شنبه ۲۷ آبان ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره ۴۱۳۵ - Nov 18, 2006
محكوميت يك سرباز آمريكايي
به اتهام تجاوز و قتل در عراق
001959.jpg
گروه بين الملل مقامات نظامي آمريكا اعلام كردند جيمز باركر سرباز آمريكايي به اتهام تجاوز به يك دختر عراقي و قتل وي به همراه سه تن از اعضاي خانواده اش به حبس ابد با اعمال شاقه محكوم شد.
به گزارش خبرگزاري فرانسه از واشنگتن، پنج نظامي آمريكايي درگير پرونده تجاوز و قتل عراقي ها بودند كه جيمز باركر با توجه به اعتراف خود به ارتكاب گناه به حبس ابد با اعمال شاقه محكوم شد.چهار نظامي آمريكايي ديگر نيز به مشاركت در اين اقدام وحشيانه متهم هستند.
اين پنج نظامي آمريكايي در تاريخ يازدهم ماه مارس در محموديه در سي كيلومتري جنوب بغداد به يك دختر چهارده ساله عراقي تجاوز كردند و سپس وي را به همراه سه تن از اعضاي خانواده به قتل رساندند.احتمال دارد سه سرباز امريكايي به مرگ محكوم شوند.حكمي كه عليه اين سرباز آمريكايي صادر شده، در نوع خود بي سابقه است؛ چرا كه تاكنون سربازاني كه در عراق با اتهامات مشابه مواجه بودند، در نهايت به 90 روز كار اجباري در يكي از موسسات خيريه محكوم مي شدند.
صدور چنين احكامي باعث شده بود كه سربازان آمريكايي از دست زدن به هر جنايتي در عراق ابايي نداشته باشند.البته احتمالا حكم باركر نيز در نهايت در مراحل تجديد نظر و بخشش هاي موردي، به حداقل ممكن كاهش خواهد يافت.
حكم اعدام در آمريكا نيز اجرا مي شود اما احتمالا به خاطر اينكه چهار مقتول اين پرونده، عراقي بوده اند، سرباز آمريكايي در حكم اوليه به حبس ابد محكوم شده است.
همچنين  آمريكا در دوران اشغال عراق، قانوني را به عراقي ها تحميل كرده كه براساس آن، سربازان آمريكايي پس از هر جنايتي بايد در آمريكا محاكمه شوند و قضات و دادگاه هاي عراقي حق محاكمه آنان را ندارند. در ماه هاي اخير نيز رسانه هاي غربي فاش كردند كه تعدادي سرباز آمريكايي پس از كشتن عراقي ها جنازه هاي آنان را در مقابل يك جاده قرار مي دهند و با صحنه سازي چنين وانمود مي كنند كه اين افراد سرگرم كار گذاشتن تله هاي انفجاري بودند.
يكي از سربازان بعدا اعتراف كرده است كه اين عراقي ها پس از بيرون كشيده شدن از خانه هايشان، تيرباران و جنازه هاي آنان به كنار جاده آورده شد.

تفتيش عقايد مسلمانان در دانشگاه  هاي انگليس
گروه بين الملل وزارت آموزش و مهارت هاي دولت بريتانيا مجموعه رهنمودهايي را در اختيار موسسات آموزش عالي در اين كشور قرار داد كه در آن از استادان دانشگاه ها خواسته شده است درباره دانشجويان مسلمان گزارش دهند.
مقامات دولت بريتانيا تأكيد دارند كه رهنمودهاي ارائه شده به معني هدف
قرار گرفتن دانشجويان مسلمان و تجسس از آنان نيست.طراح اين دستورالعمل گفته است در اين طرح هنگام ثبت نام با دانشجويان مصاحبه اي صورت خواهد گرفت تا مشخص شود كه هدف آنان از ورود به دانشگاه دنبال كردن تحصيلات است.
به گزارش بي بي سي، نمايندگان اتحاديه دانشجويان يكي از دانشگاه ها دولت را متهم كرد كه درصدد اجراي نوعي مك كارتيسم عليه مسلمانان است. از اواخر دهه 1940 تا اواخر دهه 1950 كميته اي در كنگره آمريكا زير نظر سناتور مك كاري تأسيس شد كه هدف آن مقابله با نفوذ كمونيسم در آن كشور بود. طرح دولت انگليس براي كنترل دانشجويان مسلمان با عنوان مقابله با ترويج افراط گرايي به نام اسلام ارائه شده است. اما در واقع نوعي تفتيش عقايد و محروم كردن مسلمانان از آموزش و كسب مهارت در برخي از رشته هاي دانشگاهي است.

اسرائيل طرح صلح اروپا را نپذيرفت
گروه بين الملل- رژيم اسرائيل اعلام كرد كه طرح كشور هاي اروپايي براي برقراري صلح ميان اين رژيم و فلسطين را نمي پذيرد.
بر اساس اين طرح جديد كه از سوي اسپانيا، ايتاليا و فرانسه تهيه شده بود، بين اسرائيل و فلسطين آتش بس برقرار مي شد و پس از تشكيل دولت وحدت ملي در فلسطين كه احتمالاً آذر ماه محقق مي شود يك كنفرانس بين المللي براي دست يافتن به راه حل نهايي برگزار مي شد. در اين طرح همچنين مبادله اسيران دو طرف و اعزام نيرو هاي بين الملل براي حفظ آتش بس ميان آنها ديده شده بود.
درحالي كه كليات اين طرح با نظر موافق فلسطيني ها مواجه شده بود روز گذشته تزپي ليوني وزير خارجه اسرائيل مخالفت تل آويو را با اين طرح اعلام كرد. ليوني گفت طي تماس تلفني با همتاي اسپانيايي خود كه مبدع اصلي اين طرح است اظهار داشته كه كشور هاي اروپايي بايد طرح هاي خود را قبل از هركس با اسرائيلي ها هماهنگ كنند.

نگاه
و اينك فرانسه
عباس لقماني
اين نام را بايد به خاطر سپرد؛ سگولن رويال. سوسياليست هاي فرانسه با اكثريتي بالاي 60 درصد خانم سگولن رويال را به عنوان نامزد سوسياليست ها براي انتخابات رياست جمهوري بهار آينده فرانسه انتخاب كردند. سگولن رويال پنجاه و سه ساله كه در زمان رياست جمهوري فرانسوا ميتران وزير محيط زيست بود در حزب سوسياليست فرانسه به گونه اي بي سابقه ترقي كرد.
رويال كه همسر فرانس اولندز رئيس حزب سوسياليست است پنجاه و سه سال پيش در كشور سنگال در شهر داكا به دنيا آمد. پدر او افسر ارتش فرانسه بود و سگولن پس از بازگشت خانواده اش به فرانسه به مدرسه عالي اقتصاد وارد شد كه بسياري از دولتمردان فرانسوي از آن فارغ التحصيل شده اند. خانم رويال كه بسيار مورد توجه رئيس جمهور فقيد فرانسه فرانسوا ميتران بود مراحل حزبي را به سرعت پيمود.
براي اولين بار سوسياليست هاي فرانسه اين بار از اعضاي حزب خواستند تا نظر خود را نسبت به نامزدهاي انتخاباتي اعلام كنند و از بين سه نامزد كه لوران فابيو نخست وزير پيشين نيز بين آنان بود اعضاي حزب رأي به خانم رويال دادند.
منتقدان سوسياليست ها از اين كه اين حزب براي انتخاب نامزد رياست جمهوري به گفته آنان متدي آمريكايي را برگزيده است شكايت داشتند ولي همين موضوع باعث شد تا بيش از شصت هزار نفر براي شركت مستقيم در انتخاب نامزد سوسياليست ها به اين حزب بپيوندند.
خانم رويال در سخنان انتخاباتي خود سعي در نشان دادن چهره اي مردمي داشت و اين سخن او كه عنوان كرد دموكراسي همانند محبت است كه هرچه انسان آن را زيادتر درك كند بر آن افزوده مي شود بسياري از طرفداران سوسياليست ها را بسيج كرد.
در فرانسه نيز همانند آلمان اكنون زني پا به صحنه مبارزه هاي سياسي گذارده است كه ممكن است نخستين زن در تاريخ فرانسه باشد كه بر كرسي رياست جمهوري تكيه زند.
خانم رويال اگر اتفاق ديگري نيافتد با نيكولا سركوزي بر سر رسيدن به اين پست رقابت خواهد كرد.
نيكولا سركوزي از همه لحاظ نقطه مقابل خانم رويال است و رقابت آنان براي رسيدن به مقام رياست جمهوري در حقيقت رقابت بين دو ديدگاه است؛ از يك سو فرانسه ليبرال و از سوي ديگر فرانسه محافظه كار.
خانم رويال در مورد سياست هاي اجتماعي نيز داراي ديدگاه هايي نو است و پيشنهادهاي او در مورد مبارزه با بزه هاي خياباني كه اين روزها فرانسه را به خود مشغول كرده است بحث و جدل هاي فراواني را در فرانسه به دنبال داشت.
فرانسه بهار پرهيجاني را انتظار مي كشد و شايد سال آينده در نشست سران اروپا خانم مركل صدراعظم آلمان در كنار خود نخستين رئيس جمهور زن فرانسه را خوشامد گويد.

حكم بازداشت رهبر اهل تسنن عراق صادر شد
گروه بين الملل- وزارت كشور عراق ديروز حكم بازداشت حارث الضاري دبيركل هيات علماي مسلمان (اهل تسنن) عراق را به اتهام نقض مفاد قانون مبارزه با تروريسم صادر كرد.
الضاري در يك مصاحبه تلويزيوني با حمله به دولت عراق به دفاع از شبكه تروريستي القاعده پرداخت. وي در اين مصاحبه همچنين اظهار داشت كه حكم دادگاه عراق براي صدام غيرقانوني است. دبيركل هيات علماي اهل سنت عرا ق كه پيش از اين نيز بار ها مخالفت خود را با گروه هاي سياسي حاكم بر عراق اعلام كرده بود در مصاحبه خود به تحقير آن دسته از عشايري كه به مقابله با تروريست ها اقدام مي كنند، پرداخت و از   آنها با عنوان يك مشت راهزن نام برد.
در پي اين اظهارات، وزارت كشور عراق حكم بازداشت وي را صادر كرد.حارث الضاري كه هم اكنون در اردن به سر مي برد، در واكنش به اين خبر گفت كه وي در فرصت مناسب به عراق بازخواهد گشت تا با اشغالگران و حكومت وقت مبارزه كند.
هنوز از واكنش ديگر گروه هاي اهل تسنن عراق در خصوص اظهارات الضاري و اقدام وزارت كشور خبري منعكس نشده است. اما سخنگوي دولت عراق گفت كه الضاري بازداشت نشده و چنين حكمي هم صادر نشده، بلكه او براي اداي پاره اي توضيحات احضار شده است.به نظر مي رسد در روزهاي آينده مسئله برخورد با رئيس هيات علماي اهل سنت عراق، دولت اين كشور را با چالش هاي جديدي مواجه كند.
ديروز همچنين در تداوم حوادث خشونت بار در عراق تروريست ها ده پيمانكار خارجي شاغل در اين كشور از جمله چهار آمريكايي و يك اتريشي را ربودند. در همين روز ارتش آمريكا اعلام كرد كه در عملياتي با مشاركت هزار سرباز عراقي بيش از 81 مظنون اقدامات تروريستي به همراه هزاران قطعه ابزار و سلاح نظامي دستگير شدند. روز گذشته همچنين بار ديگر طي يك اقدام تروريستي 15 شهروند عادي عراقي از سوي گروه هاي مسلح دزديده شدند. وزير آموزش عالي عراق نيز بر خلاف اظهارات روز چهارشنبه مقامات اين كشور اعلام كرد كه هنوز تعدادي از شهرونداني كه روز سه شنبه از محل اين وزارتخانه ربوده شدند آزاد نشده اند.

كوتاه ازسياست جهان
بليكس: مذاكره بهترين راه براي حل مسئله هسته اي كره شمالي است
گروه بين الملل هانس بليكس بازرس تسليحاتي سابق سازمان ملل متحد اعلام كرد براي حل و فصل مسئله هسته اي كره شمالي مذاكرات بهترين راه است و نبايد از تهديدهاي نظامي استفاده كرد.به گزارش خبرگزاري فرانسه از توكيو، هانس بليكس بازرس تسليحاتي سابق سازمان ملل متحد كه اكنون سرگرم ديدار از ژاپن است در يك كنفرانس مطبوعاتي اعلام كرد، من مخالف تهديدهاي نظامي هستم و ترجيح مي دهم كه تلاش شود كره شمالي به جامعه بين المللي بازگردانده شود.

ناتو از شكست در افغانستان ابراز هراس كرد
گروه بين الملل- ژنرال انگليسي ديويد ريچاردز فرمانده نيروهاي سازمان پيمان آتلانتيك شمالي (ناتو) اعلام كرد كه شكست ناتو و ائتلاف بين المللي در افغانستان ضربه اي سنگين براي اروپا و آمريكا خواهد بود، اما اين مسئله رخ نخواهد داد.
به گزارش خبرگزاري فرانسه از كابل، ريچاردز در نشستي در سناي افغانستان اظهار داشت: اگر ما شكست بخوريم، مطمئنا ضربه اي سنگين براي اروپا، آمريكا و جهان آزاد خواهد بود، اما اين مسئله پيش نخواهد آمد. وي خطاب به سناتورهاي مجلس افغانستان افزود: تا زماني كه شما به حمايت از ما ادامه دهيد، چنين مسئله اي رخ نخواهد داد.
به گزارش ايرنا گفته مي شود كه بيش از سه هزار و ??? نفر خصوصا شورشيان، غيرنظاميان و همچنين سربازان افغان و خارجي از اوائل سال جاري در افغانستان جان خود را از دست داده اند. اين تعداد تقريبا چهار برابر سال ????ميلادي است. حدود ??هزار سرباز ازجمله ??هزار سرباز نيروهاي ايساف در افغانستان مستقر هستند.

گرجستان، روسيه را به ممانعت از عضويت
در سازمان تجارت جهاني تهديد كرد
گروه بين الملل گرجستان در اعتراض به اقدام روسيه در اعمال تحريمهاي اقتصادي برضد تفليس بار ديگر تهديد كرد از تلاشهاي روسيه در جهت عضويت در سازمان تجارت جهاني ممانعت خواهد كرد.
به گزارش خبرگزاري فرانسه از تفليس، نينو بورژاندزه رئيس پارلمان گرجستان در مصاحبه با روزنامه كامرسانت با گفتن اين مطلب اعلام كرد، عضويت در سازمان تجارت جهاني بر مبناي رعايت اصل تجارت آزاد و انتقال آزاد كالاست ولي روسيه با اعمال تحريمهاي اقتصادي بر ضد گرجستان اين اصول و قوانين را نقض كرده است و بنا بر اين تفليس نمي تواند اجازه دهد مسكو به عضويت سازمان تجارت جهاني در آيد. اظهارات اين مقام گرجي در حالي صورت مي گيرد كه انتظار مي رود ولاديمير پوتين رئيس جمهور روسيه و جرج بوش همتاي آمريكايي وي در هفته آينده در هانوي توافقنامه  دو جانبه اي را در اين خصوص امضا كنند و بدين ترتيب آخرين مانع بر سر عضويت مسكو در اين سازمان برچيده خواهد شد.

قرارداد هسته اي هند و آمريكا از تصويب سنا گذشت
گروه بين الملل - مجلس سناي آمريكا با اكثريت آرا به توافقنامه همكاري هسته اي ميان آمريكا و هند راي مثبت داد.
به گزارش شبكه خبري بي بي سي، بر اساس اين قرارداد كه بيش از يك سال قبل پيشنهاد شد، هند به فناوري هسته اي غيرنظامي ساخت آمريكا دست خواهد يافت و در مقابل برخي از تاسيسات اتمي خود را به روي بازرسي هاي بين المللي خواهد گشود.
منتقدان عقيده دارند كه اين قرارداد، روند كنترل سلاح هاي هسته اي را دشوار مي كند، زيرا دولت هند از امضاي قرارداد منع گسترش سلاحهاي هسته اي خودداري كرده است. ايالات متحده تا كنون رابطه همكاري هسته اي با هند نداشته است. هند بدون امضا كردن پيمان منع گسترش سلاحهاي هسته اي، تا كنون دو بار در سالهاي ???? و ????به آزمايش سلاح هسته اي دست زده است. جرج بوش رييس جمهوري آمريكا در سفر ماه مارس گذشته به هند، درباره همكاري هسته اي با سران هند به توافق رسيد.

بين الملل
اجتماعي
ادب و هنر
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
زادبوم
حوادث
فرهنگ و آموزش
سياسي
شهر تماشا
سلامت
شهري
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   بين الملل   |  
|  فرهنگ و آموزش   |   سياسي   |   شهر تماشا   |   سلامت   |   شهري   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |