شنبه ۲۷ آبان ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره ۴۱۳۵ - Nov 18, 2006
آيينه هاي فضايي، مريخ را مانند زمين مي كند
001905.jpg
گروه علمي فرهنگي- قراردادن آيينه در مدار مريخ مي تواند شرايط مشابه زمين را در بخش كوچكي از اين سياره پديد آورد. اين نتيجه مطالعه اي است كه به سفارش ناسا صورت گرفته است. افزايش نور خورشيد، گرما و نيروي خورشيدي لازم را جهت حضور فضانوردان فراهم مي كند، اما گروهي از كارشناسان معتقدند استقرار آيينه به اين شكل دشوار است.
دانشمندان و نويسندگان داستانهاي علمي تخيلي از مدتها قبل روياي اين را داشته اند كه مريخ را به سياره اي شبيه زمين براي سكونت انسان تبديل كنند. اين فرايند شامل ضخيم كردن جو مريخ و افزايش دماي آن است. اما طرحهاي دگرگوني كل اين سياره نيازمند قرنها زمان و صرف منابع بسيار زياد است.
رايجل وويدا دانشجوي مهندسي در دانشگاه دولتي آريزونا در مورد امكان تبديل بخش كوچكي از مريخ با تاباندن آفتاب توسط آيينه هاي مستقر در مدار آن تحقيق مي كند. طرح وي شامل استقرار 300 بالن بازتابي هر كدام به پهناي 150 متر است كه با قرار گرفتن در كنار هم، آيينه اي به طول 5/1كيلومتر در مدار مريخ ايجاد مي كند. اين سازه آيينه اي آفتاب را به باريكه اي به طول يك كيلومتر از سطح مريخ مي تاباند. اين كار باعث مي شود دماي اين باريكه به حدود 20 درجه بالاي صفر برسد. در حالت عادي، دماي مريخ بين 60 تا 140 درجه زير صفر در نوسان است.
به اين ترتيب فضانوردان به لباسهاي عايق دار مخصوص يا محل اسكان احتياج نخواهند داشت و مي توانند راحت تر كار كنند. نور بيشتر همچنين باعث مي شود نيروي دريافتي از سلولهاي خورشيدي افزايش يابد و يخهاي محل ذوب شود. فضانوردان مي توانند از آب حاصله براي نوشيدن استفاده كنند. از اين آب مي توان براي توليد سوخت براي بازگشت فضانوردان نيز استفاده كرد.
وويدا در مصاحبه با نيوساينتيست گفت: بزرگترين مانع بر سر راه تحقق اين هدف نبود مواد مورد نياز است. وي افزود: فضانوردان مي توانند ميزان آب موجود را با گرم كردن منطقه اي كه دربرگيرنده درياچه يخ است، افزايش دهند. چنين درياچه اي در نزديك قطب شمال اين سياره وجود دارد. مارگاريتا مارينوا از دانشگاه كالتك در كاليفرنيا معتقد است نيروي خورشيدي اضافه كمك زيادي به مأموريتهاي آتي در مريخ خواهد كرد. با اين حال، وي خاطر نشان كرد استقرار اجسام در فضا كار سختي است. از اين رو، استقرار آيينه در مدار مريخ به هيچ وجه كار آساني نيست.
خطر ديگر آن است كه آيينه ها پرتوهاي پربسامد مانند اشعه گاما را به سطح مريخ بتاباند. جو نازك مريخ نمي تواند مانع از ورود اين اشعه شود. بنابراين، سطح آيينه ها بايد پوشيده از ماده اي باشد كه فقط نور مرئي و زيرقرمز را بتاباند.

بامداد يكشنبه اوج بارش شهاب هاي پاييزي است
001902.jpg
گروه علمي فرهنگي- سحرگاه 28 آبان ماه مناسبترين زمان براي علاقمندان پديده هاي نجومي در كشور است كه بارش شهابي اسدي را كه از 23 آبان ماه آغاز شده، رصد كنند.
به گزارش همشهري، بارش هاي شهابي كه در شب هاي خاصي از سال رخ مي دهند، به دليل گذر زمين از توده ذرات باقي مانده از دنباله دارها به وجود مي آيند. وقتي اين ذرات يخي با سرعت زيادي به جو زمين برخورد مي كنند، بر اثر اصطكاك با مولكول هاي جو زمين مي سوزند و گاز اطراف خود را گرم و نوراني مي كنند.
ذرات سازنده بيشتر شهاب ها آن قدر كوچك هستند كه به طور كامل در جو مي سوزند اما از برخي از آن ها كه سنگي يا فلزي باشند و اندازه اي بزرگ تر از يك توپ فوتبال داشته باشند، ممكن است شهابسنگي به زمين برسد. البته بر خلاف تصور عمومي كه گاهي بارش شهابي را باران شهابسنگ ها مي دانند، تعداد شهابسنگ هاي رسيده در هر بارش بسيار كم و نادر است. بهترين بارش هاي شهابي سالانه، به جز بارش اسدي، بارش برساوشي (22 مرداد) و بارش جوزايي (23 آذر) است.
پيش بيني مي شود تعداد 100 تا 150 شهاب در ساعت در اين شب ها مشاهده شود. اما وضعيت متغير هوا در پاييز پيش بيني وضع هوا را سخت تر از پيش بيني تعداد شهابها كرده است. با ورود جبهه هوايي از شمال غرب و شمال به كشور گزارش سازمان هواشناسي ايران نشان دهنده وضعيت غير قابل پيش بيني هوا در مناطق شمالي و شمال غربي ايران دارد.
ظهور چشمگير بارش اسدي ???? را بسياري از دريانوردان و ساكنان قاره آمريكا رصد كردند. در سال????نيز بارش اسدي شگفتي آفريد. در مدت چند ساعت تعداد شهاب ها به هزاران عدد در ساعت رسيد . به طوري كه بسياري تصور كردند، جهان به پايان رسيده است. در اين سال رصدگران با مشاهده شهاب ها، كانون بارش را تشخيص دادند.
در سال ???? ، هاينريش اولبرس با بررسي بارش اسدي در دهه هاي گذشته ، دوره فعاليت آن را ?? يا ?? سال تعيين كرد. در آن زمان مشخص شد كه منشاء بارش شهابي اسدي دنباله دار تمپل-تاتل است كه به تازگي كشف شده بود. در دهه هاي بعدي بارش شهابي اسدي فعاليت چشمگيري نداشت اما در سال???? شهابهاي اسدي غوغايي آفريدند. در مدت كوتاهي آسمان پر از شهاب شد. به طوري كه برخي از رصدگران در آمريكاي شمالي از ظهور?? شهاب در يك ثانيه خبر دادند !
دنباله دار تمپل-تاتل در آخرين گذر خود در نهم اسفند???? به حضيض مدارش رسيد. در اين سال اوج بارش ?? ساعت زودتر از زمان پيش بيني شده اتفاق افتاد .آنهايي كه موفق به رصد آن شدند آذر گوي هاي بي نظيري را ديدند.

آموزش عالي
جزئيات و شرايط اعطاي فرهنگ كارت دانشجو
توزيع فرهنگ كارت دانشجو
16 آذرآغاز مي شود
ايسنا: فرهنگ كارت دانشجو (كارت تخفيف دانشجويي) از 16 آذر ماه در اختيار دانشجويان فعال فرهنگي قرار مي گيرد.
اكبر خدادادي، مسئول ستاد سراسري فرهنگ كارت دانشجو با اعلام اين خبر گفت: اجراي طرح فرهنگ كارت دانشجو با توجه به اهميت همكاري هاي بين بخشي فرهنگي و ضرورت توسعه خدمات جامع فرهنگي با توجه به رويكرد عدالت محوري دولت نهم و ايجاد فرصت هاي برابر براي دانشجويان فعال فرهنگي در سراسر كشور جهت استفاده از خدمات و كالاهاي فرهنگي مدتهاست در اداره كل فرهنگي وزارت علوم در حال بررسي و اجرا بود كه ثمره اين تلاشها در روز 16 آذرماه (روز دانشجو) طي مراسمي در دانشگاه تهران به جامعه دانشگاهي كشور تقديم خواهد شد.
وي همچنين با اشاره به اينكه تا كنون بالغ بر 10 هزار دانشجوي فعال فرهنگي در سراسر كشور شناسايي شده و جهت صدور فرهنگ كارت دانشجو به اين ستاد معرفي شده اند گفت: اين كارتها مشابه كارتهاي مورداستفاده در عابر بانكهاي كشور طراحي شده و قابليت استفاده در تمامي بانكهاي عضو شتاب را داراست.
وي افزود: بانك ملت به عنوان بانك عامل طرح فرهنگ كارت انتخاب شد و پس از انجام مذاكرات و بررسي هاي كارشناسي عمليات اجرايي تهيه كارتها و ايجاد سيستم بانكي جهت اجراي آن به سرعت در حال اتمام است كه در روز شانزدهم آذرماه طي يك مراسم نمادين در دانشگاه تهران با شركت مسئولين وزارت علوم و بانك ملت از فرهنگ كارت دانشجو رونمايي خواهد شد.

انتخاب رشته آزمون كارداني آموزشكده هاي
فني حرفه اي 27 آبان آغاز مي شود
انتخاب رشته مرحله تكميل ظرفيت آزمون كارداني پيوسته آموزشكده هاي
فني حرفه اي سال 85 از 27 آبان آغاز مي شود.
متقاضيان انتخاب رشته در مرحله تكميل ظرفيت آزمون كارداني پيوسته آموزشكده هاي فني و حرفه اي سال 85 از 27 آبان ماه تا 6 آذرماه مي توانند با مراجعه به پايگاه اينترنتي سازمان سنجش آموزش كشور به آدرس
www. sajesh.org نسبت به انتخاب حداكثر 10 كد رشته محل از كد رشته محلهاي رشته امتحاني خود اقدام كنند.
شايان ذكر است، آن دسته از داوطلباني كه در يكي از رشته هاي متمركز آزمون كارداني پيوسته آموزشكده هاي فني و حرفه اي سال 85 پذيرفته شده اند، با رعايت ضوابط مي توانند متقاضي شركت در گزينش اين رشته ها شوند.
قبولي نهايي اين دسته از داوطلبان در اين گزينش به معني لغو قبولي قبلي آنهاست و در صورت قبولي نهايي با آنها همانند دانشجوي انتقالي رفتار مي شود.

جاسبي
تصميم گيري درباره مسايل دانشگاه آزاد بر عهده هيأت هاي امنا و مؤسس است
فارس: رئيس دانشگاه آزاد اسلامي گفت: هرگونه تصميم گيري درمورد مسائل و امور دانشگاه بر عهده هيات مؤسس و هيات امناي اين دانشگاه است.
به گزارش مركز اطلاع رساني دانشگاه آزاد اسلامي، جاسبي در مراسم اختتاميه پنجاه و چهارمين اجلاس شوراي مركزي دانشگاه آزاد اسلامي با بيان اين مطلب گفت: بر اساس مصوبه  شوراي عالي انقلاب فرهنگي، هيات مؤسس دانشگاه مي تواند پيشنهادهاي جديدي را براي اصلاح اساسنامه و يا تكميل اعضاي هيات مؤسس ارائه كند و برخي اظهارنظرهاي خلاف واقع و نسجيده اخير تنها سردرگمي افكار عمومي را در پي دارد.
وي با اشاره به اينكه هيات مؤسس دانشگاه آزاد اسلامي در ابتدا شش نفر بودند كه به آيت الله هاشمي رفسنجاني وكالت داده  اند كه درخصوص امور اين دانشگاه تصميم گيري كند، گفت: در حاليكه 10 سال از ارتحال مرحوم سيداحمد خميني (ره) مي گذرد هم اكنون مطالبي مبني براينكه دانشگاه آزاد اسلامي  هيات مؤسس ندارد، مطرح شده است.
جاسبي خاطرنشان كرد: در جلسه هفته گذشته هيات مؤسس كه با حضور آيت الله هاشمي رفسنجاني، رئيس دانشگاه آزاد اسلامي، آيت الله موسوي اردبيلي و ميرحسين موسوي برگزار شد، مقرر شد براي تكميل افراد هيات مؤسس و معرفي  آنان به شوراي عالي انقلاب فرهنگي طي هفته هاي آينده اقدام شود.
عضو منتخب حضرت امام (ره) در شوراي عالي انقلاب فرهنگي با بيان اين كه تمام اقدامات در دانشگاه آزاد قانوني است، گفت: شهريه دريافتي از دانشجويان جديدالورود امسال علي الحساب بوده و قرار است ظرف دو ماه آينده مدل شهريه ها تدوين شود و برخي اظهارنظرها درخصوص مسائل شهريه غيرمنصفانه و ناآگاهانه است.

علمي فرهنگي
۲۱۰ پايگاه براي حفاظت
از ميراث فرهنگي كشور فعال است
ايرنا : معاون اطلاعات و بازرسي يگان حفاظت سازمان ميراث فرهنگي كشور گفت: 210 پايگاه براي حفاظت از ميراث فرهنگي كشور فعال است.
سرهنگ كمالي روز پنجشنبه در آيين توديع و معارفه مديران يگان حفاظت سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري استان ايلام افزود: تا پايان سال جاري 210پايگاه ديگر نيز در سراسر كشور ايجاد مي شود.وي با اشاره به اينكه براي تجهيز و راه اندازي اين پايگاه ها به 230 ميليارد ريال اعتبار نياز است، اظهارداشت: بر اساس يك دوره سه ساله 730 پايگاه حفاظت از ميراث فرهنگي در كشور راه اندازي مي شود.
معاون اطلاعات و بازرسي يگان حفاظت ميراث فرهنگي كشور از دستگيري 135قاچاقچي، متلاشي شدن 55باند قاچاق و پس گرفتن 92محموله قاچاق آثار تاريخي در استانهاي خوزستان، قم، كرمان، خراسان رضوي و گيلان خبر داد.
وي گفت: بيشترين كشفيات مربوط به استانهاي تهران، فارس و ايلام به ترتيب با 1817 و شش درصد است.وي بيشترين تخريب آثار تاريخي و فرهنگي را در استان هاي اصفهان، خوزستان و همدان عنوان كرد و افزود: بيشترين حفاري هاي غيرمجاز نيز مربوط به استان هاي گيلان، اصفهان و همدان است.
در اين آيين علي احمدي به عنوان مسئول يگان حفاظت ميراث فرهنگي ايلام معرفي و از خدمات مسئول قبلي اين يگان تجليل شد.
معاون سازمان ميراث فرهنگي:
سند اشتغال صنايع دستي كشور تدوين شد
ايرنا: معاون حوزه هنرهاي سنتي و صنايع دستي سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري كشور از تدوين سند اشتغال صنايع دستي كشور خبر داد و گفت: اخيرا تفاهمنامه آن با وزارت كار و امور اجتماعي منعقد شده است.
سيد مصطفي قاسمي  به پيگيري مشكلاتي از جمله مساله وثيقه و نرخ سود يارانه هاي بانكي اشاره كرد و گفت: راهكاري كلي نيز در دست طراحي داريم كه صنعتگر براي گرفتن تسهيلات از بانكها با مشكلاتي روبرو نباشد.
وي، آمار اشتغال صنايع دستي در سال جاري را بيش از ?? هزار شغل ذكر كرد و گفت: در برنامه چهارم توسعه اقتصادي، اين رقم ??? هزار نفر پيش بيني شده است.
قاسمي، يكي از مشكلات حوزه صنايع دستي كشور را نداشتن اطلاعات و آمار دانست و گفت: به اين دليل تصميم گيري ها چندان واقعي نيست و به اين علت درصدد هستيم، بانك اطلاعات صنايع دستي كشور را راه اندازي كنيم.
وي آمار شاغلان بخش صنايع دستي كشور را براساس اظهارنظرهاي مطرح شده، بالغ بر ??? هزار نفر ذكر كرد.
وي همچنين گفت: هم اكنون ??? رشته صنايع دستي در كشور مصوب شده و كار تصويب ?? رشته ديگر در دست اقدام است.

اعلام چگونگي ارزيابي
اساتيد حق التدريس دانشگاه پيام نور
فارس: معاون آموزشي دانشگاه پيام نور گفت: اساتيد حق التدريس دانشگاه پيام نور بر اساس شاخص هاي آموزش جهاني، رضايت دانشجويان، نوع تفهيم درس و درصد قبولي دانشجويان ارزيابي مي شوند.
اصغر ابوالحسني افزود: رضايت دانشجويان از نحوه تدريس استاد و درصد قبولي دانشجويان در ارزيابي اساتيد دانشگاه پيام نور اهميت دارد.
وي با اشاره به اينكه كيفيت تدريس در ارزيابي اساتيد اهميت ويژه اي دارد، گفت: اساتيدي كه ارزيابي مي شوند گواهي مدرسي دريافت مي كنند كه اين گواهي در ميزان حق التدريس آنها موثر است.
معاون آموزشي دانشگاه پيام نور با بيان اينكه تا كنون اساتيد حق التدريس دانشگاه پيام نور ارزيابي نمي شدند، گفت: در حال حاضر حدود 10 هزار استاد حق التدريس در دانشگاه پيام نور تدريس مي كنند.

دانش فناوري
اجتماعي
ادب و هنر
اقتصادي
بـورس
زادبوم
حوادث
بين الملل
فرهنگ و آموزش
سياسي
شهر تماشا
سلامت
شهري
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   بين الملل   |  
|  فرهنگ و آموزش   |   سياسي   |   شهر تماشا   |   سلامت   |   شهري   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |