دوشنبه ۱۳ آذر ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره۴۱۴۹ - Dec 4, 2006
مشاهده قديمي ترين گونه جانوري جهان در شمال غرب ايران
فسيل زنده در آبگيرهاي فصلي آذربايجان غربي
004461.jpg
ايسنا: وجود گونه اي جانور آبزي در معرض انقراض كه به دليل قدمت 220 ميليون ساله از آن به عنوان فسيل زنده و قديمي ترين گونه جانوري زمين ياد مي شود براي نخستين بار در ايران در آبگيرهاي فصلي استان آذربايجان غربي گزارش شد.
دكتر صابر خدابنده، عضو هيأت علمي گروه بيولوژي دريا دانشكده منابع طبيعي و علوم دريايي دانشگاه تربيت مدرس درباره شناسايي اين گونه جانوري جالب توجه گفت: جانور شناسايي شده نوعي سخت پوست آبشش پا از جنس Triops (گونه cacriformis) است. قدمت گونه اروپايي Triops cacriformis بالغ بر 220 ميليون سال بوده و هم نوع فسيل هاي زمان ترياسيك است؛ بنابراين برخي معتقدند كه قديمي ترين گونه جانور روي زمين است و به عنوان فسيل زنده شناخته مي شود.
وي با بيان اين كه زيستگاه اصلي اين گونه جانوري در معرض انقراض، اروپا بوده و حضورش در ساير كشورهاي آسيايي غير از هند، ژاپن و روسيه گزارش نشده است، اظهار داشت: اولين نمونه از فسيل زنده Triops cacriformis در سال 1383 از آبگيرهاي بهاري اطراف درياچه اورميه (كناره هاي سد حسنلو) جمع آوري شد. خصوصيات مورفولوژيك و مورفومتريك نمونه ها توسط لوپ و ميكروسكوپ نوري بررسي شد و تعدادي از نمونه ها جهت شناسايي توسط محقق به آزمايشگاهي در كاليفرنيا برده شدند. نتايج بررسي هاي مشترك با پروفسور راجرز نشان داد كه گونه اين آبزي cacriformis است كه نتايج اين تحقيق در جولاي سال 2005 در ششمين كنگره بين المللي سخت پوستان در گلاسكو ارائه شد.

انفجار يك سياه چاله در كهكشان راه شيري
004470.jpg
گروه علمي فرهنگي- رصدخانه فضايي انتگرال آژانس فضايي اروپا به تازگي انفجار پرتوهاي گاما را از يك سياه چاله آشكار كرد. درخشندگي حاصل از اين انفجار عظيم كه مدتي به طول انجاميد، اخترشناسان را قادر ساخت تا به بررسي سياه چاله منشا اين انفجار بپردازند.
به گزارش پارس اسكاي، اين انفجار براي نخستين بار در هفده سپتامبر سال جاري ميلادي توسط تيم مركز داده هاي علمي انتگرال (ISDC) سوئيس كشف گرديد. در اين مركز اخترشناسان همه روزه به بررسي آسمان مي پردازند زيرا مي دانند كه پرتو هاي گاما در آسمان دائما تغيير مكان مي دهند و براي آشكارسازي و ثبت برخي از آنها كه در بازه هاي زماني بسيار كوتاه ناپديد مي گردند، بايد سرعت عمل به خرج داد. رونالد والتر از اعضاي مركز ISDC در اين باره مي گويد: چون كه بيشترين پرتو هاي گاما از مركز كهكشان راه شيري گسيل مي شوند، اين ناحيه منشا پرتوهاي گاما است.
براي نشان دادن اهميت اين منطقه، رصدخانه فضايي انتگرال آژانس فضايي اروپا در برنامه اي ويژه بيش از چهار هفته از رصد هاي خود را به مركز كهكشان اختصاص داد. اين تحقيقات دانشمندان را قادر ساخت تا در عملي بي سابقه، درك بهتري نسبت به ويژگي هاي پرتوهاي گاما و ساير اجرام آسماني در اين ناحيه بدست آورند. به هنگام اجراي يكي از همين مشاهدات، دانشمندان از انفجار سياه چاله اي آگاهي يافتند. به اين گونه از پديده ها هدف ناگهان نيز مي گويند.
در ابتدا آنها نمي دانستند چه نوع انفجاري را ثبت كرده اند. بعضي از انفجار هاي پرتو گاما بسيار كوتاه به طول مي انجامند و فقط رصدخانه هاي زميني موقعيت آن را تعيين مي نمايند. خوشبختانه رصدخانه فضايي انتگرال آژانس فضايي اروپا با قابليت هاي ويژه خود توانست موقعيت اين انفجار را
به طور بسيار دقيق مشخص كند.

فروش 600 هزار Wii در 8 روز
004467.jpg
گروه علمي فرهنگي- نينتندو از فروش بيش از 600هزار كنسول Wii خود در هشت روز نخست خبرداد.
به گزارش پي سي ورد ايران، Wii در 19 نوامبر در آمريكاي شمالي به خريداران علاقه مند كنسول هاي قابل دسترس فروخته شد. قيمت اين كنسول 250 دلار آمريكا است و نخستين عرضه آن دو روز پس از پلي استيشن 3 آغاز شد.
نينتندو اعلام كرد كه در ميان عرضه عناوين نرم افزاري، The Leged of 454 zelda هزار كپي فروخته است و به  اين معني است كه از هر چهار خريدار كنسول Wii سه نفر يك كپي از بازي مورد علاقه خود را به خانه خواهند برد. در تركيب با فروش  هاي لوازم و نرم  افزار نينتندو هم اكنون Wii فروش 190ميليون دلار آمريكايي را دارد.
نينتندو در اعلاميه خود گفت، ميزان تقاضاي كنسول از عرضه آن پيشي گرفته است.

انسان مهمترين عامل فرسايش خاك
004464.jpg
گروه علمي فرهنگي- تحقيقات جديد نشان مي دهد انسان هم اكنون مهمترين عامل فرسايش خاك هاي سطحي زمين محسوب مي شود و نقش تخريبي آن در اين زمينه از نقش عوامل طبيعي بيشتر است.
به گزارش آسوشيتدپرس، محققان دانشگاه سيراكيوز در مطالعه اي جديد اعلام كردند روند فرسايش خاكهاي سطحي زمين توسط انسان هم اكنون بين ده تا ??برابر سريعتر از همين فرايند به شكل طبيعي است. نقش انسان در فرسايش زمين از مدتها قبل توسط محققان شناسايي شده اما بروس ويلكينسون زمين شناس اين دانشگاه و همكارانش در مطالعه اي جديد، ميزان فرسايش صورت گرفته توسط انسان را با ساير عوامل طبيعي مقايسه كرده اند.
اطلاعات جمع آوري شده از سرتاسر جهان توسط اين محققان نشان مي دهد هر سال ??گيگاتن(??ميليارد تن) از خاكهاي سطحي زمين دچار فرسايش مي شود. به گفته ويلكينسون، تا پيش از آغاز فرسايش زمين توسط انسان، اين فرايند به شكل طبيعي و طي ميليونها سال توسط باد، آب و يخچالهاي طبيعي به مرور صورت مي گرفت اما هم اكنون انسان با شدت بسيار زياد در حال فرسودن خاك زمين است كه به ترتيب، كشاورزي، ساخت و ساز و معدنكاوي مهمترين فعاليتهاي انسان هستند كه سبب فرسايش زمين مي شود.
زمين از زمان دوره زمين شناسي فانروزوييك در ???ميليون سال قبل تا دوره پليوسن در ? ميليون سال قبل داراي فرسايش سالانه حدود ?گيگاتن خاك بوده و از آن تاريخ تا نزديك به دو ميليون سال قبل با ظهور يخچالهاي گسترده در سطح زمين و سپس عقب نشيني آنها فرسايش زمين به رقم ساليانه ??گيگاتن در سال رسيده است. نرخ كنوني فرسايش طبيعي زمين حدود ??گيگاتن در سال تخمين زده مي شود. بيشترين فرسايش طبيعي در نقاط مرتفع زمين رخ مي دهد به طوري كه ??درصد از رسوبات رودهاي جهان از تنها ??درصد از سطح زمين كه ارتفاع بيشتري دارند شسته شده و به پايين آورده مي شود. اين درحالي است كه انسان عمل فرسايش را معمولا در نقاط پست تر از خشكي هاي زمين انجام مي دهد به طوري كه ??درصد از فرسايش مربوط به انسانها در ??درصد از خشكي هاي زمين رخ مي دهد.

اثر انگشت داوينچي بازسازي شد
004473.jpg
گروه علمي فرهنگي- مردم شناسان توانسته اند اثر انگشت سبابه دست چپ لئوناردو داوينچي را بازسازي كنند. چنين كشفي مي تواند اطلاعاتي در مورد غذاهايي كه اين هنرمند مي خورد و اينكه آيا مادرش عرب تبار بود يا نه، ارائه دهد.
به گزارش آسوشيتدپرس، بازسازي اين اثر انگشت ثمره سه سال تحقيق است و به علاوه مي تواند به تعيين تكليف آثار يا نوشته هاي مشكوك نيز كمك كند. لوئيجي كاپاسو مدير موسسه تحقيقات مردم شناسي در دانشگاه چيتي در ايتاليا گفت: اين اطلاعات به جنبه انساني داوينچي مربوط مي شود، نه نبوغ وي. مبناي اين تحقيق، عكس حدود 200 مورد اثر انگشت است كه از 52 قطعه كاغذ به دست آمده است كه اين هنرمند به آن دست  زده بود. اثر انگشت جديد تا 10فروردين در نمايشگاهي در شهر چيتي در معرض ديد همگان است.
داوينچي اغلب در هنگام كار، غذا مي خورد. به اين ترتيب با توجه به اثر مواد غذايي، مي توان حدس زد وي چه نوع غذاهايي مي خورد. بقاياي موجود نشان مي دهد مادر وي خاورميانه اي تبار بوده است. اين گمان كه مادر داوينچي كنيزي بود كه از قسطنطنيه استانبول فعلي به توسكاني در ايتاليا آورده شد، موضوعي است كه قبلا نيز مطرح شده است.

نقص در مغز بزهكاران
گروه علمي فرهنگي- پژوهشگران مي گويند يك نقص زيست شناختي در جريان خون در مغز و نه نقص روان شناختي مي تواند علت تبديل شدن برخي افراد به جامعه ستيزان بزهكار شود.
به گزارش رويترز، محققان موسسه روان پزشكي كينگز كالج لندن واكنش هاي عاطفي۶ مرد را كه مرتكب چندين جرم مانند اقدام به قتل، تجاوز همراه با وارد آوردن آسيبهاي دلخراش جسمي به قرباني خود شده بودند بررسي كردند.
دكلان مورفي استاد روان پزشكي اين موسسه مي گويد تاكنون هيچ گاه موفق به مشاهده مستقيم مغز نشده بوديم. ما دريافتيم در افراد جامعه ستيز هنگام تماشاي چهره هاي ترسناك، مشاهده علايم ناراحتي نه تنها باعث افزايش جريان خون در مغز اين افراد نمي شود بلكه جريان خون را كاهش مي دهد. در اين آزمون شركت كنندگان از نظر رفتارهاي حيله گرانه، تقلب و سوء استفاده و فقدان گناه يا پشيماني بررسي شدند.

آْموزش و پرورش
ابلاغ دستورالعمل پيشگيري از حوادث آتش سوزي در مدارس به سازمان هاي آموزش و پرورش
گروه علمي فرهنگي- دستورالعمل پيشگيري از حوادث آتش سوزي حاصل از وسايل حرارتي و الكتريكي در مدارس به سازمان هاي آموزش و پرورش سراسر كشور ابلاغ شد.
اين دستورالعمل كه به منظور پيشگيري و مقابله با حوادث احتمالي ناشي از آتش سوزي در فضاهاي آموزشي و پرورشي، صادر شده، مشتمل بر 3 بخش تشكيلات و مسئوليت ها، آموزش، توصيه هاي اجرايي و ايمني به سازمان هاي آموزش و پرورش سراسر كشور است و مسئوليت اجرا، كنترل و نظارت بر آن به عهده رئيس هر سازمان است.
بنابراين دستورالعمل كليه مديران مدارس،  دانش آموزان و اولياي آنان توسط سازمان آتش نشاني آموزش خواهند ديد و در مدارس روستايي و سخت گذر كه امكان حضور نماينده آتش نشاني فراهم نيست آموزش از طريق بروشور، تراكت و جزواتي كه توسط آتش نشاني تهيه شده صورت مي پذيرد.
همچنين در اين دستورالعمل يك دوره آموزش ضمن خدمت 15 ساعته آشنايي با اصول و روش هاي اطفاي حريق ويژه فرهنگيان پيش بيني شده است.
بنابراين گزارش در دستورالعمل پيشگيري از حوادث آتش سوزي حاصل از وسايل حرارتي و الكتريكي در مدارس تاكيد شده است ادارات آموزش و پرورش هرچه سريع تر پيگيري هاي لازم را به منظور تسري بيمه حوادث، آتش سوزي و مسئوليت براي كليه دانش آموزان، نيروي انساني و مدارس معمول دارند.
با توجه به اينكه استفاده از وسايل گرمازا در فصل سرما در مدارس اجتناب ناپذير است طي اين دستورالعمل توصيه هاي ايمني لازم در خصوص استفاده از وسايل حرارتي در مدارس نيز ارائه شده است.
اصلاح حق التدريس مدرسان
دوره هاي ضمن خدمت
گروه علمي فرهنگي - نرخ حق التدريس مدرسان دوره هاي ضمن خدمت كه قبلا معادل 12/1 حقوق و فوق العاده شغل تعيين شده بود، تغيير يافته و به 20/1 حقوق و فوق العاده شغل اصلاح شده است.
محمد رضا محدث- معاون برنامه ريزي و توسعه مديريت وزارت آموزش و پرورش- در توضيح خبر نرخ حق التدريس مستخدمان قانون استخدام كشور با اشاره به اين كه قانون مذكور بر پرداخت حق الزحمه بابت انجام كار اضافي خارج از ساعات اداري و وظايف قانوني تاكيد دارد گفت: هدف از ابلاغ مصوبه جديد، اصلاح آيين نامه هاي اجرايي قبلي مبني بر پرداخت حق الزحمه و نرخ حق التدريس مدرسان دوره هاي ضمن خدمت بوده است.
وي افزود: مبناي محاسبه نرخ حق التدريس معلمان كماكان طبق ضوابط گذشته انجام مي شود و تغيير نكرده است.
برخي از رسانه ها از افزايش حق التدريس معلمان خبر داده بودند كه خبر صحيح، مربوط به اصلاح نرخ حق التدريس مدرسان دوره هاي ضمن خدمت است.
استفاده از بخاري در مدارس ممنوع است
فارس: مديركل اداره نوسازي مدارس استان تهران گفت: در نصب سيستم گرمايشي مدارسي كه تازه احداث مي شوند در نظر داريم كه سيستم گرمايشي از كف را اجرا كنيم.
محمدحسين ترابي زاده افزود: سيستم گرمايشي از كف به گونه اي است كه گرما از كف زمين منتقل مي شود و فضاي مدرسه گرم مي شود. اين سيستم آسيب پذيري را به حداقل مي رساند.
وي افزود: اين سيستم فعلاً به صورت آزمايشي در چند مدرسه تهران اجرا مي شود و در صورتي كه در زمينه تأمين اعتبار آن مشكلي نداشته باشيم به صورت گسترده اجرا خواهيم كرد.
ترابي زاده اظهار داشت: مدارسي كه طي چند سال اخير در تهران و شهرستان هاي استان تهران ساخته شدند داراي سيستم شوفاژ هستند. البته در آن مدارسي كه استفاده از گاز يا گازوئيل مقدور نيست، از بخاري هاي نفتي ژاپني استفاده مي شود.
وي اضافه كرد: استفاده از بخاري هاي نفتي چكه اي و بخاري هاي گازي در مدارس ممنوع است.

فرهنگي
زمان بندي حضور حجاج در رمي جمرات
ايرنا: به  منظور پيشگيري از ازدحام و هجوم يكباره زائران خانه خدا به سوي جمرات، در حج سال جاري هر يك از گروه ها در زمان معيني اين كار را انجام مي دهند.
به گزارش واحد ارتباطات خبري بعثه مقام معظم رهبري، به موجب اين برنامه زمان بندي كه از سوي دولت عربستان سعودي ارائه خواهد شد، محوطه هاي اطراف پل جمرات به گونه اي سازماندهي شده كه از تجمع و ازدحام جمعيت در آن جلوگيري مي شود.
بر اين اساس، هريك از گروه ها و كاروان ها مي بايست صرفا در زمان ها و ساعت هاي تعيين شده براي سنگ زدن به شيطان ها در محوطه جمرات حضور يابند.
روابط گردشگري ميان ايران و روماني توسعه مي يابد
گروه علمي فرهنگي گسترش گردشگري ميان ايران و روماني، موجب توسعه روابط فرهنگي و اجتماعي دو كشور خواهد بود.
وزيرمختار و قائم مقام سفارت روماني در تهران كه به مناسبت سالگرد روز ملي كشور خود (اول دسامبر دهم آذر) در گفت وگو با خبرنگاران شركت كرده بود، افزود: با اين كه حجم مبادلات بازرگاني ايران و روماني در سال جاري در مقايسه با سال گذشته با افزايش بيش از چهار برابر به 252 ميليون دلار بالغ گرديده است، ولي برقراري قراردادهاي گردشگري اهميت بسياري دارد.
ميرچئاهاش گفت: با امضاي تفاهم نامه گردشگري ميان دو كشور و راه اندازي سفرهاي انبوه با تورهاي گردشگري روابط دوستانه دو كشور رونق بيشتري خواهد يافت.
تپه هگمتانه حاوي يك محوطه بزرگ اشكاني است
ايسنا: هيات كاوش  باستان شناسي تپه هگمتانه در ادامه كاوش هاي اين تپه باستاني پس از لايه دوره اشكاني به خاك بكر رسيد.
مسعود آذرنوش با بيان اين مطلب، افزود: يافته هاي اخير در تپه هگمتانه و وجود تابوت هاي اشكاني در اطراف اين تپه باستاني و در سطح شهر همدان، اين واقعيت را روشن تر مي كنند كه تپه  هگمتانه حاوي يك محوطه بزرگ اشكاني است. وي گفت: به احتمال زياد شهري كه در كاوش هاي دكتر صراف نمايان شده، يك شهر اشكاني بوده است و دليل اين مدعا به دست آمدن لايه هاي اشكاني زير لايه هاي رسوبي در كاوش هاي اخير تپه هگمتانه است.
قدمت ابيانه به دوره ساسانيان رسيد
گروه علمي فرهنگي- حفر چند گمانه در روستاي تاريخي ابيانه از سوي هيات باستان شناسي به سرپرستي رحيم سلامتي منجر به كشف آثار سفالي و ديواره هاي خشتي از دوره ساسانيان شد.
به گزارش روابط عمومي پژوهشگاه ميراث فرهنگي، عظيمه رياحي دهكردي مدير پايگاه ميراث فرهنگي و گردشگري روستاي تاريخي ابيانه با اعلام اين خبر گفت: اين كشف باب جديدي را در مورد تاريخ منطقه و روشن تر شدن پيشينه زيست آن گشوده است.به گفته وي آثار و شواهد به دست آمده مربوط به دوره ساسانيان بيانگر آن است كه اين منطقه در دوره ياد شده محل اسكان بوده است.
رياحي با اشاره به شواهد علمي به دست آمده از پژوهش صورت گرفته در دره برزرود كه گمان مي رود در تحقيقات بعدي به تاريخ ديرينه تري بينجامد اظهار داشت: به طور قطع شواهد و مدارك به دست آمده بر مسير فعاليت هاي پژوهشي- تحقيقاتي پايگاه تاثير مثبتي خواهد گذاشت.

آموزش عالي
تغيير آيين نامه بازگشت دانشجويان خارج از كشور
گروه علمي فرهنگي- آيين نامه بازگشت دانشجويان غير بورسيه اي كه در خارج از كشور تحصيل مي كنند، تغيير كرد.
قائم مقام معاونت دانشجويي وزارت علوم گفت: دانشجويان ايراني غير بورسيه مي توانند پس از بررسي پرونده هايشان در شوراي انتقال براي ادامه تحصيل در دانشگاه هاي داخل كشور به دانشگاه هاي پيام نور، غيرانتفاعي و علمي كاربردي انتقال يابند.
حسن مسلمي نائيني با اشاره به اين كه بر اساس مصوبه جديد دانشجويان ايراني كه براي ادامه تحصيل مي خواهند به كشور برگردند بايد 12 واحد گذرانده باشند، افزود: بر اساس مصوبه قبل اين دانشجويان براي تحصيل در دانشگاه هاي كشور مي بايست 24 واحد را مي گذراندند.
وي افزود: بر اساس مصوبه هيات دولت اين دانشجويان بايد هزينه تحصيل خود را به دانشگاه ها پرداخت كنند اما هزينه دريافتي دانشگاه ها از اين دانشجويان نبايد دو برابر سرانه دانشجويي باشد.
امكان ويرايش فرم ثبت نام آزمون سراسري
ايسنا: مزايا و جوايز سازمان سنجش آموزش كشور براي ثبت نام كنندگان اينترنتي كنكور سراسري اعلام شد.
رئيس سازمان سنجش آموزش كشور در اين باره اظهار كرد: علاوه بر سهولت ثبت نام از طريق اينترنت توسط داوطلبان، تسهيلات مناسبي براي اين دسته از دانشجويان فراهم شده است.
پورعباسي افزود: امكان رؤيت فايل ثبت نامي و ويرايش آن تا زمان ثبت نام نهايي،  امكان رؤيت پاسخنامه آزمون و امكان استفاده از مشاوران علمي سازمان در زمان انتخاب رشته، برخي از مزايايي است كه داوطلباني كه از طريق اينترنت براي كنكور۸۶ ثبت نام كنند مي توانند از آنها استفاده كنند.
اعلام نتايج آزمون علمي تخصصي مدرسي درس كارآفريني دانشگاه جامع علمي كاربردي
گروه علمي فرهنگي- نتايج آزمون علمي تخصصي مدرسي درس كارآفريني دانشگاه جامع علمي كاربردي اعلام شد.
محمد حسين موسي زاده مدير امور مدرسان دانشگاه جامع علمي- كاربردي با اعلام اين خبر گفت: در اين آزمون كه به طور همزمان در 26 استان كشور برگزار شد، بيش از 700 نفر متقاضي تدريس درس كارآفريني در 430 مركز آموزش علمي كاربردي شركت كردند.
وي هدف از برگزاري اين آزمون را شناسايي و ساماندهي مدرسان درس كارآفريني در نظام علمي كاربردي بيان كرد و افزود: اين مدرسان بايد علاوه بر دارا بودن صلاحيت علمي و عمومي، داراي ويژگي هاي بارزي همچون تفكر خلاق، ريسك پذيري، قدرت تحمل و اعتماد به نفس بالا باشند.
شرايط آزمون زبان
براي داوطلبان دكتراي دانشگاه صنعتي خواجه نصير
گروه علمي فرهنگي- شرايط آزمون زبان براي داوطلبان دوره دكتراي سال تحصيلي 87-86 دانشگاه صنعتي خواجه نصيرالدين طوسي اعلام شد.
به گزارش روابط عمومي دانشگاه صنعتي خواجه نصيرالدين طوسي، داوطلبان در صورتي مجاز به شركت در آزمون اختصاصي دوره دكتراي سال تحصيلي 87-86 خواهند بود كه در آزمون زبان انگليسي اين دانشگاه (كه قبل از آزمون اختصاصي دكترا برگزار مي شود) شركت كرده و حدنصاب لازم را كسب كنند.
تمامي افرادي كه در آزمون مهارت هاي زبان انگليسي نمره قابل قبول را كسب كنند و يا داراي نمرات قابل قبول تافل، توليمو، IELTS، MCHE و يا قبولي معتبر آزمون زبان دانشگاه هاي صنعتي خواجه نصيرالدين طوسي، تربيت مدرس و تهران باشند، مجاز به شركت در آزمون اختصاصي هستند.

دانش فناوري
اجتماعي
ادب و هنر
اقتصادي
بـورس
زادبوم
حوادث
بين الملل
سياسي
شهر تماشا
سلامت
شهري
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   بين الملل   |  
|  سياسي   |   شهر تماشا   |   سلامت   |   شهري   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |