يكشنبه ۲۸ آبان ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره ۴۱۳۶ - Nov 19, 2006
توني بلر: حمله به عراق فاجعه بود
002157.jpg
گروه بين الملل با افزايش اعتراضات به سياست هاي نيروهاي اشغالگر در عراق ديروز توني بلر نخست وزير انگلستان نيز مجبور به يك اعتراف تلخ شد و از اوضاع وخيم عراق ياد كرد.
نخست وزير انگلستان درحالي كه يكي از اعضاي كابينه اش براي ديدار با سربازان اين كشور به عراق سفر كرده است در مصاحبه با شبكه الجزيره گفت: اوضاع كنوني در عراق فاجعه بار است. وي كه به تبعات اين سخن خود پي برده بود بلافاصله تأكيد كرد كه مشكل اين وضعيت فاجعه آميز اشكال در برنامه ريزي هاي اشغالگران نيست بلكه وجود شبه نظامياني همچون شبكه تروريستي القاعده عامل آن است.
در همين روز سخنگوي وزارت امورخارجه روسيه نيز در خصوص تجزيه عراق هشدار داد. ميخائيل كامنين گفت: در عراق امكان تجزيه وجود دارد و فروپاشي اين كشور در شرايطي كه خشونت هاي قومي و مذهبي بي سابقه  ادامه دارد پيامد هاي منفي براي كل منطقه به همراه خواهد داشت.
در همين حال ديروز عراق بارديگر شاهد خشونت هاي مرگ آور بود. در منطقه الدجيل تروريست ها هفت تن از سران عشاير را كشتند و سپس اجساد مقتولان را به آتش كشيدند. در استان دياله درگيري بين شبه نظاميان و نيروهاي دولتي منجر به قتل 9 شبه نظامي و بازداشت يازده تن از آنان شد.
از سوي ديگر سه روز پس از ربوده شدن تعدادي خارجي در عراق ديروز در عمليات نيروهاي آمريكايي براي نجات اين افراد يكي از گروگانها كشته و دو تن از آنان آزاد شدند.
پيامد هاي حكم جلب الضاري
با صدور حكم جلب حارث الضاري عراق در آستانه بحران تازه اي قرار گرفت .در نخستين واكنش برخي از ائمه جماعت اهل تسنن روز جمعه به دفاع از وي پرداختند. در تكريت و سامرا هواداران الضاري تظاهرات كردند. حزب اسلامي به رهبري طارق الهاشمي معاون سني رئيس جمهور عراق از اين حكم تحت عنوان تير خلاص به طرح آشتي و گفت وگوي ملي عراق نام برد، كنگره اهل سنت عراق به رياست عدنان الديلمي رهبر فراكسيون جبهه عربهاي سني، الضاري را يك ركن مهم ديني در بين عربهاي سني دانسته و با هرگونه اهانت به وي مخالفت كرد. همچنين برهم صالح معاون كرد نخست وزير عراق نيز با مخالفت تلويحي از اين حكم گفت: عراق در شرايط فعلي تحمل تنش آفريني و بحران هاي بيشتر را ندارد.
الضاري نيز كه در اردن به سر مي برد در واكنش به اظهارات جلال طالباني رئيس جمهوري عراق در خصوص حمايت از اقدام وزارت كشور عراق در صدور دستور حكم جلب وي گفت: من طالباني را به عنوان رئيس جمهور عراق قبول ندارم و او رئيس جمهور ما نيست.

سئول از طرح بوش براي بازرسي كشتي  هاي
كره شمالي حمايت نكرد
جورج بوش كه در آسيا به سر مي برد در تلاش براي تشديد اقدامات جهاني عليه كره شمالي در جلب حمايت سئول براي اتخاذ برنامه هاي نظارتي جهت رهگيري و بازرسي از كشتي هاي مظنون به حمل تجهيزات براي برنامه هاي موشكي و تسليحات هسته اي پيونگ يانگ ناكام ماند.
به گزارش آسوشيتدپرس، جورج بوش، رئيس جمهور آمريكا در صدد بود تا رو مو هيون، رئيس جمهور كره جنوبي را براي اجراي كامل قطعنامه هاي سازمان ملل عليه كره شمالي به دليل آزمايش سلاح هاي هسته اي متقاعد كند.
وي هم چنين سعي كرد حمايت كره جنوبي را براي اجراي طرح امنيتي عدم گسترش سلاح هاي هسته اي ( PSI) كه يك برنامه داوطلبانه بين المللي براي متوقف كردن كشتي هاي مظنون به حمل سلاح هاي كشتار جمعي است، بدست آورد.
اما رو مو هيون گفت كه كشورش حاضر به همكاري در راستاي اين طرح در تمامي زمينه ها نيست، اما از اصول و اهداف PSI حمايت مي كند و در جلوگيري از نقل و انتقال مواد مورد نياز براي توليد سلاح هاي كشتار جمعي در شمال شرقي آسيا همكاري خواهد كرد.
بوش پيش از آغاز نشست رهبران 21كشور حوزه اقيانوس آرام با رئيس جمهور كره جنوبي ديدار كرد.
رئيس جمهور آمريكا پس از اين ديدار سعي كرد با حفظ ظاهر اختلافاتش را با رومو هيون كوچك جلوه دهد.
بوش گفت كه وي و رو مو هيون تمايل دو جانبه اي براي اجراي موثر خواست جهاني براي تحريم سازمان ملل عليه كره شمالي به دليل آزمايش هسته اي اش دارند.
وي گفت: من از همكاري كره جنوبي در PSI قدرداني مي كنم، هدف ما حل مساله كره  شمالي به صورت صلح آميز است، ما مي خواهيم رهبران كره شمالي بشنوند اگر سلاح هايشان را تحويل دهند و برنامه هاي هسته اي شان را كنار گذارند، ما نيز تداركات امنيتي براي كره شمالي ايجاد كرده و طرح هاي اقتصادي جديدي را براي مردم اين كشور اعمال مي كنيم.
بوش اميدوار است در گفت وگوهايش با رهبران چين، روسيه، ژاپن و كره جنوبي استراتژي هماهنگي را براي از سرگيري مذاكرات خلع سلاح كره شمالي بدست آورد.

پس از ديدار با نماينده ايران انجام شد
ديدار بيكر با مقامات سوري در خصوص عراق
گروه بين الملل- جيمز بيكر رئيس گروه راهبردهاي آمريكا در عراق در ديدار با مقامات سوريه در خصوص نقش دمشق و نحوه همكاري سوريه با آمريكا در عراق گفت وگو كرد.
طي رخدادهاي اخير در آمريكا و شكست سياست هاي اين كشور در عراق و خاورميانه بيكر نقش تعيين كننده اي در سياست گذاري آمريكا در عراق يافته و از او به عنوان نماينده واقعي و اصلي آمريكا در خاورميانه نام مي برند.به نوشته نيويورك تايمز بيكر طي چند ديدار با عماد مصطفي سفير سوريه در آمريكا درباره نحوه كمك سوريه به آمريكا درباره عراق گفت وگو كرد.بنا بر اين گزارش، بيكر به عنوان رئيس اصلي گروه مطالعات عراق متشكل از اعضاي دو حزب جمهوريخواه و دمكرات آمريكا پيش تر با وليد معلم وزيرخارجه سوريه نيز در اين خصوص ديدار داشته است.
پس از شكست سياست هاي خاورميانه اي بوش گروه هاي مختلف سياسي در آمريكا اظهار داشته اند كه آمريكا براي رهايي از بحران عراق لازم است با ايران و سوريه به عنوان كشورهاي موثر در كنترل امنيت عراق مذاكره كند.
جيمز بيكر چند روز پيش نيز با محمد جواد ظريف، نماينده ايران در سازمان ملل با وي در خصوص تحولات عراق و خاورميانه گفت وگو كرد.

سربازان هلندي مستقر در عراق در مظان اتهام
گروه بين الملل شكنجه مردم عراق توسط نيروهاي هلندي مستقر در جنوب عراق موجي از اعتراض هاي رسانه اي را در هلند در آستانه انتخابات اين كشور پديد آورد. به گزارش مطبوعات هلند، سربازان هلندي كه پس از حمله آمريكا به عراق در جنوب اين كشور در كنار سربازان انگليسي مستقر بودند، آنگونه كه مطبوعات هلندي فاش كردند در چندين مورد افراد بازداشت شده عراقي را شكنجه كرده بودند. هلند دو ماه پيش نيروهاي خود را از عراق فراخواند ولي اكنون احزاب مخالف دولت خواستار اظهار نظر نخست وزير و وزير امور خارجه هلند در اين مورد شده اند. نخست وزير هلند كه شانس زيادي براي پيروزي در انتخابات داشت از اين موضوع اظهار بي اطلاعي كرده است و گفته كه اين موارد را پيگيري مي كند ولي مطبوعات هلندي نوشتند كه وزير امور خارجه سال گذشته در جريان اين اقدامها قرار گرفته بوده است. اين موضوع ممكن است آرايش سياسي در هلند را در انتخابات پيش رو بهم زند.

نگاه
بوش در آسيا
نيلوفر قديري
جورج بوش اگر رئيس جمهوري جوان بود و در موقعيتي ديگر قرار داشت شايد هيچ گاه به فكر سفر به هانوي نمي افتاد. اما بعد از انتخابات ميان دوره اي و شكست در اين انتخابات او با اشتياق عازم سفر به آسيا و شركت در نشست همكاريهاي اقتصادي آسيا و اقيانوسيه در ويتنام شد.
ممكن است اين سفر براي فرار از پي آمد هاي شكست انتخاباتي اخير باشد اما به هر حال هانوي در سياست خارجي آينده آمريكا و در شرايطي كه اين منطقه رفته رفته بيشتر تحت نفوذ چين قرار مي گيرد براي حفظ سلطه آمريكا در آسيا عامل مهمي است. منتقدان مي گويند اپك در مواجهه با رقابت سازمانهاي رقيب اكنون ديگر اهميت خود را از دست داده است. ماه آينده فيليپين ميزبان نشست جديد سران شرق آسياست كه گروهي تازه با حمايت پكن و بدون حضور واشنگتن است.
اپك قرار است تجارت و سرمايه گذاري آزاد را تشويق كند و در بيانيه پاياني اين سازمان قرار است از كشورهاي جهان خواسته شود آخرين فرصت براي نجات مذاكرات متوقف شده دور دوحه سازمان تجارت جهاني را دريابند و اقدام لازم راصورت دهند. همچنين دورنماي ايجاد منطقه آزاد تجاري اپك هم در اين بيانيه ديده شده است. 21 كشور عضو اين سازمان در كنار هم تقريباً نيمي از تجارت كل جهان را به خود اختصاص مي دهند.
اما اميد بوش براي پيشبرد برنامه تجارت آزاد خود از طريق عادي سازي روابط تجاري با رهبران كمونيست سرمايه دار ويتنام را كنگره با تصميم اخير خود بر باد داد. اگرچه اين اقدام كنگره قابل بازگشت است اما اين شكست نشانه اي بود از وقايعي كه در راه است. بسياري از دمكراتهايي كه در انتخابات اخير وارد كنگره شده اند سياست و موضع محافظه كارانه و حمايتي دارند و به اين نگراني رأي دهندگان درباره رقابت نابرابر خارجي بسيار حساس بوده و واكنش نشان مي دهند. از سوي ديگر قدرت و اختيارات رئيس جمهور براي پيشگيري و تصويب مستقيم قراردادهاي تجارت جهاني در ماه جولاي آينده به پايان مي رسد. بخش عمده كار غير رسمي نشست اپك خارج از صحنه انجام مي شود. بوش و همتاي روسي او ولاديمير پوتين هم قرار است در پايان اين نشست درباره عضويت روسيه در سازمان تجارت جهاني به توافق نهايي برسند و اين توافق را كه مدتها به دليل مخالفت آمريكا به تأخير افتاده بود با دست دادن با يكديگر در مقابل دوربين هاي خبرنگاران جشن بگيرند. اين توافق مي تواند تنش هاي دو كشور درباره سياست هاي بخش انرژي روسيه و همچنين نبود دمكراسي در اين كشور را كاهش دهد.
بوش همچنين در اين فرصت از پوتين خواهد خواست از تحريم هاي سازمان ملل عليه ايران حمايت كند. روسيه هفته گذشته مذاكرات درباره تحريم ايران را متوقف كرد. مقامات روسيه براي تاييد رويكرد تهاجمي واشنگتن در قبال ايران هيچ عجله اي ندارند. يك ديپلمات بلندپايه روس در اين باره گفته است، بايد بسيار محتاط باشيم كه اين روند را به مسيري غيرقابل بازگشت نياندازيم. بايد از موقعيتهاي پيش بيني نشده اي همچون خروج ايران از ان پي تي جلوگيري كنيم.
نشست اپك همچنين صحنه مشورتها و رايزني هايي درباره كره شمالي و برنامه هسته اي اين كشور خواهد بود. بوش در اين نشست كره جنوبي را تحت فشار خواهد گذاشت تا در تصميم خود در خودداري از كمك به تجسس كشتي هاي كره شمالي تجديد نظر كند. اما آنچه در دستور جلسه رسمي و غير رسمي اپك ديده نمي شود و غايب است موضوعاتي چون حاكميت خوب، دمكراسي و حقوق بشر است.

بين الملل
اجتماعي
ادب و هنر
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
زادبوم
حوادث
فرهنگ و آموزش
سياسي
سلامت
شهري
موسيقي
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   بين الملل   |  
|  فرهنگ و آموزش   |   سياسي   |   سلامت   |   شهري   |   موسيقي   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |