يكشنبه ۱۹ آذر ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره۴۱۵۴ - Dec 10, 2006
رهبر حماس:
اگر اسرائيل اراضي اشغال شده را باز نگرداند
جنگي علني را آغاز مي كنيم
005469.jpg
گروه بين الملل -  خالد مشعل رئيس دفتر سياسي جنبش حماس طي سخناني به اسرائيل و هم پيمانش آمريكا نسبت به ايجاد جنگ طولاني مدت در منطقه هشدار داد و خاطرنشان كرد: چنان چه دولت عبري اراضي اشغال شده سال 1967 باز نگرداند، حماس جنگ علني عليه اين رژيم را آغاز خواهد كرد.
وي گفت: تمامي گروه هاي فلسطيني در حال حاضر بر سر تشكيل كشور مستقل فلسطين در مرزهاي سال 1967 با در نظر گرفتن حق بازگشت آوارگان فلسطيني، موضوع بيت المقدس و توقف شهرك سازي ها و آزادي كامل زندانيان به توافق رسيده اند. از اين روي هدف اصلي ما آزادسازي فلسطين و مقاومت نيز گزينه ي استراتژيك ماست.
وي تصريح كرد: ما امروز بيش از هر زمان ديگري آماده ايم و صهيونيست ها بايد بدانند كه نمي توانند ما را متوقف سازند. وي همچنين عنوان داشت: حماس خواهان تشكيل دولت متحد ملي فلسطين با معيارهاي ملي است، نه معيارهاي اسرائيلي و دولت فلسطين جزو ضروريات فلسطينيان است.
مشعل در ادامه عنوان داشت: جنبش حماس در راستاي تشكيل دولت متحد ملي انعطاف پذيري هاي زيادي از خود نشان داده اما در هر نشست با امور جديدي رو به رو شديم كه در راستاي رضايت و خشنودي آمريكا مطرح مي شود. ما خواهان دولت ملي هستيم كه براساس معيارهاي فلسطيني و با مشاركت تمامي گروه ها تشكيل شود و بتواند با تحريم تحميلي عليه فلسطينيان مبارزه كند.
در همين حال، مشاور سياسي اسماعيل هنيه نيز روز گذشته طي سخناني اظهار داشت: ايده دولت فلسطين براي حل درگيري ها و اختلافات با اسرائيل، براساس آتش بس طولاني پنج تا 10 ساله در مقابل عقب نشيني اسرائيل از سرزمين هاي اشغالي سال 1967، حل موضوع اسرا و بازگشت آوارگان است.
احمد يوسف در گفت وگو با روزنامه ي الشرق الاوسط بيان داشت: دولت فعلي فلسطين هيچ گونه تصميمي براي مذاكره با اسرائيلي ها به هيچ شكل و گونه اي ندارد. انديشه دولت براي دستيابي به ثبات و يك راه حل مسالمت آميز در منطقه براساس آتش بس طولاني است كه البته مورد قبول بسياري از محافل اروپايي نيز قرار گرفته است.
وي با بيان اين كه اين تصميم به عنوان يك طرح در ميان بسياري از كشورهاي غربي مورد ارزيابي قرار خواهد گرفت در خصوص طرح آوي شاكيد، ميلياردر يهودي مبني بر ارايه كمك يك ميليارد دلاري در صورت تحقق صلح ميان فلسطيني ها و اسرائيل و كمك 100 ميليون دلاري در صورت موافقت هنيه و ايهود المرت همتاي اسرائيلي اش براي رفتن به پاي ميز مذاكره، گفت: اينگونه پيشنهادها نمي تواند منجر به تحقق صلح شود؛ چرا كه ملت فلسطين خواهان آن است كه هر گونه توافقنامه سازش منجر به پايان اشغالگري ها شود.
وي با بيان اين كه خود شخصا پيشنهاد مذكور را از شاكيد دريافت كرده است، ادامه داد: ما به عنوان گروه هاي اسلامي نيازمند اظهارات صادقانه طرف اسرائيلي درخصوص آمادگي براي عقب نشيني، موافقت با آزادي 10 هزار اسير فلسطيني و حل مساله آوارگان هستيم.
يوسف گفت:  در صورت نبود نشانه هايي مبني بر آمادگي واقعي اسرائيل براي عقب نشيني از مناطق اشغالي سال 1967 و حل مساله آوارگان، تمامي اين طرح ها و انديشه ها فقط
ايده هايي از سوي طرف فلسطيني است.

واكنش گروه هاي عراقي به طرح بيكر هميلتون
گروه بين الملل- جريان هاي سياسي عراق واكنش هاي متفاوتي به گزارش گروه بيكر-هميلتون داشتند.
در اين ميان، كردها به شدت به آن انتقاد كردند و عبدالعزيز حكيم رئيس مجلس اعلاي انقلاب اسلامي عراق و از رهبران موثر شيعي اين كشور ضمن قبول و تأييد پاره اي از مسائل مطروحه در اين گزارش، بخش هايي از آن را عاري از حقيقت و نشانگر عدم شناخت گزارشگران از واقعيت عراق دانست. حكيم در گفت و گو با روزنامه واشنگتن پست با انتقاد از عدم توجه گروه بيكر- هميلتون به دستاورد ها و پيشرفت ها در عراق، وفاداران صدام و گروه هاي تكفيري را عامل اصلي خشونت ها در عراق معرفي كرد و بار ديگر بر حفظ روابط كشورش با تهران و واشنگتن تأكيد كرد.
وي درخصوص اين گزارش گفت: من فكر مي كنم مسائل كلي يا استراتژيك اين كميته به ديدگاه دولت عراق بسيار نزديك است البته برخي ارزيابي ها درباره اوضاع درست نبودند.رئيس مجلس اعلاي انقلاب اسلامي عراق افزود: قتل بر مبناي اختلافات فرقه اي اكنون در عراق وجود دارد و كساني كه عوامل آن هستند و دست به اين اقدامات مي زنند، گروه هاي تكفيري هستند؛ كساني كه شيعيان را كافر مي خوانند و اجازه  كشتن و ريختن خون آنها را مي دهند.آنها سني ها را نيز از كفار دانسته اند.كساني كه در روندهاي سياسي مشاركت دارند را مرتد از اسلام مي دانند.آنها كردها را نيز از كفار دانسته و خائن مي شمارند و معتقدند همه  آنها بايد كشته شوند. به طور خلاصه همه  اينها دشمنان عراق هستند.آنها تكفيري ها و صدامي ها هستند.
حكيم درباره  روابط با ايران اظهار داشت: ما تأكيد قوي بر داشتن روابط قوي با  آمريكا و ايران داريم.ايران به مدت 25 سال در كنار شيعيان، سني ها، كردها و حتي مسيحيان عراق بود، آنها درهايشان را گشودند و از اين گروه ها حمايت كردند. به همين دليل است كه چنين رفتار يا موضعي نمي تواند فراموش شود.
اما كرد هاي عراقي واكنش تند تري به اين گزارش نشان دادند. آنها معتقدند اين گزارش حقوق آنها را ناديده گرفته است.در اين خصوص مسعود بارزاني با صدور بيانيه اي مدعي شد كه گزارش مذكور۹ ايراد اساسي دارد كه مغاير با قانون اساسي عراق است.
دستگيري معاون مقتدا صدر
نيرو هاي آمريكايي بار ديگر به رويارويي با نيرو هاي مقتدا صدر پرداختند.
ديروز سربازان آمريكايي با حمله به دفتر معاون مقتدا صدر در شهر كوت وي را به همراه هفت محافظش بدون ارائه دليلي بازداشت كردند. در همين حال، در تداوم خشونت ها در عراق ديروز نيرو هاي آمريكايي به منظور حمله به تعدادي از نيرو هاي القاعده عراق به منطقه ثرثر در شمال اين كشور حمله كردند.
اگرچه بر اثر اين حمله 20 تروريست وابسته به القاعده به قتل رسيدند، اما اين حمله منجر به كشته شدن افزون بر 25 زن و كودك نيز شد.در كربلا نيز بمب گذاري در يكي از بازار هاي اين شهر منجر به كشته شدن 8 تن و جراحت 16 تن ديگر گرديد.

كارتر: انتقاد از اسرائيل خودكشي سياسي است
گروه بين الملل -جيمي كارتر رئيس جمهور اسبق آمريكا در مقاله اي از محدوديت هاي موجود در آمريكا در زمينه بررسي درگيري فلسطينيان و اسرائيل پرده برداشت.
كارتر كه اخيرا كتابي نيز در همين زمينه نوشته است، در مقاله اي كه در روزنامه لس آنجلس تايمز منتشر شد، تأكيد كرد: از 30 سال گذشته تاكنون در آمريكا محدوديت ها و قيد و بند هايي محكم و تحميلي بر سر راه هر گونه بحث و بررسي آزاد و تفصيلي درخصوص درگيري اسرائيل و فلسطينيان وجود داشته است.
وي با اشاره به لابي آمريكايي  - اسرائيلي در آمريكا عنوان داشت: اين لابي به شكلي فعال از بروز و توجيه هرگونه انتقاد از سياست هاي اسرائيل جلوگيري مي كند و هيچ قدرت همسويي براي واكنش به اين فعاليت ها نيز در آمريكا وجود ندارد.
كارتر تصريح كرد: چنانچه هر يك از اعضاي كنگره سعي در ارايه ديدگاه هاي مخالف خود داشته و يا از اسرائيل بخواهد به قوانين بين المللي پايبند باشد و يا اين كه وي از حقوق فلسطينيان دفاع كند، در واقع خودكشي سياسي كرده است.
وي افزود: تعداد سياستمداران آمريكايي كه از شهرهاي فلسطين از جمله رام الله، نابلس، الخليل و نوار غزه ديدار كرده و يا با شهروندان اين مناطق گفت وگو كرده باشند، بسيار انگشت شمار است.
رئيس جمهور اسبق آمريكا بار ديگر تأكيد كرد كه اسرائيلي ها و فلسطيني ها مي توانند در كنار يكديگر در كشورهايي با مرزهاي تعيين شده زندگي كنند و اين امر خيالي محسوب نمي شود، بلكه همسو و هماهنگي با تمامي قطعنامه ها و تصميم هاي مهم سازمان ملل متحد درخصوص درگيري فلسطينيان و اسرائيل است. مقاله مذكور و كتاب كارتر با واكنش تند محافل صهيونيستي در آمريكا مواجه شده است.

ابراز خرسندي شوراي نمايندگي
مؤسسات يهودي فرانسه از اظهارات رويال
فارس:  شوراي نمايندگي موسسات يهودي فرانسه(كريف) با انتشار بيانيه اي از اظهارات سگولن رويال نامزد حزب سوسياليست فرانسه در انتخابات رياست جمهوري سال آينده اين كشور كه از سياست هاي اسرائيل حمايت كرده بود، ابراز خرسندي كرد.
به گزارش فارس، شوراي نمايندگي موسسات يهودي فرانسه (كريف) در اين بيانيه آورده است: ما نامزد حزب سوسياليست فرانسه را به خاطر مخالفت شديدش با برنامه هسته اي ايران و قاطعيتي كه وي در اين خصوص از خود نشان داد، مي ستاييم.
سگولن رويال در ديدار اخير خود از تل آويو اعلام كرده بود، در صورتي كه رئيس جمهور شود، از اسرائيل حمايت خواهد كرد و با دستيابي ايران به فناوري هسته اي غيرنظامي به شدت مخالفت خواهد كرد و همچنين تأكيد كرد با دولت حماس هيچ گونه تماسي برقرار نخواهد كرد.

ادامه رايزني هاي چين
براي ازسرگيري مذاكرات شش جانبه
واحد مركزي خبر: وزارت خارجه چين ديروز از ادامه رايزني هاي اين كشور براي ازسرگيري مذاكرات شش جانبه بر سر مسأله هسته اي كره شمالي، خبر داد.
به گزارش خبرگزاري فرانسه از پكن، يك سخنگوي وزارت خارجه چين روز شنبه اعلام كرد رايزني ها ادامه دارد اما تاكنون تاريخ دقيقي براي ازسرگيري مذاكرات تعيين نشده است.
يكي از مسئولان بلندپايه وزارت خارجه آمريكا كه نامش فاش نشده است، اعلام كرد: مذاكرات شش جانبه احتمالاً تا ده روز آينده آغاز مي شود.
وي تاريخ احتمالي شانزده دسامبر (25 آذرماه) را هم براي ازسرگيري اين مذاكرات رد نكرد و گفت بايد منتظر بود.
خاطرنشان مي شود، در مذاكرات شش جانبه افزون بر چين كه ميزبان اين گفت وگوهاست، كره شمالي، كره  جنوبي، ژاپن، آمريكا وروسيه شركت دارند.

كوتاه از جهان سياست
آگهي استخدام وزير در فيجي
گروه بين الملل كودتاچيان در فيجي براي انتخاب اعضاي كابينه خود در روزنامه هاي اين كشور آگهي جذب وزير چاپ كردند.
داوطلبان وزارت در فيجي بايد حداقل ده سال سابقه كار در زمينه موردنظر، داراي شخصيت قوي و سلامت مالي باشند. چندي پيش در روزنامه هاي انگليس نيز آگهي استخدام سفير چاپ شد. دولت انگليس با چاپ آگهي براي انتخاب و اعزام افراد مورد نياز براي سفارت خانه هاي خود شرايط افراد نظر خود را اعلام كرد.

دومين تظاهرات بزرگ ضد دولتي در بيروت
گروه بين الملل- امروز به دعوت حسن نصرالله رهبر حزب الله لبنان و با مشاركت ساير نيرو ها و جريان هاي ملي و مذهبي در لبنان، دومين تظاهرات بزرگ جنبش ضد دولتي در لبنان برگزار مي شود.حزب الله لبنان پيش تر وعده داده بود كه اگر دولت سنيوره استعفا ندهد، جنبش مخالف به ديگر شيوه هاي قانوني براي براندازي آن اقدام خواهد كرد.
همزمان با اعلام اين خبر تعدادي از وزراي طرفدار سنيوره از وي خواستند تابه كمك ارتش مانع از برگزاري اين تظاهرات شود. آنها همچنين خواهان رويارويي ارتش با تظاهركنندگان شدند. از سوي ديگر، روزنامه الاخبار چاپ بيروت نوشت كه جناح موسوم به اكثريت اخيرا در بين هواداران خود چماق، كارد و باتوم هاي ويژه مقابله با شورش توزيع كرده است تا در صورت لزوم از اين ابزار عليه طرفداران حزب الله استفاده شود.

كنگره آمريكا توافقنامه هسته اي با هند را تصويب كرد
گروه بين الملل- سرانجام يك سال بعد از سفر جورج بوش به هند و توافق اوليه سران دو كشور درباره همكاري هاي هسته اي، سنا و مجلس نمايندگان آمريكا در رأي گيري هاي جداگانه اين لايحه جنجالي را تصويب كردند. مجلس نمايندگان آمريكا با 330 رأي مثبت در مقابل 59 رأي منفي اين لايحه را تصويب كرده بود و سنا ديروز با اكثريت آرا اين لايحه را به قانون تبديل كرد. اين توافقنامه و همكاريهاي هسته اي تصريح شده در آن از 30 سال پيش تاكنون بي سابقه بوده است. اين توافقنامه دو كشور هند و آمريكا را كه در دوران جنگ سرد در مقابل هم بودند، به متحداني نزديكتر تبديل مي كند. از سوي ديگر، اين توافقنامه نوعي پذيرش تلويحي ظهور كشور هند به عنوان يك قدرت هسته اي جهاني است.

رييس جمهور قرقيزستان خواهان لغو
مصونيت نظاميان آمريكايي شد
يك روزنامه روسي نوشت: رئيس جمهور قرقيزستان از وزارت امور خارجه اين كشور خواست توافقنامه آمريكا و كشورش را درخصوص استقرار پايگاه هوايي آمريكا و وضع سربازان آمريكايي در خاك قرقيزستان مورد بازبيني قرار دهد.به نوشته روزنامه ايزوستيا، درپي كشته شدن يك شهروند قرقيزستاني به دست يك سرباز آمريكايي در فرودگاه مناس كه محل استقرار پايگاه آمريكاست، كورمانبك باقييف تاكيد كرد كه وزارت خارجه بايد مسئله مصونيت سربازان آمريكايي مستقر در خاك قرقيزستان را مورد بازبيني قرار دهد.

پاكستان در يك ماه گذشته
3 نوع موشك بالستيك آزمايش كرد
پاكستان در يك ماه گذشته 3 نوع موشك بالستيك با قابليت حمل كلاهك هسته اي آزماش كرد. به گزارش واحد مركزي خبر از اسلام آباد، با آزمايش موفقيت آميز موشك كوتاه برد هاتف 3  با برد 290 كيلومتر - كه از نوع نسل موشك هاي غزنوي اين كشور است- شمار موشك هاي آزمايش شده در 23 روز گذشته به سه فروند رسيد.
اين درحاليست كه هفته گذشته ارتش پاكستان موشك هاتف چهار از نسل موشك هاي شاهين با برد 700 كيلومتر را با موفقيت آزمايش كرد. پاكستان 25 آبان هم موشك دوربرد خود موسوم به هاتف پنج را كه از نسل موشك هاي غوري است با برد 1300 كيلومتر با موفقيت آزمايش كرد.

بين الملل
اجتماعي
ادب و هنر
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
زادبوم
حوادث
فرهنگ و آموزش
سياسي
شهر تماشا
سلامت
شهري
علمي فرهنگي
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   بين الملل   |  
|  فرهنگ و آموزش   |   سياسي   |   شهر تماشا   |   سلامت   |   شهري   |   علمي فرهنگي   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |