يكشنبه ۲۸ آبان ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره ۴۱۳۶ - Nov 19, 2006
روزانه۱۱ ميليارد تومان صرف تأمين مواد مخدر مي شود
002079.jpg
ايسنا: مجموع مصرف كنندگان مواد مخدر در كشور، روزانه بيش از 11 ميليارد و 735 ميليون تومان براي تأمين مواد هزينه مي كنند كه اين رقم تقريباً 4 برابر مصرف روزانه سيگار است.
عمده ترين هزينه مستقيم مصرف كنندگان مواد مخدر در كشور تنها در صورت تعيين تعداد مصرف كنندگان هر نوع ماده مخدر مشخص مي شود كه بر اساس برآورد تعداد مصرف كنندگان انواع مواد مخدر در سال 83 ، يك ميليون و 829 هزار نفر مصرف كننده منظم ترياك، 250 هزار نفر مصرف كننده منظم شيره، 227 هزار نفر مصرف كننده منظم هروئين، 64 هزار نفر مصرف كننده منظم داروهاي محرك، 67 هزار نفر مصرف كننده منظم حشيش و 65 هزار نفر مصرف كننده ساير انواع مواد مخدر بوده اند كه تعداد اين مصرف كنندگان نسبت به سال 80 ، حدود 2 درصد رشد داشته است.
هزينه هاي مصرف مواد مخدر در ايران همچنين نشان مي دهد كه در سال 83 مجموع مصرف كنندگان، بيش از 4 هزار و 254 ميليارد تومان تنها براي خريد انواع مواد پرداخته اند. هزينه هايي كه براي تامين مواد مخدر صرف مي شود، به خريد مواد مخدر منحصر نشده و به عبارتي تمام هزينه هايي نيست كه مصرف كنندگان به طور مستقيم براي خريد مواد مي پردازند،  زيرا آنها براي تهيه اين مواد ناگزيرند هزينه اي را بابت اياب و ذهاب نيز پرداخت كنند.
با توجه به اين كه 4 ميليون مصرف كننده در ايران به دو گروه منظم و نامنظم تقسيم مي شوند، بنابراين مصرف كنندگان نامنظم به تعداد دفعاتي كه در طول هر سال اقدام به مصرف مي كنند، عمل كرده و براي مصرف كنندگان منظم (معتادان)  نيز چنين فرض مي شود كه هريك با توجه به ميزان مصرف روزانه خود و به ميزان وابستگي ناگزيرند همواره ميزاني از مواد را براي مصرف بعدي خود ذخيره كنند؛ چرا كه اقدام براي خريد روزانه، ريسك دستگيري آنها را افزايش مي دهد. طبق آمار، به طور متوسط هريك از مصرف كنندگان نامنظم انواع مختلف مواد مخدر، در هر ماه 6 بار براي خريد به خرده فروشان مراجعه مي كنند كه با توجه به هزينه حمل و نقل در سطح شهرها و روستاهاي كشور چنين فرض مي شود كه براي هر بار مراجعه جهت خريد، هريك از مصرف كنندگان 100 تومان مي پردازند، بر اين اساس هزينه رفت و آمد جهت خريد مواد مخدر در يك سال 28 ميليارد و 800 ميليون تومان است.
بر اين اساس با توجه به هزينه خريد مواد مخدر و رفت و آمد براي خريد، مجموع هزينه هاي مستقيم مصرف كنندگان بالغ بر 4 هزار و 283 ميليارد و 350 ميليون تومان خواهد بود.

۳۰۰ هزار خانواده در نوبت حمايت كميته امداد
گروه اجتماعي- سرپرست كميته امداد امام خميني (ره) گفت: از اعتبار 2800 ميليارد توماني اين نهاد در سال 84 تنها 30 درصد تأمين شد و براي سال 85 نيز مبلغ 3100 ميليارد تومان برآورد شده بود كه تنها يك هزار ميليارد تومان تصويب و تأمين شد.
سيد رضا نيري گفت: كميته امداد از محل تعديل برنامه ها و صرفه جويي هاي انجام شده در سال گذشته بيش از 80 هزار خانواده جديد را تحت حمايت قرارداده است و در حال حاضر نيز 300 هزار خانواده در نوبت حمايت قرار دارند.
وي تاكيد كرد: در برنامه 5 ساله چهارم توسعه توان اجرايي كميته امداد در سال 86 بيش از 4000 ميليارد تومان است كه در صورت تأمين و تصويب آن خدمات اين نهاد وسيع تر و طيف بيشتري از خدمات كميته امداد برخوردار خواهند شد.نيري گفت: در حال حاضر براي پرداخت مستمري 620 ميليارد تومان بودجه در اختيار داريم كه اگر بخواهيم مستمري مددجويان را براساس قانون برنامه كه 40 درصد حداقل دستمزد و حقوق است پرداخت كنيم به 1600 ميليارد تومان اعتبار نيازمنديم.

ستاد مبارزه با مواد مخدر به سازمان ارتقاء مي يابد
گروه اجتماعي - در راستاي هماهنگي بين مراكز و سازمان هاي درگير بحث مبارزه با مواد مخدر و ايجاد يك متولي مشخص در اين باره، ستاد مبارزه با مواد مخدر به سازمان مبارزه با مواد مخدر ارتقاء مي يابد.
عضو كميسيون اجتماعي مجلس در اين زمينه افزود: ارگان هاي مختلفي مانند كميته امداد، بهزيستي، شهرداري، هلال احمر، ستاد مبارزه با مواد مخدر و نيروي انتظامي در بحث مواد مخدر درگيرند كه با مصوبه مجمع تشخيص مصلحت در راستاي سياست هاي كلي نظام پيشنهاد تشكيل سازمان مبارزه با مواد مخدر به دولت ارائه شده است. محمدرضا عباسپور با بيان اينكه هم اكنون با گذشت نزديك به سه دهه از انقلاب و اهتمام در مبارزه با مواد مخدر، هنوز متولي خاصي در اين زمينه وجود ندارد گفت: دستگاه هاي اجرايي بايد بجنبند در غير اين صورت سير مبارزه با مواد مخدر كندتر از توليد و فروش آن پيشرفت خواهد داشت. وي در ادامه نقش نهادهاي مردمي در جلوگيري از مصرف مواد مخدر و ترك اعتياد را مؤثر دانست و تاكيد كرد: در اين زمينه تجربيات موفقي وجود دارد كه در دنيا استفاده مي شود و در ايران هم چند سالي است از اين تجربيات استفاده مي شود.

قدرداني از برگزيدگان طراحي پوشش اسلامي
گروه اجتماعي - مراسم پاياني نخستين همايش كارگاهي طراحي و پوشش اسلامي، صبح پنج شنبه گذشته با حضور مدير آموزش هاي شهروندي سازمان زيباسازي و مركز آموزش سازمان فرهنگي- هنري شهرداري تهران در فرهنگسراي هنر(ارسباران) برگزار شد.
به گزارش خبرنگار ما، حميد مستوفي- دبير نخستين همايش كارگاهي طراحي و پوشش اسلامي و مدير همايش هاي آموزش شهروندي سازمان زيباسازي شهرداري تهران در اين مراسم با اشاره به اينكه اين همايش با همكاري قوه قضائيه، نيروي انتظامي و به همت مركز آموزش سازمان فرهنگي- هنري برگزار شد، گفت: اين همايش در راستاي ارائه راهكارهاي مناسب براي اصلاح پوشش هاي غيراسلامي و نامناسب بوده است.
در همين حال طباطبايي (رئيس مركز آموزش سازمان فرهنگي- هنري شهرداري تهران) نيز در اين مراسم گفت : از زمان برگزاري اين همايش، يك پرسش به شكل متواتر از سوي اصحاب رسانه مطرح شده و آن اين است كه چرا سازمان فرهنگي- هنري شهرداري تهران متولي برگزاري چنين همايشي شده است، در پاسخ بايد گفت ما متولي بحث پوشش و حتي فرهنگ در جامعه نيستيم، بلكه قصد داريم به اين حركت به شكل يك پديده نو نگاه كنيم و در سايه آن، ناهنجاري هاي پوششي و فرهنگي را مرتفع سازيم. جايگاه ما به عنوان بخش آموزشي، ارتباط گرفتن با شهروندان بوده است.در ادامه مراسم، قومي- معاون امور بين الملل دفتر مقام معظم رهبري- در خصوص اين همايش گفت : ويِژگي انسان اين است كه مي تواند براي خود و نوع پوشش مورد علاقه اش تصميم بگيرد. اين همايش به آن دليل اهميت دارد كه پنج دانشگاه در برگزاري آن مشاركت و همكاري كرده اند. حفظ كرامت و شأن بانوان، يكي از مهم ترين محورهاي برگزاري اين همايش است. در پايان، جوايز نخستين همايش كارگاهي طراحي و پوشش اسلامي  به برگزيدگان اهدا شد. در مجموع، از سه تيم اجرايي دوخت لباس و هنرمنداني چون آزاده محققي، راضيه رضاييان و الهام فيروزي به عنوان برگزيدگان تيم اول، مهتاب شريفيان، نسيم منوچهرآبادي، نرگس شاه محمدي، زينب بزرگي و فاطمه عادل به عنوان تيم دوم و سميه اسفندياري، هما مقامي و شيرين مذاقي نيز به عنوان برگزيدگان تيم سوم قدرداني شد.

نوسازي تجهيزات فرسوده بيمارستانهاي
دولتي تا آخر امسال
گروه اجتماعي تجهيزات پزشكي فرسوده در بيمارستانهاي دولتي با هدف بهبود كيفيت و افزايش كميت خدمات بستري در بخش دولتي و افزايش رغبت و رضايت مندي مردم از اين خدمات، نوسازي مي شود.
وزير بهداشت گفت : امسال 160 ميليون دلار انواع تجهيزات پزشكي براي بيمارستان هاي دولتي كشور خريداري مي شود. باقري لنكراني افزود: با اين بودجه كه از سوي مجلس اختصاص يافته، دستگاه هاي فرسوده بيمارستانها مانند دستگاه هاي آنژيو گرافي قلب نوسازي مي شود و كمبودهايي كه از نظر تجهيزات پزشكي در بيمارستان هاي دولتي وجود دارد برطرف مي شود.
به گزارش همشهري، ضعف مديريت بيمارستاني و به كارگيري تجهيزات پزشكي فرسوده 65 درصد از سهم سيستم بهداشت و درمان كشور را مي بلعد. كمبود ملزومات و فرسودگي تجهيزات بيمارستاني، همچنين كمبود نيروي كارآزموده در بخش هاي پرستاري موجب شده است كه هر روز شاهد تشديد افت كيفيت در ارائه خدمات و نارضايتي مردم در بيمارستانها باشيم همچنين ضعف مديريت بيمارستاني موجب از بين رفتن منابع بيمارستاني مي شود و مراكز درماني را به گورستان تجهيزات پزشكي تبديل كرده است.

با مردم
اولويت استخدام
اميدوارم دستور رئيس جمهور محترم مبني بر اولويت به كارگيري نيروهاي پيماني توسط شركت هاي دولتي، سريع تر به اجرا درآيد.
محمدي-تهران
تقاضاي ترميم پياده رو
پياده رو ميدان قدس- به طرف خيابان دكتر شريعتي- روبه روي ايستگاه اتوبوس نياز به مرمت دارد.
خليل پور- تهران
شير توزيع نشده است
طبق قرار قبلي كه مقرر شده بود شير از اول آبان ماه در مدارس توزيع شود اما هنوز در مدارس منطقه 7 توزيع شير آغاز نشده است.
آقاي طاهباز-تهران
ديوار كوتاه بازنشستگان
با اينكه مسئولان وزارت رفاه قول داده بودند تفاوت حقوق مستمري بگيرهاي تأمين اجتماعي را در بودجه گنجانده و سطح آن را به دويست هزار تومان برسانند اما با قاطعيت، لغو اين تصميم اعلام شده است آيا ديواري كوتاه تر از بازنشستگان وجود ندارد؟!
بختياري-تهران
افزايش ساعات درس
آموزش و پرورش تهران پس از ماه مبارك رمضان، ساعات درسي بعضي از دبيرستان ها را افزايش داده است. يكي از اين دبيرستان ها در شهرري واقع شده كه دانش آموزان آن اغلب از مناطقي مانند: كهريزك، باقرآباد و... به شهرري مي آيند و اكنون با افزايش ساعات درس دچار مشكل شده اند.
جلالي-تهران
هزينه اضافي بيمارستان
@ به دليل مبتلا بودن به بيماري ام.اس براي عمل سزارين در يكي از بيمارستان هاي خصوصي تهران تحت عمل جراحي قرار گرفتم كه موفقيت آميز بود. ضمن تشكر از اين بابت، يادآور مي شوم كه بخش نوزادان بيمارستان بدون انجام ويزيت نوزاد، مبلغ قابل توجهي بابت هزينه ويزيت مطالبه نمود كه غيرعادلانه و تحميلي بود. اميد است وزارت بهداشت و درمان به اين موارد، توجه داشته باشد.
نام محفوظ
با مردم: نام پيام دهنده در همشهري محفوظ است.
دريافت نكرديم
@ به مناسبت عيد سعيد فطر بسياري از سازمان ها و وزارتخانه ها مبلغي به كاركنان خود عيدي دادند، اما در وزارت نفت اين اتفاق نيفتاد مي خواستم دليل آن را بدانم.
احمد خيري- تهران
نبود علايم هشدار دهنده
@ طبق مقررات كارگران خدماتي هنگام تميز كردن گاردريل هاي بزرگراه ها بايد از علايم هشداردهنده استفاده كنند تا از وقوع حوادث ناگوار جلوگيري شود. اما اين مقررات در بعضي بزرگراهها رعايت نمي شود.
ناجي- تهران
ادامه نصب برچسب هاي تبليغاتي
@ نصب برچسب هاي تبليغاتي بر در منازل و مؤسسات پيشتر توسط شهرداري يك كار غيرقانوني تلقي شده و مرتكبين به دادگاه معرفي مي شدند. اما ظاهراً اقدامات بازدارنده متوقف شده كه اين تخلف به ويژه از طرف بعضي از مؤسسات تخليه چاه، شدت گرفته است.
اسماعيل نظري پور- تهران
تقدير از شهرداري
با بزرگ كردن ميدان شهيد محلاتي، ترافيك در اين محل و اطراف آن بسيار روان شده است. كه بدين وسيله از شهرداري به خاطر اين تلاش قدرداني مي شود.
اكبري- تهران
افزايش كرايه اتوبوس ها
از حدود يك ماه پيش كرايه اتوبوس هاي خط تهران- قزوين از ترمينال غرب از هزار تومان به هزار و پانصد تومان افزايش يافته است. آيا اين افزايش قانوني است.
جوادي- قزوين
گذرگاه بن بست
در شهرك وليعصر- منطقه 18، ده متري شهيد حسن پالاش كه خود بن بست مي باشد چندين كوچه 6 متري در بن بست ديگر به آن راه دارند.از مسئولان تقاضا دارد با خارج كردن اين ده متري از بن بستي، تردد خودروها در كوچه هاي اطراف را نيز ممكن سازند.
صالح پور- تهران
پرداخت ديه و جان انسان ها
تعيين ديه براي جان يك انسان معمولاً بايد در حدي باشد كه جنبه بازدارندگي هم داشته باشد و در حوادث رانندگي هم بايد علاوه بر ديه، مجازات هاي ديگري پيش بيني شود تا جان انسان ها توسط افراد بي مبالات به آساني از دست نرود.
رضايي- استان گلستان
نظارت بهتر براي سرمايه گذاري
به منظور جلوگيري از سوءاستفاده هاي احتمالي و حفظ منافع سهامداران جز، پيشنهاد مي كنم هر سازماني كه در اين باره مسئوليت دارد، نظارت و مراقبت بيشتري در بانكهاي خصوصي و شركتهاي سرمايه گذار عام داشته باشد. تا همه مردم با اطمينان و علاقه بيشتر در اين گونه سرمايه گذاري ها شركت نمايند.
محمودي- تهران
وجه مرخصي استحقاقي
اعلام شده بود اگر كسي از مرخصي هاي استحقاقي خود استفاده نكرد. مي تواند مبلغ آن را دريافت نمايد. اما براي كاركنان سازمان آب و فاضلاب اين قانون اجرا نمي شود. در حالي كه قانون بايد در همه سازمان ها و شركت هاي دولتي لازم الاجرا باشد.
نام محفوظ
با مردم: نام پيام دهنده در همشهري محفوظ است.
گلايه به خاطر حقوق بازنشستگي
كارشناس ارشد راديولوژي دانشگاه علوم پزشكي هستم كه در شرف بازنشستگي ام از مسئولان سؤال مي كنم، آيا پس از سي سال خدمت با مردم ليسانس حقوق بازنشستگي من نبايد حداقل معادل يك كارگر خدماتي بيمارستانهاي تأمين اجتماعي باشد، اين اختلاف فاحش چگونه بايد جبران شود؟
جاويد نيا- تهران
حفره در پل بزرگراه نواب
در انتهاي بزرگراه نواب، نبش پادگان قلعه مرغي، پلي است كه درزهاي انقطاع وسط پل كنده شده و به صورت حفره هاي بزرگ درآمده است. بايد به اين مسئله رسيدگي شود و همچنين عمليات پيمانكار مربوطه مورد بازبيني قرار بگيرد.
آذري- تهران
نبود روشنايي در يك گذرگاه
در منطقه 8 مسيل ابراهيم آباد، حد فاصل پل عابر پياده اول تا پل دوم بازار روز كرمان، پياده رو اين مسير فاقد آسفالت و روشنايي در شب است و رفت وآمد عابران به سختي انجام مي شود.
رضايي
پرداخت حقوق را قانونمند كنيد
از مسئولان شركت ملي نفتكش خواستاريم زمان و مبلغ حقوق پرداختي كاركنان اين سازمان را كه در استخدام رسمي مي باشند، قانونمند كنند.
احمدي- تهران

نبود قانون جامع در تجهيزات پزشكي
002076.jpg
نبود قانون در بخش تجهيزات پزشكي ، توزيع عادلانه امكانات و مقابله با قاچاق، اين كالا را با مشكلاتي مواجه كرده است . نبود مديريت صحيح و برنامه ريزي مناسب موجب تجميع نامناسب برخي امكانات پزشكي و نابساماني در ارزيابي وضعيت تجهيزات پزشكي شده است به طوري كه 30 دستگاه MRI در تهران وجود دارد د ر حالي كه بر اساس استانداردها يك دستگاه براي يك و نيم ميليون جمعيت كافي است و تهران با 12 ميليون جمعيت نيازمند كمتر از 10 دستگاه است كه قيمت هر دستگاه نيز يك ميليون دلار است . از سوي ديگر نبود فرهنگ استفاده صحيح از تجهيزات پزشكي موجب استفاده بي رويه از تجهيزات گران قيمت حتي براي موارد غير ضروري شده است .
اعتبارات تجهيزات پزشكي امسال 200 ميليون تومان است كه حدود 30 درصد از اعتبارات دانشگاه هاي علوم پزشكي صرف تجهيزات پزشكي شده و اين رقم در مراكزي كه داراي تجهيزات فرسوده هستند تا 50 درصد نيز رشد مي يابد.

سومين كنفرانس بين المللي روابط عمومي ايران پايان يافت
گروه اجتماعي - سومين كنفرانس بين المللي روابط عمومي ايران با اهداي لوح تقدير و جوايز به برگزيدگان در محل سالن همايش هاي بين المللي صدا و سيما به كار خود پايان داد.
مرتضي طلايي، فرمانده پيشين نيروي انتظامي تهران بزرگ در مراسم اختتاميه اين همايش گفت : روابط عمومي ها از جمله اركان امنيتي هستند كه نقش حائز اهميتي را در اين مهم ايفا مي كنند. وي افزود: اگر موفقيتي در سمت فرماندهي نيروي انتظامي تهران بزرگ به دست آوردم با استفاده از خردجمعي و اتاق فكر و همچنين همكاري خوب روابط عمومي و رسانه ها بود.طلايي اعتماد مردم را سرمايه اي دانست كه زمينه هاي مشاركت مردم را براي انجام هر چه بهتر وظايف پليس فراهم كرد.
وي با بيان اينكه در گذشته نه چندان دور رابطه سردي بين مردم و پليس وجود داشت و ديوار بي اعتمادي بلند بود گفت: ما با استفاده از خرد جمعي، ظرفيت روابط عمومي ها و ارتباط دوسويه در رفتار، گفتار و اعمال توانستيم به جايي برسيم كه در هفته ناجا شهروندان لباس پليس افتخاري را بر تن كردند و همكار پليس براي افزايش امنيت اجتماعي شدند.

اجتماعي
ادب و هنر
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
زادبوم
حوادث
بين الملل
فرهنگ و آموزش
سياسي
سلامت
شهري
موسيقي
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   بين الملل   |  
|  فرهنگ و آموزش   |   سياسي   |   سلامت   |   شهري   |   موسيقي   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |