يكشنبه ۲۸ آبان ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره ۴۱۳۶ - Nov 19, 2006
شهردار تهران:
نقش اجتماعي شوراها
نبايد فداي رقابت هاي سياسي شود
گروه سياسي - محمد باقر قاليباف با صدور بيانيه اي از همه موثرين سياسي و گروهها و فعالان انتخاباتي متواضعانه خواست تا مقوله اجتماعي و كاركردي شوراها را كه هديه انقلاب اسلامي براي مشاركت شهروندان بر سرنوشت آنان است ، فداي رقابت هاي سياسي نكنند.
متن كامل بيانيه شهردار تهران به شرح زير است:
حيات پر فروغ و با بركت شجره طيبه نظام اسلامي، ميراثي گرانقدر و نتيجه راهبري خميني عزيز(ره) و هدايت مدبرانه رهبر معظم انقلاب و شهادت و ايثار ملتي بزرگ و افسانه اي در تاريخ است. اكنون و در برهه اي حساس از عمر اين نظام بابركت قرار گرفته ايم و شرايط مختلف داخلي و پيراموني همه ما را در معرض امتحاني ديگر قرار داده است.
انتخابات مهم سومين دوره شوراهاي اسلامي شهر و روستا به عنوان واضح ترين شاخص نقش و حضور مردم در سرنوشت اجتماعي آنان در پيش است و در اين خصوص اشاره به نكات زير ضرورت مي يابد:
۱ - مهمترين وظيفه همگاني حفظ و حراست از اصول و آرمانهاي امام راحل و رهنمودهاي مقام معظم رهبري (و عدم برخورد گزينشي با آن ) و مهمتر از هر نتيجه اي تلاش براي حضور پرشمار و آگاهانه مردم است.
بقيه از صفحه اول
۲ - مهمتر از ظهور افراد و جريانها در قدرت ، پايداري اصل نظام جمهوري اسلامي ، همبستگي ملي و مشاركت عمومي است. نكته اي كه دشمن همواره آن را هدف گرفته و هوشياري دلسوزان را بيش از پيش ضرورت بخشيده است.
۳ - درك مفهوم و موقعيت اصولگرايان نيز داراي اهميت راهبردي است. بر اساس رهنمودهاي حكيمانه رهبر فرزانه انقلاب، اصولگرايي بايد نقطه وفاق جريانهاي سياسي باشد و اصلاح طلبي نيز مفهومي در ذات اصولگرايي است. هركس و هر جرياني كه به مباني انقلاب پايبند بوده باشد، از هر جرياني كه باشد جزو اصولگرايان است ... و هر كاري كه از لحاظ علمي، عملي ، ديني ، اخلاقي ، اجتماعي و سياسي درجهت پيشرفت مردم ايران عزيز باشد، يك حركت اصلاحي است و مردم از آن حمايت مي كنند.
۴ - معيارهاي اصولگرايي و خطوط قرمز آن، بارها مورد تاكيد قرار گرفته است ،
بنابراين، مرزبندي و قطبي كردن فضاي گسترده اصولگرايي دقيقاً درجهت اهداف كساني است كه اختلاف افكني و فروپاشي جبهه اصولگرايي را هدف گرفته اند.
۵ - مهمترين آفت اصولگرايي به انحصار خود در آوردن آن و نگاه فصلي و ابزاري ، تحكم آميز و پرسش گريز به آن است. در حالي كه جامعه ما به شدت محتاج اصولگرايي هوشمندانه ، اقناعي ، كارآمد و فراگير است.
۶ - از بين بردن اعتماد مردم به نيروهاي محك خورده و سربلند آمده از آزمونهاي سخت، محروم كردن جامعه از مديريت و خدمتگزاري طيف هاي فكري توانمند و معتقد به مباني انقلاب اسلامي با انگ و تخريب سياسي؛ مغاير با حفظ استقلال، برقراري عدالت، فراگيري مهر ورزي، جهاد علمي و عملي، خودباوري ملي، مشاركت عمومي، پيشرفت و تعالي مملكت و در يك كلمه اصولگرايي است.
۷ - ضرورت اجماع اصولگرايان در اين شرايط بر كسي پوشيده نيست و نبايد با نگاه سهم خواهانه به نتيجه و تركيب راي مردم ، زمينه شكست اصولگرايان را فراهم ساخت. لذا هر كس نام اصولگرا بر خود مي گذارد، بايد ثابت كند كه مصلحت جمعي اصولگرايان را فداي اختلاف سليقه و ديدگاه فردي خود نمي كند.
۸ - اصولگرايي با تعريف فراگيري كه ارائه شده، محيطي شاداب و پرنشاط با رقابتي تمام عيار و سالم است. رقابت روش ها و سليقه هاي مديريتي، اختلاف نظر و سليقه در اصولگرايان و تعاطي افكار امري طبيعي و مايه پايداري اقبال مردم به آنان است. لذا رو در رو قرار دادن مديران اصولگرا در جهت خواست جريانهاي ناسالم و غير مردمي است.
۹ - حمايت و تقويت اركان نظام و دولت جمهوري اسلامي، وظيفه اي شرعي و همگاني است و بر اين اساس تفاوت مشي و نظر در برخي موارد نبايد دستاويز
تفرقه افكني ميان جبهه اصولگرايي شود؛ چرا كه نتيجه پايبندي بر اصول و تبعيت از رهبري چشم انداز آينده اي روشن و اميدوار كننده است.
۱۰ - تأكيد رهبر معظم انقلاب مبني بر پرهيز دولت و مسئولين اجرايي از دخالت در انتخابات و تاثير امكانات عمومي در آن جهت يك حجت شرعي و بي نياز از تفسير شخصي است . شهرداري و كاركنان آن نيز خود را مقيد به اين توصيه حكيمانه مي دانند اما بايد توجه داشت كه اين حقيقت نبايد بهانه اي براي كمرنگ كردن جهاد بزرگ خدمت به مردم شود.
۱۱ - بايد باور داشت كه مسئوليت در نظام اسلامي و ايران عزيز پايدار ، اما منصب ها مقطعي و محلي براي آزمون است. لذا از همه موثرين سياسي و گروهها و فعالان انتخاباتي متواضعانه درخواست مي كنم مقوله اجتماعي و كاركردي شوراها را كه هديه انقلاب اسلامي براي مشاركت شهروندان بر سرنوشت آنان است ، فداي رقابت هاي سياسي نكنند. خدمت رساني ملموس به مردم ، بويژه آنان كه مظلوم تر و محتاج ترند، وظيفه همگاني ماست.
۱۲ - تحقق مشاركت حداكثري در انتخابات سرنوشت ساز چهارمين دوره مجلس خبرگان رهبري و سومين دوره شوراهاي اسلامي شهر و روستا را از خداوند متعال خواستارم. بي ترديد، حسن عاقبت در انتظار كساني است كه بر اخلاق محمدي(ص) ، پيروي عملي از ولايت، انصاف و اعتدال علوي مستدام بمانند.
والعاقبه للمتقين
محمد باقر قاليباف

با حضور رئيس مجلس شوراي اسلامي و شهردار تهران
نمايشگاه ياد يار مهربان گشايش يافت
عكس: مجتبي جانبخش
002181.jpg
گروه شهري- بعد از ظهر ديروز با حضور غلامعلي حداد عادل رئيس مجلس شوراي اسلامي، محمد باقر قاليباف شهردار تهران، اشعري مشاور رئيس جمهور و رئيس سازمان اسناد و كتابخانه ملي ايران چهارمين دوره نمايشگاه ياد يار مهربان در مصلي تهران آغاز به كار كرد.
به گزارش خبرنگار ما، هدف شهرداري تهران از برپايي اين نمايشگاه كه از 27 آبان ماه تا 5 آذر ادامه خواهد داشت، اهداء لوازم ورزشي و وسايل كمك آموزشي به مدارس شهر تهران تا سقف 3 ميليارد تومان است. به عبارتي به 6 هزار و 200 مدرسه در شهر تهران حدود 400 هزار تومان كالاي فرهنگي اهداء خواهد شد.
در دوره ابتدايي براي وسايل كمك آموزش 150 هزار تومان، براي لوازم ورزشي 160 هزار تومان، در دوره راهنمايي سقف وسايل كمك آموزش اهدايي 160 هزار تومان و لوازم ورزشي 180 هزار تومان كه براي دوره متوسطه اين رقم 180 و 200 هزار تومان خواهد بود.
بنابراين گزارش كالاهاي اهدايي از سوي شهرداري تهران تا 3 ماه پس از پايان نمايشگاه به مدارس تحويل داده مي شود، ضمن اينكه هر روز در كنار مديران مدارس شهرداران مناطق نيز در نمايشگاه حضور خواهند داشت. اين برنامه ريزي از آن رو صورت گرفته تا شهرداران مناطق از نزديك در جريان نيازها و كمبودهاي مدارس حوزه تحت مسئوليت خود قرار گرفته و از محل اعتبارات عمراني در اختيار نسبت به رفع اين كمبودها اقدام نمايند.
قاليباف به عنوان سخنران نخست مراسم افتتاحيه نمايشگاه ياد يار مهربان، مأموريت جدي مجموعه فعالان حوزه مديريت شهري را در سه محور ارائه كردو گفت نخست تلاش در حوزه مسائل كالبدي و خدماتي شهر و تأمين رفاه و آسايش شهروندان، دوم رونق اقتصاد شهري و سوم تربيت و توجه به مسائل آموزشي و فرهنگي مردم، و به همين دليل هرگز شهرداري تهران را نه يك سازمان خدماتي صرف كه نهادي اجتماعي قلمداد مي كنم. شهردار تهران گفت: با برپايي چنين نمايشگاهي هرگز قصد كمك به سيستم آموزش و پرورش را نداريم چرا كه معتقديم اين ما هستيم كه نيازمند مهمترين نهاد تربيتي كشوريم؛ در واقع با اين اقدام قصد برقراري پل ارتباطي بين شهرداري به عنوان نهاد اجتماعي با نهاد خانه مدرسه را داريم.
قاليباف با اشاره به اينكه عمدتاً وسايل كمك آموزشي از سوي شركتهاي خصوصي و دولتي در جهت تقويت بنيه علمي دانش آموزان تجهيز و توليد مي شود، خواستار آن شد تا شهرداري با كمك بخش خصوصي و دولتي در حوزه مهارتهاي زندگي و فرهنگ شهرنشيني در كلان شهر تهران تجهيزات و وسايل كمك آموزشي توليد نمايد. وي اظهار اميدواري كرد: به رغم اينكه براي كسب و ترويج مهارتهاي زندگي در اين قرن با همه فراز و نشيبهايش غفلت كرده ايم، بتوانيم در نمايشگاهي كه به همين مناسبت سال آينده برگزار مي شود در جهت توليد نرم افزارهاي آموزشي و به منظور ارتقاء فرهنگ شهري و تربيت همه جانبه نسل آينده اقدام نماييم.

جزئيات احداث زيرگذر توحيد
زيرگذر توحيد ترافيك 10 معبر غرب تهران
را تسهيل مي كند
ايسنا: معاون ترافيك شهردار تهران گفت: عمليات احداث زير گذر توحيد بزودي در حدفاصل چمران از اول باقرخان تا ميدان جمهوري آغاز مي شود.
هاشمي تشكري افزود: عمليات احداث اين زيرگذر در سه جبهه به طول دو كيلومتر با پوسته 55 متري آغاز خواهد شد.
وي گفت: برآورد مي شود احداث اين تونل حدود 3 سال زمان نياز داشته باشد كه بدين ترتيب با اجراي اين پروژه، ارتباط سريع بزرگراه چمران با بزرگراه نواب در جريان شمالي - جنوبي برقرار شده و باعث كاهش و رواني ترافيك معابري چون كارگر، يادگار امام(ره)، آيت الله سعيدي و بزرگراه چمران، خيابان آزادي، جمهوري و ميدان جمهوري و ساير مسيرهاي منتهي به آن خواهد شد، همچنين انباشتگي ترافيك شمال به جنوب و جنوب به شمال چمران رفع مي شود.
معاون ترافيك شهردار تهران افزود: عمليات اجرايي طرح به گونه اي خواهد بود كه تاثير در بار ترافيكي مسير چمران به جنوب و خيابان انقلاب نداشته باشد.
وي افزود: خيابان آزادي كه ارتباط شرق به غرب ميدان انقلاب را به ميدان آزادي برقرار مي كند، مهمترين كريدور شرقي ـ غربي تهران در امتداد خيابانهاي دماوند و انقلاب است، ضمن اين كه اصلي ترين معبر ورودي به منطقه مركزي شهر تهران از سمت غرب محسوب مي شود.
تشكري گفت: با توجه به مطالعات انجام شده در رابطه با ترافيك ورودي به شهر تهران از كليه محورها، محورهاي غربي شامل اتوبان كرج، جاده مخصوص و جاده قديم داراي بيشترين حجم مسافر و وسيله ورودي و خروجي شهر تهران هستند و در مقابل خيابان آزادي تنها كريدور اصلي ارتباطي منطقه غرب با مركز شهر تهران است.
وي با اشاره به اين كه در كريدور آزادي خصوصاً تقاطع توحيد هر ساعت به طور متوسط تنها۱۶۰ دستگاه اتوبوس شركت واحد تردد مي كنند، گفت: اين مسير يكي از كمترين سرفاصله اتوبوسها را در سطح شهر تهران داراست، خصوصاً در ساعت اوج عصر پيوستگي تردد اتوبوسها در سطح معبر و تقاطع به وضوح قابل مشاهده است كه با توجه به سرعت كند حركت اتوبوسها و اجبار به توقف در ايستگاههاي شرق و غرب تقاطع، كندي حركت اتوبوسها يكي از عوامل مهم تراكم ترافيك در اين تقاطع است. معاون ترافيك شهردار تهران در خصوص وضعيت تقاطع توحيد ـ آزادي در شرايط فعلي گفت: با توجه به ويژگي هاي خيابانهاي آزادي و توحيد چه از نظر شهرسازي و چه از نظر ترافيكي مي توان گفت كه اين تقاطع يكي از پرتراكم ترين تقاطع هاي شهر تهران بوده و زمان تأخير در عبور از اين تقاطع بسيار زياد است.
وي در خصوص تأثير احداث زيرگذر توحيد گفت: زيرگذر توحيد كه ارتباط شمال ـ جنوب بزرگراه چمران با خيابان نواب را حدفاصل خيابانهاي باقرخان ـ آذربايجان برقرار مي كند، مي تواند تأثير مثبتي حداقل بر ترافيك شمالي ـ جنوبي داشته باشد هر چند كه همين امر باعث تقاضاي بيشتر در محور چمران شده و در نتيجه دوربرگردانهاي شمالي ميدان توحيد با مشكل مواجه خواهند شد، ولي اين مشكل در قبال تسهيل تردد شمال ـ جنوب ناچيز است.
تشكري افزود: از سوي ديگر به علت حذف چراغ تقاطع آزادي، تردد شرقي ـ غربي هم تسهيل شده ولي به علت وجود تقاطع هاي ديگر خيابان آزادي چه در شرق تقاطع و يا در غرب آن، اين تسهيل در تردد چندان قابل توجه نيست، ضمن اين كه مسأله دسترسي هاي شمالي ـ جنوبي به شرقي ـ  غربي مانند شمال به شرق و جنوب به غرب و همچنين غرب به شمال و شرق به جنوب هم بايد با ساماندهي تقاطع هاي ديگر تأمين شود.
معاون ترافيك شهردار تهران تأكيد كرد: لذا احداث تونل توحيد به شرطي كه سطح معابر موجود حفظ شوند باعث خواهد شد كه حجم تقاضا براي محور چمران ـ نواب افزايش قابل توجهي يابد. همچنين سرعت در كل شبكه حدود نيم كيلومتر در ساعت افزايش مي يابد كه اين افزايش سرعت در محدوده مناطق 2، 6، 10 و 11 قابل توجه است.

شهر انساني انسان شهري
دكتر اصغر نصيري
امام علي(ع) جمله اي به اين مضمون دارند كه: مردم بايد شهر خود را دوست بدارند تا آن شهر آباد شود.
واقعيت موضوع غير از اين نيست. اين كنش و رفتار يكايك شهروندان است كه به شهر، روح و هويت مي دهند و بدين نحو، بستر آباداني و توسعه شهر را فراهم مي آورند. به تعبيري، شرايط عمومي شهر، برآيند رفتار ساكنان آن شهر است.
هم اينك بسياري از شهروندان نسبت به مسائل شهر و محيط زندگي خود دچار نوعي بي هويتي هستند و هيچ تعلق خاطري نسبت به آنچه در محيط شان مي گذرد، ندارند.
نتايج يك تحقيقات علمي كه به تازگي انجام شده، نشان مي دهد ميزان تعلق اجتماعي شهروندان نسبت به محيط زندگي خود ضعيف و احساس تعلق و يگانگي چشمگيري ندارند. با اين توصيف مي توان چنين تلقي كرد كه مردم به محيطي كه در آن زندگي مي كنند، كم توجه هستند.
به نظر مي رسد ريشه بروز چنين پديده اي، ناشي از عدم آگاهي و يا كم داني شهروندان به موضوعات شهري است. بسياري از كساني كه امروزه در شهر زندگي مي كنند، دانايي كمتري به مسائل شهري دارند. از اين رو بروز معضلات و كاستي ها، مقوله اي عادي جلوه مي كند.
اينكه هر كس در شهر زندگي مي كند لاجرم از فرهنگ و عناصر شهرنشيني بهره مند باشد، سخني گزاف و بيهوده است. جامعه شناسان شهري و متخصصان فني شهرسازي و معماري بر اين باورند كه ميان شهرنشيني و شهرنشين تفاوت زيادي وجود دارد. شهرنشين، كسي است كه به لحاظ جغرافيايي در يك قلمرو به نام شهر ساكن است و شهرنشيني يعني اينكه شهروند داراي فرهنگ شهرنشيني شده باشد. حقيقت ماجرا اين است كه امروزه اغلب كساني در شهر زندگي مي كنند كه نسبت به فرهنگ شهرنشيني، كم بهره اند و بي ترديد هر فردي به عنوان يك شخصيت اجتماعي و يك شهروند، اگر مي خواهد در شهر ساكن باشد، بايد قواعد و ضوابط شهرنشيني را بداند. از سوي ديگر، تأكيد بر اين نكته ضرورت دارد كه شهرهاي ما نيز تناسبي با زندگي شهري ندارند. پيكره شهرها به گونه اي ساخته شده اند كه با هيچ اسلوب و اصول رفتار انساني سازگاري ندارند و ناهمگن اند. پس مشاهده رفتار انسان شهري در چنين شهر ناسازگار، مفهومي نادرست و با حد انتظار ما پرفاصله است.
بي شك براي داشتن شهري انساني، وجود انسان هاي شهري ضرورتي اجتناب   ناپذير است. مفاهيمي بلند همچون اخلاق، فرهنگ، آباداني، توسعه، مشاركت... كه بايد در شهر انساني متجلي شود، منوط و مشروط به برخورداري از انسان شهري است و در گستره انسان شهري و شهر انساني است كه شهروندان به محيط زندگي خود اهتمام مي ورزند و در ادامه آن آباداني شهر محقق مي شود. به عبارت ديگر يك شهر بهره مند از شهروندان فهيم مشاركت جو و پرسشگر به مراتب بهتر از شهري است كه هيچكدام از اين مؤلفه ها را نداشته باشد اما سرد و بي روح روزگار بگذارند.

نگاه
002178.jpg
مهدي كاظمي

سازمان زيباسازي شهر تهران پوسترهاي انتخاباتي را ساماندهي مي كند
اختصاص 25 هزار متر مربع محيط تبليغاتي
به انتخابات در تهران
مهر: سازمان زيباسازي شهر تهران جهت ساماندهي تبليغات انتخاباتي و جلوگيري از زشتي سيماي شهر، در دوره تبليغات نامزدان انتخاباتي 25 هزار مترمربع فضا علاوه بر پانل هاي تبليغاتي ثابت، ايجاد خواهد كرد.
مدير تبليغات فرهنگي سازمان زيبا سازي شهر تهران افزود: در 1300 نقطه شهر،  داربست هاي 2 در 5 متر به صورت دو رويه كه با آرم شهرداري مشخص شده است فضاهاي مجاز براي تبليغات محيطي نامزدان انتخابات در تهران است كه 25 هزار متر مربع فضا علاوه بر پانل هايي كه قبلا در شهر وجود داشته است را ايجاد خواهد كرد.
تقي احمدي طبق ماده 92 قانون شهرداري ها ارائه فضاهاي تبليغاتي جهت پاكيزگي و زيبايي شهر را از وظايف شهرداري اعلام كرد و اضافه كرد: در اين دوره با توجه به حجم تبليغاتي سه انتخابات پيش رو با رشد 120 درصدي فضاهاي انتخاباتي اميدواريم آلودگي بصري كمتري در شهر ايجاد شود.
احمدي در ادامه با اشاره به اينكه 100 داربست تبليغاتي به هر حزب و تشكل خواهان فضاي تبليغاتي ارائه خواهد شد، تاكيد كرد: تمام گروه ها و تشكل هاي سياسي به صورت مساوي از فضاي تبليغاتي برخوردار خواهند شد و وزن و سابقه سياسي احزاب در اين مورد مد نظر قرار نمي گيرد. وي گفت: علاوه بر فضاهاي اختصاصي به تبليغات نامزدان، فضاهاي عمومي تري مانند عرشه پل هاي عابر پياده و تلويزيون هاي شهري به تبليغات براي دعوت مردم به انتخابات اختصاص خواهد يافت.
مدير تبليغات فرهنگي سازمان زيباسازي شهر تهران با تأكيد بر اينكه عرشه پل ها، تلويزيون ها و بيلبوردهاي شهري فضاي محدودي دارد، افزود: با توجه به محدوديت اين امكانات، امكان ارائه اين فضاها به نامزدان جهت تبليغات نيست و احزاب تنها مي توانند تبليغات خود جهت دعوت مردم به انتخابات را بدون نام و يا آرم حزب با هماهنگي شهرداري در اين مكان ها انجام دهند.

شهري
اجتماعي
ادب و هنر
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
زادبوم
حوادث
بين الملل
فرهنگ و آموزش
سياسي
سلامت
موسيقي
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   بين الملل   |  
|  فرهنگ و آموزش   |   سياسي   |   سلامت   |   شهري   |   موسيقي   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |