شنبه ۲۵ آذر ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره۴۱۵۹ - Dec 16, 2006
نگاهي به شيوه پذيرش دانشجو در ايران
پذيرش دانشجو با نيازهاي جامعه هماهنگ نيست!
حسين حسين نژاد قندي
006270.jpg
همزمان با گزارش بانك جهاني در خصوص افزايش نرخ بيكاري در ايران، مركز پژوهش هاي مجلس شوراي اسلامي نيز تعداد بيكاران كشور در سال 1385 را حدود 3 ميليون نفر اعلام كرد. همچنين بنا به اظهار معاون اجتماعي شهرداري تهران، پايتخت تعداد 400 هزار نفر متقاضي كار دارد. از طرفي معاون آموزشي وزارت علوم از رشد 25 درصدي پذيرش دانشجو در كنكور سال 86 خبر مي دهد و تعداد پذيرفته شدگان سال آينده را حدوديك ميليون و دويست هزار نفراعلام مي كند.
با مروري بر دفترچه هاي ثبت نام دانشگاه آزاد و همچنين دفترچه شماره 2 سازمان سنجش و تعداد مورد پذيرش جهت رشته هاي مختلف دانشگاهي به اين واقعيت تلخ مي رسيم كه بين پذيرش دانشجو با نيازهاي جامعه هيچ گونه هماهنگي وجود ندارد. به عنوان مثال در دفترچه  شماره 2 سال 85 سازمان سنجش حدود 6000 دانشجو در رشته مهندسي كشاورزي و منابع طبيعي مورد پذيرش قرار گرفته است كه اگر تعداد 7500 نفر پذيرش در دانشگاه آزاد را نيز اضافه كنيم، ساليانه حدود 13500 نفر فارغ التحصيل با عنوان مهندس كشاورزي وجود خواهد داشت، در صورتي كه چنين بازار كاري جهت اين رشته در جامعه وجود ندارد.
مسلماً حذف كنكور دوره كارشناسي در دانشگاه آزاد نيز كه اخيراً توسط رئيس اين دانشگاه اعلام شده، نرخ بيكاري را تشديد خواهد كرد و معضل جديدي به نام ليسانسيه هاي بيكار را پديد خواهد آورد. امروزه يكي از معضلات قشر جوان به خصوص فارغ التحصيلان دانشگاهي مشكل اشتغال است، به طوري كه عده زيادي از آنها در رشته تخصصي خود جذب بازار كار نمي شوند و در نهايت در رشته اي غير از رشته تخصصي به كار گرفته مي شوند. مثال هايي كه ذيلاً مي آيد، مشتي است از نمونه خروار كه من شخصاً شاهد آن بوده ام.
* جواني كه جهت تعمير كامپيوتر شخصي مراجعه كرده بود، مهندس معدن بود و چون نتوانسته بود با دريافت وام در اكتشاف معدن مشغول شود، به اين كار روي آورده بود.
* در سازمان انتقال خون، جواني را ديدم كه در خون گيري نامطمئن عمل مي كرد. زماني كه رشته تحصيلي اش را سؤال كردم، دانشجوي حسابداري بود كه توسط شركتي به اين سازمان معرفي شده بود.
* جوان مؤدبي كه با پرايد يكي از بستگانش مسافركشي مي كرد، فارغ التحصيل جغرافياي انساني بود.
* ليسانس ادبياتي كه جهت تدريس به مدرسه غيرانتفاعي مراجعه كرده بود، به علت عدم وجود ساعت خالي براي تدريس، حاضر شده بود كارهاي دفتري را انجام دهد.
* مهندس كشاورزي كه منتظر بود تا پذيرش با دريافت وام از بانك كشاورزي در كار توليد پوشاك وارد شود، در كار روزنامه نگاري فعاليت مي كرد.
* دهها دختر خانمي كه پس از فراغ از تحصيلات دانشگاهي، حاضرند در شركتي به عنوان منشي مشغول به كار شوند.
* نمونه هاي ديگري نيز كه شما مطمئناً در ميان اطرافيان و بستگان خود سراغ داريد.
آيا مسئولان جهت جذب حدود يك ميليون و دويست هزار دانشجويي كه در سال 86 مورد پذيرش قرار خواهند گرفت و در سال 90 فارغ التحصيل خواهند شد، برنامه ريزي كرده اند؟
با يك حساب سرانگشتي، مي توان هزينه هايي را كه تحصيلات دانشگاهي براي بودجه كشور و يا خانواده ها تحميل مي كند، محاسبه كرد. اگر هزينه يك دانشجو در طول 8 ترم حداقل يك ميليون تومان باشد و از يك ميليون و دويست هزار دانشجوي فارغ التحصيل 700 هزار نفر آن جذب و 500 هزار نفر بيكار شوند مبلغ 500 ميليارد تومان از بودجه بيت المال و يا خانواده ها به هدر رفته است (و البته در اين ميان مي گذريم از مشكلات مختلف حاشيه اي در زمان كنكور و مسائل رواني اوقات بيكاري.)
سؤالي كه مطرح مي شود و انتظار اين است كه مسئولان پاسخگو باشند، اين است كه تعداد پذيرش دانشجو در هر رشته را وزارت علوم و دانشگاه آزاد بر چه اساسي اعلام مي كنند؟ آيا اين محاسبه براساس فضاها و ظرفيت هاي دانشگاه ها صورت مي گيرد كه با گسترش آنها اين تعداد نيز افزايش مي يابد و يا سازمان برنامه و بودجه و يا ساير ارگان ها بر اساس نيازهاي جامعه و برنامه هاي توسعه اعلام مي كنند. با اين كه سرشماري سال 75 مي توانست راهنماي خوبي جهت برنامه  ريزي پذيرش دانشجو و ميزان اشتغال براي مسئولان باشد، ولي متأسفانه اين گونه نشده است و اميدواريم كه سرشماري سال 85 كمك مؤثري به تدوين يك برنامه كلان جهت پذيرش دانشجو با توجه به نيازهاي جامعه بنمايد.
بر اساس بخش ديگري از گزارش  مركز پژوهش هاي مجلس شوراي اسلامي با توجه به رشد 9/3 درصدي جمعيت در دهه اول انقلاب طي 10 سال آينده 22 ميليون نفر به جمعيت بالاي 15سال كشور اضافه خواهد شد. بنابر اين در سال 95 نيازمند ايجاد 12 ميليون فرصت شغلي جديد در كشور هستيم. يعني بايد ساليانه يك ميليون و 200 هزار شغل جديد ايجاد شود تا در جامعه، بيكاري وجود نداشته باشد.
اميد است مسئولان با عنايت به آمار ارائه شده توسط مركز پژوهش هاي مجلس، با برنامه ريزي جهت رونق توليد و سرمايه گذاري، موجبات ايجاد اشتغال پايدار را در سال هاي آتي فراهم آورند و مسئولان دانشگاه هاي دولتي و آزاد نيز با استعلام از سازمان هاي ذي ربط بر اساس تعداد و نوع رشته هاي دانشگاهي مورد نياز جامعه اعلام پذيرش دانشجو نمايند.

جلوگيري از عدم تمايل دانشگاه ها
به جذب عضو هيات علمي جديد
006267.jpg
مهر: وزارت علوم در دوره جديد مصمم است با جايابي بورسيه ها و متقاضيان عضو هيات علمي واجد شرايط از عدم تمايل برخي دانشگاه ها به جذب عضو هيات علمي جديد جلوگيري كند.
رضا عامري افزود : يكي از مسئوليت هاي دفتر نظارت و ارزيابي وزارت علوم جايابي متقاضيان عضو هيات علمي و بورسيه هايي است كه پس از پايان تحصيلات خود به كشور بازگشته اند.
وي گفت: وزارت علوم بر اساس شاخص استاد به دانشجو و ميزان استادياران، دانشياران و استادان در دانشگاه هاي كشور در حدود 90 درصد از متقاضيان واجد شرايط و بورسيه ها را جايابي مي كند. مدير كل دفتر نظارت و ارزيابي وزارت علوم اظهار داشت: همچنين وزارت علوم در دوره جديد با جايابي نيروهاي جديد و جوان در نظر دارد از عدم تمايل به جذب عضو هيات علمي در برخي گروه هاي آموزشي به طور جدي جلوگيري كند.
وي اضافه كرد: رعايت كردن مقررات آموزشي و مباحث مربوط به ارزيابي كيفيت آموزشي دانشگاه ها نيز در اين دفتر مورد بررسي قرار مي گيرد كه دانشگاهيان مي توانند در صورت عدم رعايت و وجود مشكل در اين زمينه ها به دفتر ارزيابي و نظارت وزارت علوم مراجعه كنند.در برخي دانشگاه ها و گروه هاي آموزشي دانشكده هاي مختلف به عقيده دانشجويان تحصيلات تكميلي نوعي مافياي اعضاي هيات علمي ايجاد شده است كه اين اقدام وزارت علوم در صورت اجرايي شدن مي تواند به اعتمادسازي دانشجويان تحصيلات تكميلي و اميد به آينده در دانشگاه ها منجر شود.

خبر
همايش نقش وقف و امامزادگان
در توسعه فرهنگ ديني
گروه علمي فرهنگي- روساي سه قوه در همايش نقش وقف و امامزادگان در توسعه فرهنگ ديني سخنراني مي كنند.
به گزارش همشهري، همايش نقش وقف و امامزادگان در توسعه فرهنگ ديني، اجتماعي و اقتصادي در نظام جمهوري اسلامي ايران 26 و 27 آذر در سالن اجتماعات حج و زيارت برگزار مي شود و طبق برنامه هاي سازمان اوقاف و امور خيريه قرار است رئيس جمهور، رئيس قوه قضائيه و رئيس مجلس شوراي اسلامي در اين همايش سخنراني كنند.اين همايش به منظور ترويج فرهنگ وقف و امامزادگان در اذهان عمومي و توجيه مسئولان نسبت به اهميت وقف برگزار مي شود. در اين همايش، واقفان، متوليان موقوفات،  هيات امناي امامزادگان و مديران اجرايي سازمان اوقاف و امور خيريه نيز حضور خواهند داشت.
بانك اطلاعات
دانش آموزان سرآمد
گروه علمي فرهنگي- پژوهشكده كودكان استثنايي پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش، مقالات، تاليف و ترجمه هايي با موضوع دانش آموزان سرآمد را جمع آوري و چاپ مي كند.
اين پژوهشكده در فراخواني اعلام كرده است كه تمامي محققان، متخصصان و كارشناسان علوم رفتاري مي توانند طرح هاي تحقيقاتي خود در خصوص اين گروه از دانش آموزان را در قالب فرم پيشنهادي طرح پژوهشي مندرج در سايت مربوط به نشاني اينترنتي WWW.RIEC.AC.IR به پژوهشكده مذكور ارسال كنند تا در صورت پذيرش با حمايت مالي پژوهشگاه آنها را انجام دهند.
تحصيل بيش از
176 هزار دانش آموز
در واحدهاي آموزشي عشاير
گروه علمي فرهنگي- بالغ بر 176 هزار دانش آموز از ميان كوچ نشينان در 5 هزار و 963 واحد آموزشي و 140 واحد شبانه روزي آموزشي مشغول به تحصيل هستند.
به گزارش همشهري، مدير كل دفتر آموزش و پرورش عشاير كشوربا بيان اين مطلب گفت: آموزش عشاير از گذشته هاي دور در ايران آغاز شد و ساختار تشكيلاتي آن به طور رسمي از سال 1332 تحت عنوان اداره تعليمات عشايري راه اندازي شد. عباسي با اشاره به طرح تدوين جامع آموزش عشاير اظهار كرد: در تلاش هستيم ضمن افزايش پوشش تحصيلي در مناطق عشاير به بهبود كيفيت آموزش و پرداختن به مسايل فرهنگي، هنري و بهداشتي كودكان، نوجوانان و جوانان عشاير بپردازيم.

بازارچه
زبان عمومي
006276.jpg
گروه علمي فرهنگي- از اين كتاب مي توان به فراخور سطح دانش و اطلاعات زبان انگليسي استفاده كرد.
ناهيد صفايي، مؤلف زبان عمومي كه خود كارشناس ارشد مترجمي زبان انگليسي و از مدرسين دوره هاي آمادگي آزمون كارشناسي ارشد جهاد دانشگاهي است مي گويد: گاه به طرز شگفت انگيزي به نظر مي رسد، دانشجوياني كه در كلاس هاي آمادگي ورودي كارشناسي ارشد شركت مي كنند نسبت به فارغ التحصيلان دوره دبيرستان از دانش زباني پايين تري برخوردارند.وي اضافه مي كند: بنا به اظهار اين دانشجويان، آنان طي تحصيل در دانشگاه، بخشي از فراگرفته هاي خود را به فراموشي مي سپارند. به همين دليل در اين كتاب به موضوعات ساده اي چون صفات و ضماير ملكي و تفاوت كاربردشان كه مكرر در آزمون هاي كارشناسي ارشد مورد توجه قرار گرفته، پرداخته ايم.
به گفته مؤلف، تجربه نشان داده، كارآمدترين شيوه، روشي است كه بتواند مباحث دشوار و پيچيده را به گونه اي ساده و روان بيان كند كه مخاطب به راحتي بتواند مفاهيم زبان را درك كند.مؤلف در اين كتاب مي كوشد تا موضوعاتي كه لازمه موفقيت در آزمون ورودي كارشناسي ارشد است را در ارتباط و به دنبال يكديگر به صورتي منسجم به زباني ساده، مختصر و بي پيرايه و با آوردن مثال هاي كليدي و مهم ارائه كند.كتاب زبان عمومي، تأليف ناهيد صفايي، در 82 صفحه قطع وزيري و بهاي 3 هزار تومان توسط جهاد دانشگاهي، واحد تهران منتشر شده است.
كتاب سبز
كتاب سبز- كنكورت را قورت بده- شامل نكات و توصيه هايي درباره آمادگي براي شركت در آزمون سراسري دانشگاهها و مؤسسات آموزش عالي است.
اين كتاب دربرگيرنده تكنيك هايي است كه دانش آموزان براي رسيدن به موفقيت از آن استفاده كرده  اند.مؤلف اين كتاب در بخشي از مقدمه خود چنين آورده است:   ... اين كتاب و ده ها مقاله آن فقط يك مشت اطلاعات و تجربه هستند كه هيچ به درد تو نمي خورد، مگر آن كه حوصله كني، روي آنها فكر كني و آنها را تجزيه و تحليل كني. تازه اين اولين قدم است، هيچ فايده اي ندارد، مگر آن كه آنها را به كار بندي، نتيجه استفاده از آنها بيش از همه به خودت بستگي دارد.كتاب كنكورت را قورت بده، تأليف بهروز فمي تفرشي، در 288 صفحه، قطع رحلي و بهاي 4500 تومان از سوي نشر سر ايي، روانه بازار نشر شده است.

فرهنگ و آموزش
اجتماعي
ادب و هنر
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
زادبوم
حوادث
بين الملل
سياسي
سلامت
شهري
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   بين الملل   |  
|  فرهنگ و آموزش   |   سياسي   |   سلامت   |   شهري   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |