شنبه ۲۵ آذر ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره۴۱۵۹ - Dec 16, 2006
زندگي انسان تا دو دهه ديگر روي ابزاري به اندازه حبه قند
006291.jpg
ديلي تلگراف :كارشناسان مي گويند تا دو دهه ديگر، اين امكان به وجود خواهد آمد كه بتوان يك فيلم ويدئويي با كيفيت از تمام لحظات زندگي يك نفر را در ابزاري به اندازه يك حبه قند ذخيره كرد.
همچنين اين كارشناسان از دولت ها و انجمن ها خواستند درباره پيامدهاي افزايش عظيم قدرت كامپيوترها و حجم اطلاعات گردآوري شده درباره افراد تحقيق كنند.
عده اي معتقدند ساخت جعبه سياه هاي انساني به همراه ساير اسناد پزشكي،  مالي و ديجيتال باعث از بين رفتن حريم خصوصي و گسترش قدرت نظارت دولت ها خواهد شد. عده اي ديگر پيشرفت هاي مثبت در عرصه پزشكي،  جلوگيري از جرائم و ثبت وقايع تاريخي را مورد تاكيد قرار مي دهند.
موضوع هايي از اين دست از جمله مسائلي بود كه در سمينار يك روزه خاطرات براي زندگي كه اخيراً در كتابخانه ملي انگليس برگزار شد، مطرح شد.
نايجل شادبولت، رئيس انجمن كامپيوتر انگليس و استاد هوش مصنوعي در دانشگاه ساوتهمپتون گفت: ظرف 20سال آينده ثبت ويدئويي ديجيتال و با كيفيت يك عمر خاطرات انسان امكان پذير خواهد شد. اين امر در حال اتفاق است.
كليف لينچ مدير مركز ائتلاف اطلاعات شبكه اي در اين نشست گفت: اين تغييرات مي تواند به گسترش شديد دخالت دولت منجر شود.

فسيل نخستين پستاندار پرنده كشف شد
ايرنا: دانشمندان چيني و آمريكايي اعلام كردند، پستانداران دستكم ??ميليون سال پيش از اين برخلاف آنچه تاكنون تصور مي شد، پرواز مي كردند.
به گزارش بي بي سي، يك فسيل كشف شده در چين نشان مي دهد كه پستانداران همزمان و حتي پيش از پرندگان پرواز مي كردند.
محققان چيني و آمريكايي در مجله نيچر چاپ لندن اعلام كردند، اين حيوان كه به اندازه يك موش خرما بوده ???ميليون سال پيش مي زيسته و از پوست خز پوش خود به عنوان بال براي پرواز استفاده مي كرده است.
به گفته اين پژوهشگران ولاتيكوتريوم آنتيكوس كه به معناي حيوان پرنده باستان است متعلق به يك سلسله حيواني منقرض شده، بوده و به پستانداران پرنده دوران كنوني مانند جانوران كيسه دار پرنده تعلق نداشته است.
دانشمندان مي گويند تاريخ اين فسيل كه در منطقه مغولستان داخلي چين يافت شده است دستكم به ???ميليون سال پيش و در دوره مزوزوئيك و در زمان حيات دايناسورها باز مي گردد.اين موجود عجيب را كه اندازه آن ??تا ??سانتي متر و ??گرم وزن داشته است، مي توان از نظر اندازه با موش خرماهاي پرنده امروزي مقايسه كرد.
به گفته دانشمندان اگر چه داشتن پوست عريض و كم وزن موجب چالاكي اين پرنده مي شده اما اين چالاكي به آن اندازه نبوده است كه بتواند در حين پرواز صيد خود را شكار كند.
ولاتيكوتريوم آنتيكوس مانند پستانداران پرنده كنوني داراي دست و پاهاي كشيده بود و اسكلت آن حاكي از داشتن يك دم قوي بوده كه مانند يك سكان در پرواز عمل مي كرده است.
محققان معتقدند اين موجود روي درخت مي زيسته، شب ها فعاليت مي كرده و به خاطر دندانهاي تيز به احتمال زياد از حشرات تغذيه مي كرده است.اين كشف جديد، ولاتيكوتريوم را بعنوان نخستين پستاندار پرنده شناخته شده معرفي مي كند.
پيش از اين Archaeopteryx نخستين پرنده شناخته شده بود كه ???ميليون سال پيش مي زيسته است و كشف ولاتيكوتريوم به آن معناست كه پستانداران پيش از پرندگان پرواز مي كرده اند.
قديمي ترين نمونه ثبت شده از خفاش ها كه پرنده پستاندار است به ??ميليون سال پيش بازمي گردد، در حالي كه پيش از اين كشف، قديمي ترين پستاندار پرنده نوعي جانور جونده بوده كه ??ميليون سال پيش مي زيسته است.

علمي فرهنگي
كتب دبيرستاني بايد اصلاح شود
فارس: مديركل دفتر برنامه ريزي و تأليف كتب درسي گفت: به نظر مي رسد كه كتابهاي دوره دبيرستان بيش از آنكه كتاب آموزشي باشند يك كتاب علمي هستند كه بايد آن را اصلاح كنيم.
علي ذوعلم در خصوص ميزان جاذبه كتاب هاي درسي گفت: در دوره ابتدايي جاذبه كتابهاي درسي افزايش چشمگيري داشته است. در دوره راهنمايي هم به طور نسبي همينطور بوده است.
وي اضافه كرد: دوره متوسطه دوره اي است كه عنصر دانش و معلومات بسيار قوي تر در كتاب هاي درسي مطرح مي شود. به همين دليل ناخودآگاه نتوانستيم به جاذبه ها بپردازيم و به نظر مي رسد كه كتابهاي اين دوره بيش از آنكه كتاب آموزشي باشند يك كتاب علمي هستند كه بايد آن را اصلاح كنيم.
ذوعلم ادامه داد: در زمينه ايجاد جاذبه در كتاب هاي درسي تلاش هاي خوبي شده است ولي با آنچه بايد به آن برسيم فاصله زيادي داريم.

اعلام نمرات امتحاني دانشجويان از طريق SMS
ايسنا: دانشجويان دانشگاه صنعتي اميركبير از اوايل سال آينده از طريق SMS از نمرات امتحاني خود باخبر مي شوند.
غلام حسين رياحي، رئيس مركز انفورماتيك و ارتباطات دانشگاه صنعتي اميركبير با بيان اين خبر گفت: تنها مشكل اين سيستم محدوديت سرعت آن است كه تا سال آينده اين مشكل رفع مي شود.
وي با اشاره به اينكه از يك سال و نيم قبل خدمات مربوط به معاونت آموزشي، كار اتوماسيون و مكانيزه كردن خدمات خود را شروع كرد، اذعان داشت: ابتدا ثبت نام دانشجويان از طريق وب و سپس اقداماتي مانند مكانيزه كردن تحصيلات تكميلي، حق التدريسي اساتيد، خدمات واحد ماهشهر، دوره بين المللي بيرمنگهام و دانشگاه مجازي انجام شد كه در نهايت اين خدمات به سيستم جامع مكانيزه معاونت آموزش منجر شده است.

دانشگاه كمبريج، مجوز برگزاري دوره آموزش عالي در ايران ندارد
گروه علمي فرهنگي- اداره كل دانش آموختگان وزارت علوم،  تحقيقات و فناوري اعلام كرد: دانشگاه كمبريج انگلستان مجوزي جهت برگزاري دوره آموزشي در ايران از وزارت علوم دريافت نكرده است.
دانشگاه كمبريج با درج آگهي در روزنامه  ها اقدام به پذيرش دانشجو كرده كه اين امر از نظر وزارت علوم فاقد وجاهت قانوني است. همچنين دفتر گسترش آموزش عالي اعلام كرد كه دانشگاه علامه حلّي مجوزي از اين شورا دريافت نكرده و در نتيجه فعاليت آن مورد تأييد وزارت علوم نيست.

۸۵۰۰ مدرسه كشور به شبكه IT پيوستند
ايسنا: مشاور وزير آموزش و پرورش و معاون فناوري اطلاعات سازمان پژوهش و برنامه ريزي آموزشي ارتقاي آموزش الكترونيك در مدارس را در راستاي پرورش خلاقيت دانش آموزان و تحول در شيوه هاي آموزشي، نه حذف نقش معلم دانست.
وي در زمينه طرح شبكه اي شدن مدارس گفت: هم اكنون از ميان 70 هزار مدرسه 8500 مدرسه مجهز به آزمايشگاه كامپيوتر و متصل به شبكه اينترنتي مدارس هستند كه اين در مقايسه با تعداد كل واحدهاي آموزشي كشور رقم كمي است؛ اما سعي مي كنيم با توجه به بودجه اي كه به اين طرح اختصاص مي يابد، اولويت بندي كنيم و ساير مدارس را تا حد امكان تحت پوشش قرار دهيم.

امكان استفاده از فايل هاي صوتي، تصويري
و فيلم در تلويزيون
006285.jpg
گروه علمي فرهنگي- توليد تلويزيونهاي جديد CRT با قابليت پيشرفته امكان برقراري ارتباط به ابزارهاي جانبي نقل و انتقال اطلاعات نظير USB Flash در يك شركت داخلي آغاز شد.
به گزارش همشهري ، تلويزيون هاي جديد سري Maxview به دليل بهره مندي از برد تخصصي Contech در گروه تلويزيون هاي CRT از نوع آنالوگ، مشابهي ندارد به طوري كه هيچ يك از نام هاي تجاري كه به بازار عرضه شده تاكنون چنين قابليتي نداشته است. براساس اين گزارش،
Contech Board اين امكان را به كاربران مي دهد تا با انواع BFlashوMemorystick به تلويزيون متصل شوند، اطلاعات كارت حافظه آن را بدون نياز به سيستم هاي كامپيوتري بازخواني كنند و همچنين بتوانند فايل هاي صوتي، تصويري و حتي فيلم را در تلويزيون هاي آنالوگ به اجرا درآورند.
خاطرنشان مي شود: اين پروژه در يك دوره زماني يك ساله با استفاده از تكنولوژي الكترونيكي روز دنيا به صورت بومي اجرا شد و توليد انبوه تلويزيون CRT با تكنولوژي مذكور، براي اولين بار از سوي مهندسان ايراني به اجرا درآمد.

تصاوير مرتفع ترين كوه هاي تيتان
006288.jpg
مهر: تصاوير جديد ارسالي به وسيله فضاپيماي كاسيني از سطح تيتان نشان مي دهد كه بر روي اين قمر، كوه هاي مرتفعي به طول 150 كيلومتر وجود دارد.
اين كوه ها مرتفع ترين ارتفاعاتي هستند كه تاكنون بر روي تيتان مشاهده شده است. به گفته دانشمندان اين كوه ها بي شباهت به كوه هاي سيرا نوادا در غرب آمريكا نيستند. اين تصاوير در جريان حركت در ارتفاع پايين كاسيني بر فراز تيتان گرفته شده است. بررسي هاي انجام شده نشان مي دهند كه اين كوه ها حدود 150 كيلومتر طول و 30 كيلومتر پهنا دارند و با ارتفاعي بالغ بر 5/1كيلومتر مرتفع ترين ارتفاعاتي هستند كه تاكنون بر روي اين قمر مشاهده شده است. دكتر لري سودربلوم از دانشمندان اصلي پروژه كاسيني گفت: اين كوه ها احتمالا همچون صخره هاي سخت هستند و مي توان گفت كه از مواد يخي شكل گرفته اند.
دانشمندان همچنين اعلام كردند كه اين كوه ها از لايه هاي مختلف مواد ارگانيكي تشكيل شده اند. دانشمندان در خصوص چگونگي شكل گيري اين كوه ها گفتند احتمالا زماني كه مواد از سطوح زيرين به سمت بالا آمده تا شكاف هاي موجود را پركنند، اين ارتفاعات شكل گرفته اند.

آموزش عالي
افزايش سن بازنشستگي استادان نمونه
گروه علمي فرهنگي- با تصويب هيأت امناي دانشگاه ها ، سن بازنشستگي استادان نمونه از 65 به 70 سال افزايش مي يابد.
به گزارش همشهري ،وزير علوم با بيان اين مطلب در جمع استادان نمونه كشور گفت: به اين ترتيب دانشگاه ها مي توانند از توان و ظرفيت علمي استادان نمونه، حداكثر استفاده را بكنند.
محمد باقر زاهدي افزود: از استادان نمونه كشور انتظار مي رود كه رويكرد دانايي محوري و گفتمان علمي را به عنوان يك بحث فرهنگي در دانشگاه ها توسعه و رونق بخشند.
وي با اشاره به اقدامات انجام شده در جهت ارتقاي جايگاه استادان نمونه گفت: در بنياد نخبگان، استادان نمونه از مصاديق نخبگان شناخته شدند و اين امر به لحاظ معنوي، اهميت ويژه اي دارد. در شوراي عالي انقلاب فرهنگي هم براي اعضاي هيأت علمي با مرتبه علمي استاد تمامي ، بويژه استادان نمونه تسهيلات مناسبي در نظر گرفته شده كه اميدوارم به زودي تصويب شود.
وزير علوم از استادان نمونه خواست، در تعريف و تعيين شاخص هاي لازم براي انتخاب استاد نمونه بازنگري كنند و توان استادان در ترويج فرهنگ علمي در دانشگاه را در كنار توان آموزشي و پژوهشي آنان، به عنوان يك شاخص در نظر بگيرند.
به گفته وي، مشاوره ها و راهنمايي هاي اتاق فكر استادان نمونه ، با وسواس و دقت، در تصميم گيري ها لحاظ خواهد شود.

ارائه مشاوره انتخاب رشته
به ثبت نام كنندگان اينترنتي آزمون سراسري
مهر: معاون سازمان سنجش آموزش كشور گفت : سازمان سنجش تسهيلاتي را براي داوطلباني كه از طريق اينترنت اقدام به ثبت نام مي كنند، در نظر گرفته است كه از آن جمله مي توان به خدماتي همچون ارائه مشاوره در زمان انتخاب رشته اشاره كرد.
حسين توكلي با بيان اينكه تاكنون بيش از 300 هزار نفر مدارك مربوط به ثبت نام آزمون سراسري 86 را دريافت كرده اند، گفت: داوطلبان آزمون به ويژه در روزهاي اخير استقبال بسياري از نحوه ثبت نام اينترنتي به عمل آورده اند.
وي با اشاره به مزاياي ثبت نام اينترنتي آزمون افزود: سازمان سنجش با توجه به مزاياي ويژه ثبت نام اينترنتي اين روش را به داوطلبان توصيه مي كند. داوطلبان مي توانند با ثبت نام اينترنتي فرم تقاضانامه خود را بر روي سايت مشاهده كنند. سازمان سنجش نيز براي آنها امكانات مشاوره در زمان انتخاب رشته را فراهم مي كند.
معاون سازمان سنجش ادامه داد: داوطلباني كه اينترنتي ثبت نام كرده اند مي توانند دو هفته زودتر كارت ورود به جلسه خود را از طريق سايت مشاهده و از حوزه آزمون خود مطلع شوند. همچنين سازمان سنجش پاسخنامه آنها را نيز زودتر بر روي سايت قرار
مي دهد.

كليه درخواست هاي وام شهريه دانشگاه ها
پرداخت مي شود
ايسنا: رئيس صندوق رفاه دانشجويان وزارت علوم گفت: كليه درخواستهاي دانشگاه هاي كشور در خصوص وام شهريه پرداخت شده است.
مهرداد فولادي نژاد، اظهار كرد: تاكنون به كليه درخواستهاي دانشگاه ها براي دريافت وام شهريه پاسخ داده شده است.
وي با بيان اينكه اين درخواستها از سوي دانشگاه هاي دولتي، غيرانتفاعي، علمي كاربردي، آموزشكده هاي فني و حرفه اي و پيام نور ارسال شده است، گفت: تا كنون بيش از 8 ميليارد تومان از اعتبار وام شهريه وزارت علوم به دانشگاه ها پرداخت شده است.
فولادي نژاد در خاتمه، خاطر نشان كرد: در حال حاضر در حال دريافت اطلاعات و درخواست ساير دانشگاه ها براي پرداخت وام شهريه آنها هستيم.

دانش فناوري
اجتماعي
ادب و هنر
اقتصادي
بـورس
زادبوم
حوادث
بين الملل
فرهنگ و آموزش
سياسي
سلامت
شهري
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   بين الملل   |  
|  فرهنگ و آموزش   |   سياسي   |   سلامت   |   شهري   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |