|
|
|
|
|
|
|
|
|
رئيس كل بانك مركزي در نهمين اجلاس هفته بانكداري اروپا:
بانك هاي اروپايي روابط خود را با ايران ادامه مي دهند
|
|
گروه اقتصادي - ابراهيم شيباني رئيس كل بانك مركزي ايران در حاشيه شانزدهمين كنگره بانكداري اروپا در شهر فرانكفورت آلمان در پاسخ به اينكه اعمال فشار برخي كشورها نظير آمريكا به بانك هاي خارجي براي كاهش مناسبات بانكي و تجاري خود با ايران تا چه اندازه محدوديت در روابط سيستم بانكي كشورمان با طرفهاي خارجي ايجاد كرده است، گفت: هر چند آمريكايي ها در اين زمينه تلاش زيادي كرده اند اما بانك هاي كشورهاي مستقل معمولاً تلاش دارند تا بر طبق استقلال عمل خود رفتار كنند و با در نظر گرفتن منافع خود، مناسبات طولاني شان را با ايران مد نظر قرار دهند.
شيباني گفت: ما با مسئولان بانك هاي آلماني و فرانسوي در اين كنگره صحبت كرده ايم و اين بانك ها به روابط خود با ايران ادامه مي دهند و مشكلي در اين زمينه براي كشور ما ايجاد نخواهد شد.
به گزارش ايرنا، شيباني همچنين نحوه تعامل بانك مركزي ايران با بانك هاي آلمان را هم بسيار مطلوب و خوب دانست و افزود: شركا و همكاران بانكي ما در آلمان از جمله بانك هايي در جهان هستند كه روابط بسيار خوبي با ايران دارند و اين مناسبات قديمي خود را نيز ادامه مي دهند. شيباني در پاسخ به برخي شايعات مبني بر اعمال محدوديت از سوي پاره اي از مؤسسات بيمه اروپايي نظير بيمه هرمس آلمان براي ارايه تضمين تجاري بين دو كشور گفت: ما با مسئولان بيمه هرمس صحبت نكرده ايم اما مهم بانك هاي آلمان هستند و چنانچه در نظام بانكي بين كشورها روند مبادلات فيمابين روان باشد بيمه ها نيز بر همين مبنا عمل خواهند كرد. رئيس كل بانك مركزي ايران درباره مناسبات بانكي بين كشورمان و اروپا نيز گفت: همكاريهاي دو جانبه با بسياري از كشورهاي اروپايي از جمله فرانسه و ديگر كشورهاي اروپايي هم در سطح مطلوب و خوبي قرار دارد و هيأتي ايراني در جريان اين سفر همچنين با نمايندگان و رؤساي بانك هاي عمده اروپايي نيز ديدار كرد. شيباني اضافه كرد: البته برخي از اين بانك ها براي مناسبات خود با ايران زير برخي فشارها قرار گرفته اند اما در مجموع روابط آنها با كشورمان محكم بوده و هم اكنون نيز اين روابط سير منطقي خود را طي مي كند و مذاكراتي نيز در اين رابطه صورت گرفته است تا بتوانيم همكاري خود را در بخش هاي مختلف پيش ببريم.
رئيس كل بانك مركزي ايران در عين حال افزود: مشكلات اندكي نيز با برخي از بانكهاي اروپايي نظير يك بانك سوئيسي كه سهامداران عمده آنها آمريكايي ها هستند ايجاد شده بود كه در مجموع مشكلي در مجموعه ارتباطها و همكاريهاي نظام بانكي كشورمان با شركاي خارجي ايجاد نمي كند.
|
|
|
دبير مجمع تشخيص مصلحت نظام:
الزامات تحقق اهداف چشم انداز 20 ساله تدوين شد
فارس: دبير مجمع تشخيص مصلحت نظام از پايان تدوين الزامات تحقق اهداف چشم انداز 20 ساله در كميسيون خاص مجمع تشخيص خبر داد. محسن رضايي گفت: هنوز زود است در خصوص جزئيات الزامات صحبت شود، چون اين مباحث بايد در مجمع مطرح و توسط مقام معظم رهبري ابلاغ شود، ولي به طور كلي منظور از الزامات شرايطي است كه يا موانع چشم انداز را برطرف مي كند و يا تسهيل كننده تحقق اهداف آن مي باشد. وي عدم وجود يك متولي براي چشم انداز را از مواردي دانست كه حتماً در الزامات بايد به آن پرداخت. رضايي خاطرنشان كرد: شايد قواي سه گانه اكنون احساس مي كنند كه متولي چشم انداز نيستند و هر كس بايد در بخش خودش فعاليتش را ادامه دهد بنابراين ما نياز داريم كه متولي چشم انداز در كشور را مشخص كنيم.
وي در پاسخ به اين سؤال كه فضاي محيطي اقتصاد كشور بايد داراي چه مشخصاتي باشد تا بتوان نسبت به تحقق اهداف چشم انداز اميدوار بود گفت: اولين مساله در كشور خروج اقتصاد از مسير اصلي خود است، يعني به جاي اين كه اقتصاد متكي به مردم باشد، اكنون متكي به دولت است. دبير مجمع تشخيص مصلحت نظام افزود: مهمترين كاركرد چشم انداز اين است كه قطار اقتصاد را به ريل و مسير اصلي بازگرداند. چشم انداز اگر بخواهد تحقق پيدا كند، كشور نيازمند تحول است.
|
|
|
ميلتون فريدمن اقتصاددان و تأثيرگذار
نيمه دوم قرن 20 درگذشت
|
|
گروه اقتصادي- ميلتون فريدمن برنده جايزه نوبل اقتصاد و از بنيانگذاران و حاميان نظريه بازار آزاد و اقتصاد پولي روز پنج شنبه در سان فرانسيسكوي آمريكا در سن 94 سالگي درگذشت. فريدمن كه از بنيانگذاران مكتب اقتصادي شيكاگو (مكتب حامي گسترش بخش خصوصي و محدوديت دخالت دولت در اقتصاد) بود، در سال 1976 به علت تلاش هايش براي ترويج نظريه بازارهاي آزاد بدون دخالت دولت موفق به دريافت نوبل اقتصادي شد. وي در شكل گيري سياست هاي اقتصادي مارگارت تاچر، نخست وزير سابق انگليس و رونالد ريگان رئيس جمهور اسبق آمريكا نقش محوري داشت.
ميلتون فريدمن در 31 جولاي 1912 به دنيا آمد. وي بيش از 20 كتاب تاليف كرد كه مهمترين آنها "سرمايه داري و آزادي" (1962) و "آزادي انتخاب" (1980) است.
ايده اقتصاد آزاد فريدمن از دهه 1970 بر سياستگذاري هاي كلان دولت آمريكا سايه افكند و از آن پس بسياري از كشورهاي اروپاي مركزي و آمريكاي لاتين نيز به اقتصاد آزاد و كاهش مداخلات دولت در اقتصاد براساس مباني پيشنهادي فريدمن روي آوردند. فريدمن در نيويورك و در خانواده اي اتريشي- مجاري به دنيا آمد.
در سال 1946 توانست مدر دكتراي اقتصاد را از دانشگاه كلمبيا دريافت كند. فريدمن مطالعاتي را درباره چگونگي رابطه چرخه هاي تورم و ركود با نوسانات عرضه پول آغاز كرد كه نهايتا موجب شد وي جايزه نوبل اقتصاد سال 1976 را كسب كند. وي با حمايت از اقتصاد آزاد، با اشاره به مشكلات اقتصادي كشورهاي نفت خيز، ضمن اينكه نفت را از جهتي موهبتي الهي توصيف مي كرد، از جهتي ديگر توضيح مي داد كه نفت مي تواند به بلايي مشكل ساز تبديل شود.
|
|
|
پوشش اپراتور دوم تلفن همراه
در تهران به زودي كامل مي شود
گروه اقتصادي - به رغم همه مشكلات موجود در راه فعاليت بخش خصوصي در كشور، اپراتور دوم تلفن همراه با حضور در اين بازار به تحول مهمي در خدمات تلفن همراه در كشور دامن زده كه با توسعه آن خدمات ارتباطي بيش از پيش توسعه خواهد يافت.
به گزارش همشهري، اين شبكه به دليل تاخير در راه اندازي و تغييراتي كه در نحوه اعلام برنده مناقصه رخ داد با ناهماهنگي بخش دولتي و عدم برنامه ريزي كافي وارد بازار شد و در آغاز كار با بي اعتمادي متقاضيان رو به رو شد ولي به گفته مسئولان اين شركت، در آينده نزديك شبكه خدمات اين شبكه حداكثر تا پايان سال جاري در سراسر كشور توسعه مي يابد و طبق قرارداد تا پنجاه درصد جمعيت كشور را و هفتاد شهر بزرگ كشور را پوشش مي دهد.
سرامي تاكوبونگ رئيس بخش فروش و توزيع ايرانسل در گفتگو با خبرنگار ما با تأييد مشكلات موجود و طبيعي دانستن آن در آغاز كار در هر بازاري تأكيد كرد كه تا چند هفته ديگر پوشش اين شبكه در تهران كامل شده و بزودي شبكه هاي شهر هاي كرج، ساري، رشت و قم نيز راه اندازي و عرضه سيمكارت در اين شهر ها آغاز مي شود.
وي مشكل اصلي راه اندازي شبكه در شهرهاي يادشده را آماده نبودن شبكه زيرساخت عنوان كرد. او مهمترين مزيت شبكه تلفن همراه اپراتور دوم را هزينه كمتر آن در مقايسه با اپراتور نخست اعلام كرد.
|
|
|
ديدگاه
نظام بانكي و اشتغال
دكتر حسن سبحاني
با ملاحظه تركيب و ساختار جمعيت فعال جوياي كار كشور كه به تحقيق يكي از ويژگي هاي آن تحصيلكردگي بيكاران است وقوف بر صعوبت و سختي ايجاد شغل با در نظر گرفتن تكنولوژي حاكم بر صنعت و كشاورزي ايران براي هر فرد منصفي حاصل مي شود ليكن ضرورت گذار از شرايط سخت فعلي و تلاش براي ايجاد اشتغال ايجاب مي كند كه ضمن پرداختن به همه شيوه هاي ممكن براي ايجاد شغل مستمر به تشخيص و اعمال امور متهم تر نسبت به امور كم تاثير تر هم توجه شود به نحوي كه اين اطمينان حاصل آيد كه بيشترين بازدهي ممكن از عوامل به كار گرفته شده در اين ارتباط به دست آمده است.
از آن گذشته تشخيص اهم، موجبات رفع هرچه سريع تر مشكل بيكاري را فراهم آورده و در نتيجه جامعه از پي آمدهاي ناخوشايند اقتصادي و اجتماعي آن مصونيت پيدا مي كند. ما فكر مي كنيم كه دولت علي رغم دستاوردها و رويكردهاي مثبتي كه به افزايش توليد و ايجاد اشتغال داشته است اما همچنان به يكي از مهم ترين عناصر موثر در اين ارتباط كه همانا مسائل بانكي كشور مي باشد چنان كه بايد و شايد نپرداخته است و لذا به كارگيري سپرده هاي بانكي كه به تحقيق و به درستي در هر اقتصادي يكي از مهم ترين عوامل ايجاد رونق اقتصادي است حداقل با كندي غيرقابل تحملي صورت مي گيرد و داوطلبان به كارگيري اين سپرده ها در سرمايه گذاري هايي كه متناسب با ظرفيت بخش هاي خصوصي و تعاوني و با لحاظ شرايط اقليمي و جاذبه هاي مناطق مختلف كشور صورت مي گيرد در استفاده از سرمايه هاي حاصل از به كارگيري سپرده هاي مردم از دست اندازهاي پر دردسري عبور مي كنند. اين مقوله در كنار بعضي واقعيات حاكم بر نحوه حجم به كار گرفته شده پول مردم در نظام بانكي كشور كه حكايت از توزيع بسيار نامتقارن پول هم به لحاظ حجم و هم به لحاظ تعداد متقاضيان دارد ما را در مقابل اين سؤال كليدي قرار مي دهد كه آيا نظام بانكي و مسئولين ذي ربط آن در رده هاي مختلف به نوعي ضرورت لزوم تغيير نگرش و تحول در شيوه به كارگيري سپرده هاي مردم رسيده اند؟ اگر اين تحول حاصل نشده باشد دولت نهم بايد در رسيدن به اهداف اشتغال آفريني خود ترديد جدي نمايد زيرا موانعي را در آستين خود دارد كه از درون سيستم اجازه و امكان راه اندازي بخش هاي خصوصي مردمي (كه البته ممكن است در مقياس هاي نه چندان بزرگ اقتصادي باشند) را نمي دهند و اين اراده را از طريق عدم رفع موانع بر سر راه سرمايه گذاري ايجاد مي كنند. ما فكر مي كنيم كه دولت بايد با عزمي بسيار جدي و با فهمي بسيار دقيق و با اراده اي بسيار منسجم و با گوشي بسيار شنوا اين دغدغه دلسوزان توفيق و موفقيت خود را كه همانا توفيق كشور مي باشد تحليل محتوي كند و به آسيب شناسي مسائل اشتغال در ايران از آن بابت كه به نظام بانكي معطوف مي شود از اين ناحيه توجه نمايد كه آيا اراده توزيع منطقي سپرده هاي مردم به توليد و اشتغال به لحاظ روش نسبت به دوراني كه در قدرت نبوده است تغييراتي هم كرده است؟ اگر اين مقوله دولت را به شناخت مهم ترين عامل موثر در ايجاد شغل كه همانا كمك بدون بوروكراسي غيرلازم به بخش خصوصي است برساند و به موجب آن به پيرايش نظام بانكي كشور پرداخته شود و خود نيز دست از استفاده از سپرده هاي بخش خصوصي نزد شبكه بانكي كشور بردارد بدون شك موتور ايجاد اشتغال را از شتاب بيشتر و بيشتر برخوردار ساخته و ان شاء الله سرعت نرخ رشد ايجاد شغل از سرعت ورود نيروهاي جوياي كار به بازار كار، پيشي خواهد گرفت.
|
|
|
كاهش قيمت نفت به زير 56 دلار
اوپك توليد خود را باز هم كاهش مي دهد
گروه اقتصادي- قيمت نفت به كمتر از 56 دلار در هر بشكه رسيد. به گزارش همشهري دست اندركاران بازار كاهش تقاضاي فصلي و افزايش ذخاير فرآورده هاي نفتي در آمريكا به دليل كاهش پيش بيني ها در مورد شدت سرما و عدم كاهش توليد از سوي برخي اعضاي اوپك بر اساس گزارش منابع غربي را دليل اين روند دانسته اند.
اين رويداد در بازار نفت به موضع گيري رئيس دوره اي اوپك منجر شد تا با اعلام بر اين كه اين سازمان براي كاهش بيشتر توليد آماده است از كاهش بيشتر قيمت نفت جلوگيري كند.
ادموند داكورو اعلام كرد: با توجه به اين كه كاهش اخير 2/1 ميليون بشكه اي سقف توليد اوپك تاثير مورد نظر را در بازار نفت نداشته و بهاي نفت همچنان روند نزولي طي مي كند، كاهش مجدد سقف توليد كشورهاي صادركننده نفت در اجلاس ماه دسامبر ضروري است.
|
|
|
گفت وگوي امروز
قادر به خريد هواپيماهاي نو نيستيم
گروه اقتصادي سن ناوگان هوايي كشور و افزايش تقاضا براي حمل و نقل هوايي سبب گرديد تا شركت هاي هواپيمايي داخلي به استفاده از هواپيماهاي شرقي روي آورند. اين در حالي است كه برخي معتقدند استفاده از اين نوع هواپيماها حتي در كشورهاي سازنده آن نيز به دليل مشكلات ايمني كمتر شده و كشورهاي چين و روسيه نيز به استفاده از هواپيماهاي غربي در صنعت حمل و نقل هوايي خود روي آورده اند. با نورالله رضايي نياركي سرپرست سازمان هواپيمايي كشوري پيرامون روند نوسازي و تجهيز ناوگان حمل و نقل هوايي كشورمان گفت و گو كرده ايم.
***
*با وجود اعمال تحريم ها روند توسعه و نوسازي ناوگان هوايي كشور چگونه بوده است؟
اكنون قادر به خريد هواپيماي نو نيستيم و تلاش مي كنيم تا هواپيماهاي دست دوم بالاي سال 2000 را خريداري كنيم و بيشتر سعي ما آن است كه هواپيماهايي با سنين پايين تر و شرايط بهتر كه قادر به پاسخگويي به نيازهاي مسافران باشد را خريداري كنيم. در اين راستا به سمت خريد هواپيماهاي آرجي، ايرباس 320 و 321 ، بوئينگ 737 و 800 رفته ايم. اخيرا نيز سه فروند هواپيما به ناوگان حمل و نقل هوايي كشور افزوده شده كه بي اي ايي 146 از خانواده آرجي يكي از اين هواپيماها است و هواپيماي ديگري از اين نوع نيز به زودي به ناوگان هوايي كشور افزوده مي شود. همچنين براي خريد چند فروند هواپيماي ديگر از نوع ايليوشين 96 و هواپيماي ايرباس 321 نيز در حال مذاكره و طي مراحل نهايي هستيم. معتقدم با اين روند تعدادي از هواپيماهاي خريداري شده تا دي ماه به ناوگان افزوده شده و تا پايان سال جاري در مجموع 15 فروند هواپيما در حمل و نقل هوايي به كار گرفته خواهد شد.
* خريد اين نوع هواپيما براي نوسازي ناوگان حمل و نقل هوايي كشور تا چه حد موجه است؟
هواپيماي توپولوف، هواپيماي قابل اعتمادي است و اي كاش تعدادي از اين نوع هواپيما را خريداري كرده بوديم؛ چرا كه جاي نگراني ندارد، اما اكنون بيشتر هواپيماهاي توپولوف مورد استفاده در خطوط هوايي كشور به صورت اجاره اي فعاليت مي كنند. از نظر ايمني هواپيماي توپولوف مشكلي ندارد و آنچه در مورد سوانح هوايي اين نوع هواپيما در ايران و برخي ديگر از كشورها مشهود است تأثير خطاي انساني در شكل گيري اين سوانح بوده است.
*تعمير هواپيماهاي ايرباس 310 كه از سوي مقامات آمريكايي وعده داده شده بود در چه مرحله اي است؟
مقدمات تعمير 6 فروند هواپيماي ايرباس 310 فراهم شده و 4 شركت اروپايي مجوز لازم براي انجام اين كار را گرفته اند چهار شركت هواپيمايي لوفت هانزا، ايرفرانس، آليتاليا و كي ال ام از كشورهاي ايتاليا، فرانسه، آلمان و هلند مجاز هستند تا هواپيماهاي ايرباس 310 كه موتورهاي جي اي دارند را پس از دريافت قطعات از جنرال الكتريك آمريكا تعمير نموده و به كشورمان تحويل دهند. با توجه به ميزان كار تعميراتي موتورهاي ايرباس با تشكيل تيمي ارزيابي هاي لازم انجام و موتور اين هواپيماها تعمير خواهد شد. معتقدم تا پايان سال جاري و حتي زودتر نيز مي توان كار تعمير موتورهاي ايرباس را به اتمام رساند.
|
|
|
موافقت شوراي اقتصاد با اختصاص
130 ميليارد تومان وام به قطعه سازان
مهر: وزير صنايع و معادن از موافقت شوراي اقتصاد با اختصاص مبلغ 130 ميليارد تومان وام به قطعه سازان خبر داد و گفت: اين وام از طريق بانك هاي سپه و تجارت به قطعه سازان پرداخت مي شود. عليرضا طهماسبي درحاشيه همايش انجمن فولاد با اشاره به تدابير
انديشيده شده در خصوص بدهي خودروسازان به قطعه سازان، گفت: براي حل اين مشكل دو راهكار انديشيده شده است. يكي اين كه در شوراي پول و اعتبار بر اساس مصوبه اي كه از قبل وجود داشت، از دو ماه گذشته نيز مجددا تصويب شد تا سقف اعتبارات گروه صنعتي ايران خودرو از سقف اعتبارات شركت هاي زير مجموعه منفك شود، تا اين شركت بتواند از امكانات مالي بالنسبه اي استفاده كند. طهماسبي در خصوص روش دوم افزود: طي مذاكراتي با بانك ها، قرار شد اعتباراتي به قطعه سازان اختصاص يابد كه شنبه گذشته اين امر به شوراي پول و اعتبار پيشنهاد و از سوي اين شورا مورد پذيرش قرار گرفت.
|
|
|