهد كرد و سياست بياييد با هم معامله كنيم جاي لفاظي هاي قلدرمآبانه را خواهد گرفت.
اولين نشانه هاي اين تغيير سياست شروع كار جيمز بيكر سوم وزير خارجه سابق است كه در راس گروه تحقيق عراق قرار است به دولت بوش توصيه كند كه با سوريه، ايران و هر كشور ديگري كه لازم باشد گفتگو كرده و به توافق برسد تا خروج كم هزينه آمريكا از عراق تضمين شود.
ديگر خبري از شعارهاي آزادسازي و انقلاب در خاور ميانه نخواهد بود چرا كه جنگ عراق تا امروز چيزي نزديك به 340 ميليارد دلار براي ماليات دهندگان آمريكايي هزينه داشته  است.شايد اولين تغيير در آمريكاي پس از انتخابات را در وزارت دفاع شاهد باشيم.
يا دونالد رامسفلد از وزارت دفاع مي رود و يا نقشش تا حد يك وزير تشريفاتي و بدون نفوذ تقليل مي يابد.
سياست ثبات بخشي هم در اولويت برنامه هاي كاخ سفيد در عراق قرار مي گيرد و هدف ايجاد دمكراسي تحت تاثير اين اولويت قرار مي گيرد.
براي ثبت تحولات مثبت در عراق جدول زماني تدوين مي شود و البته پيش از هركاري به اين نكته توجه مي شود كه بدون تعامل با همسايگان اصلي عراق يعني ايران و سوريه نمي توان اوضاع را در اين كشور سامان داد.
روزنامه گلف تايمز هفته گذشته نوشت، بلند پايه ترين مشاور سياست خارجي توني بلر نخست وزير انگليس به تازگي به دمشق رفته است تا با بشار اسد رئيس جمهوري سوريه و ديگر مقامات ارشد اين كشور ديدار و گفتگو كند.
اين روزنامه به نقل از يك مقام انگليسي هم نوشت: ما مي دانيم كه سوريه بخشي از واقعيت منطقه است و نمي  توان آن را ناديده گرفت.
تغيير آمريكا بعد از انتخابات ميان دوره اي كنگره اكنون يك واقعيت است. آمريكا بعد از اين انتخابات تلاش خواهد كرد تا گذشته را جبران كند.
با توجه به موقعيت حساس اقتصاد كلان آمريكا، بحران در وضعيت بودجه و قدرت رو به زوال آن در خاور ميانه گزينه ديگري باقي نمي ماند.
نتيجه انتخابات ميان دوره اي كنگره آمريكا اين است نه شمار آمار و ارقامي كه از صندوقها بيرون مي آيد.
منبع : آسيا تايمز

عزاي عمومي در فلسطين
گروه بين الملل - در پي كشتار مردم بي دفاع روستاي بيت حانون توسط نظاميان رژيم اسرائيل در سرزمين هاي فلسطين سه روز عزاي عمومي اعلام شد.
توپخانه ارتش اسرائيل عليرغم ادعاي اين رژيم مبني بر عقب نشيني از نوار غزه سه شنبه شب در حالي كه توجه جهاني به انتخابات آمريكا معطوف بود با شليك به مناطق مسكوني در يكي از خيابان هاي روستاي بيت حانون افزون بر 50 فلسطيني كه اكثريت آنها را زنان سالخورده و كودكان تشكيل مي دادند به خاك و خون كشيد. در اين حمله جنايتكارانه تا لحظه تنظيم خبر 18 فلسطيني به شهادت رسيده اند.
در واكنش به اين كشتار، اسماعيل هنيه نخست وزير فلسطين سه روز عزاي عمومي در فلسطين اعلام كرد. وي همچنين با لغو مذاكرات مربوط به تشكيل دولت وحدت ملي در فلسطين خواستار نشست فوري سران عرب و نيز شوراي امنيت سازمان ملل شد.هنيه كه به همين مناسبت سخن مي گفت خطاب به كشور هاي عرب گفت سكوت خود را بشكنيد و نسبت به اين جنايت مواضع درست اتخاذكنيد.
محمود عباس رئيس تشكيلات خود گردان فلسطين نيز با بيان اينكه اسرائيل با اين جنايات خود عملا در حال نابود كردن فرصت صلح است همچون هنيه خواهان برگزاري نشست اضطراري شوراي امنيت سازمان ملل شد.

كوتاه ازسياست جهان
حاشيه هاي انتخابات كنگره آمريكا
* گزارش بيش از 250 مورد اشكال كوچك و بزرگ در روند رأي گيري
* خانم نانسي پلوسي از حزب دمكرات به عنوان اولين رئيس زن مجلس نمايندگان انتخاب شد.
* راه يافتن نخستين مسلمان آمريكايي به مجلس نمايندگان
* با پيروزي دمكراتها شاخص سهام در بازار مالي نيويورك افزايش يافت.
* تمامي نمايندگان دمكرات بار ديگر انتخاب شدند اما جمهوريخواهان بسياري شكست خوردند.
* شكست آمريكا در عراق، مهمترين دليل شكست نو محافظه كاران شمرده شده است.
* فرانس پرس: نتيجه انتخابات لطمه اي جدي بر جورج بوش است.
* فرمانداري نيويورك هم به يك دمكرات رسيد. هيلاري كلينتون از نيويورك براي بار ديگر وارد سنا شد.
* ميزان مشاركت رأي دهندگان مانند چهار سال پيش بود.
* رويترز عنوان تحليل خود از انتخابات آمريكا را محور شرارت يا محور ناكامي گذاشت.
* بي بي سي: كنترل دمكراتها بر كنگره واقعيت هاي پنهان جنگ عراق را فاش مي كند.
* گزارش رويترز از نگراني هند از سرنوشت قرارداد هسته اي واشنگتن و دهلي نو
* ترديد بغدادنسبت به احتمال تغيير سياست آمريكا در عراق
* كشورهاي عربي، پيروزي دمكراتها را در سياست  خاورميانه اي آمريكا بي تأثير خوانده اند.

۵۵ كشته و مجروح در حمله انتحاري در پاكستان
گروه بين الملل انفجار مواد منفجره همراه يك بمب گذار انتحاري در يك پادگان نظامي ارتش پاكستان در شمال غرب اين كشور 35 كشته به جا گذاشت كه همگي سرباز ارتش بودند. در اين حمله كه در شهر درگايي در استان سرحد شمال غربي از نقاط تجمع طرفداران طالبان روي داد همچنين 20 نفر هم مجروح شدند.
به گزارش شبكه خبري بي بي سي، اكثر كشته شدگان اين حمله انتحاري نيروهاي تازه به خدمت درآمده ارتش بودند كه براي انجام تمرين صبحگاهي در محوطه پادگان جمع شده بودند. هنوز هيچ شخص يا گروهي مسئوليت اين حمله انتحاري را به عهده نگرفته است؛ اما شواهد حاكي از آن است كه اين حمله در واكنش به بمباران مدرسه ديني نزديك به القاعده در مناطق قبيله نشين پاكستان صورت گرفته است. آن حمله بيش از 89 كشته به جا گذاشت كه به گفته دولت پاكستان شبه نظاميان در حال آموزش بوده اند و به ادعاي رهبران مناطق قبيله نشين طلبه اين مدارس بوده اند.
خالد مشعل:
آتش بس با اسرائيل خاتمه يافت
ايسنا: خالد مشعل با تأكيد بر ادامه مقاومت  فلسطين تأكيد كرد كه آتش بس با اسرائيل پايان يافته و مبارزان حماس جنگ با اسرائيل را از سر خواهند گرفت.
به گزارش شبكه تلويزيوني الجزيره، خالد مشعل، رئيس دفتر سياسي حماس در كنفرانس مطبوعاتي در دمشق در واكنش به جنايت هاي رژيم صهيونيستي در شمال نوار غزه تأكيد كرد: مبارزان حماس به حملات غزه با عمل پاسخ خواهند داد نه حرف.
وي گفت: آتش بس با اسرائيل در پايان سال 2005 به پايان رسيد و درگيري مسلحانه مجدداً از سر گرفته مي شود.مشعل افزود: بيت حانون كه همواره شاهد كشتارها و جنايت هاي رژيم صهيونيستي بوده است نماد يك شهر مقاوم است و ما در جنبش حماس و ديگر اعضاي گروه هاي فلسطيني همواره اعلام مي كنيم كه در كنار مردم اين منطقه به مبارزات خود و مقاومت ادامه خواهيم داد تا جايي كه به اشغال پايان دهيم.

بين الملل
اجتماعي
ادب و هنر
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
زادبوم
حوادث
سياسي
شهر تماشا
سلامت
شهري
دانش
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   بين الملل   |  
|  سياسي   |   شهر تماشا   |   سلامت   |   شهري   |   دانش   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |