دوشنبه ۱۳ آذر ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره۴۱۴۹ - Dec 4, 2006
رهبر معظم انقلاب:
گسترش روابط با تركيه
سياست هميشگي ايران بوده است
004503.jpg
حضرت آيت الله خامنه اي رهبر معظم انقلاب اسلامي عصر ديروز در ديدار آقاي رجب طيب اردوغان نخست وزير تركيه و هيأت همراه با اشاره به ريشه هاي مذهبي در مردم تركيه و اعتقاد عميق آنان به اسلام و ارزشهاي اسلامي تأكيد كردند: دو كشور ايران و تركيه با توجه به مرزهاي مشترك و اشتراكات ديني و فرهنگي مي توانند روابط خود را در ابعاد مختلف به ويژه اقتصادي بيش از پيش تقويت كنند و گسترش روابط با تركيه سياست هميشگي جمهوري اسلامي ايران بوده است.
ايشان با اشاره به توانايي ها و استعدادهاي انساني و طبيعي جهان اسلام افزودند: اگر دنياي اسلام متوجه قدرت و وجوه قوت خود شود و با تكيه بر آنها براي حل مسائل مهم جهان اسلام اقدام و تصميم گيري كند، قطعاً اين تصميم، تأثيرگذار خواهد بود.
رهبر انقلاب اسلامي جايگاه سازمان كنفرانس اسلامي را يادآور شدند و با اشاره به سازمانهاي منطقه اي همچون اكو و گروه دي هشت، بر لزوم استفاده دنياي اسلام از همه ظرفيت هاي خود و فعال شدن سازمانهاي كنفرانس اسلامي، اكو و دي هشت براي حل مشكلات كشورهاي اسلامي تأكيد كردند.
حضرت آيت الله خامنه اي با اشاره به اوضاع عراق تصريح كردند: تنها راه حل اوضاع كنوني عراق، تقويت دولت مردمي اين كشور است.
رهبر انقلاب اسلامي تجزيه عراق را خطر بزرگي براي منطقه دانستند و با اشاره به نقش دستگاههاي جاسوسي آمريكا و رژيم صهيونيستي در ايجاد ناامني و ادامه كشتار مردم بيگناه در عراق تأكيد كردند: آمريكايي ها هرچه بيشتر در عراق بمانند بيشتر در اين باتلاق فرو خواهند رفت و اگر رئيس جمهور كنوني آمريكا هم نظاميان اين كشور را از عراق خارج نكند، قطعاً رئيس جمهور بعدي آمريكا مجبور خواهد شد همانند جنگ ويتنام، نظاميان آمريكايي را با فضاحت خارج كند. ايشان همچنين با اشاره به قضاياي لبنان و فلسطين اشغالي، اوضاع كنوني را نتيجه سياستها و مداخله هاي آمريكا دانستند و خاطرنشان كردند: جمهوري اسلامي ايران بر همكاري با كشورهاي منطقه به منظور حل مشكلات جاري تأكيد دارد.
در اين ديدار كه داودي معاون اول رئيس جمهور نيز حضور داشت، آقاي رجب طيب اردوغان نخست وزير تركيه با اشاره به مذاكرات خود در تهران، روابط دو كشور را در سال هاي گذشته رو به گسترش دانست و گفت: گسترش روابط با ايران به ويژه در بخش هاي اقتصادي و احداث پالايشگاه و كارخانه پتروشيمي از اولويت هاي تركيه است.
وي با اشاره به هفت ميليارد دلار حجم روابط تجاري كنوني دو كشور خاطرنشان كرد: آنكارا علاقه مند است حجم روابط تجاري ايران و تركيه به ده ميليارد دلار برسد.
نخست وزير تركيه همچنين با اشاره به شرايط اسفناك عراق و اوضاع لبنان و فلسطين، بر لزوم همكاري بيشتر و فعال تر كشورهاي اسلامي به ويژه كشورهاي منطقه تأكيد كرد.

احمدي نژاد و اردوغان ديدار كردند
تاكيد بر گسترش روابط ايران و تركيه
004509.jpg
گروه سياسي - محمود احمدي نژاد با تأكيد بر اينكه ايران و تركيه دو كشور همسايه، دوست و برادر هستند گفت: مسئولان ايران و تركيه علاقه مند به توسعه هر چه بيشتر روابط هستند.رئيس جمهوري پيش از ظهر ديروز در ديدار نخست وزير تركيه كه خبر آن را پايگاه اطلاع رساني رياست جمهوري منتشر كرد، با اشاره به پيشنهاد وي براي افزايش سطح مبادلات سالانه دو كشور به ميزان 10ميليارد دلار، آنرا هدفي خوب و قابل دسترسي دانست.
احمدي نژاد با بيان اينكه ايران توانايي خوبي براي پاسخگويي به تقاضاهاي روزافزون جهاني به منابع انرژي به خصوص نياز اروپا به گاز طبيعي دارد گفت: جمهوري اسلامي ايران آماده است با همكاري تركيه به عنوان شريك مناسب، نسبت به تامين نيازهاي انرژي و عرضه مستقيم آن به بازار اروپا اقدام كند.رجب طيب اردوغان با تأكيد بر علاقه مندي كشورش براي خريد هر چه بيشتر گاز طبيعي از ايران با توجه به افزايش نياز تركيه به اين منبع انرژي، شايعات مربوط به انصراف تركيه از خريد گاز ايران را رد و ابراز اميدواري كرد، در اين سفر و يا در اولين فرصت ممكن و هر چه سريعتر تفاهم نامه جديدي درخصوص خريد گاز از ايران ميان دو كشور به امضا برسد.صبح ديروز رجب طيب اردوغان، نخست وزير تركيه، مورد استقبال پرويز داوودي، معاون اول رئيس جمهوري در نهاد رياست جمهوري قرار گرفت. اردوغان پس از ديدار با مقامات مختلف عاليرتبه كشورمان شب گذشته تهران را ترك كرد.

فردا، مذاكرات۱+5 درباره ايران
گروه سياسي با آنكه خبرگزاري ها گزارش داده بودند كه اجلاس 1+5 ممكن است به تعويق بيفتد، سرگئي لاوروف وزير خارجه روسيه روز شنبه گفت: در نتيجه تلاشها از جمله مساعي روسيه، نشست مديران سياسي شش كشور در مورد ايران سه شنبه برگزار مي شود.
نشستي كه در آن تلاش خواهد شد تا از دامنه اختلافات ميان كشورهاي غربي و روسيه و چين كاسته شود.
در همين حال، محمد البرادعي ديروز عليه هر گونه انزواي ديپلماتيك كره  شمالي و ايران هشدار داد و اعلام كرد رويارويي تنها منجر به تسريع برنامه  هسته اي آنها مي شود.
ديپلماسي براي تعامل
محمد البرادعي، مديركل آژانس بين المللي انرژي اتمي اظهار داشت: ديپلماسي براي تعامل با كره شمالي و ايران بسيار حايز اهميت است، اگرچه پرونده ايران متفاوت از پرونده  كره شمالي است اما مداركي وجود دارد كه ايران هنوز توانمندي توليد تسليحات هسته  اي را ندارد.
البرادعي در سميناري در دانشگاه كيوتو در شرق ژاپن گفت: حتي اگر ايران بخواهد بمب اتم توليد كند، اطلاعات نشان مي دهد آنها 4 تا 9 سال تا توليد بمب اتم فاصله دارند. اين به اين معني است كه ما زمان كافي براي انجام ديپلماسي داريم. ما بايد آنها را به جامعه  بين المللي ملحق كنيم و به طور تدريجي سعي كنيم تا قلب و ذهن ايران را نه از طريق رويارويي عوض كنيم.
البرادعي هشدار داد: ما نبايد درباره  تغيير دولت در ايران گفت وگو كنيم، ما نبايد درباره استفاده از نيروي نظامي عليه ايران صحبت كنيم چرا كه هر چه قدر شما در اين موارد بيشتر گفت وگو كنيد، ايراني ها و مردم كره  شمالي اين احساس را مي كنند كه بيشتر تهديد شده اند و به برنامه شان ادامه مي دهند. البرادعي امروز از توكيو عازم پكن مي شود.
توقف غني سازي
وزير دفاع روسيه در گفت و گويي تلويزيوني اظهار داشت: روسيه توقف غني سازي اورانيوم ايران را خواستار شده است تا مذاكرات درخصوص اختلافات بر سر برنامه  هسته اي تهران ازسر گرفته شود. سرگئي ايوانف، وزير دفاع روسيه در گفت وگو با شبكه  تلويزيوني الجزيره كه از تلويزيون روسيه پخش شد، اظهار داشت: ايران حداقل مي تواند فرايند غني سازي را كه هم اكنون در سانتريفيوژها در حال انجام است، متوقف كند. اين اقدام يك خروج استراتژيك از اين اوضاع سخت كنوني است.
تعهدات مسكو
دبير شوراي امنيت ملي روسيه اعلام كرد كه مسكو به تعهداتش براي تكميل ساخت نيروگاه برق هسته اي در بوشهر عمل مي كند.
ايگور ايوانف، دبير شوراي امنيت ملي روسيه در گفت وگو با خبرگزاري ايتارتاس گفت: تمام فعاليت ها در نيروگاه برق هسته اي بوشهر و تمام اقداماتي كه با ارسال سوخت هسته اي و بازگرداندن سوخت هسته اي مصرف شده مرتبط است تحت كنترل شديدي به انجام مي رسد و به همين دليل ما انتظار بروز مشكلات در اين جريان را نداريم.
ايوانف در پاسخ به اين سؤال كه آيا ايران به تعهداتي كه به آژانس بين المللي انرژي اتمي دارد عمل مي كند گفت: ما هميشه به انجام مذاكرات دوجانبه و چندجانبه با طرف ايراني تاكيد كرده ايم، اين امر به نفع ايران است كه به طور كامل مسايلي را كه آژانس قرار داده و مطرح كرده، روشن سازد.
توسعه توان
نمايند ه  آمريكا در آژانس گفت: ايراني ها به شكل كاملاً مصمم رو به جلو حركت مي كنند. به گزارش ايسنا گريگوري شولتي نماينده  آمريكا در آژانس ايران را متهم كرد كه در گذشته به طور آشكارا از مذاكرات براي خريد زمان جهت برنامه هاي هسته اي اش استفاده كرده است. وي همچنين ايران را به توسعه  توان تسليحات هسته  اي متهم كرد.
ادامه تماسها
وزارت امور خارجه فرانسه شنبه شب اعلام كرد كه گروه 1+5 اوايل هفته جاري با برگزاري نشستي قطعنامه ضدايراني غرب را بررسي خواهند كرد.
به گزارش مهر به نقل از خبرگزاري فرانسه، ژان باتيست ماتئي سخنگوي وزارت امور خارجه فرانسه گفت : نشست رهبران سياسي گروه 1+5 درباره ايران هفته جاري آغاز خواهد شد ما در تماس هستيم تا درباره مكان و زمان اين نشست تصميم گيري كنيم.

سخنگوي وزارت امور خارجه:
طالباني پيامي از طرف آمريكا براي ايران نداشت
گروه سياسي - سخنگوي وزارت امور خارجه درباره اين كه آيا جلال طالباني ، رئيس جمهوري عراق حامل پيامي از سوي آمريكاييها براي مقامات ايراني بوده است ؟ اظهار داشت: به هيچوجه پيامي مطرح نبوده است. سيد محمدعلي حسيني روز گذشته در نشست هفتگي خود با خبرنگاران كه ايرنا خبر آن را منتشر كرد ، با اشاره به نتايج مثبت ديدار رئيس جمهوري عراق تاكيد كرد كه در اين ديدار تنها مسايل دوجانبه به ويژه مسايل امنيتي عراق مورد بحث و بررسي قرار گرفته است.
رضايت نسبي از روسيه
حسيني با اشاره به سفر هفته آينده رئيس آژانس انرژي اتمي روسيه به تهران تصريح كرد: اين سفر در چارچوب ششمين كميسيون اقتصادي دو كشور و در راستاي گسترش همكاريهاي اقتصادي و تكنولوژيكي تهران و مسكو انجام مي شود. حسيني خاطرنشان كرد كه از طرف روسيه سرگئي كرينكو رئيس آژانس انرژي اتمي روسيه و از طرف ايران منوچهر متكي وزير امور خارجه مسئوليت اين كميسيون را بر عهده دارند.سخنگوي وزارت امور خارجه تاكيد كرد: در مواضع روسيه نسبت به جمهوري اسلامي ايران چرخشي صورت نگرفته است. حسيني در ادامه نشست هفتگي خود با خبرنگاران تصريح كرد: روسيه تلاش مي كند كه شدت تحريمها را كاهش دهد و ايران نيز بخاطر اين تلاش و موضع متفاوت روسيه نسبت به سايرين از موضع مسكو ابراز رضايت كرده هر چند كه اين رضايت نسبي است.
سخنگوي وزارت امور خارجه در پاسخ به سؤالي در خصوص حمايت روسيه از تحريم احتمالي عليه ايران گفت: آنچه مطرح شده اين است كه روسها اعلام كرده اند تحريم ها را در آن حدي كه مربوط به انتقال سلاحهاي هسته اي مي شود، قبول دارند.
اعتراض به فرانسه
حسيني در خصوص سفر رجب طيب اردوغان، نخست وزير تركيه به تهران نيز گفت كه دو كشور نگراني هاي مشتركي نسبت به آنچه در عراق مي گذرد، دارند كه در سفر اردوغان مورد بحث قرار مي گيرد. وي در ادامه نشست هفتگي خود با خبرنگاران نسبت به حذف نام خليج فارس از نقشه راهنماي موزه لوور فرانسه اعتراض كرد. سخنگوي وزارت خارجه تصريح كرد كه سفارت جمهوري اسلامي در پاريس اين موضوع را پيگيري و اعتراض تهران را اعلام خواهد كرد.
دو روي يك سكه
حسيني در خصوص طرح آمريكا براي ايجاد اختلاف ميان فرقه هاي عراقي اظهار داشت : شواهدي وجود دارد كه آمريكا تلاش مي كند آتش فتنه را بين فرقه هاي مختلف در عراق برافروزد. سخنگوي وزارت خارجه ايران خاطرنشان كرد كه جمهوري اسلامي ايران معتقد است تمامي ملت عراق و گروههاي مختلف مذهبي و قومي اين كشور با توجه به پشتوانه عظيم تمدني و قرنها زندگي مسالمت آميز در كنار يكديگر، مي توانند به زندگي مسالمت آميز خود ادامه داده و در راستاي ترقي عراق تلاش كنند. وي با بيان اينكه ايران و همسايگان عراق نگرانيهاي مشتركي دارند ، ابراز اميدواري كرد كه با همكاري آنها، روند توسعه و آباداني در عراق تقويت شود و امنيت به اين كشور بازگردد.

تصويب فوريت
تجميع انتخابات
رياست جمهوري و مجلس
004536.jpg
گروه سياسي نمايندگان مجلس روز گذشته به يك فوريت طرحي رأي دادند كه در صورت تصويب نهايي آن انتخابات دوره نهم رياست جمهوري همزمان با انتخابات دوره هشتم مجلس شوراي اسلامي برگزار خواهد شد.به گزارش خبرنگار پارلماني همشهري مجلس شوراي اسلامي در جلسه ديروز خود ادامه رسيدگي به اصلاح قانون شوراها را متوقف كرده و سه طرح داراي فوريت را مورد رسيدگي قرار دادند كه نهايتاً يك فوريت هر سه طرح به تصويب رسيد.
تجميع انتخابات
پس از اينكه نمايندگان در چند جلسه قبل به فوريت طرح تجميع انتخابات رياست جمهوري با شوراها رأي مثبت ندادند، اين بار طرح تجميع انتخابات رياست جمهوري با مجلس شوراي اسلامي با حدود 200 امضا تقديم هيأت رئيسه شد و با 153 رأي مثبت از 184 رأي دهنده به تصويب رسيد.در مقدمه اين طرح كه دلايل لزوم تهيه و پيشنهاد اين طرح آمده است: زمان برگزاري انتخابات مجلس شوراي اسلامي با رياست جمهوري به فاصله حدود يك سال برگزار مي شود و نمايندگان ملت زماني دوره مجلس را آغاز مي كنند كه تقريباً يك سال به پايان دوره رياست جمهوري و عمر دولت وقت باقي مي ماند در اين صورت، بسياري از بخش ها ايفاي وظايف مجلس مقابل دولت يا جريان ضعيف و شايد با چشم پوشي بخصوص در بخش نظارتي مجلس همراه باشد. گفته مي شود بيش از يك سال به عمر دولت نمانده لذا بايد با دفع الوقت منتظر دولت جديد بمانيم و وقتي دولت جديد بعد از يك سال با انتخابات رياست جمهوري تشكيل شد بازهم وضع چندان تفاوتي نخواهد داشت زيرا گفته مي شود كه اين دولت تازه آمده حداقل يك سال بايد به او فرصت برنامه ريزي و جاافتادن داد يعني وارد سال سوم مي شويم.
در ادامه توجيه طرح آمده است: در اين سال بدون تعارف نمايندگان مجلس در تكاپو و تمهيد مقدمات انتخابات دوره بعدي مجلس هستند و به اين صورت تصديق فرماييد كه خلل و بعضاً سوء جريان نيز بر اين روند حاكم شود ولي اگر اين دو انتخابات همزمان برگزار شود ضمن سنخيت اين دو انتخاب بسياري از معضلات موجود ناشي از حواشي و روند انتخابات يا از بين مي رود يا به حداقل خواهد رسيد.
البته قبل از مطرح  شدن اين طرح باهنر به علت وارد دانستن ايرادات قانون اساسي بر اين طرح نظر نمايندگان را جويا شد كه نمايندگان اين تذكر را وارد ندانستند.
كمك به بخش درمان
از سوي ديگر نمايندگان به يك فوريت طرح اصلاح جداول شماره 4 و 8 قانون برنامه چهارم توسعه اقتصادي، اجتماعي و فرهنگي به منظور تأمين كسري اعتبار دستگاه هاي علوم پزشكي و خدمات بهداشتي درماني كشور رأي مثبت دادند. درصورت تصويب نهايي اين طرح به دولت اجازه داده مي شود معادل يك ميليارد دلار از حساب ذخيره ارزي بدين منظور برداشت كند.
تغيير روند بودجه ريزي
ديگر مصوبه مجلس تصويب يك فوريت طرح نحوه تشكيل كميسيون برنامه و بودجه و محاسبات و شيوه رسيدگي به لايحه بودجه كل كشور و متمم آن در مجلس بود كه پس از به تصويب  نرسيدن دو فوريت آن نمايندگان به يك فوريت آن رأي دادند.
درصورت تصويب نهايي اين طرح كميسيون برنامه و بودجه پس از تشكيل كميسيون هاي تخصصي در آغاز هر دوره و معرفي سه نماينده از هريك از كميسيون هاي تخصصي يازده گانه و 4 نماينده از كميسيون اقتصادي به عنوان كميسيون دائمي بودجه تشكيل خواهد شد.
تذكرات نمايندگان
اتخاذ تصميم فوري براي كاهش هزينه مدارس غيرانتفاعي، علت عدم حضور سفير جديد ايران در دادگاه حوادث آميا، لزوم پاسخگويي در مقابل تهمت هاي يك مقام لبناني به مقامات ايراني، مقابله با زمين خواري و سودجويي فرصت طلبان، نظارت و پيگيري بر كمك هاي وزارت ارشاد به تشكل هاي غيردولتي، جلوگيري اختصاص 150 ميليون دلار به طرح غيركارشناسي مونوريل مهمترين موضوعاتي بود كه نمايندگان در تذكرات خود به رئيس جمهور و وزراي كابينه مطرح كردند.
در حاشيه مجلس
* قدرت الله عليخاني نماينده بوئين زهرا در نطق پيش از دستور خود گفت: از سازمان صداوسيما تشكر مي كنم كه با تكرار برخي روش هاي تخريبي نسبت به اصلاح طلبان زمينه را براي افزايش رأي آنها فراهم مي كند. وي همچنين از نامه 200 نفر از نمايندگان در حمايت از دانشگاه آزاد، هيأت مؤسس و رئيس اين دانشگاه خبر داد.
* جمعي از كاركنان بازخريدشده كميته امداد امام خميني(ره) روز گذشته در اعتراض به عملكرد مسئولان اين نهاد جلوي در اصلي مجلس تجمع كرده و خواستار رسيدگي به وضعيت شان شدند.
* نمايشگاه پارك علم و فناوري روز گذشته توسط محمدرضا باهنر در محل نمايشگاه هاي مجلس افتتاح شد. وزير علوم، تحقيقات و فناوري نيز باهنر را همراهي مي كرد.
* غلامرضا مصباحي مقدم براي تذكر قانون اساسي حدود 10 دقيقه كتابچه قانون اساسي خود را بلند كرده و پس از عدم توجه هيأت رئيسه مدتي به صورت ايستاده، اين درخواست را مطرح كرد اما اعضاي هيأت رئيسه كه مشغول صحبت با ساير نمايندگان در جايگاه هيأت رئيسه بودند متوجه مصباحي مقدم نشدند. چندي پيش هيأت رئيسه تصويب كرده بود نمايندگان به جايگاه بالاي مجلس وارد نشوند.
* يحيي زاده عضو كميسيون فرهنگي باتوجه به پيش بيني بخش فرهنگي سازمان تربيت بدني مبني بر امكان اجراي برنامه هاي نامناسب در مراسم افتتاحيه بازي هاي آسيايي در قطر گفت: بايد نسبت به حضور رئيس جمهور در آن برنامه جلوگيري و احتياط مي شد و احمدي نژاد از اين جهت مي تواند مورد انتقاد قرار بگيرد.
* حميدرضا حاجي بابايي عضو هيأت رئيسه مجلس باتوجه به خلاف قانون اساسي بودن مصوبه مجلس مبني بر تجميع انتخابات رياست جمهوري و مجلس شوراي اسلامي اين مصوبه را صرفاً پشنهادي به مسئولان عالي رتبه نظام ارزيابي كرد.
* پيرموذن نماينده اردبيل باتوجه به تصويب فوريت برداشت از صندوق ذخيره ارزي براي كمك به بخش بهداشت و درمان گفت: وزير بهداشت تهديد كرده بود درصورت عدم اختصاص اين بودجه و مخالفت دولت با اين امر، ديگر قادر به اداره كار نخواهد بود و استعفا خواهد كرد.
اعلام اسامي غايبين
احمد بزرگيان نماينده سبزوار در تذكر شفاهي خود گفت از 284 نماينده مجلس درحال حاضر و درحالت معمولي نهايتاً تنها بين 200 تا 220 نفر از نمايندگان در جلسه علني حضور دارند و نهايتاً در زمان حضور وزرا اين تعداد به 250 نفر مي رسد.
وي افزود: اگر ساير نمايندگان در مرخصي اند چرا تنها هنگام قرائت اسامي غايبين اسم 4 تا 5 نفر اعلام مي شود.
حداد عادل هم پاسخ داد از اين پس هر وقت ما در ساعت 8:15 دقيقه حدنصاب لازم براي تشكيل جلسه را نداشته باشيم و جلسه با تأخير آغاز  شود، اسامي تمامي كساني كه بدون هماهنگي هيأت رئيسه غايب شده اند را اعلام خواهيم كرد.

...تا انتخابات
* دبيركل حزب اعتدال و توسعه از هاشمي رفسنجاني، روحاني، مشكيني، امامي كاشاني، توسلي، محمدي گيلاني، قمي، دري نجف آبادي، خرازي، استادي مقدم، رضواني، جنتي، هاشم زاده هريسي، كازرون، حسيني قائم مقام و نواب، به عنوان كانديداهاي انتخابات خبرگان حزبش نام برد. محمدباقر نوبخت همچنين گفت: فهرست شوراهاي حزب اعتدال و توسعه، حداكثر تا سه شنبه هفته جاري اعلام خواهد شد.
* سخنگوي ائتلاف اصول گرايان اصلاح طلب، با بيان اين كه تلاش اصول گرايان براي رسيدن به فهرست واحد ادامه دارد، گفت: اصول گرايان حداكثر تا (امروز) دوشنبه فرصت دارند بتوانند به تفاهم برسند. مرتضي طلايي درباره فهرستي كه گفته شده مهندس چمران در مورد انتخابات شوراي شهر منتشر مي كند، گفت: تلاش هايي كه از سوي مهندس چمران صورت مي گيرد، در راستاي رسيدن اصول گرايان به يك فهرست واحد است و ان شاء الله نتيجه خواهد داد.
* سخنگوي جمعيت ايثارگران گفت: از فهرست شوراي معتمدان در شوراها حمايت مي كنيم و مواضعمان را درباره فهرست اعلامي از سوي چمران بعداً بيان مي كنيم. لطف الله فروزنده در گفت وگو با ايسنا، با بيان اين كه جمعيت ايثارگران از فهرست شوراي معتمدان در انتخابات شوراها حمايت مي كند، در مورد فهرستي كه گفته مي شود قرار است از سوي مهدي چمران اعلام شود، اظهار داشت: مواضعمان را بعداً در اين ارتباط اعلام مي كنيم.
* ابراهيم اصغرزاده گفت: من حاضرم اگر اصلاح طلبان برنامه هاي اقتصادي مرا در مورد شهر تهران تاييد كنند، استعفا دهم و كناره گيري ام را رسماً اعلام كنم. اصغرزاده ضمن نشست خبري ائتلافي به نام شهروندان ناراضي ضمن تشريح مواضع و ديدگاههاي خود پيرامون انتخابات شوراي شهر، درباره عدم ائتلاف با اصلاح طلبان گفت: من قرائت آنها را از اصلاحات قبول ندارم و اگر حتي آنها مرا در ليست خودشان مي گذاشتند، من قبول نمي كردم كه در ليست آنها باشم، من آماده رقابت با دوستان اصلاح طلب در مقابل اصولگرايان هستم ولي اگر آنها حريم مرا حفظ نكنند و پايشان را از نقد علمي فراتر بگذارند، بايد بدانند كه دستان من هم خالي نيست. وي با هشدار به جريانات حامي اصلاحات به خاطر آنچه كه تلاش براي تخريب رقباي اصلاح طلبان ناميد، اظهار داشت: فرهنگ تخريب قطعاً از اصلاح طلبان پذيرفتني نيست و آنها نبايد عليه دوستان قديم خودشان، جنگ رواني به راه بياندازند.
* رئيس ستاد انتخاباتي آبادگران جوان در مورد ليستي كه قرار است از سوي مهندس چمران اعلام شود، گفت: با توجه به اين كه ما نقش محوري آقاي چمران را پذيرفته ايم هر ليستي كه از سوي وي اعلام شود مورد تاييد ما خواهد بود. شاه ويسي با بيان اين كه براي تهيه اين فهرست با گروه هاي مختلف رايزني و گفت وگو و سعي شده كه در اين فهرست افراد را بر اساس كارآمدي، شايستگي و آگاهي انتخاب كنند افزود: به نظر مي رسد كه جبهه پيروان خط امام و رهبري و ستاد حاميان دولت چندان با اين ليست هماهنگ نيستند و در اين ارتباط رايزني ها ادامه دارد.
* همزمان با نزديك شدن آغاز رقابتهاي انتخابات شوراها، فهرست قطعي نامزدهاي مورد حمايت ائتلاف خدمتگزاران مستقل ايران اسلامي در سه استان كشور اعلام شد. به گزارش روز يكشنبه ستاد مركزي اطلاع رساني ائتلاف خدمتگزاران مستقل ايران اسلامي، دبيركل اين ائتلاف با اعلام اين خبر افزود: در استانهاي قزوين، بوشهر و كرمان فهرست نهايي نامزدهاي مورد حمايت ائتلاف قطعي شد و فهرست قطعي در شش استان ديگر بعداً اعلام مي شود.
* به گفته  رئيس هيات مديره شركت مخابرات ايران، براي جلوگيري از انتشار SMSهاي مخرب انتخاباتي، ارتباط اينترنت با سرور SMS مخابرات قطع مي شود و كسي نمي تواند به شكل غيرمجاز و ناشناخته از طريق اينترنت وارد اين سرور شود و پيامي به مشتركان ارسال كند. وفا غفاريان درباره نحوه جلوگيري از انتشار SMSهايي كه محتواي مخرب دارند و در زمان انتخابات ارسال مي شوند، اظهار كرد: كساني كه SMSهاي مخرب مي فرستند، بيشتر افراد مجهول الهويه هستند كه اين كار را از طريق تلفن همراه انجام نمي دهند، چراكه در اين صورت سريعاً فرستنده آن مشخص مي شود.

حداد عادل: جهان آينده را دانشمندان
علوم هسته اي مي سازند
ايرنا: غلامعلي حداد عادل رئيس مجلس شوراي اسلامي گفت: در هفت رشته علمي از جمله انرژي هسته اي سرمايه گذاري كرده ايم زيرا جهان آينده را دانشمندان اين رشته ها مي سازند.
حداد عادل روز يكشنبه در همايش نقش معلمان علوم پايه در توسعه، فناوري اطلاعات، ريزفناوري، ژنتيك و زيست فناوري را نيز از ديگر رشته هايي دانست كه براي آن سرمايه گذاري شده است.حدادعادل اظهار داشت: در دنياي امروز، كشوري كه از نظر علمي عقب مانده باشد، بخت ماندگاري ندارد. وي تصريح كرد: سرنوشت و آينده كشورها اين است كه يا از نظر علمي پيشرفته باشند يا از صحنه رقابت حذف شوند.رئيس مجلس همچنين تأكيد كرد: در توسعه و پيشرفت علم، نيروي انساني تربيت شده، حرف اول را مي زند.وي خطاب به معلمان كشور گفت: اگر شما معلمان كار خود را درست انجام ندهيد، قانونگذاريها و سرمايه گذاريها به جايي نمي رسد.

كاردار سوئيس احضار شد
ايسنا: در چارچوب پيگيري هاي موثر درخصوص استيفاي حقوق مصطفي طباطبايي نژاد، دانشجوي ايراني دانشگاه كاليفرنيا رئيس اداره اول آمريكاي وزارت امور خارجه كشورمان با احضار كاردار سفارت سوئيس در تهران (در غياب سفير) مراتب اعتراض دولت جمهوري اسلامي ايران را به اين اقدام اعلام كرد.علي اكبر رضايي در اين ديدار از پي ير ايوفوكس، كاردار سفارت سوئيس خواست تا پس از ابلاغ اعتراض جمهوري اسلامي ايران به مقامات ذيربط دولت آمريكا از نتيجه اقدامات به عمل آمده نسبت به نامبرده وزارت امور خارجه كشورمان را مطلع كند.

اسماعيل هنيه چهارشنبه به تهران مي آيد
گروه سياسي - روزنامه  الوطن به نقل از مقامات آگاه فلسطيني نوشت: اسماعيل هنيه روز چهارشنبه به ايران سفر خواهد كرد. اين روزنامه چاپ عربستان كه ايسنا به انعكاس خبر آن پرداخت به نقل از مقامات يادشده ادامه داد: اسماعيل هنيه، نخست وزير فلسطين كه ديروز  طي سفر رسمي چندروزه عازم سوريه  شد، در چارچوب سفرش به كشورهاي عربي و اسلامي روز چهارشنبه براي مذاكره با مقامات ايراني وارد تهران خواهد شد.

محسن رضايي:
اصولگرايي بدون كارآمدي
نظام را زير سئوال مي برد
گروه سياسي - محسن رضايي تأكيد كرد: كارآمدي بدون اصول گرايي ما را به انحراف مي كشاند و اصولگرايي بدون كارآمدي هويت و پيشرفت نظام را زير سؤال مي برد، جامعه امروز ايران تنها به اصولگرايي كارآمد نياز دارد.
دبير مجمع تشخيص مصلحت نظام كه در جمع ستاد امور روحانيون ائتلاف خدمتگزاران مستقل ايران اسلامي سخن مي گفت، افزود: كشور ما به كساني نياز دارد كه در اوج اصولگرايي، كارآمد نيز باشند و به عبارت ديگر، امروز ما هم نماز شب خوان مي خواهيم و هم به صف شكناني نياز داريم كه در خط مقدم، مشكلات مردم را حل كنند.
وي شرايط حساس ايران را باعث هدفمند تر شدن انتخابات خواند و افزود: انقلاب ما به بركت خون شهدا و مجاهدت علما، مراحل حساسي را پشت سر گذاشته است و عليرغم تمام كارشكني هاي بيروني نظير استكبار جهاني و نيز فعاليت مغرضان و حسودان داخلي، به شرايط مهمي در منطقه و جهان دست يافته است كه بايد با حضور در صحنه هاي سياسي كشور، اين موقعيت را تثبيت و آن را توسعه دهد.
رضايي مردم و مسئولان را براي حركت به سوي توسعه ملي موثر دانست و گفت: اين انقلاب با بازكردن دست و پاي مردم ايران، باعث ايجاد يك حركت گسترده و رو به جلو شده و باعث مي شود حتي تهديدهاي بيروني شكل تازه اي به خود بگيرد. وي حفظ اركان نظام جمهوري اسلامي ايران و كارآمدشدن اين اركان را دو اصل اساسي در توسعه فرهنگ و نظام جمهوري اسلامي ايران دانست و تأكيد كرد: طبق بيانات مقام معظم رهبري بايد كارآمدي و سرعت در رسيدن به قله هاي سياسي، علمي، فرهنگي و اجتماعي به مهمترين اهداف اين نظام و مسئولان تبديل شود.

از پنجشنبه آغاز مي شود
رقابت 1311 نفر در انتخابات شوراي شهر تهران
گروه سياسي سخنگوي هيأت مركزي نظارت بر انتخابات شوراها گفت: از 153 نفري كه نسبت به رد صلاحيت خود در هيأت هاي اجرايي اعتراض كرده بودند، 62 نفر توسط هيأت نظارت تأييد صلاحيت شدند. بنابراين تعداد نهايي نامزدهاي تأييد صلاحيت شده براي شركت در انتخابات شوراهاي اسلامي شهر تهران به 1311 نفر رسيد.
حشمت الله فلاحت پيشه در گفتگو با همشهري ضمن اعلام خبر پايان بررسي شكايات در هيأت هاي نظارت و جمع بندي نهايي گزارش رسيدگي ها گفت: نتايج اين رسيدگي ها به فرمانداريها و بخشداريها جهت اعلام منعكس شده است.
وجيه الله آقا تقي فرماندار تهران هم به خبرنگار سياسي همشهري گفت: تا ساعات پاياني شب گذشته كار دريافت و جمع بندي نتايج اعلام صلاحيت ها از هيأت هاي نظارت در حال انجام بوده و با توجه به زمان قانوني اسامي طي امروز و فردا اسامي نامزدهاي تأييد صلاحيت شده به آنها اعلام مي شود.

سياسي
اجتماعي
ادب و هنر
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
زادبوم
حوادث
بين الملل
شهر تماشا
سلامت
شهري
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   بين الملل   |  
|  سياسي   |   شهر تماشا   |   سلامت   |   شهري   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |