يكشنبه ۱۹ آذر ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره۴۱۵۴ - Dec 10, 2006
مبارزه با مفاسد اقتصادي تنها برخورد پليسي، قضايي و يا امنيتي نيست
امنيت اقتصادي و مبارزه با مفاسد
در گفت و گو با آيت الله شاهرودي
005502.jpg
گروه سياسي- رييس قوه قضاييه ضمن تاكيد بر لزوم برخورد قاطع با اخلال گران و مفسدان اقتصادي اظهار داشت: مبارزه با مفاسد اقتصادي تنها برخورد پليسي، قضايي و يا امنيتي نيست، بلكه لازمه آن فراهم آوردن بسترهاي پيشگيري از فساد است كه متاسفانه فكر و برنامه ريزي خوبي روي آن انجام نمي شود.
آيت الله سيد محمود هاشمي شاهرودي در گفت وگوي اختصاصي با همشهري با اشاره به اين كه ايجاد امنيت اقتصادي هيچ تضادي با موضوع مبارزه با مفاسد اقتصادي ندارد افزود: مبارزه با مفاسد اقتصادي تنها به معني مجازات نيست چراكه مجازات تنها شكل اوليه و ابتدايي مبارزه است. در حالي كه شيوه صحيح مبارزه با مفاسد اقتصادي آن است كه همه جوانب در نظر گرفته شود تا ناهنجاري با كمترين هزينه و همراه با رشد و ترقي زمينه پيشرفت همراه شود.وي با تاكيد بر لزوم بازشناسي و شناخت صحيح ريشه ها و علل ايجاد مفاسد اقتصادي گفت: عمده دلايل شكل گيري اين گونه مفاسد، سيستم اقتصادي كشور، قوانين و مقررات متغير، نبود نظارت هاي درست و تشكيلاتي فعال به منظور مبارزه با رانت خواري ها و دلال بازي هاست.هاشمي شاهرودي ضمن انتقاد از به كارگيري برخي شيوه هاي غلط در مبارزه با مفاسد اقتصادي نظير جوسازي رسانه اي تصريح كرد: برخورد نادرست در اين زمينه باعث مي شود تا فعالين سالم اقتصادي هم سرمايه خود را از كشور بيرون ببرند مبادا كه روزي به آنها تهمت فساد زده شود.
رئيس قوه قضاييه با يادآوري ابلاغ سند چشم انداز 20 ساله و لزوم حركت كشور به سمت توسعه همه جانبه گفت: امروز تمام قوا پذيرفته اند كه توسعه، به ويژه توسعه اقتصادي تنها با كاهش تصدي گري دولت امكان پذير است.وي به ابلاغ بند ج اصل 44 اشاره و ادامه داد: متاسفانه با وجود اين ابلاغ، بخش هايي كه بايد، از دولت كنده نمي شود.
به عبارت ديگر اصلاً اين ابلاغ عملي نمي شود. تصدي گري دولت هم كمتر كه نه، بلكه بيشتر شده است. البته اين ويژگي همه دولت ها بوده است.هاشمي شاهرودي در بخش ديگري از اين گفت وگو با اشاره به وظايف متعددي كه قانون اساسي براي قوه قضائيه در نظر گرفته است تاكيد كرد: بر اين سختي، زماني افزوده مي شود كه مي خواهيم در قالب نظام اسلامي عدالت نبوي و علوي را در باب قضاي حقوق عامه احيا كنيم؛ چراكه تجربه اجرايي چنين نظامي تا به حال در هيچ كشوري وجود نداشته است.
متن كامل گفت وگوي اختصاصي رييس قوه قضاييه با همشهري طي روزهاي آينده منتشر خواهد شد.

محمود احمدي نژاد:
احزاب به فكر خودشان هستند
005493.jpg
گروه سياسي- حضور احمدي نژاد در همايش جشن تكليف سياسي ويژه دانش آموزان رأي اولي باعث شد تا رئيس جمهور به آسيب شناسي احزاب در ايران بپردازد.
رئيس جمهور با بيان اينكه متأسفانه اكثر احزاب پس از انقلاب از آفات غفلت كرده اند، گفت: اين احزاب به جاي اينكه به دنبال آرمان ها باشند، به فكر خودشان هستند و وقتي از آنان برنامه اقتصاد، فرهنگ و آموزش مي خواهيم مي گويند بگذاريد دولت را بگيريم بعد برنامه مي دهيم و وقتي دولت را گرفتند مي بينيم هيچ برنامه  اي ندارند.
به گزارش مهر، رئيس جمهوري، جوان را مظهر كمال جامعه دانست كه اهدافي بلند را دنبال مي كند و به وضع موجود رضايت نمي دهد و افزود: برخي ها فكر مي كنند اگر جوانان از وضع موجود اظهار نارضايتي كنند يك تقابل صورت گرفته است اما جوانان بايد از پدران و مادران شان بالاتر باشند و اگر غير از اين باشد جامعه پيشرفت نمي كند.
وي با بيان اينكه بايد نگاه جوانان به ما دوستانه و انتقادي باشد، گفت: اگر اين امر در بين جوانان ما نباشد حركت جامعه به سمت پيشرفت صورت نخواهد گرفت و جامعه به سمت پسرفت حركت خواهد كرد.احمدي نژاد با بيان اينكه هيچ عاملي نبايد توجه ما را از اين قله منحرف كند، گفت: برخي ها در انقلاب اسلامي اشتباه كرده اند كه به نظام هاي دموكراسي، ليبرالي فاسد و شكست خورده به جاي اين قله ها رضايت داده اند.رئيس جمهور در ادامه سخنان خود با طرح اين سؤال كه كار سياسي چيست و سياست ورزي يعني چه، گفت: امروز برخي ها در عمل تفسيري از كار سياسي و سياست ورزي ارائه مي دهند كه هر چه به آن نگاه مي كنيم تنها چيزي كه در آن وجود ندارد، سياست است در حالي كه سياست يعني تنظيم روابط و تصحيح امور در جهت رسيدن به آرمان هاي بلند.وي افزود: ما بايد خودمان را براي كار سياسي درست آماده كنيم، جامعه رو به جلو با اقتصاد، آموزش، ترافيك، خانواده، تحقيق و پژوهش فرهنگ منظم، درست مي شود، هر عمل اجتماعي يك كار سياسي است.رئيس شوراي عالي امنيت ملي با تأكيد بر اينكه تشكل و تحزب يك ابزار براي انجام مسئوليت است و خودش هدف نيست، گفت: با وجود جوانان اميدوارم تشكل ها و فرهنگ حزبي ما اصلاح شود.رئيس جمهور در ادامه با اشاره به انتخابات شوراها با تأكيد بر اينكه شهردار نبايد سياسي باشد، گفت: شهردار سياسي به باند، حزب و گروه سياسي خود متعهد مي شود در حالي كه بايد شوراها و شهرداري دم دست ترين نهادها براي مردم باشد.

پيش نويس جديد قطعنامه عليه ايران، فردا بررسي مي شود
ادامه تلاش اروپا براي جلب نظر چين و روسيه
رايزني هاي رايس با اشتاين ماير و ايوانف
به گزارش خبرگزاري كويت ايگور ايوانف مشاور امنيت ملي روسيه كه براي ديدار با مقامات آمريكايي به واشنگتن سفر كرده است، روز گذشته در ديدار با كاندوليزا رايس وزير امور خارجه آمريكا به بررسي آخرين تحولات مربوط به موضوع تحريم عليه ايران پرداخت. همچنين خبرگزاري آسوشيتدپرس نيز گزارش داد وزير خارجه ايالات متحده ديروز در نشستي خبري با فرانك والتر اشتاين ماير، وزير امور خارجه آلمان در واشنگتن اذعان كرد كه نشست هاي اخير 1+5 در مورد برنامه هسته اي ايران نااميد  كننده بوده است، هر چند كه وي همچنان بر اين موضوع كه آمريكا پيشرفت هايي را در زمينه اعمال تحريم ها عليه تهران حاصل كرده، اصرار دارد.
گروه سياسي پس از آنكه سه كشور اروپايي انگليس، فرانسه و آلمان بعد از ظهر جمعه پيش نويس جديد قطعنامه مدنظر خود به منظور تحريم ايران را در نيويورك به جريان انداختند، قرار است اين پيش نويس فردا براي چندمين بار موضوع بحث نمايندگان گروه 1+5 در شوراي امنيت باشد. به گزارش آسوشيتد پرس در پيش نويس مذكور علاوه بر اينكه مانند گذشته از ايران خواسته شده تا تمامي فعاليت هاي مرتبط با غني سازي و همچنين پروژه هاي مربوط به آب سنگين را به حالت تعليق درآورد اما اروپائيها به نوعي تلاش كرده اند تا موافقت روسيه و چين با اين پيش نويس را جلب كنند. در همين راستا پس از اينكه روسيه پيشنهاد داده بود تحريم ها به طرح هايي معطوف شود كه ايران را از توسعه موشك ها و سلاح هاي هسته اي باز مي دارد و گزينه هايي مانند ممنوعيت مسافرت هاي اشخاص درگير در برنامه هسته اي، انسداد دارايي هاي ايران و تحريم هاي مربوط به ساخت نيروگاه هسته اي بوشهر از متن پيش نويس حذف شود، به نظر مي رسد در پيش نويس جديد تنها مورد اخير يعني اشاره به نيروگاه بوشهر كه ساخت آن تا اواخر سال 2007 ادامه مي يابد حذف شده است.
همچنين در پيش نويس مذكور بر اهميت تلاش هاي ديپلماتيك و سياسي براي يافتن راه حل هاي بازگشت به مذاكرات و تضمين اين مسأله كه برنامه هسته اي ايران بطور كامل براي اهداف صلح آميز است، تأكيد مي شود. در عين حال از ايران خواسته شده تا دوباره بسته پيشنهادي گروه 1+5 كه در ماه ژوئن گذشته به ايران پيشنهاد شده بود را مورد بررسي قرار دهد. به گزارش ايسنا، خبرگزاري شينهوا به نقل از يك ديپلمات سازمان ملل كه خواست نامش فاش نشود نوشت: اين پيش نويس جديد هنوز با انتظارات روسيه فاصله دارد.
كرينكو وارد تهران مي شود
اين در حاليست كه روز گذشته خبرگزاري فارس گزارش داد كرينكو رئيس آژانس فدرال انرژي اتمي روسيه به منظور شركت در كميسيون اقتصادي مشترك ايران و روسيه فردا عازم تهران خواهد شد. قرار است وي در سفر 2 روزه خود علاوه بر ديدار با منوچهر متكي وزير امور خارجه و شركت در كميسيون مشترك اقتصادي ايران و روسيه با غلامرضا آقازاده، رئيس سازمان انرژي اتمي ديدار و درباره مسائل هسته اي بحث و تبادل نظر كند.

آمادگي كامل وزارت كشور براي برگزاري انتخابات 24 آذر
گروه سياسي - با آغاز زمان تبليغات قانوني براي انتخابات شوراهاي اسلامي و انتخاباتي تر شدن فضاي جامعه اقدامات گسترده اي براي برگزاري باشكوه انتخابات 24 آذر تدارك ديده شده و مسئولين امر هم بر آمادگي كامل همه نهادهاي اجرايي و نظارتي براي انتخابات روز جمعه تأكيد مي ورزند. آخرين نظر سنجي ها هم حكايت  از آمادگي اكثريت مردم براي مشاركت فعال در انتخابات دارد.
رئيس ستاد انتخابات كشور با تأكيد بر آمادگي كامل وزارت كشور به عنوان برگزار كننده انتخابات 24 آذر اعلام كرد : انتخابات جمعه در بيش از يك هزار و 15 شهر و حدود 35 هزار روستا برگزار خواهد شد . سيد مجتبي ثمره هاشمي در همين باره به واحد مركزي خبر گفت : در مجموع مردم در اين انتخابات حدود 114 هزار نفر را به عنوان اعضاي اصلي شوراهاي اسلامي سراسر كشور انتخاب مي كنند كه از اين ميان بيش از 5400 نفر به عنوان اعضاي اصلي شوراهاي اسلامي شهر و بيش از 108 هزار نفر به عنوان اعضاي اصلي شوراهاي اسلامي روستا و عشاير كوچ رو در سراسر كشور انتخاب خواهند شد.  
مصطفي ابطحي مديركل امور شوراهاي وزارت كشور هم گفت: 75هزار نفر كار بازرسي انتخابات مجلس خبرگان رهبري و شوراهاي اسلامي را در سطح كشور بر عهده خواهند داشت.
براساس آخرين نظرسنجي يك مؤسسه پژوهشي كه فارس نتيجه آن را منتشر كرد۶۴، درصد مردم در انتخابات سومين دوره شوراهاي اسلامي شهر و روستا شركت مي كنند.

... تا انتخابات
* معاون دفتر سياسي جامعه مدرسين حوزه علميه قم در جلسه مجمع فضلا و طلاب قم گفت: براي انتخابات اخير مجلس خبرگان رهبري، كميته  7 نفره اي متشكل از آقايان يزدي، مقتدايي، حسيني بوشهري، سيداحمد خاتمي، آشتياني، وافي و بنده تشكيل و اطلاعات مربوط به كانديداهاي خبرگان در سراسر كشور بررسي شد.جمشيدي به تشكيل كميته 12 نفره متشكل از 7 نفر يادشده و 5 نفر از اعضاي جامعه روحانيت مبارز تهران در مرحله  بعدي اشاره كرد و گفت: نهايتاً 6 نفر براي تعيين فهرست و آقايان يزدي و مهدوي كني نيز به عنوان هيأت حل اختلاف مشخص شدند كه پس از جلسات متعدد، كانديداهاي جامعتين مشخص شدند.
*مهدي كروبي دبيركل حزب اعتماد ملي گفت: از مسئولين اجرايي و نظارتي مي خواهيم تلاششان اين باشد كه انتخابات سالم برگزار شود، البته گله اي كه داريم هم به قوت خود باقي است كه هم درخبرگان جمعي از دوستان كه درامتحانات مكرر شركت كرده و درهمه آنها قبول شدند و حتي برخي اكنون در مجلس خبرگان نيز حضور دارند، رد صلاحيت شدند.وي ادامه داد: ما درانتخابات خبرگان شركت كرديم و چهره هاي ارزشمندي را در فهرست خود داريم كه 6 نفر از آنها عضو جامعه  مدرسين و جامعه روحانيت هستند و نه نفر ديگر نيستند.
* مرتضي طلايي يكي از كانديداهاي انتخابات سومين دوره  شوراهاي شهر و روستا در تهران و عضو ائتلاف اصولگرايان اصلاح طلب كه در جمع تعدادي از هنرمندان شعر و موسيقي سخن مي گفت، اظهار داشت: امروز ما بايد شهروند محوري را تقويت و هويت را در جامعه باز تعريف كنيم.به گزارش ايسنا رئيس پليس سابق تهران با اعتقاد به اين كه شأن و جايگاهي كه شوراها دارد با شأن و جايگاه مجلس و دولت متفاوت است، گفت: مجلس و دولت شأن ملي و فراملي دارند و مربوط به مسائل كلان كشور هستند، اما شوراها با مسائل روزمره  كشور مرتبط هستند؛ همان مسائل ريزي كه باعث سردي ها و گله ها و بعضاً دلخوري ها مي شود و اگر روي هم انباشته شود مردم را ناراضي مي كند.وي خاطرنشان كرد: بنده شخصاً هيچ وابستگي گروهي و جناحي ندارم و به فضل خدا هيچگاه هم عوض نخواهم شد، اما براي كار تشكيلاتي طبيعي است كه بايد افرادي را پيدا كرد و گردهم  آورد كه در اين راستا ائتلاف اصولگرايان اصلاح طلب را تشكيل داديم.
* فهرست مورد ائتلاف حزب اسلامي كار، خانه كارگر، كارگزاران سازندگي، حزب جوانان ايران اسلامي و كانون فرهنگيان بازنشسته براي انتخابات خبرگان در تهران با سيزده نفر نهايي شد.عبدالله اميري رئيس مركز سياسي حزب اسلامي كار در گفت وگو با ايسنا با بيان مطلب بالا اظهار داشت: در فهرست مورد ائتلاف ما آقايان  هاشمي رفسنجاني، علي مشكيني، رضا استادي مقدم، ميرمحمدعلي خرازي، غلامرضا رضواني، سيدمحسن موسوي تبريزي، هاشم هاشم زاده هريسي، محمدرضا توسلي، محمدباقر باقري كني، حسن روحاني، قربانعلي دري نجف آبادي، محسن قمي و سيدعباس حسيني قائم مقامي قرار دارند.
* جمعيت ايثارگران انقلاب اسلامي در بيانيه اي فهرست نامزدهاي مورد حمايت خود را در انتخابات مجلس خبرگان رهبري اعلام كرد. علي اكبر مشكيني، خوشوقت، محسن اسماعيلي، محمديزدي، محمدباقر كني، احمد جنتي،  غلامرضا مصباحي مقدم، اكبر هاشمي رفسنجاني، محمدتقي مصباح يزدي، رضا استادي، قربانعلي دري نجف آبادي، سيد محسن خرازي، محسن كازروني، محمد محمدي گيلاني، محمد امامي كاشاني، عبدالنبي نمازي كانديداهاي مورد نظر اين جمعيت در انتخابات خبرگان تهران هستند.
* حسين مرعشي عضو شوراي مركزي كارگزاران سازندگي كاركرد شوراي شهردوم را به دو بخش قبل و بعد از قاليباف تقسيم كرد وافزود: گروهي هستند كه خود را حامي دولت مي دانند اما از نظر ما كمكي به دولت نمي توانند بكنند، اين گروه با فرض پيروزي هم براي دولت زحمت ايجاد مي كند. گروهي كه بخواهد دولت را از پشتوانه هاي سياسي خود خالي كند، به دولت ضربه مي زند. اين همان تفكري است كه به دولت آقاي احمدي نژاد لطمه خواهد زد؛ همانطور كه در دولت آقاي خاتمي هم عده اي تندرو به او لطمه زدند. اين تجربه در دو قدمي دوستان است. وي گفت: جريان اصولگراي كشور اگر قرار باشد به اين جريان نوپاي تند و تيز افراطي ببازد، حتما هزينه  سنگيني خواهد داد.

يادداشت
انتخاب برتر
دكتر محمود محمدي
در قانون اساسي ما، نقش قانون به مراتب قوي تر از نقشي است كه يك منصب صاحب نفوذ، حتي در عالي ترين سطوح آن يعني منصب رهبري دارا مي باشد، چرا كه در اولين اصل فصل هشتم قانون اساسي كه به رهبر يا شوراي رهبري اختصاص دارد، رهبر در برابر قانون با ساير افراد كشور مساوي ذكر شده است.قانون، نظم اجتماعي را در چارچوب قواعد و مقررات به وجود مي آورد و آن را تضمين و صيانت مي كند به گونه اي كه آحاد يك جامعه مي دانند چه اقدامي قانوني و سرپيچي از آن جرم محسوب مي شود و براساس همين تعريف قانون است كه در اصل يكصد و يازدهم تشخيص كفايت رهبر براي انجام وظايف محوله تا مرحله بركناري به دليل ناتواني و انتخاب رهبر جديد به عهده خبرگان رهبري سپرده شده است.اهميت انتخاب و انتخابات خبرگان رهبري از همين جا آغاز مي شود كه در بينش استراتژيك امام راحل مان رأي ملت ملاك عمل قرار گرفت و همه شئونات سياسي كشور و سطح بندي قدرت اعم از قدرت فقهي سياسي، قدرت مديريت كلان سياسي و قدرت تقنيني را دربر گرفت.همان طور كه رهبر عالي ترين منصب است، بالاترين انتخاب نيز هست، انتخاب برتر شخصيتي با بينش فقهي و سياسي برتر و قوي تر و اين انتخاب ازجمله وظائف مجلس خبرگان است كه نظارت مستمر بر كار رهبر و انتخاب رهبر در شرايط خاص دارد.انتخابگر چنين مجلسي بايد بر خود و قانون اساسي مترقي جمهوري اسلامي ببالد كه حق دارد چنين انتخاب برتري را انجام دهد و سرنوشت ملت و كشور و حكومت و فرمان جنگ و صلح و عفو را به دست با كفايت زعيمي بسپارد كه تدبير و قدرت و عدالت و تقوا براي رعايت امت را داشته باشد.اين انتخابات از منظر ديگر نيز اهميت ويژه دارد و آن انتخابي حدوداً ده ساله يعني بالاترين مدت زماني در تاريخ انتخابات كشور است و انتخابگر با مشاركت فعال و انتخابات برتر خود تشخيص و زمام امور رهبري را به دست مجلسي مي سپارد كه حدود يك دهه انجام وظيفه مي كند و پس از آن دوباره هشت ساله خواهد شد؛ بنابراين، انتخاب مبتني با شناخت شخصيت هايي كه هريك از آنان به تنهايي ويژگي و فضيلت رهبري و زعامت امت را دارا باشند يك وظيفه و هم يك حق است كه ملت ما از چنين رشد و بلوغ سياسي و كارآزمودگي برخوردار است تا بار ديگر چشم جهانيان را در انتظار نتيجه آراء خود به صندوق هاي رأي خيره كند و دوستان امت اسلام در مرزهاي جغرافيايي سياسي اسلام را خشنود نمايد و اين كلام گهربار امام خميني بزرگ كه ميزان رأي ملت است را بار ديگر به اثبات رساند.
* عضو كميسيون امنيت ملي و روابط خارجي

هشدار هاشمي رفسنجاني به فلسطيني ها
مراقب دسيسه هاي آمريكا و اسرائيل باشيد
گروه سياسي- رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام تأكيد كرد : فلسطيني ها همزمان با جدي شدن مبارزاتشان روزهاي سختي به همراه اميد پيش رو خواهند داشت و بايد مراقب دسيسه ها و نيرنگ هاي آمريكايي ها و اسرائيلي ها باشند.
آيت الله اكبر هاشمي رفسنجاني پيش از ظهر ديروز با اسماعيل هنيه، نخست وزير فلسطين و هيأت همراه ديدار و گفتگو كرد. وي در اين ديدار كه خبر آن را روابط عمومي مجمع تشخيص مصلحت نظام منتشر كرد ،  با اشاره به مسير پرفراز و نشيب مبارزه فلسطينيان براي احقاق حقوق خود در مقابله با رژيم اشغالگر قدس گفت: مبارزه و جهادي كه محوريت آن اسلام قرار گرفته، به محوريت احدي الحسنين قرآن حتي شهادت را يك فتح مي داند و اگر بر عقايد خود استوار باشند شكست نخواهند خورد. در ابتداي اين ديدار اسماعيل هنيه، نخست وزير فلسطين گزارش مبسوطي از آخرين وضعيت داخلي و مناسبات بين المللي فلسطين را ارائه داد.
ديدار حداد عادل با هنيه
رئيس مجلس شوراي اسلامي هم صبح ديروز در ديدار اسماعيل هنيه وزير دولت خودگردان فلسطين و هيأت همراه با اشاره به فشارهاي گسترده سياسي و اقتصادي آمريكا و غرب عليه ملت و دولت منتخب مردم فلسطين تأكيد كرد: اين فشارها، دروغين بودن ادعاي غرب مبني بر حمايت از دموكراسي در خاورميانه را به اثبات رساند.

سياسي
اجتماعي
ادب و هنر
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
زادبوم
حوادث
بين الملل
فرهنگ و آموزش
شهر تماشا
سلامت
شهري
علمي فرهنگي
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   بين الملل   |  
|  فرهنگ و آموزش   |   سياسي   |   شهر تماشا   |   سلامت   |   شهري   |   علمي فرهنگي   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |