دوشنبه ۱۳ آذر ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره۴۱۴۹ - Dec 4, 2006
غرور مشترك ميزباني با قطر
پانزدهمين دوره بازي هاي آسيايي دوحه
يورش چين به مدال هاي طلا و قهرماني
عكس: مجتبي جانبخش
004521.jpg
گروه ورزشي - ميزباني قطر در شهر دوحه براي جمعيت اندك اين كشور غرورانگيز بود.
يك كشور 800 هزار نفري دست به حركتي زد كه باورش در ذهن ديگر كشورهاي آسيايي نمي گنجيد. حتي اگر براي كم  اهميت جلوه  دادن آن بتوان استراليا و يونان را شريك دانست. حتي اگر مراسم پرشكوه افتتاحيه را مونتاژي بدانيم، اجراي آن قابل تحسين و براي آسيايي ها باعث مباهات بود. شهامت پذيرش ميزباني، طراحي امنيتي و اقتصادي بازي ها كار ساده اي نبود كه قطر داوطلب ميزباني آن شد. قطر با بهره گيري از فرهنگ و تاريخ خود و اسلام، دوره هاي مختلف دگرگوني و تحولات خود را با زيباترين سمبل  هاي تصويري و امروزي به نمايش گذاشت و در لابه لاي بازگويي تاريخي از ابوريحان بيروني و ابوعلي سينا نيز به صراحت گفت. چنين واقع بيني در وفاداري قطري ها به تاريخ ايران و اسلام، خود نشانه هاي صداقت و صراحت ميزبان در چنين رويداد بزرگي بود. در برگزاري پانزدهمين دوره بازي هاي آسيايي توسط قطر كه دومين كشور از منطقه غرب آسيا بود، خود را شريك مي دانيم و احساس غرور مي كنيم و اميدوار مي مانيم تا ما نيز در نوبت داوطلبان دوره بعد قرار گيريم.
پانزدهمين دوره بازي هاي آسيايي همانگونه كه پيش بيني مي شد با يورش چين به مدال ها آغاز شد. چيني ها در قسمت زنان و مردان تمام رشته ها مدعي اند. فاصله چين با ديگر كشورها چون ژاپن و كره به اندازه اي است كه تا پايان بازي ها بتواند آن را حفظ و به عنوان قهرمان بلامنازع بازي هاي آسيايي دوحه چون ديگر دوره ها انتخاب شود. چيني ها خوب مي دانند در رشته هاي تكنفره چون شنا، ژيمناستيك، وزنه برداري، قايقراني چگونه برنامه ريزي و مهره چيني كنند. آنها در بدمينتون، سپك تاكرا، بسكتبال، واليبال و فوتبال هم مدعي اند. ژاپن و كره جنوبي دو قدرت ديگر قاره آسيا با فاصله زيادي چين را تعقيب و فاصله خود با ديگر كشورها را بيشتر مي كنند.
غرب آسيايي ها
به دنبال موقعيت بهتر
كشورهاي غرب آسيا چون قطر، عربستان، كويت و ايران تلاش مي كنند تا به دليل ميزباني قطر موقعيت بهتري نسبت به ديگر كشورهاي جنوب شرقي آسيا به دست آورند. تايوان، تايلند و كره شمالي در يكسو و هندوستان، ازبكستان، قرقيزستان، قزاقستان و پاكستان نيز به عنوان ديگر قدرت هاي درجه دوم در سوي ديگر قرار دارند. ايران با بيش از 236 ورزشكار به رشته هاي كشتي آزاد، فرنگي، تكواندو، كاراته، وزنه برداري، فوتبال و واليبال دل بسته است و دووميداني، دوچرخه سواري، ووشو نيز مي توانند به تعداد مدال هاي ايران بيفزايند. اگر ارزيابي ها صحيح صورت گرفته باشد ايران در همان رده هاي هشتم تا دوازدهم قرار خواهد گرفت. اين ميان حوادث و اتفاقات نيز در آن نقش دارند. دو مدال نقره در جودو و دوچرخه سواري براي ما در دوره هاي اول اميدواركننده است.
بوكس دور از اندازه هاي خود
بوكس كه از اميدهاي كسب مدال بود، در روزهاي اول و دوم نتوانست در اندازه هاي خود قرار گيرد. فوتبال نيز در مقابله با مالديو و هنگ كنگ قابل ارزيابي نيست و بايد در مرحله دوم آن را ديد. در فوتبال ازبك ها با شكست ميزبان (قطر) نشان دادند كه از بقيه كشورها آماده ترند، اين شكست تلخ شيريني و حلاوت ميزباني را از قطري ها گرفت، آنها باور نداشتند كه ازبكستان در قطر بر آنها غلبه كند. اين ازبك ها كشيده و بلندبالا يكي از بهترين تيم هاي اين دوره به حساب مي آيند. در بسكتبال نيز تيم ايران از شرايط يك مسابقه حساس و سخت به دور بود و انگار روي مسائل روحي اين تيم كار نشده است. بايد به انتظار هندبال كه به اولين پيروزي رسيد و واليبال نشست.

ميزبان در فوتبال شكست خورد
با شكست يك بر صفر قطر مقابل ازبكستان اميدهاي اين تيم براي رسيدن به مرحله يك چهارم نهايي كمرنگ شد. ازبكستان با اين پيروزي با 6 امتياز در صدر قرار گرفت. در بازي ديگر اين گروه امارات با اردن به تساوي يك بر يك رسيد.
در گروه دوم بحرين پنج بر يك از سد بنگلادش گذشت و كره جنوبي با دو گل ويتنام را مغلوب كرد. در اين گروه كره جنوبي بخت اول صعود است. در گروه سوم نيز تايلند و كويت با نتايج مشابه دو بر صفر برابر قرقيزستان و فلسطين به پيروزي رسيدند. تيم هاي كويت و تايلند در بازي هاي روز آخر براي صعود از اين گروه با يكديگر ديدار مي كنند.

پيروزي تيم هندبال ايران مقابل چين
گروه ورزشي- تيم ملي ايران در آغاز مسابقات هندبال بازي هاي آسيايي دوحه در بازي نخست خود، تيم چين را مغلوب كرد. اين بازي در سالن الغرافه انجام شد و تيم ايران در پايان در يك بازي نزديك 27 بر 25 از سد چين گذشت.
وقت اول اين بازي 15 بر 10 به سود ايران تمام شده بود تيم ايران با اين پيروزي راه صعود خود را به مرحله دوم هموار ساخت.
بازي دوم ايران امروز مقابل كويت يكي از دو مدعي قهرماني اين رقابت هاست. در اين گروه هنگ كنگ هم حضور دارد. در بازي با چين مسعود ظهرابي به همراه پيمان صادقي برترين هاي تيم ايران بودند.

خبرهاي ورزش جهان
اينترميلان، جام قهرماني ايتاليا را مي خواهد
004515.jpg
گروه ورزشي- تيم فوتبال اينترميلان با پيروزي دو بر صفر مقابل سيه نا به يازدهمين پيروزي خود در اين فصل دست يافت.
در اين ديدار نيكولاس بورديسو در دقيقه (11) و هرنان كرسپو در دقيقه 54 براي اينتر گلزني كردند. تيم سيه نا در اين بازي در دقيقه 50 يك ضربه پنالتي را توسط ماريو فريك از دست داد. اينترميلان با اين پيروزي با 36 امتياز در صدر جدول باقي ماند تا همچنان تنها تيم بدون شكست سري A باشد. در بازي ديگر هفته چهاردهم آث رم دو بر يك آتلانتا را مغلوب كرد. هر دو گل رم توسط توتي و از روي نقطه پنالتي به ثمر رسيد. تنها گل آتلانتا نيز توسط زامپانگا درون دروازه رم جاي گرفت. آث رم نيز با اين پيروزي با 32 امتياز پشت سر اينتر از جمله مدعيان قهرماني است.
اندري شوچنكو در نيوكاسل
004518.jpg
اندري شوچنكو مهاجم اوكرايني تيم چلسي در فصل نقل و انتقالات از اين باشگاه جدا خواهد شد. او كه با يك قرارداد سنگين از آث ميلان به فوتبال جزيره آمد، موجب شد تا مسئولين نيوكاسل براي استخدامش دست به كار شوند. گلن رودر سرمربي نيوكاسل بعد از اينكه مورينيو، شوچنكو را در ليست فروش زمستاني خود قرار داد، بازي هاي او را مورد ارزيابي قرار داده است. در اين فصل نيوكاسل در وضعيت خوبي به سر نمي برد و با اين انتقال سعي دارد تا از شرايط بحراني خارج شود. در صورت انتقال شوچنكو به نيوكاسل او در كنار مارتينز مهاجم ديگر نيوكاسل قرار مي گيرد.

برزيل قهرماني واليبال جهان را تكرار كرد
با گذشت چهار سال، تيم ملي واليبال مردان برزيل قهرماني در بوينس آيرس را در توكيو تكرار كرد. ديروز در فينال جام شانزدهم لهستان تلاش بسياري كرد تا شايد عنوان قهرماني را از حريف قدرتمند خود بگيرد، اما تاكتيك پذيرترين تيم حال حاضر جهان با ستارگان بزرگش چون گودي فيلهو ملقب به جيبا، آندره ناسيمنتو، سرجيهو سانتوز و گارسيا حريف اروپايي خود را سه بر صفر ناكام گذاشت. اين دومين قهرماني برزيل در مسابقات قهرماني جهان بود كه از سال 1949 در شهر پراگ آغاز شد. بدين ترتيب لهستان كه بدون شكست به فينال بازي ها راه يافته بود، نتوانست پس از 32 سال از قهرماني خود در سال 1974 مكزيكوسيتي آرزوهايش را جامه عمل پوشد. در بازي رده بندي بلغارستان با شكست 3 بر يك صربستان در جاي سوم ايستاد و صربستان چهارم شد. بر سر كسب مقام پنجمي ايتاليا سه بر صفر مقابل فرانسه به برتري رسيد و روسيه نيز با شكست 3 بر يك ژاپن در جاي هفتم قرار گرفت.
رده بندي نهايي جام شانزدهم
۱ برزيل 2 لهستان 3 بلغارستان 4 صربستان 5 ايتاليا 6 فرانسه
7 روسيه 8 ژاپن 9 آلمان 10 آمريكا 11 كانادا 12 پورتوريكو
13 آرژانتين 14 چك 15 كوبا 16 تونس 17 چين 18 يونان 19 كره  جنوبي 20 ونزوئلا 21 استراليا 22 مصر 23 ايران 24 - قزاقستان

زيدوند جانشين شربياني در تيم ملي كشتي فرنگي
رضا زيدوند، فرنگي كار وزن 96 كيلوگرم جانشين مهدي شربياني در
سنگين و زن  شد. به دنبال مصدوميت مهدي شربياني، فرنگي كار وزن 120 كيلوگرم اعزامي به بازي هاي آسيايي و همچنين به خاطر تزريق كورتون در زمان مصدوميت، تصميم بر اين گرفته شده است تا شربياني به دوحه اعزام نشود. عارف ربطي، دبير فدراسيون كشتي نيز با تأييد اين خبر، اعلام كرد كه رضا زيدوند، فرنگي كار وزن 96 كيلوگرم جانشين شربياني خواهد شد. زيدوند تا يك ماه پيش از مسابقات جهاني در اردوي تيم ملي حاضر بود اما، پس از آن عملكردش نظر كادر فني را جلب نكرد تا از اردو خط بخورد.

فوتبال پيشكسوتان ايران
۸ تيم به مرحله يك چهارم نهايي راه يافتند
گروه ورزشي رقابت هاي فوتبال پيشكسوتان جام يونس شكوري بتدريج به پايان مرحله مقدماتي نزديك مي شود.
در حال حاضر، در رده سني 40 سال تيم هاي ياران، راه آهن، هنرمندان، بانك ملت، شيرودي، هماي دهداري، دارايي و بانك تجارت به دور بعدي راه يافته اند. در رده هاي 50 و 55 نيز هنوز رقابت در جريان است و تعدادي از تيم ها از آن جمله استقلال، شعاع، شاهين و نادر به دور بعدي صعود كرده اند اما هنوز تيم هاي مرحله بعدي كامل نشده اند. رقابت هاي امروز به ياد عبدالله ساعدي برگزار مي شود و برنامه كامل آن به شرح ذيل است:
ساعت 13 آرارات بانك ملت (50 سال)
ساعت۱۴ بانك سپه سازمان آب
(50 سال)
ساعت 15 راه آهن اكباتان (55 سال)
ساعت 16 دارايي كيان (55 سال)
ساعت 17 ياران بانك ملي (45 سال)

اخبار بازي هاي 2006 دوحه
گروه ورزشي با گذشت 48 ساعت از پانزدهمين دوره بازي هاي آسيايي دوحه تاكنون 235 نفر از جمع 350 نفره ورزشكاران و همراهان كاروان ورزشي ايران وارد قطر شدند و در دهكده بازيها اسكان پيدا كرده اند. شب گذشته تيم هاي تكواندو، دووميداني و واترپلو از تهران راهي دوحه شده بودند. در روزهاي آينده با ورود تدريجي ورزشكاران رشته هاي سپك تاكرا، پرورش اندام، كشتي، سواركاري، ووشو، كاراته و واليبال جمع ورزشكاران ايراني در اين بازيها كامل مي شود. بازگشت ورزشكاران رشته هايي كه رقابت هاي آنان خاتمه يافته است، از روز 16 آذرماه به تهران آغاز خواهد شد.
جابر السالم حريف اصلي رضازاده
در فهرست اسامي وزنه برداران فوق سنگين بازي هاي آسيايي در كنار حسين رضازاده قهرمان نامي ايران و جهان نام جابر السالم وزنه بردار بلغاري الاصل قطر هم به چشم مي خورد. در مسابقات فوق سنگين جدا از حريف قطري، آندري مارتم يانوف و حيدر محامد از عراق نيز اميدوار به رفتن روي سكو هستند.
پاداش نقدي براي ورزشكاران ايران در دوحه
ورزشكاران مدال آور ايران پس از پايان مسابقات خود در دوحه مورد تشويق مادي قرار مي گيرند. در همين رابطه محمدعلي آبادي رئيس سازمان تربيت بدني به علي كفاشيان دبير كل كميته ملي المپيك مأموريت داده است تا در همان هنگام بازيها و پس از محرز شدن رنگ مدال ورزشكاران پاداش نقدي آنان را بپردازد. اين پاداش ها علاوه بر جوايزي است كه در تهران و زمان بازگشت كاروان ورزشي ايران در تهران به آنان پرداخت خواهد شد. پاداش هاي دوحه به ترتيب براي طلا، نقره و برنز 15، 10 و 5 ميليون ريال تعيين شده است. براساس برنامه قبلي اعلام شده در مراسمي نيز به مدال آوران طلا، نقره و برنز به ترتيب مبالغ 250، 120 و 70 ميليون تعلق خواهد گرفت.
تيراندازان ايراني در عطش مدال
در دومين روز مسابقات تيراندازي، تيراندازان كشورمان همچنان در عطش مدال مي سوزند. تيراندازان ايراني با وجود تشديد فعاليت نسبت به دوره هاي پيش و حضور در ميادين بين المللي هنوز با برترين هاي آسيا فاصله زيادي دارند. آسيايي ها در زمره بهترين هاي اين ورزش در جهان هستند. ديروز هم مدالي براي تيراندازان ايراني حاصل نشد.
مدال نقره ايران در دوچرخه سواري
004512.jpg
در مسابقات دوچرخه سواري جاده كه به مسافت 156 كيلومتر برگزار شد، مهدي سهرابي دوچرخه  سوار كشورمان در لحظات پاياني در رقابت با قهرمان هنگ كنگي به مدال نقره رسيد. در اين ماده كره جنوبي در جاي سوم ايستاد. دوچرخه سواران ايران در انديشه تصاحب مدال هايي بيشتر نسبت به دوره هاي پيش هستند.
ناكامي شناگران
شناگران ايراني برخلاف سروصداي ايجاد كرده پيرامون خود در دومين روز هم در سه ماده از راهيابي به مرحله نهايي بازماندند. ديروز در 50 متر قورباغه محمد عليرضايي در ميان 37 شناگر دوازدهم شد. در 100 متر پروانه حميدرضا مبرز و سعيد آشتياني به ترتيب پانزدهم و بيست و سوم شدند. در ماده 200 متر آزاد، محمد بيداريان نوزدهم و سهيل آشتياني در مكان بيست و دوم ايستاد.
شكست نمايندگان شطرنج ايران
در روز دوم مسابقات شطرنج آتوسا پوركاشيان پس از 3 پيروزي پياپي مقابل  هامي كونرو از هندوستان باخت. الشن مرادي هم در پيكار با محمد مهدي از قطر شكست خورد و احسان قائم مقامي بر كالما پاتي از سري لانكا چيره شد. دور پنجم اين مسابقات عصر ديروز ادامه پيدا كرد.

ورزش
اجتماعي
ادب و هنر
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
زادبوم
حوادث
بين الملل
سياسي
شهر تماشا
سلامت
شهري
صفحه آخر
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   بين الملل   |  
|  سياسي   |   شهر تماشا   |   سلامت   |   شهري   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |