دوشنبه ۱۳ آذر ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره۴۱۴۹ - Dec 4, 2006
به رغم حمايت دولت هاي غربي از سينيوره مخالفان اعلام كردند
تظاهرات تا سقوط دولت لبنان ادامه خواهد داشت
اسرائيل خواهان حمايت غرب از دولت لبنان شد
004533.jpg
گروه بين الملل- در حالي كه آخرين نظرسنجي ها در لبنان حاكي از سقوط قريب الوقوع دولت فواد سينيوره است، مخالفان در سومين روز از اعتراضات خود اعلام داشتند كه به زودي به اقدامات ديگري براي واداركردن وي به استعفا يا سقوط دولت اقدام خواهند كرد.
ديروز در سومين روز از برپايي تظاهرات عليه دولت لبنان مخالفان با حضور در چادر هايي كه درمقابل مقر حكومتي اين كشور بر پا كرده بودند ضمن برافراشتن پرچم ملي لبنان شعارهايي در حمايت از جنبش مقاومت به رهبري حزب الله لبنان و متحدان آن از جمله ميشل عون سردادند.
به موازات اين اقدامات كشور هاي غربي براي اعلام حمايت از دولت لبنان تحركات تازه اي را اتخاذ كرده اند.
پس از اعلام حمايت فرانسه و انگلستان از سينيوره، روز گذشته وزيرخارجه آلمان نيز كه به بيروت سفركرده است اعلام داشت كه هدف وي از اين سفر دادن اين پيام به لبناني هاست كه برلين از دولت لبنان كاملا حمايت مي كند.
از سوي ديگر به گزارش تعدادي از خبرگزاري هاي خارجي رژيم اسرائيل نيز طي يادداشتي محرمانه از دولت هاي غربي خواسته است تا به هر نحوي كه لازم است از دولت سينيوره درمقابل حزب الله لبنان حمايت كنند.ديروز همچنين در واكنش به حمايت علني تعدادي از كشور هاي عربي نظير مصر و عربستان از دولت لبنان، تعدادي از شخصيت هاي مذهبي و ملي لبنان به اين موضع گيري اعتراض و آن را اقدامي درجهت مخالف خواسته مردم لبنان اعلام داشتند.
به موازات اين حمايت ها و در پي اظهارات سينيوره كه تنها پارلمان مي تواند دولت وي را ساقط كند، اعضاي گروه موسوم به 14 مارس كه داراي اكثريت درپارلمان بوده و از مخالفان حزب الله هستند، طي بيانيه اي با حمايت مجدد از سينيوره اعلام داشتند كه دولت وي بايد پا برجا بماند.
آنان همچنين در اين بيانيه مخالفان دولت را به رودررويي با دولتي كه به تعبيرآنها مورد وثوق مردم لبنان و دولت هاي جهاني  است متهم كردند.البته روشن نيست، منظور از مورد وثوق مردم براي چيست، چرا كه ميليونها نفر از مردم لبنان در تظاهرات اخير در مخالفت بادولت سينيوره شركت كردند. دولت فعلي نماينده اكثريت مردم لبنان نيست و براي تحقق دولت ايده ال بايد تركيبي ملي و واقعي كشور را اداره كند.مخالفان همچنين خواهان انجام انتخابات پيش از موعد پارلماني براي حضور نمايندگان واقعي مردم لبنان به مجلس هستند.به هر روي با گذشت سه روز از تظاهرات خياباني مخالفان خود را براي اقدامات تازه آماده مي كنند.
اما به موازات آن هواداران دولت نيز با حركات تحريك آميز خود تلاش دارند تا آرامش موجود در اين تظاهرات را به نوعي خشونت تبديل كنند.
يكشنبه شب جمعي از هواداران دولت سينيوره با تشكيل كارواني از موتورسواران در شهر صور كه به سمبل مقاومت لبنان مشهور است اقدام به تحريك مخالفان كردند كه با عكس العملي مواجه نشدند.

پيروزي چشمگير شيعيان
در دور دوم انتخابات بحرين
گروه بين الملل- يك مسئول برجسته  بحريني با اعلام پيروزي چشمگير شيعيان در دور دوم انتخابات گفت: احتمال مي رود دولت جديد بحرين سه شنبه اعلام شود.
به نوشته  روزنامه  الشرق - چاپ قطر - اين مسئول بحريني كه خواست نامش فاش نشود، گفت: بحرين دومين انتخابات شوراي قانونگذاري و شوراي شهرداري هايش را برگزار كرد.
اين مسئول گفت: تغييرات در پست هاي وزارت نيرو، آب و برخي پست هاي ديگر صورت خواهد گرفت و ترجيحا اين پست ها با پست هاي وزارتي ديگر ادغام خواهد شد.
وي در راستاي تغييرات در دولت بحرين گفت: اختيارات وزارت امور اسلامي به مجلس اعلاي اسلامي بحرين محول شده و اين وزارتخانه در كل ملغي خواهد شد. تغييراتي نيز در وزارت دادگستري و وزارت امور مجلس شورا و پارلمان بحرين نيز صورت خواهد گرفت.
اين مقام بحريني اظهار داشت: ترجيحا دولت جديد بحرين كه شيخ خليفه بن سلمان آل خليفه در راس آن قرار دارد تا امروز و يا فردا استعفا خواهد داد و احتمالا دولت جديد بحرين روز سه شنبه (5 دسامبر) در برابر پادشاه بحرين سوگند ياد خواهد كرد.
قرار است حمد بن عيسي آل خليفه، پادشاه بحرين نخستين جلسه  پارلمان بحرين را 23 آذرماه افتتاح كند.
نتايج دور دوم انتخابات پارلماني در بحرين حاكي از پيروزي جناح هاي شيعه و سني در پارلمان كه در برگيرنده  40 كرسي است، بود.
نتايج نهايي دور دوم انتخابات پارلماني و شوراي شهرداري كه نتايج آن ديروز اعلام شد بر دستيابي مجمع اسلامي الاصاله به دو كرسي اضافي دلالت داشت.
جناح تريبون اسلامي ملي نيز سه كرسي اضافي را از آن خود كرده است و عبدالعزيز ابل نامزد مستقل نيز به يك كرسي دست يافته است.

اجلاس امنيتي ناتو و شوراي همكاري خليج فارس
ايسنا: يك مقام كويتي اعلام كرد، ميان ناتو و كشورهاي عضو شوراي همكاري خليج فارس در كويت با هدف بررسي روابط امنيتي دو طرف نشستي برگزار مي شود.
به گزارش روزنامه  الشرق - چاپ قطر - شيخ سامر صباح  السالم الصباح رئيس سازمان امنيت ملي كويت اظهار داشت: توافقنامه اي امنيتي ميان سازمان ناتو و كويت طي كنفرانسي كه 12 دسامبر
(21آذر) در كويت برگزار مي شود، امضا خواهد شد.
وي تاكيد كرد: اين توافقنامه با هدف تبادل اطلاعات امنيتي ميان 26 عضو ناتو و كويت در راستاي طرح استانبول كه در نشست سران ناتو در استانبول در ژوئن 2004 تصويب شد، امضا خواهد شد.
اين مقام كويتي تاكيد كرد: ما از ياپ دو هوپ شفر دبيركل ناتو و ديگر نمايندگان عضو اين سازمان انتظار داريم در اين كنفرانس كه تحت عنوان كنفرانس همكاري ميان ناتو و كشورهاي حاشيه خليج فارس برگزار مي شود چالش هاي مشترك را از طريق طرح همكاري استانبول مورد بررسي قرار دهند.
در اين كنفرانس وزراي كشور عضو شوراي همكاري خليج فارس حضور خواهند داشت.وي تصريح كرد: كويت نخستين كشوري بود كه در سال 2005 به طرح همكاري استانبول كه با هدف تحكيم روابط ميان ناتو و چند كشور عربي ايجاد شد، پيوست.در اين طرح امارات و بحرين نيز حضور دارند.

نگاه
شروع تبليغات انتخاباتي فرانسه از اراضي اشغالي فلسطين
گروه بين الملل- خانم سگولن اريال نامزد انتخابات رياست جمهوري فرانسه از حزب سوسياليست، مبارزات انتخاباتي خود را از سفر به خاورميانه شروع كرده است.
گر چه وي ابتدا به لبنان سفر كرد اما در لبنان هم به نمايندگي از رژيم صهيونيستي خواستار آزادي اسيران اسرائيلي شد. خانم اريال ديروز با وزير امور خارجه رژيم صهيونيستي ديدار كرد و امروز به ملاقات نخست وزير رژيم اسرائيل مي رود.
معمولا در مبارزات انتخاباتي اعم از انتخابات پارلماني و رياست جمهوري ، نامزدها در مسابقه ارائه طرحها و برنامه ها و در مسابقه اثبات شايستگي ها و صلاحيت هاي خود شركت مي كنند اما در كشورهاي اروپايي و آمريكايي معمولا مسابقه اسرائيل دوستي نيز در دوره مبارزات انتخاباتي برگزار مي شود.
مسابقه اسرائيل دوستي در انتخابات كنگره و رياست جمهوري آمريكا كه حتي منافع ملي آمريكا را نيز تحت الشعاع قرار داده است معمولا انتخابات در فرانسه نيز با شدت در جريان است. ژاك شيراك هم از جناح راست كه اينك رئيس جمهور فرانسه است، وقتي نامزد انتخابات رياست جمهوري شده بود با سفر به تل آويو و با شركت در مسابقه اسرائيل دوستي راه اليزه را در پيش گرفت.

سينيوره چه كسي را نمايندگي مي كند
گروه بين الملل- ساعت حقيقت به صدا درآمد و طوفان بشري ميادين بيروت را درمي نوردد.
- سينيوره درها را بسته است و فتنه داخلي را تحريك مي كند.
- اكثريت پارلماني براي مداخله خارجي تلاش مي كند اما لبنان آزاد متولد خواهد شد.
- سينيوره در سخنان اخير خود جز فتنه انگيزي و تحريك طايفه اي چيزي ارائه نكرد.
- رئيس دولت در مسئوليت خود خيانت كرده است و اكثريت حاكم نيز لبنان را به خارج فروخته است.
- دولت سينيوره كليدهاي خانه هاي ما را به سفرا (سفيران آمريكا فرانسه و انگليس) تحويل داده است.
- گناه حزب الله اين است كه با اسرائيل جنگيده.
- گناه ميشل عون (رهبر مسيحي هاي لبنان) اين است كه خواهان تغيير و اصلاح شده.
- گناه مخالفان دولت سينيوره اين است كه تسليم ديكتاتوري نشده است
- مخالفان دولت سينيوره همان طرفداران آزادي و تغيير و اصلاحات هستند.
آنچه خوانديد برگرفته از اعلاميه حزب الله نيست، بلكه نوشته روزنامه الديار چاپ بيروت است كه از سوي مسيحيان لبنان منتشر مي شود.
در لبنان مسلمانان، مسيحيان و لبنان دوستان در مقابل دولت سينيوره قرار دارند و حتي اميل لحود رئيس جمهور مسيحي لبنان نيز دولت سينيوره را بر اساس قانون اساسي لبنان غيرقانوني و نامشروع اعلام كرده است.
اما در عوض رژيم صهيونيستي، آمريكا، انگليس، فرانسه، مصر، عربستان و اردن از دولت سينيوره حمايت مي كنند. در زمان حمله اسرائيل به لبنان، همه اين كشورها صريح و ضمني از اسرائيل حمايت كردند.

كوتاه از جهان سياست
حمله انتحاري عليه نيروهاي ناتو در افغانستان
گروه بين الملل - شبه نظاميان طالبان در ادامه دور جديد حملات خود دست به يك عمليات انتحاري در شرق قندهار در افغانستان و در مسير نيروهاي ناتو زدند كه به كشته و زخمي شدن شش تن انجاميد.به گزارش خبرگزاري رويتر در اين عمليات انتحاري در نزديكي كاروان نيروهاي ناتو در شرق قندهار سه غير نظامي كشته و سه پليس نيز زخمي شدند. به گفته  شاهدان تعدادي از اعضاي ناتو نيز در جريان اين حمله زخمي شدند، اما هنوز آماري از تعداد نهايي تلفات در دست نيست.در همين حال نيروهاي طالبان همچنين مسئوليت سرنگوني يك فروند هلي كوپتر ناتو را در منطقه كچير در شمال غربي قندهار و حمله به دو دستگاه خودروي نظاميان ناتو در منطقه  كونار در شرق افغانستان بر عهده گرفته اند.

رامسفلد: درباره عمليات  و اهداف آمريكا در عراق تجديدنظر كنيد
ايسنا: درحالي كه مشخص شده وزير دفاع آمريكا دو روز پيش از استعفا خواستار تغييرات عمده در تاكتيك هاي مورد استفاده در عراق شده است، رئيس جمهور آمريكا گفت كه پيش از هر گونه تصميم گيري درباره  تغيير استراتژي در عراق بايد توصيه ها و نظرات تمام مشاورانش را بشنود.به گزارش ايسنا به نقل از خبرگزاري آسوشيتدپرس، دونالد رامسفلد، وزير دفاع آمريكا در تاريخ شش نوامبر (15 آبان) طي يادداشت ارسالي به كاخ سفيد اعلام كرده است: به نظر من اكنون زمان يك تغيير عمده است. واضح است، آنچه كه نيروهاي آمريكايي هم اكنون در عراق در حال انجام آن هستند باكارايي يا سرعت عمل كافي همراه نيست.اريك راف، مسئول روابط عمومي  وزارت دفاع آمريكا صحت اين يادداشت را تأييد كرد.

پيشنهاد هسته اي كره شمالي به روسيه
گروه بين الملل - مطبوعات ژاپني ديروز نوشتند، كره شمالي براي جلب حمايت روسيه در مذاكرات شش جانبه هسته اي به اين كشور حق انحصاري استفاده از سوخت هاي مصرفي اورانيوم طبيعي اين كشور در مقابل حمايت آشكار از پيونگ يانگ در مذاكرات شش جانبه را پيشنهاد داده است.
به گزارش آسوشيتدپرس ، روزنامه ژاپني توكيو شيمبون به نقل از منابع دولتي روسيه نوشت، مسكو و پيونگ يانگ مذاكرات محرمانه اي را از سال 2002 درباره طرحي براي واردات اورانيوم به روسيه و غني سازي آن پيش از فروش به عنوان سوخت هسته اي به چين و ويتنام انجام داده اند. به گفته اين منابع اين اقدام بسيار سودآور خواهد بود.
اين روزنامه نوشته است، روسيه نيز بايد در مقابل تضمين كند هر اورانيومي كه از كره شمالي وارد مي شود براي اهداف صلح آميز مورد استفاده قرار گيرد.

دستگيري 136 مخالف دولتي در عربستان
ايسنا: وزارت كشور عربستان از دستگيري 136 مظنون تروريستي در مناطق مختلف اين كشور خبر داد.
به گزارش پايگاه اينترنتي المحيط، وزارت كشور عربستان در بيانيه اي اعلام كرد كه در يك عمليات گسترده ضمن خنثي نمودن يك عمليات انتحاري قريب الوقوع، حدود 136 فرد مظنون به دست داشتن در اقدامات تروريستي و وابسته به گروه هاي تروريستي را در رياض، مكه، جازان، الجوف و الدمام دستگير كردند.

اولمرت با مقامات بلندپايه عربستان ديدار مي كند
ايسنا: خبرگزاري آلمان ديروز از ديدار قريب الوقوع اولمرت با مقامات بلندپايه  عربستان خبر داد. اين خبرگزاري با اشاره به گزارش هاي خبري متعدد اعلام كرد كه ايهود اولمرت، نخست وزير اسرائيل به زودي با برخي از مقامات بلندپايه عربستان ديدار خواهد كرد.
هدف از اين ديدار بررسي راهكارهاي لازم جهت انجام مذاكرات برخي از كشورهاي ميانه روي عرب با اسرائيل درخصوص آينده  خاورميانه عنوان شده است.
روزنامه ساندي تايمز چاپ انگليس نيز در شماره ديروز خود به نقل از مقامات رژيم صهيونيستي نوشت: عربستان به طور تدريجي نقش ميانجي را در روند صلح ايفا خواهد كرد در حالي كه پيش از اين مصر ايفاگر اين نقش بوده است.

بين الملل
اجتماعي
ادب و هنر
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
زادبوم
حوادث
سياسي
شهر تماشا
سلامت
شهري
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   بين الملل   |  
|  سياسي   |   شهر تماشا   |   سلامت   |   شهري   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |