شنبه ۲۵ آذر ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره۴۱۵۹ - Dec 16, 2006
با كسب 4 مدال طلا و يك نقره
كشتي آزاد ايران قهرمان بازي هاي آسيايي شد
006348.jpg
006408.jpg
گروه ورزشي از قديم الايام جمله معروفي بر زبان مردم جاري است كه مي گويند انجام كارهاي بزرگ نياز به آدم هاي بزرگ دارد و امروز كشتي ايران اگر در جهان به مقام نائب قهرماني مي رسد و متعاقب آن با انجام كاري بزرگ در جمع مدعيان اصلي خود در بازي هاي آسيايي دوحه اقتدار و عظمت خود را با كسب چهار مدال طلا و يك نقره به نمايش گذاشته و عنوان قهرماني را صاحب مي شود، متأثر از همين مثل معروف است.
امروز كشتي ايران در كنار سرپرست موفق خود، در سامان دادن به امور فني اش از چهره اي نام آشنا و مقتدر به نام منصور برزگر استفاده مي كند كه مقامات بالانشين فيلا لقب پروفسور كشتي به او داده اند.
برزگر حضور پر تأثير خود در دوحه را بخوبي نشان داد و اين كه در دو ميدان جهاني و آسيايي ملي پوشان قدرتمند كشتي ايران توانسته اند بخوبي توانايي خود را بر حريفان ديكته كنند، بخوبي هويداست كه به دليل حضور اين چهره در كنار آن ها است. برزگر و مربيان جوان همراهش كه حالا همگي به درك متقابل در كنار هم رسيده اند تيم خوبي را روانه ميدان دوحه كردند و مزد تلاش ها و زحمات خود را هم خيلي خوب گرفتند.
شيريني پيروزي دلنشين كشتي آزاد ايران در بازي هاي آسيايي 2006 در شرايطي حاصل شده است كه ديديم در اين دوره علاوه بر رقيبان هميشه حاضر نظير كره جنوبي، ژاپن، مغولستان و چين اين بار جمهوري هاي استقلال يافته آسياي ميانه نيز با استفاده از كشتي گيران روسي نگاهي جدي به كسب مدال داشتند كه خوشبختانه بسياري از آن ها نيز در مقابل نمايندگان آماده ما با قبول شكست از ميدان خارج شدند.
كسب موفقيت كشتي ايران در دوحه نمي تواند يك پايان باشد، بلكه به نظر مي رسد شروع همان راهي است كه سرپرست فدراسيون كشتي وعده پاياني آن را با كسب 7مدال طلاي جهاني داده است. چنين روحيه و انگيزه اي بايد باقي بماند.
معصومي برتري تايمازوف را پذيرفت
در روز پاياني مسابقه هاي كشتي آزاد بازي هاي آسيايي از ميان 4 كشتي گير ما فقط رضا يزداني در وزن 84 كيلوگرم از سكوي قهرماني بالا رفت. البته قبل از شروع پيكارهاي 4 وزن 55، 66، 84 و 120 كيلوگرم قابل پيش بيني هم بود كه به دليل حضور دو نابغه امروز كشتي دنيا دلشاد منصوراوف و آرتور تايمازوف از ازبكستان ديگر كشتي گيران حاضر آسيايي اين بار هم در دو وزن 55 و 120 كيلوگرم از شانس كمتري براي كسب عنوان قهرماني برخوردارند كه اتفاقاً چنين هم شد.
نه تقي داداشي در وزن 55 كيلوگرم زورش به منصور اوف رسيد و نه كشتي گير 120 كيلويي ما فردين معصومي مي توانست حريف هم اندازه اي براي تايمازوف باشد.
در اين ميان تنها تفاوت داداشي با معصومي اين بود كه او در مرحله نيمه نهايي كشتي را به حريف ازبكي خود واگذار كرد و بعد هم به دليل باخت به كشتي گير ژاپني دستش از كسب مدال برنز خالي ماند تا منصور برزگر به فكر جانشيني براي اين كشتي گير مازندراني در تيم ملي باشد. داداشي پيش از اين نيز در مسابقه هاي جهاني چين ناكام شده بود.
اما شانس بهتر فردين معصومي اين بود كه او طبق جدولي كه از آن برخوردار شده بود در ديدار نهايي با تايمازوف روبرو شد كه با قبول برتري قهرمان جهان و المپيك مدال نقره سنگين وزن در بازي هاي آسيايي را در كارنامه خود ثبت كرد.
كشتي گير 66 كيلويي ايران در دوحه نيز مسعود مصطفي جوكار بود كه با انجام يك كشتي انتقاد آميز مقابل حريف مغولي خود مغلوب شد و به دليل شكست كشتي گير مغولي برابر نماينده كره جنوبي سند حذف جوكار هم صادر شد. ناكامي هاي پي درپي مسعود مصطفي جوكار در مسابقات جهاني و آسيايي وضعيت ادامه حضور وي در تيم ملي را با شك و ترديد روبرو ساخته و بنظر مي رسد مربيان تيم ملي بايستي به فكر جانشين مطمئن تري براي او در وزن 66 كيلوگرم باشند.
يزداني يكي از بهترين هاي كشتي جهان است
رضا يزداني جوان 84 كيلويي كشتي آزاد ايران كه با بدشانسي و تنها يك شكست مقابل ساجيد اوف روسي در مسابقه هاي جهاني چين از كسب مدال طلاي جهان محروم شد در بازي هاي آسيايي دوحه با به دست آوردن مدال طلاي اين بازي ها نشان داد كه در حال حاضر يكي از بهترين هاي جهان در اين وزن است. در دوحه هيچ حريف آسيايي نتوانست سد راه يزداني بشود و سوخيف ازبك هم در فينال رقابت هاي اين وزن آنچنان با فن دوخم قهرمان ما پا در هوا و بر روي تشك سقوط كرد كه تا سال هاي سال نمي تواند در پرونده مبارزاتي خود آن را فراموش كند.
يزداني كه حالا زير نظر مستقيم منصور برزگر تمرينات خود را انجام مي دهد در مبارزات دوحه نشان داد كه پراميدترين كشتي گير ما در مسابقات جهاني 2007 باكو و بازي هاي 2008 المپيك پكن است. در پايان مسابقه هاي كشتي آزاد بازي هاي آسيايي دوحه تيم هاي ايران، ازبكستان و كره جنوبي به ترتيب در مقام هاي اول تا سوم قرار گرفتند.

قطر قهرمان فوتبال بازيهاي آسيايي شد
علي شاكري – دوحه: تيم اميد قطر قهرمان فوتبال پانزدهمين دوره بازيهاي آسيايي شد. قطري ها كه در دور اول مقابل ازبكستان تن به شكست داده بودند توانستند با پيروزي در مقابل اردن و امارات به عنوان تيم دوم به مرحله بعد راه پيدا كنند و با پيروزي در مقابل تايلند به نيمه نهايي برسند. اميدهاي قطر در اين مرحله با دو گل بر اميدهاي ايران پيروز شدند و در فينال موفق شدند با تك گل بلال محمد رجب در دقيقه 63 براي اولين بار قهرمان بازيهاي آسيايي شوند. قطر با كسب اين مدال طلا تعداد مدالهاي طلاي خود را به 9 مدال رساند و در رده نهم بازيهاي آسيايي ايستاد.

خبر كوتاه
سقوط واليبال تا مكان ششم
واليبال ايران ازجمله ناكامان در ميان ورزش هاي گروهي بود. تيمي كه به اميد قهرماني و حداقل تكرار نايب قهرماني دوره پيش راهي دوحه شد، پس از شكست مقابل كره جنوبي همه انگيزه هايش را از دست داد. اين تيم كه پس از غلبه بر بحرين بر سر كسب مقام پنجمي با ژاپن روبه رو شده بود با وجود برتري محسوس بر تيم هشتم جهان درنهايت 3 بر 2 بازي را واگذار كرد تا به يكي از نازل ترين عناوين خود در اين بازي ها برسد. در واليبال كره جنوبي طلا گرفت. چين دوم شد و عربستان با شكست قطر در جاي سوم ايستاد.
برنز براي بسكتبال پس از 55 سال
006345.jpg
بسكتبال ديروز آخرين رشته ورزشي كاروان اعزامي ايران بود كه به ديدار اردن رفت. تيم با انگيزه ايران در بازي با اردن حريف قديمي خود با يك تير دو نشان زد. نخست آن كه پس از 55 سال دوباره پس از بازي هاي آسيايي 1951 دهلي به مدال برنز رسيد و ديگر آن كه شكست روز نخست مقابل اردن را از اذهان پاك كرد. اين بازي با برتري 84 بر 78 ايران به پايان رسيد. بازي فينال را چين از قطر برد.
يك مدال برنز براي شمشيربازي
در شمشيربازي و در مسابقات اپه تيمي تيم ايران با يك برد مقابل كويت و يك دور استراحت در مصاف با چين در مرحله نيمه نهايي شكست خورد و مدال برنز گرفت. اين دومين برنز شمشيربازي در اين دوره از بازي هاي آسيايي بود.
كار بزرگ شطرنج
تيم شطرنج ايران متشكل از قائم مقامي، مرادي و آتوسا پوركاشيان تنها در يك صورت مي توانست صاحب مدال شود كه بر تيم دوم جدول، قطر برتري كامل مي يافت. تيم ايران با شكست 3 بر صفر تيم ميزبان با كاري بزرگ و با شايستگي پس از هند و قطر كه طلا و نقره گرفتند صاحب گردن آويز برنز شد.
نقره براي ووشو
در ووشو برخلاف بوسان صاحب طلا نشديم. عليرضا صحرانشين تنها شركت كننده ووشو در وزن 60 كيلوگرم كه به ديدار نهايي راه يافته بود در سد حريف چيني خود متوقف شد و به مدال نقره قناعت ورزيد. در همين رشته ايران توسط جلال عطايي و خسرو مينو پيش تر صاحب برنز شده بود.
يك برنز ديگر براي فوتبال
006342.jpg
تيم فوتبال اميد ايران با تركيبي متفاوت نسبت به قبل برابر كره جنوبي ايستاد. در اين بازي ايران از نظم بهتري برخوردار بود و پس از كشاندن بازي به وقت اضافه با نمايشي بهتر نسبت به كره جنوبي با گل دقيقه 114 عادل كلاه كج برنز ديگري در بازي هاي آسيايي گرفت. فوتبال باتوجه به طلاي دوره پيش بخت نخست ورزش هاي گروهي ايران بود.

دوحه، نقطه عطف ورزش ايران
جهانگير كوثري
كاروان ورزشي ايران با كسب 48 مدال در رده ششم مسابقات بازي هاي آسيايي 2006 دوحه ايستاد. يازده مدال طلا، 15 نقره و 22 برنز براي ورزش ايران در شرايط كنوني قاره آسيا رقم قابل توجه و ارزنده اي است كه جاي ارزيابي بسيار دارد. كاروان ورزشي ما نسبت به بازي هاي چهار سال قبل در بوسان هم درمجموع مدال ها و هم در رده بندي پيشرفت چشم گيري داشت. پيش بيني مسئولان كميته ملي المپيك خيلي به واقعيت نزديك بود و حتي فراتر از 45 مدال پيش رفتيم. بازي هاي آسيايي دوحه نشان داد كه پتانسيل ورزش ما بيش از اينهاست و در صورت توجه و برنامه ريزي حساب شده مي توانيم موقعيت بهتري داشته باشيم. اگر بحث چين، كره جنوبي و ژاپن را كنار بگذاريم و نگاهمان به ورزش بانوان نيز فراتر رود مي توانيم تا رده چهارم بالا بياييم. اهميت مدال هاي ما كه با معيار طلا سنجيده مي شود يك طرف و كسب مدال هاي برنز بانوان ما در تكواندو و شطرنج در سوي ديگر بسيار با ارزش است.
جامعه زنده و فعال ما مي تواند روي ورزش بانوان سرمايه گذاري مادي و معنوي بيشتري كند. رشته هايي چون بسكتبال ، هندبال، كاراته، تكواندو و حتي ووشو ما را شگفت زده كرد. كشتي در قالب ارزش هاي خود به سوي اهداف بزرگتري مي رود. وزنه برداري، حديث ديگري دارد. قايقراني، دوچرخه سواري و واترپلو براي پيشرفت و مقام هاي بالاتر جاي دارند. واليبال و فوتبال كمي رنگ پريده بودند وگرنه فوتبال مي توانست قهرمان شود و واليبال نيز يكي از سه سكوي اول تا سوم را به چنگ آورد. بازي هاي آسيايي دوحه را مي توان نقطه قوت دوران مديريت قره خانلو و علي آبادي دانست. اين جهش و رونق ورزش ما را برمي انگيزد تا نگاهمان به اين پديده نهادينه شده عميق و گسترده تر شود.

نخستين مدال هندبال در بازي هاي آسيايي
گروه ورزشي - هندبال ايران سرانجام در حضور سوم خود توانست در بازي هاي آسيايي به مدال برنز باارزشي دست پيدا كند. شكست دادن كره جنوبي با كلي افتخارات و نايب قهرماني المپيك سئول كار آساني نبود. جوانان هندبال ايران با بازي بي پروا و تاكتيك سنجيده كره را ناكام گذاشتند تا به نخستين مدال خود برسند. اين اولين مدال هندبال در تاريخ پايه گذاري اين ورزش در بازي هاي آسيايي بود.

قرعه كشي مرحله يك هشتم نهايي ليگ قهرمانان اروپا
بارسلونا به قرعه ليورپول برخورد كرد
006339.jpg
گروه ورزشي قرعه كشي مرحله يك هشتم نهايي ليگ قهرمانان اروپا روز گذشته در شهر نيون سوئيس برگزار شد و نام 16 تيم راه يافته به اين مرحله در دو ظرف يك و دو قرار گرفت. در ظرف يك تيم هاي چلسي، بايرن مونيخ، ليورپول، والنسيا، ليون، منچستريونايتد، آرسنال و ميلان قرار داشتند و در ظرف ديگر نام بارسلونا، اينتر، آيندهوون، رم، رئال مادريد، سلتيك، پورتو و ليل قرار گرفته بود. در پايان اين قرعه كشي بارسلونا قهرمان دوره قبلي با ليورپول ديدار مي كند. ديدار تيم هاي رئال مادريد ديگر نماينده اسپانيا با بايرن مونيخ نيز ازجمله بازي هاي مهم مرحله يك هشتم نهايي است. در اين قرعه كشي تيم هاي چلسي، آرسنال، ميلان، ليون و منچستريونايتد با قرعه خوبي روبه رو شدند و به ترتيب با پورتو، آيندهوون، سلتيك، رم و ليل ديدار مي كنند. تيم اينترميلان سومين نماينده ايتاليا نيز بايد به مصاف والنسيا برود. بازي هاي رفت اين مرحله طي روزهاي اول و دوم اسفند ماه و بازي هاي برگشت نيز در روزهاي 15 و 16 اسفند ماه برگزار مي شود. برنامه كامل بازي هاي مرحله يك هشتم نهايي به شرح ذيل است نام تيم هايي كه اول نوشته شده در بازي رفت ميزبان خواهند بود.
پورتو – چلسي
سلتيك – ميلان
آيندهوون – آرسنال
ليل – منچستر
رم – ليون
بارسلونا – ليورپول
رئال مادريد – بايرن مونيخ
اينترميلان - والنسيا

با كسب 48 مدال در بازيهاي دوحه
ايران در رده ششم ورزش آسيا ايستاد
گروه ورزشي- كاروان ورزشي ايران در پايان پانزدهمين دوره بازي هاي آسيايي دوحه با كسب 11 مدال طلا، 15 نقره و 22 برنز در ميان 45 كشور آسيايي در مكان ششم قرار گرفت.
در اين دوره از بازي ها ورزشكاران كشور چين با 165 مدال طلا، 88 نقره و 63 برنز در مكان اول قرار گرفته و كشورهاي كره جنوبي، ژاپن، قزاقستان و تايلند در مقام هاي بعدي ايستادند.
خبرهاي بازي هاي دوحه را در صفحه 21 بخوانيد.

ورزش
اجتماعي
ادب و هنر
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
زادبوم
حوادث
بين الملل
فرهنگ و آموزش
سياسي
سلامت
شهري
صفحه آخر
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   بين الملل   |  
|  فرهنگ و آموزش   |   سياسي   |   سلامت   |   شهري   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |