شنبه ۲۷ آبان ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره ۴۱۳۵ - Nov 18, 2006
پيامبر اكرم صلي الله عليه و آله و سلم مي فرمايد:
هر كه صبوري كند به آرزوي خويش برسد.
(نهج الفصاحه، ص 573، ح 2773)
امروز با حافظ
تا به فتواي خرد حرص به زندان كردم
سال ها پيروي مذهب رندان كردم
قطع اين مرحله با مرغ سليمان كردم
من به سرمنزل عنقا نه به خود بردم راه
آب و هوا
001962.jpg

عكس روز
001974.jpg
عكس: رويترز / ولاديمير پيروگوف
همه ساله جشنواره شكار در كشور قرقيزستان برگزار مي شود. در اين جشنواره، زبده ترين شكارچيان اين كشور با سگ هاي تربيت شده خود شركت مي كند. در تصوير سگ هاي شكاري در حال تعقيب يك گرگ هستند.

در شهر چه خبر
كارت هوشمند آب
آيا در تابستان 86 ، وقايع سال 80 و جيره بندي آب در تهران تكرار مي شود؟ سخنان نادر تبريزي مدير مصرف و آب شركت آبفاي تهران نشان مي دهد، پاسخ پرسش ياد شده، مثبت است. آن طور كه تبريزي مي گويد: با توجه به افزايش جمعيت تهران و در مقابل كمبود منابع آبي، سال آينده، هم چون سال 1380، ممكن است در تهران آب جيره بندي شود. تبريزي به شهروندان تهراني توصيه مي كند، از همين حالا استفاده از شيرهاي الكترونيك، پدالي، اهرمي و سرشيرها را در منازل و محل هاي كار خود رايج كنند تا تابستاني بدون قطعي آب داشته باشيم. او به دولت هم پيشنهاد مي كند، طرح كارت هاي هوشمند را اين بار در حوزه مصرف آب تهران به كار گيرد تا شهروندان تهراني به صرفه جويي وادار شوند.

كابل برگردان
عمليات كابل برگردان با هدف توسعه شبكه كابل در مراكز مخابرات شهيد صالح طبري، شهيد عرب سرخي و پيام نور و در مركز مخابرات شهيد قندي آغاز مي شود. با اجراي اين عمليات ارتباط تلفني مشتركين در مركز مخابرات شهيد صالح طبري با پيش شماره هاي 4463 تا 4467 در محدوده بلوك 16، مجتمع فجر آشيان، مركز مخابرات شهيد عرب سرخي با پيش شماره 3337 تا 3339، 3374 تا 3376 در محدوده خيابان جوانمرد قصاب، قلعه گري، غيبي، بلوار بسيج، بلوار شهدا و در مركز مخابرات پيام نور با پيش شماره هاي 4440 تا 4447 در خيابان شهيد عسگري، بلوار بعثت، شركت واحد و 35 متري جنت آباد با اختلال همراه است. همچنين، در مركز مخابرات شهيد قندي پيش شماره هاي 5515 تا 5516، 5560 تا 5563، 5581، 5589، 5580 و 5557 در محدوده خيابان 15 خرداد، بازار امين الملك، بازار بزرگ بازار حراج و صحافي نيز با اختلال همراه است.
خانه گران نشده
رئيس اتحاديه املاك تهران اعلام كرده، قيمت مسكن بعد از ماه رمضان افزايش نيافته است. از ابتداي سال تاكنون بسياري از مردم از افزايش قيمت مسكن گلايه داشتند اما مسئولان اعلام مي كردند كه اين افزايش ها بيشتر جنجال رسانه اي است. اين در حالي است كه بسياري از مردم مي گويند قيمت مسكن بعد از ماه رمضان باز هم روند صعودي داشته است اما رئيس اتحاديه املاك تهران مي گويد: قيمت مسكن از ابتداي سال تا شهريور تغييراتي داشته اما اينكه قيمت آن بعد از ماه مبارك رمضان افزايش يافته صحت ندارد. به گفته او، بعد از ماه رمضان هيچ گزارشي از بابت افزايش قيمت ها به اتحاديه ارائه نشده همچنين كنترل قيمت مسكن از سوي دولت در هيچ كجاي دنيا اعمال نمي شود بنابراين براي اين كه متقاضيان مسكن توانايي خريد داشته باشند بايد عرضه و تقاضاي مسكن در ايران به تعادل برسد.

كاهش قيمت 0912
از اسفندماه سال گذشته تاكنون قيمت فروش سيم كارت هاي صفر دولتي با كدهاي مختلف به طور متوسط حدود 120 هزار تومان در بازار سيم كارت كاهش يافته است. گزارش هاي دريافتي نشان مي دهد: در اسفندماه سال گذشته قيمت فروش سيم كارت صفر دولتي با كدهاي 2، 3، 5 و 6 به ترتيب 710 هزار تومان، 660 هزار تومان، 635 هزار تومان و 630 هزار تومان بود. در حال حاضر بهاي فروش اين سيم كارت ها با كدهاي 2، 3، 5 و 6 در بازار به ترتيب به طور متوسط به 610، 530، 470 و 465 هزار تومان رسيده است. در اسفندماه سال گذشته قيمت خريدوفروش سيم كارت تاليا بين 70 تا 100 هزار تومان در نوسان بود اما در سال جاري حتي به 120 هزار تومان هم رسيد.

بازار
001992.jpg
بازار ماهي رونق گرفت

اين روزها راسته ماهي فروش هاي چهارراه استانبول بازار گرم تري را تجربه مي كنند و علاوه بر رشد تقاضا در فصل سرما قيمت ها نيز حدود 10 درصد نسبت به ماه هاي پيش گران تر شده است. در مقابل اغلب انواع ماهي از راشگو، سنگسر، حلوا و شوريده گرفته تا اوزون برون و شيرماهي در اين بازار به وفور يافت مي شود. ماهي قزل آلا هم كه پاي ثابت اين محدوده تلقي مي شود. با اينكه سرماي هوا روند فسادپذيري ماهي ها را كند كرده اما باز هم ملاك هاي تازگي  ماهي از پرسش هاي هميشگي خريداران است. آگاهان بازار از آنجا كه تشخيص اغلب ويژگي هاي ماهي تازه مثل درخشندگي فلس و روشن بودن شش ها كار هر كسي نيست توجه خريداران را به برجستگي چشم هاي ماهي هاي تازه جلب مي كنند.

سكه، طلا و ارز
001995.jpg

فرهنگسرا
دوره هاي آموزشي ويژه كودكان
خانه فرهنگ دولت آباد به منظور غني سازي اوقات كودكان اقدام به برگزاري دوره هاي مختلف آموزشي كرده است. اين دوره ها شامل: خانه كودك، مهد قرآن، نقاشي كودكان و زبان خردسال است. علاقه مندان مي توانند براي كسب اطلاعات بيشتر با شماره تلفن 33747772 33394050 تماس بگيرند و يا به اين مركز واقع در شهرري، فلكه اول دولت آباد، خيابان استاد دهخدا، كوچه شهيد دريابيك، كوچه شهيد رمضاني شماره 8 مراجعه كنند.

ايستگاه قصه خواني
فرهنگسراي طبيعت به مناسبت هفته كتاب و كتابخواني و با هدف ارتقاي سطح دانش عمومي كودكان و نوجوانان اقدام به برپايي ايستگاه قصه خواني از تاريخ 24 آبان ماه به مدت يك هفته كرده است. عمو قصه گو دراين ايستگاه به خواندن قصه هاي ادبيات حماسي، ادبيات كهن، مذهبي و... مي پردازد و كودكان و نوجوانان مي توانند در مسابقات قصه گويي شركت كنند و جايزه بگيرند. علاقه مندان مي توانند براي شركت در اين برنامه همه روزه ساعت 9 تا 19 به نشاني فلكه دوم تهرانپارس، انتهاي خيابان جشنواره، فرهنگسراي طبيعت مراجعه كنند و يا با شماره تلفن 77354735 تماس بگيرند.

حرفه اي ها در تحريريه
نوجوانان و جوانان علاقه مند به حرفه خبرنگاري با عضويت در كانون خبرنگاران نسل قلم نخستين گام هاي ورود به دنياي خبر و رسانه را برمي دارند. عضويت در اين كانون رايگان بوده و علاقه مندان به روزنامه نگاري زير نظر كارشناسان و فعالان اين حرفه، كاربردي ترين مباحث رسانه اي را مي آموزند. آشنايي با مباني و مفاهيم اوليه علوم ارتباطات و روزنامه نگاري، اصول و فنون خبرنويسي در مطبوعات، از جمله بخش هاي آموزشي كاربردي كانون خبرنگاران نسل قلم براي اعضا است. دوره هاي كارگاهي كانون، ويژه دختران است. علاقه مندان به عضويت در كانون مي توانند به نشاني: شهرزيبا، شهران، بلوار شهران، نرسيده به فلكه دوم، فرهنگسراي تفكر، مراجعه كنند و براي كسب اطلاعات بيشتر با شماره تلفن 44319303 تماس بگيرند.

برپايي نمايشگاه كتاب در مدارس
كتابخانه امام خميني(ره) فرهنگسراي سالمند نمايشگاهي از كتاب هاي ويژه گروه هاي سني كودكان و نوجوانان را در سطح مدارس برپا كرده است. در اين نمايشگاه كتاب هايي با موضوعات علمي، ادبي، داستاني، شعر، درسي و كمك درسي، تاريخ و جغرافيا، علوم اجتماعي و... با 20 درصد تخفيف به دانش آموزان عرضه مي شود. اين نمايشگاه ها از تاريخ 27/8/85 تا 5/9/85 برپا است و علاقه مندان براي كسب اطلاعات نيز مي توانند به نشاني ميدان امام حسين، خيابان 17 شهريور، خيابان شهيد خشكبارچي، پارك خيام مراجعه كنند و يا با شماره تلفن هاي 9-33358688 تماس بگيرند.

سينما
001977.jpg
چه كسي امير را كشت
كارگردان: مهدي كرم پور
بازيگران: نيكي كريمي، محمدرضا شريفي نيا، خسرو شكيبايي، امين حيايي و مهناز افشار
سينماهاي نمايش دهنده: آفريقا، اروپا، المپيا، ايران، جي، شيدا، گلريز، عصرجديد و فردوسي
خلاصه داستان: فيلم درباره امير و زندگي آرام او به همراه همسر و دخترش است. در اين ميان، سايه تهديدي براي كشتن امير وجود دارد.

آلودگي هواي تهران
001965.jpg

تلويزيون
001998.jpg

شناسنامه
روزنامه صبح ايران: اجتماعي ـ فرهنگي ـ اقتصادي
صاحب امتياز: موسسه همشهري
مدير مسئول : حسين انتظامي
چاپخانه هاي: افست و ايرانچاپ
نشاني و تلفن هاي همشهري
دفتر مركزي: تهران ـ خيابان آفريقا ـ كوچه تنديس ـ شماره ۱۰
كد پستي: ۱۹۱۵۶۵۶۳۵۳ ـ صندوق پستي: ۵۴۴۶/۱۹۳۹۵

نشاني اينترنت: http://www.Hamshahri.org
نشاني پست الكترونيكي: Editorial@Hamshahri.org


سازمان آگهي ها: خيابان مطهري ـ چهارراه سهروردي ـ شماره ۹۱
تلفن: ۸۸۶۰۶۶۰۴ ـ ۸۸۶۰۶۶۲۲ ـ ۸۸۶۰۶۵۹۸ ـ ۸۸۶۰۶۵۹۱ ـ ۸۸۴۲۳۳۶۲ ـ ۸۸۶۰۶۶۰۴
نمابر: ۸۸۶۰۶۶۵۴ ـ ۸۸۴۰۸۳۱۶ ـ ۸۸۴۰۶۱۳۲


دفتر مركزي راهنماي همشهري (نيازمنديهاي صبح تهران):
خيابان كريمخان زند ـ خيابان حافظ ـ كوچه امير رضايي ـ شماره ۲۱۴
تلفن: ۶۶۴۹۸۳۸۱

داستانك
تجربه آخر
خطرها و تجربه هاي فراواني را پشت سر گذاشته و آخرين بار از غذايش بسيار لذت برده بود، حالا مي خواست دوباره به سراغ همان غذا برود. كمي اطراف محل چرخيد، جوانب را سنجيد و در موقعيتي مناسب خود را به آن نزديك كرد ولي قبل از هر كاري با ضربه سنگيني له شد.
پشه نمي دانست؛ بعضي از تجربه ها تكرارپذير نيستند.
اكبر عليزاده اعتمادي

گشتي در دنياي خبرها
قرآن كوچك در موزه
001968.jpg
آلباني: يك مرد 64 ساله در آلباني قصد دارد قرآن كوچك خانواده اش را در اختيار يك موزه قرار دهد. اين قرآن كوچك 68/2 سانتيمتر طول۱۶،‎/۲ سانتيمتر عرض و۰۹‎/۱ سانتيمتر ضخامت دارد. اين قرآن متعلق به پدر اين مرد بود كه 26 سال قبل وصيت كرد آن را در اختيار يك موزه قرار بدهد. اين قرآن داراي يك جلد است كه روي اين جلد يك ذره بين نصب شده كه صاحب آن بتواند به راحتي آيه هاي قرآن را ببيند و تلاوت كند. قرآن مورد نظر 418 صفحه دارد.
خرس عروسكي گران قيمت
وين: يك خرس عروسكي به ارزش 25200 پوند به فروش رسيد. اين خرس متعلق به سال 1925 است كه تنها چند عدد از آن در جهان وجود دارد. قيمت نهايي اين مزايده سه برابر قيمت پيش بيني شده توسط كارشناس براي فروش آن بود.
راننده خطرناك
اسلو: همسايگان يك مرد 25 ساله در نروژ از پليس خواسته اند وي را از تعليم رانندگي منع كند. اين مرد كه بينايي هر دو چشمش 50 درصد است چند هفته اي است كه در يك آموزشگاه رانندگي ثبت نام كرده است اما به حدي عملكرد وي ضعيف بوده كه مربي آموزشگاه اعلام كرده به هيچ عنوان حاضر نيست با وي همكاري كند. وي در طول تعليم رانندگي ديوار خانه يكي از همسايگان و سطل هاي زباله و تير برق نصب شده در پياده رو را تخريب كرد. به همين دليل همسايگان بيم آن را دارند كه وي در حين تعليم رانندگي كودكان آنها را زير بگيرد به همين دليل خواهان منع وي از رانندگي شده اند.
برترين شهروند لاغر سال
منچستر: يك مادر در انگليس عنوان برترين شهروند لاغر سال را به خود اختصاص داد. اين خانم كه 146 كيلوگرم وزن داشت در طول يك سال بيش از 76 كيلوگرم وزن كم كرد. اما انگيزه اصلي وي از وزن كم كردن جلوگيري از تحقير فرزندانش در مدرسه بود. با توجه به اين كه اين خانم بسيار چاق بود همواره دوستان فرزندانش، آنها را در مدرسه تحقير و مسخره مي كردند به همين دليل وي با اراده اي مثال زدني وزن خود را كاهش داد.
پرداخت مستمري به متوفي
هنگ كنگ: ديروز اعلام شد مقامات هنگ كنگ به مردي كه در سال 1990 از دنيا رفته بود به مدت 6 سال بالغ بر 25 هزار دلار مستمري پرداخت كردند. با توجه به اين كه وي از معلوليت رنج مي برد هر ماه مستمري در قالب يك پاكت در صندوق پستي خانه اش انداخته مي شد. گفته مي شود كه به دليل نبود كنترل مناسب و وجود موارد مشابه، هر سال ميليونها دلار به ماليات دهندگان ضرر وارد مي شود.
رسوايي دو پيرزن
لندن: چند روز قبل كيف مدرسه يك دانش آموز در ايستگاه قطار شهر ساندرلند انگليس به سرقت رفت. پليس پس از مرور تصاوير دوربين هاي مداربسته متوجه شد كه دو پيرزن كه در حدود 70 سال سن داشتند اين كيف را به سرقت بردند به همين دليل تصاوير آنها را در تمام روزنامه هاي اين كشور چاپ كرد. چند ساعت پس از چاپ اين تصاوير هر دو پيرزن خود را به پليس معرفي كردند.
ركوردشكني با انگور
001971.jpg
سيدني: يك مرد 44 ساله در استراليا با انگور، دو ركورد جهاني از خود برجاي گذاشت. وي ابتدا طي سه دقيقه 116 دانه انگوري كه با دست به آسمان پرتاب كرده بود با دهانش گرفت و ركوردي جديد به خود اختصاص داد. البته اين پايان ماجرا نبود چون وي طي 30 دقيقه 1203 دانه انگور را كه از ارتقاع 5/4 متري به پايين پرتاب شده بود با دهانش گرفت و ركورد جهاني اين اقدام را كه متعلق به خودش بود بهبود بخشيد.

صفحه آخر
اجتماعي
ادب و هنر
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
زادبوم
حوادث
بين الملل
فرهنگ و آموزش
سياسي
شهر تماشا
سلامت
شهري
ورزش
همشهري ضميمه
شناسنامه
داستانك
دنياي خبرها
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   بين الملل   |  
|  فرهنگ و آموزش   |   سياسي   |   شهر تماشا   |   سلامت   |   شهري   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |