يكشنبه ۲۸ آبان ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره ۴۱۳۶ - Nov 19, 2006
پيامبر اكرم صلي الله عليه و آله و سلم مي فرمايد:
مؤمن نبايد بدون همسايه خود سير شود.
(كنز العمال، ج 5، ص 769، ح 14331)
امروز با حافظ
خورد ز غيرت روي تو هر گلي، خاري
چو سرو اگر بخرامي دمي به گلزاري
ز سحر چشم تو هر گوشه اي و بيماري
ز كفر زلف تو هر حلقه اي و آشوبي
آب و هوا
002160.jpg

عكس روز
002166.jpg
عكس: رويترز / هانيبال هانشكه
اينجا كتابخانه دانشگاه فني شهر كوتبوس آلمان است. اين كتابخانه كه توسط دو مهندس معماري سوئيسي طراحي شده به عنوان بهترين كتابخانه آلمان در سال 2006 برگزيده شد.

در شهر چه خبر
اخراج تلفن همراه
خبر مي رسد تلفن همراه در مدارس نمره قبولي نياورده و بالاخره از اين محيط آموزشي اخراج شده است. به موجب مصوبه شوراي عالي آموزش و پرورش از اين پس استفاده از تلفن همراه در كلاس درس ممنوع است و اين قانون شامل آموزگاران هم مي شود. تبصره اين قانون جديد حمل اين وسيله را مجاز مي شمارد اما به محض استفاده از آن مسئولان مدارس مجاز هستند تا با متخلف برخورد كنند. پيش از اين علاقه دانش آموزان به تلفن همراه مزاحمت هايي را براي سايرين ايجاد مي كرد كه اين مشكل با بخشنامه جديد آموزش و پرورش رفع خواهد شد.

كد 4 ارزان شد
كد۴ كه هفته پيش خود را در سربالايي قيمت ها ديد نتوانست اين شيب را پشت سر بگذارد و به روند نزولي خود بازگشت. ديروز در بازار تهران، سيم كارت كد 3 با 5 هزار تومان افزايش قيمت و سيم كارت كد 4 با 20 هزار تومان كاهش قيمت روبه رو شد.
طبق اظهارات فروشندگان، سيم كارت صفر كد 2، 600 هزار تومان خريداري و 610 هزار تومان به فروش رسيد. همچنين، سيم كارت صفر كد 3 با افزايش 5 هزار توماني، 525 هزار تومان در خريد و 535 هزار تومان در فروش قيمت داده شد. سيم كارت صفر كد 4 با 20 هزار تومان كاهش، 400 هزار تومان خريداري و 410 هزار تومان به فروش مي رسد. اين درحالي است كه سيم كارت صفر كد 5 و 6، 460 و 450 هزار تومان در خريد و 470 و 460 هزار تومان در فروش اعلام شد. سيم كارت كاركرده كدهاي يك، دو، سه، چهار و پنج و شش نيز به ترتيب 600، 500، 470، 370، 400 و 390 هزار تومان خريداري و 610، 520، 490، 380، 420 و 400 هزار تومان به فروش رسيد. قيمت هاي فوق در فروشگاه هاي مختلف بين 5 تا 10 هزار تومان در نوسان است. سيم كارت اعتباري تاليا نيز 95 تا 100 هزار تومان در بازار خريد و فروش مي شود.

تغيير پيش شماره
پيش شماره تلفن ژهاي برخي از مشتركين مركز مخابرات شهيد باكري از امروز تغيير مي  كند. همزمان با اجراي عمليات كابل برگردان پيش شماره تلفن ژهاي 3314، 3315، 3366، 3380 تا 3383 در محدوده خيابانهاي شهيد تجاره، شهرك شهيد بهشتي (قصر فيروزه 2)، كارخانه يخ و بلوار تختي به 3322 تغيير مي يابد. عمليات كابل برگردان با هدف توسعه شبكه كابل در مراكز مخابراتي شهيد بختياري، شهيد خوشقدم، شهيد حكمت شعار، پاسداران و شهيد قدوسي نيز از امروز آغاز مي ژشود. با اجراي اين عمليات ارتباط تلفني مشتركين در مركز مخابرات شهيد بختياري با پيش شماره ژهاي 5520 و 5521 در محدوده خيابان ژهاي 22 بهمن، چهارم و پاسداران امروز با اختلال همراه است. ارتباط تلفني مشتركين در مركز مخابرات شهيد خوشقدم با پيش شماره ژهاي 5582 تا 5586 در محدوده خيابان ژهاي لقمان، ارسطو و كاظمي و در مركز مخابرات شهيد حكمت شعار با پيش شماره ژهاي 7720 تا 7722، 7744، 7745، 7749، 7780، 7789، 7727 در محدوده خيابان ژهاي سي متري اول، تكاوران و والائيان نيز تا فردا با اختلال همراه است. در مركز مخابرات پاسداران تعداد 500 شماره با پيش شماره ژهاي 2254 تا 2259 در محدوده خيابان ژهاي شهيد كلاهدوز، معتمدي، شهيد عفيف مصمم، 8 متري بهستان هشتم، شهيد محسنيان و در مركز مخابرات شهيد قدوسي تعداد 400 شماره با پيش شماره ژهاي 2222، 2225 تا 2227، 2290، 2291، محدوده خيابان ژهاي شريعتي، مسعود و بيمارستان كيان تا فردا با اختلال همراه است.

تبليغات دربه در
با اينكه هشدار مسئولان به نصب  كنندگان برچسب هاي تبليغاتي روي در منازل تا حدودي تاثيرگذار بود اما هنوز هم انواع و اقسام اين تبليغات روي محل هاي غيرمجاز مشاهده مي شود. ساماندهي نشدن شيوه تبليغات موسسات و شركت ها، انبوه بروشورها و كاتالوگ ها را به اجبار به سمت عابران و كف پياده روها سرازير مي كند و رانندگان مجبور هستند پشت چراغ قرمز تقاطع ها شيشه ها را بالا بكشند. به اين كاستي ها بايد برچسب ها را هم اضافه كرد. اين برچسب ها برخي صاحب خانه ها را وادار مي كند براي از بين بردن آنها هزينه چند ده هزار توماني ديوارشورهاي مجهز به دستگاه هاي سنگ شويي و سنگ سابي را بپردازند.

بازار
002187.jpg
خطوط قرمز ميادين ميوه
جريمه نقدي 15 غرفه متخلف در ميادين ميوه و تره بار طي يك هفته گذشته به همراه لغو امتياز چند پيمانكار، اين نكته را يادآوري كرد كه حساسيت خريداران به خطوط قرمز ميادين شامل كم فروشي، زياد فروشي، كيفيت محصولات و رعايت نرخ مصوب تاثير بسزايي در ارتقاي كيفي خدمات ميادين ميوه و تره بار دارد.
شايد همين ارتقاي كيفي موجب افزايش تعداد مراجعه كنندگان به اين مراكز فروش شده است. علاوه بر اين تغييرات، در اين هفته سازمان ميادين ميوه و تره بار اعلام كرد عرضه يك نوع موز خارجي در غرفه هاي نمونه به دليل ناهماهنگي قيمت آن با نرخ مصوب اين غرف ممنوع است. همچنين مسئوليت اجراي نرخ نامه، عرضه محصول و كيفيت آن به عهده شخص مدير ميدان است.

سكه، طلا و ارز
002190.jpg

فرهنگسرا
آموزش هاي شهروندي
كارگاه آموزش شهروندي با مباحث امنيتي، ايمني و بهداشت عمومي در تاريخهاي 6-7- 13-14- 20-21-27-28 آذرماه و 4- 5- 11- 12- 19 دي ماه، دوشنبه و سه شنبه هر هفته از ساعت 9 تا 12 در خانه فرهنگ نور به صورت رايگان برگزار مي شود. در اين كارگاه هاي نيم روزه كه با همكاري نيروي انتظامي، سازمان آتش نشاني و ارگانهاي بهداشتي برگزار مي شود مباحثي مانند هشدارهايي در مورد پيشگيري از حريق، حوادث غيرمترقبه، داروهاي گياهي، طب سنتي و غيره توسط كارشناسان مربوطه تدريس مي شود. علاقه مندان مي توانند به آدرس خيابان آيت الله كاشاني غربي، جنب ميدان نور، خانه فرهنگ نور، سالن شماره 2 مراجعه كنند يا براي كسب اطلاع بيشتر با شماره تلفن 44089694 تماس بگيرند.

مسابقه كتابت اسماء حضرت معصومه(س)
فرهنگسراي دختران به منظور گراميداشت سالروز ولادت حضرت معصومه(س) و تقدير و تشويق دختران هنرمند با حضور جمعي از دختران خوشنويس، اسماء حضرت معصومه(س) را به نگارش درمي آورند. در اين كارگاه كه 2 آذر از ساعت 9 تا 18 در فرهنگسراي مدرسه برپا مي شود دختران خوشنويس اسماء متبركه كريمه اهل بيت را در 7 رشته نستعليق، شكسته نستعليق، نسخ، ثلث، معلي، كوفي و خط نقاشي، تايپوگرافي... كتابت مي كنند. در اين مراسم به تمامي شركت كنندگان جوايز نفيس مادي و معنوي اهدا مي شود و 15 نفر از برگزيدگان در بخش ويژه مورد تقدير قرار مي گيرند. علاقه مندان مي توانند جهت شركت در اين برنامه به نشاني خيابان شريعتي، نرسيده به پل سيدخندان، روبروي مخابرات، فرهنگسراي مدرسه مراجعه نمايند.

توزيع رايگان كتاب هاي سالمندي
فرهنگسراي سالمند به مناسبت هفته كتاب و كتابخواني و به منظور بسترسازي مناسب براي رويكرد بيشتر شهروندان به مطالعه، اقدام به توزيع كتاب هاي رايگان كرده است. سرانه ميزان مطالعه مردم هر كشور، يكي از نشانه هاي پيشرفت فرهنگي و علمي در جهان به حساب مي آيد، لذا فرهنگسراي سالمند با هدف افزايش سرانه ميزان مطالعه شهروندان و همچنين توجه بيشتر آنان به مسائل و مشكلات سالمندان جامعه، كتاب داستان هاي سالمندي را به صورت رايگان بين شهروندان توزيع مي كند. در اين كتاب به صورت داستاني به خصوصيات افراد سالمند، مشكلات آنان، مسائل روحي و رواني و نحوه برخورد با اين مشكلات پرداخته شده است. شهروندان مي توانند براي دريافت كتاب، علاوه بر خانه هاي فرهنگ حافظيه و مهرآور، به نشاني: ميدان امام حسين خ 17 شهريور- خ خشكبارچي پارك خيام مراجعه كنند و يا با شماره تلفن: 9-33358688 تماس بگيرند.

سينما
002172.jpg
وقتي همه خواب بودند
كارگردان:  فريدون حسن پور
بازيگران: محمدرضا فروتن، گلاب آدينه، غزل شاكري
سينماهاي نمايش دهنده: ايران، فرهنگ
خلاصه داستان: بي بي  سليمه پس از سال ها انتظار نوبت سفرش به خانه خدا فرارسيده، اما كسي نمي خواهد خبر لغو مجوز سفر وي را به او بدهد.

تلويزيون
002193.jpg

آلودگي هواي تهران
002163.jpg

شناسنامه
روزنامه صبح ايران: اجتماعي ـ فرهنگي ـ اقتصادي
صاحب امتياز: موسسه همشهري
مدير مسئول : حسين انتظامي
چاپخانه هاي: افست و ايرانچاپ
نشاني و تلفن هاي همشهري
دفتر مركزي: تهران ـ خيابان آفريقا ـ كوچه تنديس ـ شماره ۱۰
كد پستي: ۱۹۱۵۶۵۶۳۵۳ ـ صندوق پستي: ۵۴۴۶/۱۹۳۹۵

نشاني اينترنت: http://www.Hamshahri.org
نشاني پست الكترونيكي: Editorial@Hamshahri.org


سازمان آگهي ها: خيابان مطهري ـ چهارراه سهروردي ـ شماره ۹۱
تلفن: ۸۸۶۰۶۶۰۴ ـ ۸۸۶۰۶۶۲۲ ـ ۸۸۶۰۶۵۹۸ ـ ۸۸۶۰۶۵۹۱ ـ ۸۸۴۲۳۳۶۲ ـ ۸۸۶۰۶۶۰۴
نمابر: ۸۸۶۰۶۶۵۴ ـ ۸۸۴۰۸۳۱۶ ـ ۸۸۴۰۶۱۳۲


دفتر مركزي راهنماي همشهري (نيازمنديهاي صبح تهران):
خيابان كريمخان زند ـ خيابان حافظ ـ كوچه امير رضايي ـ شماره ۲۱۴
تلفن: ۶۶۴۹۸۳۸۱

داستانك
خواب
يكباره چشم گشود و شروع كرد به دويدن. در تاريكي شب سربالايي كوه را يك نفس و بي محابا بالا مي رفت. قطرات اشك با عرقش همراه شده بود ولي همچنان مي دويد. چهره تك تك آنها كه فردا از او جواب مي خواستند لحظه اي از جلوي چشمانش دور نمي شد. او مدام خود را لعن و نفرين مي كرد كه چرا خوابش برده است. آنگاه به طرف دره سرازير شد. به يكباره چشمانش برقي زد، آنجا بودند!  از خوشحالي فريادي كشيد، انگار خداوند تمام آرزوهايش را يكجا برآورده كرده بود. اولين بره را بغل كرد. پسرك چوپان، اشكهايش را با همان بره پاك كرد.
مجتبي صمديار

گشتي در دنياي خبرها
معلق در آسمان
002169.jpg
نيويورك: ديويد بلين مرد ماجرا جويي كه همواره كارهاي عجيب انجام مي دهد اين بار مي خواهد به مدت دو روز در آسمان معلق بماند. وي مي  خواهد از قلاب يك جرثقيل كه در ارتفاع 50 متري زمين قرار دارد آويزان شود با اين توضيح كه اين قلاب در هر دقيقه 8 بار به دور خود خواهد چرخيد. روز گذشته وي در جريان يك كنفرانس مطبوعاتي اين ركورد شكني را براي خبرنگاران تشريح كرد. در تصوير مشخص است كه بلين چگونه قصد ركورد شكني دارد.
تغيير صداي ساعت گويا
لندن: شركت مخابرات انگليس براي جايگزين كردن فردي كه در 21 سال اخير در مركز ساعت گوياي اين شركت به اعلام وقت مي پرداخت فراخوان منتشر كرد. در پي انتشار اين فراخوان، 18405 نفر با مراجعه به شركت مخابرات تست صدا دادند كه در نهايت يك خانم 40 ساله به عنوان فرد برگزيده معرفي شد. ساعت گوياي انگليس از سال 1936 فعاليت خود را آغاز كرد و به طور متوسط 70 ميليون بار در سال با اين تلفن تماس گرفته مي شود.
بدبيني شوهر
فلوريدا: بد بين بودن يك مرد به همسرش در آمريكا باعث شد تا 50 خانوار به مدت دو ساعت بي خانمان شوند. پس از اينكه همسر اين مرد متوجه شد كه يك دستگاه الكترونيكي به زير خودرواش متصل شده است بلافاصله پليس را خبر كرد. پليس نيز كه تصور مي كرد دستگاه مورد نظر يك بمب ساعتي است، اقدام به تخليه خانه هاي اطراف كرد و 50 خانوار در فاصله اي دور تر داخل چادر اسكان يافتند. به هر حال، نيروهاي ويژه پليس به مدت دو ساعت به بررسي اين دستگاه الكترونيكي پرداختند كه در نهايت مشخص شد كه دستگاه مورد نظر در واقع دستگاه فرستند ه اي است كه شوهر اين خانم براي كنترل رفت و آمد همسرش زير خودروي وي نصب كرده است. اين زن و شوهر به دليل اختلافات ديرينه قصد طلاق گرفتن از يكديگر را دارند.
سوزن منگنه داخل سس
كانزاس: دو دانش آموز با راهيابي به آشپزخانه مدرسه محل تحصيل خود سوزن هاي منگنه، داخل شيشه هاي سس گوجه فرنگي ريختند. به همين دليل، هنگامي كه دانش آموزان روي ساندويچ هاي خود سس مي ريختند، متوجه شدند كه سس مملو از سوزن منگنه است. مدير مدرسه تا اطلاع بعدي اين دانش آموزان را اخراج كرده و قرار است، مشخص شود كه چگونه آنها به داخل آشپزخانه مدرسه راه يافته اند.
شليك به خود
ولينگتن: يك مامور پليس در نيوزلند كه قصد پايان بخشيدن به يك نزاع را داشت، به اشتباه خود را هدف قرار داد. وي همراه با خود، سلاحي داشت كه با آن شوك الكتريكي با ولتاژ بسيار بالا به متهم وارد مي كرد. به هر حال وي در جريان اين درگيري به اشتباه سلاح را به سوي خود نشانه گرفت و شليك كرد كه بر اثر اين شليك، دچار شوك الكتريكي شد و بيهوش روي زمين افتاد.
ركورد جديد موج سواري
002175.jpg
ريودوژانيرو: يك مرد برزيلي موفق شد ركورد موج سواري با تخته نا  متعارف را به خود اختصاص بدهد. اين مرد موفق شد به مدت 11 ثانيه با يك تخته موج سواري به طول 5/ 8 متر موج سواري بكند. ركورد قبلي 10 ثانيه موج سواري با چنين تخته اي بود.

صفحه آخر
اجتماعي
ادب و هنر
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
زادبوم
حوادث
بين الملل
فرهنگ و آموزش
سياسي
سلامت
شهري
موسيقي
ورزش
همشهري ضميمه
شناسنامه
داستانك
دنياي خبرها
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   بين الملل   |  
|  فرهنگ و آموزش   |   سياسي   |   سلامت   |   شهري   |   موسيقي   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |