شنبه ۲۷ آبان ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره ۴۱۳۵ - Nov 18, 2006
رئيس جمهوري:
وطن دوستي در كردستان موج مي زند
گروه سياسي - رئيس جمهوري تاكيد كرد : روحيه  ايمان، وفاداري و هوشمندي، انسجام و وطن دوستي در كردستان موج مي زند. ما در استان با اقيانوس مواج انسان هاي هوشمند و در صحنه و قوي رو به رو شديم كه با قوت درباره  مسائل مهم جهاني اظهارنظر مي كنند.
محمود احمدي نژاد در پايان سفر استاني خود و پس از نشست كابينه در سنندج ضمن تشريح دستاوردهاي اين سفر كه خبر آن را ايسنا منتشر كرد ، يكي از دستاوردهاي سفرهاي استاني را معرفي استان ها عنوان كرد و گفت: هنوز مسئولان ما از همه توانمندي هاي استان هاي كشور آگاه نيستند. احمدي نژاد با اشاره به تاكيد اكثريت مردم كردستان بر حق هسته اي ايران گفت: جامعه شناسان جهان اين را مي فهمند كه وقتي صدها هزار نفر در جاي جاي استان يكپارچه شعاري مي دهند، از عمق، آگاهي و دريافت عميق سرچشمه مي گيرد و در پس آن، تحليل عميق سياسي خوابيده است.
هيأت وزيران در بيست و يكمين جلسه استاني خود كه پنج شنبه شب و به رياست محمود احمدي نژاد تشكيل شد ، بيش از 100 بند مصوبه براي تسريع در آباداني و پيشرفت استان كردستان و رفع مشكلات مردم و خدمت رساني هر چه بهتر به مردم به تصويب رساند.
رئيس جمهوري در ميان مردم
رئيس جمهوري در ادامه بيست ويكمين سفر استاني خود به كردستان، در جمع مردم شهرهاي بانه، سقز، قروه، ديوان دره، بيجار و منتخبان و روحانيون استان سخن گفت.
محمود احمدي نژاد در جمع مردم بانه گفت: مردم شهر بانه در برابر تجاوزات دشمن در جنگ تحميلي هيچ گاه اين شهر را ترك نكردند و مقاومت اين شهر در دوران دفاع مقدس هرگز فراموش نخواهد شد. وي گفت: دشمنان ملت ايران كه در جنگ نتوانستند استقامت ملت ايران را بشكنند امروز با تبليغات، جنگ رواني و هياهو مي خواهند اين مقاومت را بشكنند. رئيس جمهوري هم چنين در جمع مردم سقز گفت: سقز نگين پرافتخاري است كه در غرب كشور اسلامي مي درخشد.
تثبيت حق
رئيس جمهوري در جمع مردم ديوان دره نيز با تمجيد از رشادت هاي آنها در دوران دفاع مقدس گفت: دشمنان فهميده اند كه در مقابل يك ملت مؤمن، متعهد و فهميده و شجاع قرار دارند كه حضوري تعيين كننده در همه  عرصه ها را خواستار است، به همين دليل دشمنان ناراحتند و مي خواهند حق ملت ايران را ضايع و مانع پيشرفت ملت ايران شوند.
يك قدمي پيروزي
رئيس جمهوري در جمع مردم بيجار گفت: مشكل امروز بشريت اين است كه عده اي از قدرت ها از مسير توحيد و انبياء فاصله گرفته اند و با زورگويي و چپاول مي خواهند بر مردم سلطه پيدا كنند، به همين علت با پيشرفت هسته اي ايران مخالفند.
احمدي نژاد گفت: ما در موضوع هسته اي در يك قدمي پيروزي قرار داريم و در برابر مستكبران متحد و يكپارچه ايستاده ايم و تا قله خواهيم رفت.

دبير شوراي عالي امنيت ملي:
پيام هاي متناقضي از آمريكا
به ما مي رسد
گروه سياسي- دبير شوراي عالي امنيت ملي ايران تأكيد كرد: تعليق غني سازي در قالب مذاكرات قابل بحث است.
اين خبر را خبرگزاري ها از گفتگوي مطبوعاتي علي لاريجاني در حاشيه ديدار با محمودالزهار وزير امور خارجه دولت خودگردان فلسطين مخابره كرده اند.
لاريجاني گفت: هيچ دليلي براي تعليق نمي بينم، اما از مذاكره براي حل مسئله هسته اي استقبال مي كنيم.
گفته هاي لاريجاني شامل نكته اي ديگر هم بود و آن هم اينكه؛ صداهاي مختلفي از آمريكا به ما مي رسد، تصور مي كنم اين يك پريشان گويي سياسي است. در اين باره (مذاكره با آمريكا بر سر عراق) خيلي حرف هاي روشني گفته نمي شود.
در همين حال خبرگزاري فرانسه از نيويورك گزارش داد كه نشست ديگر 1+5 باز هم بدون نتيجه پايان يافته و جان بولتون، نماينده آمريكا در سازمان ملل متحد يادآور شده است: ما امروز هيچ پيشرفتي نداشته  ايم.
مسير روشن ايران
علي لاريجاني ـ دبير شوراي عالي امنيت ملي ـ بعد از ظهر روز پنج شنبه پس از ديدار با محمود الزهار ـ وزير امور خارجه  فلسطين ـ در يك كنفرانس خبري و با حضور خبرنگاران داخلي و خارجي در پاسخ به سئوالي اظهار كرد: براي ايران غني سازي از موضوعات مهم است و ايران بايد تحقيق و توسعه را داشته باشد به شكلي كه مسير غني سازي روشن باشد.
دبير شوراي عالي امنيت ملي در پاسخ به سئوال خبرنگار ايسنا درباره  گزارش محمد البرادعي گفت: كيفيت گزارش را خودتان ديديد و مي توانيد قضاوت كنيد اما نكاتي دارد كه قابل توجه است. در حال حاضر بازرسان آژانس در ايران نظارت دارند و حسابرسي روي مواد صورت مي گيرد و هر نامه اي كه آژانس از ايران خواسته، ما پاسخ داده ايم.
لاريجاني در پاسخ به اين سئوال كه اگر قطعنامه تحريم هاي احتمالي عليه ايران تصويب شود، پاسخ ايران چه خواهد بود ؟ گفت: به هر حال يا با ما از طريق مذاكره كار را ادامه مي دهند و يا ما كار خود را انجام مي دهيم. كساني كه دنبال قطعنامه و تحريم اند دارند مذاكرات را از بين مي برند؛ در صورت تحريم ما كارهاي مختلفي را مي توانيم انجام دهيم.
گزارش البرادعي
خبرگزاري نووستي گزارش داد كه مديركل آژانس بين المللي انرژي اتمي در نشست آتي شوراي حكام درباره  برنامه  هسته اي ايران گزارشي را به اعضاي شورا ارائه خواهد داد.
آيهان اورنسل، دبير مطبوعاتي آژانس بين المللي انرژي اتمي به خبرگزاري روسي نووستي اطلاع داد كه گزارش محمد البرادعي، مديركل آژانس در مورد برنامه هسته اي ايران محرمانه است و در جلسه  شوراي حكام مورخ دوم آذرماه ارائه خواهد شد. اين گزارش حاكي است: در اين ميان برخي از رسانه هاي گروهي غربي پاره اي از محتويات اين گزارش محرمانه را منتشر كرده اند كه به استناد به آنها در اين گزارش آمده است كه بازرسان آژانس بين المللي انرژي اتمي در يكي از تأسيسات ايران آثاري از پلوتونيوم و اورانيوم بسيارغني شده را يافته اند كه هنوز منشأ آنها مشخص نشده است و آژانس بين المللي انرژي اتمي از تهران در اين رابطه توضيحاتي خواسته است.
روسيه مخالف
سرگئي لاوروف وزير امور خارجه روسيه اعلام كرد كه كشورش مخالف آن است كه شوراي امنيت،جايگزين آژانس بين المللي انرژي اتمي در موضوع هسته اي ايران شود.
به گزارش خبرگزاري مهر به نقل از ريانووستي ، لاوروف در كنفرانسي مطبوعاتي بعد از مذاكره با پراناب موخرجي وزير امور خارجه هند اعلام كرد: شوراي امنيت سازمان ملل متحد دقيقاً بايد به تأمين همكاري ايران با آژانس بين المللي انرژي اتمي كمك كند؛ نه اينكه جايگزين اين سازمان در حل اين مسئله شود .

رايزني هاي هسته اي متكي در هند
001935.jpg
گروه سياسي- منوچهر متكي كه به هند سفر كرده در مدت اقامت خود در اين كشور رايزني هاي گسترده اي را در خصوص مسائل هسته اي و گسترش مناسبات اقتصادي ايران و هند به ويژه در زمينه خط لوله گاز ايران به هند با مقامات هندي انجام داد.
وزير امور خارجه كشورمان كه در رأس هيأت عالي رتبه سياسي به دعوت دولت هند به اين كشور سفر كرده است. ديدارهايي را با نخست وزير، وزراي مشاور امور خارجي و نفت هند انجام داد.
ديدار با نخست وزير هند
منوچهر متكي پنج شنبه شب در دهلي نو گفت: من حامل پيام دعوت رئيس جمهوري ايران براي نخست وزير هند بودم كه مورد پذيرش وي قرار گرفت.
به گزارش ايرنا متكي در تشريح نتايج مذاكرات پنج شنبه خود با مان موهان سينگ نخست وزير هند افزود: با توجه به نگاه قطعي دولت جمهوري اسلامي  ايران و شخص رئيس جمهوري بر گسترش مناسبات با هند خوشبختانه در اين ديدار عزم جدي مسئولان عالي هند را براي توسعه همكاري با ايران شاهد بودم.
ديدار با وزير خارجه هند
پرناب موكرجي، وزير خارجه هند و منوچهر متكي، در اين ديدار در خصوص مناسبات دوجانبه از جمله پروژه هاي مهم في مابين همچون خط لوله گاز چابهار و كريدور شمال و جنوب به بحث و تبادل نظر پرداختند.ايسنا هم گزارش داد، متكي در اين ديدار ضمن اشاره به اسناد مهم امضاء شده بين دو كشور از قبيل بيانيه هاي تهران و دهلي نو و سند همكاري هاي راهبردي گفت كه روابط دو كشور بايد فراگير باشد و جهت تقويت آن از كليه ظرفيت ها استفاده شود.
سخنراني در سوپرا  هاوس
وزير امور خارجه كشورمان در سوپرا   هاوس، با بيان اين كه ايران از حق مسلم خود در استفاده از انرژي صلح آميز هسته اي كه در جلسات اخير جنبش عدم تعهد در مالزي و  هاوانا از سوي كشورهاي عضو از جمله كشور دوست هند نيز مورد تأييد قرار گرفته است، چشم پوشي نخواهد كرد، گفت: ما همواره با آژانس بين المللي انرژي اتمي  و بازرسان آن همكاري داشته و به قوانين بين المللي احترام گذاشته ايم و دليلي براي آن نيست كه تسليم خواسته هاي غير منطقي و برخورد دوگانه برخي كشورها گرديم.
سخنراني در مركز اسلامي  هند
وزير امور خارجه كشورمان اظهار داشت: هند را داراي پتانسيل خوبي مي دانيم كه در ايجاد همگرايي و امنيت منطقه اي مي توانيم با يكديگر پروژه هاي بزرگي را پايه ريزي كنيم.
منوچهر متكي وزير امور خارجه كشورمان در سخناني در مركز اسلامي  هند با بيان اين كه تفرقه و جدايي مغاير روح اديان و اسلام است گفت: تفرقه ديني و فرقه اي موجب هدر رفتن امكانات و ظرفيت ها و انرژي مي شود. در هر مقطع و زماني لازم است مسلمانان آگاهانه و هوشيارانه عمل نمايند و مراقب دسيسه هايي كه ممكن است منشأ خارجي نيز داشته باشد، باشند.

در اطلاعيه دفتر مقام معظم رهبري ابراز شد
تقدير از شور و شعور مردم سمنان
گروه سياسي - دفتر مقام معظم رهبري با انتشار اطلاعيه اي از استقبال پرشور و به يادماندني مردم متدين و فهيم شهرهاي مختلف استان سمنان در سفر اخير حضرت آيت الله خامنه اي، تجليل و تقدير كرد.
متن اطلاعيه كه مهر آن را منتشر كرد، به اين شرح است:
بسم الله الرحمن الرحيم
سفر اخير رهبر معظم انقلاب به استان سمنان، با استقبال صميمانه، پرشور و حقيقتاً به يادماندني مردم شهرهاي استان به رويدادي بي بديل در تاريخ پر افتخار استان سمنان تبديل شد. شور و شعور و مهر و محبتي كه قشرهاي مختلف مردم عزيز استان سمنان در استقبال از رهبر فرزانه انقلاب و در ديدارهاي ايشان در اين استان، ابراز كردند اين حقيقت پرطراوت را بار ديگر در افكار عمومي ايران و جهان زنده ساخت كه پيوند قلبي ملت ايران با ولي فقيه و رهبر بزرگوار انقلاب، شجره مباركي است كه از سرچشمه پر بركت ايمان و آگاهي مردم متدين و انقلابي سرزمين بزرگ ايران سيراب مي شود و به همين علت، روز به روز از طراوت، استحكام و سرسبزي بيشتر برخورد مي گردد.دفتر مقام معظم رهبري با تجليل و تقدير از قشرهاي مختلف استان سمنان از جمله نماينده ولي فقيه و امام جمعه سمنان و نمايندگان محترم سمنان در مجلس، استاندار و روحانيان، نخبگان، دانشگاهيان، دانشجويان، فرهنگيان، معلمان، كارگران، اصناف و كسبه، خانواده هاي معظم شهيدان و ايثارگران و به ويژه نسل پرشور و پر نشاط نوجوانان و جوانان، از حضور بي دريغ، هميشگي و تعيين كننده مردم قهرمان استان سمنان در صحنه هاي مختلف انقلاب و نظام اسلامي، صميمانه تشكر مي نمايد و اميدوار است با تلاش بيشتر مسئولان ملي و محلي، بهره مندي از سرمايه عظيم استعداد و انگيزه و تلاش مردم خونگرم استان سمنان و استفاده بهينه از امكانات و ظرفيتهاي طبيعي، روند رونق و آباداني استان، شتاب بيشتري گيرد.
حضرت آيت الله خامنه اي همچنين در پيامي درگذشت والده امير سرلشگر حسين حسني سعدي معاون هماهنگ كننده ستاد كل نيروهاي مسلح را تسليت گفتند.

تا انتخابات
* ستاد انتخابات كشور در اطلاعيه اي شرايط جابه جايي نامزدها به استان هايي كه تعداد كانديداها تنها به تعداد نياز يا كمتر است، را اعلام كرد. در بخشي از اين اطلاعيه آمده است كه اگر بعضي از داوطلبان هم اكنون متقاضي تغيير محل باشند، شايسته است تا تعيين تكليف تعداد نامزدهاي حوزه هاي انتخابيه و فرارسيدن موعد مقرر (9 و 10 آذرماه) تأمل نمايند و در صورت وجود استان هاي مشمول تبصره ماده 3 آيين نامه اجرايي قانون انتخابات مجلس خبرگان رهبري تقاضاي خود را به استان مبدأ يا ستاد انتخابات كشور تسليم نمايند.
* حشمت الله فلاحت پيشه سخنگوي شوراي مركزي هيأت نظارت بر انتخابات شوراهاي اسلامي گفت: كانديداهاي رد صلاحيت شده از روز شنبه 27 آبان ماه به مدت چهار روز فرصت شكايت به هيأتهاي نظارت براي بررسي مجدد صلاحيت خود را دارند و هيأت نظارت نيز پس از آن موظف به بررسي مجدد پرونده آنها مي باشد. وي بخشي از اعتراضات نسبت به رد صلاحيت ها را منصفانه و منطقي ندانست و ادامه داد: اين اعتراضات هيچ تأثيري بر عملكرد هيأتهاي اجرايي و نظارت نداشته است و بارها به اين معترضين اعلام كرده ايم كه بر اساس روال قانوني عمل مي كنيم.
* دبير شوراي نگهبان در جمع هيأت هاي نظارت بر انتخابات چهارمين دوره مجلس خبرگان رهبري در شهرستانها و بخشهاي استان بوشهر با اشاره به حضور جدي شوراي نگهبان در همه صحنه ها و عمل قاطعانه به  انجام وظايف قانوني خود، تأكيد كرد: از اشتباه مصون نيستيم و هر زمان در هر موقعيتي اشتباه كنيم ضمن عذرخواهي، اشتباهات را جبران مي كنيم.
* نصرت الله لطفي مديركل نظارت و امور استانهاي شوراي  نگهبان از هجمه هاي سياسي عليه شوراي  نگهبان به خاطر برخي ردصلاحيت ها انتقاد كرد و آن را بي  انصافي دانست. وي در جمع مسئولان نظارت بر انتخابات استان تهران گفت: اين كه مي گويند شوراي  نگهبان اعضاي سابق خود را نيز رد صلاحيت كرده است نشانه واضحي از سلامت كار است كه بدون در نظر گرفتن ملاحظات فقط ضوابط قانوني را اجرا كرده است. وي همچنين از تأييد صلاحيت 5 نفر را براي نامزدي اين دوره انتخابات مجلس خبرگان رهبري درقم خبر داد.

هاشمي رفسنجاني خطاب به بوش:
با ايران نمي توان همانند عراق و افغانستان برخورد كرد
001932.jpg
گروه سياسي -خطيب جمعه اين هفته تهران با اشاره به حادثه 11 سپتامبر گفت: بوش با امكانات تبليغاتي و تجارب سياستمداران حرفه اي قضيه 11 سپتامبر را ساختاري كرد و تجاوزات خود را با محور شرارت خواندن 5 كشور توجيه نمود.
حجت الاسلام والمسلمين هاشمي رفسنجاني  اضافه كرد: در زمان اشغال عراق و افغانستان تفسير اين بود كه آمريكا مي خواهد ايران مركز اصلي هوشياري و بيداري اسلامي را محاصره كند و براي اين كار نيز هزينه هاي بسياري انجام داد اما محاسبات با اين زمينه هماهنگ نشد. وي گفت: اكنون كار به جايي رسيده كه آمريكايي ها كه حاضر نبودند به صورت ايراني ها نگاه كنند، الان مي گويند ما آماده ايم با ايران درباره عراق مذاكره كنيم؛ حال خيال مي كنند كه ما مشتاق مذاكره ايم و به ما امتياز مي دهند. وي تأكيد كرد: سياست مشت آهنين براي كساني كه به طور درازمدت به منافع ملتشان مي انديشند، جواب نمي دهد.
به گزارش فارس، هاشمي رفسنجاني اشتباه بوش در عراق و افغانستان را اشتباه استراتژيك خواند و گفت: بوش بايد بداند كه با ايران نمي توان همانند عراق و افغانستان برخورد كرد.
هاشمي رفسنجاني به تلاش آمريكا براي تصويب قطعنامه درباره برنامه هسته اي ايران اشاره كرد و گفت: آمريكا خيال نكند كه حق وتوي شوراي امنيت همه مشكلاتش را حل مي كند؛ چرا كه اين يك كار آني است.

انگشت نگاري از آمريكايي ها بازهم
در دستور كار مجلس
گروه سياسي طرح لزوم بازرسي و انگشت نگاري از اتباع آمريكايي در مبادي ورودي كشور كه بررسي آن در آخرين جلسه مجلس قبل از تعطيلات ناتمام مانده بود، اين هفته در دستور كار نمايندگان قرار دارد.
به گزارش خبرنگار پارلماني همشهري گزارش كميسيون انرژي درمورد تحقيق و تفحص از وزارت نفت، درخواست كميسيون امنيت ملي براي تحقيق و تفحص در مورد روند داوري ميان ايران و آمريكا در دادگاه لاهه، لايحه اصلاح ماده 18 اصلاح قانون تشكيل دادگاه هاي عمومي و انقلاب و لايحه كنوانسيون توسعه منابع انساني از ديگر موضوعاتي است كه اين هفته نمايندگان آن را مورد بررسي قرار خواهند داد.در جلسات علني اين هفته همچنين وزراي راه و ترابري، جهاد كشاورزي و امور خارجه در صحن علني براي پاسخگويي به سؤالات نمايندگان حاضر خواهند شد.همچنين 14 نماينده مجلس در سؤالي از وزير امورخارجه، توضيح درمورد اقدامات وزارت امور خارجه براي بازپس گيري باغ قلهك از انگليس را خواستار شدند.

سياسي
اجتماعي
ادب و هنر
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
زادبوم
حوادث
بين الملل
فرهنگ و آموزش
شهر تماشا
سلامت
شهري
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   بين الملل   |  
|  فرهنگ و آموزش   |   سياسي   |   شهر تماشا   |   سلامت   |   شهري   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |