شنبه ۲۵ آذر ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره۴۱۵۹ - Dec 16, 2006
سوء قصد به جان نخست وزير فلسطين
006366.jpg
گروه بين الملل- در حمله تروريستي به كاروان اسماعيل هنيه نخست وزير فلسطين، يك نفر از همراهان هنيه كشته و 5 نفر ديگرزخمي شدند.
به گزارش خبرگزاري ها اسماعيل هنيه كه از سفر دوره اي خود به چند كشور عربي و ايران به فلسطين باز مي گشت در گذرگاه رفح در مرز بين غزه و اسرائيل هدف سوء قصد قرار گرفت كه بر اثر آن يك همراه وي كشته و پسروي به همراه مشاور سياسي و چهار همراه ديگر او مجروح شدند. مقامات فلسطيني حال يكي از مجروحان را وخيم اعلام كردند.
در پي اعلام بازگشت اسماعيل هنيه به غزه مقامات اسرائيلي گذرگاه رفح را مسدود كردند تامانع از بازگشت هنيه شوند. اين اقدام به دستور عمير پريتس،وزير دفاع اسرائيل صورت گرفت.وي گفته بود كه هنيه به همراه خود 35 ميليون دلار پول آورده است و اسرائيل بايد مانع از انتقال اين پول ها به فلسطين شود. در پي اين اظهارات طرفداران مسلح حماس به منطقه مرزي رفح هجوم آوردند و در خلال اوج گرفتن بحران پس از مذاكرات فشرده ميان مصر و اسرائيل سرانجام هنيه پول هاي خود را در نزد يك بانك مصري سپرد و وارد رفح شد،اما پيش از اين اقدام درگيري هايي بين نيرو هاي مسلح حماس و گارد امنيتي وابسته به محمود عباس افزون بر پانزده نفر مجروح شدند.
در واكنش به ترور نافرجام اسماعيل هنيه وي درنخستين واكنش رژيم صهيونيستي را عامل اين اقدام معرفي كرد اما پس ازمدتي جنبش حماس طي بيانيه اي رسمي با بيان اينكه مسئول تأمين امنيت جاني هنيه نيرو هاي امنيتي محمود عباس بوده اند، انگشت اتهام را به سوي محمود دحلان مرد قدرتمند فتح نشانه رفته و او را عامل اصلي اين اقدام تروريستي معرفي كردند.در پي اين اقدام تروريستي و در شرايطي كه حماس اعلام كرد عامل يا عاملان اين اقدام را مجازات خواهد كرد ،محمود عباس رئيس تشكيلات خودگران فلسطين عمل تروريستي مذكور را محكوم كرد. از سوي ديگر وزارت دفاع اسرائيل از اينكه هنيه در اين اقدام تروريستي به قتل نرسيده است ابراز تأسف كرد.

كنفرانس آشتي ملي عراق امروز  برگزار مي شود
006363.jpg
گروه بين الملل – سرانجام پس از چند ماه تأخير و رايزني هاي مختلف، كنفرانس آشتي ملي عراق امروز با حضور 250 شخصيت سياسي عراق و نمايندگان اتحاديه عرب در بغداد برگزار مي شود.
برگزاري اين كنفرانس در شرايطي است كه تعدادي از چهره هاي سياسي عراق و كشور هاي عربي خواهان حضور بعثي ها و گروه هاي تروريستي در اين كنفرانس بودند اما اين موضوع با مخالفت صريح و جدي عبدالعزيز حكيم رهبر فراكسيون شيعيان عراق مواجه شد. حكيم در مصاحبه هاي متعدد خود اعلام داشته بود كه نمي توان از تروريست ها توقع مشاركت براي بهبود اوضاع امنيتي عراق را داشت.كنفرانس مذكور زير نظر نوري مالكي نخست وزير عراق برگزار مي شود و وي اميد وار است از اين طريق بتواند آن دسته از گروه ها و جريان هاي سياسي را كه در روند سياسي عراق مشاركت نداشتند به مشاركت موثر ترغيب كند.
در گيرودار اين كنفرانس ديروز جنبش مقتدا صدر از دولت خواست ضمن بستن سفارتخانه هاي آمريكا و انگليس در عراق سفراي اين كشور ها از بغداد را اخراج كند. حكيم همچنين با انتقاد از تصميم پارلمان عراق در تمديد اقامت نيرو  هاي اشغالگر در اين كشور گفت آنها بايد پاسخگوي اين اقدام خود باشند.
از سوي ديگر عبدالعزيز حكيم پس از پايان مذاكرات با مقامات آمريكايي و انگليسي در مصاحبه با شبكه العربيه گفت: من رابطه قوي با ايران، اردن، عربستان، انگلستان و آمريكا دارم. وي گفت ما عراقي و متعلق به جهان عرب و اسلام هستيم .حكيم همچنين با حمايت از موضوع فدراليسم در عراق گفت، اين موضوع در قانون اساسي كشور آمده و چيزي نيست كه بتوان به صورت شخصي موافق يا مخالف آن بود.در همين حال و در آستانه تشكيل كنفرانس آشتي ملي در عراق ديروز جرج بوش رئيس جمهور آمريكا در گفت و گوي تلفني با جلال طالباني همتاي عراقي خود از وي خواست تا در جهت تشكيل فراكسيوني ميانه رو در اين كشور تلاش كند.

جرج بوش:
براي تصميم گيري در باره استراتژي هايش در عراق عجله اي
ندارم
گروه بين الملل رئيس جمهور آمريكا قول داد براي تصميم گيري در باره استراتژي هايش در عراق عجله اي به خرج ندهد.
جورج بوش، رئيس جمهور آمريكا پس از بازديداز پنتاگون و ديدار با دونالد رامسفلد، وزير دفاع مستعفي و رئيس ستاد مشترك و رابرت گيتس، جانشين رامسفلد اظهار داشت: ما نمي خواهيم همه چيز را متوقف كرده و بگريزيم، وظيفه  ما بسيار بزرگ و پيامدهاي آن بسيار جدي است.
جورج بوش گفت كه درحال دريافت توصيه ها و اندرزهاست اما ايده هايي را كه به شكست منجر خواهد شد، مانند ترك عراق پيش از تكميل مأموريت اجرا نخواهد كرد.
به گزارش آسوشيتدپرس، بوش قرار بود استراتژي تازه  خود در خصوص عراق را هفته آينده در يك سخنراني ملي اعلام كند اما آن را تا ماه ژانويه عقب انداخته است.
رئيس جمهور آمريكا پس از گفت وگو با مقام هاي ارشد پنتاگون به خبرنگاران گفت: از تلاش براي تبديل عراق به يك دمكراسي با ثبات دست بر نخواهم داشت. وي اذعان داشت كه سطح خشونت در عراق از زمان حمله  نيروهاي تحت رهبري آمريكا به اين كشور در سال 2003 وحشتناك بوده است.
وي گفت: يك دليل عقب افتادن بررسي استراتژي عراق اين است كه مي خواهد به رابرت گيتس، وزير دفاع جديد فرصتي براي بيان نظراتش بدهد.
رئيس جمهور آمريكا تأكيد كرد: ايده هايي شنيده ام كه به شكست منجر خواهد شد و من اين گونه ايده ها را رد مي كنم، ايده اي مثل ترك عراق پيش از تكميل مأموريت؛ ايده هايي مثل كمك نكردن به دولت عراق به طوري كه گام هاي ضروري و دشوار را بردارد تا بتواند وظايفش را انجام دهد.

نمايندگان پارلمان انگليس:
خطر شكست در عراق و افغانستان جدي است
نمايندگان پارلمان انگليس:ايسنا: يك كميته چند حزبي متشكل از نمايندگان پارلمان انگليس ضمن اعلام هشدار در خصوص نبود سربازان كافي در عراق و افغانستان و نيز فقدان امكانات لازم براي اين نيروها طي گزارشي خطر شكست سربازان انگليسي در مأموريتشان را جدي دانست.
به نوشته  روزنامه  گاردين، نمايندگان پارلمان انگليس در گزارش انتقادآميز خود در خصوص اوضاع بحراني سربازان اين كشور در عراق و افغانستان ادعاي اخير وزير دفاع كشورشان را مبني بر موفقيت نيروهاي انگليس در دستيابي به اهدافشان در ميدان جنگ رد كردند.
در گزارش اعضاي كميته  دفاعي مجلس عوام انگليس آمده است: اين كه وزارت دفاع انگليس سعي مي كند اين اطمينان را بدهد كه نيروهاي  كشور در عراق و افغانستان در حال دستيابي به اهداف خود هستند اصلا اقدام خوبي تلقي نمي شود. اكنون زمان آن فرا رسيده كه وزارت دفاع به ارزيابي مجدد طرح ها و برنامه هاي خود بپردازد.
در ادامه  اين گزارش آمده است: فشارها بر روي نيروهاي كشور در حال رسيدن به نقطه اي است كه پرسنل ارتش و خانواده هاي آنان احساس مي كنند كه به ته خط رسيده و ديگر تاب و تواني برايشان باقي نمانده است.
در اين گزارش آمده است: عمليات ها در عراق و افغانستان در مرحله  حساس و حياتي خود قرار دارد و نسبت به حصول موفقيت در هيچ يك از اين دو جبهه تضميني وجود ندارد. سطح فعلي نيروها خطري جدي براي وزارت دفاع در جهت دستيابي به اهداف مورد نظر محسوب مي شود.
نمايندگان پارلمان انگليس طي گزارش خود تصريح كرده اند كه سربازان كشورشان در شرايطي خطرناك با تعداد كمي نيرو و نبود كليه  امكانات لازم در حال انجام عمليات هاي خود هستند.

رايس پيشنهاد كميته بيكر هميلتون
را براي مذاكره با ايران و سوريه رد كرد
گروه بين الملل - كاندوليزا رايس وزير امور خارجه آمريكا ديروز جمعه در مصاحبه با روزنامه واشنگتن پست پيشنهاد كميته مطالعاتي عراق درباره مذاكره با ايران و سوريه را به منظور پايان دادن به درگيريها در عراق رد كرد.
به گزارش خبرگزاري يونايتدپرس از واشنگتن، رايس در مصاحبه با اين روزنامه آمريكايي خاطرنشان كرد، تهران و دمشق نبايد براي پيشبرد ثبات و امنيت در عراق، به انگيزه نياز داشته باشند. وي افزود: برقراري ثبات در عراق به نفع خود آنهاست.رايس با گفتن اين مطلب كه بهاي هرگونه معامله با اين كشورها سنگين خواهد بود، احتمال داد سوريه درازاي همكاري با آمريكا براي آرام كردن اوضاع عراق، خواستار سهم خواهي در لبنان شود و ايران نيز در مقابل كمك هاي خود به عراق، بر دستيابي به انرژي هسته اي پافشاري كند.
رايس در همين حال خاطرنشان كرد دولت بوش از موضع خود مبني بر ترويج دموكراسي در خاورميانه عقب نشيني نخواهد كرد و افزود دولت آمريكا به تلاشهاي خود به منظور برقراري صلح بين اسرائيل و فلسطين ادامه خواهد داد.

دعوت بشار اسد از اولمرت و بوش براي مذاكره با سوريه
واحد مركزي خبر: بشار اسد رئيس جمهور سوريه ديروز در گفت وگو با روزنامه لارپوبليكاي ايتاليا، ايهود اولمرت نخست وزير رژيم صهيونيستي و جرج بوش رئيس جمهور آمريكا را براي مذاكره با سوريه دعوت كرد.
وي در اين مصاحبه گفت افراد زيادي در اسرائيل از گفت وگو با دمشق حمايت كرده اند به همين علت از اولمرت مي خواهم از اين فرصت استفاده كند و ببيند آيا بلوف مي زنيم يا خير.بشار اسد همچنين آمادگي خود را براي گفت وگوهاي سازنده با آمريكا در منطقه اعلام كرد وگفت: اراده به تنهايي كافي نيست و ما نمي توانيم تنها باشيم. وي اسرائيل، عراق، سازمان ملل متحد، اروپا و حتي چين و ژاپن را براي اين مذاكرات دعوت كرد.
از سوي ديگر وزيران امورخارجه اتحاديه اروپا در نشست ديروز در بروكسل به علت نقش سوريه در لبنان، مواضع سرسختانه اي بر ضد دمشق اتخاذ كردند.
به گزارش خبرگزاري رويترز از بروكسل،  در پيش نويس بيانيه نشست ديروز وزيران امورخارجه اتحاديه اروپا ضمن تأكيد بر همكاري سوريه با مسئولان دادگاه ويژه محاكمه عاملان ترور رفيق حريري نخست وزير سابق لبنان، ترور ماه گذشته پي ير جميل وزير صنايع لبنان محكوم شده است.

كوتاه از جهان سياست
حمله انتحاري در افغانستان
گروه بين الملل- منابع  آگاه  اعلام  كردند دست  كم  سه  تن  از جمله  يك  عامل  انتحاري  ديروز جمعه  براثر انفجار يك  دستگاه  خودرو بمب  گذاري  شده  مملو از مواد منفجره عليه  يك  كاروان  نظامي نيروهاي  افغان  و ناتو در شرق  افغانستان  كشته  شدند.
به  گزارش  خبرگزاري  فرانسه  از خوست ، اين  حمله  در منطقه  گرديز مركز استان  پكتيا به  وقوع  پيوست.
  حنان  رئوفي  رئيس  پليس  اين  استان  اعلام  كرد يك  نظامي و يك  غير نظامي افغان  براثر اين  انفجار كشته  و چهار افغان  نيز زخمي شدند.
وي  افزود يك  نظامي ناتو نيز در اين  حمله  به  طور سطحي  زخمي شد.
سميع  الحق  بدر از مقامات  نظامي افغانستان  پيشتر اعلام  كرده  بود عامل انتحاري  براثر اين  انفجار تكه  تكه  شده  است  كه  به  اين  ترتيب  شمار تلفات اين  انفجار به  سه  تن  مي رسد.
پليس انگليس از توني بلر بازجويي كرد
فارس: در رابطه با پرونده تخلف حزب حاكم كارگر در انگليس در انتخابات سراسري و اعطاي لقب هاي افتخاري و عضويت در مجلس اعيان به برخي سرمايه داران در برابر كمك مالي به اين حزب، پليس لندن توني بلر نخست وزير اين كشور و رهبر حزب را تحت بازجويي قرار داد.
يك سخنگوي بلر ضمن تأييد بازجويي اعلام كرد در اين جلسه بلر بدون وكيل مدافع حاضر شد.
بلر اولين نخست وزير انگليس است كه در حالي كه همچنان در قدرت است در رابطه با يك پرونده تبهكاري مورد بازجويي پليس قرار گرفته است.
رسيدگي به اين پرونده زماني مطرح گرديد كه معلوم شد حزب حاكم كارگر در انتخابات ارديبهشت 1384 مبالغ قابل توجهي كمكهاي مالي تحت عنوان وام از سوي برخي سرمايه داران دريافت كرده است.
دستگيري اعضاي اخوان المسلمين در مصر
ايسنا- نيروهاي امنيتي مصر طي دستگيري هاي گسترده اعضاي اخوان المسلمين مصر، معاون دبير كل و 140 تن از اعضاي كادر اين گروه را دستگير كردند.
به نوشته روزنامه الاهرام - چاپ مصر - بنا به گفته اعضاي اخوان المسلمين مصر، 140 تن از اعضاي اين گروه و در رأس آن محمد خيرت الشاطر مرد سوم اخوان المسلمين و معاون دوم مهدي عاكف دبير كل اخوان المسلمين مصر، به دست نيروهاي امنيتي طي عملياتي گسترده دستگير شدند.
اطلاعات بدست آمده از سيستم هاي امنيتي مصر حاكي از آن است كه گروه اخوان المسلمين مصر اخيراً وارد يك مرحله خطرناك شده و دانشجويان وابسته به اخوان المسلمين مصر را در دانشگاه الازهر تحريك به اقدامات تشنج آميز كرده است.
اين براي نخستين بار است كه نيروهاي امنيتي مصر رهبران عالي رتبه اين گروه را دستگير مي كنند.
در اين عمليات دستگيري گسترده، 180 تن از دانشجويان وابسته به اين گروه نيز در شهر الصفا دستگير شدند.
در اولين واكنش به اين اقدام، مهدي عاكف به روزنامه الشرق الاوسط - چاپ لندن - گفت: هرگز از اين دستگيري ها نخواهيم هراسيد و من نگران دستگيري خودم نيستم.
وزارت كشور مصر اعلام كرد: اين گروه ها درصدد ايجاد آشوب در دانشگاه و برپايي تظاهرات و نقض قانون بودند.
دانشجويان دانشگاه الازهر مصر نيز در اعتراض به اين دستگيري ها در داخل دانشگاه دست به تظاهرات زدند و در برابر دفتر رئيس دانشگاه تحصن كردند.

بين الملل
اجتماعي
ادب و هنر
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
زادبوم
حوادث
فرهنگ و آموزش
سياسي
سلامت
شهري
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   بين الملل   |  
|  فرهنگ و آموزش   |   سياسي   |   سلامت   |   شهري   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |