شنبه ۲۵ آذر ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره۴۱۵۹ - Dec 16, 2006
دومين جشنواره بين المللي فيلم شهر امروز در سينما فلسطين آغاز مي شود
كليد طلايي تهران براي برگزيدگان جشنواره فيلم شهر
006282.jpg
گروه ادب و هنر- دومين جشنواره بين المللي فيلم شهر صبح امروز در سينما فلسطين فعاليت خود را آغاز مي كند. اين جشنواره طي چهار روز برگزاري بيش از 140 فيلم كوتاه و بلند شهري را در بخش هاي مختلف به نمايش خواهد گذاشت. مسابقه فيلم هاي بلند،  مسابقه فيلم هاي كوتاه، بخش بين الملل، نمايش ويژه، بخش سينماي مقاومت،  بيروت،  بخش سينماي مستند و... عنوان بخش هاي مختلف اين جشنواره است.
۳ داور بين المللي و 2 داور ايراني فيلم هاي بخش مسابقه را بررسي و برگزيدگان جشنواره را در مراسم اختتاميه كه روز سه شنبه 28 آذر در سالن يك سينما فلسطين برگزار مي شود معرفي خواهند كرد.ماكوتواوئدا از ژاپن، احسان نورالله قابيل از تركيه و لوچانو باريزونه از ايتاليا در كنار خسرو سينايي و علي معلم از ايران ده فيلم بلند و 56 فيلم كوتاه بخش مسابقه اين جشنواره را داوري خواهند كرد.تقاطع ساخته ابوالحسن داودي، ميم مثل مادر به كارگرداني رسول ملاقلي پور، هفت جزيره و يك ابرشهر از هند، الزاوفرد از اسپانيا، خدك از آلمان،  گار دستي محصول مشترك آمريكا و ايران، طراحي هاي فرانگ گري از هلند، آفتاب نيمه شب از ژاپن و خون بازي ساخته رخشان بني اعتماد فيلم هايي هستند كه در بخش مسابقه به رقابت مي پردازند.فيلم هاي زير پوست شهر، بولينگ براي كلمباين،  شهر زيبا، يا دو يادگار، نفس عميق، مرثيه گمشده،  روزگار ما،  چهارشنبه سوري، تهران امروز و... در بخش ويژه جشنواره به نمايش درمي آيد. دومين جشنواره بين المللي فيلم شهر در بخش ويژه مستندهاي نمايش داده نشده خسرو سينايي فيلمساز برجسته ايراني را نمايش مي دهد.در اين جشنواره فيلم هاي مرثيه گمشده ، تهران امروز ، شهر هم مثل انسان و يك شهر يك نگاه به نمايش درخواهد آمد. چهار مستند يادشده، از آن جهت حايز اهميت است كه دوره هاي خاص تاريخ اجتماعي تهران قبل و پس از انقلاب را به تصوير مي كشد. مرثيه گمشده داستان آوارگان جنگ جهاني دوم در ايران را از زبان آنا افخمي (بوركوفسكا) كه يك مهاجر لهستاني مقيم ايران است روايت مي كند. بخش هايي از اين فيلم بلند مستند 97 دقيقه اي در خيابان لاله زار و تهران قديم به تصوير كشيده شده است.
تهران امروز توليد 1356 است و نگاهي خاص به تهران زمان پهلوي است كه به مقايسه طبقات اجتماعي آن دوره مي پردازد. به گفته خود سينايي اين فيلم براي بخش بين الملل تلويزيون آن زمان ساخته شده و علاوه بر موارد ياد شده به تفاوت فرهنگي آن دوره و مواردي همچون حضور زنان چادري در كنار كشف حجاب، وقايع رستوران چاتانوگا، بالت، حضور خارجي ها در ايران و... نيز توجه خاصي دارد.سينايي دو فيلم ديگر با نام هاي شهر هم مثل انسان و يك شهر يك نگاه را هم در دهه 70 به سفارش معاونت عمراني شهرداري تهران ساخته است. او در اين فيلم ها به مفاسد اجتماعي در بافت كهنه شهري مي پردازد و مناطق بحران زاي اقليمي اجتماعي تهران را معرفي مي كند؛ مناطق فرسوده اي كه مستعد زلزله، تخريب و نابهنجاري هاي مختلف هستند.
همچنين در اين جشنواره فيلم سمفوني تهران ساخته (فرزين رضاييان) كه در حقيقت يك نماآهنگ فرح بخش 35 دقيقه اي درباره تهران است؛ با محور قرار دادن چگونگي ايجاد هماهنگي در يك گروه اركستر، به بيان تاثير يك مديريت كارآمد در حوزه شهري مي پردازد. فيلم با تكنولوژي هاي يك اركستر آغاز مي شود، جايي كه هر كس ساز خود را مي زند و تنها حضور رهبر اين اركستر در صحنه است كه باعث مي شود تا اركستر شروع به نواختن موسيقي منسجم و هماهنگ كند.به برگزيدگان جشنواره فيلم شهر علاوه بر جوايز نقدي كليد طلايي شهر تهران نيز اهدا خواهد شد.

برگزيدگان مرحله نخست جشنواره
شهيد غني پور مشخص شدند
گروه ادب و هنر: آثار برگزيده مرحله نخست جشنواره شهيد غني پور و داوران مرحله نهايي مشخص شدند. اين آثار عبارتند از: خانه ابري (محمدرضا يوسفي)، رؤياهاي جنوبي(احمد اكبرپور)، لوطي و آتش (رحيم مخدومي)، نشان پنجم (حسين فتاحي)، خاك من كجاست (جليل امجد) وقتي جنگ تمام شود (ساسان ناطق)، سه دختر گل فروش (مجيد قيصري)، لبخند مسيح (سارا عرفاني)، داستان مريم (داوود اميريان)، تمام زندگي پيش روي من است (داوود بختياري) و نام تمام كشتگان يحياست (محمدعلي قاسمي). داوران مرحله دوم يا نهايي جشنواره شهيد غني پور، در سه بخش نوجوان، بزرگسال و دفاع مقدس، برگزيدگان نهايي را از بين اين 11 كتاب معرفي خواهند كرد. داوران بخش نوجوان را سيد علي كاشفي خوانساري، مهدي كاموس و خسرو باباخاني تشكيل مي دهند و در بخش بزرگسال و دفاع مقدس نيز، مصطفي فعله گري، محمدكاظم مزيناني، زهره يزدان پناه قره تپه و ابراهيم حسن بيگي، كار داوري را انجام خواهند داد.امسال در مرحله اول داوري، چهار داور نزديك به 170 كتاب را مطالعه كرده اند. احمد شاكري، كيوان امجديان، عبدالمجيد نجفي و زهره يزدان پناه، 4 داور مرحله نخست جشنواره شهيد غني پور بودند و كار بررسي آثار به صورت غيرتخصصي صورت گرفته است. اما در اين مرحله، همان طور كه از اسامي داوران مشخص است، كار داوري به صورت تخصصي تر انجام مي گيرد.جايزه شهيد غني پور، آن طور كه مسئولان و برگزيدگانش مي گويند موضع گيري ويژه اي ندارد، اما جايزه بخش دفاع مقدس در اين جشنواره به نسبت دو بخش ديگر، جايزه ويژه تري است و مسئولان برگزاري براي اين آثار، اهميت بيشتري قائلند.

ايرج زند هنرمند مجسمه ساز درگذشت
006279.jpg
گروه ادب و هنر- ايرج كريم خان زند نقاش و هنرمند پيشرو در رشته مجسمه سازي در سن 56 سالگي در بيمارستان پارس تهران درگذشت.ايرج كريم خان زند، در سال 1346 از هنرستان هنرهاي زيبا فارغ التحصيلان شد و از سال 1359 در مدرسه عالي هنرهاي زيبا پاريس (بوزار) ادامه تحصيل  داد و در سال 1360 از همين مدرسه فارغ التحصيل شد.وي از سال 1364 تاكنون بيش از 150 نمايشگاه انفرادي برپا كرده و در بيش از 35 نمايشگاه گروهي در ايران، فرانسه، آلمان، كويت و پرتقال آثار مجسمه و نقاشي اش را به تماشا گذاشته است.زند از سال 1363 تاكنون به تدريس در دانشگاه هاي هنري ايران اشتغال داشته و عضو هيئت مديره انجمن هنرمندان نقاش ايران بوده است.
پيكر اين هنرمند نقاش و مجسمه ساز، فردا 26 آذرماه ساعت 9 صبح از مقابل خانه هنرمندان ايران واقع در خيابان طالقاني - خيابان موسوي به سمت قطعه هنرمندان بهشت زهرا تشييع خواهد شد.

هنر ايراني
زاهدان جشنواره سرود و تئاتر
جشنواره تئاتر و سرود مددجويان اصلاح و تربيت كشور 26 آذر به مدت سه روز در زاهدان برگزار مي شود. 11 استان برگزيده در مرحله مقدماتي از ميان گروه هاي تئاتر و سرود مددجويان كانون هاي اصلاح و تربيت كشور با راي هيات داوران در جشنواره شركت خواهند داشت.
كريستين سالازا نماينده صندوق حمايت از كودكان سازمان ملل در ايران نيز در اين جشنواره حضور خواهد داشت.

سنندج نشست خلاقيت هنري
مبحث خلاقيت هنري با سخنراني فؤاد نجف زاده، در نشست امروز پژوهشگاه فرهنگ و هنر اسلامي حوزه هنري سنندج بررسي مي شود.
نجف زاده صاحب چندين عنوان ترجمه و تاليف درباره هنرهاي نقاشي و فيلمبرداري است و تاكنون جوايز متعددي در رشته هاي عكاسي و نقاشي كسب كرده كه از جمله آنها مي توان به جايزه اول و ديپلم افتخار جشنواره عكس و دفاع مقدس اشاره كرد.
نشست خلاقيت هنري با سخنراني اين پژوهشگر ساعت 16امروز در حوزه هنري سنندج واقع در خيابان فلسطين، روبروي ساختمان فرمانداري آن شهرستان برگزار مي شود.

اهواز نمايشگاه آثار مميز
حوزه هنري خوزستان در هفتادمين سالروز تولد استاد مرتضي مميز پدر گرافيك ايران نمايشگاهي از آثار وي در اهواز برپا مي كند.
در اين نمايشگاه كه به مناسبت نخستين سالگرد درگذشت اين استاد برپا مي شود ??? تصويرسازي گرافيكي وي در نگارخانه اشراق اهواز در معرض ديد علاقمندان گذاشته مي شود.
اين آثار كه از مجموعه كتاب هفته توسط خانه گرافيك واحد هنرهاي تجسمي گردآوري و چاپ شده، از امروز ??تا ?? آذر به نمايش درمي آيند.


گرگان – جشنواره تئاتر منطقه 2
12 نمايش صحنه اي و سه نمايش خياباني تا 27 آذرماه در جشنواره تئاتر منطقه دو كشور در گرگان روي صحنه مي روند. نمايش هاي اصول يك بازي محمد دين دشتي از ايرانشهر، سرگذشت درگذشت چشم رضا خدادادبيگي و دهاني پر از كلاغ عليرضا ارجوني از زاهدان، پل غريب منوچهري از پارس آباد، تناك مرضيه خسروي مقدم از سربيشه، كربلا بي شمر از كاشمر، بيژن و منيژه و كوچه شهيد ستايش از مشهد، چهره به چهره ، همين نزديكي ها و قصه هاي در گوشي از رشت و وقتي كه من خواب بودم از بهشهر در بخش صحنه اي اين جشنواره اجرا مي شوند.

نامزدهاي گلدن گلوب اعلام شدند
مهر: با اعلام اسامي نامزدهاي شصت و چهارمين دوره مراسم اهداي جوايز گلدن گلوب و نامزدي بابل الخاندرو گونزالس ايناريتو در۷ رشته، فصل تازه اي از اعطاي جوايز سينمايي در هاليوود و شمارش معكوس براي اسكار آغاز شد. بابل براي دريافت جايزه بهترين فيلم سال از مراسم گلدن گلوب 2007 بايد با رقباي سرسختي چون بابل ، مردگان ، بچه هاي كوچولو و ملكه رقابت كند. كلينت ايستوود هم ، با 2 فيلم نامه هايي از ايوو جيما و پرچم هاي پدران ما در رشته بهترين كارگردان نامزد جايزه گلدن گلوب شده است.
فهرست نامزدهاي شصت وچهارمين دوره مراسم اهداء جوايز گلودن گلوب دربخش سينمايي به اين شرح است:
بهترين كارگردان؛ كلينت ايستوود و استفن فريرز مارتين اسكورسيزي و الخاندرو گونزالس ايناريتو.
بهترين فيلمنامه ؛ بابل ، بچه هاي كوچولو ، يادداشت هايي بر يك رسوايي ، مردگان و ملكه .
بهترين بازيگر مرد؛ لئوناردو دي كاپريو ، پيتر اوتول ، ويل اسميت و فورست ويتكر .
بهترين بازيگر زن؛ پنه لوپه كروز، مگي جيلنهال، هلن ميرن و كيت وينسلت.
بهترين فيلم كمدي يا موزيكال؛ بورات ، شيطان پرادا مي پوشد ، دختران رويايي ، ليتل ميس سانشاين و از سيگار شما متشكرم .
بهترين بازيگر مرد كمدي؛ ساشا بارون كوهن براي بورات ، جاني دپ ، آرون اكهارت، چيوتل ايجيوفر براي پوتين هاي گره خورده و ويل فرل.
بهترين بازيگر زن كمدي؛ آنت بنينگ توني كولته بيونس ناولز مريل استريپ و رني زلوگر
بهترين فيلم انيميشن: خودروها، خوش قدم و خانه هيولا.
بهترين فيلم خارجي زبان؛ آپوكاليپتو نامه هايي از ايوو جيما زندگي ديگران هزارتوي پن و بازگشت .
بهترين بازيگر مرد مكمل؛ براد پيت بن افلك ادي مرفي براي جك نيكلسن و مارك والبرگ
بهترين بازيگر زن مكمل؛ آدريانا بارازا كيت بلنچت اميلي بلانت جنيفر هادسن براي و رينكو كيوكوچي
اين جوايزروز۱۵ژانويه به برگزيدگان اهداء مي شود.

اخبار كوتاه
فروش نقاشي چرچيل :يكي از نقاشي هاي وينستون چرچيل كه به جورج مارشال اعطا كرده بود، در حراجي ساتبي ركورد فروش اثر يك نقاش غيرحرفه اي را شكست و به قيمت 612800 پوند به فروش رسيد.

نشست محمود كلاري: نشست نقد و بررسي عكس توسط محمود كلاري 28 آذر در بوفه گالري ماه مهر برگزار مي شود. كلاري فيلمبردار و كارگردان سينما كه نمايشگاهي از آثار عكاسي اش در گالري ماه مهر برپاست، پيش از اين دو نشست نقد و بررسي عكس را در حاشيه اين نمايشگاه برگزار كرد.

تاخيرنواي اسرارآميز: نمايش نواي اسرارآميز به دليل فراهم نبودن برخي عوامل صحنه اي با يك هفته تاخير از روز يكشنبه 26 آذرماه در سالن چهارسو مجموعه تئاتر شهر روي صحنه مي رود.
نمايشنامه نواي اسرارآميز را اريك امانوئل اشميت نوشته، سهراب سليمي آن را كارگرداني كرده و حميد مظفري به همراه حافظ آهي در آن ايفاي نقش خواهند كرد.

نمايش مكبث و رومئو و ژوليت : فيلم اجراي صحنه اي دو نمايش مكبث و رومئو و ژوليت با بازنويسي و كارگرداني حسين فرخي امروزدر كانون فيلم دانشكده سينما ـ تئاتر به نمايش درمي آيد.
اصغر همت و افسانه ماهيان بازيگران نمايش مكبث هستند و در نمايش رومئو و ژوليت نورالدين جواديان و آشا محرابي به ايفاي نقش مي پردازند. فيلم اين دو نمايش شكسپير در ادامه مرور بر آثار حسين فرخي ساعت 12:30 روزشنبه در تالار شهيد فلاحت پور دانشكده سينما ـ تئاتر به نمايش درمي آيد و ورود به جلسه براي دانشجويان و علاقمندان آزاد است.


گشايش جشنواره  هنري در فيليپين :جشنواره فيلم هاي هنري فيليپين از 16 دسامبر (25 آذر) در شهر مانيل پايتخت اين كشور آغاز به كار كرده و تا يك هفته  آينده به فعاليت ادامه مي دهد. اين رويداد فرهنگي هر سال به شكل عمومي پذيراي هر نوع فيلم در قالب هاي استاندارد است.

خاچيك بابائيان در جشنواره فجر: خاچيك بابائيان به همراه رازميك بابائيان در جشنواره موسيقي فجر به اجراي برنامه خواهند پرداخت. رسيتال پيانو و ويولن توسط خاچيك بابائيان (ويولن) و رازميك بابائيان (پيانو) روزهاي 13 و 14 دي ماه، در سالن رودكي برگزار خواهد شد.
كنسرت مشترك نوازندگان هندي و ايراني :به دنبال حضور نوازندگان هندي در كنسرت تالار انديشه حوزه هنري سرپرست گروه هنري بيگ بنگ از همكاري مشترك گروه موسيقي ايراني خنيا با موسيقيدان هاي هندي براي اجراي كنسرت در دو كشور هند و ايران خبر داد.

ادب و هنر
اجتماعي
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
زادبوم
حوادث
بين الملل
فرهنگ و آموزش
سياسي
سلامت
شهري
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   بين الملل   |  
|  فرهنگ و آموزش   |   سياسي   |   سلامت   |   شهري   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |