شنبه ۲۵ آذر ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره۴۱۵۹ - Dec 16, 2006
سازمان هاي بيمه گر ، مطالبات مراكز
درماني را پرداخت نكردند
گروه اجتماعي – پرداخت 80 درصد از صورتحساب ارسالي بيمارستان هاي طرف قرارداد با سازمان هاي بيمه قبل از رسيدگي به اسناد، با وجود لحاظ نمودن تبصره ضرر و زيان در سال جاري ، باز هم به موقع پرداخت نشده است ، كه اين امر منجر به يك مشكل جدي در حوزه بهداشت و درمان كشور مي شود.
به گزارش همشهري ، عدم پرداخت صورتحساب  هاي ارسالي بيمارستانهاي طرف قرارداد ،محسوب نكردن تعرفه ها براي تمامي ماه ها از سوي سازمانهاي بيمه گر و نبود توافق در ميزان افزايش نرخ برخي از هزينه هاي مراكز درماني در بخش دولتي نسبت به سال گذشته از جمله دغدغه هاي متوليان امر بهداشت و درمان كشور به شمار مي رود. بر اساس اين گزارش ، سازمان هاي بيمه گر مكلف هستند به محض ارايه صورتحساب 80 درصد آن را پرداخت كنند و 20 درصد ديگر به رسيدگي منوط است اما تاكنون اين فرآيند انجام نشده است ، و در بررسي 6ماه نخست سال از 46 دانشگاه ، 33 دانشگاه اعلام كردند، بيمه ها اين بند قانوني را رعايت نكرده اند.
محمد ابوالحسني رئيس دفتر سياستگذاري و نظارت بر تعرفه و هماهنگي بيمه اي وزارت بهداشت با اشاره به اينكه افزايش نرخ برخي خدمات مراكز درماني دولتي 15درصد است اما سازمان هاي بيمه گر بنا بر تفسير خود اين رقم را 11 درصد در نظر گرفته اند گفت : وقتي خدمات بستري يا سرپايي از سوي مراكز درماني دولتي به بيمار ارايه مي شود به ترتيب 10 و 30 درصد از ارزش خدمات را بيمار مي پردازد بنابراين 90 درصد هزينه خدمات بستري و 70 درصد هزينه خدمات سرپايي بايد از سوي سازمان هاي بيمه گر تامين شود اما در سال هاي گذشته مطالباتي كه دانشگاه هاي علوم پزشكي از سازمان هاي بيمه گر داشتند گاه حتي با 9 ماه تاخير پرداخت مي شد به خاطر همين محدوديت اعتبارات و مشكلات اقتصادي دانشگاه ها و اقتصاد ناسالم بيمارستان ها اين موضوع به يك مشكل آسيب رسان تبديل شده است .
وي با تاكيد بر گنجاندن تبصره اي در قانون بودجه سال جاري براي رفع اين مشكل مي گويد: در تبصره 14 قانون بودجه امسال آمده است سازمان بيمه خدمات درماني مكلف است در سال 1385 همه اعتبارات رديف هاي مربوط به بيمه درمان را صرفاً به پرداخت سهم سازمان در درمان بيمه شدگان اختصاص دهد. ابوالحسني با اشاره به اين كه سال هاي گذشته بندهايي در قانون تكرار مي شد اما در زمان مقرر به اجرا در نمي آمد ، گفت : امسال، در آخر اين ماده اين جمله اضافه شد كه در صورت عدم اجراي حكم اين بند، سازمان هاي بيمه گر موظف به تامين ضرر و زيان حاصله اند اما هنوز درگير دريافت بخشي از مطالباتيم .
وي افزود : بر اساس قانون بودجه ، تعرفه هاي اعلام شده براي هر سال ، بايد از اول فروردين همان سال اعمال شود. اما در سال گذشته تقريباً هيچ يك از دانشگاه هاي علوم پزشكي سراسر كشور نتوانستند مابه التفاوت مربوط به دو ماه ابتداي سال را بگيرند. اين درحالي است كه سازمان هاي بيمه گر حق سرانه را از ابتداي سال دريافت مي كنند لذا بايد مشكل تعاملات بين وزارت بهداشت و سازمان هاي بيمه گر به صورت ريشه اي و با تدبير حل شود.

ساماندهي 2890 متكدي
ايسنا : طي پنج ماه گذشته 2 هزار و 891 متكدي در استان تهران جمع آوري شدند كه از اين تعداد 1353 نفر بطور مستقيم تكديگري كرده و 1538 نفر نيز غيرمستقيم و متفرقه مشغول اين كار بوده اند.
از تعداد كل متكديان جمع آوري شده، براي 2 هزار و 396 نفر حكم صادر يا تعيين تكليف شده اند و 495 نفر ديگر از اين متكديان در انتظار صدور حكم هستند.
همچنين از مجموع متكدياني كه براي آنها حكم صادر شده، 218 نفر به اداره اتباع و مهاجرين خارجي وزارت كشور جهت طرد، 405 نفر به بهزيستي ، 232 نفر به كميته امداد ، 868 نفر به مركز قرچك، 38 نفر به زندان قزلحصار و 134 نفر به زندان اوين تحويل داده شده اند. 264 نفر آنها براي بررسي بيشتر در مركز نگهداري موقت باقي مانده اند، 142 نفر از آنها به نيابت آزاد شده اند و 95 نفر نيز طي مراحل صدور حكم متخلف شناخته نشده اند.
حدود دو سال از شروع ساماندهي متكديان شهر تهران مي گذرد و مراجع ذيربط به اين نتيجه رسيده اند كه ساماندهي متكديان بايد به صورت دائم و برنامه ريزي شده انجام شود؛ همان چيزي كه مسئولان از ابتدا وعده داده بودند اما هنوز برخي ارگانها از جمله شهرداري تهران نسبت به بي برنامگي ساماندهي متكديان بخصوص متكديان اتباع بيگانه ناراضي هستند و تأكيد مي كنند كه همه سازمانهاي مسئول، وظايف خود را به طور كامل انجام نمي دهند.

رئيس ستاد ساماندهي بيماران رواني مزمن:
تمام بيماران رواني تا پايان امسال بيمه مي شوند
006297.jpg
ايسنا: رئيس ستاد ساماندهي بيماران رواني مزمن اعلام كرد: تمامي بيماران رواني شناسايي شده تا پايان سال جاري تحت پوشش بيمه خدمات درماني قرار مي گيرند. فريد براتي سده افزود: هم اكنون بيش از 45 هزار بيمار رواني مزمن شناسايي شده اند كه از ميان اين افراد 70 درصد زمان مراجعه فاقد دفترچه بيمه بودند و از ميان بيماران رواني مزمن فاقد پوشش هاي بيمه اي 45 درصد تحت پوشش قرار گرفته اند.
رئيس ستاد ساماندهي بيماران رواني مزمن يادآور شد: از سال 80 تاكنون با اجراي طرح جمع آوري و ساماندهي كارتن خوابها، يكهزار و 800 بيمار رواني كه دو سوم آنها مرد بودند، جمع آوري و تحت پوشش سازمان بهزيستي قرار گرفتند. وي خاطرنشان كرد: اين افراد مجهول الهويه و بي سرپرست هستند و به همين دليل امكان بيمه شدن آنها وجود ندارد.
براتي سده در خصوص رفع مشكل بيمه بيماران رواني مزمن به ايسنا گفت: عليرغم مكاتباتي كه با سازمانهاي بيمه گر صورت گرفته است، اين سازمانها بيش از 6 ماه هزينه بستري بيماران رواني مزمن را در سال نمي پردازند. وي در خصوص داروي بيماران رواني مزمن اظهار كرد: اين بيماران در صورتي كه تحت پوشش بيمه باشند مي توانند داروهاي موجود در ليست تحت پوشش سازمانهاي بيمه گر را تهيه كنند.

آموزش قوانين راهنمايي و رانندگي
وارد كتاب هاي درسي مي شود
مهر: بر اساس توافقنامه اي كه به دنبال تشكيل ستاد هماهنگي راهنمايي و رانندگي ناجا با وزارت آموزش و پرورش صورت گرفت ،خدمات آموزشي در زمينه قوانين و مقررات راهنمايي و رانندگي در طول 3 سال بسط و گسترش مي يابد.
معاون راهنمايي و رانندگي ناجا افزود: با تشكيل اين ستاد در آذرماه امسال ، قرار است هر دو هفته يك بار جلساتي با حضور مسئولان راهنمايي و رانندگي و وزارت آموزش و پرورش برگزار و طي آن تدابيري كارآمد در جهت آموزش هرچه بيشتر دانش آموزان و خانواده هاي آنان نسبت به رعايت قوانين و مقررات راهنمايي و رانندگي اتخاذ شود.
سردار محمد رويانيان در رابطه با امضاي موافقت نامه پليس راهنمايي و رانندگي ناجا با آموزش و پرورش اظهار داشت: مدت زمان اجراي مفاد اين موافقت نامه 3 ساله بوده كه از آذر امسال به اجرا در آمده است كه در اين راستا 30 هزار جلد كتاب آموزشي در ميان مهدهاي كودك و دبستان هاي سطح كشور توزيع شد.
وي از گنجانده شدن مطالب آموزش قوانين راهنمايي و رانندگي در كتب آموزشي مقاطع راهنمايي و دبيرستان در آينده نزديك خبر داد و گفت: با عنايت و توجه مسئولان آموزش و پرورش از سال تحصيلي آينده تغييراتي در اين خصوص در كتب درسي دانش آموزان اين مقاطع صورت مي گيرد به طوري كه تلاش مي كنيم اين طرح از سال تحصيلي آينده به اجرا درآيد.

آمپول هاي مخدر، بافت هاي بدن را متلاشي مي كنند
006294.jpg
گروه اجتماعي - يكي از كارشناسان مركز آموزش پليس مبارزه با مواد مخدر ناجا اعلام كرد: براساس تحقيقات انجام شده، استفاده از قرص ها و آمپول هاي مخدر كه 33 برابر از مرفين قويتر است باعث متلاشي شدن بافت هاي بدن و مرگ مصرف كننده مي شود.
به گزارش پايگاه اطلاع رساني پليس، سروان باقريان يكي از كارشناسان مركز آموزش پليس مبارزه با مواد مخدر ناجا در خصوص آمپول هاي مخدر اظهار داشت: قرص ها و آمپول هاي مخدر تحت عنوان تمجيزك و نورجيزك در كشور پاكستان توليد و به عنوان داروي ترك اعتياد وارد كشور ما مي شود.
وي تصريح كرد: بررسي ها نشان داده كه داروهاي فوق حاوي ماده اي به نام بوپرونورفين است كه 33 برابر از مرفين قوي و خطرناك تر است.
باقريان افزود: با توجه به ناخالصي هاي موجود در آن، اين داروها باعث تورم و متلاشي شدن بافت هاي دروني بدن مي شوند.
اين كارشناس پليس مبارزه با مواد مخدر ناجا، با اشاره به اينكه مصرف اينگونه داروها تصور ترك اعتياد را براي مصرف كننده ايجاد مي كند، گفت: در مرحله اول، فرد مصرف كننده پس از مصرف بلافاصله وابستگي شديدي به مصرف اين نوع آمپول ها پيدا مي كند و لذا از مصرف هر نوع ماده مخدر ديگر سرباز خواهد زد و تصور مي كند كه ديگر نيازي به مصرف ساير مواد مخدر ندارد. وي خاطر نشان كرد: همچنين با توجه به خاصيت تورم زايي اين آمپول ها، فرد مصرف كننده با مصرف اوليه دچار تورم شده كه در ظاهر تصور براين است كه او چاق شده و يا اصطلاحاً به رو آمده است.
باقريان در ادامه گفت: با گذشت حداكثر 6 ماه در اثر تلاشي در بافت هاي بدن، فرد دچار مرگ خواهد شد به گونه اي كه در اثر تماس با بدن او دست تماس گيرنده در داخل بافت هاي بدن فرد رفته و باعث از هم پاشيدگي قسمت هاي مختلف بدن او مي شود

تهران صاحب برنامه 5 ساله
پيشگيري و مقابله با حوادث غيرمترقبه مي شود
مهر: مديركل ستاد حوادث غيرمترقبه استان تهران گفت: با توجه به تاكيد وزير كشور نسبت به افزايش بودجه ستادهاي حوادث غير مترقبه در استان ها ، افزايش هماهنگي ميان بخشي و تخصيص اعتبارات متناسب با اولويت هاي استان تهران در دستور كار اين ستاد قرار دارد.
محمود باقري ، با اشاره به كمبود اعتبارات موجود در بخش حوادث غير مترقبه اظهار داشت: به دنبال افزايش مطالعات و كارهاي كارشناسي از سوي متخصصين اين بخش ، در صدد تنظيم يك برنامه 5 ساله براي بهبود وضعيت استان نسبت به پيشگيري و مقابله با حوادث غير مترقبه هستيم به طوري كه در اين برنامه زمان انجام كارها ، ميزان اعتبار مورد نياز و نتايج حاصل از هر يك از اين اهداف به طور شفاف و دقيق مشخص شده كه بزودي براي تصويب به هيأت دولت ارايه مي شود.
وي همچنين به راه اندازي ايستگاه هشدار سيل در حوزه آبريز دربند و گلاب دره اشاره كرد و يادآور شد: با راه اندازي فاز اول اين سيستم در سال جاري ، شاهد نتايج قابل ملاحظه اي در اين بخش خواهيم بود هر چند كه به لحاظ ميزان بارندگي و دوره بازگشت سيل طي ماه هاي پاياني امسال، خطري تهران را تهديد نمي كند.
مديركل ستاد حوادث غير مترقبه استان تهران در پايان اظهار اميدواري كرد، پيشنهادات و تاكيدات وزير كشور نسبت به افزايش بودجه اين بخش در سال آينده رشد چشمگيري داشته باشد تا تخصيص اعتبارات متناسب با نيازمنديهاي موجود در ستادهاي حوادث غير مترقبه مراكز استان ها شود.

با مردم
خطر حادثه رانندگي
در ضلع غربي خيابان شهيد مدني(نظام آباد) روبه روي بيمارستان امام حسين(ع) كوچه اي 4متري به نام شهيد اقدامي وجود دارد كه قبلاً  وجود تابلوهاي ورود ممنوع و توقف مطلقاً  ممنوع موجب رعايت قوانين توسط رانندگان مي شد، اما مدتي است كه اين تابلوها برداشته شده و اين كمبود موجب ترافيك سنگين و بروز تصادفات رانندگي مي شود. با توجه به مشكلات فوق، به نظر مي رسد كه نصب تابلوها ضروري  باشد.
بزرگ نيا - تهران
قطع مكرر برق
در خيابان ثار الله نزديك ميدان امام حسين، در سه ماه تابستان گذشته هر شب از ساعت 8 تا 11 برق اين محل قطع مي شد. با حضور مأموران اداره برق مشكل براي يك ماه حل شد اما حدود 40 روز است كه دوباره مشكل قطع برق پيش آمده است. از مسئولان اداره برق تقاضا دارد نسبت به رفع اساسي مشكل برق اين خيابان اقدام نمايند.
امير رضايي - تهران
جاي تشكر دارد
خط اتوبوسراني چهارراه اشراق(فلكه دوم تهران پارس) به ميدان آرژانتين به نظر بنده و اكثر استفاده كنندگان از اين مسير جزو بهترين خطوط اتوبوسراني تهران است كه جاي تقدير و تشكر دارد.
ولي غياثي- تهران
تاريكي انتهاي خيابان جشنواره
انتهاي خيابان جشنواره- فرهنگسراي اشراق فاقد روشنايي در شب هاست و اين كمبود براي تردد مردم محل و استفاده از برنامه هاي متنوع اين فرهنگسرا مشكلاتي به وجود آورده است. از مسئولان اداره برق خواهشمند است نسبت به تأمين روشنايي اين محل اقدام نمايند.
س. زماني- تهران
ضرورت توجه بيشتر به كارگران خدماتي
كارگران خدماتي كه در آموزش و پرورش كار مي كنند، حقوق بسيار ناچيزي  دارند و در سه ماه تعطيلي تابستان و عيد نيز حقوقي دريافت نمي كنند؛ ضمن آن كه هيچ گونه عيدي و پاداشي به آنها تعلق نمي گيرد. اين قشر محروم نيازمند توجه بيشتر مي باشند.
حبيبي-تهران
كمبود پل عابر پياده
جهت تردد مسافران در ايستگاه متروي كرج نصب پل عابر پياده برقي در اين محل ضروري است. از مسئولان مربوطه درخواست مي شود نسبت به ساخت و نصب آن اقدام فرمايند.
ر. بختياري- كرج

پاسخ مسئولان
به ساعات درس اضافه نشده است
احتراماً در پاسخ به مطلب مندرج در ستون با مردم همشهري مورخ 28 آبان ماه 1385 با عنوان افزايش ساعت درسي به اطلاع مي رساند: هر ساله به مناسبت ايام ماه مبارك رمضان دقايقي از ساعت آموزشي مدارس نوبت بعد از ظهر در حدي كه به آموزش آنها لطمه وارد نسازد كاسته مي شود تا دانش آموزان عزيز روزه دار بتوانند بعد از چند ساعت آموزش و فراگيري درس با حدفاصل فاصله زماني خود را به منزل رسانند تا از بركات و فيوضات و فرايض بعد آن بهره مند گردند. طبيعي است پس از سپري شدن ماه مبارك رمضان مي بايست ساعات آموزش به وضعيت قبلي خود برگردد كه قطعاً چنين امري را نمي توان افزايش ساعات درسي به حساب آورد .
روابط عمومي سازمان آموزش و پرورش شهرستان هاي استان تهران

اجتماعي
ادب و هنر
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
زادبوم
حوادث
بين الملل
فرهنگ و آموزش
سياسي
سلامت
شهري
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   بين الملل   |  
|  فرهنگ و آموزش   |   سياسي   |   سلامت   |   شهري   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |