يكشنبه ۱۹ آذر ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره۴۱۵۴ - Dec 10, 2006
حاشيه اي بر نمايشگاه تجهيزات الكترونيكي، حفاظتي و امنيتي
امنيت، فقط نگهباني نيست
گروه شهري چندي پيش در رسانه ها اعلام شده بود كه سيستم حفاظتي موزه ايران باستان نه تنها از بانكها و برخي جواهرفروشي هاي بزرگ، حتي از بعضي خانه هاي تهران هم ضعيف تر است. ماجراي سرقت مهرهاي هخامنشي تاييدي بود بر اين موضوع. زيرا حدود دو ماه طول كشيده بود تا مسئولان موزه متوجه شوند كه برخي اشياء موزه مفقود شده است! جالب تر اين است كه كار سرقت توسط يك نظافتكار پيماني انجام شده بود. يعني كارگر بي سوادي كه هيچ ارتباط استخدامي با سازمان ميراث فرهنگي نداشته، اين فرصت را داشته است كه با فراغ بال دست بكند توي ويترين هاي يكي از مهمترين موزه هاي جهان و هر چه دلش مي خواهد بردارد. در كنار مسائل ديگر، اين موضوع همچنين نشان دهنده فقر تكنولوژي هاي امنيتي در ايران و اهميت تجهيز مراكز مهم و حتي خانه ها به اين تكنولوژي است.
هراس از سرقت هميشه دغدغه دارندگان اشياء قيمتي و اسناد بهادار است. از افراد متمول گرفته تا بانكها و حتي موزه ها و گنجينه هاي ملي.
در ايام رونق اقتصادي كه دوره رغبت مردم به سرمايه گذاري در زمينه هاي مختلف است، اين نياز به طور محسوس تري نمود يافته است و اغلب مردم ترجيح مي دهند كه اوراق بهادار و اشياي گرانقيمت خود را در محل امن و مطمئني نگهداري و به پشتوانه آنها از منابع بانك براي سرمايه گذاري استفاده نمايند.
در دوره ركود اقتصادي نيز كه همواره با كاهش درآمد سرانه همراه است، بيم از سرقت به شدت تقويت شده و نياز به مكاني امن و مطمئن براي نگهداري اشياء  و اوراق بهادار بيشتر مي شود. در اين شرايط بانك ها، محلي امن براي نگهداري دارائيهاي با ارزش و كم حجم است، مكان هايي كه گاهي خودشان دستخوش ناامني مي شوند و دارايي شان به سرقت مي رود.
بانك ها تنها طعمه درآمدي سارقان مسلح و غيرمسلح براي كسب درآمد نيست. جواهر فروشي ها، آرايشگاه هاي زنانه؛ فرش فروشي ها، موزه ها و حتي سوپر ماركت هاي بزرگ نيز از دستبردهاي روزانه در امان نيستند.
آمار پليس در خصوص جرايم وقوعي در 8 ماه اول امسال نيز اينها را خاطر نشان مي كند. براساس اين آمار سرقت هاي مهم مانند سرقت منزل، مغازه و وسايط نقليه، 5 درصد كاهش و سرقت هاي خرد شامل جيب بري و سرقت داخل خودرو 4 درصد افزايش داشته است. همچنين در اين حال سرقت موتورسيكلت 6 درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل افزايش داشته است.
و تهران بزرگ 39 درصد كل وقوع سرقت ها را در كشور به خود اختصاص داده است. اين آمار بيانگر آن است كه جرايم به عنف شامل سرقت مسلحانه، سرقت به عنف، آدم ربايي و گروگانگيري 10 درصد با كاهش روبه رو بوده است و سرقت مسلحانه در 8 ماهه سال جاري، 17 درصد و آدم ربايي و گروگانگيري نيز 21 درصد كاهش نشان داده است. اما وقوع يكهزار و 615 فقره قتل در 8 ماه اول امسال بيانگر 1/0 درصد افزايش است و باز هم پايتخت در قتل در راس جدول وقوع قرار دارد.
اين آمار هنگامي نگران كننده تر مي شود كه فرمانده پيشين نيروي انتظامي تهران خبر از افزايش جرايم مسلحانه و تجاوز به عنف در تهران داده و اواخر سال گذشته اعلام كرده بود سلاح گرم در تهران صددرصد افزايش داشته است. (فرمانده پيشين نيروي انتظامي سردار مرتضي طلايي).
به هر حال، افزايش سرقت هاي مسلحانه و جرايم سازمان يافته به حدي دغدغه مسئولان شد كه معاون اول قوه قضاييه اعلام كرد: دستگاه قضايي با سرقت مسلحانه و جرايم سازمان يافته با حساسيت و قاطعيت بيشتري برخورد مي كند.
حجت الاسلام ابراهيم رييسي، تاكيد كرد: پرونده هايي كه جنبه امنيتي داشته و موجب ايجاد ناامني در جامعه شده است، در اولويت قرار گرفته و خارج از نوبت رسيدگي مي شوند. وي گفت: احكام صادره در خصوص مرتكبين اين نوع جرايم بايد در كمترين زمان پس از تاييد، اجرا شود و مردم از برخورد قاطع با عوامل ناامني مطلع شوند.
اين دغدغه نه تنها براي قوه قضاييه بود بلكه پليس را هم بر آن داشت تا با پيشگيري قبل از درمان راهي براي برقراري امنيت و مقابله با اين سرقت ها پيدا كند. به همين منظور اولين نمايشگاه الكترونيكي، امنيتي و مراقبتي را با هدف تعامل پليس با دست اندركاران اين تجهيزات براي پركردن خلاهاي حفاظتي در جامعه، برپا كرد.
سرهنگ علي واحديان مدير عامل موسسه ناجي پاس وابسته به بنياد تعاون ناجا و مسئول برپايي اين نمايشگاه، گفت: اين نمايشگاه ها زمينه ساز مناسبي است تا با بهره گيري از دوربين هاي مداربسته و وسايل حفاظتي هوشمند در بانك ها، طلافروشي ها و ساير واحدهاي درآمدزا، ملاحظات و مشاهدات را بصورت مستند و كاربردي براي نيروي انتظامي و دستگاه قضايي به هنگام ارتكاب سرقت ها و ساير جرايم فراهم كند. وي با بيان اين كه روش حفاظت از بانك ها از اسفند ماه تغيير كرده است. از هماهنگي هاي صورت گرفته بين پليس و بانك مركزي جهت حضور ماموران پليس با لباس شخصي در بانك ها خبر داد و خاطر نشان كرد: پليس در راستاي افزايش قدرت مانور در مواجهه با سارقان بانك ها از اين پس با ماموران لباس شخصي حفاظت اين محيط را در نظر مي گيرد.
واحديان با بيان اينكه تمامي بانك هاي تهران به سيستم مانيتورينگ و دوربين مدار بسته مجهز شده اند گفت: با توجه به مشكلات پيش روي ماموران نيروي انتظامي در مواجهه با مجرماني كه در بيش از سه هزار و 500 بانك تهران اقدام به اعمال بزهكارانه مي كردند، طي مذاكرات صورت گرفته با رئيس بانك مركزي از امسال محيط خارج و داخل بانك با سيستم مانيتورينگ و دوربين هاي مداربسته تحت كنترل قرار گرفته، از اين رو، امسال شاهد كاهش سرقت در بانك ها بوده ايم.
وي افزود: شركت ناجي پاس وابسته به بنياد تعاون ناجا، هر ساله نمايشگاه تخصصي پليس و تجهيزات ايمني را در محل نمايشگاه بين المللي برگزار مي كند.
واحديان، هدف ديگر برگزاري اين نمايشگاه ها را كه در آنها تجهيزات و لوازم پيشرفته و مدرن حفاظتي به نمايش درمي آيد، ارتقاي سطح امنيت در جامعه دانست.
وي گفت: كاربردهاي اين وسايل براي استفاده مديران عامل بانك ها، صنف ها و مشاغلي است كه به لحاظ شغلي مورد طمع اشرار و سارقين هستند.
مسئول نمايشگاه الكترونيكي، امنيتي، مراقبتي پليس ادامه داد: امنيت حاصل يك فرايند اجتماعي است كه در سايه آن مي توان تحول پايدار و شكوفايي استعدادها را فراهم كرد و پليس به هنگام بايد از ابزار و تجهيزات هوشمند براي مواقع تعرض و تهديد استفاده كند.
وي با اشاره به گفته هاي چندي پيش معاون عمليات نيروي انتظامي جمهوري اسلامي گفت: با وجود اينكه تهران با آمار 39 درصدي در سرقت پيشتاز در كشور است و عددبالاي سرقت  را به خود اختصاص مي دهد، برپايي اين نمايشگاه ها و حمايت از دارندگان اين تجهيزات جزو الزامات به نظر مي رسد.
واحديان همچنين با اشاره به آمارهاي ارائه شده در اين نمايشگاه اظهار داشت: تاكنون 90درصد بانك هاي كشور به دوربين هاي مداربسته مجهز شده و با همكاري نيروي انتظامي امنيت تا حد زيادي در 17 هزار شعبه بانك هاي مركزي در كشور ايجاد شده است.
وي تاكيد كرد: بنا به اعتقاد رييس حراست بانك مركزي اين تعامل دوسويه بين بانك ها و ناجا ادامه خواهد داشت و در راستاي تعامل بين اين دو سازمان كلانتري هاي هر منطقه بازديدهاي دوره اي را از بانك هاي آن منطقه به عمل مي آورند و در صورت نياز تذكراتي را در مورد رعايت نكردن نكات ايمني، فيزيكي و امنيتي به بانك ها مي دهند.
مسئول برگزاري نمايشگاه الكترونيكي، حفاظتي و امنيتي پليس گفت: در حال حاضر با همكاري نيروي انتظامي حدود 80درصد مراكز طلافروشي به سيم دوربين هاي مداربسته مجهز شده اند.
واحديان با اشاره به سخنان رييس اتحاديه صنف طلافروشان و صرافان در مراسم افتتاح اولين نمايشگاه الكترونيكي، حفاظتي و امنيتي افزود: در كل كشور حدود 280 هزار نفر در اين صنعت مشغول فعاليت هستند كه درصورت ايجاد امنيت بيشتر براي آنان مي توانند در زمينه اشتغال زايي تاثيرات بسزايي داشته باشند.
مديرعامل ناجي پاس نياز به برپايي اين نمايشگاه را بالا بردن سطح امنيت اجتماعي عنوان كرد و افزود: در حالي كه نرخ سرقت و قتل در كشور به ترتيب دو و دوونيم درصد است، پليس و مراكز مالي نيازمند داشتن تجهيزات امنيتي الكترونيكي پيشرفته هستند تا در مقابل جرم هاي پيشرفته و سرقت هاي نوين در امنيت باشند.
وي ادامه داد: البته بنا به آمارهاي پليس نرخ جرم خيزي در ايران در مقايسه با ساير كشورها رقم بسيار پاييني را از خود نشان مي دهد و به همين دليل ايران جزو امن ترين كشورهاي جهان به شمار مي آيد.
واحديان با اشاره به سرقت هاي نوين بانكي كه چندي پيش نيز گريبانگير يكي از بانك هاي كشور شد گفت: با پيشرفت علم و تكنولوژي و تاثير آن در تمامي امور زندگي انسان ها، ديگر سارقان بانك ها نيز به جاي نقاب بر چهره گذاشتن و با تهديد و گروگانگيري تنها با اكتفا به علم و تكنولوژي روز در كمتر از چند ساعت بدون بهره جستن از هر نوع خشونت فيزيكي در محيطي كاملاً رايانه اي، بانكي را سرقت مي كنند. پليس نيز بايد به محصولات امنيتي مجهز باشد و در مقابل سرقت ها واكنش هاي مناسب انجام دهد.
اين نكته كه نيروي انتظامي تصميم به توسعه تكنولوژي هاي امنيتي گرفته و بانكها از اين موضوع استقبال كرده اند بسيار جاي خوشوقتي دارد، اما هنوز جاي اين پرسش وجود دارد كه چرا در چنين نمايشگاهي اثري از سازمان ميراث فرهنگي مشاهده نمي شود. البته حفظ امنيت بانكها هم موضوع مهمي است و قطعاً لازم است كه حتي خانه هاي شخصي هم به تكنولوژي مورد اشاره مسئولان نمايشگاه پيش گفته دست يابند، اما قطعاً درخطرترين مكان و نيازمندترين جا براي برخورداري از اين فناوري، موزه ايران باستان و ديگر گنجينه هاي ملي كشور است كه ظاهراً براي آنها، در همچنان بر پاشنه سابق مي چرخد.

چشم انداز
005415.jpg
موزه ايران باستان از نظر ضريب امنيتي يكي از حساس ترين مكان هاي كشور است. اما تجربه سرقت مهرهاي هخامنشي نشان داد كه اين موزه هنوز با تكنولوژي بسيار قديمي حفاظت مي شود. به تازگي نيروي انتظامي نمايشگاهي برگزار كرد در زمينه تجهيزات الكترونيكي، حفاظتي و امنيتي. جالب توجه است كه با وجود حضور پررنگ بانك ها، از سازمان ميراث فرهنگي نشانه اي در اين نمايشگاه پيدا نشد. ظاهراً آنقدر كه مسئولان بانك ها براي حفظ نقدينگي خود اهميت قايل هستند، مسئولان سازمان فوق الذكر چندان دل مشغول اهميت آنچه كه دارند از آن حفاظت مي كنند، نيستند. ظاهراً آنها همچنان تصور مي كنند كه امنيت يك مكان فقط با گماردن تعدادي نگهبان حاصل مي شود.

عجايب ايران
قلعه بابك
005412.jpg
آرش نورآقايي - ... در ميان آن كوه ها حصاري كرده بود كه آن را بذ خواندندي. او ايمن در آن جا نشسته بود و در آن جا همي بود تا روزگار بسيار برآمد و بدين جهت بيست سال بماند... قلعه بابك جايي است ميان ابرها. در ميان طبيعت سحرانگيز ارسباران. در قلمروي ايلات شاهسون. اين جا بهترين مكان است براي ساخت و پرداخت يك اسطوره. يك قهرمان. بايد برفراز برج هاي اين قلعه ايستاد و به اطراف نظر افكند تا حس هايي همچون؛ ايمن بودن، فرمانروايي، شجاعت، عشق به ميهن، اعتراض، زيبايي و اسرارآميزي را درك كرد. قلعه بابك به نام هاي جمهور و بذ هم معروف است و يكي از قلعه هايي است كه علاوه بر معماري و طبيعت، تاريخي دارد آميخته با حماسه و مقاومت. اطراف قلعه را دره هاي عميق 400 تا 600 متري احاطه كرده اند كه راه نفوذ به آن را مشكل مي كنند. ظاهراً پيشينه آن به قبل از اسلام و دوران ساسانيان مي رسد. امروز كه به قلعه مي روي، هنوز روح بابك را در آن جا حاضر مي يابي و به مردي مي انديشي كه به قول نفيسي، زندگي اش در پس پرده تعصب و خودخواهي مورخان از ما پنهان مانده.

مخدوم: هنوز به مشكلات محيط زيست مي خندند
گروه شهري- زماني كه كسي به مسايل زيست محيطي نخندد مي توان به حل مشكلات اميدوار بود. به گزارش خبرنگار همشهري، دكتر مخدوم، استاد دانشگاه تهران، در نخستين نشست بزرگ فعالان محيط زيست تهران كه در تالار حركت برگزار شد، در خصوص ايجاد تشكل صنفي و يا انجمن فارغ التحصيلان محيط زيست اظهار كرد: تاكنون چندين بار تلاش كرديم تا مجوز چنين تشكلي را بگيريم اما برخي مخالفت ها مانع اين كار شد و اكنون، بهترين زمان براي تشكيل اين انجمن است.
مخدوم با اشاره به نقش مهم تك تك افراد جامعه گفت: اگر بتوانيم در جمع خانواده و دوستان درباره محيط زيست صحبت كنيم و كسي به ما نخندد آن وقت مي توان اميدوار بود مشكلات محيط زيست حل شود. وي افزود: 50 درصد مشكلات محيط زيست به دست مردم و 50 درصد بقيه به دست تشكل هاي زيست محيطي و دستگاه هاي دولت حل مي شود.

زادبوم
اجتماعي
ادب و هنر
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
حوادث
بين الملل
فرهنگ و آموزش
سياسي
شهر تماشا
سلامت
شهري
علمي فرهنگي
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   بين الملل   |  
|  فرهنگ و آموزش   |   سياسي   |   شهر تماشا   |   سلامت   |   شهري   |   علمي فرهنگي   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |