يكشنبه ۱۹ آذر ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره۴۱۵۴ - Dec 10, 2006
رئيس سازمان بورس خبر داد:
آغاز مطالعات براي تغيير سياست حجم مبنا و دامنه نوسان
گروه بورس- رئيس سازمان بورس و اوراق بهادار از بررسي تغييرات در سياست حجم مبنا و دامنه نوسان خبر داد.
علي صالح آبادي، رئيس سازمان بورس و اوراق بهادار در گفت وگو با همشهري در پاسخ به اين پرسش كه آيا قرار است در ميزان حجم مبنا و دامنه نوسان تغييراتي ايجاد شود گفت: در حال حاضر ايجاد تغييرات در دامنه نوسان و حجم مبنا در دست مطالعه و بررسي است.
وي اعلام جزئيات اين بررسي را به پايان مطالعات موكول كرد و گفت: مطالعات بر روي حجم مبنا و دامنه نوسان ادامه دارد و پس از پايان مطالعات نتيجه را اعلام خواهيم كرد.
سفر به مالزي
صالح آبادي در خصوص ديدار اعضاي هيأت مديره سازمان بورس و اوراق بهادار تهران از بورس مالزي گفت: ديدار مديران بورس تهران از بورس مالزي به دعوت از رئيس كميسيون بورس و اوراق بهادار مالزي انجام شد و ما در اين ديدار هم از سازمان بورس و هم از شركت بورس مالزي بازديد كرديم.
وي افزود: در اين ديدار مذاكرات بسيار خوبي در خصوص بازار سرمايه اسلامي و مباحث شرعي انجام شد.
وي تصريح كرد: ارزش جاري بازار سرمايه مالزي 180ميليارد دلار و 5 برابر بورس تهران است، باتوجه به اينكه ما در حال اجراي قانون جديد اوراق بهادار در ايران هستيم بازار سرمايه مالزي به دليل توسعه اي كه پيدا كرده مي تواند به بورس تهران كمك كند.
وي با بيان اينكه هدف از اين سفر استفاده از تجربيات بورس مالزي بود، در خصوص امضاي تفاهمنامه بين بورس ايران و مالزي گفت: ما موضوعاتي را در آنجا مطرح كرديم و قرار شد تا پس از بررسي اين طرح ها تفاهمنامه اي براي همكاري متقابل بين بورس ايران و مالزي به امضا برسد.
صالح آبادي خاطر نشان كرد: يكي از موضوعاتي كه مطرح شد پذيرش متقابل اوراق بهادار در بورس تهران و مالزي است، همچنين آنها نرم افزار جديدي به نام اتوس خريداري كرده اند كه اين نرم افزار هم اكنون در مالزي در حال بومي شدن است و قرار شد تا در اين زمينه و مباحث نرم افزاري پس از انجام بررسي هاي لازم همكاري مشترك بين بورس ايران و مالزي انجام شود.
رئيس سازمان بورس و اوراق بهادار در ادامه تأكيد كرد: يكي ديگر از موضوعاتي كه در آنجا مطرح شد ايجاد صندوق هاي سرمايه گذاري مشترك با مالزي بود.
همچنين قرار شد تا در حوزه شريعت و بحث هاي بازار سرمايه اسلامي همكاري هاي مشتركي بين هر دو بازار انجام شود.
وي تصريح كرد: پس از بررسي طرح هاي مذكور يادداشت تفاهمي بين بورس ايران و مالزي به امضا خواهد رسيد.
سرمايه گذاري خارجي در بورس
رئيس سازمان بورس و اوراق بهادار در ادامه در خصوص شرايط سرمايه گذاري خارجي در بورس ايران گفت: مجموعه بسيار خوبي در زمينه شرايط سرمايه گذاري خارجي در بازار سرمايه ايران در دست تهيه است كه به زودي منتشر خواهد شد. وي افزود: مزيت اصلي براي يك سرمايه گذاري خارجي اين است كه تحت حمايت قانوني قرار بگيرد به همين منظور سازمان سرمايه گذار خارجي به نمايندگي از دولت از سرمايه گذار خارجي حمايت خواهد كرد و تضمين مي كند كه به طور مثال اين سرمايه ها مصادره نخواهد شد.
معاملات الكترونيك
صالح آبادي همچنين در خصوص انجام مبادلات الكترونيك سهام در بورس تهران گفت: انجام معاملات الكترونيك مستلزم اجرايي شدن سيستم جديد معاملات بورس است چرا كه سيستم كنوني تحت نرم افزار داس (DOS) فعال است و اين سيستم پاسخگوي معاملات اينترنتي سهام نيست.
به گفته صالح آبادي سيستم جديد معاملات بورس در نيمه اول سال 86 در بورس تهران اجرايي خواهد شد.
وي در ادامه تاكيد كرد: البته اجرايي شدن معاملات الكترونيك به پيش زمينه هاي زيادي نياز دارد و از جمله رسميت يافتن امضاي الكترونيك و يا اينكه سيستم بانكي ما بتواند پاسخگوي دريافت و پرداخت معاملات سهام باشد. صالح آبادي همچنين تاكيد كرد: سيستم مخابرات و IT نيز بايد امكانات لازم را براي انجام چنين معاملاتي فراهم كنند.

صف خريد سرمايه گذاري ساختمان به
7هزار و 500تقاضا رسيد
005388.jpg
گروه بورس- معاملات روز گذشته بازار سهام در حالي رقم خورد كه صف هاي خريد سهام شركت سرمايه گذاري ساختمان به شدت افزايش يافت.
به گزارش همشهري، در حالي كه در طول ماه هاي گذشته شاهد افزايش بهاي مسكن در كشور بوديم به نظر مي رسد كه اين افزايش به تالار بورس نيز كشيده شده است، به طوري كه ديروز صف خريد سهام سرمايه گذاري ساختمان در يك جهش به 7هزار و 668 تقاضا رسيد. در معاملات روز گذشته سهامداران با 207هزار ميليون ريال از نقدينگي بازار درصدد خريد 5/7 ميليون سهم شركت سرمايه گذاري ساختمان بودند. ديروز همچنين صف هاي خريد سهام شركت سرمايه گذاري صندوق بازنشستگي سنگين بود و يكهزار و 173تقاضا براي خريد 5/11ميليون سهم اين شركت در كارگزاري ها به ثبت رسيد.

صعود پراقتدار شاخص
گروه بورس- شاخص كل بورس تهران اولين روز هفته را با صعود پراقتدار آغاز كرد.
به گزارش همشهري، شاخص كل بورس تهران ديروز با 36 واحد افزايش خود را به 9 هزار و 900 واحد نزديك كرد.
در معاملات روز گذشته شاخص هاي بورس روز خوشي را سپري كردند، به طوري كه شاخص بازده بازار 119 واحد و شاخص صنعت 31 واحد افزايش يافتند.شاخص واسطه گري هاي مالي نيز ديروز با 8 پله صعود روبه رو شد.در اين ميان 10 شركت بيشترين نقش را در افزايش شاخص داشتند كه بار ديگر وزن گروه معدني از ديگر گروه هاي حاضر در بورس بيشتر بود.ديروز دو شركت چادرملو و سنگ  آهن گل گهر هر كدام با 5/7 واحد در مجموع 15 واحد شاخص بورس را بالا كشيدند.

در داد و ستدهاي انجام شده در طول سال جاري
سهامداران 150 شركت بورس
به سود رسيدند
گروه بورس- در شرايطي كه از ابتداي امسال تا كنون سهامداران 150 شركت بورس به سود رسيده اند، بالاترين سود ناشي از رشد قيمت سهام نصيب سهامداران شركت باما شده است.
به گزارش همشهري، در اين دوره حداكثر زيان سهامداران 35 درصد بوده و حداكثر سود سرمايه گذاران در بورس به 612 درصد رسيده است.
در طول دوره سپري شده از سال جاري تعداد شركت هايي كه ارزش سهامشان از مرز 100درصد فراتر رفته و به باشگاه 100درصدي هاي بورس تهران پيوسته اند، 22 شركت بوده است. بررسي هاي انجام شده نشان مي دهد، در بين اين 22 شركت نام 8 شركت فعال در صنايع معدني و فلزي 7 شركت داروسازي و 3 شركت فعال در صنعت تجهيزات ديده مي شود. به اين ترتيب بايد صاحبان سهام شركت هاي معدني، فلزي و دارويي را خوش اقبال ترين سرمايه گذاران بورس در طول سال 85 لقب داد.
۲۰۰درصدي ها
اين گزارش حاكي است: از اول امسال تاكنون ارزش سهام 5 شركت پذيرفته شده در بورس تهران بيش از 200 درصد رشد كرده است. در اين ميان قيمت هر سهم شركت باما 612 درصد رشد كرده، ارزش دارايي سهامداران قند شيروان 300درصد بالا رفته و سهامداران فرآورده هاي تزريقي شاهد رشد 255درصدي قيمت سهام خود بودند. ضمن اين كه قيمت سهام حمل و نقل پتروشيمي رشد 208درصدي را تجربه كرده، در اين مدت فرآوري مواد معدني هم به رشد 200درصدي قيمت سهام خود دست يافته است.
پرطرفدارها
آمار موجود حاكي است: بانك پارسيان از اول امسال تا كنون پرطرفدارترين سهام حاضر در بورس تهران بوده است. در اين مدت 32 هزار نفر يك ميليون سهم بانك پارسيان را به سبد دارايي هايشان افزوده اند. سايپا نيز عنوان دومين سهام پرطرفدار بورس را در طول 9 ماه گذشته به خود اختصاص داده است. در اين مدت 30هزار نفر نيم ميليون سهم سايپا را خريده اند. در رتبه سوم هم نام شركت ايران خودرو ديده مي شود. در اين مدت 28 هزار نفر 270 هزار سهم ايران خودرو را خريده اند.
اما رتبه هاي چهارم تا ششم جدول سهام پرطرفدار بورس در اختيار معادن قرار گرفته، در اين مدت، تعداد خريداران سهام معادن و فلزات 24 هزار نفر، معادن روي 23 هزار نفر و چادرملو 15 هزار نفر بوده است.
كارنامه
از اول امسال تا كنون بيشترين حجم نقدينگي بازار به سوي سهام سايپا روانه شده، ارزش كل داد و ستدهاي انجام شده بر سهام اين شركت در طول سال جاري دو هزار و 100 ميليارد ريال بوده است.
ضمن اين كه در همين مدت يك هزار و 700 ميليارد ريال از نقدينگي فعال در بورس، براي حفظ قيمت و جمع كردن صف فروش غدير به جريان افتاده است. تزريق 1700 ميليارد ريال ياد شده هنوز نتوانسته از صف فروش سهام غدير بكاهد، هر چند موجبات حفظ قيمت سهام اين شركت را در محدوده 400 تومان فراهم آورده است.
در مجموع از اول امسال تا كنون 531 هزار نفر براي خريد 8 هزار و 700 ميليارد برگه سهم عرضه شده در بورس 30 هزار و 500 ميليارد ريال از نقدينگي شان را پرداخت كرده اند.

روندها
سهام حمل و نقل
به سمت تخصصي شدن
گروه بورس- در گروه صنعت حمل و نقل چهار شركت حمل و نقل پتروشيمي، خدمات دريايي تايد واتر خاورميانه، حمل و نقل توكا و رهشاد سپاهان در بورس حضور دارند كه علي رغم پذيرش رهشاد سپاهان تاكنون سهام آن در بورس عرضه نشده است.
حمل و نقل پتروشيمي: سرمايه اين شركت تنها 8 ميليارد ريال و سهامدار عمده آن شركت ملي پتروشيمي (با 79.79 درصد) است. ضمن اين كه بيش از 90 درصد سهام اين شركت در اختيار سهامداران حقوقي بالاي يك درصد است.
نماد اين شركت ششم آذر ماه پس از تعديل مثبت عايدي از 1۴۶۱، ريال به 2۷۴۷، ريال بازگشايي شد و از آن موقع تاكنون 436۷۰۹، سهم اين شركت (معادل 5.46 درصد كل سهام شركت) در ميانگين قيمتي 20۹۶۴، مورد داد و ستد قرار گرفته است. در اين مدت سرمايه گذاري بوعلي با عرضه 1.78 درصد از سهام شركت از جمع سهامداران حقوقي بالاي يك درصد خارج شد و در عوض شركت امين سرمايه گذاران مالكيت خود را به 1.95 درصد افزايش داد.با توجه به گزارشهاي اين شركت، تحليلگران سود حمل و نقل پتروشيمي را تا سقف 4۶۰۰، ريال نيز براي سال جاري تخمين مي زنند.
خدمات دريايي تايدواترخاورميانه:از اول مهر ماه تاكنون بيش از 6 ميليون و 426 هزار سهم اين شركت (معادل 3 درصد كل سهام) در ميانگين قيمتي 7۱۷۱، ريال مورد داد و ستد قرار گرفته است. در اين مدت سهامداران حقوقي بالاي يك درصد داد و ستدي بر روي اين سهم انجام نداده اند. در حال حاضر اين شركت در قيمت 5۷۰۹، ريال با صف فروش مواجه است و اخبار مربوط به تعديل منفي سهم بر فشار فروشندگان افزوده است.
حمل و نقل توكا:از اول مهرماه تاكنون بيش از يك ميليون و 579 هزار سهم اين شركت (معادل 3 درصد كل سهام) در ميانگين قيمتي 2۵۸۰، ريال مورد داد و ستد قرار گرفته است. در مهر ماه سرمايه گذاري توكا فولاد 60۰۰۰، سهم به تعداد سهام خود افزود. در آبان ماه سرمايه گذاري صبا تامين كه همواره زودتر از بازار عمل مي كند با خريد 600۰۰۰، سهم از بازار، درصد مالكيت خود را به 1.16 درصد رساند. جالب توجه اين كه از اول آذر ماه تاكنون سرمايه گذاري صبا تامين 50۰۰۰، سهم ديگر از بازار خريداري كرده است. اين شركت در سال گذشته در شركت توكا ريل سرمايه گذاري كرده است. در حال حاضر سرمايه شركت توكا ريل 800 ميليارد ريال بوده و 15 درصد از سهام آن متعلق به شركت حمل و نقل توكا است. شنيده ها حاكي از اعلام سود 300 ريالي توسط شركت توكا ريل است و اين شركت قصد دارد 200 ريال از سود خود را تقسيم كند. بنابراين سود سهام حمل و نقل توكا در شركت توكا ريل بالغ بر 24 ميليارد ريال محاسبه مي شود كه تنها 14 ميليارد ريال آن را در بودجه خود لحاظ كرده است. البته از آنجا كه وضعيت سودآوري عملياتي شركت خيلي جالب نيست تعديل عايدي حمل و نقل توكا تنها به ميزان 150 ريال به ازاي هر سهم پيش بيني مي شود.
در مجموع با توجه به وابستگي اين شركتها به صادرات و واردات كالا و حجم مبادلات كالا از مبادي مختلف ورودي و خروجي كشور، انتظار تغييرات نسبي در شركتهاي تخصصي اين گروه همچون حمل و نقل پتروشيمي و حمل و نقل توكا وجود دارد.
.IraTahlil.com

سودآورترين سهام بورس در 9 ماه گذشته
005427.jpg

چند شركت دولتي اين هفته قيمت گذاري مي شوند
ايسنا: غلامرضا حيدري كردزنگنه ـ مديرعامل سازمان خصوصي سازي ـ به تشكيل جلسه هيأت عالي واگذاري در اين هفته اشاره كرد و گفت: در اين جلسه قيمت گذاري چند شركت دولتي مورد بحث و بررسي قرار خواهد گرفت، همچنين در 22 آذر ماه عرضه چند شركت مهم دولتي را در بورس خواهيم داشت. وي در پاسخ به اين پرسش كه آيا مشكلات ورود شركت ملي صنايع مس، براي ورود به تابلوي بورس حل شده است؟گفت: اين شركت در حال حاضر مراحل قيمت گذاري در بورس را مي گذراند.

تغييرات قيمت سهام
005370.jpg
005373.jpg
005376.jpg

بـورس
اجتماعي
ادب و هنر
اقتصادي
دانش فناوري
زادبوم
حوادث
بين الملل
فرهنگ و آموزش
سياسي
شهر تماشا
سلامت
شهري
علمي فرهنگي
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
بورس
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   بين الملل   |  
|  فرهنگ و آموزش   |   سياسي   |   شهر تماشا   |   سلامت   |   شهري   |   علمي فرهنگي   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |