شنبه ۲۷ آبان ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره ۴۱۳۵ - Nov 18, 2006
شهري
Front Page

رئيس  صدا و سيما:
مخالفت با استوديو شهر
ناشي از سوءتفاهم است
گروه شهري-عزت الله ضرغامي درباره واكنش صدا و سيما به صحبت هاي اخير رئيس شوراي نظارت بر صدا و سيما درباره ممنوعيت فعاليت استوديو شهر به خبرگزاري مهر گفت: پاسخ اين مطلب را مدير شبكه تهران اعلام كرد. مديريت اين راديو با صدا و سيماست و صدا و سيما وظيفه خودش را به جاي ديگر واگذار نمي كند.
رئيس رسانه ملي در ادامه افزود: ما با تمام دستگاههاي دولتي و ديگر دستگاهها براي انجام وظائف ذاتي خودمان همكاري مي كنيم. بنابراين در مسائل شهري، ترافيك و نيروي انتظامي مي توانيم از امكانات دستگاههاي ديگر استفاده كنيم تا سرويس دهي بيشتري داشته باشيم. فكر مي كنم سوءتفاهم اين بود كه دوستان تصور مي كردند مديريت اين شبكه با شهرداري است.
مديركل روابط عمومي و بين الملل شهرداري تهران نيزگفت: راه اندازي استوديو صداي شهر گام موثري در راستاي تحقق شعار كليدي شهروند مسئول، مدير پاسخگو است و اين استوديو همانطور كه از نامش پيداست، پژواك صداي رساي شهروندان تهراني است.
به گزارش روابط عمومي شهرداري تهران، عليرضا جدايي در واكنش به طرح موضوع توقف فعاليت استوديو صداي شهر گفت: اين استوديو بر اساس توافق و تفاهمي مشترك بين راديو تهران و شهرداري ايجاد شده و وظيفه اطلاع رساني درخصوص مسائل شهر تهران را برعهده دارد و شهرداري صرفاً مكاني تجهيز شده را در اختيار راديو تهران قرار داده و تمامي مراحل توليد و پخش برنامه ها از اين استوديو توسط راديو تهران و عوامل تخصصي آن صورت مي گيرد.
وي درخصوص محل استقرار استوديو صداي شهر گفت: پيشنهاد اوليه شهرداري راه اندازي اين استوديو در محل راديو تهران بود اما مديريت راديو تهران با اشاره به اينكه ساختمان معاونت ترافيك شهرداري به دليل مجهز بودن به دوربين هاي ترافيكي و امكان استفاده از اين دوربين ها براي مسائلي غير از ترافيك نظير نحوه خدمات رساني در شهر، كيفيت نظافت معابر و...و انعكاس آن ها در راديو تهران، پيشنهاد راه اندازي اين استوديو در ساختمان معاونت ترافيك را داد كه بر اين اساس اقدام به راه اندازي اين استوديو در محل معاونت حمل و نقل و ترافيك كرديم.
اين مقام مسئول با اشاره به نحوه تبليغات آغاز به كار استوديو صداي شهر در تهران گفت: در تمامي تبليغات صورت گرفته هيچ اشاره اي به راه اندازي راديويي مستقل نشده و تنها راه اندازي استوديويي به نام صداي شهر به شهروندان نويد داده شده و در همه تبليغات انجام شده آرم شبكه راديويي تهران و موج اين راديو به وضوح قابل مشاهده است.مديركل روابط عمومي و بين الملل شهرداري تهران با قدرداني از همكاري راديو تهران در جهت ايجاد فرصت طرح مسائل و مشكلات براي شهروندان تهراني اظهار كرد: پرداختن به مسائل و مشكلات شهروندان و ايجاد فرصتي براي طرح و پيگيري اين مشكلات، دغدغه همگان است كه خوشبختانه با همكاري سازمان صدا و سيما و شهرداري اين امكان ايجاد و راه اندازي استوديو صداي شهر محقق گشت.
در اين باره پنج شنبه گذشته مدير راديو تهران نيزگفت كه برنامه هاي راديويي صداي شهر توسط نيروهاي سازمان صدا و سيما مديريت مي شود.
وي در گفت وگويي مطبوعاتي دليل ايجاد اين ذهنيت كه راديو صداي شهر متعلق به شهرداري است را برخي شبهات به وجود آمده دانست.
سكينه احمدي گفت: موضوع اين استوديو مقوله جديدي نيست و مانند سال هاي گذشته است كه در سازمان ترافيك، استوديويي ايجاد شد و اطلاعات مربوط به گره هاي ترافيكي در ساعات روز به اطلاع مردم رسانده مي شود، اما اين استوديوي جديد كه در همان محل مستقر شده، با نگاهي كارشناسانه، مسائل شهري، خدمات شهري و رابطه مردم با مديريت شهري را دنبال مي كند.
او تصريح كرد: اين استوديو از سوي كارشناسان صدا و سيما نصب شده و به وسيله نيروهاي شبكه راديويي تهران اداره مي شود و موج در نظر گرفته شده براي آن، همان موج راديو تهران است.

تا پايان امسال
سرعت واكنش آتش نشاني تهران به 3 دقيقه كاهش مي يابد
001983.jpg
گروه شهري: براي نخستين بار در كشور و حتي در سطح خاورميانه، سامانه امداد و نجات سازمان آتش نشاني شهرداري تهران به سيستمGIS مجهز شد.
به گزارش همشهري پس از سالها مديريت شهري موفق به كسب مجوز از شوراي تأمين استان به منظور استفاده از سيستم GIS اطلاعات مسكن شهر شد كه تاكنون به طور انحصاري در اختيار مركز مخابرات شهر تهران بود.
محمدرضا حاجي بيگي رئيس سازمان آتش نشاني و ايمني شهرداري تهران در اين باره به خبرنگار ما گفت: از آنجايي  كه سرعت اقدامات امداد و نجات و كوتاه كردن زمان رسيدن نيروهاي آتش نشان به محل حادثه به عنوان يكي از عمده ترين رويكردها در دستور كار سازمان آتش نشاني شهرداري تهران قرار گرفته است لذا بهره مندي از فن آوريها و تكنولوژي روز دنيا را عامل تاثيرگذاري در بهبود عملكرد سيستم امداد و نجات براي كلان شهري چون تهران ضروري مي دانيم و اتفاقاً به همين دليل شوراي تأمين استان با تجهيز سازمان آتش نشاني به سيستم GIS موافقت كرد.
وي خبر داد: در آينده نزديك اين سيستم در ستاد فرماندهي آتش نشاني تهران نصب خواهد شد.حاجي بيگي در توضيح نحوه عملكرد اين سيستم گفت: به محض تماس حادثه ديده با تلفن 125 نشاني محل تماس گيرنده بر روي نقشه GIS مشخص و همزمان زنگ خطر نزديكترين ايستگاه آتش نشاني به محل حادثه به صدا درخواهد آمد.به گفته رئيس مركز آتش نشاني شهرداري تهران، از آنجا كه تا آخر امسال 120 ايستگاه آتش نشاني مجهز به ناوگان امداد و نجات احداث خواهد شد، زمان حضور نيروهاي آتش نشان در محل حادثه به 3 دقيقه كه همان استاندارد جهاني است، كاهش مي يابد.وي ادامه داد: البته اين استاندارد با در نظر گرفتن وسعت تهران، انبوه جمعيت، تراكم ساختمانها و ازدحام ترافيك در معابر شهري ركوردي بي نظير براي نيروهاي امدادي ما در سطح جهان قلمداد خواهد شد.اين مقام مسئول صرفه جويي در استفاده از نيروي انساني، سرعت عمل، كاهش خسارات مالي و جاني، كاهش احتمال خطاي ستاد فرماندهي و دقت بيشتر در يافتن نشاني و كروكي محل حادثه و كاهش تماسهاي غيرضروري از مزاحمين تلفني با سامانه 125 را از نتايج بهره مندي اين مركز از سيستمSIG اعلام كرد.
به گفته حاجي بيگي روزانه 9 هزار تماس با مركز 125 برقرار مي شود كه از اين ميان 7 هزار تماس مربوط به مزاحمين تلفني و 2 هزار تماس واقعي است.وي اظهار اميدواري كرد با بهره مندي از سيستم جديد شاهد كاهش چشمگير تماسهاي غيرضرور از سوي مزاحمين باشيم چرا كه جغرافياي محل تماس گيرنده به خوبي بر روي نقشه هاي GIS منعكس خواهد شد.وي گفت: البته اين سيستم سالهاست در كلان شهرهاي توسعه يافته دنيا مورد استفاده ستادهاي فرماندهي نيروهاي امداد و نجات قرار مي گيرد.
۴۰ هزار تاكسي امدادگر
به گفته حاجي بيگي با در نظر گرفتن اين كه در 6 ماهه نخست امسال حدود يك هزار و 200 خودرو در تهران دچار آتش سوزي شده و با توجه به اين كه اطفاي حريق تنها در سه دقيقه نخست آتش سوزي خودرو ميسر است با نصب كپسولهاي اطفاء حريق در تاكسي هاي خطي و نارنجي سطح شهر از نيروي موثر  و حضور به موقع تاكسيرانان كه در سطح شهر پراكنده اند براي حل اين معضل استفاده كرده ايم.
حاجي بيگي مي گويد: علاوه بر اين كه كپسول اطفاء حريق به صورت رايگان در تاكسي ها نصب مي شود هر راننده تاكسي در صورت اطفاء به موقع حريق 30هزار تومان جايزه خواهد گرفت.وي خبر داد: پس از تاكسي هاي نارنجي و خطي سازمان آتش نشاني شهر تهران در نظر دارد با كمك اتحاديه وانت بارها از مشاركت وانت بارهاي سطح شهر نيز به همين منظور استفاده نمايد. علاوه بر اين خودروها، 3 هزار نيروي آموزش ديده سازمان آتش نشاني نيز به همين منظور مجهز به كپسول آتش نشاني خواهد شد.

باد فراموشي
كمال اطهاري
لغو مصوبه ممنوعيت احداث صنايع در محدوده 120 كيلومتري شهر تهران به دلايل زير مانع توسعه پايدار كشور و منطقه استان (مجموعه شهري) تهران است و بايد از آن اجتناب شود:
۱ دو دهه است كه رشد جمعيت شهر تهران حتي از رشد طبيعي آن كمتر است. يعني تمركز جمعيت و فعاليت در استان يا مجموعه شهري تهران رخ داده است نه شهر تهران. پس آزاد كردن استقرار صنايع در پيرامون شهر تهران به منزله تمركز بيشتر جمعيت و فعاليت در اين منطقه خواهد بود كه اين خلاف اصل توسعه متوازن كشور و مصوبات و قوانين بسياري (ازجمله قانون برنامه چهارم توسعه) است.
۲ علاوه بر آن كه لغو ممنوعيت پيش گفته مخالف بسياري از مصوبات و قوانيني است كه توسعه پايدار كشور را هدف گرفته اند، بايد دانست كه در مصوبه ممنوعيت احداث صنايع به هيأت دولت تنها در موارد استثنايي، يعني احداث صنايعي مشخص كه امكان احداث آنها در جايي ديگر وجود ندارد، اجازه دخالت داده و دولت براي چنين اقدامي احتياج به لغو ممنوعيت نداشته است.
۳ هر يك شغل صنعتي حداقل دو شغل خدماتي به دنبال خود ايجاد مي كند. بدين ترتيب ميزان مهاجرت و رشد جمعيت مجموعه شهري تهران به بيش از دو برابر وضعيت كنوني خواهد رسيد كه به منزله رشد جمعيت حدود 5 درصد در سال و رسيدن سهم 17 درصدي جمعيت استان تهران از كل جمعيت ايران در حال حاضر به حدود 25 درصد در سال 1400 خواهد بود. اين چنين رشدي كشت فشرده ذي قيمت استان تهران را به همراه آب، خاك و هواي آن به نابودي خواهد كشاند.
۴ ظرفيت شهرك هاي صنعتي احداث شده و در دست احداث استان تهران (اشتهارد، حسن آباد و...) حتي بيشتر از نياز اشتغال صنعتي اين استان در چشم انداز بلندمدت با رشدي منطقي است ازاين رو به هيچ وجه نياز به توسعه مناطق جديد صنعتي نيست.
۵ همان طور كه در مصوبات آمايشي هيأت دولت پيشين در چارچوب برنامه چهارم توسعه آمده است، كلانشهرهايي چون تهران و اصفهان نياز به تغيير ساختار اقتصادي در جهت اقتصاد دانش پايه دارند تا تمركز جمعيت و فعاليت در آنها كمتر گردد.
به طور مثال تصويب شده كه صنايع خودروسازي از تهران به تدريج به ديگر مناطق كشور منتقل شود و فعاليت هاي دانش پايه جاي آن را بگيرد. بدين ترتيب نياز به پهنه هاي جديد صنعتي باز هم كمتر خواهد شد.
از اين نكات باز هم گفتني و شرح دادني است، اما پيش از آنها پرسيدني است كه چگونه يك سفر استاني هيأت دولت مي تواند ساليان سال اجماع كارشناسي و قانوني را بروبد و حتي شعارهاي اين هيأت را درباره لزوم تمركززدايي از تهران به باد فراموشي بسپارد؟

نگاه
001980.jpg
رسول آذر گون

امروز با حضور رئيس  مجلس شوراي اسلامي و شهردار تهران صورت مي گيرد
گشايش نمايشگاه ياد يار مهربان در هفته كتاب
چهارمين دوره نمايشگاه ياد يار مهربان شنبه 27 آبان ماه با حضور رئيس مجلس شوراي اسلامي ، شهردار تهران و اعضاي شوراي اسلامي شهر در مصلاي بزرگ امام خميني (ره) افتتاح مي شود .
به گزارش ستاد خبري نمايشگاه ياد يار مهربان، در اين نمايشگاه كه با هدف اهداي امكانات فرهنگي و وسايل كمك آموزشي از سوي سازمان فرهنگي هنري شهرداري تهران و موسسه نشر شهر به مدارس تهران برگزار مي شود، غلامعلي حداد عادل ، وزير آموزش وپرورش و قاليباف به عنوان ميهمانان ويژه سخنراني مي كنند.
بنابر اين گزارش مراسم افتتاحيه از ساعت 15:30 در مصلاي بزرگ امام خميني (ره) با حضور نمايندگان مجلس شوراي اسلامي و معلمان مناطق مختلف آموزش و پرورش تهران برگزار مي شود.
سيد امير مسعود شهرام نيا - مدير عامل مؤسسه نشر شهر - به همين مناسب در نشستي خبري گفت: شهرداري تهران از سال 83 در برنامه هاي خود و در تعامل با آموزش و پرورش تقويت امكانات مدارس را مورد توجه قرار داد و برنامه هاي مختلفي را در نظر گرفت كه برپايي مجموعه نمايشگاهي ياد يار مهربان از آن جمله بود .
وي افزود: از اهداف عمده اين نمايشگاه تجهيز مدارس شهر تهران به امكانات فرهنگي مختلف ، تقويت و تجهيز كتابخانه ها ، وسايل كمك آموزشي ، لوازم ورزشي و ... است و بيش از 6200 واحد آموزشي در مقاطع ابتدايي، راهنمايي و متوسطه از اين امكانات برخوردار مي شوند .
شهرام نيا با اشاره به سقف اعتبارات در نظر گرفته شده براي مدارس، اظهار كرد: در اين نمايشگاه در مجموع 22 ميليارد تومان در اختيار مدارس تهران قرار مي گيرد كه اعتبار متوسط هر مدرسه براي لوازم كمك آموزشي و وسايل ورزشي 400 هزار تومان است كه هر مدرسه به ميزان اعتبار خود كالاها را انتخاب مي كند و سفارش مي دهد.

|   اجتماعي    |    ادب و هنر    |    اقتصادي    |    دانش فناوري    |    بـورس    |    زادبوم    |
|   حوادث    |    بين الملل    |    فرهنگ و آموزش    |    سياسي    |    شهر تماشا    |    سلامت    |
|   شهري    |    ورزش    |    صفحه آخر    |

|    صفحه اول    |    آرشيو    |    شناسنامه    |    بازگشت    |