شنبه ۲۷ آبان ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره ۴۱۳۵ - Nov 18, 2006
دانشمندان راه هاي رسيدن به آرامش را توضيح مي دهند
بهشت موفقيت،پشت كوه هاي استرس
ترجمه: فاطمه احمدي
001926.jpg
بسياري از افرادي كه غرق جريان پيشرفت در دنياي مدرن هستند، خيلي سريع در موقعيتي قرار مي گيرند كه مجبورند ساعات بيشتري از روز خود را به كار اختصاص دهند و يا اين كه مسئوليت بسياري بر دوششان گذارده مي شود و از اين رو به دليل فشار بالاي كاري قادر نيستند بين كار، اوقات فراغت و خانواده تمايز قائل شوند.
چندي پيش در تحقيقي كه توسط وزارت صنايع و بازرگاني آلمان ، تحت عنوان توازن بين كار و زندگي انجام شد، شرايط كاري غالباً دشوار افرادي كه در دنياي مدرن به دنبال پيشرفت كاري هستند، مورد بررسي قرار گرفت. اين افراد كه همواره تعدادشان رو به افزايش است بيش از 60 ساعت در هفته كار مي كنند كه البته يك هشتم اين افراد را زنان تشكيل مي دهند. اين ميزان از سال 2000 كمابيش دوبرابر شده است.
در اين افراد ديگر استرس يك وضعيت كاملاً طبيعي و عادي به نظر مي رسد و افرادي كه تحت چنين فشار (استرس) دائمي اي به سر مي برند، گويا اصلاً استرس ندارند. در اين حالت اين خطر بزرگ وجود دارد كه در اين افراد احساس خلأ دروني به وجود بيايد.
اما موفقيت نمي تواند به طور پايدار بر پايه استرس بنا شود و پيامدهاي آن در درازمدت بسيار ناگوار است، زيرا در اين بين روحيه، توان كاري و نيز شرايط دچار آسيب مي شوند. در نهايت اين جريان مي تواند حتي منجر به خستگي روحي و جسمي شود كه در اصطلاح به آن Bur-out مي گويند.
با دقتي بيشتر مشخص مي شود كه تعريف باليني استرس همان شرايطي است كه در آن فشاري فوق العاده مانع مي شود كه توانايي فرد با شرايط روزمره حاكم همخواني نداشته باشد. آنچه مسلم است اين است كه بين فشارهاي معمول و فشار ناشي از استرس تفاوت وجود دارد. فشار ناشي از استرس مي تواند در بسياري موارد به گونه اي مثبت عمل كند؛ بدين ترتيب كه باعث تحريك فرد براي تغيير شرايط حاكم مي شود. از اين رو چنانچه فرد اين مرحله را با موفقيت به اتمام برساند، مي تواند از اين طريق احساس دروني خود ارزشمندي را ارتقا و تحكيم بخشد.
اما حقيقتاً چگونه مي توان تفاوت بين اين دو را تميز داد؟ با كمك الگوهاي رفتاري متفاوتي كه وجود دارد مي توان به اين نكته پي برد كه چه كساني قبلاً دچار استرس بوده اند و يا اين كه در مسير استرس قرار دارند. افرادي كه بتوانند حداقل سه مورد از شرايط، ويژگي ها و احساسات را در خود پيدا كنند، به احتمال قوي قبلاً استرس را تجربه كرده اند و يا اين كه در مسير استرس قرار دارند:
۱) افزايش مصرف چاي و قهوه
۲) بلاتكليفي و ترديد در بسياري موقعيت هاي زندگي
۳) احساس افسردگي زياد
۴ عدم توانايي تمركز كافي و يا به شدت پايين
۵ احساس گيجي و سردرگمي در بسياري موقعيت هاي زندگي
۶) نحوه تغذيه نامتعادل
۷) كاهش محسوس قابليت هاي كاري
۸) اختلال در خواب
۹) بروز سردردهاي تقريباً دائمي
۱۰) مشكلات گوارشي
۱۱) مشكلات پوستي و يا آلودگي پوستي
۱۲) تغيير شديد وزن بدن
افرادي كه با توجه به موارد فوق به وجود استرس در درون خود پي برده اند، مي توانند با رعايت 5 موردي كه در ذيل مي آيد از اين وضعيت در زندگي روزمره خود اجتناب كنند.
۱ استرس يك علامت خطر است
استرس يك علامت است كه نشان مي دهد در وضعيت فعلي بدن چيزي در حال تغيير است. استرس همان چراغ قرمزي است كه در كنار داشبورد اتومبيل وجود دارد. اين چراغ هشداري براي رو به پايين بودن باطري و خطر از بين رفتن تعادل ماشين است.
هر زمان كه خودتان را نااميدانه در استرس مي بينيد، فراموش نكنيد كه بدن شما در حال اعلام پيامي به شماست. چنانچه در صورت ادامه اين وضع، شما هيچ گونه اقدامي در اين شرايط انجام ندهيد، بدن به طور غيرعادي واكنش نشان مي دهد. ممكن است حتي از كارافتادن فعاليت بخشي از بدن را به همراه داشته باشد؛ در اين صورت خطر افتادن در مخمصه شما را تهديد مي كند و اين همان Bur- out يا خستگي روحي و جسمي است.
۲ به نداي درونتان گوش فرا دهيد
كسي در مواجهه با استرس موفق ظاهر مي شود كه به صداي درونش گوش كند و ياد بگيرد كه آن را درك كند. كسي كه اين ندا را به خاطر آورد، سريعاً مي تواند تشخيص دهد كه آيا زياد كار كرده است و يا اين كه به اندازه ناكافي و يا به نادرستي استراحت كرده است و يا اين كه مشغله هاي فكري اش در مورد مسائل پيرامونش بسيار زياد است.به اطلاعاتي كه استرس در اختيارتان قرار مي دهد، گوش كنيد و سعي كنيد در مقابل كاري انجام دهيد، گاهي اوقات تغييرات كوچك در عادات زندگي مي توانند منجر به هرچه بيشتر شدن تعادل در زندگي روزمره شوند؛ اما براي اين منظور فرصت كافي به خود بدهيد و امتحان كنيد كه چه چيزي براي شما خوب است.
۳ - ياد بگيريد كه در صورت نياز سؤال كنيد؟
زيرا كسي كه مي داند، چه زماني بايد تقاضاي كمك كند، ثابت مي كند كه مي تواند خود و توانايي هايش را ارزيابي كند. با سؤال نكردن از ديگران به شما امتياز اضافي تعلق نمي گيرد، برعكس اين خطر وجود دارد كه با نپرسيدن و كمك نخواستن عدم اطمينان و يا حتي بدتر استرس ايجاد كنيد. خود را در معرض اين خطر قرار ندهيد. اين مسئله هم در مورد زندگي شخصي و هم در مورد زندگي كاري مصداق پيدا مي كند.
۴ ترس خود را كشف كنيد؟
استرس همواره يك شريك به همراه دارد كه همان ترس است! بدي ترس در اين است كه غالباً طرز تفكر منطقي و آرامش را دشوار و يا حتي در مواردي غيرممكن مي سازد و اين امر استرس منفي ايجاد مي كند. اما اساساً ترس چيز بدي نيست، در حقيقت ترس كنش حمايتي طبيعي بدن انسان است كه در فرد بقا را تضمين مي كند. البته اين كنش حمايتي بيشتر مربوط به زمان مواجهه با حيوانات درنده در جنگل و يا خطرات واقعي جسمي و حاد است. اما ترسي كه تنها در ذهن فرد ايجاد مي شود و انسان نمي تواند به راحتي از آن گذر كند، منفي و دردسرساز است، فرقي نمي كند كه آيا اين ترس معطوف به آينده باشد (چه خواهد شد؟) و يا اين كه از گذشته نشأت گرفته باشد (مبادا كه دوباره اتفاق بيفتد؟)
شما اين نوع ترس را مي توانيد سركوب كنيد و نه اين كه آن را ناديده بگيريد. تنها چيزي كه در اين ميان به شما كمك مي كند اين است كه بياموزيد آن را مورد بررسي قرار دهيد.در اين مورد منطقي تامل كنيد، براي بعضي افراد نوشتن ترس هايشان و راه حل هاي ممكن مثمرثمر است. اگرچه پس از اين كار مشكلات شما ناپديد نشده اند اما يك زاويه ديد منطقي به شما كمك مي كند با مسائل با آرامش بيشتر و هدفمندتر كنار بياييد.
۵ فعال باشيد
غالباً افراد فعال بهتر مي توانند با استرس كنار بيايند تا افراد غيرفعال. آنها ياد گرفته اند كه گاهي اوقات خود را از همه چيز كنار بكشند و بر مسائل ديگري تمركز كنند. فعاليت بيش از هر چيز به معناي ورزش مرتب و در عين حال نه چندان سخت است، اما به معناي برقراري ارتباط اجتماعي و در لاك خود فرو نرفتن نيز هست. از اين رو براي بسياري افراد عضويت در يك برنامه تناسب اندام و يا ورود به يك باشگاه ورزشي راه حل مناسبي است.
اما لطفاً دقت كنيد: افرادي كه قصد دارند براي هميشه خود را از شر استرس رها كنند معمولاً تمايل دارند كل زندگي خود را تغيير دهند. اما واقعيت اين است كه يك چنين تصميم بزرگي در كوتاه مدت تحقق پذير نيست؛ به همين دليل اين خطر وجود دارد كه فرد در معرض يك استرس جديد و مضاعف قرار گيرد. از اين رو گام به گام شروع كنيد و از خود بپرسيد كه با چه تغييري مي توانيد به احساس مثبت تري نسبت به زندگي دست يابيد. نظرات خود را بنويسيد، البته بر مبناي امكاناتي كه در اختيار داريد و يك چشم انداز خوب براي شروع انتخاب كنيد.
منبع: Meim Healtise.de

محققان مي گويند
گرم شدن هواي كره زمين
جان مي گيرد
گروه سلامت - آلوده كردن هواي كره زمين خطرات مضاعفي درپي دارد. از اين طرف ماشين و هواپيما و امكانات رفاهي را استفاده مي كني و از طرف ديگر مي بيني نه تنها آلودگي هوا خودش به تنهايي مي تواند خطرناك باشد، كه با اثر گلخانه اي اش و گرم كردن هواي كره زمين هم مي تواند يكسري بيماري جديد به فهرست بيماري هاي بشري اضافه كند؛ يا اين كه شيوع بعضي هايشان را بالاتر ببرد. يعني همه جوره در معرض خطريم. اين را دانشمندان اروپايي، آفريقايي و چيني در نشست دو هفته اي سازمان ملل درباره وضعيت اقليمي جهان در نايروبي مركز كنيا اعلام كردند. مثلا محققان كنيايي گفتند با يك درجه گرم شدن هواي كره زمين شيوع مالاريا 10 برابر مي شود، چرا كه شرايط براي زندگي و تكثير پشه هاي عامل انتقال بيماري مالاريا مساعدتر مي شود. به اين ترتيب ممكن است در خيلي از مناطقي كه قبلا مالاريا در آن ديده نمي شده، اين بيماري شايع شود. دانشمندان چيني هم مي گويند علت افزايش عجيب بيماريهاي قلبي در اين كشور همين مسئله است. بيماري تب دانگ هم در سال هاي اخير قربانيان بيشتري گرفته كه علت آن هم گرم شدن هواي كره زمين بوده است.

شكلات هاي دوست قلب
001920.jpg
اعتياد به شكلات برخلاف بقيه اعتيادها مي تواند يك فايده هايي هم داشته باشد. چند روز پيش خبر تحقيقي منتشر شد كه در آن در مورد افراد معتاد به شكلات كار كرده بودند. دانشمندان مي خواستند ببينند چرا خطر بيماري هاي قلبي در اين افراد كمتر از بقيه مردم است. آنها خون افراد شكلاتي را در لوله اي مشابه عروق ريز بدن وارد كردند و رفتار آن را مشاهده كردند و متوجه شدند كه اين خون خيلي ديرتر از خون افراد عادي لخته مي شود. با بررسي بيشتر مشخص شد كاكائو روي پلاكت ها اثر دارد و به اين ترتيب از انعقاد نابجاي خون و در نتيجه ساخته شدن لخته و بسته شدن عروق حياتي قلب جلوگيري مي كند. اين همان كاري است كه مصرف دوز پايين روزانه آسپيرين در افراد پرخطر مي كند تا جلوي حمله قلبي را بگيرد.

جهان سلامت
كشف يك ماده قوي
ضد درد در بزاق انسان
001923.jpg
همشهري آنلاين- پژوهشگران فرانسوي مي گويند يك ماده مسكن طبيعي در بزاق انسان يافته اند كه در آزمايش بر روي حيوانات تاثير آن چندين بار قوي تر از مرفين است.
به گزارش هلث دي نيوز پژوهشگران اين ماده مهاركننده درد را اوپيورفين ناميده اند، زيرا بر روي همان مسيرهاي عصبي عمل مي كند كه مرفين و سايرهاي ضددردهاي افيوني بر آنها اثر مي كنند.به گفته پژوهشگران انستيتو پاستور پاريس، اين يافته مي تواند به توليد داروهاي مسكن بهتر منجر شود. دكتر كاترين روژه رئيس آزمايشگاه تنظيم  هاي نوروآندوكريني آزمايشگاه داروشناسي انستيتو پاستور و سرپرست اين تحقيق گفت هنوز اطلاعات چنداني درباره اوپيورفين در دست نداريم.او گفت: كشف اين ماده در بزاق گام اول تحقيق درباره آن است. اكنون ما در حال بررسي وجود آن را در ساير بافت هاي زيستي انسان هستيم. ممكن است اين ماده در جاهاي ديگري از بدن مانند خون يا مغز هم موجود باشد. اين كشف پس از آن صورت گرفت كه پژوهشگران يك مولكول قوي مهاركننده درد را در موش هاي آزمايشگاهي كشف كردند.
جستجوي آنها براي يافتن ماده اي مشابه در انسان ها به كشف اوپيورفين انجاميد. در آزمايش بر روي موش ها تزريق يك ميلي گرم اوپيورفين به ازاي هر كيلوگرم وزن بدن قدرت ضددردي مشابه 3 تا 6ميلي گرم مرفين به ازاي هر كيلوگرم وزن بدن داشت. اوپيورفين هم در درد ناشي از التهاب حاصل از مواد شيميايي و هم در درد حاد فيزيكي به يكسان موثر بود. روژه و همكارانش همچنين قصد دارند نسخه هاي متفاوت مولكول اصلي را هم مورد آزمايش قرار دهند تا ببينند آيا مي توانند اثرات آن را تقليد كنند.اوپيورفين يك ماده طبيعي است و به سرعت در بدن سوخت و ساز پيدا مي كند، بنابراين بر خلاف ضددردهاي موجود اثرات آن در بدن محدود تر خواهد بود.دكتر اد راس رئيس مركز درمان درد در بيمارستان بريگهام و زنان در بوستون آمريكا در اين باره گفت: با اين كشف، اوپيورفين به تنها مواد ضددرد طبيعي ديگر يافت شده در بدن انسان يعني اندورفين ها اضافه خواهد شد. اوادامه داد: اندورفين ها يا مواد افيوني درون زا مدتي است كه كشف شده اند، اما آنها ضعيف هستند و نيمه عمر كوتاهي دارند، بنابراين استفاده باليني آنها با مشكل روبرو است.

سلامت
اجتماعي
ادب و هنر
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
زادبوم
حوادث
بين الملل
فرهنگ و آموزش
سياسي
شهر تماشا
شهري
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   بين الملل   |  
|  فرهنگ و آموزش   |   سياسي   |   شهر تماشا   |   سلامت   |   شهري   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |