يكشنبه ۱۹ آذر ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره۴۱۵۴ - Dec 10, 2006
سختي كار و حق نوبت كاري پرستاران امسال حل مي شود
005409.jpg
فارس: رئيس دفتر پرستاري وزارت بهداشت گفت: حل مسأله سختي كار پرستاران، افزايش حق نوبت كاري و شب كاري و اجراي طرح ارتقاي مسير شغلي براي همه پرستاران اولويت هاي نخست وزارت بهداشت براي اين گروه است كه تا آخر امسال به نتيجه مي رسد.
اعظم گيوري افزود: مطالبات پرستاران طيف وسيعي است كه نمي توان همه آنها را در كوتاه مدت پاسخ گفت به همين علت ما در وزارت بهداشت اين مطالبات را به سه دسته برنامه هاي كوتاه مدت، ميان مدت و بلندمدت تقسيم كرده ايم تا بر اساس يك برنامه اولويت بندي شده به همه مسائل پرستاران رسيدگي شود.
وي اضافه كرد: مشكلات مالي و دريافتي هاي پرستاران جزو مطالبات كوتاه مدت پرستاران است كه براي حل آن با پيگيري هاي وزارت بهداشت مصوبه اي مبني بر افزايش حق شب كاري، نوبت كاري و اجراي طرح ارتقاي مسير شغلي براي همه پرستاران در دولت تصويب شد كه البته هنوز بودجه آن تخصيص پيدا نكرده است، اما تا پايان امسال حتماً اين بودجه اختصاص مي يابد و يكي ديگر از مشكلات پرستاران به اين ترتيب حل مي شود. وي گفت: مسأله شمول قانون سخت و زيان آور شمردن حرفه پرستاري براي همه پرستاران در بخش خصوصي و دولتي نيز يكي ديگر از برنامه هايي است كه از سوي وزارت بهداشت پيگيري مي شود و جزو اولويت هاي اول است كه اميدواريم اين مسأله نيز در زماني كوتاه به نتيجه مطلوب برسد.

افزايش مرخصي زايمان در انتظار رأي 290 نماينده مجلس
005406.jpg
گروه اجتماعي - لايحه افزايش مرخصي زايمان از 4 ماه به 6 ماه پس از تصويب هيأت دولت براي تصويب به مجلس ارسال شده و در انتظار راي 290 نماينده مجلس است.
به گزارش همشهري ، يكي از برنامه هاي فوري وزارت بهداشت در سال جاري ، اولويت دادن به تصويب قوانين حمايتي مادران شاغل است كه افزايش مرخصي زايمان از 4 ماه به 6 ماه يكي از اين قوانين است كه اخيراً به تصويب هيأت دولت رسيد و پس از تصويب در مجلس به اجرا خواهد رسيد و در اين لايحه هيأت دولت شركت هاي خدماتي طرف قرارداد دولت را نيز به رعايت اين قانون ملزم كرده است .
يكي از 4 تعهد سازمان جهاني بهداشت در خصوص ترويج فرهنگ تغذيه نوزادان با شير مادر ، اجراي قوانين حمايتي از زنان شاغل و شيرده است از اين رو قانون تغذيه با شير مادر در كشور ما از سال 74 تصويب و اجرا شده و درصد استفاده از شير مادر از 9 به 45 رسيد، اما در چند سال اخير آمارها حكايت از كاهش اين ارقام دارند.
باقري لنكراني، وزير بهداشت با اشاره به اينكه تغذيه انحصاري با شير مادر تا 6 ماهگي، فقط شامل 28 درصد كودكان كشورمان مي شود، گفت: شروع زود هنگام غذاي كمكي به دليل عدم حضور مادران شاغل در كنار كودكشان ، آسيب هاي جدي به سلامت كودك وارد مي كند چون دستگاه گوارش شير خوار هنوز كاملاً تكامل نيافته ، باعث بروز بيماري هاي گوارشي از جمله اسهال و آلرژي مي شود.
سازمان جهاني بهداشت مدت دو سال تغذيه با شير مادر را مورد تاكيد قرار داده و هفت استراتژي اين سازمان در رشد و سلامت كودك شامل ايمن سازي ، پيشگيري از اسهال ، پيشگيري از عفونت هاي حاد تنفسي ، تنظيم خانواده ، تغذيه با شير مادر ، تغذيه تكميلي و پيگيري رشد همگي در زير چتر تغذيه با شير مادر است. كاهش عفونت هاي مزمن ديابت 1 و 2 ، بيماري هاي التهابي روده، كانسر، بيماري آلرژي، آسم، رشد و تكامل مغزي و افزايش هوش از مهمترين فوايد تغذيه با شير مادر است .
اين درحالي است كه شهبازخاني ،عضو كميسيون بهداشت و درمان مجلس به ايسنا گفت : 4 ماه مرخصي زايمان كافي است و اميدوارم كه مصوبه دولت مبني بر افزايش دوره مرخصي زايمان از 4 به 6 ماه در مجلس راي نياورد.وي با تاكيد بر نياز كشور در راستاي انجام كار مفيد در ادارات و مراكز دولتي افزود: بزرگترين دغدغه ما تكريم ارباب رجوع و رسيدگي به مشكلات مردم است ، لذا با نبود و كمبود نيرو كارهاروي زمين مانده و مشكلات بيشتر مي شود.
از سويي ديگر ، محسني بندپي ، نايب رييس كميسيون بهداشت و درمان مجلس معتقد است: كميسيون با در نظر گرفتن تسهيلات بيشتر براي مادران پس از زايمان موافق است.اما بهتر است كه دو ماه مرخصي اضافه زايمان پيشنهاد دولت در بين يك سال اول تولد كودك لحاظ شود.وي افزود: كميسيون بهداشت و درمان معتقد است كه براي ارايه اين لايحه به مجلس بايد نظر متخصصين زنان و زايمان ، اطفال و روانشناسان نيز اعمال شده و بررسي هاي علمي صورت گيرد تا مشخص شود آيا شش ماه مرخصي زايمان براي فرزندي كه تازه به دنيا آمده كفايت مي كند يا بهتر است تسهيلات ديگري چون كم كردن ساعت كاري مادران در صبح و بعد از ظهر و يا تعطيل كردن يك روز آنان در طول هفته در نظر گرفته شود.

سرعت در رسيدگي به پرونده هاي محاكم نظامي تهران
گروه اجتماعي - مديركل دفتر دادگاه هاي نظامي تهران گفت: 30 درصد پرونده هاي وارده به محاكم نظامي تهران در شش ماهه اول سال جاري، ظرف كمتر از دو روز رسيدگي و منجر به صدور رأي شده است.
به گزارش پايگاه اطلاع رساني قوه قضاييه ، حسين كريمي گفت: طي همين مدت تعداد پرونده هاي وارده و مختومه دادگاه هاي نظامي برابر بوده و به عبارت ديگر به نسبت تعداد پرونده هاي وارده، 100 درصد پرونده هاي دادگاه هاي نظامي تهران مختومه شده است.
كريمي گفت: ارجاع پرونده ها به شعبه بر مبناي اهميت موضوع و نوع اتهامات انتسابي صورت مي گيرد و از ارجاع پرونده هاي متعدد با موضوعات مختلف خودداري مي شود.كريمي ادامه داد: جلسات مشترك قضات دادسرا و دادگاه به صورت فصلي برگزار شده كه نتايج مطلوب آن در هماهنگي مناسب بين دادسرا و محاكم نظامي مشهود مي باشد.

رييس مركز امور زنان و خانواده خبر داد:
اجراي طرح زنان نخبه در عرصه هاي بين المللي
گروه اجتماعي - رييس مركز امور زنان و خانواده گفت: در امور مربوط به بانوان، مطرح شدن مادران شهدا به عنوان پاسداران و الگوهاي اصلي زنان و نيز طرح زنان نخبه در عرصه هاي بين المللي از جمله برنامه هاي مرتبط به امور بانوان است كه در ايام دهه فجر در خصوص آن مطالب جامع تري بيان خواهد شد.
به گزارش ايسنا، زهره طبيب زاده در نشست مشاورين استانداران در امور بانوان سراسر كشور در شيراز با بيان اين كه دستورات دين اسلام براي احقاق حقوق زنان متعالي بوده و در اين زمينه كاستي وجود ندارد، افزود: به سبب غني بودن دين اسلام در بيان حقوق زنان نيازي نيست كه به انديشه هاي غربي متوسل شويم كه خود در ورطه فساد و فحشا غوطه ورند و هنوز حركتي براي برون رفت از اين ورطه انجام نداده اند.
وي گفت: دولت نهم با توجه به  مسايل زنان و نيازهاي آنها برنامه هاي مناسبي را ترسيم كرده است و در اين راستا شعار و اساس فعاليت خود را زنان  سرپرست خانوار قرار داده است؛ به گونه اي كه اين شعار در حال حاضر به شعار سازمان هاي جهاني فعال در ايران تبديل شده است.
طبيب زاده در ادامه اظهار كرد: رويكرد دولت نهم، بازگشت به فرهنگ دوران آغازين  انقلاب يعني ارج نهادن به ارزش ها و فرهنگ انقلاب اسلامي بويژه در حوزه امور زنان و خانواده است.
مشاور رييس جمهوري با بيان اين كه براي ما مسايل رو بنايي و صوري زنان در اولويت نيست خاطرنشان كرد: آنچه براي ما داراي جايگاه و اهميت ويژه اي است توجه به مسايل آموزشي و نيز تقويت حضور زنان در جامعه مطابق با تعاليم اسلامي و شأن آنهاست.

حفاظت از مراتع كرمان به بسيجيان سپرده شد
گروه اجتماعي - بنا بر توافقات وزارت جهاد كشاورزي و سازمان بسيج سازندگي حفاظت 100 هكتار از مراتع استان كرمان به بسيجيان سپرده شد.
به گزارش روابط عمومي بسيج سازندگي سرهنگ سيد حسن رضوي نژاد، رئيس بسيج سازندگي استان كرمان با اشاره به شرايط اقليمي استان كرمان افزود: ساير فعاليت هاي سازمان بسيج سازندگي توسط جوانان و دانش آموزان در بخش هاي مختلف كشاورزي از جمله آبخيزداري،  بانكت بندي و اصلاح و احياي مراتع، مبارزه با انگل هاي خارجي دائم و كمك به اجراي آبياري تحت فشار بوده است.
رضوي نژاد به موفقيت اردوهاي هجرت اشاره كرد و افزود: اصلاح 240 هكتار از مراتع روستايي و كاشت 400 هزار نهال، از جمله اين اقدامات است. رئيس بسيج سازندگي استان كرمان يكي از بهترين راه هاي مبارزه با خشكسالي و رفع مشكلات معيشتي مردم و حاشيه بيابان را مقابله با پديده بيابان زدايي با اقداماتي از جمله اصلاح و حفظ خاك و احياي مراتع دانست.
وي توليد و كاشت گونه هاي مختلف نهال و جنگل كاري را در كشور اقدامي مؤثر خواند و افزود: سازمان بسيج سازندگي با بهره گيري از فعاليت و توان بسيجيان و جوانان در عرصه بيابان زدايي و حفظ آب و خاك و احياي مراتع اقدامات قابل توجهي به خصوص در اردوهاي هجرت انجام داده است.

اجراي طرح آزمايشي نگهداري از سالمندان در منزل
اجرا مي شود
گروه اجتماعي- سازمان بهزيستي در صدد برنامه ريزي براي نگهداري از سالمندان در خانواده هاست.
با توجه به اينكه هم  اكنون 5/4 ميليون سالمند در كشور زندگي مي كنند و پيش بيني مي شود تا 30 سال بعد اين جمعيت بالغ بر 25 ميليون نفر را شامل شود از هم اكنون سازمان بهزيستي كشور سعي دارد تا با برنامه ريزي شرايط نگهداري سالمندان در كنار افراد خانواده را فراهم كند.
فقيه رئيس سازمان بهزيستي كشور در اين باره گفت: سياست كلي دولت و سازمان بهزيستي براي قشر سالمند برنامه ريزي براي نگهداري و مراقبت از آنها در خانه و در كنار خانواده است و به همين منظور يارانه هايي براي نگهداري آنان در نظر گرفته شده است كه كافي نيست و بايد براي پوشش بيشتر سالمندان اعتبارات آن افزايش يابد. مدير كل دفتر توانبخشي سالمندان اين سازمان نيز گفت:  طرح كمك به تامين نيازهاي مراقبتي سالمندان در منزل از سال آينده اجرايي مي شود.
محمدرضا شهبازي در گفت وگو با ايسنا توضيح داد: در قالب طرح كمك به تامين نيازهاي مراقبتي سالمندان در منزل، افرادي كه به عنوان مراقب، از خانواده درجه يك و يا داوطلبان هستند، آموزش هاي لازم را مي بينند و از محل كمكهاي دولتي بخشي از حقوق نگهداري اين افراد تامين مي شود.
وي افزود:  اين طرح با اعتبار پيشنهادي 2ميليارد تومان سال آينده به صورت آزمايشي براي تمام سالمندان ساكن در 5 منطقه از 5 استان اجرا مي شود.
در حال حاضر 110 هزار سالمند در كشور از خدمات سازمان بهزيستي استفاده مي كنند و با توجه به اينكه از مجموع 5/4 ميليون سالمند كشور حدود سه ميليون نفر تحت پوشش دستگاههاي ديگر هستند و از مجموع 5/1 ميليون نفر باقيمانده نيز عده زيادي نيازي به كمكهاي حمايتي و توانبخشي بهزيستي ندارد گروه كوچكي شايد در حدود 30 هزار نفر سالمند كه از هيچ جاي ديگري حمايت نمي شوند، پشت نوبت خدمات سالمندي بهزيستي هستند. يكي از مشكلات فعلي سالمندان كشورمان كمبود پزشك متخصص طب سالمندي در كشور است. در حال حاضر تنها 2نفر متخصص طب سالمندي در كشور داريم.

با مردم
ادامه تحصيل شاغلان آموزش و پرورش
پس از بيست و سه سال سابقه كار در آموزش و پرورش، براي ادامه تحصيل در دانشگاه آزاد پذيرفته شدم. طبق اعلام آموزش و پرورش كساني كه ادامه تحصيل داده و مدرك بالاتري ارايه دهند بايد سه سال توقف گروه داشته باشند كه اين قانون به زيان بسياري از شاغلان آموزش و پرورش خواهد بود. بررسي و تجديد نظر اين قانون پيشنهاد مي شود.
پروين اميني- تهران
تقاضاي ساكنان يك كوچه
كوچه شهيد فردوسي در ابتداي خيابان دبستان در بزرگراه رسالت، كه از معابر پررفت و آمد مي باشد، كمبود روشنايي دارد. جمع آوري به موقع زباله هاي اين كوچه نيز از جمله تقاضاي ساكنان آن است.
مريم مسعودي
قطع مقرري فرزند معلول
پسر معلول 23 ساله اي دارم كه تحت پوشش سازمان بهزيستي است كه ماهانه مقدار ناچيزي برايش پرداخت مي شد. اما از مرداد ماه امسال تاكنون اين پرداخت مقرري نيز قطع شده است.از طريق بهزيستي استان پيگيري كردم كه پاسخ قانع كننده نشنيدم. به مركز بهزيستي واقع در اشرفي اصفهاني مراجعه كردم كه علت را نبود بودجه اعلام كردند با اين ترتيب تكليف پسر من و امثال او چيست؟
نام محفوظ
با مردم: نام پيام دهنده در همشهري محفوظ است.
آمارگيران در انتظار دستمزد
پس از 40 روز فعاليت در برنامه سرشماري عمومي كشور، نصف دستمزد كاركردمان را دريافت كرديم و قرار شد بقيه دستمزد ما را ظرف چند روز پرداخت نمايند، اما هنوز اين وعده عملي نشده است. از سازمان مديريت و برنامه ريزي كشور خواستار رسيدگي به اين مسئله هستيم، ضمن آن كه چنين تاخيرها و خلف وعده هايي، اعتماد نسل جوان را براي كار و فعاليت در كشور مخدوش مي كند.
جمعي از آمارگيران برنامه سرشماري عمومي
با مردم: اسامي پيام دهندگان در همشهري محفوظ است.
پيشنهاد براي گورستان متروكه
قبرستان متروكه واقع در مركز شهر نهاوند، با در نظر گرفتن معيارهاي بومي و نظرخواهي از مردم و در صورت صلاحديد، قابليت تبديل به فضاي سبز و همچنين مراكز فرهنگي را دارا مي باشد. اميدوارم اين پيشنهاد مورد بررسي قرار بگيرد.
هاديان نهاوند
تشكر و يك پيشنهاد
با تشكر از عموم دست اندركاران مركز 137 شهرداري تهران، اين مسئله را شايان يادآوري مي دانم كه هنگام تماس مراجعان با اپراتور، به علت ازدحام، صداي اپراتور به گوش نمي رسد. براي برقراري ارتباط راحت تر بايد از فناوري بهتري استفاده شود.
محمديان تهران

انتظار طولاني براي سونوگرافي
پس از آن كه با قرار گرفتن در نوبت دو ماهه توانستم از واحد سونوگرافي بيمارستان مهر وقت بگيرم، هنگام مراجعه 6 ساعت طول كشيد تا نوبت به همسر بيمارم برسد. به نظر مي رسد، تامين امكانات و ساز و كارهاي مناسب درماني در نقاط مختلف و بازنگري كلي در سيستم بيمار- درمان كشور ما ضروري باشد.
يك پزشك از تهران
با مردم: نام پيام دهنده در همشهري محفوظ است.
حريم رودخانه نيز ملي اعلام شود
با تشكر از رييس محترم جمهوري كشورمان به خاطر طرح ملي شدن سواحل درياي خزر، اميدوارم كه حريم رودخانه هاي كن، كرج، جاجرود و فشم نيز براي استفاده عموم مردم و پايان بخشيدن به ساخت و سازهاي زيانبار و آلوده كننده رودخانه ها و سدها، ملي اعلام گردد.
محمدرحيم فرزين تهران
به بازنشستگان تامين اجتماعي هم پرداخت شود
به عنوان تسهيلات زندگي، اعلام شده است كه به بازنشستگان كشور از 500 هزار تومان تا يك ميليون تومان وام پرداخت مي شود. اميدوارم، اين وام شامل بازنشستگان تامين  اجتماعي نيز بشود تا گرهي از مشكلات آنها گشوده گردد.
علي نصري تهران
نامه ها را به زبان ساده اعلام كنيد
تا هنوز وقت باقي است از كانديداهاي محترم عضويت در شوراهاي اسلامي شهر تقاضا دارم، برنامه ها و اهدافشان را به زبان ساده و واضح- نه كلي گويي- اعلام كنند تا براي همگان درخور فهم و درك باشد.
پرويز عبداللهي تهران
مشكل معلولان ذهني
در قائم شهر مازندران براي معلولان ذهني (دختر)، مدرسه شبانه روزي وجود ندارد. اميدوارم قائم شهر نيز همانند شهرهاي آمل و بابل از چنين امكاني برخوردار شود.
عباس توكلي شهميرزادي قائم شهر
تاخير در پرداخت حقوق كنتورخوان ها
كاركنان شركتي و پيمانكاري كنتورخوان كه براي شركت  گاز فعاليت مي كنند، دو ماه و نيم است حقوق دريافت نكرده اند. اين قبيل نارسايي ها آن هم در مشاغل حساس كه بايد عاملان آن از فراغت فكري برخوردار باشند، موجب سرخوردگي نيروهاي جوان مي شود؛ در حالي كه حل چنين معضلي به آساني مقدور مي باشد و تاكنون به تعويق افتاده است.
گروهي از كنتورخوان ها از تهران
با مردم: اسامي  پيام دهندگان در همشهري محفوظ است.
رفتار نادرست
گويا شهر ما خانه  ما براي عده اي از همشهريان ما در تهران شعري بيش نيست، چون متاسفانه اغلب شاهد هستم كه در بزرگراه نيايش- ورودي سعادت آباد، عده اي از ساكنان اين محدوده، كيسه هاي زباله را از بالا به سطح بزرگراه  رها مي كنند كه گاهي باعث پارگي كيسه ها و بخش شدن زباله در بزرگراه مي شود. اين رفتار به هر دليل برخلاف اخلاق و منش جامعه ماست.
احمديان تهران
تشكر از شركت گاز
با همكاري صميمانه مسئولان گازرساني منطقه 4 تهران، گازرساني بخش غربي بزرگراه شهيد همت- ابتداي جاده كن بالا- پس از سال ها انتظار در دست انجام است كه جاي قدرداني دارد.
جمعي از ساكنان محل
با مردم: اسامي پيام دهندگان در همشهري محفوظ است.

پاسخ مسئولان
در دست اقدام است
احتراماً در پاسخ به مطلب مندرج در شماره 4085 صفحه۶ستون با مردم مورخ 25/6/85 آن نشريه به نقل از آقاي طاهري به آگاهي مي رساند:
شهرك امام خميني واقع در انتهاي بزرگراه شهيد بابايي داراي دو هزار شماره تلفن مشغول به كار مي باشد كه با توجه به نياز اهالي محترم آن شهرك و با تعهدات انديشيده شده، توسعه شبكه كابل آن در دست اقدام است.
روابط عمومي شركت مخابرات استان تهران

اجتماعي
ادب و هنر
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
زادبوم
حوادث
بين الملل
فرهنگ و آموزش
سياسي
شهر تماشا
سلامت
شهري
علمي فرهنگي
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   بين الملل   |  
|  فرهنگ و آموزش   |   سياسي   |   شهر تماشا   |   سلامت   |   شهري   |   علمي فرهنگي   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |