يكشنبه ۲۸ آبان ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره ۴۱۳۶ - Nov 19, 2006
مدير كل دفتر برنامه ريزي امور فرهنگي و مشاوره آموزش وپرورش خبر داد:
بودجه 25ميليارد توماني براي كتابخانه مدارس
002034.jpg
002031.jpg
علي اصغر محمدي- مدير كل دفتر برنامه ريزي امور فرهنگي و مشاوره وزارت آموزش وپرورش در گفت وگو با همشهري برنامه ريزي هاي انجام شده در جهت توسعه فرهنگ كتابخواني و تجهيز كتابخانه هاي مدارس كشور را تشريح كرد.
علي كريمي فيروزجايي گفت: اختصاص بودجه 25ميليارد توماني از سوي رئيس جمهوري، امضاي توافقنامه هايي با شهرداري تهران، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي و ساير سازمان هاي فرهنگي و ويژه  برنامه هاي هفته كتاب و برگزاري نمايشگاه هاي مختلف، از جمله اين برنامه هاست.
وي افزود: جهت گيري همه فعاليت ها در راستاي تعميق باورهاي ديني و اعتقادي دانش آموزان و به ويژه در سال ،۸۵ آشنايي با سيره نبوي و زندگاني پيامبر اعظم(ص) است.
به گفته وي، در ميان رسانه هاي گوناگوني كه امروزه در سطح جهاني مورد توجه قرار گرفته اند، كتاب همواره به عنوان يك رسانه ماندگار ، پويا و نقش آفرين به شمار مي رود؛ محصولي كه در عصر تكنولوژي و به وجودآمدن رسانه هاي الكترونيك، همچنان از اهميت و جايگاه ويژه  و طراز اول برخوردار است.
مدير كل دفتر برنامه ريزي امور فرهنگي و مشاوره، با اشاره به تلاش هاي جدي براي رشد و تعالي فرهنگ و سامان دهي نظام تعليم و تربيت و برنامه هاي متنوع در رابطه با كتاب، كتابخانه و فعاليت هاي كتابخواني، گفت: برگزاري مراسم ويژه براي كتاب هاي برگزيده، كتابخانه هاي مطلوب آموزشگاهي، دانشگاهي، عمومي، روستايي، نويسندگان آثار برتر، كتاب سال دانش آموزي، دانشجويي، كتاب سال جمهوري اسلامي ايران و كتاب سال دين، برنامه هايي هستند كه طي سال هاي اخير توجه دست اندركاران فرهنگي كشور را به خود جلب كرده است.
مدير كل دفتر برنامه ريزي امور فرهنگي و مشاوره با اعلام پيشينه هفته كتاب، هماهنگ نبودن برنامه هاي بخش هاي مختلف آموزش وپرورش در بحث فعاليت هاي حوزه كتاب و كتابخانه، وجودنداشتن برنامه هاي هم سو، مستمر و تشكيلاتي منسجم در نظام فرهنگي كشور و نامشخص بودن جايگاه اهميت كتابخانه هاي مدارس، همچنين وجودنداشتن رديف  اعتباري مشخص و قانوني براي كتابخانه  هاي مدارس، مشكلات كتابداران كتابخانه هاي آموزشگاهي و وجودنداشتن نيروهاي متخصص فضاي نامناسب كتابخانه ها و... را مهم ترين مشكلات اين بخش عنوان كرد.
كريمي، بي بهره بودن همه مدارس از كتابخانه و كتابدار را يكي از علل پايين  بودن سرانه مطالعه دانش آموزان كشور اعلام كرد و گفت: بر اساس آخرين آمار و اطلاعاتي كه از دفتر آمار، برنامه ريزي و بودجه دريافت شده، در حال حاضر در مدارس دوره متوسطه به ازاي هر دانش آموز 63/7جلد كتاب وجود دارد كه اين ميزان در مقايسه با سرانه گذشته، حدود 5/2جلد رشد نشان مي دهد و اين افزايش در اثر برگزاري نمايشگاه هاي كتاب دانش آموزي به مناسبت هاي مختلف در مدارس، نمايشگاه هاي متمركز منطقه اي و استاني، اجراي طرح تجهيز كتابخانه هاي آموزشگاهي، مشاركت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي، طرح تأسيس و راه اندازي كتابخانه هاي متمركز دانش آموزي، برگزاري جشن اهداي كتاب حاصل شده است.
همچنين مدير كل دفتر برنامه ريزي امور فرهنگي و مشاوره، نقش سازمان نوسازي، توسعه و تجهيز مدارس كشور در فضاسازي مناسب، استاندارد و بهينه براي كتابخانه هاي مدارس را بسيار مؤثر خواند و با اشاره به پايين بودن سرانه فضاي كتابخانه ها به ازاي عمر دانش آموز افزود: ما در دبيرستان هاي كشور 12951 كتابخانه مستقل داريم و اين آمار نشان مي دهد كه حدود نيمي از مدارس ما در اين دوره تحصيلي، كتابخانه مستقل ندارند. وي اضافه كرد: همچنين تعداد 5040 دبيرستان  از فضاي كتابخانه  برخوردارند اما كتاب ندارند، 4645 دبيرستان نيز كتاب دارند ولي از فضاي كتابخانه بي بهره اند و علاوه بر اين آمارها، 9138 دبيرستان هم كتاب و فضاي كتابخانه ندارند.
كريمي در پايان، عناوين طرح ها و برنامه هاي وزارت آموزش وپرورش در چهاردهمين دوره هفته كتاب را كه تا دوم آذرماه برگزار مي شود، بدين شرح اعلام كرد:
* برگزاري مراسم تقدير از دانش آموزان برتر كتابخوان به صورت متمركز در تهران و هم زمان در 30 استان ديگر
* تجليل از كتابداران فعال كتابخانه هاي آموزشگاهي در تهران و هم زمان در 30 استان كشور
* تجهيز 4هزار كتابخانه  دبيرستان هاي مناطق محروم كشور با 800هزار جلد كتاب با مشاركت معاونت امور فرهنگي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي
* آماده سازي، توليد و توزيع نرم افزار كتاب نما مشتمل بر فهرست توصيفي كتاب هاي مناسب مدارس كشور ، در تيراژ 10هزار نسخه
* اجراي مرحله دوم طرح تجهيز كتابخانه هاي دبيرستان به نرم افزار سيستم مديريت كتابخانه هاي آموزشگاهي، شامل 2هزار كتابخانه
* برگزاري 31 نمايشگاه كتاب متمركز استاني در سطح دوره متوسطه و زمينه سازي براي بازديد و انتخاب كتاب از سوي مديران، كتابداران، مربيان و معلمان مدارس با هدف توجه به نيازهاي دانش آموزان.
* برگزاري جشن كتاب و بزرگداشت روز كتاب و دانش آموز در سطح مدارس كشور.
* برگزاري طرح 10هزار نمايشگاه كتاب در 10هزار مدرسه كشور با مشاركت معاونت امور فرهنگي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي و مؤسسه فرهنگي منادي تربيت.
* توسعه، تقويت و تجهيز كتابخانه هاي متمركز دانش آموزي.
* برنامه ريزي براي شناسايي دانش آموزان مؤلف مدارس كشور.

گفت و گو
توسط شهرداري درچهارمين نمايشگاه ياد يار مهربان انجام مي شود
اهداي 22 ميليارد تومان لوازم ورزشي
و كمك آموزشي به مدارس تهران
002040.jpg
گروه علمي فرهنگي- چهارمين دوره نمايشگاه ياد يار مهربان با هدف اهداي لوازم ورزشي و وسايل كمك آموزشي به مدارس شهر تهران از سوي سازمان فرهنگي هنري شهرداري تهران و مؤسسه نشر شهر، از امروز تا 5 آذر ماه در مصلاي بزرگ امام خميني(ره) تهران برگزار مي شود.
به گزارش همشهري، اميرمسعود شهرام نيا، دبير اجرايي چهارمين دوره نمايشگاه ياد يار مهربان در جمع خبرنگاران با اشاره به اهداف برگزاري اين نمايشگاه گفت: چهارمين دوره نمايشگاه ياد يار مهربان با 22 ميليارد تومان اعتبار در دو بخش لوازم ورزشي و كمك آموزشي برگزار مي شود كه سقف ارزش ريالي كالاهاي اهدايي به هر مدرسه 4 ميليون ريال تعيين شده است. وي بابيان اينكه نمايشگاه اهداي  لوازم كمك آموزشي بهمن ماه بر پا مي شود، افزود: به هريك از مدارس شهر تهران دو ميليون ريال وسايل ورزشي و دو ميليون ريال وسايل كمك آموزشي اهدا مي شود. به گفته وي نمايشگاه اهداي وسايل كمك آموزشي به اين دليل با تأخير برگزار مي شود كه لوازم ورزشي همزمان تحويل نمي شود، بلكه كارشناسان ورزشي مدارس با مراجعه به نمايشگاه اقلام مورد نياز خود را انتخاب و بعد از مدتي اقلام انتخاب شده به مدارس ارسال مي شود.
شهرام نيا ادامه داد: اين در حالي است كه وسايل كمك آموزشي مدارس، هنگام مراجعه مديران و مسئولان مدارس، تحويل مي شود. وي با اشاره به اينكه تنها معلمان و نمايندگان مدارس با ارائه دعوتنامه هاي ارسالي از سوي مؤسسه نشر شهر كه قبلاً به مدارس ارسال شده، قادر به شركت در اين نمايشگاه هستند، افزود: نمايشگاه امسال با توجه به حضور تعداد بيشتري از توليدكنندگان در مقايسه با دوره هاي قبلي و با شناسايي نيازهاي مدارس، متنوع تر بوده و امكان انتخاب معلمان را افزايش مي دهد. شهرام نيا ويژگي اين دوره نمايشگاه را كيفيت بالاي لوازم اهدايي عنوان كرد و گفت: براي بالا بردن كيفيت نمايشگاه چهارم توليدكنندگاني انتخاب شده اند كه مجوز توليد يا واردات كالا را داشته و قيمت مناسب تري را ارائه كرده اند.
معلمان و مدارس، ياوران شهرداري در مديريت فرهنگي
002037.jpg
رئيس سازمان فرهنگي هنري شهرداري تهران نيز توجه به موضوعات فرهنگي را يكي از وظايف اصلي شهرداري اعلام كرد و گفت: متناسب با اين وظيفه، اولين ياوران شهرداري در مديريت فرهنگي شهر تهران، معلمان و مدارس هستند. علي عسگري افزود: سازمان فرهنگي هنري متولي مديريت فرهنگي شهر بزرگي چون تهران است و مديريت فرهنگي نيز بدون در نظر گرفتن تعليم و تربيت  و توجه به آن ممكن نيست.
وي گفت: مخاطبان اصلي نمايشگاه ياد يار مهربان مديران و معلمان مدارس تهران هستند و طبيعتاً با توجه به اهميت اين گروه در نظام تربيتي تلاش شده تا نمايشگاه كيفيت بالايي داشته باشد. برنامه ريزي براي سهولت انتخاب اجناس از سوي معلمان و مديران و زمان بندي دقيق براي تحويل به موقع كالا از دغدغه هاي اصلي مسئولان برگزاري نمايشگاه است.
رئيس سازمان فرهنگي هنري شهرداري تهران، نيازهاي مدارس تهران را بيش از حجم اين نمايشگاه دانست و اظهار داشت: اين نمايشگاه شايد بتواند نيازهاي اصلي و ابتدايي را مرتفع كند اما اميدوارم در سال هاي آينده و با تداوم اين حركت، ساير نيازهاي مدارس نيز رفع شود.

24 درصد والدين
بيش از 6 ساعت در منزل مطالعه مي كنند
ايسنا: آزمون سواد خواندن (پرلز) 2006 را در حالي پيش رو داريم كه در آزمون دوره قبل، سواد خواندن دانش آموزان ايراني در هر يك از بخش ها، پايين تر از ميانگين بين المللي۵۰۰ بود و حال جاي اين سؤال است كه آيا اكنون نظام آموزشي كشورمان پيشرفت ها در اين زمينه و سنديت طرح هاي اجرايي خود طي اين 5 سال را ثابت خواهد كرد؟
بيش از 40 سال است كه انجمن بين المللي ارزشيابي پيشرفت تحصيلي، مطالعات ميان ملل را در زمينه دستاوردهاي آموزشي اجرا مي كند و اكنون، پرلز (مطالعه بين المللي سواد خواندن) به رسميت شناخته شده تا بتواند بر پيشرفت سواد خواندن كودكان در آينده نظارت كند.
كسب رتبه چهارم آخر جدول سواد خواندن از سوي دانش آموزان ايران
مطالعه پرلز به اين منظور طراحي شد تا بتواند اطلاعات معتبري درباره كيفيت سواد خواندن دانش آموزان پايه چهارم ابتدايي با تمركز بر عوامل خانه و مدرسه ارايه كند؛ اما دانش آموزان ايراني در يادگيري مهارت خواندن كه كليد همه يادگيري هاست، از بين 35 كشور در رتبه 32 جاي گرفتند و به عبارتي از انتهاي جدول چهارم شدند.
نتايج عملكرد سواد خواندن دانش آموزان ايراني در آزمون پرلز گذشته نشان داد كه متوسط عملكرد دانش آموزان ايراني به طور معناداري در هر سه حالت ميانگين كل، ميانگين متون ادبي و اطلاعاتي، پايين تر از ميانگين بين المللي۵۰۰ است.
بر اساس اين گزارش، 184 مدرسه، با 7 هزار و۷۰۳ دانش آموز داراي ميانگين سني 4/10، براي شركت در مطالعه پرلز 2001 انتخاب شدند و در نهايت در مقايسه با نمره كل سواد خواندن، تنها يك درصد از دانش آموزان پايه چهارم كشورمان موفق به رسيدن به نقطه معيار 10 درصد ممتاز شده،  4 درصد در نقطه معيار چارك بالاتر، 16 درصد در نقطه معيار مياني و 42 درصد در نقطه معيار چارك پايين تر قرار گرفتند كه تمام اين موارد پايين تر از ميانگين بين المللي بوده است. اما آنچه بايد از سوي مسئولان نظام آموزشي مورد توجه قرار مي گرفت و البته نتيجه توجه و برنامه ريزي براي آن در مقايسه آزمون جديد پرلز با آزمون قبل مشخص خواهد شد، آن است كه متوسط عملكرد دانش آموزان ايراني در آزمون قبل پرلز، در متون ادبي بهتر از متون اطلاعاتي بوده و در نمره كل و متون اطلاعاتي نيز بالاتر از 3 كشور آخر جدول يعني كويت،  مراكش و بليز و در متون ادبي، بالاتر از 4 كشور آخر جدول يعني آرژانتين، كويت مراكش و بليز قرار داشته است.
متوسط عملكرد دختران در نمره كل 27 امتياز بالاتر از نمره پسران
نتايج اين آزمون همچنين نشان مي دهد كه دانش آموزان ايران در پاسخ به سؤالاتي كه جنبه استخراج صريح اطلاعات (حفظي) از متن داشته، بهتر از مواردي بوده كه نياز به استنباط، استنتاج و ارزيابي داشته اند و به عبارتي ايران، داراي بالاترين تفاوت بين پاسخ هاي حفظي و استنباطي بوده و اين مهم مسلماً ناشي از تكيه بسيار نظام آموزشي كشور به حفظيات و عدم آموزش كيفي به دانش آموزان بوده است. در مجموع، مقايسه نتايج ملي و بين المللي پرلز در خصوص فعاليت هاي تقويت كننده سواد خواندن در خانه حاكيست كه در تمام كشورها ارتباط مثبتي بين عملكرد خواندن در پايه چهارم و درگير بودن دانش آموزان در فعاليت هاي سواد خواندن قبل از ورود به مدرسه وجود دارد. در سطح بين المللي۵۲، درصد دانش آموزان در حد بالايي درگير اين فعاليت ها بوده اند و 35 درصد در سطح متوسط قرار داشتند؛ اما در ايران تنها 18 درصد دانش آموزان در سطح بالا و 35 درصد در سطح متوسط، درگير فعاليت هاي فوق بوده اند. گفتني است با 79 درصد دانش آموزان شركت كننده در اين طرح، همواره در منزل به زبان رسمي صحبت شده و در ايران هم با 56 درصد دانش آموزان در منزل به زبان فارسي صحبت شده كه در مقايسه با دانش آموزاني كه كمتر با آنان فارسي صحبت مي شده است، عملكرد بالاتري در سواد خواندن داشته اند.
نتايج همچنين نشان داده است كه در تمام كشورها دانش آموزان پايه چهارم، متعلق به خانواده هايي با كتاب هاي زياد (بيش از 100 جلد) نسبت به دانش آموزان متعلق به خانواده هايي با كتاب هاي كم (10 جلد يا كمتر)، عملكرد بالاتري داشته اند و در سطح بين المللي به طور متوسط اكثر دانش آموزان يعني 58 درصد به خانواده هاي داراي بيش از 25 جلد كتاب كودكان تعلق داشته اند و اين در حاليست كه تنها 16درصد دانش آموزان ايراني چنين وضعيتي داشته اند.
آزمون پرلز ثابت كرد كه در همه كشورها به طور متوسط، دانش آموزاني از بالاترين سطح عملكرد برخوردار بوده اند كه والدين آنها مدت زماني بيش از 6 ساعت در هفته را صرف مطالعه مي كرده اند و در سطح بين المللي 41 درصد والدين دانش آموزان اين وضعيت را داشتند و اين در حاليست كه در ايران 24 درصد والدين بيش از 6 ساعت در منزل مطالعه مي كرده اند.

مدرسه هوشمند، يك ضرورت
محمد ابوطالب
عكس ها: جواد گلزار
002043.jpg
002046.jpg
سالها پيش با بروز ناكارآمدي روش هاي سنتي در آموزش، روش دانش آموز محوري به عنوان الگويي پيشرفته براي تحول نظام آموزشي، معرفي گرديد. اما هيچ گاه اين روش، مطابق آن چه تجربه شده بود، در ايران به منصه ظهور نرسيد. شايد يكي از دلايل اين امر گرايش كلي نظام آموزشي به علوم انتزاعي و حتي تدريس علوم تجربي به شكل انتزاعي باشد كه مغايرت اساسي با روش هاي مبتني بر تجربه فردي دانش آموز دارد.
اكنون ابزار رايانه و اينترنت، تحولي را در نظام آموزشي جهان رقم زده كه بومي سازي آن در ايران نيز به سرنوشت روش دانش آموز محوري دچار شده است.
واضح است كه براي تحول در نظام آموزشي كشور، هرگز نمي توان از بنيان آغاز كرد و كل نظام آموزشي را با نظامي جديد عوض كرد، بلكه اين تحول بايد تدريجي و مبتني بر واقعيات جامعه باشد.
مدرسه هوشمند، يك پيشنهاد عملي با هدفمندي اجراي پيشرفته ترين روش هاي آموزشي نوين و نگاه عملي به وضعيت كنوني نظام آموزشي كشور است.
در يك نگاه كلي، اگر فرايند آموزش در مدرسه را به سه بخش تدريس معلم، انجام تكليف و تمرين و برگزاري آزمون تقسيم كنيم، در مي يابيم كه بدون دخالت مستقيم در بخش اول كه از ايستايي بيشتري در مقابل تحول برخوردار است نيز، مي توان دست به بهبود نظام آموزشي زد.
هنگامي كه معلم يك درس را براي يك گروه دانش آموزان ارائه مي دهد، فرايند آموزش به روش چهره به چهره با تمام مزاياي اين روش اتفاق مي افتد. اما به محض آن كه معلم مي پرسد كسي اشكال يا سؤالي ندارد، ابزارهاي جديد آموزشي قابليت خود را به نمايش مي گذارند. از اين پس، دانش  آموز قوي تر ، مبحث بعدي و نكته جديد مي خواهد و دانش آموز ضعيف تر هنوز در فهم آن چه تدريس شده، مشكل دارد. صرف وقت معلم براي يك گروه با اين تنوع در دريافت، نقطه آغازين ضعف نظام آموزشي است.
پس از رفع اشكال دانش آموزان، نياز به لوازم كمك آموزشي براي تعميق در تفهيم ظهور مي كند و پس از آن، تكرار مطالب براي تثبيت و يا تجربه منجر به پايداري مطالب در ذهن دانش آموزان، ضروري مي شود كه هر دو در مدرسه هوشمند مطابق برنامه ريزي دقيق پيش مي رود.
در واقع از زماني كه كار تدريس مقدماتي معلم پايان يافت، وظيفه ابزارهاي جديد آغاز مي شود. اگر هر دانش آموز يك رايانه مقابل خويش داشته باشد كه نرم افزار آن با رهبري نظام يافته به معلم ياري رساند، دقيقاً مانند تكثير معلم به تعداد دانش آموزان، بهره وري محيط آموزشي افزايش مي يابد.
پس از تدريس، نرم افزارهايي شامل متن، صوت، تصوير، پويانمايي (انيميشن) و فيلم به دانش آموز عرضه و بازخورد فعاليت او ثبت مي شود.
اين بخش ها به ويژه نرم افزارهايي كه براي تكرار مطالب و تثبيت و تعميق مطالب طراحي شده اند، همگي به گونه اي هستند كه جايگاه دانش آموز در مسير يادگيري را پيش بيني كرده و در همان نقطه به او كمك مي كنند يعني همان كاري كه معلم در كلاس، امكان و فرصت انجامش را ندارد. البته در واقع اين خود دانش آموز است كه به كمك نرم افزار هوشمند، مسير خودآموزي (self earig) خود را فراهم مي آورد.
به طور كلي، جهت گيري مدرسه هوشمند در مسير تربيت دانش آموزاني است كه به تدريج به دانش جو بدل شوند، يعني به جاي فراگيري دانش هاي مختلف، روش فراگيري دانش ها را بياموزند تا در مواجهه با علوم و معلومات جديد، دچار ايستايي نشوند.
ابزار ويژه مدرسه هوشمند كه توانمندي دانش آموز نيز تلقي مي شود، تسلط بر زبان انگليسي به معني درك مطلب و استفاده از كامپيوتر به معني امكان استفاده از نرم افزارها و توانمندي ورود عالمانه و هدفمند به فضاي اينترنت است. در واقع دانش آموز به اين ابزارها مجهز مي شود تا در آينده با مواجهه دفعي روبه رو نگردد.
گام بعدي در فرآيند آموزش، تمرين و تكرار است. در اين مرحله، مدرسه هوشمند به طور مستقل و تنها با مديريت كلي معلم، به انجام وظيفه مي پردازد. يكي از ضعف هاي عمده نظام آموزشي سنتي، محدوديت انجام تمرين به دليل محدوديت وقت و موانعي از قبيل اتلاف وقت در نوشتن و عدم اطمينان دانش آموز به انجام صحيح تمرين در حين انجام و اتلاف وقت فراوان و محدوديت در بررسي آن توسط معلم است.
در مدرسه هوشمند، ضمن افزايش سرعت حل تمرين به تبع افزايش كمي حل تمرين، با اجراي سيستم هشدار و راهنمايي به دانش آموز حين انجام تمرين، كيفيت نيز افزايش مي يابد. همچنين مجموعه اطلاعات ثبت شده در اين بخش نظير ميزان دقت دانش آموز در حل تمرين، سرعت و ميزان صرف وقت مي تواند نظام آموزشي را در هدايت تحصيلي و ارزيابي وي ياري رساند.
گام بعدي، برگزاري آزمون است. نظام آموزش سنتي در اين بخش هم دچار ضعف هاي كيفي و كمي است كه هر دو ضعف با تمهيدات نظام مدرسه هوشمند به راحتي مرتفع مي شود.
آزمون در مدرسه هوشمند يك اتفاق نادر و پر استرس و اتفاقي در گزينش معلومات و توانمندي هاي دانش آموز نخواهد بود. در واقع در مدرسه هوشمند، هر آنچه فراگرفته مي شود، بارها در حداقل زمان و با بهترين راندمان مي تواند مورد سؤال واقع شود و همه نتايج آن براي ارزيابي ميزان موفقيت فرآيند آموزش ثبت شود.
همچنين نظير بخش اول يعني ارائه مطالب، در بخش هاي تمرين و آزمون نيز، مجموعه دانش آموزان به طور فردي با فرآيند آموزش روبه رو مي شوند و هر كس مطابق استعداد و توان و انرژي خود پيشرفت مي كند و هرگز دانش آموزان پيشرو، براي ديگري متوقف نمي شوند. همان گونه كه دانش آموزان عقب تر مانده، به دليل جا ماندن، مجبور به عبور سطحي از مطالبي كه هنوز به درستي فرا نگرفته اند، نخواهند شد.
بديهي است تمامي آنچه در مساعدت ابزارها به فرآيند آموزش بيان شد، محدود به فضاي مدرسه نمي شود و دانش آموز مي تواند تمامي آن را در منزل داشته باشد و از نقل و انتقال دفتر و كتاب به مدرسه و منزل بي نياز شود.
يكي از ضعف هاي پنهان نظام آموزشي سنتي، محدود كردن دانش آموزان به دايره خارج از محدوده علايق و انگيزه هايشان است. موضوعي كه هر معلمي با آن روبه رو شده است. يك دانش آموز دوست دارد از يادگيري يك درس به صورت سطحي و در حد ضروري عبور كند و در يك زمينه كه مورد علاقه اوست، بسيار بيش از آنچه انتظار نظام آموزشي است، تعمق كند.
اين امكان در مدرسه هوشمند به راحتي در اختيار دانش آموز قرار مي گيرد، بدون آن كه به فرآيند آموزشي او و گروه دانش آموزان صدمه اي وارد شود.
شايد به نظر برسد با افزايش تعامل دانش آموز با ابزار رايانه، تعاملات دانش آ موزان با يكديگر و با معلمان خود رو به كاهش گذارد، همچنين از آنجا كه تجربه به جاي حفظ كردن معلومات بيشتر بر علوم تجربي تطبيق دارد، علوم انتزاعي و علوم انساني ممكن است به اندازه علوم تجربي از ابزار مدرسه هوشمند بهره مند نشوند.
مدرسه هوشمند اين دو ضعف را با يكديگر به نقطه قوت بدل كرده است. بدين معني كه در مورد علوم انساني و علوم انتزاعي، از مباحثه گروهي دانش آموزان بهره مي گيرد تا هم جبران ضعف روابط انساني شود و هم ابزار مناسبي براي فراگيري علوم غير تجربي پديد آيد. تغيير ساختار و معماري زمان در مدرسه هوشمند موجب باز شدن زمان دانش آموزان و امكان فعاليت هاي جنبي را به آنها مي دهد كه بستري مناسب براي پژوهش هاي گروهي و اداره سمينار و فضاهاي علمي و تجربه تعاملات اجتماعي خواهد بود.
بديهي است مدرسه هوشمند نيز با چالش هايي روبه روست كه به برخي اشاره مي شود:
- عادت دانش آموزان به يادگيري سنتي و آزمون هاي سنتي و نيز عادت معلمان به همين روش ها.
- نگراني معلمان از به خطر افتادن موقعيت شغلي به دليل عدم امكان ارائه آموزش هاي لازم به ايشان و حتي عدم امكان اطلاع از مزاياي واقعي مدرسه .
- فقدان الگوي بومي مدرسه هوشمند و نياز به تجهيزات و سرمايه وسيع و مقاومت اولياي دانش آموزان.
البته سرمايه مورد نياز براي تأمين تجهيزات مورد نياز مدرسه هوشمند از هزينه هايي كه اكنون در بسياري از مدارس غيردولتي صرف مي شود، كمتر است. اما اساسي ترين گام در راه نيل به اين نظام آموزشي، پس از تحكيم باور عمومي نسبت به آن، تغيير نگرش اساسي در تعاريف اوليه آموزش و البته در فرايند اجرا، استفاده از نرم افزارهاي كامل و دقيقي است كه امكان اصلاح و تكامل داشته باشد و بر نيازهاي واقعي محيط هاي آموزشي كشور منطبق باشد. هم اكنون اين نرم افزارها به صورت محدود و آزمايشي طراحي شده و در حال اجراست، اما محدود به مدارسي است كه در ساختار خود از انعطاف و جسارت لازم براي تجربه روش هاي نوين و افزايش بهره وري آموزشي برخوردارند.

خبر
يك ميليون پشت كنكوري
در كشور وجود دارد
فارس: عضو كميسيون آموزش و تحقيقات مجلس از وجود بيش از يك ميليون پشت كنكوري در كشور خبر داد.
عباسعلي رستمي  با اشاره به اينكه امكانات موجود پاسخگوي عطش تحصيل در دانشگاه جوانان كشور نيست، گفت: بايد فضاهاي آموزشي و تسهيلات آن را افزايش داد.
وي با تأكيد براينكه از يك ميليون دانشجويي كه امسال در مراكز آموزش عالي كشور پذيرش شده اند فقط 70 هزار دانشجو شهريه نمي پردازند، افزود: نمي توان آمار پذيرش دانشجو را بدون افزايش امكانات بالا برد در عين حال با توجه به امكانات موجود نمي توان شهريه دانشگاه ها را بي دليل كاهش داد چرا كه كاهش شهريه به معناي كاهش كيفيت آموزشي در دانشگاه هاي كشور است.
عضو كميسيون آموزش و تحقيقات مجلس تأكيد كرد: براي افزايش پذيرش دانشجو در دانشگاه هاي كشور دولت بايد تسهيلات ويژه اي از جمله افزايش وام دانشجويي براي مراكز آموزش عالي درنظر بگيرد.

شركت تيم دانش آموزي ايران در يازدهمين المپياد بين المللي نجوم
ايسنا: يازدهمين دوره المپياد جهاني نجوم با شركت تيم ملي المپياد نجوم جمهوري اسلامي ايران در هندوستان در حال برگزاري است.
اعضاي اين تيم را سيد صدرا صدرالديني و صدرا جزايري (رده زير 17 سال) و الهه سادات نقيب و عليرضا اسكندري و آرش دليجاني (رده زير 15 سال) تشكيل مي دهند و دكتر سيد محمد تقي ميرترابي و مريم عرب سلماني به عنوان سرپرست و مسعود صيفي كار به عنوان ناظر علمي اين تيم را همراهي مي كنند. يازدهمين المپياد بين المللي نجوم از 19 آبان ماه به مدت 10 روز در شهر بمبئي هند در حال برگزاري است.
تيم المپياد شيمي جمهوري اسلامي ايران در دهمين المپياد دانش آموزي نجوم كه آبان ماه سال گذشته با حضور 78 دانش آموز از 16 كشور جهان در شهر پكن چين برگزار شد به كسب يك مدال طلا، دو مدال نقره، سه مدال برنز و يك ديپلم افتخار موفق شدند.

فرهنگ و آموزش
اجتماعي
ادب و هنر
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
زادبوم
حوادث
بين الملل
سياسي
سلامت
شهري
موسيقي
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   بين الملل   |  
|  فرهنگ و آموزش   |   سياسي   |   سلامت   |   شهري   |   موسيقي   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |