يكشنبه ۲۸ آبان ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره ۴۱۳۶ - Nov 19, 2006
ما از گرانترين جايزه كتاب جهان بي خبريم
بستن كتاب و چشم به روي 100 هزار يورو
گروه ادب و هنر- 138 نامزد اوليه گرانترين جايزه ادبي جهان- جايزه كتابخانه- در شرايطي معرفي شدند كه در ايران، حتي نامي از اين جايزه شنيده نمي شود.
ارزش جايزه ايمپك دوبلين صد هزار يورو است و هر سال به نويسنده اي اهدا مي شود كه توسط كتابخانه هاي سراسر دنيا معرفي شده باشد. آن طور كه ايسنا گزارش كرده است، امسال 169 كتابخانه از 129 شهر در 49 كشور جهان، نامزدهاي مورد نظرشان را به اين جايزه معرفي كرده اند و طبق معمول، سر نويسندگان ايراني، بي كلاه مانده است. اما همزماني جايزه مذكور با هفته كتاب و كتابخواني در ايران، اشاره طنزآميزي به جايگاه و اهميت كتابخانه در ايران و مقايسه ناگزير آن با اين جايگاه در جهان است؛ به ويژه كتابخانه هاي تخصصي ادبيات داستاني. در شرايطي كه گرانترين جايزه ادبي جهان، به پيشنهاد و دخالت مستقيم كتابخانه هاي سراسر دنيا صورت مي گيرد و در شرايطي كه كتابخانه مي تواند رأساً اقدام به معرفي نويسنده محبوب اعضا و مراجعين خود كرده، مسير حركت صدهزار يورو در جهان را روشن كند، در ايران، اين جايزه، پديده اي ناشناخته و البته عجيب محسوب مي شود.
تنوع بسيار آثار در جايزه ايمپك دوبلين و آمار بالاي نويسندگان با 15 زبان مختلف سبب شده است پيش بيني برگزيده نهايي يا حتي 10 اثر مرحله بعد، بسيار دشوار يا حتي غيرممكن باشد. اما اين پرسش تلخ كه آيا فارسي نمي تواند جزو 15 زبان زنده دنيا محسوب شود؟ شايد بيش از نتيجه نهايي براي شهروندان ايراني مهم باشد.امسال كازوئو ايشي گورو نويسنده شهير ژاپن و برنده جايزه نوبل چند سال پيش، با 18 بار، بيشترين تعداد معرفي از كتابخانه هاي جهان را دارد. هرچند كه اين عامل، تاثيري بر رأي داوران ندارد، اما به هر حال معيار خوبي براي درك محبوبيت يك نويسنده در جهان است. پس از ايشي گورو، ايان مك ايوان با كتاب شنبه ، جان بانويل با دريا و زائد اسميت با كتاب زيبايي ، از جمله محبوب ترين نويسندگان امسال اند. در عين حال، هاروكي موراكامي ، نويسنده محبوب اين روزهاي ژاپن با كتاب متفاوت كافكا در ساحل به لحاظ جغرافيايي در صدر قرار دارد و توانسته است حمايت كتابخانه هايي را از برزيل تا مجارستان، جلب كند.
ايزابل آلنده، مارگارت اتوود، پل استر و گابريل گارسيا ماركز، از جمله نويسندگان صاحب نامي اند كه تاكنون 100 هزار يوروي شيرين ايمپك دوبلين را به خانه برده اند. آخرين برنده اين جايزه هم كالم توي بين است كه سال گذشته به 10 هزار دلار رسيد.جالب آن كه رييس هيأت داوران اين جايزه، يوگن ساليوان ، رييس سابق دادگاه استيناف آمريكا است و اعضاي هيأت داوران چندمليتي آن نيز عبارتند از: حنان الشيخ و آلمدا فريرا (نويسنده)، گرالد داو (شاعر) و كارمن كاليل (منتقد).به اين ترتيب و با رأي اين گروه پنج نفره، 14 ژوئن (اواخر تير 1386)، نويسنده برگزيده كتابخانه هاي جهان، رسماً معرفي مي شود.
در حالي كه حدود چهار روز بعد از آن، در آخرين روزهاي آبان 86، دوباره نشست ها، ميزگردها، جوايز و سخنراني هاي ما درباره اهميت كتاب و كتابخانه در جهان امروز به اوج مي رسد؛ عين امسال، عين امروز، عين اكنون.

رقابت 15 فيلم مستند در اسكار
مهر: كميته راي گيري بخش اسكار فيلم مستند، روز چهارشنبه اسامي ۱۵فيلم را براي رقابت در اين بخش اعلام كرد؛ اين آثار از ميان 81فيلم رسيده به آكادمي علوم و هنرهاي سينمايي آمريكا انتخاب شده اند.
درميان مستندهاي اعلام شده نام مستند يك حقيقت تلخ هم به چشم مي خورد كه دغدغه هاي ال گور- رقيب اصلي جورج بوش در انتخابات رياست جمهوري سال ۲۰۰۰- را در مورد خطر گرم شدن جهاني به تصوير كشيده است.چند فيلم درباره جنگ عراق نيز در اين فهرست ديده مي شود؛ The Groud Truth با مضمون سربازاني كه از جنگ برمي گردند و عراق تجزيه شده كه نشان مي دهد جنگ در عراق چطور زندگي مردم اين كشور را تحت تاثير قرار داده است. اردوگاه عيسي - از ديگر مستندهاي مطرح اين بخش- داستان يك دوره آموزشي تابستاني براي پروتستان هاي انجيلي را روايت مي كند.در سال هاي اخير با نزديكي سبك روايي فيلم هاي غيرداستاني به فيلم هاي داستاني، اين نوع فيلم ها بيش از پيش در كنار فيلم هاي جريان روز به نمايش درمي آيند؛ در نتيجه، فروش فيلم هاي غيرداستاني به طور فزاينده اي افزايش داشته است. يك حقيقت تلخ با 8/23ميليون دلار فروش در بازار آمريكا، سومين فيلم مستند پرفروش تاريخ اين كشور شد.

پايان گردهمايي بزرگ هنرمندان
002058.jpg
ايسنا: گردهم آيي بزرگ عكاسان و جمعي از گرافيست ها، كاريكاتوريست ها و مستندسازان، در جشن 12روزه تصوير سال، با عكس يادگاري هنرمندان، بدون حضور عكاس شهيد ايسنا - محمدحسن قريب - كه سال گذشته در اين عكس يادگاري هرساله حضور داشت و اين روزها در آستانه سالروز كوچ غريبانه او در سانحه سقوط هواپيماي C130 قرار داريم، به پايان رسيد.
عكس ها تمام راهروها و گالري هاي خانه هنرمندان ايران را در بر گرفته و گالري زنده ياد مرتضي مميز نيز به آثار هنرمندان گرافيست و كاريكاتوريستي اختصاص داده شده بود كه هر سال نامشان رج خورده و تكرار مي شد. اما امسال برگزاركنندگان به  زعم خود، ابتكار و تنوعي در بخش هاي گرافيك و كاريكاتور ايجاد كرده بودند تا هنرمندان جوان نيز به  جمع هرساله هنرمندان باسابقه راه  يابند.
مراسم پاياني همچون مراسم گشايش، بدون حضور هيچ مقام مسئول دولتي برگزار شد و با نمايش اسلايد هاي رضا دقتي از جنگ افغانستان و فيلمي با عنوان شبيه خواني ساخته بهمن كيارستمي، درباره هنر تعزيه در ايران، همراه بود.
در سومين جشن تصوير فيلم هنرمند، ساخته هايي از عباس كيارستمي و درباره او (شش فيلم)، درباره مرتضي مميز(چهار فيلم) ساخته هايي از بهمن كيارستمي، سيف الله صمديان، محمد رازدشت، سارا طاهرمقدس، چهار ساخته سيف الله صمديان و نيز سه فيلم از بهمن كيارستمي، بيشترين حجم نمايش را در سومين دور برپايي جشن تصوير هنرمند داشتند.
جشن تصوير سال كه مهم ترين رخدادهاي سياسي و اجتماعي سال را در بخش عكس دربر مي گيرد، از نخستين سال برپايي(تابستان۱۳۸۲) با اتفاق هاي خوش و ناخوشي همراه بوده كه بخش وسيعي از نمايشگاه را تحت تاثير قرار مي دهد. جنگ عراق، زلزله بم، انتخابات نهم رياست جمهوري، صعود به جام جهاني 2006، سقوط هواپيماي خبرنگاران و عكاسان و مقاومت 33روزه لبنان از آن جمله اند.

انتشار احوال و آثار نوابغ خوشنويسي
گروه ادب و هنر- طرح احوال و آثار نوابغ خوشنويسي كه توسط حميدرضا قليچ خاني و جمعي از مدرسان دانشگاه و به همت سازمان فرهنگي- هنري شهرداري تهران از دي ماه 1382 آغاز شد، شهريور امسال به پايان رسيد و به زودي منتشر مي شود. حميدرضا قليچ خاني در اين مورد مي گويد: اين طرح دي ماه 1382 از سوي سازمان فرهنگي- هنري شهرداري تهران به نگارستان هنر فارس سفارش داده شد و در آن مجموعه اي از استادان دانشگاهي به همكاري پرداختند. احوال و آثار نوابغ خوشنويسي شهريورماه امسال به اتمام رسيد و در حال حاضر به همت سازمان فرهنگي- هنري شهرداري وارد مرحله چاپ شده است.او در خصوص نبود امكانات آموزشي دانشگاهي براي هنر خوشنويسي در اين سال ها معتقد است: يكي از دلايل اين مسئله آن است كه كساني از سال ها پيش در انجمن خوشنويسان ايران فعاليت مي كردند كه علاقه مند به ادامه همان شيوه هاي آموزشي خود بودند و به جاي اينكه به وارد كردن اين هنر به دانشگاه ها مشتاق باشند، جذب هنر بصري خوشنويسي بودند تا ابعاد پژوهشي و تئوريك. به اين ترتيب همان نظام شاگرد و استادي به شكل نسل به نسل و سينه به سينه در انجمن باقي ماند و مانع از رشد خوشنويسي و ورود آن به دانشگاه شد.

اخبار كوتاه
شب شعر ايراني در كي يف: شب شعر ايراني در دانشگاه ملي علوم انساني كي يف- انياز- با شركت ايرانيان و دانشجويان اوكرايني زبان فارسي اين دانشگاه برگزار شد. در اين محفل شعر، دانشجويان و استادان ايراني زبان فارسي دانشگاه هاي اوكراين به بررسي ويژگي هاي شعر فارسي پرداختند و در ادامه، شعرهايي از شاعران برجسته ايران زمين را براي حاضران خواندند.
بزرگداشت الفباي ارمني: مراسم بزرگداشت 16 قرن ابداع و پايداري الفباي ارمني برگزار مي شود. اين نشست با سخنراني روبرت بگلريان - نماينده ارامنه اصفهان و جنوب ايران در مجلس شوراي اسلامي-اجراي سرود الفباي ارمني و نيز چند قطعه موسيقي همراه خواهد بود. اين مراسم از سوي منتخب خليفه گري ارامنه تهران، ساعت 19 روز 29 آبان ماه در محل انجمن اجتماعي ارامنه تهران برگزار مي شود.
فيلم زندگي استاد كسائي: از سوي سازمان فرهنگي- هنري شهرداري اعلام شد كه در صورت موافقت خانواده كسائي، يك مستندساز مطرح، فيلمي با موضوع زندگي او مي سازد. ساخت اين فيلم در واقع پيرو پروژه ساخت فيلم هاي مستند با محوريت معرفي و شناسايي مفاخر فرهنگ و هنر است كه مدتي است از سوي سازمان فرهنگي- هنري شهرداري پيگيري مي شود.
002061.jpg
سريال نوروزي جواد رضويان: جواد رضويان قصد دارد براي ايام نوروز سريالي در 15 قسمت 45دقيقه اي بسازد.او مي گويد: كار نگارش اين مجموعه تلويزيوني به پايان رسيده است و تصميم دارم اين مجموعه را در 15 قسمت 45دقيقه اي با مشاركت يك ارگان دولتي براي پخش از شبكه اول سيما بسازم. بازيگران اين مجموعه هنوز انتخاب نشده اند و پس از پايان كارم در فيلم سينمايي كلاهي براي باران به ساختن اين مجموعه مي پردازم.
ميزگرد سينما و ادبيات: خانه داستان بنياد نويسندگان و هنرمندان روز دوشنبه اين هفته نشست رابطه سينما و ادبيات را با حضور اساتيد ادبياتي و سينمايي كشور برگزار مي كند. اين نشست از ساعت 16 تا 18:30 در محل بنياد برگزار مي شود. علاقه مندان مي توانند با شماره تلفن 22802058 تماس بگيرند.
اولين اركستر ساز دهني: شهرام شادان فر، مؤسس خانه ساز دهني از تشكيل اولين اركستر ساز دهني در ايران خبرداد. او مي گويد: خانه ساز دهني از سال 83 با همكاري آموزشگاه موسيقي داتيس تحت نظارت اساتيد آلماني فعاليت خود را با هدف آموزش صحيح و اصولي اين ساز با روش هاي روز دنيا آغاز نمود. اجراي كنسرت هاي هنرجويي، ايجاد آرشيو صوتي كارهاي ساز دهني، تشكيل اولين اركستر سازدهني در ايران و تاليف كتب آموزشي ساز دهني (سازدهني براي همه) از جمله فعاليت هاي خانه ساز دهني است.

جلال مقامي، مدير دوبله فيلم :
۶۰دقيقه از فيلم آخرين امپراتور حذف شد
002055.jpg
ايسنا: فيلم آخرين امپراتور پس از حذف نزديك به 60دقيقه آن بار ديگر با مديريت جلال مقامي دوبله مي شود. جلال مقامي گفت:  نسخه  كامل اين فيلم را در 160دقيقه، سال ۱۳۶۳ دوبله كردم و آخرين امپراتور در سينماها اكران شد ولي زمان دوبله  نسخه  اخير، زير 100دقيقه است. وي در پاسخ به اين پرسش كه چند تن از گويندگان پيشين آخرين امپراتور در نسخه  دوم نيز صداپيشگي كرده اند، گفت: به علت حذف زمان قابل توجهي از فيلم، برخي نقش ها بسيار كوتاه شده است كه اين امر بر انتخاب گوينده ها نيز تاثير گذاشته است. اين پيشكسوت دوبله، درباره  علت كاهش زمان اين فيلم گفت: دليلش را نمي دانم ولي زماني كه نسخه  دوم فيلم را ديدم، دلم براي اين اثر سوخت چرا كه بخش هاي زيادي از آن حذف شده بود و به اين علت، داستان آخرين امپراتور مقداري عوض شده است.

بر ديوار نگارخانه ها
گالري الهه: نمايشگاه نقاشي گيتي فتوره چي‎/۲۹آبان تا 9آذر/خيابان آفريقا، گلفام، پلاك۴۷‎/ تلفن: 22059686.
گالري ضرابي: نمايشگاه سفال و نقش برجسته مريم كولائي‎/ از 11 تا 16آذر/پاسداران، بوستان،۲ شهيد عراقي شمالي، گلزار غربي، پلاك۶۱‎/ تلفن:22309054.
گالري سيحون: نمايشگاه نقاشي مهناز رضازاده فر‎/ 3 تا 9آذر‎/ خيابان خالداسلامبولي، كوچه چهارم، پلاك۳۰‎/ تلفن:88711305.
گالري گلستان: نمايشگاه نقاشي گلناز قديري‎/۳ تا 9آذر‎/ دروس، كماسايي، پلاك۴۲‎/ تلفن:22541589.
نگارخانه دي: نمايشگاه نقاشي نصرت الله مسلميان‎/ 6تا 15آذر‎/ وليعصر(عج)، روبه روي پارك ساعي، پلاك۱۰۶۰‎/ تلفن:88700849.

موزه عروسك هاي اقوام ايراني داير مي شود
فارس: محسن چيني فروشان مدير عامل كانون پرورش فكري كودكان از جمع آوري بيش از يكصد عروسك ملي و بومي اقوام مختلف ايراني براي ايجاد يك موزه دائمي عروسك ها خبر داد. او در مراسم پاياني دهمين جشنواره نمايش عروسكي مراكز فرهنگي، هنري كانون در اروميه ضمن بيان اين مطلب گفت: اميدواريم از اين طريق بتوان برنامه هايي را براي معرفي ايران به كودكان و نوجوانان تدارك ديد.
وي در اين آيين كه روز 24 آبان ماه در مجتمع فرهنگي- هنري اداره فرهنگ و ارشاد اسلامي اروميه و با حضور تعداد زيادي از كودكان و نوجوانان و مسئولان استان آذربايجان غربي برگزار شد، با تاكيد بر اهميت و نقش تاثيرگذار عروسك در تربيت و آموزش كودكان افزود: در مسائل تربيتي تنها نظريه پردازي اهميت ندارد و گاه نظريه هاي بسيار خوبي مطرح مي شود كه به دليل كم توجهي به يافتن شيوه هاي عملي هرگز به نتيجه نمي رسد، در حالي كه شيوه هايي همچون نمايش عروسكي به دليل همراه بودن با مجموعه اي از عوامل و اجراي زنده و نفس به نفس به طور معمول از تاثير تربيتي بالايي برخوردار است. رئيس هيات مديره و مدير عامل كانون تاكيد كرد: در مدارس و دبستان هاي ما مي توان با كمترين امكانات و به كار بردن كمي ذوق و سليقه كلاس هاي آموزش علوم و رياضي را هم در فضايي نشاط انگيز براي كودكان با نمايش عروسكي برگزار كرد. وي عروسك را بازتابي از واقعيت و شخصيت كودكان دانست كه همچون موجودي زنده بازي مي كند، بزرگ مي شود و به پيري مي رسد و بچه ها با آن ارتباطي ماندگار و تاثير گذار برقرار مي كنند.

ادب و هنر
اجتماعي
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
زادبوم
حوادث
بين الملل
فرهنگ و آموزش
سياسي
سلامت
شهري
موسيقي
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   بين الملل   |  
|  فرهنگ و آموزش   |   سياسي   |   سلامت   |   شهري   |   موسيقي   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |