دوشنبه ۱۳ آذر ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره۴۱۴۹ - Dec 4, 2006
عبور 55 شركت بورس از مرز 10هزار سهامدار
004431.jpg
گروه بورس- آخرين آمار دريافتي نشان مي دهد، تعداد سهامداران 55شركت بورس تهران از 10هزار نفر فراتر رفته است.
تا كنون سهام 430شركت در بورس تهران پذيرفته شده كه در اين ميان نام 18شركت از فهرست نرخ هاي بازار سهام، به دلايل مختلف حذف شده و 89?شركت نيز با انتقال به تالار چهارم، در آستانه حذف از تالارهاي اصلي بورس اوراق بهادار قرار گرفته اند.براساس اين آمار، تعداد سهامداران 14شركت حاضر در تالارهاي مبادلات سهام از 50?هزار نفر فراتر رفته است. شركت هاي سرمايه گذاري، خودروسازان، توليدكنندگان سيمان و مواد معدني، بيشترين سهم را در اين دسته به خود اختصاص داده اند.
۱۰۰هزار تايي ها
آمار موجود در بورس تهران نشان مي دهد، در حال حاضر شركت سرمايه گذاري توسعه صنعتي ايران، بزرگترين مجموعه سهامداري در بازار متشكل سرمايه است. تعداد سهامداران اين شركت طبق آمار پاييز۸۵ از مرز 255هزار نفر گذشته است.شركت سرمايه گذاري توسعه صنعتي طبق سرمايه ثبت شده، تاكنون 755ميليون سهم در بورس تهران عرضه كرده است.پس از توسعه صنعتي، رتبه هاي دوم و سوم جدول بزرگترين شركت هاي بورس از نظر تعداد سهامدار را دو شركت بزرگ خودروسازي در اختيار گرفته اند. طبق آخرين آمار، تعداد سهامداران ايران خودرو 182هزار نفر برآورد مي شود. از طرف ديگر، هر چند تعداد دقيق سهامداران سايپا به دليل تخصيص بخشي از سهام اين شركت به كارگران شركت هاي زيرمجموعه گروه سايپا، هنوز مشخص نيست اما تخمين هاي اوليه حاكي است، با ثبت كامل نام سهامداران جديد كارگري، تعداد سهامداران سايپا تا زمستان امسال به طور رسمي به 180هزار نفر برسد.جز 3شركت يادشده، دو شركت توسعه معادن روي و سرمايه گذاري نفت نيز از جمله 5?شركتي هستند كه در جمع باشگاه 100هزارتايي هاي بورس تهران جاي گرفته اند. تعداد سهامداران توسعه معادن روي را 135هزار نفر و تعداد سهامداران سرمايه گذاري نفت را 106هزار نفر تخمين زده اند.
۷۰هزار تايي ها
در اين ميان 5 شركت پذيرفته شده در بورس تهران نيز در جمع باشگاه 70هزارتايي ها جاي دارند. بر اين اساس، تعداد سهامداران توسعه صنايع بهشهر 82?هزارنفر، بانك پارسيان 80?هزار نفر، سرمايه گذاري غدير 78هزار نفر و سيمان فارس و خوزستان 76هزار نفر است. سرمايه گذاري نيرو هم 70هزار سهامدار دارد.
همه سهامداران بورس
در حال حاضر تعداد كل سهامداران و سرمايه گذاران شركت هاي پذيرفته شده در بورس تهران، 3ميليون نفر برآورد مي شود. تخمين هاي مسئولان رسمي نشان مي دهد، با اجراي طرح سهام عدالت و عرضه سهام دولتي در قالب سياست هاي راهبردي اصل 44 تعداد سهامداران ايراني به مرز 20ميليون نفر خواهد رسيد.

۶۱ درصد سهام هپكو 22 آذر ماه در بورس عرضه مي شود
برنامه عرضه سهام زير مجموعه هاي
سازمان گسترش در بورس
004458.jpg
گروه بورس- با رونق معاملات بازار سهام و آغاز رشد شاخص روند واگذاري سهام طي روزهاي آتي شدت مي گيرد.
به گزارش همشهري، در روزهاي گذشته مسئولان سازمان بورس و اوراق بهادار از واگذاري سهام شركت هاي بزرگ از جمله سازمان گسترش و نوسازي صنايع ايران در بورس خبر دادند. در تازه ترين تحول خبر مي رسد قيمت گذاري سهام اين گونه شركت ها به مراحل نهايي رسيده است.سيد مهدي عقدايي، مدير امور عرضه سهام سازمان خصوصي در اين باره به همشهري گفت: سهام سازمان گسترش و نوسازي صنايع ايران براي واگذاري در بورس 1500 تا 1800 ميليارد تومان قيمت گذاري شده است.
وي در خصوص زمان واگذاري سهام سازمان گسترش (ايدرو) در بورس تهران گفت: مراحل پذيرش سازمان گسترش و نوسازي صنايع ايران در بورس هنوز به دليل مشكلات اساسنامه اي نهايي نشده است اما ما براي اين كه زمان را از دست ندهيم و تا زمان حل شدن مشكلات، شركت هاي زيرمجموعه سازمان گسترش را واگذار خواهيم كرد.پيش از اين مفيدي، مديرعامل سازمان گسترش و نوسازي صنايع ايران در كنفرانس خبري كه در مهر ماه سال جاري برگزار شد، گفته بود: ارزش كل دارايي هاي سازمان گسترش و نوسازي صنايع ايران در حال حاضر 25 هزار ميليارد تومان است.
وي در پاسخ به اين پرسش كه شركت هاي زيرمجموعه سازمان گسترش چه تعداد است تأكيد كرده بود: با توجه به آن كه شركت هاي زيرمجموعه اين سازمان خود زير مجموعه هاي متعددي دارند، ارزيابي در خصوص برآورد اين تعداد متفاوت است اما مي توان گفت از 69 تا 200 شركت زير نظر سازمان گسترش هستند كه برخي از آنها به طور مستقيم و برخي غيرمستقيم تحت پوشش اين سازمان قرار گرفته اند.
عرضه سهام جديد
طي روزهاي آتي سهام متعلق به سازمان گسترش و نوسازي صنايع ايران در بورس عرضه خواهد شد. سيد مهدي عقدايي از آغاز واگذاري هاي جديد از 22 آذر ماه خبر داد و گفت: سهام شركت هاي هپكو، ماشين آلات صنعتي تراكتور سازي ايران و موتورسازان تراكتورسازي از 22  آذر ماه در بورس تهران عرضه خواهد شد.وي با بيان اين كه هر سه شركت متعلق به سازمان گسترش و نوسازي صنايع هستند گفت: در اين واگذاري 61 درصد از سهام هپكو به قيمت هر سهم 1603 ريال، 68 درصد از سهام ماشين آلات صنعتي تراكتورسازي به قيمت هر سهم 3881 ريال و 35 درصد از سهام موتورسازان تراكتورسازي به ارزش هر سهم 3137 ريال عرضه خواهد شد.وي همچنين از قيمت گذاري 7 شركت جديد و عرضه آنها طي روزهاي آينده خبر داد و گفت: در روزهاي آينده سهام شركت هاي ريسندگي پروين اصفهان، شيشه سازي مينا، گروه توليدي تهران، ايران پويا، پارس متال، صنعتي جنرال و نساجي قائمشهر، در هيأت واگذاري سهام قيمت گذاري خواهد شد.وي افزود: پس از تصويب نرخ هر سهم اين شركت ظرف يك هفته سهام اين شركتها عرضه خواهد شد.
فروش سهام دولتي
در همين حال ايسنا از واگذاري سهام دو شركت دولتي به بخش خصوصي در آبان ماه خبر داد.براساس اين گزارش مزايده واگذاري سهام 6 شركت دولتي در روز چهارشنبه هفته گذشته برگزار شد كه طي آن سهام شركت هاي داروسازي الحاوي و مشعل سازي ايران توسط سازمان خصوصي سازي به خريداران بخش  خصوصي واگذار شد.تعداد سهام قابل واگذاري شركت داروسازي الحاوي 4 ميليون و 307 هزار سهم به ارزش 5/19 ميليارد ريال اعلام شده بود كه از اين ميان خريداران يك شركت سرمايه گذاري، با پيشنهاد مبلغ 23 ميليارد و 620 ميليون ريال به عنوان برنده مزايده شناخته شد.

شاخص به مرز 9 هزار و 800 واحد رسيد
گروه بورس- در مبادلات روز گذشته بورس تهران، شاخص كل با 17 پله صعود به 9 هزار و 799 واحد رسيد.
به گزارش همشهري، مبادلات روز گذشته بازار سهام در حالي رقم خورد كه شاخص بازده بازار 67 واحد و شاخص صنعت 17 واحد افزايش يافتند، اما در مقابل شاخص واسطه گري هاي مالي با 61?واحد كاهش مواجه شد.
روند حركتي شاخص كل در معاملات ديروز مشابه روز شنبه بود، به طوري كه بار ديگر چادرملو، گل گهر و پتروشيمي اراك در مجموع 19 واحد شاخص كل را بالا كشيدند.
ديروز چادرملو بار ديگر 5/7 واحد شاخص را افزايش داد و پس از آن سنگ آهن گل گهر با 5/6?و پتروشيمي اراك با 5/5 واحد افزايش در رده هاي بعدي ايستادند.
ديروز توسعه معادن روي و باما نيز همانند ديگر سهام معدني با اقبال بازار مواجه بودند و داد و ستدهاي سهامداران منجر به صعود قيمت سهام اين شركت ها شد، به طوري كه افزايش ارزش سهام اين دو شركت نيز در مجموع منجر به صعود شاخص تا 6 واحد شد. سرمايه گذاري ساختمان و داروپخش نيز از ديگر شركت هاي مؤثر در بازار ديروز سهام بودند.
اما ديروز كاهش ارزش سهام ايران خودرو بار ديگر 3 واحد شاخص كل بورس تهران را كاهش داد، اما اين كاهش منجر به نزول شاخص نشد و در نهايت شاخص كل بورس تهران با صعود به كار خود پايان داد و خود را براي رسيدن به مرز 10 هزار واحد مهيا كرد.

دعوت از ايرانيان مقيم خارج براي سرمايه گذاري در بورس
واحد مركزي خبر: رئيس سازمان بورس و اوراق بهادار گفت: طرف هاي تقاضاي سهام در بازار سرمايه ايران را تقويت مي كنيم تا سياست هاي كلي اصل 44 قانون اساسي با موفقيت اجرا شوند.علي صالح آبادي افزود: تسهيل فرايند سرمايه گذاري ايرانيان مقيم خارج از كشور به تقويت طرف تقاضا كمك خواهد كرد. محدوديت هايي كه شامل سرمايه گذاران خارجي در بورس مي شود براي ايرانيان مقيم خارج از كشور وجود ندارد و آنان مي توانند مانند هر شهروند ايراني باواسطه و بدون واسطه براي خريد سهام در بورس اوراق بهادار اقدام كنند.رئيس سازمان بورس و اوراق بهادار تأكيد كرد: با توجه به سرمايه عظيمي كه اين دسته از هموطنان در اختيار دارند برنامه ريزي براي جلب سرمايه گذاري هاي آنان ضروري است.وي گفت: يكي از موانع پيش روي ايرانيان مقيم خارج از كشور براي فعاليت در بورس به محدوديت هاي سخت افزاري و نرم افزاري برمي گردد.صالح آبادي اضافه كرد: از جمله محدوديت هاي سخت افزاري، ضعف زيرساخت مخابراتي كشور در پشتيباني از ايرانيان مقيم خارج از كشور در دسترسي و اتصال به موقع، سريع و بدون مشكل براي سفارش خريد يا فروش به كارگزار خود است و در بعد نرم افزاري نيز موانع حقوقي و قانوني كشور در اعتبار بخشي به امضاي الكترونيك در انجام خريد و فروش اينترنتي سهام در بورس و ساير معاملات اينترنتي، بايستي برطرف شود.

وزير اقتصاد خبر داد:
فروش 18هزار ميليارد تومان سهام دولتي
در بورس تا 6ماه آينده
004455.jpg
گروه بورس- سكوت طولاني مدت وزير اقتصاد ديروز با انتشار اخبار گوناگون درباره آخرين وضعيت عرضه سهام دولتي در بورس و اجراي طرح سهام عدالت شكست.
داود دانش جعفري كه پاييز را به كم حرفي و سكوت گذرانده، گفت: تا 6ماه آينده، 18هزار ميليارد تومان از سهام شركت هاي دولتي در قالب سهام عدالت و عرضه در بورس به مردم واگذار مي شود.
دانش جعفري در حاشيه دومين جشنواره كارآفرينان برتر در جمع خبرنگاران افزود: بر اساس برنامه، قرار است 80?درصد سهام شركت هاي دولتي مشمول اصل 44 قانون اساسي واگذار شود و فقط 20درصد سهام اين گونه از شركت ها در اختيار دولت باقي بماند. بر همين اساس۴۰،درصد سهام اين گونه شركت ها در قالب سهام عدالت و 40درصد نيز به  صورت عرضه در بورس به بخش خصوصي واگذار مي شود.
به گزارش مهر، دانش جعفري از تدوين لايحه اي در دولت ، براي ايجاد سازوكارهاي قانوني مناسب سياست هاي اصل۴۴ قانون اساسي خبر داد و افزود: برخي شركت هاي دولتي هنوز آماده واگذاري نيستند و به محض فراهم شدن بسترهاي مناسب براي آنها به بخش خصوصي واگذار مي شوند.
سهام عدالت
وزير امور اقتصادي و دارايي با اشاره به توزيع سهام عدالت پيش از تشكيل و فعاليت كميسيون ويژه اصل۴۴ گفت: آنچه كه در كميسيون اصل 44 بررسي مي شود، مواردي است كه نيازمند تدوين قانون است و اين امر منافاتي با توزيع سهام عدالت ندارد.
داود دانش جعفري در گفت وگو با فارس گفت: توزيع سهام در قالب طرح سهام عدالت تفاوتي با توزيع سهام در بورس اوراق بهادار ندارد و سهام عدالت به همان قيمت عرضه سهام در بورس عرضه مي شود و تنها فرق سهام عدالت با سهام بورس اين است كه اين سهام در اقساط بلندمدت توزيع مي شود. وي با اشاره به توزيع سهام عدالت پيش از تشكيل و فعاليت كميسيون ويژه اجراي سياست هاي اصل۴۴ قانون اساسي گفت: آنچه در كميسيون اصل۴۴ بررسي مي شود، مواردي است كه نيازمند تدوين قانون است و اين امر منافاتي با توزيع سهام عدالت ندارد.
اجراي شتابزده
به گزارش ايسنا  دانش جعفري درباره ايرادات وارد بر طرح سهام عدالت مبني بر شتابزده بودن اجراي آن تأكيد كرد: هر طرحي در كنار مزايايي كه دارد، انتقاداتي نيز بر آن وارد مي شود. اجراي سريع طرح يك امتياز است. برخي مواردي كه مورد نظر مجلس در مورد سهام عدالت است، بايد در قالب لايحه تنظيم و به مجلس ارائه شود.
وي تصريح كرد: ما نيز در حال ارائه لايحه اي در زمينه نيازهاي قانوني سياست هاي اصل۴۴ به مجلس هستيم اما معناي ارائه لايحه آن نيست كه آنچه قبلا اجرا نشده، رعايت قانون در آن صورت نگرفته است، بلكه نيازهاي جديدي به وجود آمده كه قوانين موجود پاسخگوي آن نيست.
وزير امور اقتصادي و دارايي با اشاره به لزوم تشكيل نوع جديدي از تعاوني ها بر اساس اصل۴۴ گفت: نحوه مالكيت اين تعاوني ها بايد از سوي مجلس تعريف شود. همچنين در زمينه تشكيل با نك هاي غيردولتي سازوكارهايي تعريف شده كه اين امر نيازمند مصوبه مجلس است. وي افزود: هر سهام دولتي كه آماده واگذاري  شود، بلافاصله عرضه خواهد شد كه بخشي از آن در قالب سهام عدالت و بخش ديگر آن در بورس عرضه مي شود و شركت هاي دولتي براي عرضه سهام خود بايد مراحل آماده سازي را طي كنند.

بازگشايي 7 نماد معاملاتي در بورس
004452.jpg
گروه بورس در معاملات ديروز بورس تهران 7 نماد معاملاتي مورد بازگشايي قرار گرفت.به گزارش همشهري، ديروز نماد شركت هاي عايق پلاستيك، سيمان فارس، پلاستيك شاهين، سرمايه گذاري صنعت بيمه، گسترش ماشين آلات عمراني و زراعي ايران، لوله و تجهيزات سديد و سرمايه گذاري توس گستر شهري پس از برگزاري مجمع عمومي عادي سالانه و اعلام تعديل درآمد هر سهم باز شدند.برپايه اين گزارش، ديروز شركت ايران دارو نيز به جمع جدول تقاضاي خريد پيوست و سهامداران براي خريد سهام اين شركت صف بستند، در معاملات ديروز در مجموع سهامداران براي خريد سهام البرز دارو، داروپخش، داروسازي جابربن حيان و ايران دارو 500 دستور خريد پر كردند و صفي معادل 5/4 ميليون سهم تشكيل دادند.صف هاي خريد توسعه معادن روي نيز ديروز به 8?ميليون سهم رسيد.پتروشيمي اراك نيز همچنان با اقبال زياد بازار مواجه بود و حجم زيادي از تقاضاها را به سوي خود معطوف كرده بود. اين گزارش حاكيست، ديروز صف هاي فروش سهام سايپا ديزل و زامياد، دو شركت زيرمجموعه سايپا به 5/4 ميليون سهم رسيد و سهامداران 600 دستور براي فروش اين دو سهم پر كردند.صف هاي فروش سرمايه گذاري و گروه بهمن نيز همچنان سنگين بود و از مرز 5/10 ميليون سهم فراتر رفت.

خسارت  بانك هاي سهامدار در امارات
از 50درصد گذشت
ايسنا:  خسارت هاي وارده به بانك هاي سهامدار در بازارهاي مالي امارات از مرز 50?درصد گذشت. بحران در بازارهاي مالي امارات در ماه گذشته ميلادي به شدت افزايش يافت و بر ميزان خسارت هاي وارده به سرمايه گذاران افزوده شد. هفته گذشته سلطان ناصر السويدي- رئيس بانك مركزي امارات- اعلام كرد: بانك ها قادرند خسارت هاي وارده به بازارهاي مالي امارات را جبران كنند. خسارت هاي وارده به بانك ها از آغاز سال 2006 تاكنون از مرز 151 ميليارد درهم گذشته است. سهام بيش از 16 بانك در بازارهاي مالي امارات عرضه شده است. روزنامه البيان در اين زمينه نوشت: شركت هاي بيمه نيز بعد از بانك ها متحمل خسارت هاي جبران ناپذيري شده اند كه خسارت وارده به شركت بيمه البحيره از مرز 72 درصد گذشت است.

تغييرات قيمت سهام
004419.jpg
004422.jpg
004425.jpg
004428.jpg

بـورس
اجتماعي
ادب و هنر
اقتصادي
دانش فناوري
زادبوم
حوادث
بين الملل
سياسي
شهر تماشا
سلامت
شهري
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
بورس
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   بين الملل   |  
|  سياسي   |   شهر تماشا   |   سلامت   |   شهري   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |