يكشنبه ۲۸ آبان ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره ۴۱۳۶ - Nov 19, 2006
ديسكاوري در سكوي پرتاب
002070.jpg
گروه علمي فرهنگي- با نزديك شدن سفر بعدي ديسكاوري اين شاتل براي پرواز به سكوي پرتاب انتقال يافت. ديسكاوري قرار است 16 آذرماه به مقصد ايستگاه فضايي پرواز كند.
به نوشته پارس اسكاي، اين پرواز با شركت 7 نفر از فضانوردان با تجربه انجام خواهد شد؛ سومين پرواز شاتل ها در سال 2006 و دومين پروازي كه هدف آن به طور اختصاصي تكميل ايستگاه فضايي بين المللي اعلام شده، است. مهندسان ناسا پس از بر طرف كردن مشكلاتي كه در مخزن سوخت اصلي شاتل به وجود آمده بود ديسكاوري را براي سفر آماده كردند. ديسكاوري كه قرار است در 16 آذرماه امسال به مقصد ايستگاه فضايي حركت كند، اينك توسط يك يدك كش غول آسا فاصله 7 كيلومتري ميان آشيانه و سكوي پرتاب را پيموده و در جايگاه خود قرار گرفته است .
ناسا قصد دارد كه تا سال 2010 كه ناوگان سه شاتل آن بازنشسته مي شوند 15ماموريت را براي اتمام ساختمان ايستگاه فضايي انجام دهد. هفت خدمه ديسكاوري در اين پرواز يك قطعه 11 ميليون دلاري جديد را براي ايستگاه هديه مي برند و آن را در يك راهپيمايي فضايي بر روي آن نصب خواهند كرد. هم اكنون با صفحه هاي جديد خورشيدي كه سرنشينان شاتل فضايي آتلانتيس در مردادماه بر روي ايستگاه نصب كردند يك چهارم انرژي آن تامين مي شود. پس از اتمام اين ماموريت و برگشت ديسكاوري به زمين مهندسان سريعاً شروع به ايجاد تغييرات اساسي در ساختمان شاتل مي كنند تا آن را براي سفري كه در سال 2008 در پيش رو دارد آماده كنند. ديسكاوري قرار است 2 سال ديگر تجهيزات لازم را براي تعمير و به روز رساني قطعات تلسكوپ فضايي هابل به فاصله 600 كيلومتري از زمين منتقل كند.

ثبت روشي براي ضدآب و ضدجعل شدن اوراق بهادار
طرح مقاوم سازي اسكناس
002073.jpg
گروه علمي فرهنگي گروهي از محققين كشورمان روشي براي كوتينگ اسكناس و ساير اوراق بهادار در كشور ثبت كرده اند.
به گزارش همشهري، امروزه با توجه به پيشرفت صنعت كامپيوتر و همه گيرشدن آن و با در اختيار داشتن يك پرينتر ليزري رنگي هر نوجواني به راحتي مي تواند با يك كامپيوتر و اسكنر در خانه و مدرسه و يا محل كار پدر و مادر اسكناس جعل كند. براي همين همگام با پيشرفت تكنولوژي چاپ، صنعت حفظ و حراست از تقلب اسناد نيز بايد رشد داشته باشد. البته براي جايگزيني وجه نقد روي كارت هاي اعتباري فعاليت گسترده اي صورت گرفته و با ايجاد فروشگاه هايي كه تمام نيازهاي جامعه را تامين مي كنند به 3 علت پول نقد هميشه در دسترس افراد خواهد بود.
نخست آنكه از نظر اجتماعي در همه موارد نمي توانيم از كارت اعتباري استفاده كنيم. به عنوان مثال پرداخت هزينه تاكسي. اكثر مردم كه درآمد محدودتري دارند اسكناس را به كارت اعتباري ترجيح مي دهند و برخي هم به عدد و رقم اعتماد ندارند و برخي ديگر نيز از قبل درآمد خود را هزينه كرده اند. كارت اعتباري زماني كاملا موفق است كه در نظام پرداختي و داد و ستد يك اجتماع فقط يك كارت بتواند هوشمند و پرداخت كننده در همه مواردي كه به پول نياز است وارد عمل شود كه شايد براي رسيدن به آن مدت ها زمان لازم باشد. از طرفي جمع آوري و چاپ اسكناسي نظير دلار كه در سراسر دنيا پراكنده است هزينه هنگفتي دارد. پاسخ اين معضل در ساخت دستگاه كوچكي است كه بتواند اسكناس هاي رايج و برش خورده را تبديل كند كه البته اين فرآورده كوتينگ خود باعث عمر طولاني اسكناس نيز خواهد شد.براي همين گروهي از محققين ايراني در داخل كشور دستگاهي ساخته اند كه اين عمليات را روي اسكناس انجام مي دهد. ازجمله مزاياي اين مواد ضدآب شدن اسكناس و صرفه جويي در خريد كاغذ اسكناس مصرفي است كه سالانه مبلغ قابل توجهي را شامل مي شود. در موارد ناپيدا و همراه اين فرمول مولكول هايي نهفته كه با محض گرفتن كپي و اسكن تصوير را مخدوش نموده و از گرفتن تصويري واضح جلوگيري مي كند.
به گفته مهندس برهمند، طراح اين روش، مواد كوتينگ ضد تقلب اسكناس و تراول چك باعث طولاني شدن عمر كاغذ اسكناس شده و علاوه بر آن اسكناس رفلكس ماوراءبنفش از خود ساطع مي كند به نحوي كه اصلي بودن اسكناس بدون نياز به دستگاه خاصي، با چشم قابل تشخيص است. مواد كوتينگ جديد ساخته شده هيچ هزينه اضافي در زمان كاربرد ندارد و به راحتي توسط دستگاه هاي فعلي چاپ اسكناس قابل استفاده و سازگار است.

آموزش عالي
تأسيس دانشكده علوم نوين پزشكي
گروه علمي فرهنگي وزارت بهداشت در نامه اي به رئيس دانشگاه علوم پزشكي تهران موافقت رسمي خود را با فعاليت دانشكده علوم نوين پزشكي در اين دانشگاه اعلام كرد.
به گزارش دانشگاه علوم پزشكي تهران، كامران باقري لنكراني وزير بهداشت، درمان و آموزش پزشكي در يكصد وهفتاد و هفتمين جلسه شوراي گسترش دانشگاه هاي علوم پزشكي با تقاضاي تغيير كاربري دانشكده ابوريحان وابسته به دانشگاه علوم پزشكي تهران به دانشكده علوم نوين پزشكي موافقت كرد. همچنين مقرر شد دانشگاه علوم پزشكي تهران شرايط لازم براي راه اندازي اين دانشكده را فراهم كند و نام مناسب تري براي اين دانشكده به شوراي گسترش دانشگاه هاي علوم پزشكي وزارت بهداشت ارائه شود.
دانشكده طب هوافضا تأسيس مي شود
گروه علمي فرهنگي- دانشكده طب هوافضا به زودي از طريق آزمون سراسري دستيار تخصصي مي پذيرد.
به گزارش روابط عمومي ستاد مشترك ارتش، دكتر فرزام پور، رييس ستاد برگزاري نخستين كنگره سراسري طب هوافضا با اعلام اين مطلب اظهار داشت: مجوز تربيت نيروي متخصص در رشته طب هوافضا از وزارت بهداشت،  درمان و آموزش پزشكي اخذ شده است.وي افزود: براساس تاكيدات مقام معظم رهبري و فرماندهي كل قوا، دانشكده هوافضا توسط ارتش در دانشگاه علوم پزشكي ارتش تاسيس و راه اندازي خواهد شد.فرزام پور در آيين اختتاميه نخستين كنگره سراسري طب هوافضا از همه نهادها و دست اندركاران مرتبط با امور هوايي كشور درخواست كرد تا با تعامل بيشتر با دانشكده طب هوافضا، بسترهاي لازم را براي فعال سازي اين رشته به عنوان يك مقوله مهم و استراتژيك در كشور فراهم كنند.همچنين در اين آيين، مديرعامل شركت هواپيمايي جمهوري اسلامي از نيروهاي پروازي و خلبانان به عنوان مهمترين و گرانقيمت ترين سرمايه هاي كشور ياد كرد و گفت: در مواقع حساس و بحراني پرواز، به كارگيري هيچ نوع مدل و تكنولوژي نمي تواند جايگزين تصميم نهايي خلبان و كادر پروازي شود. حسامي افزود: طب هوافضا بايد به رفتار و مكانيزم انسان در مقابل مسايل و معضلات پرواز توجه ويژه كند، بنابراين خلبانان و كادر پروازي را بايد دايماً ازنظر سلامت جسمي و رواني تحت كنترل داشته باشيم.
ايجاد چند رشته جديد در دانشگاه علوم پزشكي تهران
مهر: معاون آموزشي دانشگاه علوم پزشكي تهران از تصويب ايجاد چند رشته جديد در اين دانشگاه خبر داد.
حسين كشاورز از ايجاد دوره دكتري تخصصي بهداشت باروري براي نخستين بار در دانشگاه علوم پزشكي تهران خبر داد و افزود: ظرفيت پذيرش دوره هاي دكتري تخصصي در دانشگاه علوم پزشكي تهران به ميزان 20درصد افزايش يافته است. معاون آموزشي دانشگاه علوم پزشكي تهران با اشاره به همكاري مشترك با دانشگاه تهران در زمينه آموزشي گفت: يكي از زمينه هاي همكاري مشترك ايجاد دوره كارشناسي ارشد اخلاق پزشكي است و برنامه درسي نهايي و سرفصل هاي دروس به زودي نهايي مي شود. ايجاد مقاطع ام اس و Ph.D رشته اخلاق پزشكي نيز در دست بررسي است. وي همچنين از تصويب راه اندازي مقطع فوق تخصصي رشته روماتولوژي در دانشگاه علوم پزشكي تهران در بيمارستان امام خميني (ره) خبر داد.
حذف ثبت نام پستي آزمون سراسري
ايسنا: معاون سازمان سنجش آموزش كشور با بيان اينكه ثبت نام در آزمون سراسري سال 86 به روش اينترنتي انجام مي شود، اعلام كرد: امكان ثبت نام پستي داوطلبان در كنكور سراسري 86 حذف شده است.
حسين توكلي با اشاره به جزئيات و ضوابط آزمون سراسري سال 86 دانشگاه ها و موسسات آموزش عالي كشور، اظهار كرد: آزمون سراسري سال 86 به منظور پذيرش دانشجو براي دوره هاي روزانه، شبانه و نيمه حضوري دانشگاه ها و موسسات آموزش عالي كشور، دانشگاه پيام نور، مراكز تربيت معلم وابسته به وزارت آموزش و پرورش، موسسات آموزشي غير انتفاعي غيردولتي و دانشگاه امام صادق (ع) همانند آزمون سال گذشته در يك مرحله برگزار مي شود. وي افزود: در اين آزمون هر يك از دارندگان مدرك ديپلم نظام قديم بدون توجه به نوع ديپلم و فارغ التحصيلان دوره پيش دانشگاهي نظام جديد بدون توجه به نوع گواهينامه مقطع پيش دانشگاهي مي توانند با توجه به علاقمندي خود در يكي از گروه هاي آزمايشي پنجگانه رياضي و فني، علوم تجربي، علوم انساني، هنر و زبان هاي خارجه ثبت نام كنند. به گفته معاون سازمان سنجش، در آزمون سراسري سال 86 همانند آزمونهاي سنوات قبل به هر يك از داوطلبان گروه هاي آزمايشي رياضي، تجربي، انساني و زبانهاي خارجه اجازه داده شده در صورت علاقمندي با علامت گذاري در بند 19 تقاضانامه ثبت نام در آزمون گروه آزمايشي هنر نيز شركت كنند. همچنين داوطلبان گروه هاي آزمايشي رياضي، تجربي، انساني و هنر در صورت علاقمندي مي توانند در آزمون گروه زبانهاي خارجي نيز شركت كنند.
معاون سازمان سنجش با اشاره به زمان ثبت نام آزمون سراسري سال 86 نيز اظهار كرد: ثبت نام آزمون بر اساس برنامه زماني مشخص شده ساعت 9 صبح روز پنجشنبه 16 آذرماه آغاز و در روز پنجشنبه هفتم دي ماه پايان مي يابد. وي گفت: ثبت نام در آزمون سال 86 به دو روش اينترنتي و كامپيوتري انجام مي شود و ثبت نام پستي كنكور سراسري به طور كلي حذف شده است. توكلي در خاتمه خاطر نشان كرد: با هدف ارائه تسهيلات به داوطلبان كنكور در هر واحد پستي دو باجه ثبت نام اينترنتي و كامپيوتري ايجاد شده است.

علمي فرهنگي
برگزاري مسابقه برنامه سازي اي  سي  ام غرب آسيا در ايران
گروه علمي فرهنگي- مسابقه برنامه  سازي اي سي ام(ACM)غرب آسيا با هدف ترغيب برنامه نويسي و برنامه سازي در ايران و حل مشكلات موجود در زمينه حل مسائل بزرگ با استفاده از رايانه طي روزهاي 23 و 24 آذر ماه سال جاري در دانشگاه صنعتي شريف برگزار مي شود.اين مسابقات موجب توجه بيشتر دانشگاه هاي كشور به مقوله برنامه نويسي و برنامه سازي مي شود، ضمن اين كه بهترين گروه هاي دانشجويي برنامه سازي نيز انتخاب خواهندشد.
در اين مسابقه تيم هاي سه نفره بايد در مدتي مشخص به حل مسائل بزرگ و پيچيده با استفاده از رايانه و كامپايلرهاي مشخص بپردازند. مسابقات برنامه سازي دانشجويي (ACM) توسط مركز محاسبات دانشگاه صنعتي شريف برگزار مي شود.
پيشينه تاريخي هشت هزار ساله محدوده مركزي همدان
ايرنا: سرپرست هيأت بررسي، شناسايي و باستانشناسي همدان گفت: دشت و منطقه كوهپايه اي محدوده مركزي همدان هشت هزار سال پيشينه تاريخي و قدمت تمدن دارد. محمدي فر افزود: آثار و بقاياي حيات انساني در اين بخش كه شامل شهر و روستاهاي حومه همدان است مربوط به هزاره ششم قبل از ميلاد است.
اين منطقه همچنين محل سكونت اقوامي از دوران قديم مس سنگي تا به امروز است. وي اظهار داشت: ?? محوطه و اثر در بررسي باستان شناختي بخش مركزي همدان مورد مطالعه قرار گرفته است. وي افزود: محوطه هاي بسيار شاخص و منحصربه فردي از دوران هزاره ششم قبل از ميلاد در دشت همدان در محدوده آبريز رودخانه ها يافت مي شود. وي خاطرنشان كرد: همچنين سفال هاي نشان دهنده ارتباطات فرامنطقه اي اين مردمان با مناطق شمال غربي ايران (دشت سولدوز) و مناطق غربي تر بين النهرين يافت شده است. وي افزود: استقرارهاي واقع در همدان در دوران مفرغ و آهن نيز همچنان ادامه يافته به طوري كه سازه ها و آثار درخوري در دوران آهن نيز ديده مي شود. محمدي فر گفت: قبرستان هاي وسيع داراي آثار غني از نوع قبور گور خمره اي اشكاني نيز از دوران طولاني اشكانيان در همدان به دست آمده است. وي نسبت به حفاري هاي غيرمجاز و تخريب اين قبرستان ها توسط قاچاقچيان عتيقه و اشياي تاريخي ابراز تأسف كرد. وي همچنين خاطرنشان كرد: طيف وسيعي از آثار يافت شده مربوط به محوطه ها و ابنيه هاي قرون مختلف اوليه، مياني و متاخر اسلامي است. محمدي فر اضافه كرد: وسعت بسيار زياد بعضي از محوطه هاي اين دوران به خصوص در سده هاي ميانه نشان دهنده وجود روستاها و مناطق تجاري مسكوني متعددي در همدان است. وي بيان كرد: همدان در دوران سلجوقي به عنوان پايتخت اين امپراطوري اسلامي بوده كه در دوران حمله مغول ها اين شهر به كلي تخريب شده است.
تفكيك كلاس هاي دختر و پسر در دانشگاه ها تكذيب شد
مهر: تفكيك كلاس هاي دختران و پسران در دانشگاه ها تكذيب مي شود و هيچ بحثي در اين زمينه مطرح نشده است. وزارت علوم بدون برخورد و تنها از راه گفتمان و تفاهم به رفع مشكلات فرهنگي موجود در دانشگاه ها اقدام خواهد كرد. معاون فرهنگي و اجتماعي وزارت علوم افزود: تنها برخي گروه هاي سياسي چنين مباحثي را عنوان مي كنند تا عليه دولت جوسازي صورت گيرد. محمدباقر خرمشاد گفت: به گروه هاي سياسي كه به دنبال چنين مسائلي هستند اعلام مي كنيم به خاطر مصالح اجتماعي و علمي كشور از انتساب آنچه خودشان دوست دارند به ديگران، جلوگيري كنند.وي همچنين اضافه كرد: وزارت علوم هيچ ابلاغيه اي را مبني بر عدم ورود دانشجويان بد حجاب به دانشگاه ها ارسال نكرده و معتقد است تمامي رفتارهاي نامطلوب دانشگاه ها بايد به صورتي متمدن در قالب گفتمان و در شأن دانشگاه و دانشجو برطرف شود.
محمد حسين يادگاري، معاون دانشجويي دانشگاه تربيت مدرس هفته گذشته اعلام كرده است: اجراي طرح جلوگيري از ورود دانشجويان دختر با پوشش نامناسب در دانشگاه تربيت مدرس از اول دي ماه اجرا مي شود. وي پوشش مناسب را در درجه اول چادر و در درجه دوم استفاده از مانتوي بلند اعلام كرده است.

دانش فناوري
اجتماعي
ادب و هنر
اقتصادي
بـورس
زادبوم
حوادث
بين الملل
فرهنگ و آموزش
سياسي
سلامت
شهري
موسيقي
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   بين الملل   |  
|  فرهنگ و آموزش   |   سياسي   |   سلامت   |   شهري   |   موسيقي   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |